القائمة الرئيسية

الصفحات

قصة البريئة (الجزء الأول والثاني) حصريه وجديده

 قصة البريئة (الجزء الأول والثاني) حصريه وجديده 


قصة البريئة (الجزء الأول والثاني) حصريه وجديده 

كنت عايشة في بيت اخويا وبخْدم بلقمتيّ

وياريت حتى كنت بلاقي اللقمَة..

لان زوجة اخويا كانت قاادرة ومفترية..

وكانت بتوفر الاكل لولادها ولنفسها

وانا كنت باكل بواقي الاكل لو اتفضل منهم بواقي اصلا

وبالرغم من كل ده..

كنت بحمد ربنا علي كل حال وببوس ايدي وش وضهر ..

لكن زوجة اخويا كانت ديما تشتكي باني حمل تقيل عليها هي واولادها

ومش بتعرف تاخد راحتها في بيتها بسببي ..

احيانا كتير كنت ببكي واشتكي لربنا يخلصني من ذل زوجة اخويا.

والعيشة معاها

لحد ما جاء الوقت وربنا استجاب لدعائي

ففي يوم من الايام..لقيت اخويا جاي بيبشرني بان جاني عريس

ولما زوجته سالته عن العريس وبيشتغل ايه؟

قال..ان العريس ابن عين اعيان البلد

طبعا احنا مكناش مصدقين ان عين اعيان البلد

ده يسيب بنات الحسب والنسب ويجي يتقدملي انا

لان ابو العريس كان رجل عنده اراضي زراعية وبيوت ومصنع قطن والفلوس في البنوك كمان

..من الاخر عنده ثروة كبيرة وهيورث الثروة دي عنه اولاده الثلاثة الذكور

اصله هو معندوش غير ثلاث ابناء ذكور اتنين منهم متزوجين والثالث هو العريس

ولكن اخويا اكد لي ان الرجل ده جاي النهاردة يخطبني انا بالذات ..وطبعا مكنتش مصدقة نفسي من الفرحة

واخذت اجهز نفسي واستعد لمقابلة العريس..

فقمت باستلاف فستان من احدي صديقاتي

كما اخذت بعض ادوات التجميل لاضع بعضا من المكياج الخفيف

وبالفعل لبست وتزينت

وحضر ابو العريس ومعه اثنين من ابنائه.

فنظرت صديقتي من خلف الباب عليهم

وقالت.. بعد ان استرقت البصر الله يا بنت عريسك زي القمر


قلت..يسلام يعني كنتي عرفتي هو مين فيهم عريسي؟

دنا اخويا قال ..ان ابو العريس جاي ..ومعاه ولاده الاتنين

قالت..عليا النعمة ولاده الاتنين زي القمر

وشوية واخويا دخل عليا وطلب مني اجي عشان اقدم الحاجة الساقعة لابو العريس واولاده..

وبالفعل ذهبت علي استحياء ونظرت في خجل وشاهدت الاخين

ولم اميز من يكون العريس فيهم؟

المهم دخلت ووضع لي ابو العريس الكثير من النقود في صينية التقديم الي قدمت لهم فيها الحاجة الساقعة..

و


الجزء الثانى

.

بعد لما عرفت ان العريس لم يأتى مع ابيه لخطبتى وقال والد العريس ان ابنه بعافية شوية ومش قادر ان يحضر اخذت الافكار تذهب بى لبعيد انهم اختارونى انا بالذات وانا فقيرة عشان اكون ممرضة له وخدامة وانكسر خاطرى ونمت ليلتها حزينة ومقهورة على حالي..

.

لكن انا ساعتها ..لو العريس كان ايه ؟

كنت هوافق عليه حتى لو كان مرضه ميئوس منه

عشان اخلص من ذل زوجة اخويا

والحرمان اللي انا عايشة فيه طول عمري

و على راي المثل ( ايه اللي رماك على المر غير الاكثر مرارة منه )

المهم مفيش اسبوعين كان نفس الرجل وأولاده الاتنين جاءوا عندنا تاني واتفقوا على كل حاجة

وابو العريس فهم اخويا انهم مش عايزيني اجيب قشاية ولا عايزين اي حاجة يادوب اروح بشنطة هدومي..

والكلام ده هيبقى يوم الخميس

لانهم حددوا الدخلة هتبقي يوم الخميس الجاي..

.

طبعا انا لميت الهدمتين القدام بتوعي

وانا مكسوفة من الرقع اللي فيهم

لان اخويا مكنش معاه حتى يجيبلي قمصين نوم اروح بيهم بيت عريسي

او بمعنى اصح زوجته لم توافق ان تعطيه فلوس يشتري لي بها اى شىء

المهم يوم الخميس دخلت بيت العريس مكسورة وراسي في الارض

عشان مكنتش جايبة معايا جهازي زي كل البنات ..

ده حتى جاية لوحدي والعريس ماجاش ياخدني ولم اراه الى هذه اللحظة الي دخلت فيها بيتهم

وفضلت اقول لنفسي معلش يا بت مهو مريض وزمان رجله فيها شلل ولا مقطوعة ولا حاجة..

المهم دخلت بيت العريس وكانوا البنات بيسقفوا ويرقصوا وانا قاعدة وسطهم بفستان الفرح اللي استلفته من واحدة صاحبتي..

وفجاأة لقيت …

البنات فضلوا يهللوا ويقولوا..الماذون وصل

..وبعد كتب الكتاب…لقيت ابو العريس اخدني من ايدي وبيوصلني للعريس..

ولما بصيت للعريس وجدته سليم وصحته كويسة جدا ويمكن بيتمتع بصحة اكثر من اخواته كمان…

لكن لاحظت ان العريس كان مكشر وعابس الوجه وكأنه مغصوب علي تلك الزيجة..

واتاكد ظني ده لما دخلنا غرفتنا بعد الفرح وكان مش قابل حتى ينظر ناحيتي…

ولكنة جلس قليلا ثم دخل صعد على السرير لينام دون ان ينطق بكلمة واحده

ولا حتى حاول ان يرسم بسمة مصطنعة..

ولم اصدق نفسي عندما وجدته يتركني وينام متجاهلا وجودي اصلا بالغرفة

ووجدت نفسي واقفة لوحدي بفستاني ومش عارفة هنام فين ؟

ولا هعمل ايه؟

ولا البني ادم ده اصلا بيعمل كده ليه ..

.

واخذت انظر إلى نفسي وهذا الموقف المهين الذي اقف فيه الأن لي بيعمل كدا...

يتبع انتظروا باقي الأجزاء ولو فيه تفاعل هانزل ثلاث اجزاء

وتابعوا صفحتى الشخصيه بعد اذنكم ادخلو تابعوا صفحتي الشخصيه للمزيد ووصول اشعار بالجزء القادم


البارت الثالث والرابع من هنا



تعليقات