القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية الوجه الآخر للحلال الفصل الرابع عشر والخامس عشر حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه

 رواية الوجه الآخر للحلال الفصل الرابع عشر والخامس عشر حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه 

رواية الوجه الآخر للحلال الفصل الرابع عشر والخامس عشر حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه 


البارت الرابع عشر..

كانت عطر مقهوره مشاعرها تقهرها فهيا تعتبر زوجته ولكنها لا تستطيع لتذهد في اي حياه مقبله لتعيش راهبه كزوجه هاربه  ولكن لا تعيش معه بحرامه. 

قامت عطر وجهزت حالها وبدات تلملم نفسها كانت خائفه فهو يبدو عليه القوه وانه لن يتركها كانت مشاعرها تجاهه كبيره ولكنها علي استعداد لتقتل تلك المشاعر ولا تعيش دقيقه بمال حرام.

لتجهز ملابس قليله وتاخذ اوراقها و ما معها من اموال لتخرج.

لتتفاجا علي الباب بوجود غفير يقف. لتتجلد ليهتف.... علي فين يا ست الناس.

لترمي حقيبتها بعيدا لتهتف هاه.. هجيب حاجه هشتري حاجه. 

ليهتف.... واخري اكده  لاه خليها الصباح انت امانه اهنه. 

لتهتف.. انت مالك انت الله بجولك محتاجه حاجه. 

ليهتف.. طب جولي َانا اروح اجيبها. 

لتقول.. ماشي خد الفلوس دي وهاتلي دوا من الاجزخانه حاجه للصداع. 

ليرفع تليفونه ويهتف... ايوه يا ايوب بيه الهانم عايزاني اشتريلها حاجه بتجول ايه هتعاود طيب ماشي وقفل الخط.

لتقف مقهوره لتحاول معه... طب بص روح والنبي هاته علي بال ما ياجي انا تعبانه جوي

لتظل تترجاه حتي وافق وما ان ابتعد حتي اخذت شنطتها وخرجت مسرعه.


************

دخل يحي الجار ليجد اخيه ايوب جالسا بتافف ليهتف.... مالك يا اخوي فيه ايه. 

ليهتف.... غاضبا اجول ايه الراجل السو غفلجلي الجوازه منه لله. 

ليهتف يحي.... راجل راجل مين ده مش يابني البت اتراضت وهتروح تجيبها وتكتب من شيخ الجامع. 

ليهتف .. لاه ماهو فيه جراضه جعدت تحرب لحد ماغفلجتها علي وشي. 

ليهتف يحي... جراضه ايه دي.

ليهتف.... ابوها ابن الحزمه جالها اني تاجر اثار والبت سمعت من اهنه و انهبلت و نازله رط وحزن اسود. 

ليهتف يحي.. رط ايه انت حد يطولك بتجول ايه انت. 

ليهتف.. يطولني ويجطرني علي دماغي اهي ماعايزاش تتجوزني ال ايه حلال وحرام وهعيشها حرام اني عارف حبيت واحده مخبوله. 

ليهتف يحي.... يعني البت مش رايداك

ليهتف...... لاه كت رايده وحابه والعشج ناطط من عيونها. بس نأح عليها عرج الحلال والحرام  سود عيشتي ونازله رط ماعايزاش ماهتجوزش ما هعيش حرام داني عايش طين ومرار.

ليهتف يحي.. طب خلاص هملها يا ايوب ليه وجع الدماغ ده. 

ليهتف ايوب بانفعال.. انت مخبول اهمل مين دي بتاعتي روحي عشجانه لما جلبي انهري يا يحي ايوب مافيش بت دخلت جلبه الا هيا هموت علي طرفها اني جارها بحس حالي راجل راجلها وبس.

ليتنهد يحي... طب هتعملها ازاي طيب. 

ليتنهد بعنفوان... هتجوزها رضا غصب هتجوزها. 

ليهتف يحي... انت انخبلت غصب ايه. 

ليصرخ ايوب.. ماني ما هملهاش لو روحها طلعت.

ليتنهد يحي... اهو مرار انت في مرار واني في مرارين. 

ليهتف ايوب.. ايه خلاص اتفجت. 

ليهتف... اتهببت واتفجت

ليهتف ايوب..... ومالك اكده مش مبسوط البت وحشه. 

ليهتف.... لاه جمر بس اني مخنوح يا ايوب اني جلبي واكلني بحب مرتي وماجادرش حاسس جلبي بينخلع عليها.

ليقوم ليقطب ايوب.... واد يا يحي. 

ليستدير يحي اليه ليهتف ايه يا حزين اللي علي جميصك ورجبتك ده..

ليقطب يحي وينظر لقميصه ليهتف ايه الحمار ده فيه ايه..

ليضحك ايوب.. ده روج يا حزين انت ياض كداب كت بتبوس وتحضن وجاي تجولي جلبي بينخلع جتك الحزن روح بلا حزن اكده. 

ليبهت يحي.. ابوس واحضن والله ماحوصل ايه ده..

لتدخل ساره.... انت جيت يا جلبي..

ليرتعب يحي ويضع يده علي رقبته.

ليضحك ايوب.. ليهتف ايوه جه كان بيدهن احمر واخضر.

لتستدير وتهتف.. تدهن ايه ده فيه ايه. 

ليهتف يحي هاه مفيش يا جلبي لينظر لاخيه نظره ذات مغزي ويشير اليها..

 لتهتف.... ساره مالك يا يحي ماسك رجبتك. لتقترب ليبتعد.... هاه لاه رجبتي بتوجعني. 

ليضحك ايوب.. ايوه بتوجعه اصله حاجه جرصته لغمطتته. 

ليبرق له يحي لتهتف.. ايه اللي جرصك يا جلبي وريني.

ليبتعد.... هاه لاه  اني اني اه هاتي تلج احطه عليها. 

لتقترب وتمسك يده...... وريتي طيب ايه اللي جرصك

ليهتف ايوب.... ماتوريها يا واد.. معلش يا ساره دا مجروص جرص والحمار ايه بيلهلب.

ليقترب يحي ويذغده.. ليهمس احترم حالك ومشيها اني جلبي هيجف.

ليضحك ايوب.... طب يا ساره هاتي تلج من المطبخ نحطهالها.

 لتهتف طب يا حلبي لتذهب ساره.

ليهتف يحي.... اعمل ايه دلوك هتجفش. 

ليضحك ايوب... اجلع الجميص يا حزين ليخلع يحي قميصه مسرعا ويمسح رقبته.

لتاتي ساره لتهتف ايه ده.. جلعت جميصك ليه اكده فيه لسعه برج هتستهوي.

ليهتف.... لاه اني حران

ليضحك ايوب.. ايوه سخنان يا جلب امه الخضه صعبه برضك. 

لتقترب وتنظر لرقبته لتهتف.. فين الجرصه يا يحي مفيش. 

ليهتف.. هاه اه راحت مش اكده يا ايوب

ليهتف ايوب.. ايوه راحت مسحناها. 

ليذغده يحي لتهتف طب بتوجعك

ليهتف.... لاه خلاص خلاص راحت الحمد لله.

لتهتف.... طب هات الجميص ده اطلعه

ليكلبش في القميص .. هاه تطلعيه لاه لاه ماينفعش

لتقطب.. ماينفعش ليه مالك يا يحي.

ليظل يفكر.. هاه.. اه اصل ايوب عايز الجميص ده حابه مش اكده يا ايوب

ليضحك ايوب.. يابني اني عندي جميص هموت عليه اخد جميصك ليه.

لينظر اليه غاضبا ليضحك ايوب.. انت واحد بتبدل في الجمصان تستاهل بقه. 

ليهتف يحي.... لم نفسك بقه اني علي اخري. 

ليضحك ايوب.... ماشي هات يا حزين  لياخذ القميص. 

لتهتف ساره.. طب هانه يا ايوب اغسله واكويه وادهولك. 

ليهتف ايوب... ماتسكتي بقه يا ساره يحي هيفطس وسطينا. 

لتهتف يفطس.. بتجول ايه بعد الشر عليه

ليهتف..و الله حاسس ان اخرتها هيتعلج خيبه عالرجاله ويعملو العمله ويرجعو يهرو علي روحهم..

لتشد يحي.... تعالي يا يحي باين ايوب بعجله حاجه. 

ليضحك ايوب... خديه ياختي عالجيه من الهر الواد محصور من الخضه ابو ديلين

ليستدير يحي ويخبطه بالمخده ليضحك ايوب جميص ايه اللي اخده داني جميصي نار واخد عجلي واهبل. هموت عليه وحلال وحرام.

لياتيه تليفون من الحارس يخبره ان عطر تعبانه ليقوم ويهتف اني دجيجه وتلاجيني عندك ماتهملهاش. 

 ليعود مسرعا ليطمئن عليها ليصل البيت ليجد البيت مفتوح وهيا ليست بداخله.

ليهب مسرعا كالمجنون ويخرج يبحث عنها ليلمحها من بعيد عالزراعيه لينطلق عدوا ورائها لتلَمحه من بعيد لترمي الشنطه  وتبدا في العدو كانت مرعوبه كانت تنهج بشده الا انه كان سريعا  ليصل اليها  ليجدها تركب احد التكاتك الصغيره وتصرخ هم يا واد عمي...

ليقف ايوب امام التكتك ليهتف.. وجف يا واد عمي.

ليقف الشاب كان صغيرا وايوب يبدو عليه القوه.. ليهتف.. انزلي.

لتهتف... لاه ماهنزلش بعد اطلع يا واد عمي

ليهتف الشاب.. فيه ايه يا شابه  بتجري منه ليه. 

ليهتف ايوب.. مرتي وغضبانه ليقترب ويشدها انزلي ماتفرجيش علينا الخلج.

لتهتف.... بعد اني مش مرتك بعد اوعي يدك دي. 

ليقرص يدها لمي حالك احسنلك وحسابنا في دارنا يلا.

ليهتف الشاب.. خلاص يا خيتي اسمعي كلام راجلك.

لتهتف... مش راجلي انت مخبول.لتصرخ ليتجمع الناس لتهرب هيا مسرعه. جريت عطر مرعوبه وايوب يطاردها لتدخل المحطه كانت  تجري ولم تهتم باي احد  وايوب يعدو علي اخر جهده كان يصارع وقتا كان قلبه سيخرج من مكانه  لتصعد عطر المحطه ويبدا القطار في التحرك وهيا تقف تنتحب علي حبها الضائع علي حبيبها وزوجها كان شريط حياتها يمر امامها كانت تنظر اليه وهو يعدو ويصرخ باسمها وهيا منهاره  كان يعدو ويحاول ان يلحق بها وينظر الي عيونها برعب فقلبه سيخرج من مكانه ليبتعد القطار ويقف ايوب كالمجنون يضع يده علي راسه محصورا  ليندفع للخارج ويأخذ احد العربات ويصرخ فيه ان يسرع كان الرجل يدوس باقصي سرعه وايوب يامره بان يتخطي السرعه ولا يخاف من احد كانت حاله من الجنون وقلبه سيخرج من مكانه  ليضع يده علي قلبه.. ماهيوحصلش هلاجيكي وهتبجي بتاعتي ايوه لو الجيامه جامت ماهملكيش اموتك بيدي ولا اهملكيش.

جلست عطر بعد ان  تحرك القطار ودموعها تسيل لتقترب منها احد السيدات التي يبدو عليها الخير لتربت عليها لتهتف بالراحه يا بتي الدنيا ماتستاهلش ارمي تكالك علي الله.

لتهتف عطر باكيه.. طالبه حلال ربنا يا خالتي  هو حرام اعيش بالحلال.

لتهتف السيده.. اطلبيه يا بتي واتمسكي بيه بس لو لا جدر الله اتحطيتي في الحرام وانت رافضه ربك ماهيحاسبكيش طالما ما اشتركتيش فيه ورفضاه.

لتهتف عطر.... لاه يا خاله هتحاسب

لتتنهد السيده.. لاه يا بتي ماتحمليش نفسك فوج طاجتها هتموتي اكده يعني لو ابوكي بيوكلك حرام مثلا انت مسئوله منه يا بتي هو هيتحاسب انت وليه من ولاياه.

لتهتف عطر بس لو راجلي يا خالتي.

لتهتف.. لو راجلك ادعيله بالهدايه ادعيله ينحط الخير بجلبه انت ماهتتحاسبيش عليه

لتهتف عطر... لاه ماهجدرش ماهجدرش.

لتتنهد السيده و تحتضنها لتظل معها حتي توقف القطار لتقوم عطر... وتنزل والقهر يتلبسها لتخرج من المحطه لتشهق عندما وجدت يد تمسكها لتستدير برعب ليخبطها ايوب لتقع في احضانه ليحملها ويذهب بها الي العربه ليدخلها ويدخل لتنطلق العربه ليكلبش فيها بقوه كأن روحه ردت اليه احس انها دنيته وعادت اليه ليصل الي البيت ليحملها ويدخل بها ويريحها عالفراش وانحني يحتضنها برعب ويقبلها بجنون كان يتلمسها برعب لينزل راسه ويدفنه في شعرها... بتعملي فيا ليه اكده هموت عايزه تموتيني لو اجدر كت سيبتك لكن ماجدرش ليبعد وجهه ويتامل وجهها بحنان عاشجك يا هبله هموت علي طرفك ليقترب ويتلمس شفتيها انت مرتي روحي رايدك وجلبي مخلوع لينهال عليها يقبلها ويحتضنها ليحس بجسده قد هدا من قربها ليتنهد ليمر وقتا حتي هدا..بتعملي فيا ليه اكده بتحرحيني ليه كتي هتحصريني  ليفيقها لتهب وتبتعد 

 لينظر اليها غاضبا.. كتي هتطفشي صوح عايزه تطفشي من ايوب وتعلمي عليه فاكراني هسيبك اكده طب يا عطر. 

لتهتف ساخطه... انت ايه جبله مابتحسش ماعايزاكش.

ليهتف.... مش مهم اني عايزك. ورايدك الف مره 

لتصرخ.... والله ابلغ عنك المركز

ليضحك...... طب اجي معاكي والا اجبهولك اهنه اجيبلك ضابط والا لوا.

لتنظر اليه بغضب.. اخرج يا ايوب بجولك اني مش سهله..

ليضحك... هتعملي ايه يعني  يا بت ارضي بنصيبك انت باينك لاسعه

لتهتف.. نصيب اسود ويلا بقه هصوت والم الخلج.

ليضحك.. هما فين الخلح انت بتحرجي عالفاضي اهدي ومشي عيشتك.

لتندفع وتاخذ احد المقشات يلا بدل ما اسود عيشتك وتهجم عليه تضربه.

ليتفادي الضرب ويحتضنها من الخلف.

ليهتف.... يا بت اهمدي همد يدي عليكي اني خلجي ضيج.

لتنفعل وتبتعد.. يعني ايه جبله مابتحسش  ماعندكش دم امشيك ازاي دلوك. 

ليضحك.. ماهشيش اني اهدي واعرفي اني راجلك ولو روحك طلعت هفضل راجلك

لتصرخ.. لاه ماهيحصلش لتتجه الي المطبخ ليذهب وراءها لتبدا في حدفه باشياء المطبخ بره والله لاموتك اني مش هبله بره.

كان يتفاداها بيده الي ان وصل لها ليمسكها من رقبتها ليشدد عليها ليصرخ اهمدي.

لتنكمش بخوف لترتعش فهيا تخاف بشده ليهتف.... ها هديتي والا افلجك نصين

لتدمع وتدفعه وتنكمش وتذهب بعيدا..

 ليتنهد.... يا رب ايه الغلب اللي رشج في وشي ده.

لتهتف.... ماتغور بقه خليك راجل ايه ده هو عافيه... انت واحد ماشي في الحرام ماهرضاش اني.

لينفعل.. برضك مش راضيه تهمدي وحرام وطين.. ايه جولك بقه حرام بحرام تبجي مرتي في الحرام والا نمشيها حلال يا بت الناس ماحدش يكسر كلمه ايوب ايه جولك

لتنكمش وتبكي لتهتف.. حرام عليك سيبني اني مش عايزه اتجوزك. 

ليهتف.... لاه هنتجوز احنا اتفجنا وبقالنا شهر مع بعض وكتي راضيه يبقي تنسي اي كلام اهبل يتجال. 

لتهتف بقهر.. مش عايزه اتجوزك هو عافيه مش رايداك. 

ليهتف بقوه.. لاه رايداني وهخليكي تريديني اكتر اني ايوب مش حد جليل ولو مفكره حالك  هتجدري يبقي توعي لحالك انت وعدتيني بالجواز وكتبنا واني ما هسيبش وعدك ده وهتكوني مرتي بتاعتي ودلوك اختاري يا بت الناس نعيش بالحلال والا نكملها حرام وتنبسطي بالجوي. 

لتشهق بالبكاء لتهمس... حرام عليك ماهتحملش اكده اني ما هجدرس ماتربيتش اكده روحي هتموت انت ازاي راضي اكده

ليهتف.. خلاص ابعديي روحك شويه تعالج نفسها.. اني رايدك. وخلاص

لتنظر اليه بقهر.... عايز جسمي وخلاص. 

ليهتف.... والله شوفيها كيف ماتشوفيها بس انك تبعدي ما هتحصلش. اني كت هسيبك اسبوع وبجهز الحاجه وجبتلك حاجات ياما وجهزتها انما اكده لاه دلوك هتبقي مرتي وتحت طوعي. 

لتصرخ........ لاه لاه اجتلني اني اهون عليا انجتل..

 ليرفع حاجبيه...... يعني برضم مش ناويه تعجلي.

لتهتف.. ايوه اجتلني اهه احنا في حته مجطوعه و ماحدش هيوعالنا. 

ليهتف.... طب مانا ممكن اجتلك بطريجه تانيه ايه حولك مالحته المجطوعه بتساعد علي حاجات تانيه

ليقترب منها.

لتبهت..... ايه بتجرب ليه فيه ايه

ليبدا في خلع جلبابه ليظهر صدره العاري لتبهت ويرجف قلبها ليقترب لترتعب لتجري الي حجرتها وتقفل الباب ليهتف.... وايه دي اللي هتحوشني.

لتنتحب.. عيب يا ايوب ماتجهرنيش. 

ليهتف..... افتحي احسنلك انت بتاعتي.

لتهتف.... هموت نفسي.

ليهتف.... جبليها هتبقي بتاعتي.

ليدفع الباب بقدمه لترتعب وتنظرحولها لتجد احد السكاكين عالمنضده في  طبق فاكهه لتندفع وتاخذه وترتعش كانت ضعيفه هشه ودموعها تسيل.

ليتنهد ويهتف..... هتجتليني يا عطر. 

لتهمس بقهر..... ايوه هجتلك بعد بالله هجتلك. 

ليقترب وهيا تنكمش وتكلبش في السكين ليقترب ويلمس جلده السكين لتسيل دموعها ليهمس بحب......هتجتلي حبيبك اللي بيعشجك.هتجتلي ايوب.

لتنظر اليه وتنهمر دموعها.

ليهتف...... والله بعشجك اجتليني دلوك دي الحاله الوحيده اللي تخليني اسيبك ده دلوك فرصتك اجتلي ايوب اللي عطر روحه.

لتظل ساهمه بقهر لا تقدر علي ان تؤذيه فهيا تعشقه.

ليبعد السكين ويشدها الي صدره لتنتحب ليهمس.... انت حبيبي والله هتفرحي وهسعدك يا جلبي والله هسعدك.

لتهز راسها لتهمس مش عايزه..

ليرفع وجهها... جلبك بيصرخ ارحميه وارحنيني بقه تعبت. لتهز راسها بعنف 

 ليتنهد ليمد يده يزيح غطاء شعرها لترتجف ويمد يده لقميصها.

لتنكمش وتهتف ايه ايه

ليهتف.. اني تعبت وهتبقي مرتي دلوك لحد ماتعجلي.

لتصرخ لاه لاه.

ليهتف.. اني اصلا كاتب وهدخل دلوك.. 

ليشد ملابسها ويفت *حها ويمزقها عن اخرها ليظهر جس *دها ليشدها لصدره الع *اري  لتصرخ عن اخرها  عندما.


#الوجه_الأخر_للحلال

#حكايات_mevo

البارت الخامس عشر..

هجم ايوب علي عطر ومزق ملابسها لينكشف جسدها لتصرخ ليشدها لصدره العاري.

ليهتف.... دلوك جتتك لامسه جتتي  واني راجل وفاير ورايدك الف مره هتجولي لاه هكمل واخدك و ماهتجدريش عليا مهما عملتي.

لترتجف وتنتحب.

ليهتف... جولي يلا عايزه ايه  عايزها بالحلال والا نمشيها حرام في حرام. 

كانت تنتحب غير مصدقه لتهمس... لاه انت ماهتعملش فيا اكده.

ليرفع جبينه... انت غبيه بس وماله ليحملها للفراش ويضعها لتصرخ.

لينهال عليها ليمزق ملابسها لتصرخ ليثبت وجهها ليقبلها قبله حارقه ادمت شفتيها.

لتصرخ وتتشنج لتهتف صارخه..... خلاص خلاص بالله عليك خلاص لاه يا ايوب حرام والله حرام اني موافجه موافجه.

ليتنهد ويبتعد ليشدها لتقف ليحتضنها ويمسد عليها كانت تنتحب وتنتفض .

ليهمس..... ايوه اعجلي انت بتاعتي فاهمه بروحك بجلبك بجتتك ليقبل راسها لتدفعه وتنكمش وتلملم ملابسها.ليتنهد ويقف ينظر اليها بغلب فيما تفعله به. 

 ليخرج ليتصل باحد رجاله ويخبره ما يريد ليظل جالسا بالخارج ليخبط الباب ليدخل الرجل و َمعه ماذون.

ليذهب الي حجرتها ليهتف.. يلا عشان نخلص من الجصه دي. 

لتنظر اليه بقهر.. هتتجوزني غصب يا ايوب اهون عليك. 

ليهتف ويتنهد.. اعملك ايه في عجلك يا عطر مانت االي بتخربطي في الكلام وتجلبيني عفريت مالي يا بت الناس هشيلك بعيوني واحطك في جلبي

لتهمس.. وهتوكلني حرام. 

ليثور ويهتف.... بطلي الجصه دي ماتعصبنيش والا يمين بالله امشيهم واخش اخدك تخلصي في يدي  وهمي يلا عشان تمضي من سكات عطر اعجلي انت بتاعتي وخلصت الجصه.

لتهتف.... همضي بس بشرط..

ليهتف.. ايه هوه انفذه.

لتهتف.. اشتغل.

ليقول نعم ياختي.. عايزه مرت ايوب تشتغل.

لتهتف.... ايوه ده شرطي. 

ليصرخ.... علي جثتي انت عايزه تفضحيني.

لتتنهد بغلب.. طب هشتغل في داركو طيب. 

ليصرخ.. عطر ماتجننيش هتشتغلي ايه في دارنا.

لتهتف.. هعلم محمد ويبقي  شغلي. 

ليتنهد... وده اللي هيريحك يا بت الناس هتستفادي ايه طيب

لتهتف.. اني عايزه اكده عشان اخد فلوس. 

ليهتف... طب ماني راجلك وهديكي طين. 

لتهتف.... لاه حرام لاه. 

ليشتعل ويقترب ويمسك ذراعها.. .. انت عايزه تخليني اضربك صوح ويجولو ايوب ضرب مرته. 

لتجهش بالبكاء.. ليتنهد و يهتف.. طب خلاص جومي يلا امضي حنفيه واتفتحت دا مرار ..

لتهتف.. ماتسيب المرار مالك بيه.

ليهتف بغضب .. جومي والله هجوم اعجنك.

لتتنهد وتقوم  وتمضي علي عقد الزواج لينتهي من كل شئ ليخرج المآذون والشهود ويقترب منها مبتسما.كانت تقف كالاطفال منزويه . ليشدها اليه لتطرق راسها ليهتف.. لاه هتفضلي زعلانه اكده ماهتحَملش والله دا الليله ليلتنا يا بت الناس.

لتحمر خجلا وتهتف... بعد بتجول ايه مش خلاص نفذت اللي رايده بعد َهملني

ليضحك ويهتف.. اهملك كيف دي مش بجيتي مرتي بتاعتي  بس اجول ايه عجلك ده ماليان واغش. ليرفع وجهها عطر انت كتي راضيه مبسوطه وايوب رايدك َمبسوط بطلي دماغك دي

لتهمس.. ماجدراش والله ما جادره حاسه بنفسي بيروح مني. 

ليضمها بحنان... طب اهدي اكده وكل حاجه هتبقي زينه.. اني هسيبك دلوك ومعاكي الغفرا بره وهاجي اخدك بكره اكون جهزت الدنيا وجولت للناس الي عندي لتخفض راسها ليقترب ويهتف بس علي الاجل اخد حاجه اكده تصبرني. 

لتقطب جبينها ليقترب ويزيح طرحتها لتنزل شعرها شلالات بنيه رائعه ليهتف.. جلبي جمر وبقي بتاعي. لتشيح بوجهها ليمسك وجهها وينظر اليها اني ايوب ايه نسيتيه مش ده اللي جلبك دج ليه اصحك تجولي ما دجش لاه اني جواتك بس انت عجلك رامح بعيد ليقترب من وجهها.

لتهمس... بعد عيب اكده

ليقول... لاه ابعد ابه داني هجرب لحد اما تفطسي بيدي لتغمض عينها ليشدها اليه يقبلها بهدوء. وهيا لا تستجيب.

ليتنهد ليهتف... بقي اكده هتفضلي كاتمه حالك عني يا بت الناس.. بس عموما انى هتصرف علي انك مرتي بتاعتي وجسمك ده بتاعي رايده تدهوني باللي جواتك هفرح وتفرحي رايده تدهوني من غير برضك هفرح لحد ماتعجلي اكده وتعرفي انك بتاعه ايوب ليقبلها ويتركها ويرحل.

لتجلس مقهوره فهيا تحبه فعلا ولكن فكره الحرام مسيطره عليها بشده.

لتنتحب... طب اعمل ايه خلاص اكده هقضي حياتي عايشه اكل حرام.. واجيب عيال يعيشو اكده يا مري جتتي بتنغزني ما جدراش ما جدراش اعيش معاه اكده رايد جتتي طب وروحي اوديها فين. طب ايه هتحاسب صوح اني رضيت بالحرام ربنا هيعاجبني صوح جلبي هيموتني لينتابها الصداع لتصرخ وتمسك راسها ليمر الوقت وتدوخ وترتخي ولا تحس بشئ.

******

عند ايوب ذهب الي والده  ووالدته واخبره ما فعله ليهتف .. حد يعمل اكده يا ولدي تتجوزها غصب مافيش الا هيا يعني. 

ليهتف ايوب. رلايدها يا ابوي وكت وافجت وجه المحروج ابوها غفلج الدنيا. 

ليتنهد طاهر ويهتف.. طب ماتبطل يا ولدي عندنا فلوس متلته ومرتك اللي انت رايدها ما ريداش تجارتك دي ولا اني رايد يا ولدي اسمع كلامها وعيش معاها واتهني. 

ليهتف ايوب.. تاني  تاني ماكفايه عاد ايه المرار ده. 

لتهتف امه نبويه.... طب يا ولدي بالراحه عليها عطر طيبه وجمر وحنينه

ليبتسم فامه لا تفكر الا هكذا ليهتف.. اطمني يا اماي.. 

لتهتف.... يادي الهنا يادي الهنا ايوه اكده وبسرعه نجبلنا عيال نملو الدار دي الله يسعدك يا ولدي.

******

دخلت زوجه يحي علي زينه.. لتقول.. اسكتي دريتش اللي حوصل.

لتهتف زينه.. ايه اللي حوصل.

لتهتف.. مش ايوب اتجوز وهيجيب مرته بكره.

لتنشل زينه وتهتف.... بتجولي ايه يا محروجه انت. 

لتهتف.. بجولك ان ايوب اتجوز وهيجبها اهنه بكره

لتصرخ زينه.. مين ده اللي اتجوزها يا مري ايوب بتاعي اني.... اتجوز ايوب لاه لاه داني اجتلها مين دي يا مسخمطه. 

لتهتف.. البت الجمر اللي كت بتدرس لمحمد ابني 

لتبهت زينه.. فعطر كانت رائعه الجمال وزينه بسيطه لتحس بغل رهيب.. بقي اكده البيه  جاب البت اللي مالهاش اصل ولا فصل دي واتجوزها وهيعملها ست الدار لاه والله ما يوحصل

لتهتف  زوجه يحي.. ما تبطلي عاد هو اه ايوب ما هواش سهل ايوب واعر كيف الحنش اتلمي. 

لتهتف زينه.... ان كان هوا حنش اني تعبان وهتشوفي زينه هتعمل ايه.

********

ذهب يحيا الي مكان شغل زوجه صاحبه ليقابل العروسه   وياخذها ليجرو الاختبارات ليمر الامر بسلام وياخذ ميعادا ليقابل والدها حتي يتم الاجراءات ويمضي في طريقه لخلع قلب تلك التي عشقته فقط بغرض العنفوان الصعيدي في الحصول علي العزوه ولم يرضي بما قسمه الله بعيشه هانئه وزوجه محبه فهو يظن انه طالما يراعي زوجته لن تبتعد عنه وانها ليس لها احدا غيره. فساره كانت من اقربائه وحيده ابيها ليس لها احد وبعد موت ابيها انقطعت من الدنيا فاصبح لها هو كل شئ فاين ستذهب ولمن تذهب وكحال بعض الرجال.. يستهين بمشاعر من اعطته روحها  ولا يفكر. الا بنفسه وانها  شئ مسلم به فلتعش وترضي فليس لها مكان اخر. فلتعش الانثي مكلومه طالما ليس لها من يعولها ولا يتقي ربه.. نعم حقه ان يتزوج وياتي باولاده ولكن الانثي تحترق علي زوجها فهيا اعطته عطاء فاض عنه وزاد حتي اصبح يتنفسها كما انه ذاق الخلف فلماذا لا ينتطر رحمه الله لماذا لا يرضي بقضاء الله وخاصتا ان هناك امل ان تنجب ساره طفلا ولكن بالصبر ولكن ابن ادم ليس صبورا ابن ادم طماع لا يملي عينه الا التراب فلننتظر حتي يدخل التراب الي عين يحي يشبعه ويعرف ان الله حق وان تلك الجميله لها حق كبير.

******

كانت عطر جالسه تنعي حظها.. يعني خلاص هتكملي حياتك اكده.. امك حللفتك ماتاكلي هحرام هتعملي ايه يا حزينه هتجدري عليه دا جادر وطايح وعايزك اعمل ايه دلوك يا رب انجدني دماغي هتنفجر مش متحمله  حاسه بروحي بتتسحب..

 لتتنهد طب يا عطر انت مغصوبه وربك  شايف وعارف واهه تشتغلي وتاكلي من شغلك ماتكليش حرام اهه حاولي ترتاحي انت دماغك الصداع هيخلص عليها ماعاتش بيروح وروحك بتتسحب بعديها ما بتدريش بالدنيا.. هوني علي حالك..

 لتسمع خبطا عالباب لتذهب وتفتح لتجد ابيها يقف غاضبا.. ليدفعها ويدخل.. بقي اكده تتجوزي من ورايا يا مسخوطه  ليمسكها من ملابسها بقي تضيعي عليا مكسب زي اكده.


لتصرخ..... حرام عليك انت ايه مكسب ايه دا متجوزني غصب عشان ماليش حد يجفله. 

ليهتف.. واجفله ليه يا محروحه ايوب السوالمي مايتسابش بس انت اللي فجر زي امك. 

لتصرخ.... مالك بيا فجر والا طين ما تسيبني في حالي مش كفايه جهرتي اني ماليش حد.


ليقترب منها ويصفعها علي وجهها لتقع علي الارض لتجعش بالبكاء.

ليقول..... لاه اني مااطلعش من المولد بلا حمص لاه انت اكده متجوزه من غير ولي يبقي الجوازه باطله واني ماهسكتش ويا يدفع ليا يا اغفلجها عالكل. 

لتنتحب وتهتف.. هتبيع بتك يا ابوي. 

ليهتف.... ايوه ابيعك واكسب امال ياخدك ببلاش وهو عندك فلوس متلتله. 

لتهتف.... واني ماجبلش  باكده  واني مابتشراش وبعد عني بقه وسيبني في حالي عايزه يذلني اني اتاخدت بالفلوس عايز تمرط نفسي َمافتحش عيني. 

ليهتف.. مايهمنيش ايكش تولعي وكلميه ياجي دلوك نتفجو. 

لتهتف.. لاه ماهتكلمش اني ما بتباعش بالفلوس اني ماهنذلش ليه اني هجف في وشه زيي زيه وانت مالكش صالح بيا.

ليهجم عليها ويهتف..... اني هوريكي كيف ماليش صالح بيكي لينهال عليها ضربا وهيا تصرخ وهو يهتف بغل.. عيشتي عمرك تسمعي كلام امك عيشتي عمرك امك تغرز فيكي وتعصيكي اهه هتعيشي في الحرام وهتاكلي حرام علي جولك  اللي ما رضيتش بيه امك وعصتك اهه هتعيشي فيه.

كان يضربها وهيا تصرخ ليبتعد ويهتف كلميه بدل ماجتلك دلوك.

لتنتحب وترفع تليفونها تتصل بايوب ليرد عليها لتهتف بنحيب.. ايوب

ليهب وقلبه انخلع.. مالك بيكي ايه بتبكي ليه يا جلبي.

لتهتف.. تعال بسرعه والنبي

ليهتف جاي جاي ليهب وينزل كان الوقت متاخرا ليذهب مسرعا الي بيتها.

ليبهت عندما وجد عندها رجلا ليهتف انت مين يا جدع انت وبتعمل ايه في بيت مرتي.

ليضحك عادل.... اني ابوها ومرتك مين حد بيتجوز حد من غير اهلها. 

ليقترب من عطر مسرعا ليجد حالتها بلا حول ولا قوه ليضمها اليه.

ليصرخ..... انت مديت يدك عليها والله لاجتلك. 

ليهتف عادل.. هتجتل ابو مرتك وتتفضح في البلد

ليصرخ..... امال بتضربها ليه وعايز ايه انت. 

ليهتف.. عايز مهرها حد ياخد حد اكده بلوشي

لتنهار عطر مقهوره. 

ليهتف ايوب.... وانت بقه اللي هتاخد  المهر مهملها بجالك سنين وجاي دلوك تضربها وتجول اكده

ليهتف عادل والله اني وبتي نصطفل.. وانت جوازتك باطله من غير ولي وبتي صغيره وانت اكيد ضحكت عليها يبقي نلمو الدنيا وتدفع عشان الفضيحه ما تكبرش. 

ليهتف ايوب.... انت اتخبلت بتهدد ايوب السوالمي  واعي لحالك ده اني اتاويك ورا الشمس. 

ليهتف عادل... وماله تاويني بس جبلها البلد كلياتها هتعرف انك اتجوزتها غصب وكت بتجيلها لحالها ودور بقه عالفضيحه. 

ليهتف ايوب مذهولا.. هتفضح بتك.

ليهتف عادل.... وافضح اي حد بس اخد حجي تدفع مهرها امضيلك عالعجد والكل يعرف اني موافج ايه جوله.

ليتنهد ايوب.. بص اني دراعي ما بتتلويش بس ان جت علي شويه فلوس ماهيهمنيش ارميهملك واخدها.

لتنتحب عطر بقهر فابيها قد رخصها و مسح وجهها تحت اقدام ايوب. 

لتهتف هيا بقهر.. ماتسمعش كلامه اني مش عايزه حاجه ماتديلوش حاجه اني مابتباعش يابن الناس. 

ليهتف عادل...... اخرسي يا محروجه اني ما هسيبش حجي يبقي تنخرسي.

ليتنهد ايوب ويخرج دفترالشيكات ويهتف عايز كام

لتلمع عين عادل عايز نص مليون وامضي

لتلطم عطر..... . يا مري يا مري انت ايه منك لله لاه ماتديلوش حاجه حرام عليك بتديله ليه ليه منك لله ارجعله فلوسه كيف. 

ليهتف عادل.... اخرسي جولت وهجم عليها ليقف له ايوب ويدفعه.. تجرب من مرتي هتاويك علي وش الدنيا مرتي تحت طوعي وهديك الفلوس بس عشان وجع الدماغ وبس تجرب تاني مننا هحطك تحت رجلي واني جرصتي و الجبر

ليهتف.. وانا ما رايدش الا الفلوس.

ليكتب له ايوب الشيك وياخذه  ويخرج له عقد الزواج ويمضي عليه.

ليخرج والدها منتفخا دون حتي ان ينظراليها لتنهار عطر ليتنهد ابوب ويقترب منها يحتضنها لتستكين بقهر.

لتهتف خلاص دفعت واشتريت خلاص ارتاحت اكده.

ليتنهد.. بتجولي ايه بس ده حجك ومهرك. لتنظر اليه.. مهري..الله يسامحكو واحد اشتتري والتاني باع وجاي تجولي مهري.. مش لما ابقي راضيه الاول ابقي اخد مهر اني خلاص اتاخدت غصب واندفع فيا كمان.. بس اني مش راضيه وبجولهالك في وشك اني مش راضيه بعيشتك وانت بقه شيل شيلتك

لينفعل.. برضك ماهتهمديش برضك عايزه تعصبيني يعني اني بحارب لاجل اخدك وانت تجولي اكده ايه اللي يجبرني غير اني رايدك

لتهتف.. بالغصب

ليصرخ.. ايوه بالغصب واخبطي دماغك في الحيط اني تعبت ليشدها ويدخل بها حجرتها لتهتف بخوف... ايه بتشدني ليه عايز ايه. 

ليهتف.. هنتهبب ننام ايه ماهنامش في ليلتك

لتهتف...... ننام... ننام فين ماتروح تنام في داركو. 

ليهتف.. ما دي داري دار مرتي تبقي داري ويلا عشان اني كفايه حرج لحد اكده.

لتهتف.... واني ما هنامش جارك ايه جله الادب و َالبجاحه دي.

ليرفع جبينه.... . َلا والله دا حاجه حلوه جوي ليخلع جلبابه لترتعش من منظر صدره العاري لتجده يقترب.

لتهتف بخوف... ايه ايه بتجرب ليه عايز ايه انت ليقترب ويلتصق بها لتصرخ بعدايه ده عيب اكده والنبي

ليبتسم فوجهها صار احمركالدماء. ليقول.. فين العيب راجل َو مرته في حضنه هاتيلي حاجه عيب دلوك

لتهمس بخجل.. لا عيب احنا مش اكده

ليضحك ويحملها لتصرخ  ويذهب بها الي الفراش ويريحها ويرتكن فوقها.

ليقول.. مش اكده ازاي ماخدكيش في حضني اياك مش لسه متجوزين ابوكي موافج. 

لتدمع عينها.. جصدك تجول اشترتني مش اكده وعايز حج الفلوس

ليتنهد.. انت دماغك دي عوجه ليه اني جولت اكده. بس بعرفك انك مرتي اهه وماهتناميش الا في حضني.

لتهمس عيب والله بطل.

ليضحك.... انت جمر جوي ورجيجه تاخدي العجل ليتنهد ويتلمس وجهها مش اني ايوب اللي اللي جولتي انه امانك مش اني ايوب اللي كان واجف جارك ولا هملكيش.

لتنزل دمعه من عيونها وتشيح بوجهها ليهز راسه ويدر وجهها بصيلي بالله عليكي اني اهه ايوب اللي رايدك ولا رايد الا انتي

لتهتف بقهر.. بعد بقه مش جادره.

ليمسك يدها يقبلها.. مش جادره.. ايه جربي وحش ليكي لاه اني حاسس بالطحن االي جواتك انت بس اللي مجفله راسك فكيها يا جلبي وهنعيش احلي عيشه

لتهتف.. في الحرام..

ليغمض عينه يسيطر علي غضبه.. انت ليه غاويه تحرجي جتتي اعمل ايه في عجلك طب اجولك ايه اجولك مفيش الا اكده وتخبطي راسك بالحيط وحرام حرام والا اجولك اتراضي واني رايدك اهه وماتفكريش في حاحه تانيه الا راجلك اني راجلك يا بت الناس ورايدك بالجوي روحك رايدها رايدها طاوعي راجلك. 

لتهمس.... روحي بتتعذب هتاخدها ازاي انت مش رايد روحي دي انت رايد جتتي وبس. 

ليهمس.. مش عيب اني رايد جتتك  بس رايد روحك الرجيجه انت تاخدي الجلب بجَمالك وجلبك الابيض حتي لو كت وحش انت النور اللي في حياتي اعجلي بالله عليكي وسيبيلي نفسك ماجدرش ابعد  ماتخلنيش اغصبك علي حاجه عايزها محبه واني خابر انك مش كارهه ايوب. ليهمس ويقبل شفتبها.. كارهه ايوب يا جلب ايوب.

لتشيح بعيونها وترتجف ليبتسم.. اهه ماكرههوش يبقي تحاول. لتهز راسها ليهتف.. لاه هتحاولي تجبري روحك دي وتمشي العيشه واللي رايداه هجبهولك لينزل عليها يقبلها وهيا مشلوله تشعر بانفاسه تجتاحها ولكن هناك شيئا يمنعها ان تنساب معه كانت تضغط علي روحها لتتجاوب معه ولكنها لم تستطع احست ان انفاسها طبقت علبها وعاد اليها الصداع وصرخت مره واحده وتشنجت ليبهت ويبتعد ليجدها تنظر اليه نظره غريبه لم يراها من قبل  ثم تغمض عينها وتتوه عن الدنيا.. ليتنهد ويشدها الي احضانه ليجدها مستكينه لياخذها في احضانه ويظل يفكر فيما تطلب منه لينام اخيرا من تعب التفكير.لا يعرف ما القادم اهو خير عطر ام سواد ماحل طلبه ايوب وسيناله.


تكملة الرواية من هنا


بداية الروايه من هنا


اللي عاوز يوصله اشعار بالتكمله يعمل إنضمام معنا من هنا 👇👇👇👇👇

انضموا معنا من هنا

تعليقات