القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية الوجه الآخر للحلال الفصل السابع والثامن حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه

 رواية الوجه الآخر للحلال الفصل السابع والثامن حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه 


رواية الوجه الآخر للحلال الفصل السابع والثامن حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه 


البارت السابع...

كانت عطر تمسك راسها وتصرخ وتمسك في راسها حتي سقطت طرحتها وانهال شعرها وهيا تأن ليحتضنها ويمسك راسها بقوه وهيا تتشنج.. لتتعرق فجاه وتنتهي حاله الصداع وتسهم في ايوب بنظرات لا معني لها ليحتضنها بقوه وخوف....

ليهتف.... عطر عطر مالك. ليرجف قلبه ليجدها نامت علي صدره واغمضت عينها ليشدد عليها ليحس بخلعه في قلبه.

ليهمس..... عطر مالك ماتخوفنيش اكده.


الا انها كانت تتنهد وفقط في احضانه لم يفعل شئ سوي انه شدد عليها ويملس علي ىشعرها بحنان ليظل فتره.

لتفتح عيونها لتبتسم له ليبتسم بحنان لتغمض عينها مره اخري.

ليهمس.. طب ايه جلبي هيجف هتفضلي اكده مالك طيب.. يا رب ايه ده جمر وفي حضني انت هتنهبل يا طين ماشفتش جمر اكده جبل سابج وجلبك بيدج كيف الطبل.البت لبستك وهتنهبل عليها.

لتظل تحرك راسها علي صدره وتتململ في احضانه وهو يتجلد فهيا جميله حالمه.. ليهمس عطر مالك طيب مسهمه ليه اكده جلبي بياكلني طب فوجي.. ليملس علي شعرها.. دا حضنه حلو جوي ياخد العجل نايم مسهم وكيف الجطه الحنينه عايز تملس عليها وتاخدها وتتوه فيه اعمل ايه دلوك. .

ليجدها تفتح عينها لتنظر اليه تستوعب ما بها لتهب مفزوعه.. ايه ايه فيه ايه.

ليهتف بلهفه.. مفيش اهدي اهدي والله مافي حاجه. لجيتك صوتي ومسكتي راسك ودماغك وتوهتي والله ماحصل حاجه..


لتننهد وتحمر خجلا.. لتهمس اسفه والله بتجيلي حاله اكده غريبه.

ليبتسم لها كان ياكلها بعينيه.

لتهتف وتضع يدها علي راسها .. دماغي بينها ضربت لتضع يدها علي راسها لتشهق وتخجل وتستدير تبحث عن طرحتها لتلبسها مسرعه ليزيح وجهه حتي لا يحرجها لتنتهي.

ليهتف.... عطر انت لازمن تكشفي. 

لتننهد وتهتف... لاه اكشف ايه دا شويه صداع وبيروحو باخد مسكن ويروح لحاله. هو بس عشان بشتغل كتير. 

ليهتف .. طب بالله عليكي بطلي شغل وخليكي لمحمد بس واني مش هجصر. 

لتتنهد...... عايز تديني حسنه متغطيه يا ايوب.


ليهتف.... جطع لساني لو جولت اكده بس والله محمد محتاجك.. 

لتتنهد.... تسلم يا ايوب خلاص والله هتتجبر وانت برضك  بتدوني كويس. 

ليهتف... يا عطر جلبي بيوجعني ماجادرش اشوفك بتتبذهدلي.

لتتنهد وتهتف.. كتر خيرك  يا ايوب  مالوش داعي تجلج. اهو الناس معظمها عايشه في ضيجه هتفرج. 

ليهتف.. انت مش زي الناس يا عطر.

لتنظر اليه بخجل... لينظر اليهاوبحب شديد.... انت مش زي الناس خالص. 

لتخجل تتهتف.. ليه يعني ناجصني إيد والا رجل اني حرمه زي بجيت الحريم. 

ليهتف مندفعا..... والله ولا تنفعي تبقي وسطيهن. 

لتبهت وتشعر بالخجل وتنكمش كانت رغم جمالها لا تثق بنفسها كانت ضعيفه فعيشتها ومشاكل ابيها وامها قد هز شخصيتها فلم تكن الا شخص هش لا تثق بنفسها  لتدمع عينها لتهمس.. معلهش اهو خلجه ربنا.


لتقوم ليهب ويقف امامها... ايه فيه ايه طيب.

 

لتهتف.... خلاص يا واد عمي اني ماحبش اضايجك بجدتى ولا تضايجش اني مش  كيف الحريم. 

ليبهت وينظر اليها بذهول.. هيا مخبوله ليندفع ويمسك ذراعها ليعيدها لتبهت وتتراجع.


ليهتف.. ايه اللي بتجوليه ده انت مخبوله يا عطر. كانت تمنع نفسها من البكاء فهيا تتألم فقد تكونت بداخلها له مشاعر فألمها انه لا يراها كالحريم.

ليهتف.... ليه عيونك دي بتلمع لاه فيه ايه والله ماجصد انت ازاي تفكري فيا إكده بطلي بالله عليكي دانت فلجه جمر.

لترفع عيونها ليبتسم... جسما بالله جمر انت مش حاسه بروحك جمر وتاخدي العجل وحنينه وطيبه ملاك والله يا عطر. 

لتخجل وتطرق ليتنهد.... والله مابجامل دانت مين يتمناكي وتبجي حرمته دانتي بحريم الدنيا كلاتها يا عطر.

لتخجل وترتبك لتهتف.. اما اروح اعملك شاي. لتهب وتبتعد خجلا وتدخل وقلبها يرجف لتبتسم.. شايفني حلوه يا ايوب اني حلوه وطيبه وحنينه لتبتسم وتحس بالسعاده. وانت طيب جوي جوي لتضع يدها علي قلبها الذي يدق. 

ليجلس ايوب.. جلبي هيجف من جمالك هيا مخبوله مادرياش دي جمر ياخد العجل.. يومين يا ايوب هبلوك امال لما تجعد معاها و تاخد دروس هتعمل ايه عاد.

ليصدح تليفون ايوب ليجده صديقه وحيد ليهتف.. بقي يا واطي تروح تكشف عند محمود وتسيب المركز بتاعي يا عويل.

ليهتف ايوب غاضبا.. مالك يا طين انت اكشف والا اولع وعرفت منين. 

ليهتف وحيد.. محمود كلمني و جلبناها مجلته عالحزين اللي هو انت. بيجولي كان ساحب جمر ونازل تسبيل. فيه ايه يا واد دانا اخوك. من ميته بجيت نحنوح. 

ليهتف ايوب.. خوت يشيلك مالك انت اسبل واطين طب يا محمود والله لاسخمط عيشتك دا ايه المرار ده هو كل واحد بيبص للبت اللي معايا جتكو هم جوز غربان. 

ليضحك وحيد.... مش جولت يا واد الجبل مانهز طب مانا والحزين محمود انهزينا وعايزين ننهز البت عنيها بنفسجي ماشفت زيها يا جطاع الارزاج. 

ليهتف ايوب غاضبا.... اتهز عليك الحزن ماتجوم منه.  هو ايه اللي عايز وعينها وطين ماتتلم البت مش للمناغشه. 

ليضحك وحيد.... ومين جالك اني بناغش يا واد داني جد عالاخر وطالب الجرب ماتجولها كلمهالي اتجوزها بالله عليك. 

ليهب ايوب.. يمين بالله اكون شاجك نصين ماتحترم حالك يا وحيد هو فيه ايه البت مش خاليه واجفل بقه عبوشكلك عيل واجع. 

لتدخل عليه عطر لتهتف... الشاي.

ليسمعها وحيد ليهتف... يا جمالو صوتو حلو هاتها يا واد اطمن علي عمتها جلبي هيجف.


لتهمس هيا.... مالك يا ايوب فيه حاجه..

ليكبت نفسه ويهتف..... لاخ مفيش مفيش ليستدير اجفل بقه وغور الله ينكد عليك.

ليهتف وحيد.... طب استني بس. 

ليهتف.. وحيد اتلم بقه اني مابهزرش. 

لتهتف عطر.... الدكتور وحيد طب بالله هاته اكلمه. 

ليهتف وحيد.... يا حلوتو هات يا واد هات لتمد يدها.

ليهتف ايوب بغضب.... عايزاه ليه انت ده  حمار مابيفهمش حاجه. 

لتهتف.... بالله عليك اساله علي حبه حجات لعمتي.

ليعطيها التليفون وهو مشتعل لتكلم وحيد ليجدها ترد بعبارات الشكر وتطيل فيها فكان وحيد يتغزل فيها بحياء .

ليشتعل ليهتف... ماتجولي الكلمتين هنجعد ساعه نتكلم الله.

لتبدا في سؤال وحيد وهو يرد بجديه ليسمعها تقول... اه عدجي واتس.. ابعتلك عليه حاضر هاخد النمره من ايوب وابعتلك حاضر تسلم يا داكتور.. تيجي تطمن تسلم هتتعبك.

هنا لم يعد ايوب يحتمل ليشد التليقون ويبتعد ليهتف.... يمين بالله لو ماجفلت هاجي اجفل عليك واعجنك ضرب. 

ليضحك وحيد... طيب يا واجع دانت عيل فجر ابقي ابعتلي التجارير ابص عليها. 

ليهتف ايوب.... . طيب غور بقه ليقفل الخط ويقترب غاضبا ليهتف.. مش اي حد يكلمك تجعدي تسيبيه يطول اكده ابقي اجفلي الزفت التلافون. 

لتهتف.. يطول.. فيه ايه مش فاهمه.

ليكبت نفسه.. مفيش خلاص خلاص.

لتتنهد ولا تعلم لماذا هو غاضب لتخاف وتنكمش لينظر ليجدها محنيه راسها ومنكمشه ليتنهد ليهتف.. مالك يا عطر.

لتتنهد وتهتف.... هاه نفيش مفيش. 

ليقترب ويهتف.. لاه فيه مالك. 

لتهتف... اصلي بخاف لما حد بيزعج مابعرفش انطج.

ليتنهد.. طيب اني أسف حجك عليا والله ماكت أجصد اصل الطور ده عصبني. 

لتهتف.... مين الدكتور دا طيب جوي. 

ليهتف.... ماتبطلي بقه عشان هتزعلي بجد.

لتضحك ليبتسم لتهتف.. هو مش صاحبك بتتخانجو ليه. اه نسيت هات النمره عشان ابعتله

ليهتف.. لاه ماهتبعتيش طين اني هبعتله ابعتيلي وانا ابعتله.

لتهتف..... ليه.

ليهتف..... اصله واد جليل الحيا وبيحب يلاغي.

لتهتف..... يلاغي يعني ايه ده. 

ليهتف.. يعني يتعرف يا عطر ايه ماتعرفيهاش دي.

لتهتف... جصدك عايز يتجدملي.

ليهتف غاضبا.. بطلي تجولي اكده بلا يتجدم بلا يتسخمط علي دماغه.

لتنظر اليه باستغراب.. ليه ماأنفعش اياك يابن الناس والا عشان دكتور يعني واني علي جد حالي. 

ليهتف.. يا عطر حد مأجرك عليا يا بت الناس مين جال انك. ماتنفعيش ودكتور وسخماط. 

لتهتف.. طب ليه بتجول اكده هو حد يمنع حلال ربنا عن حرمه. 

ليهب.. لااا بقه اني ماعتش جادر.. انت ماهتسكتش الا اما تزعلي. 

لتهتف.... طب ليه غضبان طيب اني عملت ايه.


ليهتف... عطر  انت مش بس تنفعي انت ماحدش يطولك من اساسه والله ماحد يطلك تجولي امنع حلال ربنا.. لاه ماهمنعوش بس للي يقدرك

لتتنهد..... دا نصيب ربنا يبعت الحلال. 

ليهتف.... عايزاه شكله ايه يا عطر..

لتخجل.. هاه.. لاه مفيش يعني. 

ليهتف.... بالله لتجولي. 

لتضحك.. هتحبلي عريس اياك. 

ليهتف غاضبا.... العرسه كلته لاه ماهجيبش طين ربنا ياخده. 

لتهتف باندهاش... هو مين. 

ليهتف... اي حد وخلاص يجرب.. جولي بالله عليكي عايزاه شكله ايه.... مبسوط اكيد وابن ناس مش اكده عنده كل حاجه مايحرمكيش.


لتتنهد... .. لاه ماببصش لاكده انا عايزاه راجل زين عايش بحلال ربنا وياخد باله مني عشان غلبانه وطيبه وانا بس يبقالي بالحلال ابقي من يده دي ليده دي. 

ليقترب.... صوح هتبقي في يده اكده دا يبقي يوم الهنا اللي تبقي في يده والله.

لتخجل وتهمس.. طب.. طب.. انا هجوم بقه عشان انام عندي شغل الصبح.

ليتنهد ماشي يا عطر بكره هستناكي في البيت بالليل.

لتبتسم له وتقوم وتدخل ليظل جالسا ليتنهد الجمر دي ماتتسابش والله ماتتساب.. ليقوم ويعود وتنام هيا سعيده لا تفكر الا به وقلبها يخفق بشده لمشاعر اول مره تحسها.


لتسمع رزعا علي الباب لتبهت.. مين بيرزع اكده لتقوم وتتفاجئ لتجد ابيها ومعه شاب ليدفعها ويدخل لتخاف وتنكمش ليهتف.. تعالي واجفه ليه يا بت خشي واجفلي الباب ده.

لترتعب وتدخل ليهتف..... امال عمتك العجربه فين .

لتهمس ...وطي صوتك عمتي عيانه ونايمه لسه جايين من عند الحكيم. 

ليضحك.... ايه هتموت وتريحنا حتي يبقي يخلالنا الجو تعالي إجعدي إهنه كان الشاب ينظر اليها بوقاحه. 

لتهتف.... اجعد فين اني ماهجعدش اني. 

ليهتف.. بت انت تعالي بدل ماطين عيشتك. 

ليهتف الشاب.... استني بس يا عادل الحكايه ماتتاخدش اكده.. 

ليهتف... اجعدي يا صبيه  نتوانسو.

 لتهتف.. نتوانسو ايه يا جدع انت ماتحترم حالك. 

ليضحك الشاب.. لاه دا باينها فرسه يا عادل لاه تستاهل الجرشنات..

ليقوم عادل.... طب هسيبكو اروح اشتري حاجه ليقوم عادل ويترك الشاب مع عطر لترتعب وتخاف وتنكمش رعبا.

لتهتف.... ايه ده جوم جوم معاه مايصحش اكده.. لتدمع حسبي الله فيه. 

ليهتف.... مالم بتترعشي اكده هاكلك اياك ولو انك تتاكلي عن حج. 

لتهتف غاضبه اسمع يا جدع انت عيب بقه واتكل من اهنه.

ليجلس الشاب وهتف... لاه اني حابب الجعده ما تعمليلنا حاجه نشربها الجعده تحلو. 

لتهتف بغضب.. احترم حالك بدل ماصوت ألم عليك الخلج. 

ليضحك عاليا.. تصوتي.. ماحنا ماحوليناش حد واني ماعملتش حاجه والا هيا تماحيك يا بنت عادل بس عموما الجمر يعمل ما بداله. 

لتهتف.... يا جدع عيب انت صعيدي اتجي الله عيب. 

ليهتف.. ماله الصعيدي وحش لاه دا تجيل وواجف علي تلال فلوس وهينغنغك تعالي بس اجعدي والله هراضيكي بالكفه. 

لتنزل دموعها فهيا لم تعد تحتمل والصداع بدا يراودها لتخاف حتي لا تقع في احضانه فهيا تصبح كالمشلوله لتتحامل علي نفسها. لتهتف... 

ماعايزاش منك مراضيه يلا بقه عيبب اكده لتنزل دموعها بشده  في الارتعاش. 

ليقوم لتندفع ناحيه الباب وتهتف.... اخرج بره عيب بقه ويلا من اهنه.

ليقترب ويشد طرحتها لترتعش وتصرخ.

 ليضحك.... ايه الجمر ده يا بت الجنيه شعر ده والا سلاسل دهب وعيون نار تاخدي العجل والله لاتجلك بالدهب عايزه ايه اطلبي.


 ليصدح تليفونها لتنظر اليه بتعلم انه ايوب لتفتح الخط مسرعه وخافت ان تتكلم حتي لا يهجم عليها الرجل.. لتهتف بصوت عالي حاولت ان يسمعه ايوب.

عيب يابن الناس تتهجم علي حرمه في انصاص الليالي.

ليتصنم ايوب علي الناحيه الاخري ليصرخ.. عطر عطر بيكي ايه مين عندك.

لينصت ليسمع صوت رجل..... مانا هراضيكي يا جمر اخدك ليا واراضيكي فلوس بالكفه نكتب ورجه و جدامها اكفوف دهب

لتنتحب. بعد عيب اكده بقه بعد. 

ليهتف.. طب خلاص هكتب عليكي رسمي اهه ايه رايك ابعت اجيب الماذون وهديكي اللي تطلبيه بس تبقي بتاعتي. 

كان ايوب لم يبتعد ليتصل برجالته يسرعون اليه ويعود هو مسرعا كان الكلام يكوي قلبه كان ياكل الطريق من رعبه.

ليسمع الشاب.. هاه هنكتب والا عرفي يا جمر.

والا نمشيها إكده واديكي اشوله فلوس اني بديع ملك الدهب... هبسطك ليشدها لترتعب وتصرخ ليمسك وجهها ليهتف.. شفايفك دي نار عايز اتوه فيهم.. ليقترب يقبلها ليحس بنفسه يطير بعيدا وتسقط هيا مغشيا عليها...


#الوجه_الأخر_للحلال

#حكايات_mevo

البارت الثامن...

 كان ايوب قد وصل البيت عند عطر ليجده مفتوحا ليندفع لينشل عندما وجد عطر تقف مشلوله ترتعش شعرها مكشوف وهناك رجل يحاوطها ويقترب من شفتيها ليشتعل  ليهجم عليه ويرفعه خارج البيت وينهال عليه ضربا كان قلبه مكوي انه اقترب منها هكذا واحس بطوفان بداخله كان يضربه بكل ما اؤتي بعنفوان  ليتهالك الرجل تماما ويسقط  في دماءه لياتي رجاله ويبعدوه عنه لانه كان سيقت*له ليهتف.. الواد ده ينعدم العافيه فاهمين وتعرفهولي جاي ليه وبيعمل ايه وعايز ايه وتبعدوه عن طريجي يومين تلاته عشان هجتله لو وعيتله.

لياخذوه بعيدا ليندفع ليجد عطر ملقيه علي الارضه ليندفع ويحملها  ليضعها علي الكنبه ويتلمسها ليطمئن انها مستوره ليهدا قلبه ان ذلك الحيوان لم يفعل بها شيئا فكان يعدو كالمجنون ليدرك انها اصبحت بداخله تلبسته تماما ليحاوطها لبرهه يطمئن نبض قلبه ليتلمسها بحنان ليحاول ان يفيقها.

لتستفيق رويدا رويدا لتفتح عينها لتظل ساهمه فيه لتدرك ما كانت فيه لتنتفض وتندفع وتحتضنه رغما عنها ليرتد الي الخلف من قوتها ليبهت ليحاوطها بقوه لتنهار من البكاء ليغمض عينه ليشدد عليها وقلبه يصرخ من قربها .

ليهمس.... اهدي اهدي انت بخير والله بخير اهدي يا جلب ايوب اهدي كانت تنتحب وترتعش كانت تخاف بشده ولا تقوي علي المواجهه كانت شخص حالم ضعيف لا تقدر ولا تستطيع ان تفعل شئ.

لياتي ايوب لتحس بالأمان لتندفع وتكلبش فيه وتنهار من البكاء ليظل يهدهدها وهيا تكلبش فيه بلا وعي منها وهو يتلمسها بحنان علها تهدا وتعود الي نفسها لتبدا هيا رويدا رويدا ان تعود الي نفسها لتخجل مما فعلت وتندفع بعيدا عنه وتنكمش.وتغطي شعرها

ليتنهد ويقترب ويمسك يدها لتشدها ليهتف.. ممكن تهدي انت بتترعشي.. لتسيل دموعها ليتنهد.... طب اهدي خلاص انت بامان. 

لتهمس.... انا كت مرعوبه لو ماجيتش كت هعمل ايه وخفت انطج عمتي يجرالها حاجه. 

ليتنهد.. اهدي اني خلصت عليه. 

لتشهق.. جتلته يا مري ليه يا ايوب ليه تعمل في حالك اكده يا مري يا ريتني ما كلمتك ولا جيت اوحلك الوحله دي لتنتحب ليه ليه يا مرك يا عطر ليه هتروح في داهيه عشاني يا خرابي جلبي ياني.هموت لتمسك يده بلهفه.. هتروح انت هتروح . 

ليهتف سعيدا بلهفتها... اهدي اهدي جتلت ايه.. ماجتلتش حد.. 

لتنظر اليه بلهفه وخوف.. صوح والنبي. 

ليبتسم.. صوح يا جلب ايوب والله اجتل ايه بس اني خلصت عليه ضرب ولسه هربيه اكتر. 

لتتنهد وتحس براحه لتهتف.. جلبي كان هيجف ريحت جلبي. 

ليبتسم ويقترب.. ايه خفتي عليا صوح. 

لترتبك.. هاه.. اه... لاه(يا بت يا مفقوسه 😁😁) ... جصدي يعني ماحبش تتاذي بسببي. 

ليمسك يدها ليهتف... عشانك اعمل اي حاجه. 

لتخجل وتنكمش.. 

ليهتف... طب احكيلي جالك ازاي ده.. 

لتخاف وتخجل ان تقول ان ابيها احضره لتهتف.. هاه كان الباب مفتوح ومعدي واتهجم عليا راجل سو منه لله. 

ليتنهد.. اني ما مأمنش جعدتكو دي في الحته المجطوعه دي اشوفلكو دار في حته تانيه بالله عليكي.

لتهتف.. لاه يا ايوب.. دي داري ماهملهاش اني اللي غلطانه وسيبت الدار مفتوحه .. اني ماعرفاش اجولك ايه بس. 

ليتنهد... تجولي ايه ماتجوليش ايوب في ضهرك ماهيهملكيش واصل. 

لتهمس.... تسلم يا واد عمي. 

ليقترب ويرفع وجهها... اسمها تسلم يا ايوب. لتبتسم.

ليهتف... طب ابات اهنه بره علي ماجيب نفر يجعدلكو.

لتهتف.. لاه لاه ماتتعبش حالك مالوش لزوم.

ليهتف... طب انت زينه صوح يعني ماعملش حاحه عفشه.

لتتذمر وتنتفض وتسيل دموعها.

ليرتعب ويشدها الي احضانه ليهتف وقلبه محترق... لمسك ازاي جولي كشفك لمسظ انطجي بزلي عياط لنسك فين انطجي هتحصريني. كان ملهوفا.

لتتململ ليصرخ اكتمني وجولي لمسك فين.

لتهتف في دموعها... لاه ما لنسنيش هو بس كشف شعري وكان عايز عايز... عايز يعني..

ليصرخ.. وباسك اني شفته لمسك ولمس شفايفك والله اجتله.

لتهمس.. لا والله لا انا ماخلتوش والله.

ليتنهد ويضمها بشده ليهمس بالله مالمس شفايفك. لتهز راسها بخجل ليشدد عليها والله كت اجتله عن حج واخص عليه. ليتنهد لتبتعد خجول ليقترب ويمسك يدها كان لازمن تسمعي صوتك عمتك تصحي

لتهتف... عمتي تعبانه.

ليصرخ..... تقونيتسيبيه كان هيبوسك ويلمس شفايفك  انت عايزه تحرجيلي جلبي.انت شفايفك دي ماحدش يجربهلها والله اجتله.

لتهتف.. خلاص اهي عدت منه لله كان عايز يكتب عليا ويديني فلوس ودهبات  ولما رفضت جرب اكده.

ليبهت ويهتف.. يكتب عليكي. ليهمس بغضب.. كتب عليه عزرائيل هو فيه ايه انت كل واحد يشوفك عايز يكتب دا ايه المرار. البت بتلحس العجل والكل بيلفلف وراها كان يغلي ويفكر فيهاليظل حالسا يأكله قلبه غاضبا صامتا يتخيل ما كان يمكن ان يحثدث كان ياكل نفسه .

لتقترب بهدوء ايوب.. ايوب..

ليصرخ بلا وعي.. دانت مرار ومعيشاني مرار.

لتنكمش بقهر وتبتعد......

ليهب من منطرها.. ايه ايه فيه ايه.

لتبتلع ريقها وتهمس... حجك عليا يابن الناس اني كت بستنجد بيك ومالجيتش الا انت اني اسفه ماهتحصولش تاني اني كت خايفه ياخدني في الحرام. وما ان نطقت تلك الكلمه حتي صرخت وترنحت ليتلقفها بين يديه برعب ليهتف عطر عطر فوجي لتظل مغمضه عينها ليحملها ويريحها في احضانه علي الكنبه ليمسد عليها لتفتح عينها ساهمه.

ليتنهد تاني تاني دا ايه الغلب ده يا بنتي انت بتسورقي وانت صاحيه يحرج ابو الشغل اللي بيتعبك ده. فوجي طيب. ليمسك يدها ويقبلها يمين بالله ماعايزك تفوجي وتفضلي في حضني مسهمه اكده يا رب جمر. مش عايزه تستنجدي بيا عايزه تحصريني داني كت هموت لو حرب منك ليلمس شفتيها.. دول ماحدش يجربلهم دول.. دول... ليتنهد ويقترب من شفتيها يلمسهم بنعومه ليظل ساهما في حلم جميل.

لينتفض مره واحده ليهتف .. الله يخربيتك البت مسورجه وانت بتحضن وتبوس منك لله يا محروج احترم حالك ليتنهد البت هتخلص عليك وتهبلك. ليفيقها اصحي بقه اني حاسس اني هنجلط.

لتفوق لنفسها لتجد وجهه قريبا لتبتسم اليه بحنيه.. لتهمس.. ايوب..

ليبتلع ريقه.. محصور ووالع وعجله خف..

لتنتفض مره واحده ليتنهد ويهتف.. كتير والله الغلايه اللي بتطحن جواتي دي.

ليقترب ويمسك يدها.. بصي بقه.. انت مالكيش غيري فاهمه اني ضهرك وسندك ونجدتك

لتهتف بخجل.. مش جولت اني مرار ومعيشاك مرار.

ليهتف يا عطر ارحميني مرار ايه داني لو عيشت عمرى كله ماجولش. ليقترب والله ماهنطج. لتخجل ليهتف.. طب جللي الشغل انت بتتعبي بالله ومش كل شويه تسورجي اكده مامتحملش.

لتتنهد اني بس تعبت مع عمتي ربنا يخليك ليا.

ليبتسم ويهتف.. ايه جولي تاني اكده.

لتخجل وترتبك.. هاه.. اه بجول يعني ربنا يخليك...

ليرفع وجهها ويهمس بهيام.. لمين جولي تاني .. لاي حد اكده.. لتحني راسها خجلا

ليتنهد... ويخليكي ليا يا عطر. لتخجل وترتبك لتهتف اني داخله اشوف عمتي لتتركه وقفا ينظر في اثرها وقلبه يشتعل من كلمتها .. ليستدير و يرحل.

لتظل هيا مرتعبه تخاف من ابيها ولا تعلم كيف تصد شره.

******

عند يحي... اتصل خالد صديق يحي بيحي وقال.. اسمع يا يحي جبتلك تليفون واحده هاه كلمها الاول لاغيها كده جبل ماتتجابلو ونشوف هينفع والا ايه. 

ليهتف يحي.. اكلم ايه مش عايز اتكلم اني جولها نتجابل ونتخطب علي طول وعايز الجواز في وجته. 

ليهتف خالد.. انت اهبل مش تجعد تحب هبابه في الحرمه. 

لينفعل يحي... احب ايه يا طور انت اني ماهحبش في حد.. (ربنا يشفيك 😏😏) 

ليهتف خالد... يابني بقه مانت بتجعد تحب في مرتك جدامنا بالساعات جولها زيها ماهي هتبقي زيها. 

ليهتف يحي.. ماحدش هيبقي زي ساره. ساره في حته لوحدها ولازمن تبقي عارفه اكده. 

ليهتف خالد بتافف.. بجولك ايه ادي الزفته النمره يا تكلمها يا تنفلج واعطاه النمره.

ليتنهد ويهتف... دا ايه الجرف ده احب ايه واطين ايه اني.

ليتنهد ويتصل بالفتاه ليظل يتكلم معها ليحس بخنقه فالفتاه تتدلل عليه ليكبت نفسه وينساق في الكلام كان جالسا في  التراث يتكلم بصوت خفيض.  ليهوي قلبه عندما حاوطته زوجته بيديها لتهمس.. ايه يا جلبي بتكلم مين.. لتجلس علي قدمه لتهمس ايه مالك فيك ايه

ليهتف.. هاه لاه مفيش مفيش.(اه يابو ديلين 😠) 

لتقبله وتهتف طب ماتتكلم اني هنام بس في حضنك ماهعملش حاجه لتنام في حضنه ليشعر بالشلل واحس انه سينفضح(بخت تنفضح 😠) لتداعب ساره زر قميصه وتداعب صدره بحنان ليشتعل(ماتهمدي يا ساره بقه الله يسترك احنا وارمين😬😬).

 كان يخاف ان يتكلم كان يبعد الفون بعيدا حتي لا يظهر صوت الفتاه كان في موقف لا يحسد عليه وزوجته حالمه تداعب صدره.. ليحس ان قلبه سيخرج من مكانه ليغلق الخط دون ان ينطق.

لتنظر اليه.. جفلت ليه يا جلبي انا ضايجتك لتقوم وتهتف.. طب معلهش اتكلم براحتك..

ليقوم ويشدها... راحه فين وسيباني.. يغور اي حد وماتبعديش عني.(حقه يا محنو 😏😏) 

لتبتسم... ايه بطل هو انا ببعد عنك شوف شغلك. 

ليشدها يحتضنها... يولع اي شغل المهم جلبي يبقي في حضني.

لتتنهد وتحتضنه.... بجد يا يحي يعني اني اهم من الشغل. 

ليقبل شفتيها بحنان.... انت اهم من الدنيا دي.

لتحتضنه بقوه واني نفسي اسعدك ومستنيه السنه بفارغ الصبر اعمل العمليه لو هعملها الف مره عشان اجببلك الخلف اللي تعوزه يا جلبي. 

ليشعر بالوجع ليهتف.. اني ماستحجش حبك ده انت تاخدي العجل والروح. 

لتهتف.... بطل بطل مالي يعني عاديه بعمل ايه بحبك و بس. 

ليشدها.... مين اللي عاديه دانت روحي و نفسي ودنيتي.

لتضحك.... واد يا بكاش يعني ماتبصش اكده والا اكده. 

ليهتف.... اعدم عفيتي ان كان فيه ست تخش دماغي من اساسه دانت اللي متربعه في جلبي. 

لتهتف.... . وانت والله متربع في روحي وجلبي لما هفطس من حبك. 

ليهتف... لاه كتير عليا اكده ليحملها.

لتضحك.. مش هتبطل جنونك ده. 

ليهتف.. هو لما اعوذ مرتي كل دجيجه واحبها لما افطس ابقي مجنون.. دا احلي جنان

ليريحها علي الفراش ويتوه معها في دنياه التي يعشقها وهيا تعشقه ولكنه صنف لا يقدر النعمه التي يغوص فيها.(صنف بديل منك لله يا يحي اصبر عليا هطلع عليك غلبي 😁😁😁) 

**********

دخلت عمه عطر عليها لتهتف.. عطر يا بتي مرت الحاجه بدوي عايزه تاجي تزورنا.

لتهتف عطر.. ما تاجي يا عمتي تشرف. 

لتهتف العمه.. اصل هيا مش لوحدها

لتهتف عطر... ازاي ده. 

لتهتف... اصلها جايبالك عريس زين. 

ليخفق قلب عطر وتهتف... عريس عريس ايه بس. 

لتبتسم العمه عريس زين ابن حلال وبتشكر فيه نشوفو يا بتي

لتشعر عطربالرهبه.. هاه طب نستني طيب اني ماعايزاش دلوك. 

لتتنهد عمتها... عشان خاطري تشوفو بعض بس هيا جايه بعد شويه . 

لتهتف عطر.... يا مري يا عمتي اكده تخليها تاجي من غير ماتجوليلي. 

لتهتف العمه... اكده عايزه تزعليني لتتصنع التعب. 

لتهب عطر... خلاص يا عمتي خلاص والنبي ماتزعليش وتتعبي هعملك اللي تعوزيه. 

لتبتسم العمه.... ايوه اكده ولو لاجينه زين نجري الفاتحه افرح بيكي جبل ما اموت.


لتحتضنها عطر... بطلي تجولي اكده بالله عليكي. 

لتهتف العمه..... .. هتوافجي صوح بالله لتوافجي. 

لتهتف عطر..... طب اشوفه طيب. 

لتهتف.... جمر وواد زين وعنده كتير وهيهنيكي نفسي جبل ما اموت افرح بيكي. 

لتننهد... طب سببيها لما ياجو. 

لتتنهد وتقوم تشعر بالحزن وصوره ايوب في خيالها.

لتتنهد اعوذ بالله من الشيطان الرجيم اهدي بتفكري في ايه بتعلجي نفسك عالفاضي ليه هو فين وانت فين ماتعلجيش جلبك يميل ميله مش بتاعته لتحس بوجع.. ايه هجبل صوح زي ماعمتي عايزه اني ما هجدرش اجهرها. ليصدح تليفونها لتجده ايوب لتشعر بالقهر لتفتح تليفونها وتهمس باسمه.

ليحس ان بها شئ ليهمس مسرعا.... مالك يا عطر.

لتهتف.. هاه مفيش

ليهتف.. لاه فيه صوتك فيه حزن مالك. 

لتهتف.... مافيش بجد. 

ليهتف... طب جولي والله لتتنهد وتصمت ليهتف شوفتي فيه اهه. 

لتهتف.. بجد ماتسألش الله يخليك. 

ليهتف .. مانا هجعد علي نار اكده. 

لتدخل عمتها.... جومي اجهزي الراجل زمانته جاي واتزوجي اكده. 

ليسمعها ايوب ليشتعل ليسمع عطر.. طب يا عمتي شويه حاضر لتخرج العمه.

لينفعل ايوب... راجل مين اللي جاي يا عطر وهتتزوجيله هو فيه ايه.

لتخجل وتهتف... هاه مفيش مفيش. 

ليصرخ.... عطر جولي دلوك مين اللي جاي لاما تلاجيني جدامك. 

لتتنهد وتهمس.... اصل اصل عمتي جيبالي جيبالي. 

ليصر*خ.. جايبالك عريس صوح.العرسه كلته مين ده. تعرفيه منين شافك وشوفتيه بتتزوجي ليه عجبك عجبك يا عطر انطجي. (الواد لسع 😁😁) 

لتهتف.. عجب ايه بس اني ماعرفوش ولا شفته وعمتي مدبساني دلوك وعماله تتعب ومصممه اشوفه

ليهتف.... .اسمه ايه سي طين ده 

لتخبره عطر. 

ليهتف... طيب جاين دلوك جاينلك دلوك طب يا عطر ليقفل الخط لتشعر بالهم انه تركها.


في تلك الاثناء كان ايوب يقف مشتعلا ابن الرخاوي عايز ياخدها خده ربنا اني والع دلوك اعمل ايه البت هتتاخد يا مرك يا ايوب طب ايه ايه فكر فكر هتفشكلها ازاي. طيب يا طين خليك جاعد لما عمتها تخليها توافج ليظل يدور ليهب ايوه مفيش الا اكده... ماينفعلهاش اصلا

ليقوم و قد تحرك ومعه بعض رجاله وذهب الي ذلك الرجل الذي يعتزم ان يخطب عطر ليامر رجاله ان يحذروه ان يبتعد عنها ولا يقربها ليخاف الرجل ولا يذهب الي الميعاد.

ليذهب ايوب اليها ليجدها جالسه تنتظر ليهتف منفعلا... انت متزوجه بالجامد ليه يعني رايداه. 

لتنظر الي نفسها بتعجب .. اني يا ايوب متزوجه . فين ده اني لا بتاعه احمر ولا اخضر. 

ليهتف... والفستان الفاتح ده مش زواج. 

لتقطب.. فستان فاتح. 

ليهتف ساخطا... ايوه ده تلبسيله اسود علي ايامه. مش فستان بمبي لابساله بمبي انت اتخبلتي عايزه تجهريني 

لتنظر اليه ببلاهه ليشيح بوجهه كان غاضبا.

لتهتف بغلب.. ماله الفستان عادي مافيهوش حاحه.

ليصرخ.. بينور عليكي لابساله بمبي وجتتك بتنور من تحتيه والله لافلجه نصين.

لتهتف باستغراب.. انت غضبان ليه طيب. 

ليهتف.... مش بقيت من العيله كت هفضل اكده ماخابرش حاجه هتجعدي مع راجل غريب كنت هتحصريني يا عطر. ميفو السلطان 


لتتنهد.. ليه بس دا حلال ربنا فيه حصر ده. 


ليهتف... اسكتي يا عطر اني علي اخري.انت حاعده تحرجيني وخلاص 

ليمر الوقت ولا ياتي الرجل لتتصل العمه بالسيده لتخبرها انه صرف نظر لتحزن العمه وتشعر عطر بالحرج امام ايوب لتدخل العمه تنام حزينه ويخرج ايوب ليجلس بالخارج.

لتهتف.. طب هغير واجيلك.

ليشتعل ويشدها.. اجعدي وعدي يومك ليه ما أشبهش تلبسيلي بمبي (مثلا.. ماتلبسيله بمبي يا بت 😂😂.

لتجلس هيا خجوله ليهتف حانقا .... زعلانه عليه. 

لتتنهد.... ازعل ازعل علي ايه اعرفه منين. 

ليهتف... امال مالك حزينه اكده بكره يجيلك سيد سيده.

لتطرق بوجهها وتدمع عيونها لتحس ان ربما يكون والدها وسمعته السبب وانها لا تصلح لاحد. 

ليقترب.... عطر مالك اكده بالله اياكي تزعلي دانتي تتاجلي بالدهب. 

لتتنهد وتهتف..... . الله يكرمك يا ايوب كتر خيرك الله يسامحه ابوي ما هيخليش حد يجرب مني. 

ليهتف. لاه والله ماتجولي اكده دانت الجرب منك نعمه. 

لتهتف.. ابوي مش كويس يا ايوب انت ماتعرفش حاجه واكيد الراجل ده مشي عشان اكده. 

ليهتف.. لاه والله ماعشان اكده.. بطلي بلا ابوكي بلا اخوكي بكره تفرحي دانت ست البنات. 

لتبتسم وتهمس.... صوح  و النبي. 

ليهتف.. انت ازاي مش حاسه بحالك دانت لوحدك اكده في حته تانيه يتمناكي العالي والغالي. 

لتبتسم.... انت طيب جوي الله يراضيك. 

لينظر اليها بحب... هيراضيني واي رضا اني خابر انه هيراضيني بالجوي. 

لتتنهد... ربنا يرزجك ببت الحلال تراضيك. 

ليهتف.. احلي دعوه والله

لتتنهد اما اجوم بقه اشوف عمتي زمانتها مجهوره وجالتلي هتكلمهم تشوفهم ربنا يهديها... 

لينفعل.. اياكي تخليها تكلمهم الله يهديكي هو لو زين كان جه اصحك يا عطر. 

لتتنهد وتهتف... حاضر والله.

ليهتف..... عطر ممكن طلب. 

لتهتف..... اؤمر. 

ليهتف.... اني بقيت من العيله ماتحصلش تاني وماتجوليليش اعرف والفستان ده مايتلبسش تاني.

لتنظر اليه ببلاهه.. ليه وحش.

ليهتف... اه وحش ليبتلع ريقه.. لاه مش وحش جوي.. جصدي وحش يعني..(ماتركز يا واد 😁) ليهتف هو مايتلبسش وخلاص فاهمه لتتنهد وتهز راسها ليشعر براحه ويظل واقفا يتاملها لتخجل ليتنهد ويتركها لتستدير سعيده ان الموضوع لم يكمل

*******

دخلت عطر الي قصر السوالميه لتقابلها والده ايوب لتهتف.. ايه الجمر ده انت بت مين يا بتي. 

لتهتف عطر.... من الكفر يا خاله بس اطراف البلد اني جايه ادرس لمحمد. 

لتهتف ام ايوب.. تنوري الدار اول مره اشوف بت جمر اكده  عيونك دي شكلها كيف اكده انت حاطه البتوع دول اللي بيحطوهم. 

لتضحك عطر.. لاه يا خاله دي عيوني. 

لتهتف والده ايوب كانت تعشق اي فتاه جميله لتقول.. انت بدر منور. ومشبوكه يا صبيه علي إكده. 

لتهتف.... لاه يا خاله ماجاش النصيب. 

لتهتف السيده... ولا حد متكلم عليكي خاليه يعني. 

لتضحك عطر.... لا يا خاله مفيش ربك يبعت النصيب. 

لتدخلها السيده الي المقعد.

لتقترب وتهتف.... والله يا بتي شكلك يدخل الجلب لتتصنع الترنح وتقترب من الفتاه وتشد طرحتها.(يا وليه عيب 😂😂😂) 

لتشهق عطر وتسقط الطرحه وينهال شعرها لتسعد السيده بهذا الحرير لتهتف... يا جلبي يا جلبي ايه ده هو فيه اكده.. 

لتهتف عطر.... خير يا خاله انت بخير.

لتتلمسه السيده.. بخير واي خير دا الفرح دخل بيتنا..(الحاحه هتنهبل 😁😁) لتبتسم لها عطر وتلم طرحتها وتغطي نفسها .

 لتقترب ساره بمحمد.... ازيك يا عطر محمد اهه.. 

لتاخذ محمد وتخرج به الي حجره المضيفه بجوار القصر كانت غرفه عالجنينه خاصه منعزله لتشد والده ايوب ساره.

لتقول بلهفه.. . مين دي يا بت.. 

لتهتف ساره.... مدرسه محمد بس بت اخلاج جوي ومحترمه.. 

لتظل السيده تفكر لتندفع وتذهب لتجد ايوب راكنا في المقعد كان يفكر بها وساهما يتذكر ملمس شفتيها  ويستعجب مما فعله ولماذا لا يريد لاحد ان يقربها..

لتهتف وتشده.. جوم يا واد تعالي بسرعه. 

ليهتف ايوب . ياما فيه ايه. 

ليهتف.. جوم جوم فيه بت جمر عايزاك تشوفها يا واد.. عروسه يا واد جمر. 

ليضحك.. اهمدي يامه بلا عروسه بلا سخماط ماهتجوزش اني اكده. 

لتهتف... ما تجوم يا طين البت فلجه جمر جشطه جوم هنهبل عليها اني.. جوم شوفها.


ليضحك ايوب فهو يعلم امه وعشقها للجمال ليهتف.... مين اللي لحستلك عجلك دي انت خفيفه ياما(هي برضه اللي خفيفه يا حزين 😂😂) همليني دماغي مش رايجه دلوك(اه دماغه فيها نحانيح 😂😂) روحي نادي لدراج جوزيه خليه شالله يهمد ويبعد عني وينزل عن وداني.. 

ليدخل دراج ليضحك... اهو جالك اهه يلا عليه خديه للبت يشوفها واروح اشبكهاله شالله يهمد..(شالله تولع 😂😂) ميفو السلطان 

لتهتف.. والله خساره في جتتك يا هم ناجع تعالي يا واد يا دراج عروسه لجطه . 

ليضحك ايوب... جابل بقه امك شبطت في بت حلوه هتلزجهالك بتنهبل لما تلاجي بت حلوه. يلا الله يسهلك اجي اخطبهالك يا واد. 

ليهتف دراج... لو بت طيبه وزينه وبتعرف ربنا وماله. 

لتهتف امه... بتعرف يا واد  وبتعلم دين كمان جوم. هم هجعدك معاها تتكلم ونروح نشبكها جوم اما اجفشهالك دا عينها لون البنفسج يا واد لون جلبيه البت ساره االي لبساها  .. ليضحك دراج ليشتعل  ايوب ويهب فجاه و... (ياختاااي هتحصرو الواد حلق يا جداااااع 😂😂) ..


البارت التاسع من هنا


بداية الروايه من هنا

تعليقات