القائمة الرئيسية

الصفحات

قصة البريئة (الجزء السابع والثامن) حصريه وجديده

 قصة البريئة (الجزء السابع والثامن) حصريه وجديده 


قصة البريئة (الجزء السابع والثامن) حصريه وجديده 

وفجأة ومن دون سابق اعلان فوجئت انا وزوجى شاهين باخوة شاهين قد حضروا ومعهم اثاث منزل للطابق العلوى يجلس فيه غانم وزوجته شوق التى على مايبدو انه رجعها بعد طلاقه لها


طبعا كان لازم انزل استقبل اخوات زوجي

وخصوصا ان ورد سلفتي معاهم

وورد انسانه طيبة ولم اري منها اي سوء

ولكن كنت خايفة انزل شاهين يترجم نزولي علي اني نازلة اشوف غانم

الذي ليس بيني وبينه اي شيئ ولكن شاهين كان يعتقد غير ذلك

وانتظرت قليلا حتي ياذن لي شاهين

بالنزول..

وبصراحة انا كنت فرحانة جدا انهم جايين يعيشوا معانا هنا

عشان المكان يبقي فيه ونس بدل الرعب ده..

لكن بعد شوية لما ورد طلعت عندي تسلم عليا لوحدها

عرفتني ان الذي يعيش معايا هنا في البيت ده هي شوق وغانم فقط

قلت..هو مش كان طلقها وخلص منها ؟

ايه اللي خلاه يردها تاني؟

ردت ورد وهي تتنهد

قالت..ابوها شريك ابوه حماكي جلال الشرقاوي

وبينهم وبين بعض مصالح

وطبعا ابو غانم فضل يزن علي ابنه غانم انه يردها عشان المصالح اللي بينهم بملايين …

وفعلا غانم سمع كلام ابوه ووافق انه يردها

لكن شوق يا ستي اشترطت ان عشان تقبل بالرجوع ؟

لازم تيجي تعيش هي وغانم في البيت ده

وابوه عشان يراضيها وافق انها تعيش مع غانم في الدور اللي فوق منكم..

بصراحة لما سمعت كلام ورد ..قلبي اتقبض

وقلت في نفسي ياريت ياورد كنتي قلتي بنفسك لشاهين ان شوق هي اللي طلبت تيجي هنا**

ودي مكنتش رغبة غانم

المهم خرجت ورد من عندي

وانضمت لسلفتها شوق عشان تساعدها

وانا طبعا مطلعتش فوق خالص

حتي لا اتقابل في غانم ويبقي في كلام وحديت من شاهين..

ولكن بعد شوية خرج شاهين

وطلع لاخواته في الدور العلوى

عشان يسلم عليهم

وسالني..

قال..انتي مش هتطلعي معايا نسلم عليهم؟

قلت..انا اللي يلزمني منهم هي ورد وخلاص هي جت وانا سلمت عليها

فنظر ليا في شك وتركني وخرج ..

وبعد شوية لقيت جرس الباب بيرن..

فا اعتقدت بان شاهين نزل من عند اخواته ونسي المفتاح هنا..

لكن لما فتحت اتفاجأت

بان الذى كان علي الباب هو غانم اخوه ..

فنظرت له بتوتر وانا ابحث بعيني عن شاهين الذي اذا حضر الان ستكون نهايتي في ذلك البيت قد باتت مؤكدة

ونظرت لغانم الذي بدأ يتحدث بود شديد

قال ازيك يا شهد واخبارك ايه؟

قلت الحمد لله انا كويسة انتوا كلكم عاملين ايه؟

قال الحمد لله

ثم

سالني؟؟

قال..لماذا لم تأتى لتسلمى علينا مع شاهين ؟

هو انتي مش عايزة تشوفينا ولا ايه؟

وقبل ان اجيب..

سمعت صوت شوق ياتي من خلف غانم وهي تقول..

لا ازاي اكيد احنا وحشناها زي ما هي وحشتنا

وظهرت شوق من خلف غانم وهي تبتسم ابتسامة صفراء

وهي تنظر لي

وتقول..كلهم هناك قالوا خليهم يعيشوا لوحدهم الا انا

قلت ابدا

والنبي ما هسيب شهد سلفتي حبيبتي ابدا

واخذت تسلم عليا وجذبتني اليها لتقبلني

واثناء اقترابها مني همست في اذني قائلة..

والنبي ما هسيبك

نظرت لها وانا اردلها الرسالة

قلت..ومين قالك اني انا اللي هسيبك يا شوق؟

وفي تلك اللحظة نزل شاهين وعزم علي الجميع بالدخول لتناول الطعام

وفي المساء .. غادر مدحت سلفي وزوجته ورد

بعدما ساعدوا في تجهيز الشقة الخاصة بشوق وغانم

وبعد انصراف الجميع

سالني شاهين..

قال ..انتي كنتي تعرفي ان شوق وغانم جايين يعيشوا هنا؟

قلت ..وهعرف منين وانا قاعدة معاك هنا ؟

وبعدين ورد زوجة اخوك قالت ان سكن غانم وزوجته هنا

كان بناء عن شرط وضعته شوق للرجوع لغانم

نظر لي شاهين وهو غير مصدقا لحديثي وتركني وخرج


وفي اليوم التالي خرج شاهين للمصنع كا العادة

وخرجت انا لانسق الحديقة واسقي الزرع في الصباح

وتفاجاءت بذلك الجار الشاب

يقف بحديقة منزلي بعدما جاء متسللا

مما جعلني انتفض هلعا

ونظرت له بتعجب من وجوده هنا الان

قلت..اي خدمة؟

نظر لي بعينيه الزائغتين ولم يقل سوي جمله واحدة لا تقل رعبا عن منظره

قال..احذري لان الخطر قادم

سالته في غضب

قلت..مش انت اللي كنت عند بيت جارتنا

وقلت البيت مسكون وطلع في الاخر واحده ساكنه في البيت؟

ودلوقتي جاي تقول كلام مزعج تاني؟..

وسالته..في عصبية

قلت.. انت ليه بتعمل كده؟

نظر لي وهو يؤكد علي ما قاله منذ قليل

قال.. بقولك الخطر مقرب من بابك وهياخد سقف دارك..

وتركني ومشي بعدما قال تلك الكلمات المخيفة ..**

لكن انا فضلت اهدي في نفسي واقول ده مجرد انسان مهزوز

ومريض نفسي بسبب انه عايش لوحده

وكلامه كله مجرد هذيان مش اكتر

وفي المساء لقيت غانم بيرن الجرس وبيسال عن شاهين

قال..هو شاهين لسه مجاش ولا ايه؟

قلت..لا لسه بس هو زمانه علي وصول ..

قال..اصلي كنت عايزه في…..

وقبل ان يكمل حديثه ظهر شاهين وهو ينظر الينا معا ويقول ..

خير يا غانم خارج من بيتي بدري ليه؟

رد غانم قائلا..

قال..انا لسة جاي اصلا عشان اسال عليك

وفي تلك اللحظة ظهرت شوق وهي تريد ان تنفخ في النار..

قالت ..اظن بقي يا شاهين لازم تلم زوجتك عننا شوية وبلاش السفالة اللي بشوفها كل شوية كده عيني عينك دي

فقام غانم بصفعها بالقلم واخذ يعتذر لاخوه..عن وقاحة زوجته

قصة البريئة ........ (الجزء الثامن)


انتهى الجزء السابع امام شقة شاهين عندما نزل غانم يسأل عن شاهين وفتحت له الباب وقلت له ان شاهين لم ياتى بعد وفى هذة الاثناء وصل شاهين وراى غانم يقف معى أمام باب الشقة ونزلت شوق زوجة غانم لتنفخ فى النار بين الاخوة فضربها زوجها غانم بالقلم .

اما انا

فنظرت اليها وانا اقول اخرسي قطع لسانك

ونظر لي شاهين وهو يقول اخرسي انتي خالص دلوقتي ولما ارجعلك لينا كلام تاني ..

ثم طلب من غانم اخوه ان يذهب معه لمشوار

حيث وضع يده علي كتف غانم وكانه يقبض عليه

وهو ياخذه للخارج

قال..تعالي عايزك

واخذه وابتعدوا بعيدا مشيا علي الاقدام تاركين سيارتهم

اما انا فقد وجدت نفسي اقف امام تلك الحية الرقطاء وهي تبتسم ابتسامة مستفذة

و تقول..شوفتي..اهو قال انه هيعرفك شغلك لما يرجعلك..ا

بقي استلقي وعدك منه بقي لما يرجعلك

فما كان مني الا ان اغلقت الباب ..في وجهها بقوة

ودخلت وانا ارتعد من

تهديد ووعيد شاهين ليا

واخذت اتخيل الوان العذاب الذي سوف الاقيه علي يده بعدما يعود..

وما كان يؤلمني هو انني كنت بريئة..

ولم اقوم باي خيانه لشاهين

وكنت راضية بعيشتي معه كا اخوه

ومتغاضية عن اي حقوق زوجية لي

وكل ما كنت اريده من شاهين هو بيت اشعر فيه بالامان

ولقمة ونومة نضيفة فقط لا غير

ولكن شوق لم تقبل بان تتركني لحالي

وغرست الشك في قلب زوجي الذي فقد الثقة بنفسه بسبب عجزه الجنسي

وكنت انتظر عقابه بأن يرمينى فى الشارع

او القتل علي ذنب لم اقترفه اساسا…

واخذت اترقب الباب وانا ارتجف واقول بعد ثانية ممكن يدخل شاهين من ذلك الباب ويقتلني ظلما..

ولكن بعد كثيرا من الوقت سمعت طرقا علي الباب..

ففتحت وانا قلبي يكاد ان يقف من الخوف من شاهين..

وعندما فتحت وجدت امامي غانم

وهو يسألني عن شاهين

قلت..شاهين مهو كان معاك؟

قال..لا احنا شدينا شوية في الكلام مع بعض..

وانا قسيت عليه فتركني ومشي

وانا جاي دلوقتي عشان اراضيه

قلت..طيب بالله عليك اتفضل اطلع شقتك لانه كل ما بيشوفك هنا بيتجنن

قال ايوه انا عرفت وجاي عشان نقعد كلنا ونتكلم بقلب مفتوح

ونشيل اي شك دخل بينا لاننا اخوات وعايشين في بيت واحد

ومينفعش نعيش مع بعض واحنا مخونين بعض

قلت..تمام اتفضل اطلع شقتك ولما يجي ابقي قولة الكلام ده

وبالفعل طلع غانم شقته..

ومر وقت كثير وشاهين لم يعود

وفضلت منتظرة حتي غلبني النوم

واستيقظت في الفجر ولم اجد شاهين قد اتي..

وانتظرت للصباح ولكنه لم ياتي ايضا ..

وصعدت لشقة غانم لاخبره بان شاهين لم يعد حتي الان

وخرج غانم بدوره ليبحث عن اخوه

في كل مكان

بعدما اتصل علي المصنع وبيت ابيه

والجميع قال انهم لم يروه منذ امس

واخذ الجميع يبحث عنه واخيرا

رن جرس الباب

ووجدت امامي ظابط شرطة..

يقف امامي ويسأل هل هذا منزل شاهين جلال الشرقاوي ؟

قلت..ايوه ليه؟

قال…احنا عثرنا علي جثة في الترعة المجاورة لمنزلكم

ولما انتشلناها و فتشتنا في ملابس الغريق

وجدنا بطاقة واوراق بتدل علي شخصية صاحب الملابس والبطاقة..

كانت باسم..

شاهين جلال الشرقاوي..

ده غير اوراق تانية ونقود ..

سمعت حديث الضابط وأخذت اصرخ علي غانم لياتي ويسمع بما حدث لاخيه..

وبعدما نزل غانم وصدم صدمة العمر

حيث فجع في اخيه الذي كان يريد ان يتقابل معه ليطيب خاطره..

وطبعا طلب منا الظابط بان نذهب جميعا للمشرحة لكي نتعرف علي الجثة…

وبالفعل ذهبنا انا وغانم ومدحت اخوه وجلال الشرقاوي والد شاهين

وكان ايوه قد اتي مهرولا

بعد سماع ذلك الخبر الاليم االذي كسر ظهره

وكان الرجل يمشي معنا مثل المجنون بسبب الذى حدث لابنه…

المهم دخلنا كل واحد بدوره لنشاهد الجثة بثلاجة المشرحة..

ودخل اولا…غانم والذي خرج بعدها وقد اصابه الاختناق

واخذ يسعل وكانه اصابه ربو شعبي فجأة..

واخذ غانم ينصح اباه بعدم الدخول لانه لن يقوي علي مشاهدة منظر ابنه علي ذلك الحال..

وفي تلك اللحظة ..سال .. جلال الشرقاوي ..غانم ابنه

قال..الجثة هى جثة اخوك شاهين يا غانم؟

نظر غانم والدموع بعينيه وهز راسة بالايجاب

جلس جلال الشرقاوي علي الارض

وكان قدماه قد اصابها شلل مؤقت عن الحركة

ولم يستطيع ان يدخل ويشاهد الجثة ..

ثم دخل اخاه الاخر مدحت في دوره

وخرج ليؤكد بانها جثة شاهين..

وبعدها جاء دوري لكي ادخل واشاهد الجثة..

واول ما دخلت عند الثلاجة بدأ الرجل يفتح باب الثلاجة

في بطء وفوجئت بابشع منظر قد شاهدته عيني منذ ان ولدت..

فقد كانت الجثة مشوهه الوجه وكان السمك او شيئا ما كان قد اكلها

ولكن ما اكد لي انها جثة شاهين

ذلك القميص الذي اخرجته له بنفسي في صباح اليوم الذي اختفي فيه شاهين

وايضا كان بنفس تلك الملابس القميص البطاقة واورواق شاهين الاخري..

وكانوا قد وضعوا ملابسه واشيائه جميعا بكيس بجانب جثته واخرجوها لنا لنتعرف علي ملابسه واشيائه ايضا

واخذ الضابط يسالني وانا اقف امام ثلاجة الموتي

قال..هي دي جثة شاهين زوجك؟

رديت بصوت مبحوح بعدما قاومت احساس الاعياء الذي شعرت به وانا ارد علي الظابط

قلت..ايوه هي جثة شاهين

وبمجرد ما نطقت تلك الجمله

اخذت اشعر بدوار

وبعدها وقعت مغشيا علي ولم ادري بنفسي الا وانا في الخارج

وحولي غانم ومدحت وحمايا والضابط..

وبعد ان افقت..

نظر الينا جميعا الظابط وهو يقول..

قال ..تقرير الطب الشرعي بيقول ان الوفاة حدثت نتيجة الغرق

ولم تبدوا علي الجثة اي اثار تعذيب ولا مقاومة من اي نوع..

ولا يوجد بالجثة اي خدوش او كدمات…

وبالنسبة لتشوة الوجة.. فا ذلك يرجع لمكوث الجثة في المياة لوقت طويل

ادي لتعرضها للافتراس من بعض الاسماك او القوارض..

ومرجح احتمالين تسببوا في الغرق



البارت التاسع من هنا


بداية الروايه من هنا


تعليقات