القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ضياء الليل بقلم الكاتبه نسرين خالد الفصل الخامس عشر حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه

رواية ضياء الليل بقلم الكاتبه نسرين خالد الفصل الخامس عشر حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه


رواية ضياء الليل بقلم الكاتبه نسرين خالد الفصل الخامس عشر حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه

بيتر  : طيب انا هسيبكم بس عايز الجواز بتاعك يا ضياء عشان اخلص لك الورق و كمان اثبت انك هتعيشى هنا عشان ما تتأثرش المنحه بتاعتك و كمان عشان اجيبلك جدول المحاضرات بتاعتك

ضياء ادت الجواز بتاعها ل بيتر و مشى و قعدت هى مع سعاد 

سعاد  : احم معلش يا حبيبتى لامواخذه يعنى قوليلى بقى انتى اسمك ايه و ايه حكايتك و ليه شاكلك زيك زى الشباب!! 

ضياء  : احم😊... انا اسمى ضياء... بنت اصلى من الصعيد و عيشت فى الفلاحين... 

سعاد  : ال هو ازاى ده🤔منين صعيديه و عشتى فى االفلاحين؟! 

ضياء   : بصى يا ستى الحكايه ابتدت بان جدى ابو بابا و جدى ابو ماما ناس غنيه و العلتين كانو طمعانين و كمان فى مشاكل بين العلتين بس بابا حب ماما اوى و لما جدى ابو ماما اتأكد من ان حبهم  حقيقى جوزهم لبعض و هربهم من الصعيد و بابا اخد ماما و راحو الفلاحين و اشترو بيت و ارض و عاشو هناك بس طبعا اهل بابا ماسبوهمش فى حالهم و عملولهم مشاكل و فى الاخر اهل بابا  حكمو لو بابا خلف بنت هايخدوها هم يربوها و يجوزوها واحد من احفدهم عشان الميراث مايطلعش من اديهم و جه النصيب ان ماما تجيبنى بنت و ماتجبش تانى غيرى ف قرر بابا انه هيخلينى اعيش على انى ولد.... و عشت فعلا على انى ولد لدرجة ان بابا خلانى اشتغل فى الفاعل و كنت بشتغل و ادرس من ورا بابا لانه كان رافض اكمل تعليمى بسبب خوفه ان حد يعرف حقيقة انى بنت لحد ما جه وقت اتكشف المستور و اتعرف كل حاجه مخبياها..... و اتضطر بابا يجوزنى للمهندس ال كنت بشتغل تحت ايده... هو عرف حقيقتى قبل ما اهل بابا يكشفونى... و بعد كده جهزت ورق البعثه و هربت من البلد و ادينى قاعده معاكى

سعاد  : 😢ياعينى عليكى يا بنتى... ده  انتى شوفتى العجب 😭😭😭😭😭

ضياء  : الحمدلله... بس تعرفى الطريقه ال اتربيت بيها دى خلتنى ابقى قويه و اعرف اجيب حقى مش زى البنات المغلوبه على امرها😎😎

سعاد  : طيب انا عندى فكره لو عملتيها محدش هيعرفك حتى لو ابوكى شافك ادامه😉

ضياء   : بجد طيب قوليلى بسرعه الله يسترك

سعاد  : بسيطه اوى اتحولى ل بنت... 🤷

ضياء  : ال هو ازاى معلش 🤨

سعاد  : يابت انا اقصد يبقى شكلك بنت.... يعنى  فستان و جزمه حريمى تروحى الكوافير.... كده يعنى... فهمتى😏

ضياء  : 😳ايه ال بتقوليه ده يا خالتى.. اسفه انى قلتلك خالتى🥲

سعاد  : لا مفيش اسف انا من دلوقتى خالتك و اعملى حسابك بكره اجازه فى الجامعه هاخدك و ننزل نشترى هدوم ليكى 

ضياء  : بس انا مش هقدر البس لبسهم هنا انا مسلمه

سعاد  : 😂😂😂 على فكره انا اسمى سعاد ابو بكر 

ضياء  : نعم ال هو ازاى 😲😲😲😲 ده و ابنك اسمه بيتر🤔🤔🤔ده ايه ولا هو مش ابنك؟! 

سعاد  : الله يكرمك يا بنتى ضحكتينى.... لا بيتر ابنى جوزى الله يرحمه كان اسلم قبل ما يعرفنى بس فضل اسمه زى ما هو چوزيڤ و كانو بينادوه ب چو و عشان محدش يتهض ابنى سماه بيتر عادى يعنى و هنا مفيش فرق فى الاسماء.... طسي انا هسألك هو حاول يسلم عليكى اول ما عرف انك بنت

ضياء  : الشهاده لله لا محاولش... بس انا قلت يمكن من الناس ال مش بيحب يسلم بسبب الامراض و كده

سعاد  : ههههه لا مش كده هو مش بيسلم عموما الا على  الرجاله... و من النهارده اعتبريه اخوكى

ضياء  : ده انا اتشرف..... 

سعاد   : ده احنا ال نتشرف..... بقولك ايه بتعرفى تعملى اكل ولا لاء؟! 

ضياء  : بعرف اطبخ و اخبز كمان 😉😊

سعاد  : الله يارب تكونى بتعرفى تعملى عيش... لاحسن بطنى نشفت من العيش بتاع البلد دى😋😋😋

ضياء   : طيب ايه رايك اعملك النهارده عيش فلاحى و الاجازه الجايه اعملك عيش  شمسى 😉😉

سعاد   : ده انتى كده تبقي  بنتى و اتبرى من الواد بيتر  هههههه 😂😂

ضياء طيب عايزه دقيق و ملح و عايزه حلبه و عايزه مكان حاجه واسعه عشان اعجن فيها و مكان واسع عشان اخبز فيه 

سعاد  : بس كده ال طالب غالى و الطلب رخيص عندك فى الجنينه فرن كبير و الجنينه تحت امرك 

ابتدت ضياء تعجن و سعاد قاعده معاها و بتفرد العيش زى ما ضياء بتعمل هى بتعمل  و مع الخبز ابتدت الريحه تظهر و الجيران المصريين و العرب اتلمو فى بيت سعاد و داقو العيش و اعجبو بيه جدا.... و روحو ل بيوتهم

سعاد  : ضياء انتى قولتى انتى متعوده على الشغل مع المذاكره صح؟ 

ضياء   : ايوه يا خالتى بس ليه السؤال؟!  هو حضرتك جبتيلى شغل؟! 

سعاد  : لا هو مش شغل.... هو مشروع 

ضياء  : مشروع ايه؟؟ 

سعاد  : بصى بقى ايه رايك انتى لو تقدرى كل يوم تخبزى عيش و انا هبعهولك و كدا تعملى فلوس و انتى بتدرسى عشان تقدرى تصرفى براحتك 

ضياء  : على فكره يا خالتى انا معايا فلوس كتير فى البنك لدرجة انى لو حابه ممكن اعيش هنا و افتح شركه كمان... اصل ابويا كان بيشغلنى من و انا فى اعدادى و كان بياخد فلوسى بيحوشها و كان بيحولها دولارات و ال متحولش خالى العمده حولهولى و حطهولى فى حسابى فى البنك

سعاد   : اللهم بارك.... ضياء تسمعى كلامى؟! 

ضياء   : ايوه طبعا يا خالتى

سعاد  : عايزاكى تنسى فلوسك ال فى البنك دى خالص و ماتجبيش سيرتها تانى ابدا... و اعملى حسابك بكره هاتخبزى الصبح و بعد كده هاخدك للكوافير... متخافيش ده بنت و اصلها عربى... و بعد كده نشترى شوية لبس و هتسددى حقهم من العيش ال هايتباع.... فاهمه🤨

ضياء ب ابتسامه  : حاضر يا خالتى 🤍 طيب ايه رايك انا ممكن اعمل جبنه و رايب و زبده كمان بس هحتاج لبن مش متعلب.. و كمان ممكن اطبخ اى اكله مصريه لو حد طلب و حضرتك عليكى تبيعى لانى مش اوى فى البيع و الحسابات

سعاد  : لو على اللبن سهل مسافة ساعه ب العربيه نوصل ل مكان بيربى الحيوانات(البهايم) و نتفق معاه على الكميه ال نعوزها كل يوم... انتى دلوقتى ادخلى خدى دش و ريحى و انا هطلع اقعد مع الجيران و اقولهم على المشروع بتاعك

ضياء  : نوم.... 😍 انا بس محتاجه اشوف السرير... 😴😴😴

قامت سعاد و سابت ضياء تنام و راحت ل جيرانها و بلغتهم ب المشروع و هم ماصدقو و ادوها طلبيات كتير حتى الالمان طلبو من العيش لانه صحى.. ولان الطلبيات كتير قسمتهم على ايام... و تانى يوم سعاد اتصلت على بيتر و طلبت منه يروح للمزرعه و يتفق معاهم على  اللبن ال هيعوزوه و هى راحت مع ضياء ل الكوافير و هناك.. كانت المعركه.... 

ايه ال هايحصل بعد كده ده ال هايتعرف فى الاحداث الجايه... 

🌹🌹🌹🤍🤍🤍دومتم و احبتكم فى حفظ اللهو رعايته🤍🤍🌹🌹


الفصل السادس عشر من هنا




تعليقات