القائمة الرئيسية

الصفحات

قصة خالد وسمر ( اغتصب،ني معاق ) بقلم عادل الصعيدي حصريه وجديده وكامله جميع الفصول

قصة خالد وسمر ( اغتص،بني معاق ) بقلم عادل الصعيدي حصريه وجديده وكامله جميع الفصول 

قصة خالد وسمر ( اغتصب،ني معاق ) بقلم عادل الصعيدي حصريه وجديده وكامله جميع الفصول

انا سمر وعندي 25 سنه بنت جميله بشهاده الجميع 


قبل وفاة ابويا باسبوعين بحادثه وهما وسايقين 

جاتنا خالتي شيماء هيا وابنها خالد المعاق 

وكانوا عايزين يطلبوا ايدي من امي 

خالتي وابنها عايشين لوحدهم في بيت كبير ورثته من جوزها بعد ما اتوفي 

طبعا اليوم كنت قاعده في اوضتي 

ولما جات خالتي ماما كانت عايزاني اقعد معاهم 

بس انا مردتش لاني كنت عارفه من فتره ان خالتي عايزه تجوزني لابنها المعاق 

ماما كانت قاعده معاهم 

شويه ولقتها داخله عليا الاوضه وبتقولي 

خالتك طالبه ايدك لابنها . انا طبعا كنت متوقعه كدا ووقتها شديت مع ماما جامد وصوتي كان واصل ليهم وانا بقول 

_انا مش موافقه يا ماما ازاي ارفض عرسان كتير اتقدمولي واخرتها اخد معاق حرام يا ماما اللي عايزه تعمليه فيا دي 

. ماما وقتها خرجت من عندي واتفاجات لما لقيت 

خالتي وابنها مشيوا 

طلعت من اوضتي وانا مضايقه ومكنتش في مودي خالص 

وبعد الحكايه دي باسبوعين حصلت الحادثه 

وخبر موت وبابا جبلي صدمه كبير وخصوصا ان انا الوحيده ليهم 

والخبر كان بنسبالي صاعق جدا 

وبعد وفاتهم بشهرين 

كنت عايشه لوحدي وفي يوم كنت قاعده لوحدي 

باب الشقه خبط 

طلعت اشوف مين ولما فتحت الباب لقيت ...

الجزء التاني 

لما الباب خبط طلعت من اوضتي عشان افتح وبخمن في بالي يا تري مين اللي جاي دي بره 

رحت وفتحت الباب 

واتفاجأ بعم  سعيد صديق بابا   الله يرحمه وعشرت عمره 

رحبت بيه ودخل وقعد في الصاله وجبتله عصير وبعد حطيت العصير 

لقيته بيقولي .

_ اقعدي يا سمر عايزاك في كلمتين 

قعدت قبال منه علي الكرسي وبصيت ناحيته عايزه اعرف 

عايز مني اي 

بصلي وقالي 

_ اسمعي يا سمر انا عارف انك بقيتي وحدانيه دلوقتي ومفيش حد من قرايبك هنا بيسأل عنك 

انا كنت قايل لباباكي اني عايز اتجوزك لاني بعد المرحومه مراتي مش لاقى حد يخدمني 


بصتله وتنحت اوووي وقلت في بالي هو الراجل دي اجنن 

معقوله هجوز راجل اكبر من ابويا 

وسببته يخلص كلامه وقمت من مكاني 

_ دي كلام يا عم سعيد بدل ما توقف معايا بمحنتي عايز تجوز واحده قد بناتك وتضيع مستقبلها 

دي وصيت بابا ليك والامانه الا قالك عليها 

وقتها اضايق عم سعيد وبسرعه قام وطلع بره 

وشكله قالب بغضب ومضايق من الكلام الا قلتله ليه ..

......

عدي اسبوع علي الحكايه بتاعت عم سعيد وانه عايز عايز يجوزني 

وفي يوم كنت برتب في الشقه واظبط الدنيا فيها 

وفجاه سمعت خبط علي الباب جامد اووي 

بسرعه وقفت تنظيف وجريت بسرعه 

ولسه هقول مين لقيت الا بره 

بيقولي .

_ افتحي الباب بوليس 

اتخضيت بصراحه وكنت خايفه اوووي 

ومش عارفه البوليس جاي ليه عندي 

فتحت الباب ودخل ضابط ومعاه عساكر 

ومعاه ورقه زي عقد إيجار 

وبصلي الشرطي وقال 

_ لو سمحتي صاحب الشقه مقدم بلاغ فيكي وانه عقد الإيجار خلص وانتي مش عايزه تدفعي 

وادي العقد خلصان من سنتين يعني 

حضرتك لازم تسيبي الشقه بسرعه 

بقيت واقفه مذهوله الا هو ازاي وبقيت تايهه وبصيت للضابط وقلت 

_ بس دي شقتنا يا باشا ازاي ايجار واي قصة العقد دي 

بصلي الضابط وقالي 

_ قدامك العقد الشقه ملك سعيد الحمولي وانتوا كنتوا متأجرين منه الشقه 

انا معرفش مين سعيد الحمولي دي 

وسألت الضابط عنه 

_ هو فين صاحب الشقه يا حضرت الضابط 

مفيش دقيقه ودخل عم سعيد صاحب بابا 

انا اتصدمت واتفاجات انه طلع صاحب الشقه ومن اسبوع كان عايز يجوزني ولما رفضت عايز يطلعني من الشقه 

بصتله وقلت 

ازاي انت صاحب الشقه يا عم 

قالي . انا صاحب الشقه ولما باباكي طلب مني سكن قعدته فيها بعد ما عمك طردكم من البيت العيله ابوكي جاني وعطيته شقتي 

ودلوقتي انا محتاج الشقه دي 

الدنيا اسودت في وشي وبقيت مش عارفه اعمل اي 

والا اروح فين 

قربت من الضابط وقلت 

لو سمحت يا حضرت الضابط ممكن باب الإنسانيه 

تديني يومين اجمع سكن وهمشي ع طول 

بصلي الضابط وقالي . ماشي هما يومين بس ماشي 

قلتله . حاضر ان شاءالله يومين 

خد عم سعيد ومشيوا

دخلت علي اوضتي وريحت علي سريري وحسيت الدنيا اسودت في وشي 

وفضلت اعيط لحد ما نمت 

وصحيت الصبح ومش عارفه اروح فين .

ونزلت ادور علي مكان عند صحابي وللأسف ملقتش 

حتي قرايب بابا بعيد عننا 

وبعد تفكير مالقتش قدامي غير حل واحد اني اروح ....

الجزء الثالث 

بعد ما عم سعيد خد مني الشقه اللي خدها منه بابا وبعد ما رفضت منه الزواج 

الدنيا اسودت في وشي ومكنتش عارفه اروح فين ولا هكمل حياتي ازاي 

حتي الشغل مش لاقيه 

ومكنش في حل غير اروح اشوف لخالتي شيماء وكنت متردده عشان رفضي لجواز من ابنها المعاق خالد 

ركبت تاكسي وروحت عندها 

ولما خبطت علي باب شقتها فتحتلي 

ودخلت جوه عندها 

وكان خالد ابنها قاعد بالصاله معانا وحكيتلها الحكايه 

وقبلت اني اعيش معاها 

مشيت من عندها وانا نفسيتي مرتاحه شويه 

وروحت لشقتي لميت هدومي 

وكل حاجتي ورجعت لشقة خالتي شيماء 

شقتها كانت تلات اوض 

خالتي طلعت حاجات كان حطاه في الاوضه التالت وجبتلي سرير وفرشة اوضتي وقعدت فيها 


عدي شهرين وبدأت احس ان خالتي بتلمح ليا بجواز من ابنها تاني 

وانا مش قادره استوعب او اتقبل فكرت اني هجوز واحد معاق بعد العمر دي 

وكنت دايما اقولها 

سبيني شويه افكر مع نفسي وكانت تتقبل الموضوع بس 

الايام حسيت انها بدأت تضايق مني 

عشان الرد بتاعي اتأخر عليها 

وبدأت احس بمعاملتها الجافه ليا 

وكمان بقيت تضغط عليا بحجه ان مش بعمل حاجه معاها ولا بساعدها بمصروف البيت وهيا الا بتصرف عليا 

وكان دايما تاخد خالد ابنها الاوضه عندها 

ويسبوني لوحدي 

وفي كان خالتي متاخره بره البيت 

وكنت قاعده انا مع ابنها خالد بساعده واشوف طلباته 

اليوم دي طلب مني اجيب ليه عصير 

وطلب مني اعملها كوبايتين عصير 

استغربت من طلبه دي 

وقلت في بالي 

مالكيش دعوه يا بت واعملي الا هو عايزه عشان خالتك متزعلش 

دخلت المطبخ وعملت العصير وحطيته قدامه 

وبعد ما حطيت العصير طلب مني 

اجيبله تلج من التلاجه مع ان العصير ساقع 

من كلام روحت اجيب التلج 

ولما رجعت لقيته شرب الكوبايه العصير. 

وطلب مني اشرب الكوبايه الباقيه 

مسكت الكوبايه وشربتها بحسن نيه عشان انا الا عامله العصير ومشكيتش في حاجه 


وبعد ما شربت العصير حسيت ...


الجزء الرابع  

وبعد ما جبت العصير لخالد 

ابن خالتي قعدت قباله وهو قاعد ع الكرسي المتحرك 

وطلب مني اجبله ميه 

روحت علي المطبخ 

وعطيته الميه حطها قدامه ومشربش منها 

ولما قعدت طلب مني اشرب كوباية العصير التانيه 

وكان بيبصلي بطريقه غريبه اول مره احس بيها 

وكان مبتسم وفرحان معرفش ليه 

مسكت الكوبايه وشربت العصير 

وبعد ما شربت العصير حسيت 

بتقل في دماغي وصداع 

وببص علي خالد شيفاه كتير قدامي 

وبيضحك بصوت عالي 

زي ما تقولوا جاله هيتسريا او اتصاب بجنون 

بعدها وقعت علي الارض 

ومحستش بنفسي 

ولما قمت من الغيبوبه دي 

لقيت نفسي علي السرير 

وبحاول افتكر اللي حصل اخر مره 

بس الذاكره مش مسعداني 

حركت جسمي وهنزل من ع السرير 

ولما نزلت من علي السرير 

لحظة حاجه غريبه 

في نقط دم علي السرير 

استغربت اووي 

وجسمي اتنفض واتخضيت من المنظر 

قلعت هدومي وببص علي جسمي مش لاقيه حاجه مجروحه فيا 

بس كنت حاسه بألم خفيف 

في المهبل 

لبست هدومي وطلعت بره اوضتي 

لقيت خالتي وابنها خالد بيتغدو 

نادت عليا خالتي 

_ كل دي نوم يا حبيبتي انا من بدري عماله اصحي فيكي والا انتي هنا 

اخر ما تعبت وانا بصحيكي سكت 

قعدت جمبهم وكنت حاسه بجوع 

شديد وفضلت اكول بنفس مفتوحه 

بس الغريب ان خالد قاعد يبصلي وهو مبتسم وبيضحك


خلصنا الغداء واخدت المواعين ودخلت المطبخ أغسلها 

ولما خلصت 

كانت خالتي دخلت اوضتها 

وخالد قاعد في الصاله

دخلت اوضتي وطلعت هدوم من دولابي 

ودخلت الحمام اخد شور 

وانا باخد الشور 

لمحت خيال حد من ورا القزاز بتاع باب الحمام 

عمال يروح ويجي 

بصراحه انا خوفت 

وبصيت علي قفل الباب من جوه واتاكدت انه مقفول 

بس بردو مش مطمنه 

وبردو الخيال اللي بره مش ساكت عمال يروح ويجي 

قرب من القزاز وحاولت اشوف مين دي 

واتصدمت لما لقيت .....

الجزء الخامس 

فضلت ابص مش القزاز اللي في باب الحمام 

وهاموت واعرف مين اللي بره 

دي وعمال يروح ويجي ناحيت الحمام ليه 

ودققت اووي في القزاز واتصدمت 

لما لقيت خالد هو اللي بيمشي قدام الباب 

وعماله اكلم في نفسي وانا بستحم 

ازاي دي 

خالد المعاق بيمشي معقوله دي 

ازاي وهو قاعد علي كرسي طول الوقت معقوله ميكونش معاق 

وعامل نفسه معاق 

انا هجنن مبقتش عارفه افكر 

والتفكير اتشل معايا خالص 

مش مصدقه نفسي 

دنا لو قلت لخالتي مش بعيد 

تمشيني وتطلعني بره البيت 

وتعتبرني مجنونه يلهوووي 


لبست هدومي وطلعت من الحمام دخلت. اوضتي 

وبرضوا دماغي عماله تلف وتدور من الا شوفته 

معقوله انا شوفت حد تاني واتهيالي خالد تبقي مصيبه لو طلعت بيتهالي بس لا دي خالد والله خالد مش هكدب عنيا ..


لبست عبايتي وطلعت بره 

لقيت خالد قاعد علي الكرسي وخالتي معاه وبيتفرجوا علي فيلم في التلفزيون 

طب ازاي خالتي قاعده معاه وهو بيتحرك 

بس لفت نظري الفشار اللي بياكلوا مكنش فيه في البيت فشار 

قعدت جمبهم واخدت فشار وفضلت اكول معاهم وجاتني فكره اسأل خالتي منين الفشار دي 

بصيت ناحيتها وقلت 

_ الفشار دي طعمه حلو انتي عملتي الفشار دي يا خالتي 

بصتلي وضحكت 

_ انا اعرف اعمل زي دي برضوا من شويه نزلت وجبته من المحل اللي تحت العماره 


اخدت تنهيده طويله وعرفت ان خالد كان لوحده 

بقيت ابص من تحت لتحت ناحية رجليه 

وعايزه اعرف هو فعلا معاق والا لا .. 


وفي يوم صحيت بالليل بطني كانت هتموتني ووجعاني اووي 

قومت من سريري اجري ع الحمام 

ولما وصلت الحمام سمعت صوت في الحمام 

قربت من فتحت الحمام 

وعايزه اسمع الصوت طالع منين 

وفجاه لقيت باب الحمام .....

الجزء السادس 

فضلت اتسحب علي طراطيف صوابعي 

لحد باب الحمام عشان اعرف الصوت اللي طالع من الحمام 

دي يبقي صوت مين 

وفجاه 

طلع خالد من الحمام لاقيني في وشي 

وراح نازال علي الارض بسرعه 

وعمل نفسه مش قادر يقوم 

بصتله من فوق لتحت 

وعيوني وسعت وكشرت في وشه 

وقلت 

_ هو انت مفكر أنا مش عارفه انك مش معاق ودي كله تمثيل في تمثيل 

بصلي وبيحاول يخبي الحقيقي 

_ انتي بتقولي ايه شكلك اتجننتي 

_ ااه اتجننت والا كمان هكدب عيوني يا خالد 

_ بقولك اي روحي ادخلي اوضتك عشان لو شافتك ماما واقفه كدا 

ومش عايزه تساعديني اقوم هتخلي يومك مش معدي 

وممكن تطردك بره البيت فاهمه 

قربت منه وقلت بغيظ 

_ ما هيا دي المشكله الا خايفه منها وعشان كدا مش هتكلم معاها ..

وسبته ودخلت اوضتي 

وافتكرت اني مروحتش الحمام 

رجعت تاني 

ودخلت الحمام وكان هو دخل اوضته ...


عدي شهرين 

بعد ما اكشتفت التمثليه بتاعت خالد 

وزي ما انا مش قادره افتح الموضوع مع خالتي ولسه خالد عايش دور المعاق 

وفي يوم 

كنت طالعه بره من شقة خالتي ورايحه السوق 

اشتري حاجات طلبتها مني 

عديت ع السوق واشتريت الحاجات المطلوبه مني 

وانا راجعه 

حسيت بصداع شديد ودماغي بتلف 

ومش قادره امشي خالص 

وفجاه وقعت واغمي عليا 

ومفقتش غير وانا 

بالمستشفي 

وكانت خالتي معابا باللاوضه 

وفجاه دخل علينا الدكتور 


واتصدمت من الا قاله ....


الجزء السابع 

الدكتور دخل فجاه الغرفه اللي كنت فيها بالمستشفي 

وكانت خالتي معايا 

فضل يبصلي شويه 

وفي الاخر قالي 

_ مبروك انتي حامل 

قومت مفزوعه من السرير وخالتي حطت ايديها علي بوقها من الصدمه 

وبصيت لدكتور وانا مستغربه اللي بيقوله 

_ انت بتقول اي يا دكتور . انا بنت لسه 

_ مش انا اللي بقول الاشعه والتحاليل هيا اللي بتقول 

وبعدين تقدري تقومي تروحي 

قال كلمته الدكتور وخرج من الاوضه بسرعه 

وفجاه انهرت من الدموع ومش مصدقه اللي بيقوله الدكتور بصيت لخالتي وانا بعيط 

_ متصدقيش كلامه انا معملتش حاجه غلط مع حد ولا عمري هعمل صدقيني يا خالتي 

خالتي بصتلي بضيق وكشرت 

_ عايزاني اصدقك واكدب كلام الدكتور 

طب والأشعة والتحاليل دول اي 

انتي لا يمكن تكوني بنت اختي انتي واحده تاني غير الا اعرفها 

انا منهاره بالعياط ومش عارفه هعمل اي في المصيبه دي 


خالتي قربت مني وشدتني من دراعي 

_ قومي يلا الحساب لما نوصل الشقه خلينا الاول نطلع من المستشفي 

طلعنا من المستشفي 

وركبنا عربيه ومشينا علي شقة خالتي 

وصلنا الشقه ودخلت اوضتي ولحقتني خالتي 

ورايا وقفلت علينا الاوضه 

وبصتلي بكشرتها المعروفه

_ اسمعي يا سمر انت بنت اختي صحيح لكن اللي حصل دي هخليني لا اعرفك ولا تعرفيني ومش هيكون ليكي قعاد معايا هنا الا لو قلتي مين اللي عمل معاكي كدا 

ممكن اقدر اساعدك قبل الفضيحه 

_ سكت ومش عارفه اتكلم ولا اقولها حاجه 

وعماله افكر ازاي حصل معايا كدا 

وفجاه افتكرت اليوم اللي شربت فيه  العصير مع خالد 

ووقتها روحت في نوم طويل 

ومفيش حد غيره عملها وخصوصا انه مش معاق وبيدعي الاعاقه 


_. خالتي رايحه تفتح الباب وتطلع قومت بسرعه ومسكت فيها 

وقلتلها اقعدي انا هقولك مين الا عمل فيا كدا 

بس قبل ما اقولك عايزك تحلفي انك هتساعديني في اللي هقولك عليه 

خالتي بصتلي وحلفت انها تساعدني 

وانا اول مره احس انها قلبها عليا وفعلا ممكن تساعدني حتي لو كان ابنها اللي عمل فيا كدا 

وانا رايحه اتكلم مع خالتي 

حصلت حاجه غريبه .....

الجزء الثامن 

ولسه هتكلم مع خالتي واقولها مين السبب في 

حملي 

حصلت حاجه غريبه 

صوت حاجه خبطت في المطبخ والصوت شديد اووي 

طلعنا انا وخالتي وجرينا ع المطبخ 

لقينا طقم كوبايات قزاز  كان في الرف فوق 

وقع في الارض 

خالتي بصتلي باستغراب 

وقالت 

_ هو الطقم دي كان فين 

قولتلها كان من جوه ومش عارفه ازاي طلع 

خالتي مندهشه من اللي شيفاه 

_ يعني ازاي كان جوه ووقع كدا 

رديت عليها وقلت 

_ والله يا خالتي كان جوه وفي حد حب يأخد 

منه ووقع كدا 

بصتلي بصه شديده 

_ حد ازاي يعني هو في حد غيرنا انا وانتي وخالد علي كرسيه 

بصتلها وقلت 

_ ايوه يا خالتي في حد 

خالد يا خالتي تلاقيه هو وبيطلع كوبايه منه وقع منه ع الارض 

خالتي باندهاش. 

_ انتي مال عقلك يا سمر 

انتي مش عارفه خالد معاق وميقدرش يوقف علي رجليه عشان يطول الرف الا فوق 

رفعت وشي وقلتلها 

_ للاسف يا خالتي خالد مش معاق وبيوقف علي رجليه ويقدر ياخد منه 

بصتلي بضيق ..

_ انتي بتقولي . اكيد اجننتي والا حصل معاكي خلاكي مش في واعيك 

_ ابداا يا خالتي والله خالد بيوقف علي رجليه ويتحرك 

انا في كامل واعي 

ودي واحد من المواضيع الا كنت هقولك عليها جوه 

بصتلي وقالت 

_ هو لسه في مواضيع تانى انتي لازم تحكيلي اي حاجه تعرفيها ومخبياها عني 

قالتلها بصوت هادي 

_ طب تعالي الاول نلم القزاز الا علي الارض وبعدين هقولك علي كل حاجه 

نزلنا علي الارض وبدأنا نلم في القزازمن علي الارض 

واحنا بنلم القزاز 

اتصدمت خالتي لما لقيت ....

الجزء التاسع 

خالتي وهيا بتلم القزاز معايا من الارض 

لقيت الساعه بتاعت خالد ابنها تحت الطاوله 

وقعت منه 

انا جوايا فرحت اووي 

ومكنتش الفرحه سيعاني 

الدليل بقي معاه اهو يا فرجك يا رب 

خالتي بتبصلي وهيا مصدومه اوووي 

وفي نفسها بتقول 

هو ايه الا جاب ساعتك خالد هنا واتاكدت ان كلامي صح 

بصتلي وقالت ..

يخربيتك معقوله بيكون كلامك صح 

لمي بسرعه يلا 

لمينا القزاز وكنست المطبخ 

وخلصت 

ودخلت انا وخالتي المطبخ 

وقعدت علي سريري وبدأت احكيلها اللي حصل من يوم ما خالد طلب مني العصير 

وغبت انا عن الوعي 

وكمان اليوم الا كنت باخد شور وكان بيلف حوالين الحمام وانا بستحما. 

خالتي بتسمع الحكايه ومصدومه ومش مصدقه الا حصل . 

واخر ما خلصت كلامي خالتي فضلت ساكته وقت كبير ومش بتتكلم خالص 

ولما سألتها ساكته ليه بصتلي وطولت النظر في وشي من غير ما تتكلم 

وبعد شوي قامت من مكانها وقالت 

قومي اللبسي عبايتك 

هنخرج مشوار انا وانتي 

استغربت طلبها المفاجي 

دي . 

بس قومت من مكاني ولبست عبايتي 

وطلعنا بره الشقه .

وقفنا في الشارع ووقفت تاكسي وركبنا مع بعض 

وقالت لسواق التاكسي غلي عنوان مستشفي هيا تعرفها 

انا توترت وقلت في بالي معقوله مش مصدقاني 

ورايحه تكشف عليا تاني 

مش عارفه بس حاسه في حاجه غريبه في الموضوع 

او مخبيه حاجه عني 

قلت في نفسي يا خبر بفلوس دلوقتي يبقي ببلاش 

وصلنا المستشفي 

ودخلنا وانا ماشيه وارها 

وسألت علي دكتور تعرفه 

وطلعنا ليه الدور التاني 

واول ما وصلنا عند اوضة الدكتور 

حصلت مفاجاه مكنتش أتوقعها.....


الجزء الأخير 

**********

واول ما وصلنا غرفة الدكتور ودخلت خالتي 

اتفاجات بخالد قاعد مع الدكتور 

خالتي بصت لخالد وبرقت بعنيها ومش مصدقه اللي شيفاه قدامها خالد 

قاعد طبيعي ومن غير كرسي متحرك 

وبصت ناحيتي وهزت راسها 

خالد شافها وحط راسه بالأرض 

خالتي بصت لدكتور 

وقالت بضيق 

_ انا عايزه افهم ايه اللي بيحصل يا دكتور انا كنت جايه عشان ...

قاطعها الدكتور وقال 

_ اتفضلي اقعدي وانا هفهمت كل حاجه 

خالتي اصرت متقعدش وبصت لخالد وقالت 

_ وانت من امتي وانت كدا وعايزه اعرف مخبي عليا ليه الفتره دي 

الدكتور بصلها وقال انا هفهمك كل حاجه 

الدكتور : انا ماليش ذنب في كل دي ابنك خالد بعد الحادثه جي المستشفي وطلب مني اساعده بتقرير انه اتصاب في الحادثه اللي اتوفي فيها زوجك انه مصاب بالشلل من الحادثه وقالي كان خايف يتقبض عليه عشان كان سايق والناس اللي في العربيه التانيه كلهم ماتوا وهو كان السبب في الحادث قلي لازم اعمل كدا عشان ميدخلش السجن بسببهم 

انا اترافت بحالته ووافقت اعمله التقرير 

وانتي جايه دلوقتي تسالي عليه هل هو مصاب بالشلل حقيقي والا لا 

واديني جاوبت يا ستي 

خالد قام من مكانه ونزل تحت رجليها وبقي يترجاها ويعيط قدامها وبيقول 

_ صدقيني يا ماما والله هو السبب دي كنت خايف يسجنوني بسبب الناس اللي ماتت بالحادثه 

وغصب عني خبيت عنك عشان محدش يعرف حاجه والله 

خالتي تأثرت بدموع خالد 

ومسكته من ايده وحضنته 

لحظات وبعدت عنه وقالت 

انا مستعديه اغفر ليك في سكوتك دي بس في حاجه استحاله اغفر ليك فيها فاهم 

خالد بصت ناحيتي وهز راسه وبص في الأرض 

وقال بنبره هاديه 

_ انا مستعد اعمل اللي تطلبيه مني وحالا دلوقتي 

بصتلي خالتي بفرح 

_ يبقي حالا تروح تجيب الماذون وتيجي ورايا البيت فاهم 

_ حاضر يا ماما تحت امرك 

طلعنا كلنا من عند الدكتور وخالد راح يجيب الماذون عشان يكتب عليا 

وخالتي حضنتني وركبنا تاكسي وروحنا البيت عندها 

مفيش وقت 

وخالد كان جايب الماذون ومعاه شهود وكتب كتابه عليا 

وخالتي قررت تعمل الفرح في صاله كبيره 

وعملنا الفرح واتجوزت خالد 

وبعد سنتين من زواجنا رزقني ربنا ببنوته زي القمر سميتها اسماء والحمدلله عايشه حياتي بهدوء مع خالتي وجوزي خالد 

وبكدا انتهت الحكايه 

دمتم في رعايه الله 

تمت  

تأليف الكاتب عادل الصعيدي 

انتظروني في قصص وحكايات جديده 😉

تعليقات