رواية المشوه الجزء ٢ - الفصل ١٦
ادهم: انتي تعرفي حنان منين
امنيه: ادخل تعال ريح الاول
ادهم: ريحيني انتي الاول
امنية: ادخل بس وقولي مراتك القمره دي اخبارها ايه؟ وعندك عيال ولا لسه؟
ادهم: عندي زياد وآيه ممكن تجاوبيني تعرفيها منين؟
امنية: آيه؟ علي اسم اختك الله يرحمها صح؟ تعال نشرب كوبايتين شاي ولا تتعشي الاول!؟
ادهم: ارجوكي ريحيني الاول ولا عايز اشرب ولا اكل حاجه دلوقتي
ايه علاقتك بحنان.
امنية: انا اللي مربياها وكنت دادتها وانت اتولدت علي ايدي ولما حسين اذاه كتر رجعت انا هنا علي البلد واتفقنا انها تحصلني بعد فتره وفعلا هربت هيا كمان وجيتو هنا وقعدت هنا اسبوع بحاله لحد ما ابوك رجعك واخدك من امك وسابها هنا واتضطرت في الاخر ترجعله
ياعيني عليها كام مره تهرب وهو يرجعها تاني غصب عنها لو ابوها كان عايش كان حماها بس للاسف كانت لوحدها
حاولت كتير تحميك بس ماعرفتش وبعد ما الدكتور ده اتبناك ارتاحت شويه واتطمنت عليك كانت بتيجي هنا كل فتره تبكي علي صدري وتعيط من شوقها ليك بس اللي صبرها انها بتعرف اخبارك وتعرف انك بخير.
كانت ديما تدعيلك ربنا يوفقك ويرزقك ببنت الحلال اللي تستاهلك
واهوه ما شاء الله عليك بقيت ظابط قد الدنيا ومعاك واحده زي القمر تتحسد عليها وعندك ولد وبنت ربنا يحرسهم بطل بقي تنبش في الماضي امك واتجمعتو تاني بس دلوقتي انت تقدر تحميها منه
ادهم: احميها؟؟؟ مش لما اسامحها الاول
امنية: تسامحها؟؟؟ هيا ضحت بعمرها كله علشانك بس كانت ضعيفه ومش بايدها حاجه دورك دلوقتي تاخدها في حضنك وتعوضو بعض عن حرمان السنين اللي فاتت.
فضلو وقت كتير يتكلمو وفي الاخر نام عندها وصحي الصبح مشي راح شغله واخر الليل روح بيته لقي مامته مستنياه والكل نايم
ادهم دخل واول ما دخل وقفت وهو بصلها وكمل طريقه
حنان: حمدلله علي السلامه مجيتش البيت من امبارح الصبح اكيد تعبان وجعان تتعشي؟
ادهم: لا متشكر
حنان: ادهم حبيبي
ادهم: انا مش حبيبك
حنان: ارجوك اديني فرصه
ادهم: انتي عيزاني انسي 30 سنه في ليله ما اعتقدش
سابهاو دخل لمراته كانت نايمه غير هدومه وراح لمراته وضمها ليه فهي حست بيه ولفت وشها ليه
ليلي: مالك؟
ادهم مفيش
فهمت ليلي انه محتاج لحضنها مش اكتر وفعلا ضمته وهو فضل في حضنها الليل كله
حسين حاول برجع مراته بس هيا رفضت ترجعله نهائي
حتي احمد حاول معاها وبرضه صدته
ادهم بيعامل امه ببرود بس بيتقبلها في بيته شويه شويه
حسين بيحاول ياذي ادهم باي طريقه بس مش عارف واخر ما زهق راح لادهم شغله
حسين: انت اخرتها معاك ايه؟
ادهم اتفاجئ بيه علي مكتبه بس تمالك نفسه بسرعه وبصله بكل هدوء
ادهم: افندم
حسين: رجعلي مراتي
ادهم: لو هيا تاهت منك او اتخطفت انت ممكن تقدم بلاغ في القسم مش هنا
حسين: انت بتستظرف؟؟ مراتي فين؟ ؟
ادهم: دور عليها بنفسك
حسين: هيا في بيتك انا عارف
ادهم: ولما انت عارف بتسال ليه؟
حسين: متخلنيش اتصرف معاك تصرف مش هيعجبك
ادهم: في مثل بيقول اعلي ما في خيلك اركبه
حسين: بقي كده؟ اوعي تفتكر اني هقبلك في يوم وحنان انا هعرف ارجعها
ادهم: لو هيا مش عايزه ترجعلك فمش هترجع غصب الزمن اللي فات ده انتي ودلوقتي بقي في اللي يقف في وشك ويقولك لا
مش هتجبرها علي اي شيئ تاني
حسين: سبق وجبرتها ورجعتها غصب عنها بيتي ودلوقتي هرجعها تاني.
ادهم: زمان مكنش في حد يحميها لكن دلوقتي انا موجود وهقف في وشك
حسين: العيل كبر وهيقف في وشي بس سبق وحبستك قبل كده وهعيده تاني
ادهم: ده كان زمان ودلوقتي عندي شغل
ابوه مشي وهو فضل في شغله واخر النهار ليلي اتصلت بيه
ليلي: الحقنا بسرعه ادهم باباك هناوعايز ياخد مامتك غصب عنها
ادهم: 3 دقايق وهكون عندكم حاولي تعطليه.
في البيت حسين بيتكلم مع حنان وبيحاول ياخدها بالذوق
حسين: يالا بيتنا ولمي الدور
حنان: مش هرجع معاك من غير ما تصلح كل حاجه وتعوض ابنك
حسين: ابني تاني؟
حنان: ولحد ما اموت ابنك
حسين: لو مش هتيجي بالذوق هجيبك بالعافيه
حنان: متقدرش دلوقتي بقي عندي راجل يحميني
حسين: بجد وهو فين بقي الراجل ده؟
ادهم هنا كان وصل ورد علي ابوه
ادهم: موجود اهوه افندم عايز ايه؟
حسين: امت ما تتدخلش بيني وبين مراتي
ادهم:: طول ما هيا في بيتي يبقي اتدخل براحتي ودلوقتي اطلع بره بيتي
حسين: انت بتطردني؟ اتفضلي ابنك بيطردني وتقوليلي ابنك قال
ادهم: انت كده كده مش مصدق وماشي وري دماغك يبقي خلاص اي شيئ تاني مالوش لازمه اتفضل
حسين: ماشي هتفضل بس هتندم.
ادهم: هندم؟؟؟ لا وقت الندم خلص عندي انت اللي عليك الدور
مشي حسين وسابهم وبعد ما مشي حنان عيطت وقعدت علي اقرب كرسي وادهم واقف عايز يقرب وفي نفس الوقت عايز يبعد بس مش عارف فقرر انه ولا يقرب ولا يبعد
ادهم بصوت جدي، : خلاص كفايه عياط انا هحميكي منه واقف قصاده.
حنان: مش عايزاك تقف قصاده عايزاكم تقفوا مع بعض نفسي بقي تبقوا اب وابنه
ادهم: لا ده صعب قومي نامي دلوقتي
قابمه ومكنتش قادره تقوم فادهم مد ايده يقومها قامت ووقفت قصاده
كانت عايزه تضمه.... مشتاقه قوي تاخد ابنها في حضنها... تشم ريحته تشبع منه
ياما اشتاقت لابنها كتير.... املها انها تضمه وبس ويقولها ماما من تاني.
ادهم واقف قدامهاياما كتير اتمني يرمي نفيه في حضن امه وهيا تضمه بس مش عارف ليه واقف متجمد قدامها كده؟
ليه مش عارف يقولها ماما ويتكلم معاها؟؟
هو تقريبا حطلها عدر علي اللي فات بس ليه قلبه مش مسامحها
حنان هتمد ايديها تضمه راح ادهم ماسكم وقالها تصبحي علي خير و سابها ودخل اوضته يدفن نفسه في حضن حبيبته
ادهم كل يوم بيقرب شويه من مامته والحياه نوعا ما مستقره بينهم.
في يوم راجع تعبان من شغله واول ما دخل رمي نفسه علي اقرب كنبه وغمض عنيه
امه جت من وراه وحطت ايديها علي دماغه بتدلكها زي مساج خفيف كده
هو استمتع بالحركه دي بس كان فاكرها مراته لحد ما هيا خلصت وهو مغمض مسك ايديها وباسها فهيا اتكلمت
حنان: احسن دلوقتي؟
ادهم سمع صوتها قام اتعدل
ادهم: اه احسن متشكر هيا ليلي فين والعيال
حنان: كانت بتحمي العيال جوه عايز حاجه؟
ادهم: لا متشكر
سابها وقام وهيا مش عارفه ازاي تقربله وبدأت تفقد الامل وهنا ليلي قالتلها جمله واحده
ليلي: انا لما قربت منه اخد وقت كتير جدا لحد ما سمحلي اقرب.
ادهم ما بيثقش في حد بسهوله ومش اي حد بيسمحله يدخل
لو فقدتي الامل هتخسريه هو لازم تفضلي وتحاربي لحد ما توصليله
وفعلا سمعت حنان كلامها واهي بتحاول تقرب اكترمن ابنها
في يوم رجع من شغله لقاها قاعده وبتعيط.
ادهم: في ايه اللي حصل؟ هو حسين جالها تاني؟
ليلي: لا محدش جه بس هيا عماله تعيط ومش بترد عليا
ادهم قرب وقعد قدامها علي الارض ومسك ايديها وشدها من وشها ومسح دموعها
ادهم: كفايه عياط بقي... طول ما انا موجود مش عايزك تعيطي فاهمه؟
هنا امه رمت نفسها في حضنه وعياطها زاد اكتر واكتر واخيرا اتحقق حلمه امه في حضنه
ليلي اخدت عيالها وانسحبت وسابتهم مع بعض.
حنان: ياااااااه اخيرا بقيت في حضني ياما ايام وليالي وانا بحلم باللحظه اللي ترجع فيها لحضني؟! كان نفسي تكبر في حضني واشاركك كل لحظه في حياتك! كان نفسي ما تفارقنيش ابدا... انا بحبك اكتر من اي حد في الدنيا دي كلها ونفسي تسامحني ممكن
ادهم: لو ما سامحتكيش مكنتش خليتك تفضلي في بيتي ومع عيالي بس كنت محتاج وقت مش اكتر
انا كمان كانت امنيتي الوحيده هيا حضنك انتي وبس
امه ابتسمت: حضن ليلي مش كفايه؟
ادهم: حضن ليلي هو اللي خلاني اقف علي رجليا واكمل حياتي بس حضنك انتي حاجه تانيه حاجه كانت نقصاني ومحروم منها
حنان: اه علي فكره قبل ما انسي تعال معايا
اخدته اوضتها وفتحت شنطتها وطلعت صندوق وفتحته
ادهم: ايه ده؟
حنان: دي ذكرياتي كلها... كل حاجه انت عملتهالي في يوم من الايام
ادهم: بس انتي كنتي ديما بترميهم كنت علي طول بشوفهم في الزباله.
كل عيد او مناسبه مكنش مسموحلي اجيبلك هديه او احتفل معاكم فكان عمي عبدالله البواب بيخليني اخد ورده من الجنينه واديهالك او كنت برسملك رسمه او اعملك طوق ورد وكنت ديما بعدها بلاقيهم في الزباله حنان: كان حسين اول ما بيشوفهم بيرميهم قدامك علشان يضايقك لكن بعدها كنت انا بجيبهم وبحتفظ بيهم
اهم كل حاجه قدمتهالي في يوم من الايام.
كل ورده وكل رسمه وكل ذكري
دي كانت الحاجه الوحيده اللي بقيالي منك حنيه قلبك
ادهم فرح جدا بالحاجات البسيطه دي وهنا فعلا اختفت اي حواجز بينه وبين امه وقدر ضعفها وخوفها عليه
ادهم: المهم مش هتقوليلي بقي كنتي بتعيطي ليه؟
حنان: سيبك انت ما تشغلش بالك
ادهم: انا عايز اشغل بالي قولي في ايه؟ حسين ضايقك؟
حنان: لا مش كده بس احمد تعب جامد واتنقل المستشفي
ادهم: احمد! طيب تحبي تروحيله!؟
حنان: هو ايوه اناني وهو السبب في كل ده بس برضه ابني واخوك؟
ادهم: هو فعلا ابنك وطول الوقت كان ابنك اكيد هو عايزك جنبه روحيله
حنان: لا يا ادهم انا معرفتش اكونله ام ابدا.
كان معايا في نفس البيت بس مقدرتش ابدا اقرب منه او اضمه او اكون له ام
هو كمان اخد نصيبه من الحرمان وطول الوقت متاكد ان انا مش بحبه وبحبك انت وبس
هو كمان اتحرم من حبي
انا فشلت اني اكون ام ليك او ليه
عيطت تاني وهو ضمها وبيحاول يسكتها
ادهم: انتي كنتي مجبره ومجروحه مكنش بايدك حاجه قومي بقي روحيله وانا هوصلك
ادهم اخدها وداها ووصلها لحد باب الاوضه
حنان: هتدخل معايا؟
ادهم: لا مش للدرجه دي هستناكي تحت عند العربيه لو في حاجه كلميني اوك
سابها ونازل وهو نازل قابل الدكتور اللي كان سبب في تشويه بالمنظر ده
الاتنين بصو لبعض بصه طوووويله جدا وهما معدين جنب بعض
ادهم استغرب هو ليه نسي الدكتور ده نهائي وليه محاولش ينتقم منه
نزل عربيته وفضل يعيد ذكرياته وبيحاول يفتكر في الحاجات الحلوه اللي بقت في حياته
استني مامته لحد ما تخلص وياخدها
فوق عند احمد.
حسين: انتي جيتي مكنتش متخيل انك هتيجي؟
حنان: هو مهما كان ابني برضه هما الاتنين عيالي
حسين: فعلا هما الاتنين عيالك وبس
حنان: مش هتكلم تاني واقول انه ابنك انت حر تصدق ولا متصدقش انت حر انت الخسران
بتخسر ابنك واحفادك وحارم نفسك منهم
احمد صحي وسمعهم وده خلاه ياخد قرار في خطوه هو متردد فيها.
احمد: ماما انتي هنا؟ اخيرا جيتي نفسي تاخديني في حضنك زي ما كنتي تاخديه
مره تضميني زيه بنفس الحب
حنان: انا بحبك بس انت اللي عملت فينا كلنا ده
احمد: انا معملتش حاجه انا قلت اللي شوفته وبس
حنان: مش وقته المهم الف سلامه عليك وان شاءالله تقوم بالسلامه
خرجت هيا وابوه بره
حنان: هو تشخيصه ايه وحالته ايه شكله تعبان قوي.
حسين: الكبد بتاعه تعبان من كتر الشرب ووصل لدرجه انه محتاج زراعه كبد عايز كبد جديد
حنان: هو الكبد بيتزرع؟
حسين: ايوه الدكتور قالي انهم محتاجين حد يتبرع له
حنان: ومين هيتبرع بكبده؟ انا ممكن اتبرعله
حسين: بجد يا حنان ممكن تبرعيله؟
حنان: هو ابني انا كمان ولا انت نسيت
حسين: لا ما نسيتش بس المهم هما بياخدوا جزء بس من الكبد والكبد بيعيد تكوين نفسه
انا عملت الاختبار بس مش متوافق معاه
حنان: انا هعمل الاختبار ونشوف.
حنان اتصلت بادهم وقالتله انها هتتاخر وانها لما تخلص هتكلمه علشان ما يستناش
حنان عملت الاختبارات بس هيا كمان مش متطابقه معاه
الكل جنب احمد حتي طليقته موجودة وهيا كمان عملت الاختبارات وبرضه مش متطابقه
الدكتور: انا اسف بس مفيش حد فيكم ينفع يتبرعله
حسين: طيب يا دكتور احنا ممكن نشوف حد بالفلوس باي مبلغ.
الدكتور: الموضوع ده هياخد وقت وده احنا ما نملكوش لازم نتصرف بسرعه والا انا اسف
مفيش اي حد تاني في عيلتكم ممكن يتبرعله
حنان: لا مفيش
حسين: لا في هو عنده اخ كنت ناسيه
الكل بصله بذهول وخصوصا حنان
رواية المشوه الجزء ٢ - الفصل ١٧
الدكتور: طيب هو فين كلموه يجي بسرعه
حنان: ابعد عنه يا حسين مش هسمحلك تاخد اي شيئ منه وعلشان مين؟؟ علشان اللي كان السبب انه يطرد من بيته لا والف لا
احمد: طول عمرك بتحبيه وتدافعي عنه
مش عايز من حبيبك حاجه شوف اي حد بالفلوس وهتلاقي كتير
حسين: متشغلش نفسك انت انا هتصرف
خرجوا بره.
حنان: حسين كفايه اللي انت اخدته من ادهم
حسين: انا اخدت منه؟؟؟ اخدت منه ايه؟ عمري ما اخدت منه حاجه
حنان: اخدت عمره كله اخدت امه وابوه واخوه منه. اخدت شكله وشوهته ودلوقتي عايز تاخد الكبد بتاعه انت ايه؟
حسين: جزء منه مش كله وجسمه هيكون الباقي بسهوله
حنان: وانا قلت لا مش هسمحلك روح دور علي حد بالفلوس
حسين: ربك يسهل ونلاقي
حنان روحت البيت
ادهم: ايه الاخبار اتمني تكوني اتطمنتي عليه؟
حنان: الحمد لله
ادهم: خير ماله؟
حنان: محتاج لزراعه كبد وعايز متبرع
ادهم: اهممم ان شاءالله يلاقي بس ايه اللي تعب الكبد من الاول هو كان بيشرب ولا ايه؟
حنان: مكنش بيبطل شرب مش قلتلك انا بعدت عنه
المهم قوم ارتاح علشان شغلك وانا كمان هدخل ارتاح علشان اروحله الصبح تصبح علي خير
ادهم: وانتي من اهله
تاني يوم الام راحت وحاله احمد بتتدهور ومش لاقين حد متناسب معاه
الدكتور: لو ملاقيناش حد خلال ال 48 ساعه دول....
حسين ابنه بيروح منه وقبله بنته راحت ومقدرش ينقذها مفيش قدامه غير حل واحد
مشي من المستشفي وركب عربيته وساقها لحد بيته ووقف قدام شقته ومتردد يخبط ولا لأ بس لازم ينقذ ابنه
واخيرا ضرب الجرس ووقف
ادهم قام فتح الباب واتصدم لما شافه
ادهم: انت هنا في بيتي وده من ايه؟
حسين تجاهله ودخل وبيتفرج علي المكان ادهم دخل وراه ومستنيه يتكلم
زياد خرج ولسه هيجري عليه.
ادهم: خش جوه يا زياد دلوقتي
زياد: اشوف دادو الاول
ادهم: اسمع الكلام وادخل اوضتك حالا
زياد: لا اشوف دادو
ادهم: يا ابني اسمع الكلام
زياد: لا انت سيبني الاول
ادهم: وبعدين بقي هو مش عايز يسلم عليك افهم بقي جرب بنفسك
زياد راح واقف جنب جده وبيسلم عليه بس هو رفض يسلم عليه
ادهم: صدقتني؟؟ ادخل جوه بقي
سابهم زياد ودخل وهو زعلان.
ادهم: هاه افندم مراتك مش هنا عند احمد في المستشفي
حسين: انا مش جاي علشانها انا جاي ليك انت
ادهم: ليا انا؟؟؟ عايز ايه مني؟؟ وبعدين انت جاي بنفسك ليا انا؟؟؟؟ جديده دي
حسين: انت اخو احمد
ادهم: وبعدين؟؟؟؟
حسين: وهو محتاج كبد
ادهم ؛ اه وبعدين برضه؟؟؟؟
حسين: انت عندك كبد هيا دي فيها بعدين
ادهم: ايوه انا عندي كبد انت عايز منه ايه؟
حسين: تتبرع لاخوك
ادهم: افندم؟ ؟ ؟
حسين: اللي سمعته تتبرع لاخوك
ادهم: انت جاي بعد السنين دي كلها وعايزني اتبرعله؟؟؟؟ طيب اديني سبب واحد يخليني اوافق او اخاطر بنفسي علشانه
حسين: هو اخوك ده سبب كفايه
ادهم: يعني انت جاي تتعترف بيا دلوقتي
حسين: لا طبعا انت اخوه من امه.
ادهم: اااه اخوه من امه وده سبب كفايه بعد كل اللي عملته فيا ده وطردي من البيت بسببه وكل اللي مريت بيه ودلوقتي جاي تقولي اتبرع انت الظاهر اتجننت
حسين: لا ما اتجننتش اخ يتبرع لاخوه ايه الجنان
ادهم: اخ؟؟؟ دلوقتي بقي اخ؟؟؟؟ وكان فين الاخ ده طول السنين اللي فاتت ولا دلوقتي افتكرت ان انا ابنك وان انا ليا اخ؟؟؟
حسين: متخلطش الامور ببعض انا ما قولتش انك ابني انا قلت انك اخوه انتو الاتنين ليكم نفس الام بس مش نفس الاب
ادهم: ايه؟؟؟ انت برضه لسه مصر؟؟؟
انت عارف انت حر تصدق ما تصدقش الموضوع معدش مهم وبالنسبه لطلبك فبقولك اسف شطبنا
حسين: يعني ايه شطبنا دي؟؟؟
ادهم: يعني كان فيه منه وخلص!!!! يعني كان زمان!!!!! يعني زمن التبرع والتضحيات ده علشان حد ما يستاهلش بخ خلاص
فهمت بقي يعني ايه شطبنا؟؟؟؟
حسين: كنت متاكد ان ده هيكون ردك بس حبيت اثبت لنفسي اني دقيت كل الابواب حتي بابك انت
ادهم: والله جيت علي نفسك قوي
هنا ليلي رجعت من بره ومعاها آيه بنتها واتفاجئت لما لقت ابو ادهم في البيت.
آيه: دادو بيبي
ادهم: خدي بنتك وادخلي جوه
دخلت ليلي علي طول
حسين: اتكلم معاك بلغه انت تفهمها؟؟؟ تاخد كام؟؟؟؟
ادهم: اخد كام ايه؟ ؟
حسين: فلوس عايز قد ايه وتتبرع؟؟؟؟؟ مليون اتنين؟؟؟؟؟
ادهم اتصدم من اخر سؤال ده وواقف معرفش يرد وجعه كان اكبر من انه يرد عليه.
حسين: ولا ايه رايك ما نحددش فلوس تاخد اللي يكفيك تسافر تعدل الخريطه اللي في وشك دي
ادهم: الخريطه اللي في وشي دي كانت بسببك ابنك برضه ولا انت لسه مقتنع ان انا اللي كنت سايق ابنك اللي كان سايق وانا ساعتها فكيت حزامي علشان اقدر اربطله حزامه ودي كانت النتيجه وانت جيت واتاكدت اني هفضل مشوه كده
دي كانت اخر تضحياتي ليكو.
ولعلمك شكلي المشوه بقي عاجبني ومش عايز اعدله ودلوقتي بقي بره بيتي وروح دور علي حد تشتريه بفلوسك قبل ما تخسر الابن الوحيد اللي فاضلك بره
حسين: بره؟؟؟ ماشي هطلع يا.... يا ابن حنان
خرج حسين وادهم انهار علي اقرب كرسي رجليه خلاص مش شيلاه
ليلي خرجت اول ما سمعت صوت الباب والعيال وراها واقفين بعيد وساكتين وحاسين بان في حاجه بس هما مش فاهمينها
ليلي جريت علي جوزها اللي راسه بين ايديه حضنته
ليلي: ادهم في ايه حبيبي مالك؟؟؟ باباك كان عايز ايه؟
ادهم: عايز يشتري كبد لابنه
ليلي: يشتريه منين؟ ؟
بصلها جوزها وابتسم بحزن ووجع
ادهم: هيكون منين مني انا
ابويا عايزني اتبرع لابنه
ليلي: هو اتجنن يعني يوم ما يجي يبقي عايز ياخد منك كبدك ده ايه ده؟
ا وعي تفكر ولو للحظه انك تتبرعله؟؟؟
ادهم: لا ما تخافيش انا طردته
ليلي: احسن المهم قوم العيال واقفين وخايفين ومش فاهمين ايه اللي بيحصل
ادهم بص لعياله وخصوصا ابنه لقاه واقف بعيد
ادهم: تعالو
جريو علي ابوهم شالهم وقعدهم علي رجليه
زياد: لو انت مش بتحب دادو احنا كمان مش هنحبه بس انت ما تزعلش
ادهم ضمهم جامد ليه
ادهم: انا بحبكم انتو وبس ايه رايكم؟؟
اما دادو في مشكله بيني وبينه وهو اللي ما بيحبنيش مش انا!!!!فهمت؟؟
زياد: فهمت بابا انا بحبك انت وماما قوي
ليلي: واحنا كمان بنحبكم قوي وكتييييير
قومو كلنا ناكل
ادهم: تعالو نخرج ناكل بره ايه رايكم؟؟
الكبل هيص وخرجو ادهم كان عايز حاجه يلهي نفسه بيها وما تخليهوش يفكر
قضي اليوم كله مع عياله ورجعه بالليل
واول ما رجعوا.
حنان: حمدلله علي السلامه بقي تخرجو من غيري
ادهم: سوري يا ست الكل بس انا كنت فاكر انك بره وانتي ما اتصلتيش
حنان: انا لسه راجعه حبيبي انا بهزر بس
العيال نايمين دخلوهم يرتاحو
دخلو العيال وخرجو كانت ليلي مع حنان وقالتلها علي زياره ابوه واول ما ادهم خرج
حنان: اوعي تكون وافقت علي طلب ابوك
ادهم: انتي ما قولتليش ليه؟
حنان: لان هو ما يستاهلش ضفرك مش انك تدخل عمليه علشانه وتتبرع لواحد سكري قلت لابوك ايه؟؟
ادهم: رفضت طلبه
حنان: احسن يروح يدورله علي حد بالفلوس
قوم ارتاح انت ومراتك تلاقيكم تعبانين قوم
دخل نام مع مراته وطول الليل كوابيس ما بتنتهيش واخيرا الصبح طلع فطروا وحنان راحت المستشفي والعيال نزلو حضانتهم وادهم وليلي مع بعض
ادهم سرحان تماما ومش مركز نهائي مع كلام مراته
ليلي: ادهم بقي خليك معايا.
ادهم: ما انا معاكي اهوه يا قلبي
ليلي: قلبك ايه بقي؟ ما خلاص قلبك اتزحم ومعدش فيه مكان لليلي مامتك وعيالك وكتير غيري
ادهم شدها ليه: روح قلبي انتي... مامتي وعيالي حاجه وانتي حاجه تانيه
انتي اول واخر حب في حياتي
انتي اللي بتخلي قلبي يدق بسرعه اول ما اشوفك
انتي اللي مليتي حياتي حب وفرح
انتي الاساس والباقي كله صوره
انتي الشخص الوحيد اللي مقدرش ابعد عنهاو استغني في يوم عنه
انتي اصلا كل حاجه فاهمه انتي وبس ومحدش ابدا هيشاركك قلبي
ليلي: بجد يا ادهم انا كل ده؟ ؟
ادهم: طبعا انتي كل ده واكتر من ده انا محبتش ولا هحب حد غيرك
ليلي: وانا يا ادهم عمري ما حبيت ولا هحب غيرك ولحد النهارده كل ما تبصلي ابقي عامله زي المراهقه اللي حبيبها بيبصلها وتبقي هتموت عليه بس مكسوفه منه وقلبها يبقي هيخرج من مكانه وكل ما تلمسني ببقي زي عروسه كانها اول مره حد يلمسها كلها شوق ولهفه وحب
كل ما بتلمسني بحس كاني بتولد من اول وجديد.
ادهم مراته في السرير وهو قام الحمام وخرج لبس هدومه
ليلي: حبيبي رايح فين ما تيجي تخليك جنبي
ادهم: ورايا مشوار مهم يا ليلي
ليلي اتعدلت وشدت الغطا عليها
ليلي: ادهم بصلي انت رايح فين بالظبط اوعي تكون بتفكر في اللي انا بفكر فيه اوعي تجرا
ادهم: وقف وبصلها بعد ما لبس شوزه وقرب منها وباسها
ادهم: هحط النقط علي الحروف يا ليلي سلام.
ليلي: ادهم استني طب فهمني ادهم
سابها ومشي وراح لابوه في شغله كان في اجتماع والسكرتيره رافضه تدخله بس هو ما سمعهاش اصلا ودخل علي الباب وزقه وفتحه ودخل والكل اتفاجئ مين ده اللي دخل بالشكل ده علي رئيسهم
ادهم: انا موافق اتبرع بس عندي شرط
حسين: سيبونا واطلعوا بره واقفلوا الباب
الكل قام بسرعه وخرجو وقفلوا الباب
وحسين طلع دفتر شيكاته
حسين: عايز كام ولا هتسافر تتعالج؟؟؟ تحب اكتب كام مبدئيا؟؟؟؟
ادهم: فلوسك دي تخليها لنفسك اشبع بيها
حسين: امال ايه هو شرطك واوعي تقول اعترف بيك لان ده مش هيحصل
ادهم: برضه مش عايزك تعترف بيا
حسين: امال عايز ايه قول شرطك؟؟؟؟؟
ادهم: انا لسه جاي من المستشفي وعملت تحاليل وطلعت مطابق لابنك يعني ينفع اتبرعله
حسين: طيب كويس قول شرطك ايه علشان نلحقه وانا موافق مبدئيا
ادهم: عايزك تنزل معايا دلوقتي
حسين: انزل فين بالظبط؟
ادهم: هنلعب انا وانت لعبه رهان صغيره
حسين: هنلعب؟؟؟ عايز تتراهن علي ايه؟؟؟
ادهم: هننزل انا وانت للمكان اللي انت تختاره وهنعمل تحليل DNA
حسين: تحليل DNA؟؟؟ وبعدين ايه الرهان؟
ادهم: لو انا مش ابنك هتبرع لاحمد ابنك وتعيشوا في سعاده وحب انتو الاتنين ويبقي الف شكر انك فتحت بيتك ليا في يوم من الايام
حسين: تمام وبعدين؟؟؟
ادهم: اما لو انا ابنك فعلا مش هتبرع لاحمد وهسيبه يموت قدام عنيك ويبقي ده تاني عيل يموت قدامك وفلوسك مش هتنقذه
ومش هيفضلك غيري بس ساعتها بقي هسيبك تعيش بالذنب وهفكرك بكل حاجه عملتها في ابنك وهتتحسر كل الباقي من عمرك علي عيالك اللي موتهم بايدك وعلي احفادك اللي حرمت نفسك منهم وهتندم علي مراتك اللي ضيعت عمرك كلها تتهمها وضيعتها من ايدك.
ده شرطي
حسين: وانا موافق انت عمرك ما كنت ابني ولا هتكون ولا هعيش في ندم انت اللي هتندم وخيانه امك هتبان اتفقنا
ادهم: اتفقنا يالا بينا
نزلو الاتنين مع بعض وراحو للمستشفي اللي فيها احمد لان معظم الدكاتره حسين يعرفهم وبيثق فيهم
ليلي بتتصل بادهم واخيرا رد عليها وقالها مكانه
عملوا تحليل ال DNA وقالولهم النتيجه بتاخد وقت
الكل عرف براهنهم حنان وليلي واحمد والكل مترقب النتيجه واكتر واحد خايف كان احمد لانه عارف النتيجه
احمد استغل غياب الكل واتصل بمحاميه
احمد: ايوه نفذ اللي اتفقنا عليه دلوقتي اتحرك الكوره دلوقتي في ملعبنا بكره مش هتبقي
المحامي: اوك هتحرك دلوقتي
ساعات الانتظار كانت طووويله جدا ومليانه قلق وخوف كل واحد خايف من حاجه جواه
حسين بيفكر
لو طلع ابني هعمل ايه؟؟؟
لا لا مش ابني عمره ما كان ولا هيكون؟؟؟
بس ممكن حنان طول عمرها مصره؟؟؟
حنان خانتك خليك فاكر هيا السبب؟؟؟
بس ممكن تكون صادقه ويكون فعلا ابنك؟؟؟
انت عارف انت عملت ايه فيه؟؟؟ انت فاكر اذيته قد ايه؟؟؟ وعذبته وهنته قد ايه؟؟؟
بص ناحيه ادهم اللي مراته جنبه وماسكه ايده
حتي لو مش ابنك مكنش حقك تعذبه كده؟؟؟
انت ازاي بقيت كده؟؟؟ انت عمرك ما اذيت حد ابدا اشمعني ده اذيته كده؟؟؟ انت ازاي شوهته كده؟؟؟ انت ازاي خليتهم يعذبوه في المستشفي بالشكل ده؟؟؟ ده كان مجرد عيل صغير لا وبعدها كمان رميته في الشارع رميته لناس تانيه يربوه؟؟؟ ياتري هو ازاي واجه الناس بشكله ده وعاش ازاي؟؟؟ انت استحاله تكون بني ادم انت مسخ انت اللي مشوه مش هوه!!!اللي يعمل كده في عيل صغير يبقي وحش؟؟؟ طول عمرك بتقوله مسخ وانت هو المسخ انت المسخ انت المسخ؟؟؟
حسين وقف مره واحده: بس بس كفايه.
ادهم وليلي بصوله باستغراب
حسين: انا داخل الحمام وجاي
سابهم وراح الحمام ولاول مره دموعه تنزل
اول مره يواجه نفسه ويقف قدامها
افتكر قصه حبه لمراته ازاي حبته واتخلت عن الكل علشانه وازاي هو قابل حبها ده وازاي اتهمها بالخيانه؟؟؟؟؟
حنان عمرها ابدا ما تخونه؟؟؟ ازاي صدق كلام امه اللي عارف انها بتكرهها وازاي صدق احمد ومشي وري كلامه؟؟؟؟؟ ازاي بايده خسر مراته وابنه؟؟؟
ابنه؟ هو فعلا ابنه؟؟؟؟ اه والف اه لو طلع ابنه؟؟ هو ازاي عمره ما فكر في الاحتمال ده؟؟؟
ليه اخدها حقيقه مسلم بيها انه مش ابنه؟؟؟؟
هنا الباب خبط وادهم فتحه
ادهم: النتيجه طلعت تعال
قلبه هيقف وبيوجعه جدا ومش قادر يتحرك
اخيرا اتحرك وراح وري ادهم
الدكتور جه وسلم صبري ظرف النتيجه.
ادهم: افتحه واعرف النتيجه اعرف الحقيقه اللي منغصه عيشتك السنين اللي فاتت دي
اعرف ان كانت مراتك خانتك ولا صانتك وانت اتهمتها بالباطل
ابوه بيبصله وايديه بتترعش وهو بيفتح الظرف
فتحه وشاف النتيجه وهنا وقع علي الكرسي اللي وراه ومش قادر حتي يتنفس
حنان: ايه مستغرب ليه؟؟؟ كنت محتاج ورقه تقولك انه ابنك؟؟؟ وريني بقي هتعمل ايه؟ ؟
رواية المشوه الجزء ٢ - الفصل ١٨
حسين منهار من النتيجه بقي معقوله بعد كل ده ادهم يطلع ابنه
طيب يعمل ايه ويواجهه ازاي ويواجه مراته ازاي؟؟؟
حسين: حنان انا ____
حنان: انت ايه اسف؟؟؟ اهو دي بقي مينفعش فيها الاسف انت اخترت طريقك بنفسك
شوف بقي هتعوض ابنك ازاي؟؟؟
بص لابنه المشوه وافتكر كل كلمه قالها له في يوم من الايام
كام مره قاله انا بكرهك... انت مش ابني.... انت مسخ
كام مره ضربه علي حاجات عارف انه ملوش ذنب فيها؟؟؟
كام مره اهانه ووجعه وحرمه ختي من ابسط حقوقه انه ياكل معاهم او ياكل اصلا؟؟؟
كام مره ينومه من غير اكل جعان بردان وليه؟؟؟
حتي لو مش ابنه ده بيحن علي عيال الشوارع يعمل كده في ابنه؟؟
كام مره جلده بالكرباج كانه عبد في زمن العبيد وهو كان مجرد عيل؟؟؟؟
كام مره وجعه وهو بايده شوهه
شوه ابنه وطلب من الدكتور يعذبه
تخيل للحظه انه متكتف وبيخيطوه مره وري مره وري مره قد ايه هو اتوجع؟؟؟
للدرجه دي هو كان ابليس ده ابليس نفسه مش زيه بالقسوه دي
بص لابنه ومعرفش ينطق
ادهم: انا كسبت الرهان وانت خسرت انا لو مكانك هقوم ادور علي حد يتبرع قوم طلع دفتر شيكاتك يالا
احمد الوحيد اللي فاضلك قوم بسرعه؟
حسين: ادهم ابني انا
قاطعه: ابنك؟؟؟؟ لا انا مش ابنك انت من شويه اتخليت عن حقك ده اوعي تقول ابنك؟
اوعي تنطقها مش مسموحلك تتكلم دلوقتي
بعد اذنك
اخد مراته وامه ومشي وساب حسين لوحده
فضل قاعد مش عارف يقوم او يتكلم
الذكريات بتدمر فيه شريط حياته بيعدي قدام عنيه شايف وحش شرير عمال يضرب وياذي في عيل في ابنه
قلبه بيوجعه مش قادر يتنفس واخيرا وقع من طوله.
الدكاتره شالوه وكشفوا عليه وطلع عنده ازمه قلبيه
احمد في ساعاته الاخيره مش لاقي حد يتبرعله
ادهم في بيته مع عياله وامه مبسوطين ظاهريا لكن من جواهم كل واخد مهموم بحاجه الكل دخل ينام بس افكارهم صاحيه
حنان
ابني وجوزي هخسرهم؟؟؟ بس حبيبك رجع لحضنك واحفادك يعوضوكي؟؟؟
ليلي
اخيرا يا ادهم ابوك اعترف بيك بس يا تري هتعمل ايه؟؟؟ انت مش النوع اللي ممكن تتخلي غن حد محتاجلك؟؟؟ يارب يا ادهم تطلع اناني المره دي وتفكر في نفسك وبس
ادهم
كنت محتاج يعني الورقه دي علشان تثبت اني ابنك؟ كان لازم تخليني اتصرف معاك كده؟؟
وانت يا احمد طول عمرك اناني بس يا تري تستاهل الموت؟؟؟؟ انت كمان خسرت زي
واخر الليل ادهم خرج من اوضته لانه مخنوق
سمع صوت عياط امه
دخلها
ادهم: في ايه اللي حصل اوعي يكون احمد؟؟!
حنان: لا لسه
ادهم: طب بتعيطي ليه لو عايزاني اروحلهم دلوقتي هروح واتبرع علشانك
حنان: لا لا مش عايزاك تتبرع
ادهم: طيب بتعيطي ليه دلوقتي؟؟؟
حنان: ابوك جاتله ازمه وتعبان جدا الظاهر ان الصدمه كانت شديده عليه ادهم حبيبي انا لازم اروحله ارجوك
ادهم: بترجوني لايه بالظبط ده جوزك وحبيبك تعالي هوصلك هروح البس وانتي اجهزي
راح ادهم لاوضته يلبس
ليلي: في ايه انت رايح فين؟؟؟
ادهم: رايح المستشفي
ليلي: اوعي تكون رايح علشان
ادهم قاطعها: لا ما تخافيش انا رايح اوصل امي بس لان حسين تعب وجاتله ازمه وهيا عايزه تروحله
ليلي: وانت عامل ايه؟
قامت وضمته
ادهم: انا كويس يا ليلي ما تخافيش عليا
هوصلها واجي سلام.
اخد امه ووصلها لحد اوضته واول ما حسين حس بيهم فتح عنيه
حسين: جيتو؟؟؟ كنت مستنيكم
ادهم: هسيبك انا لما تخلصي كلميني اجيلك
حسين: ادهم استني
ادهم: فات وقت الاسف خلاص انتهي
سابهم ومشي
حسين: حنان سامحيني وخليه يسامحني
حنان: يسامحك ازاي ولا انا اسامحك ازاي واسامحك علي ايه ولا ايه؟ المهم مش وقته خليك انت بس واتحسن وربك يعدلها من عنده
ادهم خرج من عندهم مشاعره متلخبطه راح عند اخوه لقاه تعبان جدا واسلاك كتير وصلاله.
الدكتور جه وهو واقف
الدكتور: خلاص
ادهم: خلاص ايه بالظبط؟؟
الدكتور: لحظاته الاخيره اعتقد الليله او بكره بالكتير اخره جسمه مش هيستحمل اكتر من كده
ادهم: ولو لقيناله كبد
الدكتور: لو بقي بس ده مش زمن المعجزات
ادهم: زمن المعجزات عمره ما بينتهي انا هتبرعله انا متطابق معاه
الدكتور: انت اللي عملت تحاليل الصبح؟؟؟
ادهم: ايوه انا تحب تعمل العمليه امتي؟؟!
الدكتور: دلوقتي مفيش وقت نضيعه هروح اجهز كل حاجه واقول لابوه يفرح
ادهم: لأ متبلغش حد مش عايز حد يعرف دلوقتي ممكن؟؟؟ والا مش هعمل العمليه؟؟؟
الدكتور: خلاص اتفقنا مش هبلغ حد
جهزوا لكل حاجه وجهزوا ادهم للعمليات ويدوب دخل اوضه العمليات وهيخدروه
ادهم: استنواعايز تليفون الاول
الدكتور: مش وقته
ادهم: لا وقته عايز تليفوني الاول
اتصل ادهم بمراته يسمع صوتها لانه كان خايف
ليلي: الو حبيبي اتاخرت ليه تعال يالا
ادهم: ليلي.
ليلي: ادهم في ايه صوتك ماله ادهم اوعي اوعي يا ادهم
ادهم: الصبح عايزك تيجي هنا المستشفي وتاخديني فاهمه الصبح
ليلي: ادهم لا استني انت هتعمل ايه ادهم ارجوك
ادهم: ليلي خلاص متعودتش اقف اتفرج علي حد بيموت وانا اقدر اساعده واقف كده الصبح هستناكي
ليلي: طيب استني اجيلك
ادهم: انا في اوضه العمليات خليكي علشان العيال الصبح تعالي سلام
ليلي: اد
قفل السكه وبص للدكاتره
ادهم: انا جاهز ابدؤا
خدروه وادهم بدا يغيب عن الوعي ويتخدر شويه شويه.
الدكتور: مشرط
مسك الدكتور المشرط
ادهم جواه: ايه ده هو انا سامع ليه مش المفروض اكون متخدر لا لا اكيد بيتهيألي
ااااااه لا لا استنوا انا حاسس
صوته مش بيطلع ومش بيتحرك
لا لا مش هيقدر يستحمل ده تاني
عايز يصرخ او يتحرك او يقولهم انه حاسس بيهم بيشرحو فيه
فتحو بطنه مش قادر خلاص
ادهم اشغل نفسك باي حاجه فكر في ليلي في عيالك فكر في ليلي حضنها افتكر يالا
لا لا متفكرش في الالم فكر في ليلي
ليلي وبس افتكر اول مره لمستها فيها وبوستها فيها افتكر يا ادهم.
ااااه بيقطعوا في جسمه
الدكتور: الكبد اهوه هنستأصل جزء منه
لا يا ادهم متسمعهمش متركزش معاهم خليك مع ليلي افتكر زياد وايه
هنا ادهم حس بحد بيفتح عنيه وبص لقاه نفس الدكتور القديم
الدكتور: فاكرني؟؟؟؟ اكيد طبعا فاكرني!!! حاسس بايه اه سوري مش هتعرف تتكلم او تتحرك لانك مشلول!!! ياتري اخد بقي منك ايه بطنك مفتوحه قدامي اهي اخد كليه ولا اتنين؟؟؟
ولا اخد قلبك؟؟؟؟ خساره مراتك صغيره وعيالك صغيرين هيتيتموا بدري؟؟؟
هسيب قلبك للاخر واستمتع انا بقطع كل عضو مهم فيك ودلوقتي غمض عنيك واستمتع بالعرض
الالم مستمر اكتر وا كتر واكتر
ادهم _____ ادهم ______ ادهم
دكتور هو مش بيفوق ليه؟؟؟؟
ادهم افتح عنيك ده صوت ليلي افتح يالا خليها تاخدك من هنا افتح بقي
الدكتور: اهوه بيفوق اهوه حمدلله علي سلامته ___ حمدلله علي سلامتك يا بطل
اسيبكوا ترتاحو بقي
ليلي: ادهم حبيبي اخيرا قلقتني عليك
ادهم: خديني من هنا
ليلي: مش سامعاك بتقول ايه؟؟؟ ما تحاولش تتعب نفسك انا جنبك اهوه
ادهم: ليلي خديني من هنا الدكتور
ليلي: اخدك ليه انت لسه خارج
ادهم: ارجوكي خديني من هنا ارجوكي
ليلي: انت مش هتقدر تقوم اصلا نستني بس تفوق.
ادهم بيحاول يقوم مش قادر وليلي بتمنعه
ليلي: انا هنادي الدكتور
ادهم مسك ايديها
ادهم: استني الدكتور هو نفسه
ليلي: نفس ايه انا مش فاهمه حاجه ارتاح
ادهم: افهمي بقي هيقتلوني هنا
ليلي: انت لسه اثر البنج مأثر عليك.
ادهم: افهمي الدكتور هو اللي شوهني هو نفسه وعملي العمليه امبارح وهو شالنيمش متبنج حسيت بكل حاجه جوه كنت حاسس مش متبنج افهمي نفس اللي فات نفس القنه بتشل بس ببقي حاسس خديني من هنا بقي
ليلي: انت بتقول ايه؟؟؟؟
ادهم: بقولك خرجيني من هنا؟؟؟ الدةتور هو نفسه اللي شوهني في ايه مالك؟
ليلي: لا طبعا هيا فوضي ولا ايه استني؟؟
ليلي. خرجت وادهم بيحاول يقوم مش قادر
دخلو تاني ليلي ومامته والدكتور
حنان: حمدلله علي السلامه حبيبي ليه عملت كده
ليلي: الدكتور اهوه اللي عملك العمليه
ادهم: لا مش ده مش ده يا ليلي بيضحكوا عليكي
الدكتور: انا اللي عملت العملية مالك يا سيادة المقدم معترض علي ايه حاول ترتاح
ادهم: لا مش انت وانا مكنتش متبنج كنت حاسس بيكم وبعدين انتو سرقتو كليه مني
حنان: ده انا اخرب بيتكم واجيب ضرفها فاهم.
الدكتور: يا فندم هو تحت تأثير البنج لسه انا اللي عملتله العمليه بنفسي وما اخدناش غير جزء صغير من الكبد بتتم زراعته حاليا في اخوه وهو كان متبنج تماما وبعدبن لو مش متبنج زي ماهو بيقول مجرد ما نبدأ كان هيغمي عليه من الالم ده مجرد كابوس هو عايشه
ادهم: ده كداب ما تصدقهوش
الدكتور: ثواني هتثبتلكم
خرج الدكتور ورجع بجهاز اشعه ومعاه دكتور تاني
الدكتور: ده دكتور التخدير
دكتور التخدير: انا باكدلك ان سبادتك كنت متخدر تماما ومحسيتش باي حاجه
ده اثر البنج بس
ادهم: لا مش مصدق انا كنت حاسس كنت حاسس يا ليلي
الدكتور: دليل تاني.
مسك جهاز الاشعه وحطه علي بطنه
اهوه الكليتين اهم دي واحده ودي التانيه
ليلي: ادهم كلامه صح
ادهم: لا انتو بتكدبوا عليا وروني الجرح
الدكتور شال الغطا اللي علي الجرح وادهم شافه
جرح صغير متخيط كويس بطريقة سحريه
معقوله كل ده ةان كابوس مش اكتر
ادهم: ليلي برضه خديني البيت مش هقدر افضل هنا مش هعرف اعيش في الكاوبيس دي ارجوكي
وقدام اصراره اخدته ليلي البيت وهما ماشيين قابله ابوه
حسين: ليه عملت كده؟؟؟ ليه بتوجعني اكتر واكتر ليه ما سيبتنيش اتحمل عقابي؟؟؟
ادهم: انا معملتوش علشانك علشانها هيا
وبص ناحيه امه وكمل طريقه
وهما خارجين حد بيجري وراهم ويناديهم
وقفوا واتفاجئ ادهم دالدكتور اللي شوهه
الدكتور: استني ارجوك انا بحاول ادور عليك من زمان مش لاقيك ارجوك استني
ادهم: عايز ايه مني؟
الدكتور: تعال معايا لحظه عارف انك تعبان بس تعال ارجوك
ادهم: اجي معاك فين انت مجنون
الدكتور: هوريك انتقام ربنا يمهل ولا يهمل
تعال ارجوك.
ادهم راح معاه ومعاه مراته
اخدهم الدكتور وفتح اوضه فيها عيل صغير
بس مشوه جامد جدا مشوه لدرجه تخطت ادهم بمراحل
الدكتور: ما تستغربش ده محدش شوه ده اتولد كده ده حفيدي تاني حفيد ليا
الول برضه اتولد كده وفضل كام سنه ومات وده كمان مشوه بالمنظر ده وقلبه تعبان واعتقد ان هو كمان هيموت.
مرات ابني حامل دلوقتي وابني مات في حادثه من شهرين فارجوك سامحني خلي ربنا يسامحني ويخليلي حفيدي اللي جاي ارجوك
انا بقالي بدور عليك علشان تسامحني بس مكنتش عارف الاقيك ارجوك.
ادهم: دلوقتي عايزني اسامحك لا مش هسامحك مش هسامح اي حد ولا انت ولا ابويا
الدكتور: ربنا انتقملك من الكل الممرضات كل واحده خدت جزاتها واحده ماتت واحده اتسجنت والتالته مريضه والمرض بياكلها واحده واحده وانا اهوه قدامك بترجاك ابوس رجلك سامحني
وطي الدكتور علي رجل ادهم يبوسها بس ادهم سحب رجله
ادهم: روح منك لربنا انا عمري ما دعيت علي حد ولا طلبت من ربنا ينتقملي ولو ةنت فكرت في الانتقام كنت جيتلك بنفسي
اخد ادهم مراته وامه ومشي يتعافي في بيته واحده واحده.
احمد فاق لقي ابوه جنبه وسال ايه اللي حصل
حسين: ادهم اتبرعلك وانت هتبقي كويس ان شاءالله وهنغيش كلنا مع بعض تاني اناهفضل وري ادهم لحد ما يسامحني ونعيش مع بعض استني لما تشوف ايه وزياد هتحبهم كتير
احمد: ان شاءالله
سكت احمد بس اتاكد جواه ان قراره صح
كلم محاميه يخلص الاجراءات بسرعه وفي سريه تامه جدا.
ادهم في بيته تعبان بس بيتحسن واحده واحده
تعدي الايام وهو بقي احسن والحياه رجعت لطبيعتها
حسين بيحاول يقرب من ادهم او حنان بس الاتنين رافضين نهائي حتي يسمعوه
بيروح عند مدرسه العيال علشان بس يلمحهم من بعيد و ادهم عارف بس بيسيبو بمزاجه لكن ما بيسمحلوش يقرب اكتر من كده
وفي مره قرب منه
حسين: اديني فرصه اعوضك ماهو انت سامحت امك
ادهم: سامحتها لانها كانت مجبره مش زيك
حسين: ادهم انت بتحب مراتك انت اكتر واحد المفروض تقدر
ادهم: وعلشان انا بحب مراتي مش مقدر.
حسين: تخيل لو مراتك انتوعرفت انها خانتك والنتيجه انها خلفت هتعمل ايه؟؟؟ هتسامحها وتاخد ابنها في حضنك؟؟؟؟ جاوبني بصراحه
ادهم: علشان بحب مراتي اصلا عمري ما هصدق انها خانتني ولو الدنيا كلها شهدت عليها مش هصدق الا لو شوفتها بعيني مع واحد لكن ولا هفترض ولا هستنتج ولو ده حصل وشوفتها بتخوني فعلا يبقي هيا مش بتحبني ساعتها هنسحب من حياتها بهدوء لان الحب مش بالعافيه هديها حريتها تكملها مع الانسان اللي تحبه وسواء كانت النتيجه بيبي او غيره هيا تتحمل مسؤليته لكن مش هبقي جلاد ابدا لمراتي وابنها ابدا.
حسين: طيب انت ملاك انا كنت انسان عادي
ادهم: انت كنت وحش مش انسان وسبق وقولتلك ان الدور جاي عليك في الندم عيشتنا 30 سنه في عذاب جه الدور عليك اشرب من نفس الكاس لاني مش هسامحك ابدا
سابه ومشي
احمد لاحظ ان ابوه مشغول تماما بمحاولاته يقرب من ادهم وعياله وده خلي خطته تمشي زي ما هو عايز
وفي يوم ابوه معاه
حسين: احمد احنا لازم نحاول نرجع كلنا عيله واول خطوه هو ان احمد ياخد حقه وياخد تعويض مناسب عن السنين اللي اتحرمها مننا
ان هكتب نص املاكي كلها ليه ولعياله.
احمد: كنت عارف انك لو عرفت ان ادهم ابنك هتحبه ستي كان عندها حق لما قالتلي اكرهك فيه كان عندها حق
حسين: ستك؟؟؟ وستك ايه دخلها؟؟؟ انت بتقول ايه؟
احمد: عملت كل ده علشان ابعد ادهم وجاي دلوقتي ترجعهولي وتقول تديله نص املاكك دي املاكي انا وشغلي انا وتعبي انا لا ده بعينك
ايوه مراتك كانت بريئه وستي حفظتني الكلام اللي اقولهولك
حتي الدكتور ستي رشته علشان يقولك ان ادهم مولود في معاده مش بدري
وانا سبكت الدور وانت صدقت واوعي تقول ان احنا السبب لا انت السبب.
انت لو كنت بتحب مراتك بجد مكنتش صدقت كلمه عليها بس انت صدقتنا بسهوله وعذبت ابنك واحب اقولك ان اي حاجه عاقبت ادهم عليها كنت انا السبب فيها كنت بعمل وارمي عليه وانت تجلده
حسين: انت بتقول ايه؟؟؟؟ انت اللي عملت كل ده وليه انت ابني؟؟؟
احمد: ابنك اه بس مبحبش شريك
هنا الباب هبط ودخل المحامي
المحامي: مبروك كسبت القضيه
حسين: قضيه ايه انا مش فاهم حاجه؟
احمد: قضيه الحجر عليك لاني كنت عارف انك هتفكر تدي حاجه لادهم ولا عياله انت حاليا مفلس روح بقي لابنك خبط علي بابه يمكن يفتحلك ولا روح مد ايدك
حسين مش مستوعب ايه اللي بيحصل ده
هو من ساعت ما عرف ان ادهم ابنه وهو تعبان بس بيقاوم علشان يخليه يسامحه
خلاص بقي ابنه مش مسامحه وبنته وماتت وابنه اللي قضي عمره كله يحبه طرده من بيته
قام من قدامه وخرج بره الاوضه ومشي خطوتين وقع.
ادهم عايش في سعاده مع امه ومراته وعياله بس هو ملاحظ ان امه زعلانه
ادهم: علي فكره انتي لو عايزه تروحي بيتك الكبير وتعيشي مع جوزك وابنك انا مش هزعل
بيتي هيفضل مفتوح
ليلي: هنفضل نحبك وبعدين محدش يسيب فيلا وخدم وحشم ويجي يعيش هنا
حنان: لا يا حبايبي محدش يسيب الدفا والسعاده اللي هنا ويروح لفيلا طويله بارده ابدا
ده كفايا عليا ضحكه ايه وزياد بالدنيا
ادهم: وابوهم يلعب بعيد يعني ولا ايه؟؟
حنان: لا يا حبيبي ده انت قلبي وروحي وسندي في الدنيا دي
ادهم: طيب امال في ايه مالك؟
حنان: ابوك
ادهم: اممممم حنيتي ليه،،، قولتلك سامحيه
حنان: مش حكايه حنيت بس حالته صعبه قوي واللي احمد عمله صعب عليه
ادهم: حالته ايه واحمد ايه انا مش فاهم حاجه انتي بتتكلمي عن ايه؟
حنان: هو انت معرفتش باللي جراله؟؟؟
ادهم: لا معرفش حاجه عنه
حنان: ابوك كان عايز يديك نصيبك
ادهم: انا مش عايز منه حاجه.
حنان: ماعلينا المهم احمد كان خايف ان ده يحصل فخطط واستولي علي كل حاجه
كتب معظم الاملاك باسمه وبعدها حجر علي ابوك واخد كل حاجه
ادهم: مش مستغرب اللي حصل من احمد من يومه اناني عادي اللي عمله ده
ماهو انتي لما تربي تعبان اول واحد هيقرصه هيبقي صاحبه
وبعدين حسين عمل ايه؟
حنان: تعب والازمه جاتله تاني بس المره دي سابته مشلول وحاليا احمد طرده من البيت ورماه في دار مسنين
هنا ادهم وقف
ادهم: دار مسنين؟؟؟ ليه فقير مش هيعرف يصرف عليه في بيته ويجيبله بدل الواحد عشره يخدموه
احمد فاق كل النداله اللي في الدنيا
ادهم طول الليل مش عارف ينام ودماغه مشغوله وعمال يتقلب يمين وشمال
ليلي: مش هنام احنا الليله دي
ادهم: سوري يا قلبي بس دماغي مشغوله
ليلي: عارفه ان دماغك مشغوله وعارفه كمان مشغوله بايهادهم: ورايك ايه؟
ليلي: اللي انت عايزه اعمله
ادهم: بس ده هيكون لود اوفر عليكي وحاجه مش من حقي اطلبها منك
ليلي: ادهم انا بحبك وبحب اي شيئ يخصك وبيتي مفتوح لاي حد من رحتك ولو الارض ماشالتوش اشيله انا فوق راسي فاهم
ادهم: انا بحبك
ليلي: وانا كمان بحبك
نايمين جنب بعض باصين لبعض وبيدردشوا بحب
ادهم: هو انتي امتي بقيتي عاقله كده؟
ليلي: ليه علي اساس اني كنت مجنونه قبل كده؟
ادهم: هو انتي كنتي مجنونه بس انتي تخطيتي الجنان
كنتي بتدخلي ابوكي بينا كل شويه
كنت بتعملي حاجات غريبه وخصوصا اول سنه في جوازنا عذبتيني فيها
حنان: انا اسفه حبيبي بس كنت لسه عيله مش فاهمه الدنيا ولا عارفه الحب الحقيقي بيبقي ازاي ولا فهماك انت كويس لكن دلوقتي فهمتك وفهمت الدنيا حواليا وكبرت معاك
ادهم: ليلي ممكن اسالك سؤال بس تجاوبيني عليه بصراحه تامه
ليلي: اسال ياقلبي
ادهم: هو انتي عمرك اتضايقتي من شكلي او اتمنيتي يبقي غير كده
ليلي مسكت وشه بايديها واجابتها كانت بوسه علي كل حته في وشه.
ليلي: ابدا عمري
وسكتت شهرزاد عن الكلام المباح
طلع النهار وادهم نزل وراح لدار المسنين
راح لابوه عمل كل المطلوب وابوه اتفاجئ بيه في اوضته
ادهم: ده مش مكانك انا هاخدك
حسين: اهمممم اممم
ادهم: ايه عايز تقول ايه مش فاهم ( بص للمرض) في ايه ماله؟
الممرض: الازمه سابته كده مشلول ومش بيتكلم بس ممكن مع العلاج يقدر يتكلم ويقف من تاني
ادهم: هو ما بيتكلمش؟؟؟؟؟؟؟
الممرض: للاسف ايوه
ادهم: انا جاي اخدك بيتي يالا
قرب ادهم منه وبيشيله يحطه علي الكرسي وابوه معترض
ادهم: في ايه مالك معترض ليه ماهو مش هسيبك هنا
ابوه عنيه دمعت وعيط
عيط علي كل حاجه عملها فيه في يوم من الايام
ادهم: كفايه عياط بقي يالا بينا زياد وايه هيفرحوا بيك
مسحله دموعه واخده علي بيته
طلعه لحد شقته ودخل شقته وهو زاق ابوه علي الكرسي
ادهم بينادي علي امه
ادهم: حنان!! حنون تعالي عندي ليكي مفاجأة
مامته خرجت
حنان: حنون كده.
سكتت اول ما شافت جوزها وبصت لادهم نظره طويله نظره شكر انه ما اتخلاش عن ابوه ليلي كمان جابت العيال اللي جريو علي دادو بتاعهم وركبوا علي رجليه
ادهم حاول يشيلهم بس ابوه رفض
ادهم اخد ابوه وابوه في بيته
وابوه تانيب الضمير بيقتله من جواه وكل يوم يطلب من ادهم يسامحه وادهم من جواه مسامحه لانه عمره ما كرهه في يوم من الايام
وكل ما ادهم يشيله او يعمله حاجه يعيط وادهم يمسح دموعه ويقوله كفايه.
حسين وهو مع ادهم في يوم طلب منه ورقه وقلم
حسين بيكتب لادهم: عايزك ترجع تشيل اسمي
ادهم: لا انا اسف بس اتعودت علي اسمي ده غير شغلي وكل اوراقي وحياتي بالاسم ده مش هغير انا كل ده
حسين: عارف انك مش عايز تشيل اسمي بس انا ليا غرض من كده
ادهم: غرض ايه؟
حسين: بعد ما تغير اسمك وتبقي اسمي هيبقي من حقك ترفع قضيه علي احمد وتسترد حقك وحق عيالك وامك
ادهم: ارفع قضيه علي احمد علشان الفلوس
هو انت ما اتعلمتش ان الفلوس ملهاش اي قيمه مقارنه براحه البال
عملتلك انت ايه الفلوس؟؟ لا اسف مش عايز فلوسك ومش هرفع قضايا
انا كده مبسوط والحمد لله مراتي وعيالي مبسوطين الا اذا كنت انت مش مبسوط؟؟
حسين: انا علشانك انت
ادهم: وانا مش عايز حاجه
احمد بقي امبراطور علي كل شيئ ومالك كل شيئ بقي هو الملك وفجأه حن لابوه وامه وراح يشوفهم
راح لبيت ادهم وخبط وفتحوله
دخل البيت كانوا بيحتفلو بترقيه ادهم والكل بيهيص وعيله كامله مجتمعه
ليلي وابوها وامها وادهم وابوه اللي كان بدأ يتحسن وامه وعياله
العيال زياد مع دادو وايه مع حنون
احمد دخل وشافهم مبسوطين جدا ؤقلبه وجعه لان هو كمان عمره ما حس بالدفا والحب والسعاده اللي حاسسهم في بيت ادهم واتمني ان يكون عنده زي ادهم
وقف قدام ادهم.
احمد: انا عملت فيك كل ده واتشوهت واتطردت واتبهدلت بس في الاخر ليه حاسس انك اغني مني
ادهم: اغني منك ايه هو انا في زيك انت ملياردير
احمد: فلوس؟؟؟ انا اكتشفت ان الفلوس مش بتغني الانسان واكتشفت انها ما بتشتريش حاجات كتير قوي؟؟؟
ما بتشتريش واحده تحبك ( بيبص لليلي)
ولا عيال في حضنك ( بيبص للعيال)
ولا بتشتري حب ام ( بيبص لحنان)
ولا حب اب ( بيبص لحسين).
ما بتشتريش كل اللي عندك هنا في بيتك ده
ادهم: ياه اخيرا عرفت ان الفلوس ما بتشتريش السعاده انت لازم تستحقها
انت بعت الغالي بالرخيص يا احمد
اتخليت عن كل حاجه حلوه في حياتك علشان الفلوس
كنت فاكر اني لو اتولدت هاخد حب ابوك وامك وحرمت نفسك من اخ في حياتك ومتعرفش ان الاب والان لو عندهم عشر عيال بيحبوهم كلهم
حرمت نفسك من امك وحنيتها وحتي ابوك اللي كان بيحبك حرمت نفسك منه تقدر تقولي كسبت ايه في الاخر
احمد: بقيت ملك
ادهم: ملك علي ايه بالظبط؟؟؟ تقدر تقولي واخر الفلوس دي ايه من غير يستمتع نعاك بانك تستفاد بيها.
لازمتها ايه من غير حضن بضمك اخر الليل
او ضحكه تشوفه علي وش حد بتحبه
او اجازه تقضيها وسط عيله تحبك
مش بقولك اخترت الرخيص
وعلي فكره انا كان ممكن بسهوله ارفع قضيه عليك واسترد كل حقوقي وشغلي واسمي كان هيساعدوني بس ما لقتش حاجه عندك تستاهل اخدها منك
امشي يا احمد وعيد حساباتك من تاني وشوف ايه المهم وايه اللي ملوش لازمه
احمد: اعمل ايه؟
ادهم: انا اللي هقولك تعمل ايه؟؟؟ بس اناولو مكانك هرجع حبايبي ليا وهبدا اول حد بمراتي.
وهشوف مين خسرته وارجعه
السعاده بالناس اللي بيشاركوك نجاحك وحياتك مش بالفلوس اللي بتملكها
لان لو مفيش حد يشارك في الفلوس دي يبقي ملهاش لازمه
احمد مشي وعمال يفكر في كلام ادهم
دخل فيلته البارده الطويله الفاضيه وقارنها ببيت ادهم الصغير المليان دفا وضحك وحب وناس واتمني يبيقي عنده بيت صغير زيه
راح لمراته اخر الليل وخبط عليها وكان اسمها سهر
احمد: سهر انا احمد افتحي
فتحت مخضوضه
سهر: في ايه مالك؟
احمد: تتجوزيني من تاني
سهر: لا يا احمد انا سبق وجربت انت اناني قوي
احمد: هتغير اوعدك بده وهصلح كل حاجه غلط عملتها هصالح ابويا وامي واخويا
ولو عايزه عيال نتبني ايه رايك.
سهر: اتغير الاول وبعدها افكر
قفلت الباب بس فتخت طاقه امل جديده
ومع الايام اتصالح الكل مع بعض واتلموا في بيت كبير بقي بيت العيله
وادهم مع اصرار ابوه وامه واخواته سافر يعمل تجميل واصر هو يروح وحده ورجع راجل وسيم جدا وده جنن مراته لانه بيمشي يتعاكس من كل اللي حواليه بس هو مش بيشوف غير حبيبته ليلي وبس
انتهت حكايه ادهم ورحلة عذابه وبدأت حياه جميله مليانه حب ودفا وعيله
واحمد مع الوقت اتعلم ازاي يشارك ويحب واتعالج وخلف كمان..
نهايه الجزء الثاني...
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق