القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية رغبة الانتقام بقلم فريده أحمد الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس والسادس والسابع حصريه وجديده على مدونة نجوم ساطعه

 رواية رغبة الانتقام بقلم فريده أحمد الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس والسادس والسابع حصريه وجديده على مدونة نجوم ساطعه 

رواية رغبة الانتقام بقلم فريده أحمد الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس والسادس والسابع حصريه وجديده على مدونة نجوم ساطعه 

حبيب القلب بيخونك معايا ولو عاوزة تتأكدي تعالي الشقة في العنوان ده ******* هتلاقيه هناك وهتلاقيني في حضنه" 

كانت بتقرأ المسدچ اللي وصلتها من صاحبتها بصدمة وزهول وهي بتحاول تستوعب ان اللي بتقراه ده حقيقي  


قامت من وسط صحابها اللي قاعدة معاهم وهي بتاخد شنطتها ومن غير تفكير مشيت بسرعة من غير ماترد علي صحابها اللي بيسالو ايه اللي حصل فجأة وماشية ليه

خرجت من الكافيه وركبت عربيتها وطلعت علي العنوان اللي في المسدچ

بعد وقت قياسي وصلت ودخلت العمارة وطلعت علي رقم الشقة 

طلعت وهي بتقدم رجل وتأخر التانية وهي بتتمني من جواها انها تكون بتكدب عليها وان مفيش حاجه وكل ده غلط ومش هتلاقي البني ادم الوحيد اللي حبتو واخلصت ليه بيخونها 

ضغطت علي جرس الباب وهي قلبها بيدق بعنف وبتتنفس بصوت عالي 

وفي ثواني كان الباب اتفتح وللأسف شافت المنظر اللي عمرها ماكانت تتخيل تشوفه صاحبتها واقفة قدامها بقميص نوم وبتبصلها بسخرية 

زقتها ودخلت وهي بتدور بعينها عليه ولحد اللحظة دي كانت بتتمني انو يبقي مش موجود وكل دي تمثليه

لكن للاسف طلع حقيقة 

وقفت مكانها علي باب الاوضة لما شافته قاعد علي السرير بالبنطلون بس و بيشرب سيجارة 

اتجمدت مكانها وهي حاسة ان رجلها اتشلت لسانها مش قادر ينطق بتحاول تتكلم تصرخ  بتحرك شفايفها مفيش صوت خارج

اتصدم اول ما شافها وعلطول قام بسرعة وقرب عليها وهو بيقول ...  ليلي متفهميش غلط... تعالي معايا 

وهو بياخد القميص بتاعه من علي الارض بارتباك وبيلبسه 

وهي واقفة مكانها بتبص عليه بس  وهي زي ماهيا مش قادرة ولا عارفة تنطق لكن دموعها كانت بتنزل زي الشلال مش بتوقف

وهو من غير مايقفل زراير القميص مسك ايدها وهو بيقول..  تعالي معايا وهفهمك.

شدت ايدها منو واخيرا نطقت وهي بتصرخ في وشه... اجي معاك فييين.. وهتفهمني ايييه. قاعد من غير هدومك والهانم 

وهي بتشاور علي صاحبتها اللي واقفة بتبصلها بانتصار.. 

اللي معاك في الشقة بقميص نوم. وبتقولي مفهمش غلط. وايه هو الصح. هاا

وهي بتضربه علي صدره بجنون وانهيار... يعني انتو الاتنين مع بعض في الشقة بمناظركو دي هتكونو بتعملو ايه.هتكونو بتعملو ايه يا زبا،لة انت وهي .. بتقرالها الكف

ابتسمت بسخرية وقالت وهي بتبصله بنظرة كلها الم...  انت عارف انا جيت ليه.. علشان اثبت لنفسي اني غلط وانك مش خاين واني انا اللي شكاكة زيادة عن اللزوم زي مابتقولي دايما. واني دايما بظلمك.. بس المرادي انا كسبت الرهان مع نفسي. مكنتش اتمني ابدا اني اكسبه ،كنت نفسي اطلع غلطانة زي كل مرة. بس للأسف مش هتعرف تضحك عليا المرادي 

مسحت دموعها بعنف وقالت بقوة....  بس وحيات حبك اللي في قلبي لدوقك من نفس الكاس ياعاصي. وحيات كسرة قلبي وخزلاني فيك دلوقتي لدفعك تمن خيانتك ده غالي اوي وهتشوف قريب اوي انا هعمل ايه

وبصتله نظرات كلها استحقار ولفت ومشيت بسرعة 

ف بص هو لـ رنا بشر.... انتي اللي قولتلها.. 

رنا بتوتر....  ا. انا. لا طبعا انا اتفاجات زيك بالظبط 

قعد وهو بيلبس الكوتشي بتاعو

وقام وهو بيقولها بتوعد وشر....  حسابك معايا بعدين 

و علطول خرج يلحق ليلي ، نزل وهو بيتلفت عليها لكن ملاقهاش

كانت خدت عربيتها واختفت ومشيت وهي جواها اصرار غريب انها تندمه وتوجعه زي ماوجعها وقررت خلاص انها هتنتقم 

وفي اقل من نص ساعة كانت وصلت قدام شركة من اكبر الشركات في مصر ونزلت من عربيتها ودخلت  

وقفت قدام مكتب صاحب الشركة وهي بتقول للسكرتيرة...

ياسين بيه موجود 

"وده يبقي ياسين الوزان اخو عاصي الكبير "

السكرتيرة....  ايوا يافندم.. ثواني ابلغو

لكن وقفتها ليلي بحركة من ايدها وقالت....  لا خليكي.انا مش محتاجة إذن علشان ادخل

السكرتيرة....  بس حضرتك مش هينفـ.. 

وقبل ماتكمل كانت دخلت ليلي بالفعل بعد ما فتحت باب المكتب

دخلت السكرتيرة وراها وهي بتقول بخوف....  والله يافندم ه. هي اللي دخلت 

شاورلها انها تخرج وبص ل ليلي لثواني بغموض 

فـ اتوترت هي من نظراتو لكن كانت بتصتنع الثبات 


قام ياسين بشموخه المعتاد وهيبته القويه وقرب عليها بخطوات بطيئة لحد مابقي قصادها قرب منها جامد لحد ما مكانش في بينهم فاصل وهو بيبصلها لسه بغموض 

ياسين.. خير

بلعت ريقها وقالت .. . ه‍ـ هو. انت متضايق ان انا جيت 

رفع ايده ومسك خصلة من شعرها وايده التانية بقي يمشيها علي خدها بطريقة مريبة وقال....  لأ. بس مستغرب. جاية للشيطان برجلك. غربية. انك جاية ومش خايفة 

ليلي بتوتر....  و وهخاف من ايه 

ابتسم وقال.....  قولي لنفسك. انا اهو مش بعض ولا حاجة...  ها كنتي جاية ليه 

بلعت ريقها وهي بتحاول تشجع نفسها وقالت...  انا موافقة 

هو ببرود....  علي ايه 

ليلي.....  انت عرضت عليا نتجوز.. وانا جاية اقولك اني موافقة 

ياسين وهو بياخد  سجايره من علي المكتب سحب سيجارة ولعها وبدأ ينفث دخانها بهدوء وقال ....  ياشيخة.. واي سبب التغيير 

ليلي ...  احم.. انا مكنتش رافضة غير علشان فرق السن. بس لما فكرت لاقيت انو مش عائق يعني. وبعدين  8 سنين مش كتير..

كملت بخبث لأنها عارفة انو بيحبها وعندو استعداد يعمل اي حاجة علشان يتجوزها 

قربت منو وبصت في عينه وهي بتعبث في زراير قميصه... انا موافقة. ولو عاوز نتجوز بكرة انا معنديش مانع.. بس بشرط 

رفع هو حاجبه 

لتكمل هي وتقول..... تعملي فرح كبير جدا 

وضحكت اوي وبعدين بعدت 

لكن هو علطول جذبها من وسطها وقال بخبث وهو بيمرر عينه علي جسمها....  ولو اتجوزتك النهاردة 

هي بضحك....  بينا علي المأذون 

هو....  مكنتش اعرف انك مستعجلة اوي كده .

كمل باستغراب ... ايه سبب التغيير

حاوطت رقبتو بدلع....  انا اكتشفت اني 

وسكتت وهي بتصتنع الكسوف 

هو....  انك ايه 

هي بكسوف مصطنع.....  اني. احم. اني بحبك اوي 

واخدت شنطتها بعد مابعدت وقالت وهي خارجة... بابا مستنيك الساعة عشرة بليل.. متتأخرش

وقبل ماتخرج من باب المكتب اديتله بوسه في الهوا 

وسابته وهو مستغرب تغيرها المفاجئ


مساءا.. 

كانت بتجهز لأن ياسين واهله كانو علي وصول

.. 

في بيت الوزان 

دخل عاصي اتفاجأ بـ باباه ومامته لابسين وواضح انهم خارجين 

وقبل ماعاصي يتكلم مامته قالت....  بنكلمك من بدري مش بترد ليه ياعاصي

عاصي ...  احم. تلفوني كان فاصل شحن 

ثم اكمل باستغراب....  هو في حاجة ولا ايه وعلي فين كده

رد ياسين  اللي نازل من علي السلم وقال... ماهو لو البيه رد كان زمانو عرف 

عاصي... هو فيه ايه. انا مش فاهم حاجة

رد والده.....  اخوك نوي خلاص انو هيتجوز ودلوقتي رايحين نطلب العروسة من ابوها 

عاصي بمرح.....اوعااا بقاا.  ومين سعيدة الحظ اللي هتنول الشرف. وهتتجوز فخر العيلة 

شادية مامته ببتسامه .... هي بصراحة تستاهل تنول الشرف ده.. العروسة تبقي ليلي

عاصي بعدم فهم.... ليلي مين 

رد والده.... بنت عيسي العطار. شريكنا في الشغل.اكيد تعرفه

عاصي بصدمة.. انتو بتقولو ايه.. الزاي 

ياسين باستغراب...  هو ايه اللي الزاي

عاصي بخنقه وضيق مخفي...  اقصد يعني انت تعرفها من امتا 

ياسين.... انت شارب حاجة يلا. مااحنا مشاركين ابوها. وهي شغالة مع ابوها. يعني اتقابلنا كتير. واعرفها كويس 

كمل بشك...  انت تعرفها شخصيا 

عاصي بتوتر....  لا. هي بس كانت في نفس الجامعة اللي كنت فيها. احم بس مكانش بينا تعامل 


"وده لان محدش يعرف بعلاقتهم غير صحابهم وكمان المقربين بس لأنهم يعرفو بعض من فترة مش كبيرة لكن ليلي حبتو بجنون وده اللي خلي خيانتو وجعتها اوي كده وقررت تنتقـ م" 


طبطب ياسين علي كتفه....  طب يلا اطلع البس بسرعة علشان تروح معانا 

عاصي طلع من غير مايتكلم فتح الأوضة ودخل وهو بيتنفس بغضب فجأة تلفونه رن طلعه من جيبه ومن شدة غضبه لسه هيحدفه في الحيطة لفت نظره اسم ليلي

رد عليها بغضب وقبل ماينطق سمع صوتها المستفز وهي بتقول....انت اكيد جاي مع اخوك. متتأخرش 

عاصي بغضب.... انتي قد اللعب اللي بتلعبيه ده.. اقسم بديـ... 

قاطعته ببرود....  اوعا متجيش. ازعل والله

وقفلت الفون في وشه 

عاصي حدف التليفون في الحيطة بغضب وبرجله ضرب الكرسي وقعه علي الارض وهو حاسس ان الد، م بيغلي في دماغه

............... 

بعد وقت كانو وصلو وبعد ماعاصي قالهم يسبقوه لانو هيأخر شوية وهو هيبقي هيحصلهم 

وبالفعل عاصي لبس ونزل خد عربيته وفي طريقه علي بيت غرام وهو ريلكس علي الاخر عكس ما كان من شويه 

لكن من جواه كان سايق وهو بيقول...  جربتي تعلبي معايا يا ليلي.. استحملي بقاا 

وبعد دقايق كان وصل 

وكانو كلهم قاعدين في الصالون 

سلم عاصي عليهم بما فيهم ليلي اللي سلم عليها رسمي كإنو اول مرة يشوفها او يعرفها و بعد ما قعد 

والده.. يلا بينا نقرأ الفاتحة 

كلهم رفعو ايديهم وهيبتدو يقراو 

قاطهم عاصي لما قال.....  استنو بس ياجدعان ثواني قبل ما تقراو الفاتحة. 

و بص لـ ليلي وقال...  في حاجة كنت حابب اقولها...  ومظنش بعدها هيبقي في قراية فاتحة من الاساس

وهو بيبص بسخرية ل ليلي 

اللي كانت قاعدة بتوتر وارتباك وهي ضربات قلبها بتدق بسرعة وهي مش عارفة هو ناوي علي ايه

طلع عاصي تليفونه وهو بيفتحو علي حاجه معينه وبعدين قرب من ياسين وهو بيفرجو

عاصي..ايه رأيك 


كانت ليلي قاعدة بتفرك في ايديها بتوتر وهي مرعوبة 

خصوصا لما ياسين رفع عينه من علي التليفون وبصلها

عاصي...  ها. لسه بردو مصمم علي الخطوبة

بلعت ليلي ريقها بخوف و

الثاني 


خلاص كلها ايام وهبقي مرات اخوك. يعني هبقي متحرمة عليك 

قالتها ببرود محاولة لاشعاله لكن اتفاجأت لما رد عليها عاصي بثقة وقال.... وعد لأخليه يسيبك ليلة فرحك وبفضيـ حة. 

بصتله وردت عليه هي كمان بثقة اكبر....  انت متعرفش تعمل حاجة. و اي محاولة هتعملها اكيد هتفشل لان اخوك بيحبني وبيموت فيا.

كملت بهيام وهي قاصده تستفزه اكتر... زي ما انا كمان بحبو 

بسخرية.... بتحبيه 

ليلي.....  اه بحبو. وهفضل قدامك كده طول الوقت وانا متحرمة عليك. ما انا خلاص هبقي مرات اخوك..يعني هتبقي شايفني قدامك وانا في حضنو ومش هتقدر تعمل حاجة 

عاصي بكل هدوء...  ابعدي عن ياسين ياليلي. انتي مش قد اللعبة اللي بتلعبيها دي. ياسين لو كشفك مش هيرحمك 

ضحكت ليلي بشدة...  ايه. خايف عليا.. 

بعدين قالت...  لا متخافش لاني بحبو بجد مش بلعب زي مانت فاكر 

عاصي بسخرية ...  والله. وكنتي بتحبينا بقا احنا الاتنين مع بعض ولا ايه نظامك

ليلي...  لا انت فاهم غلط. لاني ببساطة محبيتكش. كنت فاكرة اني بحبك بس اكتشفت اني كان بتهيألي. وبعدين انا اعرف ياسين قبلك احنا شغالين مع بعض يعني بشوفو كمان اكتر منك. بعدين ياسين انسان محترم وبيحبني بجد مش خاين ورمرام زيك

عاصي مسح علي وشه وقال...  ليلي انا عارف انك بتنتـقمي واكيد مش هصدق اللي بتقوليه لاني عارف انك بتحبيني.وعمرك ما حبيتي ياسين. بس صدقيني انتي مش قد اللي بتعمليه. وكمان انا مش هسمحلك تلعبي علي اخويا وتمثلي عليه الحب.. ارجعي عن اللي بتعمليه. لأخر مرة هحذرك ياليلي 

ليلي بسخرية...  هتعمل ايه.. وبعدين انت مش عملت فيها الاخ اللي عاوز يفرح ل اخوه وعملتلك نمرة. الزاي بتقول كده دلوقتي. دا انتا بنفسك اللي حجزتلنا الفندق اللي هنتجوز فيه

عاصي...  كان لازم اعمل كده. انا مش غبي علشان اخلي اخويا يشك اني السبب ان الجوزاة دي تبوظ. لاني بوعدك انها مش هتكمل 

ردت عليه ليلي  بغل وقالت.... انا اللي بوعدك انها هتكمل وبوعدك لأخليك تتـ عذب ليل نهار وانت شايفني قدام عينك وانا مرات اخوك ياعاصي

قرب ليها ببطئ ومسكها من وسطها جذبها ليه وقال وهو بيمرر عينه عليها من فوق لتحت....  انتي ليا. ملكي بتاعتي انا وبس وقبل ماتكوني لحد تاني انا هكون قا،تلك.. ماهو يااما ليا ياهتكوني مع الامـ وات 

بصتله وقالت بشراسة.....  انت بوق علي الفاضي ياعاصي ولا تقدر تعمل حاجة..  وياريت تبعد عن طريقي احسن ليك.

كملت بتهديد.... بدل اقسم بالله انهي العلاقة خالص بينك وبين اخوك.. اوقعكو في بعض يعني..

ثم اكملت بثقة... و اقدر اعمل كده  بكل سهولة 

بعدين اتحركت وراحت قعدت علي المكتب وبكل برود ..  يلا خد الباب في ايدك.. علشان عندي شغل لازم الحق اخلصو.

وهي بتبص في الساعة وبتحاول تستفزه اكتر وهي بتكمل كلامها وبتقول.... قبل ما ياسين يعدي عليا علشان خارجين نختار فستان الفرح  

عاصي رمي السيجارة من ايده وقرب عليها بعد ما اشعلت النار بداخله وقال...  الفرح بعد بكرة. صح 

ليلي ببرود وابتسامة مستفزة بصتله وقالت ...  صح 

قرب عاصم عليها جامد وهو بيوطي وبيميل عليها وهي قاعده علي الكرسي وقالها بهمس ...  ايه رأيك اخليكي مدام قبل الفرح.. يعني اوفر علي ياسين واقوم انا بالواجب ده

وبحركة سريعة كان شالها علي ايديه واتجه بيها علي الكنبة اللي في المكتب 

متفجأتش ليلي باللي عمله لأنها كانت عارفة ومتأكدة انو هيعمل كده وفضلت تستفزه لحد ماخطتها نجحت لانها كانت مستنيه منو كده اصلا

نزلها عاصي علي الكنبة وابتدي يفك في زراير القميص وهو مثبتها برجليه الاتنين يعني مقيد حركتها

اول ما ليلي شافته كده راحت خافت بجد وفضلت تحاول تحرر نفسها منو لحد مانجحت في ده و قامت بسرعة تجري لكن ملحقتش لأن عاصم شدها بعنف رماها تاني علي الكنبة وابتدي يتهجم عليها بعد ماشق هدومها وليلي بتقاومو بكل قوتها. فضلت لحد ماقدرت تبعدو عنها 

وهي بتضم هدومها اللي قطعها عليها وبغضب...  برراااا يازباااااله.. اناااا هافضحك ياحيوااان

وجريت فتحت الباب...  براااااااا

وهي بتتوعدلو...  وديني لافضحك. 

عاصي هو كمان بصلها بتوعد ومشي قبل ما اللي في الشركة ياخدو بالهم

وهي قفلت باب المكتب عليها ورجعت قعدت علي المكتب وهي بتاخد نفسها وبتبتسم بانتصار مسكت  الاب توب وفتحته علي الفيديو اللي اتصور حالا 

وهي بتقول بتوعد وخبث....  وقبل مادماغك توزك. هكون فضحاك قدام اخوك وعيلتك كلها بالفيديو ده..  ووريني بقا هتعمل ايه.. 

وبغل.. وديني لاخليهم يرموك ل كلاب الشوارع ياعاصي ومبقاش ليلي لو م عملت كده. وهتشفي فيك 

شردت وهي بتفتكر من ايام لما كانو بيقرأو الفاتحة وقاطعهم عاصي

فلاش باااك

قرب ياسين الفون ليها وهو بيقولها ايه رايك 

مسكت الفون منو وهي متوترة لكن بمجرد ما بصت فيه رجعت بصتله وهي بتاخد نفسها براحة وقالت وهي حاسة ان جسمها لسه سايب وهي مش متمالكة نفسها.. ايه ده

قال ياسين.... الفندق اللي هنعمل فيه الفرح.. عاصي بيه حجزه لينا. بيوجب مع اخوه الكبير بقا.

بصت ليلي ل عاصي باستغراب وهي مش فاهمة هو عمل ليه كده لتتفاجأ بيه اكتر لما اتكلم وقال....  انا شايف انو مش لازم خطوبة وانكم تعملو الفرح علطول. لاني اساسا حجزتو علي الاسبوع اللي جاي 

مال عليه ياسين وقال...  عاصي بطل هزار مش وقت ظرافة اهلك. وبعدين خضينتنا قولت في حاجة حصلت. الله يحرقك

عاصي...  ياعم انا مش بهزر انا فعلا حجزت 

قاطهم والد ليلي اللي قال.... وليه الاستعجال وبعدين اسبوع قليل اوي

والد ياسين بعد ما عجبو تصرف عاصي....  مش قليل ولا حاجة. وخير البر عاجله. وبعدين هما مش لسه هيتعرفو علي بعض 

كمل بهزار...  ولا ناويبن تسالو علينا

والد ليلي....  دا كلام بردو دا احنا لينا الشرف اننا نبقي نسايب ياشريف 

كمل بعد مابص ل ليلي ولاقاها موافقة و قال...  علي خيرة الله

بااااك

قامت ليلي وقفت قصاد الشباك وهي بتبص عليه وبتقول بغل...   هندمك ياعاصي

ومفيش لحظات وكان وصل ياسين وبيركن عربيته تحت الشركة 

 وهي بتبص علي عاصي اتفاجأت ب ياسين اللي وصل وشافتو وهو بيوقف بالعربية

ياسين  وهو بينزل من العربية لمح عاصي اللي كان خارج من الشركة 

 كان ياسين مستغرب وهو شايف اخوه وهو مش فاهم كان في الشركة بيعمل ايه 

طلع ياسين لـ ليلي و بمجرّد ما فتح باب المكتب ودخل كانت قاعدة علي كرسي المكتب اول ماشافته قامت جريت عليه واترمت في حضنه وهي بتعيط 

طبعا كل ده تمثيل

 اتخض ياسين عليها و بقلق....  ليلي. مالك ياحبيبتي 

ليلي وهي بتترعش في حضنه وبتمثل الخوف وهي ماسكه فيه جامد وبتعيط بشهقات 

رفع وشها من حضنه ومسك وشها بين ايديه  وبقلق وخوف عليها....  مالك ياحبيبي. في ايه. ايه اللي حصل 

 هزت دماغها برفض وهي بتعيط...  مش عارفة اقولك ايه. مش هقدر. مش هقدر 

وهي بتعيط اوي

ياسين بقلق....  اتكلمي ياليلي.  ايه اللي حصل... وايه اللي عمل فيكي كده

ليلي بشهقات....  انا خايفة اقولك

بدأ ياسين صبره ينفذ وقال بشك ....  قولي يا ليلي ايه اللي حصل. انا علي اعصابي. ايه اللي عمل فيكي كده انتطقيي

ليلي بتوتر مصطنع....  ع. عاصي 

ياسين عينه اشتعلت غضب وكان خلاص فهم 

مسكها جامد وهو بيبص علي هدومها اللي واخد بالو انها متقطعة من وقت مادخل.. عمل ايه

ليلي وهي بتعيط بشهقات....  ك. كان عاوز يغتصـ بني.. اتهجم. عليا وقطع هدومي.. فضلت اقاومو. لحد ماعرفت ابعدو عني 

وهي بتعيط

كان بيسمعها وهو مصدوم لكن قال بغضب....  انتيي بتقولي ايييه. 

وهو مش قادر يستوعب.... عاصي. عاصي اخوياا

ليلي هزت راسها بدموع.. 

الثالث 

اخوك عاصي ك. كان عاوز يغتصـ بني.. اتهجم. عليا وقطع هدومي.. فضلت اقاومو. لحد ماعرفت ابعدو عني 

وهي بتعيط اوي

كان بيسمعها وهو مصدوم لكن قال بغضب....  انتي بتقولي اييه. 

وهو مش قادر يستوعب.... عاصي. عاصي اخوياا

ليلي هزت راسها بدموع


كانت واقفة قصاد الشباك وهي بتتخيل انها بتقول ل ياسين علي اللي عاصي عملو خصوصا بعد ماشافت ياسين وقف بعربيته قدام الشركة وطلع ليها 

لكن مرة واحدة فاقت و قالت في نفسها لأ. ياسين مش لازم يعرف حاجة دلوقتي. لان اكيد لو عرف باللي اخوه عملو وان كان فيه علاقة بيني وبين عاصي من الاساس هيبعد حتي لو بيحبني 

وهي بتبص علي هدومها اللي اتقطعت وحاولت تداريها بعد ماقفلت الجاكيت 

حسمت امرها وهي بتقول...  ياسين مش لازم يعرف اي حاجة قبل مانتجوز..  

كملت بتوعد... بعدين بقا ابقي اروق ل سي عاصي وانتقم براحتي.. ان ماخليته يطردك من البيت ياعاصي مبقاش انا 

فاقت من شرودها علي صوت ياسين اللي دخل من غير ماتحس بيه وقرب عليها وحط ايده علي وسطها وهي مدياه ظهرها وقالها....  الجميل سرحان في ايه 

لفت ليه ببتسامة وقالت...  هكون في مين. اكيد سرحانة فيك 

حاوطت رقبتو وهي بتبص في عنيه وبتقول.... بقيت شاغل كل تفكيري. امتا والزاي. معرفش.. بس كل اللي حاسة بيه دلوقتي اني بحبك 

ياسين وايده علي وسطها قال وهو حاسس ان الدنيا مش سيعاه....  كان فين الاحساس ده من زمان. ليه تعبتيني معاكي

ليلي علطول...  ما انت اللي كنت بتخوفني

ياسين... انا!! 

ليلي....  اه. طريقتك مع الموظفين وجديتك في الشغل كانت مخلياني عندي رهبة منك 

اتنهدت وقالت .. ياسين. انا عارفة من بدري انك بتحبني.وانا كمان كنت معجبة بيك وبشخصيتك  بس كنت خايفة اقرب انت طبعك صعب وانا كنت خايفة 

ياسين...  اديكي لسه قايلة اني بحبك. يعني ليكي معاملة خاصة غير اي حد 

ابتسمت ليلي وياسين قرب باسها علي خدها وقال...  مش يلا 

ليلي وهي بتاخد شنطها... يلا. بعدين انتا اتاخرت عليا اصلا

ياسين...  كان عندي اجتماع ويدوب لسه خلصان 

بعدين اكمل بتساؤل لما اتذكر عاصي اللي شافه خارج من الشركة وقال...  صحيح قوليلي عاصي كان بيعمل ايه هنا 

اتوترت ليلي لكن قالت باستغراب مصطنع.... عاصي. وايه اللي هيجيبو هنا 

ياسين....  شوفتو خارج من الشركة. عرفت انو كان عندك

ليلي اتوترت اكتر لكن حاولت تتكلم بثبات وقالت...  لا مكانش عندي..

بعدين قالت بتفكير مصطنع.... اه. يمكن كان جاي ل بابا ولا ل اي حد في الشركة. بس انا مشفتوش اساسا 

هز ياسين راسو 

وخرجو الاتنين 

.......................................... 

مساء 

رجعت ليلي البيت 

دخلت وطلعت علي اوضتها علطول بس اتفاجات ب مامتها اللي لسه راجعة من امريكا وقفتها قبل ماتفتح باب اوضتها وهي بتقول...  ليلي 

لفت ليلي ليها ...  ماما 

وقربت ليها حضنتها 

بعدت وهي بتقول...  حمدالله علي السلامه. حضرتك رجعتي امتا 

مامتها...  لسه واصلة من ساعة 

ليلي.... بس مقولتيلش انك هترجعي النهاردة يعني

مامتها بسخرية ... قولت ارجع بدري علشان اكون جمبك في فرحك. مش بعد بكرة بردو

ليلي...  ااه. 

ثم اكملت بحرج.. هو الموضوع حصل بسرعة و

قاطعتها مامتها....  مش دي المشكله..

كملت بنبرة جامدة...  ممكن اعرف الزاي هتتجوزي ياسين 

انا اللي اعرفه وجيتي حكيتهولي من فترة قريبة...  انك بتحبي عاصي اخوه. اقدر اعرف الزاي بقا ياسين اللي فرحك عليه بعد بكرة

ليلي...  ماما. انا وياسين بنحب بع

قاطعتها ناهد...  انتي كدابة.. انتي بتحبي عاصي 

مسكت من دراعتها الاتنين وهي بتقول باستفهام وشك...  اي اللي حصل بينك وبين عاصي.وخلاكي تلفي علي اخوه. اتكلمي

ليلي بدموع....  عاصي. خاني ياماما 

ناهد بصدمة...  انتي بتقولي ايه. 

ليلي مسحت دموعها وقالت...  خاني. بقولك خاني 

ناهد.. انتي متأكدة. مش يمكن فاهمة غلط 

ليلي نزلت دموعها تاني لما اتخيلت المنظر اللي شافته وقالت بوجع... شوفتو بعيني مع رنا صحبتي في الشقة مع بعض... عاصي وجعني اووي ياماما 

حضنتها ناهد بحزن عليها وقالت...  اوعي تزعلي عليه. اعتبريه كلب وراح 

وهي بتمسحلها دموعها

ليلي...  مش قبل ما اوجعه. لازم اوجعه زي ماوجعني

اتنهدت ناهد وقالت...  علشان كده روحتي تتجوزي اخوه. فاكرة انك بكده هتوجعيه 

ليلي...  دي اكتر حاجة هتوجعه. انا عارفه 

ناهد...  بس انا مش هسمحلك تعملي كده ياليلي. لانك بكده انتي اللي هتتوجعي اكتر وهتضيعي نفسك. لو ياسين عرف انك قربتي منو علشان تنتقمي من اخوه وبتمثلي عليه الحب. مش هيرحمك 

ليلي...  ياسين بيحبني. وكمان مش هيعرف حاجة متقلقيش

ناهد....  وانتي فاكرة انك هتعرفي تضحكي علي ياسين. ياسين مش سهل ولو عرف مش هيرحمك. مش لازم الجوازة دي تتم 

ليلي..ماما خلاص انا هتجوز انا وياسين 

ناهد بحدة...  اسمعي انتي هتشيلي الموضوع ده من دماغك وهتبعدي عن ياسين. انتي فاهمة. انا مش مستعدة اخسرك 

ليلي...  ماما. انا عارفة بعمل ايه كويس. قولتلك متقلقيش 

ناهد بعصبية.... اللي هتعمليه ده اصلا غلط هتخربي بيت وهتوقعي اخوات في بعض .انا مربتكيش علي كده.دا غير  ان واحدة زيك استحالة هتقدر تلعب علي واحد زي  ياسين بجبروته. لازم اقلق واخاف عليكي منو 

ليلي....  اهو ياسين ده بيموت فيا بيعشقني.. ماما لو سمحتي انا عارفة بعمل ايه 

وقربت باستها ودخلت اوضتها علطول وهي بتقولها تصبحي علي خير 

........................................... 

تاني يوم 

راحت ليلي الشركة عند ياسين ودخلت المكتب عليه كان قاعد علي كرسي المكتب مرجع ظهره لورا ومغمض عينه 

قربت ليلي عليه بالراحة وباسته علي خده برقة

فتح ياسين عينه لما حس بيها وقبل ماتبعد كان شدها عليه وقعدها علي رجله 

ليلي بدلال...  حاسب حد من الموظفين يشوفنا 

ياسين قربها ليها اكتر وهو بيدفن راسه في رقبتها...  محدش بيدخل من غير اذن 

وهو بيستنشق ريحتها بتوهان وبيقول.. تتجنني ياليلي 

ولسه هيبوسها علي رقبتها 

ليلي وهي بتبعد بكل دلع ...  ياسيين. بتعمل ايه 

ياسين وهو مش قادر يبعد... قربك بيجنتي. بتسحريني ياليلي 

ابتسمت وهي بتقول بعد مابعدت وقدت قصادة علي حرف المكتب...  بتحبني 

ياسين....  بعشقك. عمري مااتمنيت غيرك ولا شوفت واحدة غيرك

خبطت السكرتيرة ودخلت بعد ما اذن ليها بالدخول وهي بتقول....  الطيارة كان ساعة يا ياسين بيه 

ليلي باستغراب....  طيارة ايه.. انت مسافر 

ياسين وهو بيقوم ....  ايوا عندي شغل مهم ولازم اسافر علشان اخلصو 

وبص للسكرتيرة اللي لسه واقفة وقالها...  روحي انتي

خرجت السكرتيرة وليلي قالتلو.... هو السفر ده ماينفعش يتاجل او يتلغي.او حتي حد يسافر مكانك. انت ناسي ان فرحنا كمان يومين

ياسين.... للاسف لا.لازم انا بنفسي.بعدين كده كده راجع بكرة 

ليلي.... ان شاءالله.

اتزكرت وقالت.... طب والاجتماع بتاع بليل. مش هتحضره

ياسين.... عاصي هيحضره مكاني  

...................... 

مساء 

كان ياسين سافر


في غرفة الاجتماعات كانت ليلي موجودة ورجال اعمال كتير وعاصي اللي موجود مكان ياسين 

بعد وقت خلص الاجتماع وبعد ما اتفقو ومضو علي الثفقة كلو خرج 

ليلي كمان جات تخرج لكن ايد عاصي شدتها ل جوا تاني وقفل الباب 

ليلي بغصب... انت بتعمل ايه 

عاصي....  احنا لازم نتكلم

ليلي....  نتكلم في ايه. احنا مفيش بينا كلام

عاصي....  لا فيه... انا بحبك ياليلي. بحبك اوي

ليلي بسخرية....  لا بجد. بتحبني.. وخيانـ تك اللي شوفتها بعيني دي. كانت ايه

عاصي....  كانت لحظة ضعف.. غلطة وعمري ماهكررها. بس سامحيني وارجعيلي ياليلي. انا مقدرش اعيش من غيرك 

ليلي....  انت ديلك نجـ س ياعاصي. لحظة الضعف اللي بتقول عليها دي. هتحصل كتير اوي وهتكرر غلطك تاني 

عاصي.... هتغير علشانك. انا بحبك يا ليلي صدقيني

ليلي...  مصدقاك. عارفة والله انك بتحبني. بس زي ما قولتلك انت ديلك نج،س. عمرك ماهتبطل وسا، خة. اللي زيك صعب يتغير 

عاصي...  ليلي صدقيني. انا هتغير بجد.. بصي انا عارف انك بتحبيني. ابعدي عن ياسين وتعالي نرجع واوعدك عمري ماهبص لوحدة ست. 

وبدموع.... بس انتي ارجعيلي.. انا مقدرش اعيش من غيرك. متغلطيش ياليلي وابعدي عن ياسين.. انتي ليا انا. 

وقرب منها بتوهان....  انا بعشقك ياليلي. بحبك اوي. واستحالة اسيبك لحد غيري 

وقرب علي شفايفها برغبة وبقي يبوسها بجنون وعنف 

حاولت ليلي تبعدو لكن بدون جدوي  لحد ما خارت قوتها واستسلمت  ليه بعد ماكانت بتبعدو بكل قوتها وهي بتقول...ابعد ياحيوان استسلمت  ليه وللمساته اللي دوبتها وهي متخدرة 

الرابع 

قرب عاصي منها بتوهان وهو بيقول ....  انا بعشقك ياليلي 

ونزل علي شفا، يفها برغبة وبقي يبو، سها بجنون وعـ نف 

حاولت ليلي تبعدو لكن بدون جدوي  لحد ما خارت قوتها واستسلمت ليه

و بعد ماكانت بتبعدو بكل قوتها وهي بتقول...ابعد

 ياحيـ ـوان يابن الكلـ ب استسلمت ليه وللمساتو اللي دوبتها 

لكن مرة واحدة و قبل ماتضعف وتبادلو جنونه 

فاقت لنفسها وزقتو بقوة وهي بتقول....  ابعد يازبالة. ابعد عني 

لكن عاصي مكانش سامعها كان زي المجنون زقها تاني علي الحيطة وابتدي يعتدي عليها بعد ماثبت ايديها اللي كانت بتقامو وهو بيقول...  مش هسيبك لحد غيري. سامعة. مش هسيبك ياليلي

ومسك وشها وبدا يبو، سها بعنف بس ليلي مستسلمتش فضلت تقامو لحد ماقدرت تبعدو 

ليلي بغضب.... لو فكرت تقربلي تاني هتقـ تلك ياعاصي 

وفتحت الباب ولسه هتخرج وقفت بصدمة لما عاصي قال بكل هدوء.. جوازك انتي وياسين مش هيتم ياليلي لاني هعرف ياسين بكل حاجة وعليا وعلي اعدائي

لفت ليه وقالت بسخرية....  هتعرفو ايه 

عاصي....  كل اللي بينا. ولعبتك اللي بتعبيها دي مش هتكمل.لان ياسين لو عرف اننا كنا مرطبتين وانك بتلعبي عليه.اكيد انتي عارفه رد فعلو هيبقي ايه.. وقولتلك قبل كده ياليلي ان مكونتيش ليا مش هتكوني لغيري 

ليلي.... وانا بردو قولتلك انك مش هتعرف تعمل حاجة. ولا هتقدر

هزت راسها وكملت بثقة وقالت.... ايوا مش هتقدر. اقولك ليه. 

وقربت ليه وقالت....  علشان معايا الفيديو وانت بتتهجم عليا في مكتبي

عاصي...  فيديو ايه

ليلي...  هو انا مقولتلكش. مش انا صورتك وانت بتتهجم عليا. انا معايا فيديو يخلي ياسين يقتل،ك

ممكن بكل بساطة اوريهولو. لو دماغك وزتك وفكرت تقولو حاجة عن علاقتنا انا هوريلو الفيديو وشوف بقا هيعمل فيك انت ايه 

ابتسمت وقالت بثقة اكبر....  طبعا بعد مايشوف الفيديو اي كلام انت هتقولهولو مش هيصدقو. لانو مش هيشوف بس غير انك حاولت تعتدي علي خطيبة اخوه اللي فرحو عليها بعد يومين.

وفتحت الباب وخرجت وسابته في شدة غضبه 

.. 

نزلت فتحت عربيتها وركبت وقبل ماتطلع غمضت عنيها ودموعها بدأت تنزل وهي من جواها موجوعة من خيانته اللي صعب تنساها بسهولة هي اه بتظهر العكس وانها قوية لكن هي موجوعة من جواها . وموجوعة اكتر بسبب انها ضعفت بمجرد ما لمسها 

نزل عاصي هو كمان شافها وهي قاعدة في عربيتها بس هي بمجرد ما شافته نازل مسحت دموعها بسرعة وشغلت العربية وطلعت بيها وهو اتجه لعربيته ومشي وهو كمان

.. 

رجعت ليلي البيت وبمجرد مادخلت اوضتها وقفت قدام المرايا وهي بتبص علي نفسها وبتقول....  هتقدري ياليلي هتقدري تعيشي معاه في نفس البيت وتشوفيه قدامك كل يوم 

رفعت ايديها وبقت تلمس شفايفها ورقبتها اثر لمساتو 

وبدون وعي غمضت عيونها وهي بتتخيلو وبتقول...  بحبك. بحبك ياعاصي 

..... 

تاني يوم 

كانت ليلي مع صحابها في شقة متعودين يتجمعو فيها 

كانت قاعدة شاردة ومش معاهم خالص وهما بيتكلمو ويهزرو

صاحبتها جات جمبها وهي بتقول....  ايوا بقا علي اللي هتتجوز وتسيبنا. ايه يالولو للدرجادي واكل عقلك 

ليلي انتبهت ليها....  ها. 

صاحبتها...  لا انتي مش معانا خالص.. 

وبغمزة...  بس بصراحة يستاهل. دا ياسين بيه حلم اي بنت. ياسين اللي ساب كل البنات اللي نفسهم بس في نظرة منو وحبك وهيتجوزك انتي

ليلي....  هتقري ولا ايه 

ضحكت وقالت...  بصراحة اه. احنا كلنا بنحسدك 

قامت ليلي وهي بتقول.. اعوذ بالله من عنيكم

وهي بتاخد شنطتها

قربت نهي ودي البيست بتاعتها ....  علي فين. انتي لسه جايه 

ليلي....  ماشية عندي كذا مشوار. سلام

وراحت تخرج من الشقة 

نهي...  ليلي 

وقربت عليها وقالت.... ليلي. انتي شايفة ان اللي بتعمليه ده صح 

ليلي...  ايوا 

نهي....  انتي اللي هتتعبي ياليلي صدقيني.

ليلي ...  متقلقيش. يلا باي

واتحركت ناحية الباب اللي بمجرد مافتحته اتفاجأت  

ب رنا في وشها اللي اتفاجات هي كمان بيها لكن علطول  قالت ببتسامة....  لولوو. وحشاني موووت.

ثم اكملت بحرج مصطنع وقالت... ليلي اوعي تكوني زعلانة مني

ليلي بسخرية... وهزعل منك ليه 

رنا... يعني علشان عاصي سابك وحبني انا . معلش بقا القلب وما يريد

كملت ببتسامة وقالت... المهم.متعرفيش فرحتلك الزاي . الف الف مبروك ياروحي.

بصتلها ليلي بقرف وراحت تمشي لكن وقفتها رنا لما قالت..  مش هتباركيلي انتي كمان..انا وعاصي اتفقنا اننا هنتجوز  

الخامس 

فتحت ليلي الباب اتفاجأت ب رنا في وشها 

رنا كمان اتفاجأت بيها وتوترت جدا  لكن علطول اخفت توترها وقالت ببتسامة وفرحة مصطنعة.....  لولوو وحشاني مووت. عاملة ايه..الف مبروك. متعرفيش فرحتلك الزاي . الف الف مبروك ياروحي

بصتلها ليلي بقرف وراحت تمشي لكن وقفتها رنا لما قالت بحرج مصطنع...  ااوعي تكوني لسه زعلانة مني. انا مقدرش علي زعلك

ليلي بسخريه لفت ليها وقالت...  وهزعل منك ليه. وعلشان ايه

رنا...  يعني. علشان عاصي سابك وحبني انا . معلش بقا القلب وما يريد 

ليلي ضحكت بشدة وبعدين قالت ....  بغض النظر عن اني مش شيفاكي اساسا.. يعني متقلقيش مش زعلانة منك. لان صدقيني مش شيفاكي بجد.انتي واحدة مالكيش اي لازمة.لا انتي ولا عاصي. بس ثواني عيدي تاني كده كنتي بتقولي ايه

وضحكت اووي.وقالت... عاصي سابني وحبك انتي.. مش قادرة.. ايه الضحك ده 

رنا كانت هتموت من الغيظ لكن قالت....  ايه مش مصدقة.. امال لو قولتلك انو اخد مني معاد يجي يقابل اهلي علشان يتجوزني. وقريب اوي هبقي. ثواني بيقولو ايه عليها .. ااه. هنبقي سلايف 

ليلي ولا اتحرك منها شعرايه.قالت ببرود...  بجد.. عاصي هيتجوزك 

ورجعت تضحك تاني 

خدت نفس وكملت بسخرية....  وانتي مصدقة انو ممكن يتجوزك 

رنا...  طبعا هنتجوز.. بيحبني يابنتي . اكيد مش محتاجة اقولك.. انتي شوفتينا بعينك

ليلي....  شوفت اه.

قربت ليها وقالت جمب ودنها...  بس مشوفتش حب.

شوفت حاجة تانية. شوفت واحدة رخيصة رمت نفسها في حضن واحد  علشان يقضي معاها ليله. واحدة ركلام يعني 

بعدت وقالت...  احب اقولك انو استحالة يتجوزك. اولا لانو مبيحبكيش ودي حاجة انتي عارفاها . ثانيا.. عاصي مش ممكن يتجوز واحدة سلمت نفسها ليه.. استحاالة. انتي بالنسبالو زي اي واحدة بيجبها من بيت دعار، ة يقضي معاها ليله وبعد كده بيرميلها قرشين. بس الفرق بقا بينك وبينهم ان بتوع الدعارة بيطلعو بقرشين. انتي بقا بتشتغلي مجاني حتي القرشين مش بتاخديهم .يعني انتي بانسبالو اسهل بتيجي ببلاش..طب تحبي اعرفك اخرك كمان..انتي كتيرك معاه ليلة.ليلتين وهيقرف يلمسك.واكيد طبعا اللية او الليلتين عدو.لاني واثقة انو مش هيلمسك تاني. بعد ما انا سيبته

رنا كانت واقفة مفروسة منها لكن قالت وهي بتحاول تتكلم بثقة..  كل اللي انتي بتقوليه ده بتراضي بيه نفسك. لأنك واحدة متضايقة ومتغاظة ومحروقة بعد شوفتينا مع بعض.. وهنتجوز وهتشوفي ياليلي. لان عاصي مايقدرش يستغني عني

ضحكت ليلي وقالت....انتي صعبانة عليا اوي..

كملت وقالت... تعرفي ياحلوة. ان عاصي كان بيعيطلي النهاردة وبيترجاني علشان ارجعلو..

كملت بتأثير مصطنع...  صعب عليا بصراحة. لو انتي كمان شوفتيه كان هيصعب عليكي مووت..

وسابتها ومشيت 

كانت رنا واقفة هتموت من الغضب.. وهي بتقول بابنت الكاالب. 

.................... 

بعد يومين  

كانت ليلي في الفندق بتجهز لان اليوم كان الفرح 

.. 

مساءا

كانت الحفلة ابتدت واللي كان موجود  فيها اكبر رجال الاعمال والاهل والاصدقاء والمعارف وممثيلين ومغنيين والصحافة 

نزلت ليلي مع باباها اللي سلمها ل ياسين اللي كان شايفها حورية. ملكة جمال. وهو منبهر بيها وبجمالها اللي بيسحرو دايما 

مسك ايديها واشتغلت اغنية رومانسية وقربو رقصو عليها تحت انظار عاصي اللي كان واقف حاسس انو مشلو.ل  ومش قادر يعمل حاجة. نار الغيرة بتاكل فيه بس. حبيبتو في حضن اخوه. كان حاسس بنار بتحرق في قلبه. عاوز يجري يبعدو عنها ويخدها منو ويقولي دي بتاعتي. ملكي انا وبس مش من حق حد تاني 

ليلي كانت بترقص في حضن ياسين وهي متأكدة ان عاصي هيمـ وت لكن كانت متجاهلاه تماما ولا كأنه موجود 

وحبت تولع النار فيه اكتر وطول ما كانو بيرقصو كانت بتقرب من ياسين بطريقة رومانسية و اتعمدت تحضنه  كل شوية وهي مقربة منو بطريقة مثيرة 

تحت انظار عاصي اللي كان الدم بيغلي في دماغه

بعد دقايق كانو خلصو وراحو قعدو 

شوية وياسين انشغل مع رجال الاعمال معارفو اللي كانو بيباركولو وليلي  قامت مع صحابها وفضلو يرقصو وهي مهيبرة علي الاخر وهي بتحاول تعيظ في عاصي بكل الطرق وهي بتبينلو قد ايه هي مبسوطة وفي قمة السعادة 

كان عاصي مش قادر يشيل عينو من عليها وهو قاعد بيشرب بطريقة غبية ومش حاسس بنفسه وهو ماسك الكاس في ايده هيكسرو من شدة غضبه 

مستحملش عاصي وقام ساب الفرح وخرج وهو دموعه في عنيه. خد عربيته وطلع بيها. مشي بلا وجهة محددة وهو حاسس بنار بتحرق فيه عاوز يصرخ باعلي صوته ويقول دي بتاعتي. محدش ليه فيها غيري 

بعد وقت وبعد مالف بالعربية وهو مش عارف رايح فين 

وقف مرة واحدة بالعربية ودموعه بدات تنزل وهو حاسس بندم كبير  فضلت دموعه تنزل وهو متأكد انو خلاص خسرها للأبد 

.. 

بعد ساعات عدت كان خلص الفرح وطلعو ياسين وليلي للجناح اللي مجهز ليهم 

بعد دقايق كانت ليلي في  الحمام بتاخد الدش بتاعها بعد ماغيرت الفستان

انتهت من الشاور و بعد مالبست البرنص وقفت قدام المرايا اللي في الحمام وهي بتبص علي نفسها 

وفي نفسها بتقول ياتري اللي بعملو ده صح ولا غلط.

طب هل هقدر اكمل.. خدت نفس وقالت بإصرار لازم اكمل لازم 

واتنهدت و خرجت من الحمام 

كان ياسين في البلكونة بيدخن سيجار 

قربت عليه مسكت دراعه وسندت راسها علي كتفه 

رفع ياسين وشها ليه وهو بيتأملها بنظرات كلها حب 

ياسين....  تعرفي اني بعشقك ياليلي 

ردت ليلي وقالت ...  وانا بموت فيك.. بحبك ياياسين 

ياسين...  بس مش اكتر مني. لاني محبيتش غيرك في حياتي. مفيش واحدة دخلت قلبي غيرك ياليلي

ابتسمت ليلي وهي شايفة الحب في عنيه لكن اتلاشت ابتسامتها لما هو كمان ملامحو قلبت بجمود وكمل وقال...  ايه اللي بينك وبين عاصي اخويا 

ليلي بلعت ريقها بصدمة و

السادس 

"ايه اللي بينك وبين عاصي" 

قالها ياسين بهدوء وهو بيطفي سيجارته، اتجمدت ليلي مكانها بصدمة وهي بتبلع ريقها بخوف من انو ممكن يكون كشفها 

بصلها ياسين بملامح جامدة...  ردي. ايه اللي بينك وبين اخويا 

ليلي بتوتر.....  تـ تقصد ايه

ياسين....  قصدي انتي فهماه 

ليلي رغم توترها حاولت تتكلم بثبات وقالت....  كنا مع بعض  في الجامعة زمايل بس 

ياسين....  بس 

ليلي اتنهدت بتوتر ....  بس

ياسين... وكان عندك في مكتبك بيعمل ايه 

ليلي... ا. امتا

ياسين بسخرية.... يوم ما سألتلك وقولتي انك مشوفتيهوش..بس الحقيقة انو طلع كان جايلك انتي.وكان معاكي في المكتب 

كانت ليلي بتسمعه بزهول وهي مصدومة من انو عرف

ليلي بارتباك لسه هترد ياسين زعق مرة واحدة.... كدبتي ليييه 

ليلي بندفاع.....  علشان اخوك ده واحد حيـ وان وز، بالة.. هو كان عاوز يبوظلنا الجوازة

مسكت ايده وهي بتحاول تخليه يثق فيها وهي معتقدة انو كل ده مش عارف غير ان عاصي كان معاها بس في المكتب وانو مايعرفش باقي لعبتها وان هو ده اللي مضايقه وقالت... انا محبيتش اقولك علشان مايحصلش مشاكل بس. 

ياسين...  وايه هي المشاكل اللي كانت هتحصل..

سكتت وهي مش عارفة تقول ايه 

مسكها جامد من دراعها.... لأخر مرة هسألك.. ايه اللي بينك وبين اخويا 

بلعت ريقها وقالت ..... هو لما عرف اننا هنتجوز اتضايق.

ياسين بكل هدوء....  ليه

ليلي... ل لانو.ک كان عاوز يتجوزني 

بصلها ياسين بتركيز  وهو مستني يشوف اخرها 

كملت ليلي بتوتر لكن كانت بتحاول تخفيه وقالت...  كان عاوز نرتبط او نتصاحب بس انا كنت عارفة ان هو بيعرف بنات وليه علاقات كتير علشان كده مكنتش بسمحلو يقرب مني.. هو انسان مستفز وحيو، ان. علشان كده لما جالي الشركة هددني انو هيبوظلنا الجوزاة اتخانقت معاه   

ياسين....بس  يعني مكنتوش علي علاقة ببعض. مكنتوش مرتبطين ومتفقين تتجوزو

ليلي بلعت ريقها برعب لما اتأكدت انو عارف كل حاجة لكن قالت...  لا

وقبل ما تكمل قاطعها لما فتح تليفونة وقال بزعيق...  وده ايييه

وكان فيديو ليها هي وعاصي لما كانو مع بعض بعد الاجتماع  في نفس اليوم اللي ياسين كان مسافر فيه وقت ما عاصي با، سها

ليلي كانت بتشوف الفيديو وهي حرفيا هتموت من الخوف. كل اللي حصل بينهم وقتها كان متسجل صوت وصورة 

ليلي...  انت جبت ده الزاي

ياسين...  انا اللي حطيت الكاميرا قبل ماسافر. لاني كنت شاكك ان فيه مابينكم حاجة.. من يوم ما شوفته نازل من مكتبك وانا شاكك. 

ليلي.... ليه اتجوزتني وانت عارف كل حاجة . ليه مواجهتنيش من الاول و كملت واستنيت لحد اللحظة دي علشان تواجهني

ياسين.... للأسف متأكدتش غير قبل الفرح بيومين.. وقتها فكرت اني انهي المهزلة دي ومكلمش في الجوازة. بس قوليلي كنت هقول ايه للناس ..لما الجوازة تتفشكل قبل الفرح بيومين.طب ايه السبب.

ميل عليها  وهو بيقول بغضب... انتي عارفة انتي عملتي فيا اييه.

كانت ليلي حاسه بالندم وهي دموعها نازلة

سابها ياسين وهو بيقول.... طب شكلي ايه قدام اخويا الصغير اللي عارف ان الهانم وخداني وسيلة للانتقام منو وهو شايفني مغفل 

زعق فيها بغضب.....  بتخدعيني يازبـ الة. بتخدعيني. عاوزة تنتقمي من اخويا. تجيلي انا وتمثلي عليا الحب. وخداني كوبري.. ايه قولتي مش هعرف وهفضل مغفل 

ليلي كانت باصة في الارض وهي مش قادرة تنطق ولا ترفع وشها ليه 

ياسين بزعيق جامد مسك وشها ورفعه ليه وهو بيقول....  بصيلي هنا وقوليلي عملتي كده ليه

ليلي بدموع...  انا اسفة. كنـ.. 

قاطعها ياسين....  كنتي فاكرة انك هتعرفي تضحكي عليا..وتكملي في لعبتك الوسـ خة وهبقا المغفل اللي بتلعبي بيا.. بس حسبتيها غلط لان مش انا. مش ياسين الوازن اللي بنت امبارح تعرف تضحك عليه وتستغله. انا شكيت فيكي من يوم ما جيتيلي وقولتي انك موافقة علي الجواز. بس متخيلتش ابدا انك تكوني علي علاقة بأخويا . بس انا قررت انت،قم منك

بصتله ليلي بعدم تصديق

ياسين... مش انتي حبيتي تنتـ قمي من عاصي علشان خانك وجيتي تمثلي الحب عليا بعد ما استغليتي حبي ليكي.. انا كمان بنتـ قم منك علشان فكرتي تخدعيني.. ودلوقتي هطلقك تاني يوم جواز.. شوفي بقا لما ليلي عيسي العطار بنت رجل الاعمال الكبير المعروف تطلق تاني يوم جواز .. ياتري جوزها اكتشف عنها ايه 

بصتله ليلي بصدمة وقالت بزهول...  لا انت اكيد مش هتعمل فيا كده 

ياسين بقسوة. لأ هعمل كده. ودلوقتي حضري نفسك علشان ترجعي لأبوكي

ليلي بدموع...  ياسين انا اسفة.. عارفة اني غلطت.. بس ارجوك متعملش فيا كده 

ياسين بغضب....  امال عاوزاني اعمل ايه. عاوزاني اتصرف معاكي الزاي بعد اللي عملتيه

ليلي بدموع...  عاقبني بأي حاجة بس ارجوك متفضـ حنيش. 

ياسين...  لازم دا يحصل علشان تعرفي نتيجة اللي عملتيه

ليلي بدموع وهي بتمسك ايده بترجي ... انا عارفة اني غلطت واسفة. بس ارجوك.. والله بابا مش هيستحمل 

سحب ياسين ايده منها وقال بملامح جامده باردة.. بكرة الصبح تجهزي نفسك هترجعي لابوكي 

وسابها وخرج من الجناح

وهي قعدت علي الارض وفضلت تعيط 

............ 

عند عاصي 

كان في عربيته قدام البار اللي متعود يسهر فيه 

وهو لسه دموعه بتنزل وهو حاسس بضياع 

نزل من العربية ودخل المكان وقعد يشرب في خمـ رة كتير وهو في دنيا تانية فضل كده لحد الصبح 

.... 

عند ليلي وياسين 

دخل ياسين بهدوء وهو بيبص عليها كانت قاعدة بتعيط لسه 

ليلي علطول قامت وقفت قدامه وقالتلو...  انت مش ممكن تعمل فيا كده. انا عارفة.. انت اكيد مش هتأذيني يا ياسين 

ياسين.... للأسف مش هأذيكي فعلا. 

ابتسمت ليلي وهي بتمسح دموعها.. بجد

كمل ياسين  .... مش علشانك. علشان خاطر ابوكي بس اللي مش هخسره بسببك... اسمعي انتي هتفضلي علي ذمتي فترة. كام شهر علشان محدش يشك في حاجة وبعدين هطلقك 

ليلي هزت راسها وقالت...  انا مش عارفه اقولك ايه. شكرا 

ياسين مبصلهاش ودخل الحمام 

.... 

عند عاصي 

رجع شقته وهو تعبان و بمجرد ما دخل الشقة اترمي علي الكنبة ونام بتعب


.. في الليل 

فاق  عاصي علي خبط الباب قام بتعب فتح اتفاجأ ب رنا اللي اول ما شافته نطت في حضنه وهي بتقول.. وحشتني 

لكن عاصي بغضب بعدها عنو وقال...  انتي ايه اللي جابك 

رنا بدلع وهي بتقرب منو...  بقولك وحشتني. ايه موحشتكش

 وبعد ما قفلت الباب قربت باستو 

ودخلت قعدت علي الكبة وهي بتقلع الجاكيت 

عاصي قرب ليها بغضب... انا مش قولتلك متجيش هنا تاني. اييه اللي جابك. يلا اطلعي بررا

رنا ببرود... اهدي بس 

وبعدين قالت  بغضب...  كل ده علشان ايه.علشان حبيبة القلب.. ماهي سابتك وراحت اتجوزت اخوك. وانت عارف انها عملت كده علشان تكـ سرك 

قامت قربت ليه جامد وقالت  .. انا بحبك ياعاصي. بحبك بجد 

وهي بتحاول تحضنه 

لكن عاصي بعدها عنه بغضب ومسكها من شعرها وقال.. انا مش عاوزك في حياتي انتي فاهمة 

رنا بوجع... ياعاصي شعري بيوجعني. سيبني 

عاصي  زقها بغضب...  مش عاوز اشوفك تاني.. يلاا

وراح قعد علي الكنبة وهو حاسس بصداع

رنا... انت بس لو تسمعني.. 

كملت بشجاعة وقالت.... احنا لازم نتجوز 

بصلها عاصي بغضب بس قبل مايتكلم رنا قعدت قدامه وقالت بخبث...  لو عاوز تردلها القلم. لازم نتجوز. مايكسرش الست غير ست زيها 

بصلها شوية وبدأ يفكر في كلامها

السابع 

رنا بخبث.... مايكسر،، ش الست غير ست زيها. لو عاوز تردلها القلم لازم نتجوز 

كانت رنا قاعدة قدام عاصي وهي بتحاول تقنعو بجوازه منها 

لكن عاصي رد عليها ببرود وقال... وحتي لو حبيت اتجوز اكيد مش هتجوزك انتي يارنا 

رنا بضيق...  ليه يعني مشبهش ولا مليقش بسيادتك

عاصي...  برافو عليكي. فعلا متلقيش لأن عاصي الوزان لما يفكر يتجوز اكيد مش هيتجوز واحدة سلمتلو نفسها. انتي رخيـ،، صة يارنا

رنا بصدمة ....  يعني ايه. هو علشان حبيتك وآمنتلك يبقي في نظرك رخيـ،، صة 

عاصي..طبعا رخيـ،، صة  . واحدة عرضت نفسها عليا هتكون ايه 

كمل بسخرية... الخضرة الشريفة

رنا بدموع...  انا حبيتك بقلم فريدة احمد 

بسخرية اكبر..  وهو اي حد تحبيه تسلميلو نفسك..طب بذمنتك هأمنلك الزاي لو اتجوزتك.اضمن منين ان محدش لمسـ،، ك غيري 

رنا....  انت عارف ومتأكد ان مفيش غيرك لمسـ،، ني

عاصي ببرود ..الصراحة لا انا في الحتة دي معرفش احدد. انا كل اللي اعرفه انك و،، سخة وماعندكيش مانع انك

تعر،، ضي نفسك علي اي راجل وتسلميلو نفسك 

قامت رنا بغضب وقالت...  لااا انا مسمحلكش تغلط فياا 

واذا كنت انا زبا،، لة ف انت حيوا، ن وزبا،، لة وو،، اطي

قام عاصي ‏مسكها من شعرها بغضب وعنـ،، ف وقال...  صوتك يوطي ياروح امك.. لما تتكلمي معايا تتكلمي بأدب. 

ويلاا غوري من خلقتي.. مش كفاية اللي حصل بيني انا وليلي بسببك يابنت الكـ،، لب.. كنتي فاكرة اني هتجوزك. ياو،، سخة

كمل بتوعد.... بس بسبب عملتك السودة دي قسما بالله لأندمك  واستعدي للي هتشوفيه وهيحصل فيكي علي ايدي.. ودلوقتي حالا تغوري من هنا

وهو بيزقها لـ برا ناحية الباب وبغضب .. ولو جيتي هنا تاني متلوميش غير نفسك.

وبزعيق...  يلااا

بصتله رنا بغضب وغـ،، ل وهي بتتوعلو وفتحت الباب وخرجت 

وعاصي قعد علي الكنبة وحط دماغه بين ايديه بتعب وهو مش طايق نفسه 

............................. 

 

تاني يوم صباحا

عند ليلي وياسين

دخل ياسين وهو بيقولها.... حضري نفسك هنرجع الفيلا 

ليلي... حاضر 

ياسين خرج يعمل مكالمة وليلي قامت تجهز 


وبعد وقت سابو الفندق ورجعو الفيلا استقبلوهم اهلو اللي كانو مبسوطين بيهم جدا وهما بيباركولهم


في المساء.. 


كانو اهلها راحولها يباركولها هما كمان في الصباحية اللي هي مش صباحية اصلا  لكن ياسين وهي كانو بيتعاملو عادي علشان محدش يشك في حاجة وكانو بيتعاملو مع بعض كويس جدا قدام اهلها واهله اللي كانو مبسوطين بيهم جدا 


في اخر الليل وبعد ما اهلها مشيو ... 

كانو في الاوضة

ياسين واقف في البلكونة بيدخن سيجارة 

ليلي راحت عندو وقالت بتردد .. ياسين 

بصلها ياسين...  خير

ليلي ...  هو انت ممكن تعاملني زي الاول 

ياسين مردش وهو بيكمل السيجارة

ليلي بضيق... انا بكلمك علي فكرة 

بصلها ...  عاوزة ايه بقلم فريدة احمد 

ليلي...  عاوزاك تتعامل معايا زي الاول 

ياسين... وانتي شايفة ان اللي عملتيه يخليني ابص في وشك.. احمدي ربنا ياليلي اني لحد دلوقتي مش عاوز اعمل اي تصرف يزعلك. لأني لو اتعاملت معاكي من غير عقل مكنتيش هتستحملي رد فعلي

ليلي بإحراج...  انا غلطت عارفة. واتأسفتلك كتير 

اتنهدت  وقالت... ياسين انا والله اسفة..بس الانتـ،، قام كان عا، ميني. .. اخوك خا،، ني.لما شوفت خيا، نته بعيني مكنتش عارفة بعمل ايه..عارفة ان الطريقة غلط ومش هنكر اني استغليت حبك ليا..بس كنت موجوعة.

خدت نفس وبدون ماتحس قالت... اصل انت مش عارف انا حبيت عاصي اوي و

قاطعها ياسين اللي بمجرد ما قالت كده حس بطعـ، نة في قلبه وبدون وعي قال بغضب...اسكتييي 

ليلي استوعبت اللي قالته وعلطول قالت...  انا اسفة  

 

....

تاني يوم كانت طلعت ليلي بلكونة اوضتها بتبص فجأة لاقت عاصي واقف بعربيته  وهو قاعد معمض عينه وسرحان، ليلي غصب عنها كانت بتبص عليه باشتياق وهي مش واعية،

سرحت مرة واحدة وهي بتفتكر..

فلاش باك 

ليلي نزلت من الشركة بعد ماعاصي كلمها تنزلو وقالها انو واقفلها تحت 

قربت ليلي عليه وهو واقف بموتسيكل 

ليلي... في ايه بقا وايه المفاجاة اللي عاملهالي 

عاصي... اصبري علي رزقك. تعالي يلا اركبي 

ليلي... اركب فين.. فين عربيتك 

عاصي.... المشوار ده مش محتاج غير الموتسيكل.. يلا تعالي 

ليلي...  انت مجنون.. عاصي انا مش متطمنالك. انت هتوديني فين 

عاصي ..  متخفيش مش هخطفك 

ليلي بضحك...  لا اخطفني واطلب فديه 

بصلها عاصي بحب وقال... ولا كنوز الدنيا توفي حق جمالك

ابتسمت ليلي وركبت معاه وهي بتمسك فيه جامد وبتقول..عاصي متتجننش سوق براحة علشان انا عارفاك

عاصي...  امسكي كويس بس ومتخفيش 

شهقت ليلي مرة واحد لما في اقل من ثانية كان عاصي طار بالموتسيكل 

ليلي وهي محاوطة رقبتو جامد ميلت باسته علي خده قالت بحب .. بحبك وبمو، ت فيك وفي جنانك

بااك

فاقت ليلي  لنفسها اتنهدت بتعب وعلطول دخلت وهي بتدعي في نفسها انها تنساه 


بعد شوية كانت واقفة في الحمام قدام المرايا بعد ما غسلت وشها بصت في المرايا علي نفسها وفجاة دموعها بقت تنزل قعدت علي الارض وهي بتعيط بحزن وهي بتفتكر ايامهم وكل اوقاتهم اللي كانو بيقضوها مع بعض وقد ايه بتحبو وكانت مبسوطة معاه 

ليلي دموعها كانت بتنزل غصب عنها وهي مش عارفة توقفها غمضت عيونها وهي قاعدة مكانها علي ارضية الحمام ودموعها بتنزل بالم وبدأت تفتكر تاني

فلاش باك 

عاصي كان واقف بعربيته وهو مستني ليلي وهو قاعد في العربية بيغني بيقول...  حبيبي ولا علي بالو شوقي اليه ولا شاغل بالي انادي عليه وليالي كتير افكر فيه واحن اليه ولا داري 

قاطعته ليلي اللي قربت عليه وبصت من شباك العربية لاقيته قاعد مندمج وبيغني راحت كملت وقالت...كفاية انو بقالو ليلة ويوم علي طول في خيالي ومفيش نوم 

بصلها عاصي وقال..  مفيش نووم خالص شقلبتي حالي وكياني 

ليلي... بجد 

عاصي...  اه بجد مش شايفة انا قايم نايم بفكر فيكي.شوفتي شقلبتي حالي الزاي.. اركبي يابطل 

وهو بيفتحلها العربية

ركبت وبصتله وهي بتقول.. بس مزاحك عنب اوي النهاردة

رايق يعني وقاعد بتغني

مسك عاصي ايدها وباسها بحب وقال..  علشان شوفتك بس 

ليلي... انت هتمثل انت قاعد بتغني من قبل ما اجي 

عاصي...  منا علشان قاعد مستني البطل 

بصلها بحب وقال...  وحشتيني 

ليلي...  وانت كمان وحشتني اوى

عاصي...  اوي اوي ولا نص النص 

ليلي... اوووي  بقلم فريدة احمد 

قرب عاصي با،، سها علي خدها. وقال.. انتي اللي علطول بتوحشيني. حتي وانتي معايا 

وقرب باسها تاني بس المرادي علي شفا، يفها 

ليلي بتحذير...  عاصي اخر مرة تبو، سني 

عاصي وهو بيضغط علي شفته بحبك ومش بعرف امسك نفسي قدام جمالك اعمل ايه.. انتي جمالك دا ياليلي يستاهل الواحد يقفله و يضربلو تعظيم..

ليلي بهيام ...  بتحبني

عاصي...  بعشق امك 

ليلي...  عاصي 

عاصي...   قلبه 

ليلي.... متبلفنيش بالكلام. هتحترم نفسك ومفيش بوس تاني.تمام 

عاصي.... مقدرش اوعدك 

ليلي...  نعم!

عاصي.... وهو بيقربها ليه قال... يعني ماينفعش يبقي معايا وتكاية زيك كده ومقربش..دا انا يبقي معنديش نظر ومبفهمش ومغفل..لازم الواحد يقدر الجمال 

وبدون ماتاخد بالها كان نزل علي شفا،، يفها يبو،، سها بر،، غبة  وهي بدون وعي بدات تتجاوب معاه وتبادلو جنونه

... 

باك. 

ليلي كانت بتفتكر اللحظات اللي كانت بينهم وهي بتعيط بحزن بس فجأة قامت مسحت دموعها بعنف وقالت لنفسها.لازم انساه.لازم


وخرجت من الحمام لبست اشيك لبس عندها ووقفت تحط ميكاب قدام المرايا وظبطت نفسها علي الاخر وبعدين فتحت الاوضة علشان تنزل اتفاجات بيه طالع علي السلم 

بصتله وراحت تمشي من جمبه وهي بتتجاهله 

عاصي مسكها من ايدها 

ليلي بحدة...  سيب ايدي 

عاصي بعيون حمرة اثر الشرب اللي شربو اليومين اللي فاتو والصداع قال ....  مبسوطة دلوقتي ياليلي.. مبسوطة بعد ماقطعتي اللي بينا للابد 

ليلي...  طبعا مبسوطة 

عاصي...  مظنش انك مبسوطة ياليلي.. لانك مش هتعرفي تطلعيني من قلبك 

ضحكت ليلي باستهزاء وقالت...  مش هعرف.. انا طلعتك من بدري ياعاصي ودوست عليك برجلي كمان.. انت متشغلش تفكيري ياعاصي. لان اخرك تتنسي 

وبصتله بالامبالاة ونزلت من جمبه 

كانت تحت مامت ياسين قاعدة بتشرب نسكافيه قدام التلفزيون اول ماشافت ليلي نازلة قالت بابتسامة... اهلا بالمزة مرات ابني

ابتسمت ليلي وقربت باستها علي خدها وقالت...  عاملة ايه ياطنط 

مامت ياسين...  كويسة ياروحي.. تعالي جمبي 

قعدت ليلي جمبها ومامت ياسين قالت...  انا طول عمري كان نفسي اخلف بنت لكن ربنا مرزقنيش. بس انتي من النهاردة بنتي 

ليلي بحب...  طبعا يا طنط.. حضرتك نفس غلاوة ماما بالظبط

وقعدو وقت كبير مع بعض يتكلمو ويهزرو لحد ما ياسين دخل 

ليلي كانت قاعدة عادي لكن في نفس اللحظة شافت عاصي نازل من علي السلم  راحت قامت علطول قربت علي ياسين وحضنته وهي بتقول.. حبيبي وحشتني  استقبلت ياسين بطريقة اي واحدة بتعشق جوزها 

ياسين كمان حضنها وهو بيبوسها علي راسها لكن قال جمب ودنها.. ملهاش لازمة الحركات دي

ليلي بصوت واطي...  علشان شكلنا العام

ياسين...  شكلنا العام ولا بتغظي عاصي

ليلي بصتلو بغيظ لانو فهمها لكن قالت بصوت.اتأخرت اوي ياحبيبي.. 

و كملت وهي بتبص لمامته وبتقول... طب انا هشهد عليك مامتك.

ياسين بصلها بزهول وهو مش عارف هتقول ايه 

ليلي .شوفتي ياطنط  يرضيكي يعني ابنك يتفق معايا يخرجني وفي الاخر يتأخر في الشركة وينسي الخروجة اللي وعدني بيها 

مامته بعتاب... ليه كده ياياسين 

ياسين...  مين قال كده ياماما.. انا اقدر بردو. دا انا عاملها مفاجأة 

وميل باسها علي خدها وقال.... يلا اطلعي البسي 

ليلي طلعت بسرعة  

وياسين قرب باس راس مامته وهو يقولها.. عاملة ايه ياست الكل.. 

مامته... الحمدلله ياحبيبي 

وعاصي هو كمان قعد بعد ما كان بيبصلهم بضيق بص لمامته وقال بهدوء ... عامله ايه ياماما

مامته..كويسة ياحبيبي  .. مش ناوي تفرحني انت كمان وتشوفلك واحدة بنت ناس كده زي ليلي تتجوزها 

عاصي  بصلها شوية وبعدين  قال...  طبعا ياماما وكمل بشرود وقال..  وقريب اوي 

 بص ياسين ل عاصي وقال.... ماجيتش الشركة ليه النهاردة 

عاصي.... بكرة هروح يا ياسين. انا بس قومت مصدع شوية النهاردة

ياسين... طبعا من السهر 

كمل بحدة...  انا الحال ده ما يعجبنيش.. هتستهبل متجيش الشركة.. بس بالمرة تبقي تنسي المرتب 

مامته.... خلاص ياياسين. هو قالك انو كان تعبان

ياسين...... هو علطول كده بيجي يوم وعشرة لأ. البيه متدلع 

......... 

مرت الايام 

ياسين وليلي كانو بيتعاملو مع بعض قدام الناس زي اي اتنين متجوزين عن حب لكن جوه في اوضتهم مفيش حد فيهم بيكلم التاني او بمعني اصح ياسين كان بيبقي متجاهل ليلي تماما 

عاصي كان طول الوقت حزين وكان لما بيشوف ليلي وياسين مع بعض كان بيبقي هيموت من الغيرة 

...... 

عند رنا 

رنا واقفة في الحمام وفي ايديها اختبار حمل اللي نتيجته طلعت ايجابية كانت بتبص عليه ببتسامة خبيثة وهي بتقول... وان مكنتش هتتجوزني بمزاجك هتتجوزني غصب عنك يابن الوزان 

... 

عاصي طلع من الشركة وركب عربيته ولسه هيطلع 

اتفاجا باللي بتفتح العربية وبتركب جمبه 

عاصي بصلها بغضب... اناا مش قولتلك ما المحكيش تاني رنا...  انا حامل. حامل في ابنك ياعاصي 

بصلها عاصي بصدمة.. 

يتبع 


تعليقات