القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية تزوجت عنيده الفصل الثالث والرابع بقلم الكاتبه ريهام أبو الغيط حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه

 رواية تزوجت عنيده الفصل الثالث والرابع بقلم الكاتبه ريهام أبو الغيط حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه 



رواية تزوجت عنيده الفصل الثالث والرابع بقلم الكاتبه ريهام أبو الغيط حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه 

الفصل الثالث" تزوجتُ عنيده"بقلم الكاتبة ريهام أبو الغيط "المبهجة الصغيرة"

في صباح يوم جديد ملىء بالاحداث.

_____________________

بالتحديد في قصر عائلة المنشاوي.


صفيه:- أسيل اطلعي شوفي اخوكِ خلص ولا لا اتأخرنا


أسيل بخوف:- ماما لا بالله عليكِ انا اصلا بخاف منه خلقه 


صفيه بحب:- متخافيش يابنتِ أدهم طيب والله بس هو بيداري دا ورا شخصيته القويه.


أسيل:- حاضر يـ ماما

____________________

في مكان آخر عند عشق.


مريم:- يلا يا عشق بابا وماما مستنين تحت بيقولوا الجماعه ع وصول.


عشق:.......


مريم:- يابنتِ فوقي بقي ويلا


عشق بعصبية:- مريم خلااااص روحي وانا جايه وراكِ ومعلش خدي الباب في إيدك.


مريم:- حاضر وبلاش تتأخري


إعتدلت في جلستها وهي تفكر بحزن ع ما أصابها، كل شيء إنتهي الآن، ولكن هل ستصبح أسيره له أم القدر له رأي أخر.


مريم بصوت عالي:- يـ عشق بابا بيقولك  يلاااااا 


عشق:- خلاص حاضر حاضر


محمود:- ها يبنتِ قالتلك إيه


مريم:- شويه وهتنزل يـ بابا


كريمه بخوف:- قلبي مش مطمن ربنا يسترها


محمود:- خير إن شاء الله


لما لا تخاف وهي تعلم أن أبنتها لا تريد الزواج من هذا.

_______________


أبيه ممكن أدخل


أدهم:- تعالي ي أسيل


أسيل بتوتر:- ماما وعمي تحت بيقولوا ليك يلا علشان هنتأخر


أدهم بحنيه:- حاضر يا حبيبتي روحي أنتِ وانا جاي وراكِ.


أسيل وهي تحدث نفسها.


أبيه أول مره يكون هادي ويكلمني بالطريقه دي كنت بخاف أتكلم معاه الأول بس قلبي حاسس أنه في حاجه حصلت ليه هي اللِ غيرته كده.


أدهم:- أسييييل سرحتي في إيه


أسيل بخضه:- ها لا لا ولا حاجة هنزل بقي


تنهد بحزن وجلس ع الأريكة وهو يحدث نفسهِ:- مش عارف لي بيحصلي كل دا مش عارف دا صح ولا غلط بس مقدرش أتراجع علشان... ليقاطعه صوت طرقات الباب مره أخري


أدهم:- ادخل


حازم بمرح:- ياعيني ياعيني عريسنا زي القمر


أدهم بضيق:- يالااااا اتهد اقعد عايز اتكلم معاك


حازم:- لاااااااا اقعد اي يلا بينااا ياعم الكل مستني تحت وبصراحه انا مستجعل عايز اشوف القمر


ادهم بعصبية:- نعااااااام يروح امك مين القمر إن شاء الله


حازم بخوف مصطنع:- أقصد اختها ياعم الحمش


ادهم بضيق:- حمش متأكد انك ظابط يالااا


حازم بمرح:- احمممم بيقولوا وبعدين شايفك اتعصبت لما سمعت بقول القمر احمممم احمممم.. لينهي كلامه بغمزه


ادهم بعصبية:- اطلع براااااا


حازم:- خلاص خلاص قولي عايز تقولي اي


ادهم:- محتار يا حازم ومش عارف أعمل اي دي اول مره أكون عاجز كده.


حازم:- ما قولنا سيبها ع الله بس بالله عليك ياصحبي بلاش اللِ ف دماغك


أدهم:- يلا هنتأخر


حازم بضيق:- ما انت مش فالح غير في كده


اكتفي ادهم بنظراته له كان يرمقه بنظرات مميته لما لا وهو الدنجوان.


حازم بضحك:- عليا النعمه خفت يلا ياعم بينا.


ترجل ادهم بصحبه صديقه للاسفل.


هتف الجميع بصوت واحد.

أخيرااااا يلا اتأخرنا


رحل الجميع وتوجهوا إلي بيت عشق.


لا يعرف لما هذا الشعور فشل في تحديده لأول مره لا يعرف إن كان هذا خوف ام عشق ام كره ام شيء آخر.


أستقبلهم الجميع منهم السعيد ومنهم الحزين، منهم من ينظر له بخجل ومنهم من ينظر له بكره شديد.


محمود:- يلا يامريم اطلعي نادي ع عشق علشان المأذون قرب يوصل


أدهم بحزم:- لا شويه لما يجي ابقي نادي عليها


محمود:- خلاص يامريم


تبادل الجميع الحديث، ولكن هو ابتعد وجلس يفكر في عشق شيء ما بداخله يجعله يفكر بها منذ أن رأها وشيء آخر يمنعه من هذا الشعور.


___________________


ليهتف خالد بصوت عالي وهو يقول:- يلاااا ي أدهم المأذن وصل


أدهم:- تمام ياعمي


خالد:- يلا يامريم اطلعي نادي عشق


_________________


ذهبت مريم بصحبة والدتها إلي غرفة شقيقتها تحت سعاده الجميع ومنهم الحزين، ولكن هل ستستمر تلك السعاده طويلا أم القدر له رأي آخر.

_________________


مريم:- ماما خليكِ هنا هدخل أجيبها واجي بسرعه


كريمة بخوف:- ماشي روحي


فتحت الباب بكل سعادة عروستنا القمر جهز 


كادت أن تكمل حديثها ولكن كان الكلمه الاسرع لها وهي تنادي ع والدتها 


مريم بصدمه:- مااااااماااا


الفصل الرابع"تزوجتُ عنيده" بقلم الكاتبة ريهام أبو الغيط "المبهجة الصغيرة"


مريم:- ماااااامااا


كريمه بصويت:- محمود الحقني بسرعه


أسرع الجميع إلى غرفه عشق وكان ادهم يركض بأقصي سرعه وكأنه في سباق


أدهم بصدمه:- عملت في نفسها كده ازاي


مريم بعياط:- معرفش انا لقيتها كده والدم حواليها


أسرع ادهم واشتالها وذهب بها إلى المشفي ولحقه الجميع.


أدهم:- عايز دكتور جراحه بسرعه


الممرضه:- حالًا هنادي الدكتور


الدكتور دخلوها بسرعه وانا هاجي أشوفها


بعد فتره خرج الطبيب من عند عشق


أدهم بلهفه:- هي كويسه حصل حاجه ليها


الدكتور:- حضرتك دي حاله إنتحار ازاي يحصل دا كان ممكن تروح فيها


أدهم:- عايز أشوفها دلوقتي


الدكتور:- هي لسه مفاقتش بس تقدر تشوفها


سرعان ما إن إنتهي الطبيب من حديثه اسرع أدهم إلي غرفتها.


أدهم:- عملتي في نفسك كده لي


وبدأ يمسد بيده ع رأسها.


عشق بتعب:- انت انت اي جابك هنا وحاطط ايدك ع شعري لي ابعد لو سمحت


ادهم بعصبية:- هو أنتِ غبيه صح اكيد غبيه ازاي تعملي كده ف نفسك


عشق بدموع:- علشان مش عايزاك وهما اجبروني عليك


أدهم:- بس انا بجد بحبك


عشق بتوتر:- بتقول اي


أدهم:- زي ما سمعتي انا بحبك وعلشان كده هنعمل اتفاق صغير


عشق:- اي هو


أدهم:- إنك تتجوزيني وتفضلي معايا ست شهور وبعدين نطلق لو عايزه


عشق بتوتر:- بس


أدهم:- مفيش بس كل حاجه هتم علشان الناس دي اللِ في القصر


عشق بتوتر:- طيب بس عايزه أشوف ماما لو سمحت


غادر ادهم الغرفه وأتجه ناحية والده عشق.


أدهم:- عشق عايزاكِ جوا


كريمه:- طيب يابني


أدهم:- عمي جهز كل حاجه لانه كل حاجه هتم انهارده


خالد:- إزاي وهي بالحاله دي


أدهم:- يلا ياعمي خلينا نخلص.


____________________


ع الجانب الآخر.


حازم:- أهدي لو سمحتي هي فاقت ووالدتك عندها جوا كل حاجه هتكون تمام


مريم بدموع:- يارب يارب


محمود:-مريم خليكِ مع حازم هنروح نشوف الدكتور علشان عشق تخرج.


مريم:- حاضر ي بابا


_______________


في غرفه عشق.


لي يابنتي تعملي كده


عشق بدموع:-. انتوا اللِ عملتوا كده


*فلاش بااااك*


مريم:- يلا ياعشق بابا بيقولك


عشق بتوتر:- حاضر جايه اهو


عشق بعياط:- انا مستحيل اتجوز الشخص دا لازم اعمل حاجه تمنع كل دا


لمحت بجوارها سكين حاد أمسكت بها وجرحت يداها


*باااااك*


محمود:- كريمه قومي عشق يلا الدكتور قال تقدر تخرج


كريمه:- يلا يابنتي علشان تجهزي نفسك يلا

______________________


أدهم:- ها ياعمي كل حاجه خلصت


خالد:- اه تمام كله خلص والمأذون مستني


كريمه:- عشق خلاص بتجهز نفسها.


بعد عدة دقائق كانت عشق تقترب منهم بصحبه شقيقتها.


سرح أدهم في جمال تِلك الحوريه.


محمود:- يلا يابني خلينا نخلص


أدهم بتوهان:- ها اه طبعا يلا


فاقت عشق مش شرودها ع جمله المأذون الشهيرة" "بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير"


ادهم بخبث:- مبروك يا عروسه


عشق بدموع:- شكرا


ودعت كريمه أبنتها هي وزوجها وأبنتها وغادروا.


والآن أصبحت عشق زوجه للادهم.


ذهب كلًا منهما إلى غرفتهِ 


وكذلك فعل أدهم وأخذ عشق وتوجه بها إلي غرفتهم.


____________________


السؤال هنا؟ هل كان أدهم يتحدث بصدق عندما أخبر عشق بحبه لها.


هل كان خوف ادهم ع عشق حقيقي أم أراد الخداع.


تابعوني للتكملة 


بداية الروايه من أولها هنا

تعليقات