القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ضياء الليل بقلم نسرين خالد الفصل الثانى عشر حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه

 رواية ضياء الليل بقلم نسرين خالد الفصل الثانى عشر حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه

رواية ضياء الليل بقلم نسرين خالد الفصل الثانى عشر حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه


الفصل الثاني عشر

ليل  : ورقة الفوطه الصحيه و احساسه ناحية ضياء ال مخليه يقرف من نفسه و الصوت الحريمى ال سمعه بيتكلم و احساسه لما كان شايل ضياء ساعة ما اغم عليه..... كل ده ملهوش غير  معنى واحد   ............ معناه ان ضياء بنت.............    😮😮😮😮😮😮😮😮😮

قعد ليل يفكر طول الليل لو فعلا ضياء بنت   ليه عايشه على انها راجل.... و ازاى اهلها سايبنها تشتغل فواعلى و مهم مش محتاجين و ابوها..... الراجل ده غريب اوى ليه يطلع بنته من الاعداديه... و يعيشها زيها زى الرجاله..... من كتر التفكر دماغه كانت  هتفرقع و نام و هو بيوعد نفسه انه لازم هيفهم........ 

عند ضياء نايمه على السرير و بتبص ل السقف و قعدت تفكر فى ليل

ضياء  : انا ليه بفكر فى ليل كده؟! ...... ليه بفرح لما بشوفه؟!................        ليه بحلم بيه و انا عارفه و متأكده انه استحاله يكون معايا 😢😢؟!            او انه يشوفنى فى يوم غير ضياء الشاب الفواعلى  ال يادوب... يادوب يعطف عليه... و يساعده ب انه يجيب له الكتب و المذكرات     .....                          لكن انه يشوفنى ضياء البنت ده حلم مايجوزليش 😭😭 و نامت و هى دموعها على خدها  

تانى يوم راحت ضياء للموقع زى ما قال ليل.... و راحت المكتب و خبطت على المكتب و ليل سمح ب الدخول..... 

ليل بخبث  : اهلا اهلا ب الريس ضياء.... اخبارك ايه النهارده؟! 

ضياء ب استغراب: فى حاجه يا باشمهندس  ؟! 

ليل  : ضياء هو انت فى حاجه مخبيها عليا؟! 

فى الوقت ده ليل كان بيتكلم و هو بيقرب براحه على ضياء ال كانت بترجع ل ورا  لحد ما خبطت فى الحيطه

ضياء ب توتر  : فى ايه يا بشمهندس انت بتقرب كده ليه..... مالك يا هندسه..... ايه يا هندسه انت....؟ 

كل ده و ليل بيقرب من ضياء و هو متاخد من عنيها و مركز على شفايفها و هى بتتكلم

ليل  : قولى يا ضياء ريحنى انت ولا انتى انا بسببك حاسس انى هموت😭😭

ضياء بخضه و بصوتها الحقيقى : مالك يا باشمهندس بلاش تخضنى عليك 😢😢

ليل: يعنى فعلا انتى بنت مش راجل يعنى انا بحب بنت الحمدلله  يعنى انا سليم.... حرام عليكى يا شيخه...  ده انا شكيت فى نفسى...... 

ضياء بترجع لصوتها الرجالى  : بنت.... بنت ايه... انا رااجل... ده انا ضياء الفواعلى يا هندسه

ليل  : طيب ياضياء يا فواعلى  يا ابن الحاج نجم... ايه رايك انا اطلع اقول للرجاله ال بره دى انى شاكك انك بنت و هم هيعرفو الحقيقه ب طريقتهم بقى

ضياء 😭😭  : ابوس ايدك يا باشمهندس ليل انت عارف الرجاله ال بره اصلا فى منهم ال مش طايقنى يعنى لو قلت انى بنت دول.... دول هيموتونى... 

ليل بحب 😍🥰: يعنى انتى فعلا بنت

ضياء  : اه انا بنت بس بالله عليك محدش يعرف.... لو اتعرف انا هضيع... ابوس ايدك يا ليل

ليل اتسحر من اسمه ال نطقت بيه ضياء و عيونها المدمعه  و لليل بتحاول تبوس ايده

ليل  : ماتخافيش انا بهددك بس...  لكن عمرى ما هروح  اقول للرجاله انك بنت مش عشان بحبك  بس... لكن لانى راجل صعيدى.... و الصعيدى مايخونش.. ولا يجى على  حريم... بس قوليلى ايه ال خلاكى تعيشى انك راجل؟ 

ضياء ب راحه: طيب انا هحكيلك.... انا ابويا اسمه نجم شمس و المفروض اننا ما اعيان الصعيد  و حب امى ازهار و اتجوزو و لان العائلتين بينهم مشاكل هرب مع امى  بس عرفو يوصلو ليهم و اتحكم ان لو ابويا جاب بنت هتاخدها منه عائلة شمس و تربيها من يوم ماتتولد و يجوزونى لواحد من عيال العائله عشان الورث ما يطلعش بره العائله

ليل  : ثوانى... ثوانى....  يعنى انتى بنت نجم شمس و ازهار محمود🤔

ضياء  : ايوه انا بنتهم.... بس انت عرفت اسم امى منين.... اوعى تكون من عائلة شمس😫😫

لا اتطمنى بس انا سمعت حكايت ابوكى من جدى اصل جدى يبقى عمدة البلد ال عايش فيها عائلة شمس و اسمه الحاج عيد... اطمنى.... انتى زى ما انتى بس ال هايتغير انى هطلب انك تبقى المساعد بتاعى.... كده هتطمن عليكى اكتر لانك هتكونى جنبى😍😍... و كمان هيبقى عندك فرصه اكبر للمذاكره... و كمان المرتب هايزيد

ضياء  : طيب انا لازم اروح لانى اتأخرت 

ليل  : طيب تعالى اوصلك

ضياء  : اسمها تعاله اوعى تنسى انى ضياء الفواعلى🤨🤨

ليل بحب  : انتى ضياء قلبى... انتى ضيائى

لسه ضياء هاتتكلم حد خبط على  الباب راح ليل قرب منها و مسكها كأنها دايخه

ليل  : لا لا انت شكلك لسه تعبان فعلا تعاله معايا هوصلك ب العربيه عشان الشمس غلط على الجرح بتاعك

و اخدها ليل و هو شبه حاضنها و راح ناحية العربيه... و هى مش عارفه  تطلع من حضنه.... و عماله تستغفر....  ركبو العربيه و بعد مده وصلو البيت ... وفى البيت كان فى مفاجئه مستنيه ضياء 

ضياء  : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

دخلت شافت امها قاعده بتعيط و حاطه ادبها على  دماغها... و ابوها قاعد باين الغضب على وشه...... و اول ماشاف ضياء قام و ضربها ب القلم

نجم  : بقى بتستغفلنى يا ضياء... بتكمل تعليم من ورايا.... معيشنى مغفل 

ضياء بتبوس ايد ابوها  : لاعشت ولا كنت لو كان قصدى انى استغفلك.... كل الحكايه انى كان نفسى اكون حاجه كبيره عشان اشرفك.... و نجحت كنت بشتغل و بدرس.. تعرف يا ابا انا عمرى ما دفعت جنيه فى التعليم... لحد النهارده و انا فى تلته هندسه و داخله رابعه اهو... بطلع الاولى كل سنه..... حقك تفرح ب زرعتك يا ابا و ترفع راسك وسط الخلق و تقول انا ابو المهندس ضياء

كل ده و دموع ضياء مغرقه وشها 

نجم   : انت فاكر انى كنت مانعك من التعليم عشان مش عايزك تتعلم ولا عشان محتاج الفلوس ال باخدها منك... لا انا كنت خايف ل حد يشوفك فى الجامعه و يعرفك و تتخدى مننا

ضياء  : و اهو الحمدلله  محدش عرفنى.. و بعدين مين ال هايعرفنى اذا كنت راجل... حتى فى الكليه محدش يعرف انى بنت.... بس قولى انت عرفت ازاى يا ابا انى فى الكليه؟؟ 🤔🤔

نجم  : ربنا اراد يكشف السر و جه لك جواب من الكليه انك اترشحت ل بعثه ل المانيا بسبب تفوقك.... مبروك يا ضنايا

ضياء  : الله يباركلى فى عمرك يا ابا و فى خبر تانى 

نجم  : خبر ايه تانى؟! 

ضياء  : انا اترقيت بقيت مساعد المهندس ليل.... يعنى هرتاح و هعرف اذاكر.... و لو وافقت على البعثه هبلغ الباشمهندس  ليل بيها عشان يساعدنى

و فى وسط كلامهم الباب خبط و كان مرسال من بيت شمس بيطلب منهم يرجعو البلد لان هلال تعبان تعب وحش و طالب يشوفهم..... و طبعا نجم اول ما عرف ان اخوه مريض مفكىش فى اى حاجه و ما اداش ل ضياء فرصه انها تحضر نفسها او تاخد احتياطها و ركبو العربيه و طلعو على  الصعيد... و بعد مده وصلو الصعيد و دخلو بيت شمس نجم و ضياء و ازهار 

ام هلال  : كيفك يا نجم يا ولدى

نجم  : الحمدالله  بخير يا مرات ابوى

ام هلال😮: بتقولى يا مرات ابوى.... ليه هو انا مش امك؟؟؟ 

نجم  : وهو فى ام تعمل ال عملتيه... كنتى عايزه الناس تقتلنى.... انا مش جاى افتح القديم انا جاى اشوف اهويا و ارجع

ام هلال  : ده ضياء ولدك يا نجم؟ 

نجم  : حب يا ضياء على ايد ام هلال دى فى مقام جدتك

قرب ضياء و باس ايد ام هلال و رجع تانى وقف مكانه ورا ابوه

ام هلال  : زين ما ربيت يا نجم.... و هو انت متعلم يا ضياء؟ 

نجم  : اه يا ام هلال بيعلم.. فى كلية هندسه دلوقت

ام هلال  : والله و فلحت زرعتك يا نجم بدل عيال هلال طلعين خايبين يادوب الشاطر ال فيهم اخد دبلوم

نجم بفخر  : لا انا ولدى علطول البريمو و ماأخدش دروس 

ام هلال ب غيظ  : طيب تعاله معايا اوريكم اوضتكم و اوديك ل اخوك

طلعو معاها و ودتهم اوضه و خلت ضياء فى اوضه تانيه لوحده... و سابتهم و نزلت

نجم  : انا هروح اسلم على الحج عيد (عمدة البلد)  و هاجى 

ازهار  : طيب بس ماتتأخرش انت عارف انى بخاف من البيت ده

ساب نجم  ازهار و راح ل بيت الحج عيد

ام هلال بعتت تنادى لبنت خدامه شابه و تحسها مش مظبوطه💃: انتى يابت 

الشغاله و اسمها حسنيه  : اامرينى يا جده

ام هلال  : تحبى تعيشى فى نغنغه

حسنيه  : وهو حد يكره 

ام هلال   : روحى اوضة ضياء ابن سيدك نجم و حولى معاه و لما يقع فى الخيه صوتى بعلو حسك... و سيبى الباقى عليا

حسنيه  : بس كده عينى يا جده

طلعت حسنيه ل اوضة ضياء و قبل ما تفتح سمعت صوت ضياء الحقيقى و هى بتكلم ليل

ضياء  : ايوه يا ليل انا فى الصعيد ابويا جاله خبر ان عمى عيان و جينا كلنا انا قلت ابلغك بدل ما تقلق..... ربنا يسترها بقى... انا خايفه اوى ل يعرفو الحقيقه و انى بنت

ليل  : اهدى يا ضياء... ماتقلقيش انا هركب دلوقتى و هاجى على البلد و هجيلك بحكم انى مديرك في  الشغل و زميلك 

ضياء  :  طيب ماتتأخرش عليا

سنيه اول ما سمعت كده جريت و بلغت    ام هلال ال اول ما عرفت امرت ان البيت يتقفل و  نادت على ازهار

ام هلال  : ازهار والله و هحرق قلبك على بنتك يا بنت محمود😈😈

ازهار: بنتى مين؟! 

ام هلال  : بنتك ضياء ما خلاص اتكشفتو و عرفت ان ضياء بنت 

و مسكت ازهار و دخلتها اوضتها و قفلت عليها و قفلت على ضياء كمان ..... ضياء اول ما سمعت صوت قفل الباب خافت و اتصلت ب ليل و قالتله ال حصل 

ليل  : ماتخافيش انا بإذن الله هحاول اوصل فى اسرع وقت... 

عند ازهار طلعت التليفون و اتصلت على نجم و عرفته ال حصل و انهم اتحبسو فى البيت من ام هلال...... نجم فى الوقت ده كان فى بيت العمده 

و قعد مش عارف يعمل ايه و والعمده بيحاول يهديه و يفهم منه ايه ال حصل 

فى الوقت ده وصل ليل ل بيت جده عيد (العمده)  و اول ما شاف نجم جرى عليه 

ليل  : عم نجم... مفيش وقت.... جدى اطلب المأذون... بعد اذنك انت و عم نجم انا هعقد على ضياء.... قولت ايه يا عم نجم... توافق عليا ولا هتسيب ضياء تروح مننا؟؟ 

نجم  : اتصل ب المأذون يا حاج عيد... لله الامر من قبل و من بعد

ليل  : ماتقلقش انا عارف كل حاجه و ضياء فى قلبى قبل عينى... دى بسببها شكيت فى نفسى انى مش مظبوط

فى الوقت ده جه المأذون.... و لان كل الاوراق الشخصيه بتاعت ضياء و ازهار مع نجم كان من السهل ان نجم يعقد ل ليل على ضياء..... و ب كده ضياء اصبحت مرات ليل..... و بعد ما المأذون مشى

ليل  : اظن من حقى دلوقتى اروح بيت شمس و ادخل اجيب مراتى من وسطهم ولا ايه رايك يا حج نجم انت و جدى

عيد  : بس استنى لازم ابلغ الحج محمود دى مهما كان حفيدته و حقه يعرف

بلغ الحاج عيد الحاج محمود ب ال حصل و بلغ البوليس و اتجمعو كلهم  ادام بيت شمس

الظابط  : بعد اذنك يا حجه ياريت تندهى على الباشمهندسه ضياء نجم

ام هلال  : معندناش هنا بنات و ضياء ده راجل... ولا ايهوقولك يا نجم 🤨

نجم: لا انا معنديش ولاد غير بنتى ضياء.. المهندسه ضياء نجم شمس....  و انتى خطفاها هى و امها

ام هلال  : يا حضرت الظابط بنته دى كمان دقيقه و هتكون مرات حفيدى 

ليل.: ارجوك يا حضرة الظابط.. ياريت تسجل اعترافها ده لانها مش بس خطفاهم لا دى كمان كانت عايزه تجوز ضياء و هى متجوزه 

ام هلال  : ايه؟؟؟ متجوزه ازاى؟؟! و مين؟ 

ليل  : متجوزه ازاى... فهى متجوزه على سنة الله و رسوله... و مين... فهى متجوزانى انا الباشمهندس ليل.. و حفيد الحاج  عيد و العمده من بعده..  ايه قولك ياااا... يا جده😏😏🤨🤨


ايه ال هايحصل بعد كده  ده ال هايتعرف فى المرات الجايه🌹🌹🌹🌹🌹

دومتم سالمين انتم و احبتكم 


الفصل الثالث عشر من هنا



بداية الروايه من أولها هنا




تعليقات