القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية اطلقت انا وضرتي بسبب سلفتي الفصل الثالث والرابع والخامس بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه

 رواية اطلقت انا وضرتي بسبب سلفتي الفصل الثالث والرابع والخامس بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه 

رواية اطلقت انا وضرتي بسبب سلفتي الفصل الثالث والرابع والخامس بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه 


الجزء الثالث

وفجاه كانت حماتي وافقه عالباب وقالت ل ناديه 


حماتي 

مافيش فايده فيكي عمرك ما تتغيري ابدا وافقه 

عندك بتعملي اي وسعتها ناديه قالت ليها 


ناديه 

اي بعمل اي اه اه اصل كنت عايزه حاجات من 

عند غاده وقولت اجي اخدها منها 


حماتي 

عارفه أن اللي في طبع عمره ما بيغيرو وانتي 

بابت انا عمري ما ارتحت ليكي والله ودائما 

حاسه انك مش كويسه 


ناديه 

الله يسامحك يا ماما بعد اذنك وراحت رايحه 

شقتها وبعدها حماتي دخلت عندي ومراد 

قال ليها


مراد 

كويس انك طلعتي يا ماما انا خالص هطلق 

غاده مبقتش عايزها وهي بتلم هدومها جوا 


الام 

هو انت اي عايش الدنيا دي كلها بمزاجك بنات 

الناس لعبه في ايدك انت اي الاولي كان فيها 

عيب والتانيه عيبها اي بقي انشاء غ


مراد 

اي يا امي انتي بتتكلمي كده ليه يا امي انا 

بصراحه مش عارفه انسي مديحه 


الام 

قولتك الكلام ده وقولت خليك مع مراتك مسمعتش الكلام البت اللي جوا دي برضه 

بنت حلال يابني أحرم نفسك واتعامل معاها 

كويس علشان خاطر ربنا وفي الوقت ده كانت 

خارجه غاده من الأوضه وقالت


غاده 

انا يوم ما اتجوزتك ده كان علشان قولت أن 

مش مرتاح مع مراتك وان فيها عيوب كتير 

انما دلوقتي انا حبها في قلبك زاد انت 

اتجوزتني بس علشان تغيظها 


مراد 

لا طبعا مش كده بس بجد اللي عرفته أن 

مقدرش اعيش من غيرها 


غاده 

رجع مراتك يا مراد وارجوك تطلقني وبعدها 

سابت البيت ومشيت وبعدها حماتي قالت 


الحما 

انت اي عايش علشان تكسر بقلب الناس وبس 

بقولك اي صلح امورك احسن يا مراد وبعدين 

خرجت وراحت شقه عماد ابنها جوز ناديه 


عماد 

امي تعالي يا حبيبتي مالك فيكي اي 


الحما 

بقولك اي يا عماد نظام مراتك ده مش عجبني 

فاهم ولا لا انا مش بقيت برتاح لتصرفتها 

كل شويه ماسكه واحده من مرات اخوك تسخن 

الدنيا عليها 


ناديه 

هو فيه اي يا حماتي هو انا عملت اي الاولي 

معفنه والتانيه عنيها زايغه علي الرجاله المتجوزه 

ذنبي انا بقي 


عماد

 بس يا ناديه انتي بتقولي اي معلش يا امي 

متزعليش منها 


الام 

هو ده اللي ربنا قدرك عليه بس يا ناديه لا راجل 

يا حبيبي انا جايه اشتكي لمين وخرجت من الشقه 

.

عماد 

اي يا ناديه بس الكلام ده مش قولتك خدي 

بالك كذه مره من تصرفاتك قدامها 


ناديه 

امك اللي بتتلكك والله يا حبيبي و مش عارفه 

ليه حطاني في دماغها 


عماد 

اهدي انتي بس وملكيش دعوه ب مراتات مراد 

تمام كده وبعدها دخل وهي قالت براحه 


ناديه 

مليش دعوه ده اي والله ما هسيب 

مراد الا لما يتجوز شيماء اختي وتاني يوم 

كنت عند حماتي وجه مراد 


مراد 

اي ده امال ماما فين يا ناديه 


ناديه 

خرجت والله من بدري معرفش راحت فين بقولك 

اي شيماء اختي جايه انهارده عندي وحالفه 

ل تاكل عندنا انهارده 


مراد 

معلش اصل ورايا مشوار مهم اوي مش هينفع 

خليها يوم تاني 


ناديه 

اخس عليك هو انت عايز تزعلها ولا اي بقولك 

هي اللي عامله الاكل بنفسها والله بجد لو 

ما طلعت لازعل


مراد 

حاضر يا ستي اللي انتي عايزه وبعدها فعلا 

طلع ل عماد وفضل يضحك ويهزر مع شيماء 

وناديه قالت ليه 


ناديه 

هو انت ناوي تعمل اي مع غاده يا مراد 


مراد 

والله مش عارف وبعدين ده وقته يعني يا ناديه 

القاعده حلوه وانتي بتتكلمي في مشاكل 


ناديه 

اقصد يعني لو هي عايزه تطلق ما تطلقها 

وتخلص ده انت والله صعبان عليا اوي من يوم 

ما اتجوزت مش شوفت يوم راحه 


مراد 

منا هنوى اريح نفسي باذن الله بقي 

هطلق الاتنين واخلص من همهم 


ناديه 

عين العقل والمره دي تختار بعقل واحده بقي 

تخلي بالها منك 


مراد

افكر بس أنا هنوي اعمل اي انتي ناسيه 

أن كل واحده فيهم هتعوز تاخد القايمه 

بتعتها 


ناديه 

عيب عليك تقول كده وشيماء اختي موجوده 

انت ناسي أنها محاميه كبيره 


عماد 

انتي بتقولي اي يا ناديه دن حقهم يابنتي 


ناديه 

بس انت هو انت مش خايف علي اخوك ولا 

اي يابني اسمع بس كلامي د


شيماء 

انا اقدر اخليهم هما اللي يطلبوا الطلاق منك 

من غير ما تدفع اي حاجه 


ناديه 

حبيبتي يا اختي طول عمري عارفه انك 

جدعه والله شوفت اختي خايفه عليك ازاي يا مراد 


عماد 

بعد اذنكم أنا داخل جوا وكان مخنوق من 

افعال ناديه مراته وفعلا مراد اخد رقم 

شيماء علشان تشوف هتعمل اي في 

موضوع القضيه وأنا في مره كنت في شقتي 

ولقيت الباب بيخبط وفتحت الباب 


غاده 

ازيك يا مديحه عامله اي انا فكرت الف مره 

قبل ما اجي ليكي هنا والله انا عارفه انك مش عارفني أنا غاده مرات مراد


مديحه 

هههههههههههه غاده مرات مراد خير يا غاده 

اي اللي جايبك 


غاده 

عارفه انك ممكن تفهمي وجودي هنا غلط 

بس والله انا جايه علشان اقولك اي مراد 

بيحبك اوي والله وعايز يرجع ليكي


مديحه

وانتي اللي جايه بنفسك تقولي الكلام ده 

مش غريبه يعني 


غاده 

انا عارفه أن غلط أن اتجوزت واحد متجوز.بس

عايزه اقولك ان والله عمره ما نسيكي لحظه 

وبيموت فيكي وانا حسيت أن غلطت وحبيت 

اصلح غطلتي 


مديحه 

ريحي نفسك يا غاده انا عمري ما هرجع 

ليه تاني وانا طلاقي منه مش بسببك انتي 

خالص انا مش هقدر اكمل معاه اصلا


غاده 

والله انا جيت ليكي علشان عارفه انك كرهاني 

وقولت لازم تسمعي مراد وكلنا بنغلط وياريت 

تدي فرصه تانيه ده رقمي لو عوزتي اي حاجه 

مني كلمني 


مديحه 

انا عايزه اعرف انتي عرفتي مراد ازاي 


غاده 

انا كنت زميلته في الشغل وبدأت تحكي ليا

عرفت مراد ازاي وكان في يوم مراد في مكتبه 


غاده 

انا عايزه الورق اي ده مالك فيك اي يا مراد 

شكلك عامل ليه كده 


مراد 

والله تعبت من حياتي مراتي بقت صعبه 

اوي عندها عقده وانا مش عارف احلها 


غاده 

يابني انت لسه متجوز معقول يعني تكون 

مش عارف تمشيها علي دماغك 


مراد 

والله حاولت دي وحده مش نظيفه خالص 

يابنتي انا بتكلم في نظافه شخصيه مافيش خالص 


غاده 

اي ده معقول في حد كده طيب ازاي هي 

طايقه نفسها كده 


مراد 

انا خالص قررت أطلقها لان انا تعبت والله ومش .هعرف اكمل معاها 


غاده 

ربنا يصلح حالك يارب عايزه الورق 

علشان اروح اشوف شغلي 


مراد 

هو انا ينفع اعرف انتي اطلقتي ليه 

ده لو مش هيضايقك 


غاده 

نصيب يا مراد ملناش نصيب مع بعض وكده 

احسن وطبعا معظم الناس كانت 

عارفه أن طلقت علشان جوزي عالطول 

بيمد ايدو عليا ودي أكتر 

حاجه عجبت مراد أن مقولتش علي مشاكل 

بيتي حتي بعد الطلاق وبعدها جه واتقدم 

لما عرفت أن العيشه بينكم مستحيله 


                #رجوع 


مديحه 

عالعموم ربنا يسعدكم ويخليكم لبعض 

ومش عايزكي تشيلي همي انا 


غاده 

انا عمري ما هرجع ليه تاني خلاص 

الموضوع بينا فعلا انتهي 


مديحه 

ربنا يرزقك راحه البال بس أنا رجوع مش راجعه 

انا حبيت حياتي كده وبجد مش عايزكي تشيلي 

همي وبعدها مشيت غاده وانا تاني 

يوم روحت الشغل وقابلت عصام زميلي 


عصام 

اي يابنتي جايه متاخره ليه 


مديحه 

معلش والله الموصلات زحمه جدا هو المدير 

سال عليا ولا اي 


عصام 

قولتك كام مره تيجي معايا انا ساكن .قريب 

منك يابنتي 


.مديحه 

استاذ عصام اجي فين لا طبعا وبعدين 

انت ناسي ان انا ست متجوزه 


عصام 

بس كمان عارف ان فيه مشاكل 

بينك وبين جوزك 


مديحه 

دي حاجه تخصني انا ولو سمحت بلاش كلام 

في مشكلي الشخصيه وبعد اذنك وفي الوقت 

ده هو قال 


عصام 

والله العظيم انا عمري ما شوفت واحده محترمه 

زي البنت دي الله يسامحه جوزها معقول يسيب 

وحده زي دي برضه وبعدها اترفع قضيه 

علي غاده ومديحه وبعدين الاتنين علشان 

مش عايزين مشاكل اتنازلو عن كل حاجه 

وراحت شيماء ل مراد 


شيماء 

مليش دعوه انا ليا حلاوه كبيره اوي انا 

خلاص خلصتك منهم هما الاتنين


مراد 

معقول بسهوله كده طيب ازاي ومعقول 

هما وافقوا والله يا شيماء انا مش عارف 

اقولك اي 


شيماء

 ولا اي حاجه كفايه انك اخو عماد يعني 


مراد 

معقول عملتي كده علشان انا اخو عماد بس 

والله انا كنت فاهم غير كده خالق 


شيماء 

بعد اذنك انا ماشيه وبعدها انا روحت البيت 

عند حماتي واول لما شوفت حماتي قولت 


مديحه 

ازيك يا ماما عامله اي والله العظيم وحشاني 


الحما 

مين معقول مديحه كويس يا بنتي 

انك رجعتي لعقلك وجيتي لبيتك 


مديحه 

لا يا حبيبتي انا عندي كلمتين لمراد 

بس وهمشي عالطول وفي الوقت 

ده نزلت ناديه وقالت 


ناديه 

اي ده معقول انتي هنا واشمعنا جايه دلوقتي 

بعد ما رماكي مش انتي اللي كنتي عايزه 

تطلقي 


الحما 

اي ده مين طلق مين هو أنا بقيت عايشه 

في البيت هنا اي مليش لازمه 


مديحه 

اي ده هو انتي يا ماما متعرفيش ان مراد 

طلقني انا وغاده في يوم واحد 


الحما 

ليه بس كده يابني ده ربنا كان كرمك 

ب اتنين احسن من بعض وفي الوقت 

ده نزل مراد وقال 


مراد 

انتي اي اللي جابك مش قولتي مش 

عايزه تعيشي معايا تاني اي بعد ما طلقتك 

جايه 


مديحه 

انا جايه اقولك حاجه وماشيه هو انت 

كده فاكر نفسك راجل اوي لما 

تيجي علي اتنين ستات وتاخد منهم 

كل حاجه 


مراد 

والله حاجتي واخدها وانتو الاتنين اللي طلبتوا 

الطلاق انا مليش دعوه


مديحه 

اعمل حسابك أن كل ده هيرد ليك ربنا 

مش بيسيب وبعدها مشيت وأمه قالت ليه 


الام 

انت اي يابني معقول عقلك ده انت 

اي والله العظيم بكره تندم علي اللي عملته 

ده ودخلت الاوضه وناديه قالت ليه 


ناديه 

ولا تزعل نفسك بكره أما تتجوز بنت 

ناس محترمه مامتك هترجع معاك زي الاول 


مراد

 هو انا غلط يا ناديه في اللي عملته 


ناديه 

ابدا والله انت عين العقل لو اخوك تعبان معايا 

اكيد كان طلب الطلاق مني عالطول انت بس .سيب ماما عليا وخليك انت في مستقبلك 

وطلعت ناديه شقتها وهي فرحانه جدا من 

اللي حصل وتاني يوم راح مراد يقابل شيماء


مراد 

ازيك يا شيماء عامله اي بصراحه انا كنت مخنوق

وعايز اتكلم معاكي 


شيماء خير يا مراد انا سمعاك قول اللي انت 

عايزو 


مراد 

بصراحه انا بحبك وعايز اتجوزك 


شيماء 

اي ازاي يعني لا طبعا انا طول عمري شيفاك 

زي اخويا 


مراد 

انا مستعد اعمل علشانك اللي انتي عايزه بس 

ارجوكي اوعي تبعدي عني انا لقيت 

نفسي معاكي 


شيماء 

طيب اديني وقت افكر طيب 


مراد 

تمام خدي وقتك كله وبعدها روحت علي البيت 

وقولت لناديه 


مراد 

ازيك يا ناديه عامله اي بصراحه كده انا كنت 

اتكلمت مع شيماء في موضوع جوزنا


ناديه 

جوزاك من مين لا طبعا انا مش موافقه 

.

مراد 

ليه كده بس ده انا بحس أنك بتعملني كاخ 


ناديه 

اخ اه بس عمرك ما هتكون اغلي من أختي 

وانت واحد مطلق مرتين لو عايز تتجوز اختي 

يبقي لازم تأمن مستقبلها 


مراد 

مش فاهم قصدك اي يعني 


ناديه 

انا هقولك 


اطلقت انا وضرتي بسبب سلفتي

الفصل الرابع 


ناديه 

المفروض الشقه تكون ب اسمها اه وكمان 

يتكتب ليها موخر عالي والله ما طمع بس علشان هي خايفه تعمل فيها اللي عملته في اللي قبلها 


مراد 

ما هو انت عارفه ان انا ممكن اعمل كده انت كنت شايفه ان تجوزت فالشين مش اكثر


ناديه 

والله العظيم انا عارفه بس هي اللي قلقانه

يعني وبعدين اي المشكله انت متعرفش

شيماء دي بنت عايزه تعيش مش عايزه مشاكل يعني


مراد 

خلاص موافق يا ناس يعني انت هتقولي عليه بس خليها تقول رايها ايه في الموضوع ده


ناديه 

وهي هتلاقي عريس احسن منك فين يا مراد بس برده انا مش عايزه ماما تعرف الا بعد ما نكتب الكتاب


مراد 

ما حدش له حاجه عندي انا اللي هتجوز هي ملهاش دعوه 


ناديه 

يا مراد انا مش عايزه مشاكل بس وتفتكر ان انا اللي كنت بوزك تطلق مراتك الاثنين علشان خاطر تتجوز اختي


مراد 

بس برده خطوه كبيره قوي ان انا اكتب الكتاب من غير ما هي ما تعرف وانا بصراحه ما اقدرش على الخطوه دي


ناديه 

هو انا قلت لك هنعمل فرح انا قلت لك اكتب  كتاب وبس انا مش عايزاها تعرف المؤخر اللي هيكون مكتوب لشيماء 


مراد 

ماشي يا ناديه اللي تشوفيه بس مش عارف اصلا هو ليه كلامك ده يعني وفعلا كتب كتابه 

علي شيماء وفي الوقت ده انا كنت في الشغل 

ولقيت غاده جايه ليه 


مديحه 


اي ده مالك فيكي اي شكلك عامل كده ليه 


غاده 

مراد كتب كتابه انا حبيته اوي يا مديحه انا 

عارفه أن صعب اقولك انتي الكلام ده بس 

والله انا فعلا حبيته 


مديحه 

والله ما يستاهل دمعه واحده من عينك ده واطي 


غاده

مش مصدقه ايه اللي حصل ده والله يوم ما جه ورفع علي قضيه انا تنازلت عن كل حاجه عشان بجد كنت فاكره ان هو ممكن يرجع لي ثاني


مديحه 

والله العظيم مراد ده  محتاج واحده تكون شبهه هو مريض نفسي وما يستاهلش ان واحده تكون كويسه زيك تكون معاه 


غاده 

بجد انا مش فاهمه ازاي اتعلقت به في وقت قليل قوي كده


مديحه 

غاده اشتغلي يا غاده بلاش تربطي حياتك براجل


غاده 

للاسف مش هينفع ارجع ثاني زي الاول والله انا بجد جوازي من مراد اتسبب في تعب بيبقى اعصابي 


مديحه 

والله تكوني غلطانه لو فكرت في كده انا محتاجه واحده معي هنا في الاتش ار ايه رايك تيجي تشتغلي معايا 


غاده 

والله ما قادره اصدق ان احنا الاثنين اللي بنهون على بعض 


مديحه 

شفت بقى اهي دي الحاجه الوحيده اللي مراد 

ان هو عرفنا على بعض  هههههههههههه وفي بيت حماتي دخل مراد وشيماء 


مراد 

مساء الخير يا امي عامله ايه


الام

مساء الخير يا حبيبي اي ده شيماء غريبه يعني جايه في وقت متاخر كده ليه على العموم اختك فوق في شقتها


شيماء 

لا يا ماما انا مش جايه لاختي انا جايه مع جوزي انا ومراد اتجوزنا


الام 

نعم الكلام ده صحيح يا مراد هو انت ايه يا ابني عايش في الدنيا دي مع نفسك ما لكش اهل تاخذ رايهم في حاجه


مراد 

اظن يا امي دي حياتي وانا حر فيها


الام 

اطلع بره ومش عايزه اشوف وشك في شقتي هنا ثاني 


شيماء 

معقول يا ماما دي مبروك بتاعتك اللي المفروض تقوليها لنا هو عمل ايه غلط يعني غير انه اتجوز على سنه الله ورسوله


الام 

انت ما لكيش كلام معايا  انت والعقربه اللي فوق انا عارفه من بدري ان اختي كانت بتعمل كده عشان تجوزك لابني


شيماء 

يا ماما وانا برده هافضل احترمك علشان خاطر مراد بس لو سمحت برده ما ينفعش تتكلمي معايا  بالطريقه دي


مراد 

يلا بينا يا شيماء على شقتنا وفي الوقت ده طلعت حماتي عند ناديه وفضلت تخبط وفتح ليها عماد


عماد 

خير يا ماما في ايه احد يخبط على احد بالطريقه


الام 

اوعى كده من وشي انا عايزه العقربه هي راحت فين وخرجت ناديه من الأوضه وقالت 


ناديه 

ايه ده في ايه يا حماتي صوتك عالي ليه كده وطي صوتك وانت بتتكلمي معايا 


الام 

والله العظيم كنت عارفه ان خراب البيت ده هيكون على ايدك انت يا ناديه


ناديه 

خراب اي انا جوزت ابنك جوازه عمره ما كان 

يحلم بيها والله هو يطول يتجوز محاميه زي .اختي 


الام 

انت رايك اي في الحوار ده يا عماد 


عماد 

والله يا امي دي حياه مراد وهو حر فيها ما ينفعش احنا نتكلم معاه فيها


الام 

ده كلامك هقول اي منك لله علي اللي بتعملي 

فينا منك لله وبعدها نزلت حماتي 


عماد 

انا قولت ليكي بلاش الحوار ده مش سمعتي 

كلامي الله يسامحك يا شيخه والله انا امي 

ممكن تروح فيها 


الام 

هو فيه اي هي زعلانه علي اللي كانت معفنه 

ولا خطافه الرجاله  بقولك اي انا مش عايزه 

كلام كتير وبعدها راحت لمراد 


ناديه 

الف الف مبروك يا مراد امال فين عروستنا 


مراد 

جوا وزعلانه اوي وانا عامل ارضي فيها مش 

عايزه والنبي ادخلي شوفيها 


ناديه 

في اي مين اللي داكم عين كده حاضر 

هدخل اشوفها وفعلا دخلت ليها 


شيماء 

بقولك اي انا دلوقتي عامله فيها زعلانه 

علشان معملش ليا فرح اخرجي قولي ليه 

أن انتي مش عارفه تتكلمي معايا وزعلانه اوي 


ناديه 

بقولك اي انا عايزكي تعملي زعلانه كده شويه 

متعرفيش هو معاه فلوس قد اي وبعدين 

يعني أمه الحربايه دي لازم تعرف مقامها 


شيماء 

انا مش فيه أمه دلوقتي كل اللي يهمني أن 

انا اخد الفلوس اللي معاه انا عايزه اعيش 

حياتي بقي مع الإنسان اللي بحبه 


ناديه 

اشششش وطي صوتك يخربيتك انتي عايزه 

تدوينا في داهيه 


شيماء 

داهيه ليه مش كان اتفاق بينا ولا اي وبعدين 

مانتي هتخدي مبلغ محترم من ورا . الجوازه 

دي ومن هنا بدأت ناديه تفتكر اتفقها مع 

اختها 

                 #فلاش باك 


ناديه رايحه بيت امها ولقت شيماء قاعده مخنوقه 


ناديه 

اي مالك فيكي اي قاعده كده ليه 


شيماء 

متخانقه مع حسين منه لله لسه 

لحد دلوقتي مجبش شقه ولا عفش 


ناديه 

ما تسيبك من الواد ده بقي والله العظيم انا 

حاسه أنه بيستغل طيبتك 


شيماء 

مين ده انتي متعرفيش حاجه ده بيموت 

فيا والله بس نعمل اي بقي مافيش فلوس 

خالص والله 


ناديه 

طيب اي رايك في مشروع لمده كام شهر 

وهتخدي من ورا مبلغ محترم بس ياريت متنسيش أختك بقي 


شيماء 

مشروع اي والنبي قولي ليا 


ناديه 

مشروع جواز اه هتتجوزي كام شهر بس 

وبعدين هيكون معاكي فلوس كتير 


شيماء 

انت عبيطه ولا بتستعبطي بقول لك عايزه اتجوز حسين تقولي لي مشروع جواز امشي اطلعي بره يا ناديه انا مش ناقصه 


ناديه 

يا بنت اسمعيني بس انا عايزه اقول لك ايه مراد اخو جوزي عايزه اقول لك ان كل شويه يتجوز واحده تنصب علي وتاخذ من وراه فلوس قد كده


شيماء 

ماشي والمفروض ان انا اعمل ايه يعني ده انا سامعه ان هو متجوز اثنين عايزه ايه يتجوزني انا كمان


ناديه 

لا يا قلبي انا هاقول لك تعملي ايه انت هتخلصي من الاثنين اللي هو متجوزهم وهتتجوزي وهنكتب مؤخر عالي  والشقه باسمك والفلوس اللي في البنك هتكون بتاعتك خذيها وانا هاخذ منك مبلغ صغير وانت خذي اللي انت عايزاه واتطلقي بعد كده


شيماء 

ده على اساس ان هو عبيط يعني وهيعمل لي كل ده


ناديه 

والله العظيم ده عبيط اكثر من عماد جوزي كمان


شيماء 

لا طبعا مش موافقه حسين ده يمكن يوافق على الموضوع ده ابدا وافرضي  ان هو ما رضاش يطلق يعني


ناديه 

عيب عليك يا بنت ده انت تزهقي بقى ده انت طفشتيني من هنا وخليتيني اتجوز المخفي اللي اسمه عماد


شيماء 

مش عارفه بس حاسه ان حسين مش هيوافق


ناديه 

والله اتكلمي معاه وشوفي  مصلحتك عايزه تاخذي الفلوس بقى وتتجوزي واحد تقدر انت تمشي عليه كلمتك براحتك مش عايزه ايه الطلاق ايه وتجوزي اللي انت عايزاه بس المهم انا هاخذ المبلغ اللي احنا هنقول عليه


شيماء 

تفكر في كلام اختها وفعلا كلمت حسين والغريبه انه وافق فعلا تجوزت مراد على اساس انها تاخذ منه فلوسه وتطلق منه وتتجوز حسين


                   #رجوع 


ناديه 

والله العظيم انا ما اعرفش انا اختي عجبك  على ايه احد يسيب مراد ويجوز اللي اسمه حسين ده


شيماء 

انت كل يهمك المبلغ اللي انت هتاخذيه غير كده انت ما لكيش دعوه بحياتي


ناديه 

براحتك اتحرقي ب  جاز المهم هتعملي ايه دلوقتي وكل ناويه الوش دي عشان ما عملكيش فرح يا بنتي ده اللي جايبو ليكي 

يخليكي تنسي اي فرح اساسا 


شيماء 

اخرجي انت بس وقولي لي انت مش عارفه تتكلمي معايا 


ناديه 

ماشي يا اختي لما نشوف اخرتها وبعدها خرجت وقالت لمراد ايه مراد هو انت مزعلها ليه مش احنا اتفقنا ان انت هتعمل فرح


مراد 

اعمل فرح ازاي بس وان ما كانش ينفع ان انا اعزم امي يا ناديه ما انت عارفه كل حاجه


ناديه 

خلاص ادخل صالحها وقول لها ان انتم طالعين المصيف روحوا في اي حته شرم الغردقه


مراد 

والله العظيم موافق اللي هي عايزاه انا هاعمله لها


ناديه 

ايه رايك بقى ما تقول لاخوك ونيجي معك انا نفسي اشم هواء قوي واخرج


مراد 

خلاص والله انا هاكلم عماد ما تشيليش هم 


ناديه 

طول عمري باقول عليك جدع يا جوز اختي وفعلا 

كلم عماد والكل سافر وساب أمه لوحدها 

في البيت وشيماء في الفندق تلفونها رن 


شيماء 

اي ده حسين الله يسامحك انت ازاي ترن علي وانا المفروض ان انا في شهر العسل


حسين 

خلاص يا شيماء قدرتي  تنسيني كده في ثانيه


شيماء 

هو انا اقدر برده يا حبيبي ده انا عامله كل ده عشان خاطر ان انا اقدر اتجوزك والله العظيم انا عمري ما هاقدر احب احد زيك


حسين 

ولا مش عارف ازاي وافقتك على الكلام ده انا مش متخيل ان انت تكوني مع راجل غيري دلوقتي 


شيماء 

طيب اعمل ايه يا حبيبي بس مش ظروفنا هي اللي خليتنا نعمل كده


حسين 

طب انتي ناويه تخلصي منه ازاي


شيماء 

 اكيد هيكون  في الف طريقه وطريقه بس لما ارجع ان شاء الله القاهره


حسين 

شيماء بجد انا بحبك وخائف ان انت تتعلقي به وتنسيني


شيماء 

لا يمكن والله اني اعمل كده انا بحبك يا حسين وما اقدرش اعيش من غيرك


حسين

خذي بالك من نفسك يا حبيبتي وقفل السكه وكان ساعتها قاعد مع صاحبه منير


منير 

والله انا مش عارف انت ازاي توافق على اللي حصل ده


حسين 

طيب هو انا ايه اللي هيخليني ان انا ارفض انا اصلا كده كده مش بحبها وبتسلى بها ان انا ممكن اتجوزها بعد ان ما تكون هي اتجوزت  واحد غيري 


منير 

معقول بس اللي يشوفكم قبل كده يقولوا ان انتم بتحبوا بعض قوي


حسين 

كنت بحبها بس هي اهم حاجه عندها الفلوس اي نعم هي عايزه فلوس دي عشان خاطريه خلاص استمتع انا بها بقى انما جواز او ان انا افكر فيها ثاني انت لا يمكن يحصل ابدا


منير 

المهم يا صاحبي بس ما تنساناش في الفلوس دي


حسين 

عليك يا اخويا ده انت الغالي برده وبعدها انا كنت في الشغل ولقيت حماتي بترن عليا 


مديحه 

ايه ده ماما اقصد طنط ازاي حضرتك عامله ايه


حماتي 

دلوقت بقيت طنط يا مديحه انا تعبانه قوي يا مديحه ومحتاجكي جنبي


مديحه 

انا ما اقصدش والله خير ما لك فيكي ايه


حماتي 

عايزه اشوفك دلوقت ينفع اشوفك يا مديحه


مديحه 

انا اسفه والله ان اقول لك كده بس للاسف انا مش هاقدر اجي البيت انت عارفه ان لو مرات شافني هيفتكر اني جاي علشانه


حماتي 

هو فين مراد يا بنتي انا لوحدي في البيت كله معيش احد


مديحه 

حاضر يا ماما انا جايه لك حالا دلوقت وفعلا رحت كلمت غاده وقولت ليها غاده انا رايحه مشوار هينفع تيجي معايا دلوقتي 


غاده 

 طبعا وانت بقيتي تروحي في اي مكان من غيري

وانا اخذت غاده وروحنا ليه حماتي وكانت قاعده لوحدها


مديحه 

ازيك يا ماما عامله ايه خير ما لك فيك ايه ولقيت 

حماتي بتقولي علي اللي حصل كله 


غاده 

معقول يا ماما مراد يبقى كده وفي الوقت 

ده لقيت الباب ينفتح ومراد داخل هو وشيماء 

وناديه وعماد 


شيماء 

 الله الله انا ممكن اعرف بقى العقربتين دول بيعملوا ايه هنا وفي وقت ده انا رديت عليها وقولت 


مديحه 

فيه اي وطي صوتك وبلاش طريقه كلامك دي انا جيت هنا علشان اشوف ماما مش اكتر وسعتها ردت حماتي وقالت 


الحما 

بقولك اي يا حبيبتي انتي شقتك فوق ملكيش دعوه مين يجي عندي ومين لا مفهوم 


مراد 

اي اللي انتي بتقولي ده يا امي لا طبعا ازاي 

يعني مش لاقيه الا دول ويجوا هنا وناديه قالت 


ناديه 

والله مبقاش غيرك يا مديحه اللي يتكلم بس

قولي ليا يا حبيبتي عقدتك انحلت بسرعه كده

وبقي شكلك نظيف الله يرحم اول مره دخلتي 

البيت ده


مديحه 

يلا بينا يا غاده لان لو فضلنا هنا اكتر من كده 

هنكون بنهزق نفسنا وفعلا اخد غاده ومشيت 

وغاده قالت 


غاده 

والله طول عمري ما ارتحت ل ناديه دي خالص 


مديحه 

انا واثقه أن حقنا هيجي والله شيماء دي 

دي ناويه تطلع روح مراد 


غاده 

ملناش دعوه ربنا يدي علي قد ما عمل فينا 

واحنا مشينا وفي يوم لقيت عصام بيقولي 


عصام 

ازيك يا مديحه ارجوكي انا محتاج اتكلم معاكي 

شويه وياريت توافقي اعزمك علي الغدا 

انهارده 


مديحه 

والله يا عصام أنا مقدرش اخرج معاك في اي مكان لو عايز تقول حاجه انا سماعك 


عصام 

انا عايزك تديني فرصه اتكلم معاكي بجد انا معجب بيكي وعايز اتجوزك 


مديحه 

عصام بجد انا مش بفكر في الارتباط دلوقتي 

والله بجد انت انسان محترم بس أنا مش عايزه 

ارتبط دلوقتي 


عصام 

طيب ممكن نخرج ونتكلم وبعدين شوفي 

قرارك اي وانا سكت وفعلا بعد الشغل 

روحت شوفته في كافيه وكانت الصدمه لما 

دخلت الكافيه وشوفت شيماء قاعده 

مع راجل غير مراد وكمان بياكلها وهي 

عامله تضحك وفي الوقت ده انا طلعت 

موبايلي وصورتها وبعدها لقيت .......


اطلقت انا وضرتي بسبب سلفتي


الجزء الخامس 


وبعد كده لقيت عصام بيقولي


عصام

مديحه يا مديحه مالك شكلك عامل ليه 

كده هو انتي تعرفي البنت اللي قاعده هناك 

دي ولا اي


مديحه 

اي لا لا معرفهاش المهم هنقعد فين وروحنا 

 قعدنا ولقيت عصام بيقولي 


عصام 

ايه يا مديحه في ايه عمال اكلمك مش بتردي عليا 


مديحه 

معلش يا عصام انا لازم اروح دلوقت والله بجد مش قادره اتكلم في اي حاجه


عصام 

ما فيش اي مشكله يا مديحه ماشي حاضر تعالي عشان اوصلك وفعلا مشينا وكانت قاعده 

شيماء هي وحسين وقالت ليه 


شيماء 

خذ الفلوس دي يا حسين خليها معاك دلوقت وشوفي المشروع اللي انت عايز تعمله


حسين 

معقول بسهوله كده اداك الفلوس دي كلها ولا انت اخذتيها منه ازاي وبعدين يا شيماء انا خائف ان هو يعملك كويس و تبداي تحبيه وتنسيني انا


شيماء 

وانا لا يمكن اعمل كده انا عمري ما هاحب حد غيرك يا حسين ومين ده اللي احبه مراد ده عبيط 


حسين 

انا عايزك تستغليه اكثر استخدام اي فلوس تقدري تاخذيها منه خذيها


شيماء 

اكيد ده هيحصل والله المهم الفتره دي مش هينفع اشوفك كثير علشان خاطر هو ما يشكش في حاجه


حسين 

يشك فيك ايه بس يا شيماء ما هو عارف ان انت محاميه وارد جدا انك تكوني قاعده مع ناس


شيماء 

برده بلاش الفتره دي لحد ما اقدر ياخذ منه الفلوس اللي انا عايزاها


حسين 

والله موضوع ده هيكون صعب علي بس اعمل ايه بحبك بقى وما اقدرش ازعلك وبعدها 

روحت شيماء البيت وقال ليها مراد 


مراد 

ايه يا شيماء كنت فين كل ده عماله اتصل بك مش بتردي علي ليه انا جعان جدا والصدمه 

لما شيماء قالت 


شيماء 

اعمل لك ايه يعني وبعدين هو انا واخذه الاكل معايا  ما الثلاجه عندك هيطلع وكل اللي انت عايزه


مراد

 ايه ده في ايه مالك يا شيماء بتتكلمي بالطريقه دي كده ليه


شيماء 

ما فيش ابدا زهقانه من شغلي ايه طبيعي يعني مش من حقي  اكون مخنوقه شويه انا داخله انام ومش عايزه دوشه عايز تاكل الاكل عندك في الثلاجه روح سخنه كل


مراد 

اسخن واكل ده انا تجوزت تجوزت ما فيش واحده منهم  قالت لي الكلمه دي ما لك يا شيماء في ايه


شيماء 

هو انت بتقارني بهم ان شاء الله ولا ايه باقول لك ايه يا مراد انا سمي وموتي 

أن حد يقارني باحد وبعدها دخلت الأوضه ونزل 

مراد عند أمه 


الام 

خير اي اللي  نزلك  هنا مش انا قلت لك كذا مره ما تخشيش الشقه دي


مراد 

يا امي انا مخنوق محتاج اقعد معك شويه


الام 

عندك مراتك فوق اطلع واقعد معها


مراد

يا امي انا عايز اعرف انا عملت اي غلط انا اتجوزت 

علي سنه الله ورسوله فين الغلط اللي عملته 

بقي 


الام 

مافيش غلط اطلع نام يا مراد انا مش عايزه تتكلم في حاجه وخليني ساكته 


مراد 

برحتك يا امي انا نازل اخرج شويه لان بجد مخنوق اوي من البيت كله. وفي الوقت ده انا روحت البيت واتصلت بغاده وقولت ليها تعالي عايزكي

 فعلا جت  واول لما جت قالت 


غاده 

اي يابنتي فيه اي 


مديحه 

هقولك انا شوفت انهارده مرات مراد مع واحد 

في كافيه وبعدين يعني كان قاعد معاها كده 

بشكل يعني...   المهم انا بعتا  ليكي علشان اقولك اي 

رايك نقول لحماتها. ولا اي وردت عليا 

غاده وقالت 


غاده 

لا ملناش دعوه خلينا في حالنا احسن كلواحد حر واهو ربنا بيعاقبه ولا انتي حنيتي ليه 


مديحه 

انتي بتقولي اي لا طبعا انا لا يمكن احن ليه 

بس والله كنت عايزه يعرف الانسانه اللي معاه 

عامله اي 


غاده 

مش عايزين مشاكل وخلينا في حالنا احسن يا  مديحه واناكنت عايزه اقولك ان اتقدم ليا 

عريس وانا وافقت عليه 


مديحه 

ربنا يكمل ليكي علي وربنا وافقك في حياتك 

وبعدها مشيت وفي شقه شيماء كانت بتكلم حسين 


شيماء 

الو ايوه يا حسين عامل اي انا عايزك تفكر 

معايا في كل اما خالق اتخنقت من الزفت اللي

 أنا عايشه معاه ده 


حسين

هنعمل اي يا حبيبي احنا لسه محتاجين فلوس 

علشان خاطر المشروع اللي قولنا عليه


شيماء 

اي ده معقول انت كل ده معملتش اي حاجه 

في مشروعنا امال الفلوس اللي انت بتاخدها 

بتعمل فيها أي 


حسين 

اصل اصل انا محتاج فلوس كتير اوي 

وبعدين بقي بصراحه انا هموت واشوفك 

وبجد لازم تيجي عندي الشقه 


شيماء 

انت بتقول اي لا لايمكن أن انا اعمل كده

طبعا عايز نتقابل نتقابل برا وفي الوقت ده رد عليها وقال


حسين 

يعني انا غلطان أن خايف الناس تشوفنا وانتي 

بقيتي ست متجوزه دلوقتي وانا اخاف علي سمعتك 


شيماء 

طيب هبقي اشوف واكلمك وقفلت معاه 

السكه وبعدها ناديه كانت عالباب كالعاده 

عامله تسمع ولما عرفت انها خلصت تلفونها 

خبطت عليها وفتحت شيماء وقالت 


شيماء 

خير يا ناديه مالك وافقه كده ليه ولا عالعاده

وافقه تسمعي بقول اي 


ناديه 

اي ده لما انتي اخدتي من جوزك مبلغ محترم 

ازاي يعني متقوليش اختي لازم تاخد حاجه 


شيماء 

بقولك اي هو انتي عايزه تخدي الفلوس دي 

ليه لا طبعا مش من حقك تخدي حاجه 

من فلوس جوزي 


ناديه 

والله دلوقتي بقي جوزك عيب لا اختي ده احنا دفنينوا سوا 


شيماء بقولك اي ايه رايك ننده علي حماتك 

ونسمعها الكلام ده وهي تحكم بينا اوعي 

تفتكري ان انا عبيطه زي الاتنين اللي مشيوا 


ناديه 

والله معقول انتي بتهددني 


شيماء 

وبقولك اهو لو عايزه تطلقي من جوزك خليكي 

مركزه معايا وانا والله لمشيكي من البيت ده 


ناديه 

معقول انتي اختي أنا مش قادره اصدق والله 

اللي بيحصل ده


شيماء 

لا صدقي وروحي بقي لان انا خالص 

عايزم أنام ومش عايزه 

ازعاج ومشيت ناديه.وهي متعصبه وانا عصام 

اتكلم معايا تاني في موضوع 

الجواز وانا وافقت. وجه يوم الخطوبه  وكنت 

عاملها في شقه بابا وكانت 

الصدمه لما لقيت مراد داخل وبيقول 


مراد 

اي ده معقول اللي انا شايفه بعيني ده 

انتي هتتجوزي 


مديحه 

اي اللي جابك هنا يا مراد وعايز اي 


مراد 

انا كنت جاي علشان اتكلم معاكي. اعتزر ليكي 

وكنت واثق انك لسه بتحبني بس بتعاندي 


مديحه 

تبقي عبيط أه انا كنت بحبك اوي 

بس خالص نسيتك وخرجتك من حياتي خالص 


مراد 

بس أنا نادمان علي اللي عملته والله وعندي 

استعداد اعملك اللي انتي عايزه 


مديحه 

مبقاش ينفع انت فاكر أن انا مديحه الهبله 

بتاعت زمان اللي ممكن مهما يحصل فيها سامح وتتنازل عن حقها خلاص يا مراد انا خرجتك من حياتي ومش بافكر ارجع لك ثاني 


مراد 

ماشي يا مديحه وبعدين سيبني ومشي ولقيت عصام بيقول لي


عصام 

هو انت بجد نسيتي وخرج  من حياتك ولا لسه برده اللي معزه في قلبك


مديحه 

يمكن كان الاول انما دلوقت لا والله من يوم متزوج الثالثه وانا خرجته من حياتي


عصام 

طيب انا عايزه اسالك سؤال انت وافقت على جوازنا علشان انت عايزاني ولا علشان تنسيي بسهوله 


مديحه 

والله العظيم انا نسيته مسافه ما خلاص ما هو طلقني


عصام 

اوعدك هعوضك  على كل الايام اللي انت شفتيها والله يا مديحه


مديحه 

واثقه يا عصام والله اللي انت هتعمل كده وفعلا تمت الخطوبه  بعدد اصدقاءنا بسيط

وفي يوم كنت في الشغل لقيت غاده جايه تقولي 


غاده 

بقولك اي مديحه انا مطلوبه في القسم 

ومش عارفه ليه وبصراحه خايفه اوي أن اروح 


مديحه 

ليه بس هو حصل منك حاجه علشان تخافي 


غاده 

لا لا والله بس مش عارفه ليه قلقانه كده


مديحه 

طيب تعالى وانا هاجيء معك وفعلا روحنا ولقينا بيقول ان في شيكات متقدمها باسم غاده


غاده 

نعم شيكات ايه واسمي مين

وكانت الشيكات علي بياض واللي مقدم 

الشيكات شيماء مرات مراد 


غاده 

نعم مين ده ان شاء الله


الظابط حاولي تشوفي محامي كويس لان هي محاميه شاطره 


غاده وافقه مش فاهمه اي حاجه وتم حسبها .

٤ايام علي ذمه التحقيق وفي شقه مراد 


شيماء 

ازيك يا مراد عامل ايه انا عايزه اقول لك ان انا عملت حاجه هتشكرني عليها عمرك كله


مراد 

يا بقالي كثير ما شفتكيش انك رايقه عليا قوي كده ايه يا بنتي عملت ايه


شيماء

ما فيش كنت بادور في الورق بتاعك كده عادي يعني كنت باشوف قسيمه الجواز بتاعتنا لقيت في شيكات باسم غاده على بياض قلت اكيد دي كانت فلوس كانت واخذاها منك ورحت قدمتها في المحكمه


مراد 

قدمت ايه يا نهار اسود الشيكات مش بتاعتي دي بتاعت الشغل بتاعنا وهي كانت سايباهم هنا عندي في البيت امان عن الشغل


شيماء 

المفروض اصدق انا الكلام اللي انت بتقول عليه ده صح


مراد 

انت لازم تروحي تتنزلي  عن ده انتي كده هتوديها 

اي داهيه


شيماء 

اسمع بس احنا نقدر ناخد منهم الفلوس دي 

وانت اولا بيها كفايه اللي حصل معاك


مراد 

لا طبعا انا مش هعمل كده وانا ممكن اروح واقول ان الوصلات دي وقعت مني واحد لاقها


شيماء 

انت ممكن تخسرني عشان غاده يا مراد والله ما كنتش اعرف ان انا مش غاليه عندك قوي كده


مراد 

لا انت غاليه وربنا يعلم بس اللي انت عايزه تعمليه ده ما ينفعش انه يحصل


شيماء 

خلاص اختار يا انا ايه الموضوع ده


مراد 

مش فاهم كلامك يعني قصدك ايه


شيماء 

يعني لو انت رحت وعملت كده انا هاطلب الطلاق مش عايزه اعيش معاك 


مراد 

ايه اللي انت بتقوليه ده انت اكيد بتهزري صح وانت هتئذي الناس يا اما عايزه تطلقي لا يا شيماء طبعا انا ما اقدرش اعيش من غيرك بس في نفس الوقت ما اقدرش اعمل كده


شيماء 

انا في بيت بابا فكر براحتك ورد عليا وفعلا مشيت 

وراحت بيت باباها وفي القسم روحت ل غاده


غاده 

الحقيني يا مديحه للوصلات دي المواصلات دي كانت بتاعت  الشغل عندي فلوس كنت باخذها من الحسابات وكنت لازم امضي على وصلات امانه لحد ما ارجعها ثاني وانا علشان كنت باستامها كنت باسيب الوصولات دي معاه وما فكرتش اني اخذها


مديحه 

اكيد بتهزري ازاي يعني ما تفكريش انك تاخذيها منه ثاني


غاده 

والله العظيم انا كان عندي ثقه عمياء في مرور


مديحه 

مراد كده زودها قوي مش ناوي سيبنا في حالنا انا هاروح واتكلم معاه 


غاده 

ارجوك اوعي تسيبيني وخليكب جنبي وفعلا 

روحت بيت مراد 


حماتي 

في ايه يا مديحه ثاني حصل ايه


مديحه 

فين ابنك مش ناوي سيبنا في حالنا ومش عارفه احنا عملنا له ايه لكل اللي هو بيعمله ده


حماتي 

طيب هو ايه اللي حصل ثاني طيب فهميني 

وفي الوقت ده مراد نزل وقال 


مراد 

انا عارف انت جايه ليه يا مديحه واوعدك ان انا هاحل المشكله دي


مديحه 

والله على اساس ان انا ممكن اصدق ان انت بتقوله ده انت اللي رايح ومقدم الوصولات وجاي دلوقت تقول لي انا هاحل المشكله دي


مراد 

والله العظيم ما انا بس قلت لك انا هاحاول احل المشكله دي


مديحه 

انت تروح تتنازل احسن عشان انت ما تعرفش انا ممكن اعمل فيك ايه والله العظيم لو شيماء حصل لها حاجه انا ممكن اقتلك فيها يا مراد


مراد 

بصي انا ما اتهددش بس انا قلت لك ان انا هاحل المشكله دي


مديحه 

بجد انا ندمان ان انا في يوم من الايام تجوزتك وبعدها سابتهم ومشيت وكان في الوقت دوت ناديه واقفه على الباب وقالت ليا 


ناديه 

مين مديحه ازيك عامله ايه والنبي يا مديحه انا مش عايزاك تزعلي مني وارجوك سامحيني على اي حاجه حصلت مني


مديحه 

انا مش هاسامح احد ومش عايزه حاجه مع احد وعايزاكم تنسوني وطلعوني انا وغاده من دماغكم بقى


ناديه 

انت لك حق تعملي اكثر من كده بس ارجوك ما تزعليش مني وسامحيني وفي الوقت ده انا 

قولت ليها 


مديحه 

انت السبب في المصائب اللي كانت بتحصل لنا كلها انا عمري ما هاسامحك يا ناديه وسبتها ونزلت وروحت بيتي ولقيت مراد بيكلمني وبيقول 


مراد 

مديحه انا هاروح واتنازل عن قضيه غاده


مديحه 

يعني انت اللي عملت كده اصل وصلات مش باسمك باسم شيماء روحي انت بتتنازل ازاي


مراد 

انا هاتصرف والله بس انا طالب منك انك ترجعي لي


مديحه 

مش فاهمه كلامك يعني لو انا ما رجعتلكش انت مش هتتنازل عن موضوع الولاصلات


مراد 

ما تاخذيهاش كده بس خذيها ان انا باحبك وعايزه ارجع لك وباحاول ان انا ارجعك باي طريقه ثاني وفي الوقت ده انا هقفلت السكه وقولت


مديحه 

والله العظيم انت اللي جبته لنفسك يا امراته وبعدها نزلت وفي بيت حماتي 


عماد 

لا يا امي ده هو كده زودها قوي انا طالع وهاتكلم معه في اللي  بيحصل ده


الام 

ارجوك يا ابني خليه يتنازل عن اللي هو عمله ده البنات يا عيني ما لهمش ذنب اللي بيحصل فيهم ده


عماد 

حاضر حاضر يا امي وطلع عماد ومصيبه اني لا مراد مقتول فين الشقه 


يتبع


بداية الروايه من هنا

تعليقات