القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ضياء الليل بقلم الكاتبه نسرين خالد حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه

 رواية ضياء الليل بقلم الكاتبه نسرين خالد حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه

رواية ضياء الليل بقلم الكاتبه نسرين خالد حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه


الفصل الثاني 

ضياء اخد الكتب و الملازم و رجع لشغله و اخر اليوم روح

الام: حمدالله على السلامه يا ضنايا خش اتشطف و انا هجهز الاكل عقبال ما ابوك يجي

يدخل ضياء الحمام و يبدء ب خلع الربطه ال علي راسه و يبص فى المرايه و نكتشف ان ضياء مش راجل انما بنت غايه في الجمال بشعرها ال بندقي و وشها الخمري من نار الشمس لكن ملامحها جميله و ناعمه ..تفرد ضياء شعرها و تغسل وشها كويس و بعد كده تاخد دش و تلبس و تدارى شعرها تاني بالربطه و تطلع

الاب: كنت بتعمل ايه كل ده يا ضياء

الام بخوف : ده لسه داخل يتشطف ياحج

الاب: و هو انا سالتك يا بومه انتي😡 ولا هو ننوس امه مش قادر يرد 😏😏

ضياء : ابدا يا ابا و هو انا اقدر مردش عليك برده

الاب : فين اليوميه بتاعتك بقالك اسبوع ما ادتنيش حاجه

ضياء : يا ابا المهندس كتر خيره  بدل ما انا يوميه خلاني بعقد 

الاب : يعنى ده كويس هيفرق يعنى؟؟

ضياء : اه يا ابا ده في فرق يجي ٢٠٠جنيه بس هقبض يوم ٥من كل شهر 

الاب بحسبه في دماغه: اممم تمام ادام عمل معاك كده يبقى عجبه شغلك ...خلاص لما تقبض تجيب القبض

ضياء بخجل :  يا ابا انا بستأذنك الشهر ده عشان عايز اجيب الحاجه بتاعتي

الاب بعدم فهم : حاجة ايه دي؟!

ضياء: يا ابا عايز اجيب ربطتين لدماغي و عايز احم احم عايز اجيب حاجات ...ما تتكلمي يا اما

الام : يوه يا حج  ما انت فاهم الحاجات ال كل مده بيجبها ضياء عشان التعب بتاع الشهر 

الاب: اه اه فهمت طيب هتعوز اد ايه لو لازمك الحاجه دلوقت اتصرف لك عقبال القبض 

ضياء: لا يا ابا انا لسه عندي بس هو البرشام المسكن ال خلص و ربنا يستر عقبال القبض و اهي هانت

الاب في نفسه: على عينى يا بنتي اعمل فيكي كده بس لو اتعرف السر ده هتروحي منى عشان كده لازم تفضلي ضياء الراجل الشقيان و افضل انا الاب ال معندوش رحمه

الاب : طيب قوم نام عشان شغلك 

و بيسبهم و بيدخل اوضته

ضياء بيطلع من جيبه ٥٠٠جنيه و بيديهم ل امه

ضياء : يا اما عايزك كده تعملي فطرتين و حتة قشطه على حبة عسل و جبنه قديمه و طاجن معمر

الام ب استغراب : منين الفلوس دي يا ولدى ؟  ..و ليه الاكل ده كله؟!

ضياء : يا امه ده للباشمهندس ليل الراجل كتر خيره عييني عنده و بيسبني اروح الجامعه مرتين في الاسبوع و مش بيخصملي حاجه و كمان قاعد بعيد عن اهله يبقى واجب عليا اني اوده و اوديله لقمه يبر بيها نفسه....و الفلوس معاكي اتصرفي و شوفي هتكفي ايه 

الام : من نحية تكفي ف بإذن الله هتكفي و تزيد و هعمل زياره تشرفك ...لكن يا ضياء اوعى تنسى انت بنت 

ضياء ب ابتسامة وجع: بنت؟!يا اما انا محدش يعرف انى بنت غير مراية الحمام 🥺🥺 ماتقلقيش يا اما الباشمهندس ليل ميعرفش غير ضياء الفواعلي و بس تصبحي على خير يا اما

الام : تصبح على خير و راحة بالك يا ضنايا

الام في نفسها: سامحينا يا ضياء مش ب ادينا و كل ده عشان نحميكي من ال اتحكم علينا و عليكي 😢 سامحينا يا بنتي

تدخل ضياء اوضتها و تشيل الرابطه و تفرد شعرها ال بيوصل ل بعد ضهرها ب شويه مش قليلين و تسيبه عشان يتهوى و تمسك الكتب ال اخدتها من ليل و تبدء تذاكر و على الساعه١١بتلم شعرها تاني و بتدخل تنام عشان امها هتقومها بدري عشان تكمل مذاكره

استوووووب ✋✋

ضياء بنوته زي القمر بشعر بندقي طويل و عيون مابين العسلي و الاخضر و جسم انثوي فتان و لكن بتخفي كل ده تحت  هدومها الرجالي  و الرابطه و بتدرس  هندسه وهي دلوقتي في سنه تالته و مش بتدفع المصاريف بسبب انها متفوقه و ده طبعا من غير علم ابوها لانه منعها تكمل تعليم من بعد الاعداديه ولكنها اتعلمت بتشجيع من امها ... و سبب حياتها دي ابوها ال صمم انها تعيش عيشة الرجاله و محدش يعرف انها بنت ابدا و لسبب غير معروف ب النسباها

تاني يوم يروح ضياء على الكليه عشان يحضر لانهم بلغوه انها محاضره مهمه ...و تروح الام و تجيب حاجات من السوق و تجيب لحم و ترجع على البيت

الاب : ايه ال انتي جيباه ده و منين جبتي الفلوس

الام : ده ...دي حاجات للباشمهندس ال شغال معاه ضياء عايش لوحده هنا و سأل ضياء على حد بيعمل اكل بيتي و بعت معاه فلوس ...و انا قلت لضياء اني انا ال اعمله و نعمل لينا من جنب اكله 

الاب: اوعي تكوني بتصرفي من فلوس ضياء انا بحوشها عشان هسفرها بره و ابعدها عن اديهم

الام : و هو انا ايه ال مصبرنى على اني اشوف بنتي كده إلا عشان ابعدها عن اديهم و عن اذاهم

الاب : كله قدر و مكتوب 

الام : سامحني يا نجم سامحني 😭😭

الاب يمسح دموع زوجته و يحضنها 

الاب : و هو انتي بإيدك ايه عشان اسامحك يا ازهار هو انتي ال زرعتي الغل في قلب امي و جدتي ولا انتي ال كرهتي العلتين في بعض....كله قدر و مكتوب................. و المكتوب علينا هنشوفه ولو روحنا ل اخر الدنيا😢


ياترى ايه ال هيحصل ؟ 

و ايه ال حصل زمان ؟

و ايه حكاية نجم و ازهار؟

 و ليه خايفين على ضياء و من مين؟! 🤔🤔🤔🤔

ده ال هيتعرف في الفصول الجايه😉



الفصل الثالث من هنا

تعليقات