القائمة الرئيسية

الصفحات

روايه على الطراز الغربي الفصل الرابع عشر والخامس عشر والسادس عشر بقلم الكاتبه سحر سمير لطفي نصار حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه

 روايه على الطراز الغربي الفصل الرابع عشر والخامس عشر والسادس عشر بقلم الكاتبه سحر سمير لطفي نصار حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه 


روايه على الطراز الغربي الفصل الرابع عشر والخامس عشر والسادس عشر بقلم الكاتبه سحر سمير لطفي نصار حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه 


الفصل الرابع عشر

قاطعهم صوت : و لا انت ولا هو 

اسلام بحده : انت تاني 

أحمد : ايوا يالا يا سحر اقصد يا كوريا

كوريا و قفت : يالا

اسلام بحده : هتسبينا يا كوريا

كوريا بانهيار : و عايزني اعمل ايه و انتم بسببي قاعدين تتخانقوا على مين يتجوزني ازاي انا لحد دلوقتي مش فاهمه انتوا ازاي كدا

ازاي انا مش اختكم و بسببي قاعدين تضربوا في بعض و دي اول مره في حياتي اشوفكم بتتخانقوا الظاهر ان وجودي فعلا

قاطعها اسلام بحده : انتي ازي بتقولي كدا انتي أختنا و احنا مش هنسيبك

كوريا بدموع ل أحمد : يالا يا بشمهندس مش عايزني يالا

أحمد : يالا 

كوريا طلعت و احمد و هاني معاها 

و اسلام قعد مصدوم و ياسر طلع يجري وراها 

في عربيه احمد 

كوريا بتعيط 

احمد : ممكن تهدي

كوريا بانهيار : و النبي تسكت ياخويا انت مش فاهم حاجه 

أحمد : تب انا سامعك ايه اللي حصل اتكلمي 

كوريا بانهيار : اللي حصل اني مبقتش فاهمه حاجه خالص انا مين انا مين دلوقتي كوريا بنت المعلم سيد اخت المعلم اسلام و لا البت اللي بتقولوا عليها دي 

أحمد : ساعات الدنيا بتصدمنا بحقيقه 

مستحيل كنا نتخيلها قي يوم من الايام 

بس مهما كان دي حقيقه مهما غابت هيجي اليوم اللي هتظهر فيه

ووقتها كل حق هيرجع لصاحبه و كل امانه تترد ل صاحبها 

ودلوقتي قدامنا نفس الحلين 

ياما تتقبلي الحقيقه و تحاولي تتعايشي 

ياما متصدقيش و وقتها هتتعبي كتير لان مهما كان دي حقيقه مستحيل هتتغير فهمتي حاجه 

كوريا  : و لا اي حاجه

أحمد : ههههههه

كوريا : هههههه

هاني : ههههه هههههه

عند اسلام 

ياسر بحده : شوفت راحت بسببك 

اسلام : انت السبب انت اللي خوفتها مننا 

ياسر : لو كنت حالا خلتها تتجوز كريم مكنتش راحت ل حد و كانت هتبقي معانا 

اسلام : ولو انت مكنتش عطلتنا كانت زمانها هتبقي مراتي و تعيش معانا 

ياسر : تب و الحل 

اسلام : لازم نرجعها و باي طريقه 

ياسر : ازاي 

اسلام : انا عندي الحل 

عند كوريا 

أحمد : دا بيتك 

كوريا نزلت من العربيه قاطعها اسماعيل اللي جه جري عليها 

اسماعيل خدها في حضنه : بنتي سحر انتي كويسه تعالي 

أحمد : كوريا يا عمي 

اسماعيل : تعالي يا كوريا تعالي يا بنتي 

كوريا : انت مين 

اسماعيل بحب و حنان : انا ابوكي يا حبيبتي تعالي تعالي متخافيش 

كوريا دخلت الفيلا 

كوريا بصدمه : ايه دا 

اسماعيل بحب : دا بيتك يا حبيبتي دا بيتك و احنا عائلتك تعالي تعالي معايا 

كوريا راحت معاه 

اسماعيل : دي اوضتك يا حبيتي 

معلش يا جماعه استنونا تحت و معلش يا عزه انتي و سالي حضروا اكل تلاقيها ماكلتش من الصبح معلش على ما ارجع الشغالين 

سالي : حاضر يا خويا

و نزلوا

اسماعيل قفل الباب

كوريا خافت ووقفت

اسماعيل : اقعدي يا بنتي متخافيش اقعدي

قعدت وهو قعد

اسماعيل : بصي يا بنتي معلش اسمعيني انا عشت طول حياتي ادعي ربنا اني اشوفك قبل ما اموت اشوفك يا بنتي و اطمن عليكي كنت خايف ل اموت قبل ما اشوفك يا سحر

كوريا : بس انا كوريا

اسماعيل : معلش اسمعيني للآخر يا بنتي يمكن الناس اللي كنتي عندهم سموكي اسم تاني و نسبوكي ل نفسهم بس انتي بنتي سحر اللي عمري ما اتوه عنها و لو قالوا الناس كلها انك مش بنتي لا انتي بنتي يا سحر

ارجوكي متحرمنيش منك و عيشي معانا و حاولي انا عارف ان كل دا صعب عليكي بعد ما عشتي طول السنين دي مع نااس تانيه فجأه تكتشفي انهم مش عائلتك انا فاهم يا سحر وعارف احساسك يا بنتي

كوريا : بس انا مش قدكم يا عم الحج انا عمري ما تخيلت ما تخيلت ايه عمري ما شوفت حاجه زي دي في حياتي انتوا نااس كبار و انا اسطى و مكانيكي و الله مستحيل ينفع

اسماعيل : يا بنتي افهمي الدنيا ودتك و حطتك عند ناس هما اللي ربوكي و علموكي بس الحقيقه انتي بنتي بنت الزواد بنت الاغنيه مش بنت مكانيكي سيارات او بياع في السوق

كوريا : ياريتني كنت بنتهم بجد

اسماعيل : تب تعالي الأول انا محضر لك مفاجأه

كوريا : ايه

اسماعيل : قومي بس

كوريا قامت معاه

اسماعيل : افتحي الدولاب دا كدا

كوريا فتحته

كوريا بفرحه : الله كل دا لبس يا حلاوه يا ولاد 

اسماعيل : و لسه بصي انا هوريكي انك فعلا مش بنتهم و انك بنت اغنيه و بنت زواد استنى هنا انا هبعت لك ميكب ارتست و مساعدين هيساعدوكي 

كوريا : ايه ايكب ارتس دا يا عمو يا حاج مشي 

كوريا في نفسها : يا حلاوه يا ولاد الله دا بترتر

الله يا لهوووي على الجمال

قاطعها اسماعيل : اهم يا سحوره دول هيساعدوكي الميكب ارتست و المساعدين 

الميكب ارتست مسكت ايد كوريا : اتفضلي 

كوريا : انتي ايكب ارتس هههه و هتعملي ايه يا ختي 

الميكب ارتست : هههه 

اسماعيل : تب انا هستناكم تحت 

كوريا بخوف : لا و النبي 

اسماعيل : متخافيش يا سحور متخافيش يا حبيبتي انا جانبك هنا واول ما تخلصي نادي لي 

كوريا : بس انا جعانه و النبي اي سندوتش فول او جبنه قديمه اي حاجه  

اسماعيل : حاضر يا حبيبه بابا هنزل اجيب الاكل حالا

و مشي 

كوريا : لا و النبي انتي بتعملي ايه بلاش كعب رجلي بيزغزغ ههههههه ههههه بغير يا بت الله ههههههع

في المطبخ 

اسماعيل : هااه خلصتوا الاكل 

سالي : كل حاجه تمتم يا خويا 

عزه : سحر عامله ايه 

اسماعيل : متخافوش عليها هي كمان شويه و هتنزل و هتشفوها بنفسكم هتشوفي بنتي عامله ازاي 

في الصاله 

أحمد : انا مبقتش فاهم حاجة هو عمي خدها فين 

كوثر : اظن لازم نمشي

أحمد : لا اطمن عليها الأول عايزه تمشي امشي انتي 

عند كوريا 

كوريا بفرحه وهي بتبص في المرايه  : ايوووه مين دي يا حلاوه يا ولاد 

الميكب ارتست : يالا البسي الفستان دا 

و الصندل دا 

كوريا دخلت و لبستهم و طلعت 

كوريا بفرحه : يخربيت حلاوتي 

و لسه هتمشي انقلبت على وشها 😂😂 

الميكب ارتست و المساعدين مسكوها : انتي كويسه 

كوريا : هو ايه اللي حصل دا انا لسه بقول يا هادي لقيت نفسي على الإرض 😂😂

الميكب ارتست : على ما تتعودي هتعرفي تنزلي و لا اجي انزلك 

كوريا بحده : و ليه الغلط بقااا هتعصبيني ليه بقااا هو انتي شيفاني كاتعه علشان تسنديني اوعي يا ختي 

كوريا طلعت من الاوضه و هي بتسند على الجدار علشان متوقعش بالكعب اللي هي لابساه

و لسه هتنزل 

كوريا : يا خرابي هنزل السلم دا ازاي يا ليله طين 

كوريا : يا حاج يا حاجه اي حد يا اللي هنا عااااااااا

روايه : على الطراز الغربي

للكاتبه : سحر سمير لطفي نصار

الفصل الخامس عشر

كوريا : يا حاج يا حاجه اي حد يا اللي هنا عااااااااا

اااااه

في الصاله

كوثر : انا همشي

قاطعهم صوت كوريا : عاااااا

اللي وقعت قدامهم

أحمد بلهفه : سحرررر

و جري عليها

اسماعيل : بنتي 

و الكل اتجمع عليها 

أحمد بلهفه : سحررر انتي كويسه 

كوريا بوجع : السلم دا عالي اوي ااااه

اسماعيل : في حاجه بتوجعك 

كوريا بوجع : اااه في حاجات كتير ب توجعني ااااه 

اسماعيل : اتصلوا بالدكتور بسرعه 

أحمد بلهفه شالها و حطها على الروكنه 

كوريا بوجع : اااه ينعل ابو دا صندل ااااه 

اسماعيل بلهفه : معلش يا حبيبتي معلش اتصلوا بالدكتور 

كوريا بخوف : لا ابوس ايدك انا كويسه هقوم اهوا اااه 

و قامت و قعدت كوريا  بوجع : اااه 

اسماعيل : معلش يا حبيبتي الف سلامه عليكي 

كوريا : الله يسلمك يا عم الحاج 

أحمد بلهفه : انتي كويسه بجد 

كوريا : الحمد لله يا خويا 

أحمد بحب : بس ايه القمر دا 

كوريا : تشكر يا خويا ذا من ذوقك 

أحمد : اخويا 

كوريا : مين دي مراتك اهلا ياختي 

كوثر بهمس ل أحمد : مراتك ههههه

كوثر : لا انا اخته يا حبيبتي استأذن انا يا جماعه الا مراته قال ههههه

أحمد : أستاذن انا ياعمي 

اسماعيل : اذنك معاك يا بني 

أحمد : سلام يا سحر 

كوريا : و بس يا خالتوا مدرتش بنفسي الا على السلم اااه و الله وقعه صعبه 

عزه : معلش يا حبيبتي 

اسماعيل : سحر احمد بيكلمك

كوريا بصت وراها 

أحمد : لااا انا ماشي 

اسماعيل : استنى يا احمد استنى 

اسماعيل : بصي من النهارده انسى اسم كوريا دا خالص انتى اسمك سحر

كوريا : ليه بس و الله اسمي احلى كوريا 

اسماعيل : علشان خاطري يا سحور شوفتي انتي لايق عليكي اسم سحر و بقا شكلك عامل ازاي القمر مش زي ما كنتي 

كوريا : ما طبعا يا خويا تلبس البوصه تبقى عروسه 

اسماعيل : علشان خاطري بلاش اخويا دي نفسي اسمعها Dad

كوريا : نعم 

اسماعيل : قولي Dad

كوريا : يعني ايه 

اسماعيل : يعني ابي 

كوريا : تب ما تقول ابي و خلاص ماشي يا بابا 

سالي بهمس ل اسماعيل : هتحتاج تتعلم الايتكات و الأدب و الاسلوب اسلوب التعامل و اسلوب الحديث قبل ما نظرها للمجتمعات

اسماعيل : سيبك بس هاتي لها اكل 

سالي راحت جابت الاكل 

سحر  : الله دا ليا دا انا جعانه أوي 

اسماعيل : بالهنا و الشفا يا حبيبتي 

سحر حطت الاكل على رجليها و بداءت تاكل تحت نظرات الجميع لها 

سالي بهمس : شوفت 

اسماعيل : عندك حق 

عزه : حبيبتي يا سحور ما تكلي ب المعلقه 

سحر وهي بتاكل : هههههه هو المحشي بقاا بيتاكل بالمعلقه يا خالتوا هههههه

اسماعيل : كلي براحتك يا سحور و متشغليش بالك 

سحر سابت الاكل من ايديها 

اسماعيل : ايه كملي اكلك 

سحر : انت غني و معاك فلوس 

اسماعيل : الحمد لله

سحر : بس اخواتي اسلام و ياسر و على و سيف و نور دول انا مقدرش اسيبهم 

اسماعيل : و احنا مبنقولكيش سيبهم لو عايزه تروحي لهم في اي وقت هنروح 

سحر : هو انت بتشتغل ايه

اسماعيل : كنت فاتح شركه و قفلتها بس هرجع افتحها تاني طالما انتي رجعتي يا سحور

سحر : تب و النبي شغل اخواتي عندك 

اسماعيل : و الله فكره حلوه هما خرجين ايه 

سحر : تجاره و صنايع و تالته اعدادي 

اسماعيل : تب حلو اوي بيعرفوا كمبيوتر و محاسبه و كلام من دا 

سحر بحزن  : صلي على النبي يا بيه دول بيفكوا الخط بالعافيه 

اسماعيل : تب متزعليش نفسك و ربنا ما هسيبهم هما حافظوا عليكي طول السنين اللي فاتت دي كلها و انا هفضل معاهم و هعلمهم و انتي كمان 

سحر : لا انا معايا دبلوم تجاره 

اسماعيل : و بتعرفي تقرائي و تكتبي 

سحر : هاا

اسماعيل : خلااص فهمت هااا ايه بس متحطيش في بالك هعلمك 

سحر : هو بعد ما شاب ودوه الكتاب 

اسماعيل : يا سحر يا حبيبتي محدش بيكبر على العلم انا لحد دلوقتي بتعلم يا سحر و بتعلم ساعات من الأصغر مني مش عيب ولا حرام فهماني 

سحر : فهماك 

اسماعيل : يالا يا عزه خديها على اوضتها يالا يا جماعه كل واحد على اوضته يالا 

الكل مشي 

عند اسلام 

اسلام : فهمتوا هتعملوا ايه 

الكل : فهمنا يا معلمي 

اسلام : مش عايز اي غلط 

الكل : حاضر يا معلمي 

عند سحر 

سحر جايه تنام على السرير : الله ايه ذا كله الله 

يا حلاوه يا ولاد سرير ناعم و الله الواحد عايز ينام و مش عايز يقوم خاالص 

نامت علي السرير و قعدت تفكر و نامت من كتر التفكير 

في اليوم التالي 

سحر بخمول : ااه

و لسه بتفتح عينها لقت الدنيا كلها ضلمه 

سحر برعب : يالهووي.... الحقوني 

و....... 


روايه : على الطراز الغربي

للكاتبه : سحر سمير لطفي نصار

الفصل السادس عشر

في اليوم التالي 

سحر بخمول : ااه

و لسه بتفتح عينها لقت الدنيا كلها ضلمه 

سحر برعب : يالهووي.... الحقوني 

قاطعها اسماعيل : متخافيش يا سحورتي

سحر : في ايه يا بابا في ايه

اسماعيل : كل ما في الموضوع اننا عاملين لك مفاجأة بس حابينا نوريها لك اول ما تصحى من النوم

سحر : اوعوا تكونوا هترموني من الشباك 

اسماعيل : ههههه متخافيش 

سحر بزهق : تب شيلوا اللي على عنيا دي الأول

اسماعيل : ما انتي كدا هتشوفي يالا قومي معانا يالا

سحر : ما انا مش شايفه

اسماعيل : هاتي ايدك

سحر لقت اللي بيشدها

سحر : و انت مين كمان

اسماعيل بارتباك : دا انا يا حبيبتي

سحر : قصدي اللي جنبي اللي ماسك ايدي

اسماعيل : هتشوفي كل حاجه يا سحور

سحر : اللهم طولك ياروح

اسماعيل : وصلنا اهوا

و شالوا من علي عنيها القماشه

لقت سحر قلوب حمره و بلالين حمره ماليه المكان وورد على الإرض و شموع 

سحر بفرحه : الله اي دا المكان دا شكله حلو اوي انتوا فتحتوا فندق هنا لا والله حلو

اسماعيل : ههههه تب شوفي أحمد اللي نازل على ركبه دا عايز يقولك حاجه

سحر بفرحه : استنى بس يا بابا عديني كدا يا ابني انت

وزقت احمد وعدت من جانبه

سحر : شايف الصوره دي دي شبهي اوي مين دي

اسماعيل : دي نجوى الله يرحمها مامتك

سحر بصدمه : مامتي انا

اسماعيل : اااه كانت بتحبك اوي ماتت وهي بتتقذك من العربيه انفذتك و ماتت هيا

سحر : الله يرحمها

أحمد : لا بقااا جرا ايه يا سحر

سحر : في ايه يا خويا انت مين

أحمد بحده  : انت مين ولا حاجه يا سحر يعني انا بحبك و عامل كل دا علشانك و في المقابل انت مين

سحر : انت بتحبني انا

أحمد : لا  بحب خيالك انتي في ايه بالظبط

سحر : بص يا ابن الحلال انا جديده في المكان دا و سامحوني يعني انا عايزه اروح اشتغل و افتح ورشه ابويا المعلم سيد الله يرحمه و ارعي اخواتي لان كل اللي بيحصل دا الصراحه كلام فارغ و غير كدا الضرايب هتحجز على ورشه ابويا و عايزه اشتغل علشان اجيب فلوس للضرايب اما حكايه لعب العيال دا ميكولشي معايا ااه

أحمد : حبي ليكي يا سحر لعب عيال

سحر : ايوا لعب عيال لان الحب ذا يا بني متخلقش اللي زي يا ابن الزواد انا كنت بشتغل و بيطلع عيني معنديش وقت اني احب او افكر كل دا ل الناس الفاضيه و ياريت نخلص من ام دي شغلانه انا ماشيه

عزه : استنى يا سحر استنى بس

سالي : يا سحر

و الكل راح وراها

اسماعيل : قولت لك يا بني الموضوع ده المفروض تصبر عليه كمان شويه

أحمد : اصبر ايه يا عمي اكتر من كدا دا انا مصدقت لقيتها انت متعرفش انا بحبها قد ايه

اسماعيل : يا بني حب الطفوله غير حب الجواز

حبك ل بنتي وهي صغيره كان تعود اتعودت عليها او ارتحت ليها و حسيت بالأمان معاها ممكن كل دا بس الانسان لما بيكبر مشاعره بتتغير و بيتغير معاها كل حاجه مشاعره و احسيسه طريقه تفكيره

أحمد : كل حاجه فيا اتغيرت الا هي حبي ليها هيفضل زي ما هو

اسماعيل : تب أفهمه ازاي دا بس يا استاذ هاني شاكر افهم

أحمد : هفضل معاها ووراها لغايه ما تحبني

عند سحر

كانت ماشيه وقفتها عزه و سالي

عزه : انتي راحه فين يا سحور

سحر : و النبي يا خالتوا بلاش سحور دي انا كوريا نادوا لي كدا

سالي : انتي في ايه بس حصل ايه لكل دا

سحر : حصل اني انا مش مرتاحه واخواتي بعاد عني

قاطعها اسماعيل : سحر الا من كريم اللي قاعده تشتمي فيه طول ما انتي نايمه

سحر : كريم الله يجحمه مترح ماراح كان عايز يتجوزني من ورايا و من ورا اسلام عايز يتجوزني غصب إلهي ربنا يولع فيه بجاز وسخ 

عزه : مش موضوعنا دلوقتي انتي عايزه ايه 

سحر : انا عايزه اروح ل أخواتي زمانهم متسوحين من غيري 

إسماعيل : ايه متسوحين 

سحر : و النبي يا أبا متقدش على كلامي انا مضايقه دلوقتي 

اسماعيل : تب قومي تعالي و انا هوديكي لهم و و هنقنعهم يجوا هنا 

سحر : بجد يالا 

في مكان آخر 

اسلام : عارفين هتعملوا ايه انا عايز اختي من غير نقطه دم 

الرجاله : متخافش يا معلم تحت امرك 

اسلام : تب يالا 

عند سحر 

سحر : انا جهزت اهوا يالا 

أحمد : يالا العربيه جاهزه يالا يا عمي 

اسماعيل : يالا يا بنتي 

و طلعوا و لسه هيركبوا العربيه و...... 


تكملة الرواية من هنا


بداية الروايه من أولها هنا


تعليقات