القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية حماتي والاوضه المهجوره الحلقه الثالثه والاخيره بقلم هويدا زغلول

رواية حماتي والاوضه المهجوره الحلقه الثالثه والاخيره بقلم هويدا زغلول 


رواية حماتي والاوضه المهجوره الحلقه الثالثه والاخيره بقلم هويدا زغلول 


وفي الوقت ده لقيت حماتي.وافقه ورايا  وبتقولي 


الحما _ بتعملي ايه عندك يا ليلى ومالك واقفه كده ليه ، وانا اول لما شوفتها اتخضيت وقولت 


ليلي _ ابدا ما فيش انا كنت جايه بس اخذ السجاد من هنا هي الاوضه دي فين يعني مش موجوده عندكم في الشقه هي مقفوله كده ليه


الحما _ كان في واحد ماجرها وراح فيها ومن ساعتها واحنا قفلناها بالاسمنت ومش عايزين ندخلها خالص 


ليلي _ تمام ماشي يا حماتي انا خلاص قربت 

اخلص الشقه وفي يوم كنت قاعده باكل 

انا وحماتي وقولت 


ليلي _ صحيح يا حماتي هو ابو ندى راح فين يعني يعتبر من بعد موضوعها ان هي مشيت من البيت ما بقناش عارفين عنه حاجه


الحما _مشي يا عيني مبقاش ليه عين يبص في وش اي حد من بعد اللي بنته عملته مشي منعرفش عنه حاجه مش ملاحظه يا ليلى ان انتي اسئلتك بقت كتير ولا ايه


ليلي _ طيب انا شايفه حسن طيب وابن حلال تفتكري ليه ندى عملت كده 


الحما _جرى ايه يا ليلى في ايه هو انت هتفضلي اسئله اسئله اياك تكوني بتتكلمي مع جوزك في الحوارات دي


ليلي _ خالص والله انا اسفه بس اكمن فيه حاجات غريبه مش عارفه بحاول افهمها 


الحما _ لا خليكي في حالك وبلاش تحاولي 

تفهمي حاجه ويلا بقي اخلصي روحي اعملي 

الحاجه اللي في المطبخ 


وبعدها رجع حسن من الشغل وكانت 

أمه قاعده في الصاله في شقتها ، وحسن اقعد وقال 


حسن _ مساء الخير يا ماما مالك شكلك 

عامل ليه كده


الام _ بقولك اي انت لازم تطلق البت اللي فوق 

دي مش عارفه ليه مش بقيت عايزه في البيت 


حسن _ هو فيه اي أنا تحت مزاجك دائما اتجوز 

طلق استحمل انا زهقت 


الام _ وطي صوتك انت ازاي تكلمني كده 


حسن _ بقولك اي أنا خلاص زهقت. ومش عايز اقعد في البيت ده 


الام _ اخس عليك يا حسن معقول تكلم امك بالطريقه دي ، وفي الوقت ده موبيل حماتي  رن 

ايه معقول ازاي ده حصل طيب  اقفل انا جاي دلوقتي حالا


حسن _ ايه ده في ايه يا ماما هو ايه اللي حصل 


الام _ خالتك روحيه البقاء لله قوم يا ابني والنبي واديني بسرعه 


حسن _ ماشي هوديكي يا ماما بس اعملي حسابك احنا لسه ما خلصناش كلامنا انا وانتي

وبعدها طلع الشقه وانا قومت وقفت وقولت 


ليلي _ حمد لله على السلامه يا حبيبي تحب احضرلك الاكل


حسن _انا لازم اسافر البلد دلوقتي خالتي روحيه ربنا يرحمها ولازم اروح اودي ماما


ليلي _يا خبر ابيض البقاء لله طيب استنى حبيبي هلبس واجي معاك مينفعش ما تجيش في ظرف زي ده 


حسن _ لا لا معلش انا هروح اوديها وارجع على طوول لو عايزه تروحي عند خالك مافيش مشكله 


ليلي _ حاضر ماشي يا حبيبي وفعلا بعدها 

سافر وبعد العزا دخل حسن عند أمه 


الام _خير يا حبيبي كنت عايز ايه


حسن _ هو احنا ننزل القاهره امتى انتي لازم تنزلي دلوقتي يا ماما


الام _ ما ينفعش يا حبيبي اسافر دلوقتي واسيب عيال خالتك لوحدهم انت ناسي ان خالتك كلها خلفتها بنات واكيد انا هيكون ليا في الميراث


حسن _ يخرب بيت الفلوس يا ماما وانتي  مبتفكريش في حاجه غيرها حرام عليكي بقى وبعدين هو انتي ناسيه انك لازم ترجعي القاهره علشان خاطر الاوضه بتاعتك


الام _صحيح انا نسيت طيب بقولك ايه خذ مفتاح الشقه انت وروح بس تحط الحاجه وتخرج على طول يا حسن مش عايزه قاعد جوه الاوضه


حسن _ حاضر والله هعمل كده وزياده للامان هبعت ليلى عند خالها علشان متبقاش قاعده معانا في البيت 


الام _ ماشي وانا هفضل اكلمك فديو يا حبيبي

كل يوم علشان اطمن علي الحاجه


حسن _ تمام ماشي يا ماما اللي يريحك اعملي

سلام وبعدها مشي وراحت هاله ابن خاله حسن 

جمب خالتها وقالت 


هاله _ كنت مشيتي مع حسن يا خالتي علشان متروحيش لوحدك واحنا خلاص بقينا كويسين 


الخاله _ ده يمكن يا حبيبتي اسيبك انت واخواتك في ظرف زي ده لازم اقعد جنبك متعرفيش انا كنت بحب اختي قد ايه 


هاله _ اللي يريحك يا خالتي بس احب اقولك ان ماما كاتبه وصيه واكيد انتي مش هيكون ليكي فيها حاجه 


الخاله _ والله هنبقي نشوف وبعدها طلعت 

اوضه اختها وكلمت المحامي 


المحامي _ كنت عارف انك هتتصلي بيا والله 

ومتحافيش انا مظبت كل حاجه زي ما اتفقنا 


الخاله _البنت هاله بتقول ان امها كاتبه وصيه ايه موضوع الوصيه دي يا متر


المحامي _ عيب عليكي يا مدام طالما اخذت منك الفلوس اعرفي أن مظبط كل حاجه ليكي 


الخاله _ لما نشوف حضرتك لازم تيجي بكره وتقول هنفتح الوصيه مفهوم 


المحامي _ اللي تشوفي انا تحت امرك فيه 


وفعلا تاني يوم جه المحامي 


هاله _ مش شايف يا متر أن لسه بدري قوي ان احنا نتكلم في موضوع الوصيه ده


المحامي _عايزه الحق خالتكم قبل ما تمشي لان هي ليها في الوصيه


هاله _ الكلام الفارغ اللي حضرتك بتقوله ده انا اتكلمت مع ماما وقالتلي ما فيش الا انا واخواتي بس لان انا الحق في الميراث 


المحامي _ ده قبل وفاتها باسبوع لو سمحت النادي اختك نور وسما علشان يحضروا الوصيه 


وفي الوقت ده نزلت حماتي وقالت 


الحما _ مساء الخير يا متر كويس ان حضرتك جيت انا هسيب البنات امانه في رقبتك بس بالله عليك خد بالك منهم 


هاله _ لا والله يا خالتي فيك الخير لا اقعدي عشان في كلام جديد هيتفتح المتر عايزك تكوني موجوده فيه 


الحما _ كلام اكون موجوده فيه خير يا متر وانا مالي اصلا 


المحامي _ لو سمحت يا انسه هاله لنادي اخواتك وتعالي وفعلا الكل اتجمع 


هاله _اتفضل كلنا حاضرين اهو شوف هتتكلم في ايه


المحامي _ طبعا كلكم عارفين ان مامتك ليها البيت ده والبيت الثاني اللي في القاهره البيت اللي في القاهره هيكون باسم خالتكم والبيت ده ليك انتي واخواتك انما الفلوس اللي في البنك 50,000 بس هيروحوا لخالتكم انما باقي الفلوس هتكون ليكم انتم


هاله _ ايه الكلام الفارغ اللي انت بتقوله ده يا متر انا اتكلمت مع ماما كذا مره وقالت ما حدش هياخد حاجه غير ان انا واخواتي وفلوس ايه اللي ماما خدتها من خالتي ما كلنا عارفين ان خالتي هي اللي كانت بتستلف مع ماما 


المحامي _ فعلا مامتك كتبت وصيه بس بعدها باسبوع كلمتني وقالت لي ان حاسه ان الضمير هو وجعها لان كانت ف فلوس واخداها من خالتك وعايزه ترجعهلها 


الخاله _ الله يسامحك يا روحيه دي كانت امانه بيني وبينك ليه بس كده تقولي عليها انا خلاص والله كنت سامحتها في الفلوس دي 


هاله _ تمام حضرتك تقدر تسيبلي الوصيه  علشان عايزه اتاكد منها وانتي يا خالتي تقدري ترجعي بيتك ولوليكي حق هتاخديه


الخاله _ ما هو انا كده كده يا حبيبتي خدت حقي اصل انا لما طلعت اوضه مامتك هي كانت قايله ليا عن المكان مفتاح البيت اللي في القاهره وانا اخذته انما الفلوس بقى براحتك يا حبيبتي 


هاله _ انا مش قادره اصدق اللي بيحصل ده 

معقول 


الخاله _ معلش بقى يا حبيبتي الحق امشي انا واشوف هتعملوا ايه وابقى كلمني يا متر 

وبعدها مشيوا 


وانا كنت قاعده في بيت خالي ولقيت 

الباب بيخبط وفتحت 


ليلي _ مين حماتي تعالي يا حبيبتي البقاء لله والله انا كنت عايزه اسافر معاكم بس حسن مش راضي 


الحما _ لا زعلانه منك يا ليلى ده انا بقول عليكي زي بنتي معقوله كده تسيبي ابني ما تساليش عليه خالص


ليلي _ ابنك مين يا حماتي  حسن هو فين حسن مش كان مسافر معاكي ده كان كل يوم بيكلمني وهو معاكي 


الحما _ ايه ده معقوله طيب ماشي طيب ايه هترجعي بيتك ولا ايه


ليلي _ هو في ايه بالظبط يا حماتي هو مش حسن كان معاكي برده ولا كان فين


الحما _ والله يا ليلى انا مش عارفه اقول لك ايه حسن مش مرتاح معاكي وكلمني كذا مره ان هو عايز يطلقك وانا مش عارفه اتصرف بصراحه


ليلي _ طيب ليه حاشمني بيه من الاول ليه خليني احبه حرام عليه والله اللي هو عمله فيا ده


الحما _ والنبي يا ليلى اوعي تتكلمي معاه ان انا قولتله حاجه ده  حتى هو رجع القاهره وقولت ربنا هي هذه الحاله ما بينكم هتبقى قالك ان هو مسافر معايا


ليلي _ على العموم انا اللي مش عايزه ابنك تاني يا خالتي خلاص كل شيء قسمه ونصيبه خليه يرجعلي ورقتي 


الحما _ يا بنتي ما تصبري لما نعرف ماله بس يمكن نقدر نحل المشكله دي ما تبقيش كده


ليلي _ قولتك لا الموضوع خلص وبعد اذنك 

بقي علشان عايزه ارتاح وبعدها مشيت 

وخرج خالي وكنت بعيط 


خالي _ عين العقل اللي انت عملتيه ده يا بنتي وانا والله لاجيبلك حقك منه ثالث ومثلث عشان هو عمله معاكي  كده 


ليلي _ مش مشكله حق يا خالي المشكله ان انا حامل دلوقتي وانا فعلا حبيته انا مش عارفه ليه عمل فيا كده 


خالي _ قولتلك بلاش يا ليلى وانتي اللي صممتي تتجوزي انا ما كنتش مرتاح للواد ده من الاول

سبيني بقي مني ليه

وبعدها راحت حماتي وكان قاعد حسن في الصاله عندها واول لما شافها قال 


حسن _ايه ده معقوله ماما غريبه يعني جيتي من غير ما تتصلي بيا ليه، وفي الوقت ده حماتي بصت 

علي الاوضه وقالت 


الحما _ قاعد في شقتي ليه يا حسن وليه مخلي مراتك عند خالها ما جبتهاش الشقه ليه


حسن ب ارتباك _ ما انا ما انا ما انا قلت لك يا ماما ان انا هخليها اليومين دول عند خاله عشان خاطر لما ادخل الاوضه متكونش هنا 


الحما _ ماشي يا حسن وانا هعمل نفسي مصدقاك فكرت في الموضوع اللي قولتلك عليه انك لازم تطلق ليلى


حسن _ اه والله هعملك اللي انتي عايزاه مش انتي عايزاه اطلقها حاضر هطلقهالك بس اقعدي بس نتكلم مع بعض شويه


وبعدها حماتي اقعدت وقالت 


الحما _ امال حسابك ان خالتك كتبت لنا البيت اللي هنا في القاهره انا عايزاك تروح تجهزه علشان هنروح نعيش فيه انا وانت 


حسن _ هنروح في زيت طيب والاوضه هنسيبها يا ماما لوحدها


الحما _ ملكش انت دعوه انا هتصرف بس عايزاك تجهز كل حاجه علشان خاطر في ظرف شهر نكون ماشيين من البيت من هنا وتكون طلقت ليلى 


حسن _ حاضر هعملك اللي انتي عايزه وفي الوقت ده انا بعت ليه رساله وقولتله على فكره انا حامل ومش هخليه يكمل علشان مش عايزه اكمل معاك 


حماتي _ مالك يا واد مين اللي بعتلك رساله وشكلك متنح ليه كده في حاجه حصلت ولا ايه


حسن _ ليلى حامل يا امي انا هتصرف ازاي دلوقتي 


الحما _ الغبيه وازاي مقلتش ليا ، وفي الوقت ده حماتي سمعت رزع جاي من اوضتها وقامت وفتحت الباب وكان واقف حسن وراها وخايف منها جدا. فتحت الاوضه وشافت ندي قاعده 

ولابسه لبس كويس 


حسن _ اصبري بس هفهمك وفي الوقت ده حماتي قالت 


حماتي والاوضه المهجوره 

الحلقه الاخيره 

بقلم هويدا زغلول

وفي الوقت ده حماتي بصت ل حسن وقالت


حماتي _ تاني يا حسن هو انت اي عايز تعملي 

انا مشكله لو حد شافها هعمل اي دلوقتي 


حسن _ مين يا امي اللي هيشوفها بس وبعدين 

هي ذنبها اي في اللي حصل 


حماتي _ ذنبها انها شافتني وانا بعمل كده 

في ابوها 


وبدأ حماتي تفتكر لما كانت قاعده مع ابو ندي 

وقال 


                # فلاش باك 


سيد _ وانا قولت انتي خلاص خدتي نصيبك وما لكيش حاجه ثانيه في البيت ده


حماتي _ طيب عيب لما تتكلم بالطريقه دي ده انا حتى حمات بنتك 


سيد _ لو فاكره انك لما تجوزي بنتي لابنك علشان خاطر تاخدي فلوس مش من حقك تبقي عبيطه


حماتي _ اشرب بس الشاي وبعدين نتكلم يا سيد وبعدين باباها شرب الشاي ووقع 

ودخل حسن 


حسن _وانتي زي ماما عملت كده بس ده برده عمي


حماتي _ اخرس يا واد انت ويلا شيلي بسرعه وخلينا نطلعوا شقتك قبل مراتك ما تيجي ولما تيجي هتقول لها الكلام اللي احنا قلنا عليه ابوها جه وبعدها طب ساكت وهي عارفه ان ابوها تعبان ،. في الوقت ده ندي دخلت وقالت 


ندي _ حرام عليك يا مفتريه ازاي تعملي عملك 

اي وانت يا حسن يهون عليك بابا تعمل فيه كده 


حماتي _ ايه ده انتي موجوده من امتى هنا يا بنت انتي


ندي قربت علي باباها وحاولت تفوق فيه 

لكن مش عرفت وبعدها اغم عليها 


حماتي _ بقولك ايه هو انت يا حسن شيلها وتعالى ورايا بسرعه الاوضه اللي جنبي


حسن _ الله يسامحك يا ماما شوفتي اخر الفلوس عملت فينا ايه هنتصرف ازاي دلوقتي لما تفوق


حماتي _ اخرس خالص مش عايزه اسمع صوتك ويلا هاتها ورايا وتعالى وبعدها دخلوا ندي 

وحماتي جابت اسمنت. وقالت 

بقولك ايه شيلي الباب ده يلا وابني ليا حيطه هنا


حسن _ انتي هتعملي ايه بس يا ماما كده الموضوع كبر مننا قوي تعالي نمشي من هنا ونروح في اي مكان ثاني


حماتي _ انا لا يمكن اسيب  العيله وامشي ابدا يلا اخلص اعمل اللي قولتلك عليه وفعلا عمل كده وحماتي دخلت اوضتها وبصت من الشباك 

اللي بيبص علي الاوضه ولما فاقت ندي قالت 


ندي _ ارجوكي خرجيني حرام عليكي احنا ما عملنالكيش حاجه لكل اللي انتي

 بتعمليه ده


حماتي _ ما هو لو انتي خرجت من هنا حياتي انا هتروح ما فيش خروج من الاوضه دي خالص 

والاكل هتخدي من الشباك وبعدها حماتي 

قفلت الاوضه ومسكت موبيل ندي عملت شات 

بين ندي وواحد علي اساس ان ندي كانت تعرف 

حد ومشيت معاه ولما ابوها عرف راح فيها 


                  # رجوع 


الحما _ انا عايزه اعرف انت خرجتها ازاي من الاوضه وليه عملت كده 


حسن _علشان لسه بحبها وهي ملهاش ذنب يا ماما دي بقت على طول ساكته دي بقت مش 

بتتكلم بسبب اللي حصل ليها 


الحما _ يا ابني لو هي خرجت من الاوضه اللي هي كانت فيها دي امك هتروح منك يرضيك 

امك تروح برضه انت بتحبني أنا ولا هي يا حسن 


حسن _ بحبك انتي يا ماما ما اقدرش استغنى عنك


الحما _ طب يلا يا حبيبي امك دخلي بقى من الشباك زي ما خرجتها وخليها في الاوضه جوا 

وتعالي علشان نشوف هنعمل اي 

وفي الوقت ده الباب خبط وكنت أنا 

وحماتي فتحت وقالت 


الحما _ ليلى اللي جابك تاني مش خلاص يا بنتي قولت كل واحد هيروح لحاله اقصد تعالي اتفضلي


ليلي _ بصراحه يا حماتي كده حاسه ان انا مش قادره ابعد عن جوزي انا اتعلقت بمحمد جدا وحبيته وكمان مش عايزه ابني يتربى بعيد عنه

وخرج حسن وهدومه كانت متربه 

وانا اول لما شوفته كده قولت 


ليلي _ ايه ده حسن مالك شكلك عامل ليه كده هدومك متربه ليه


الحما _ قولتلك يا حبيبي خد دش الاول قبل ما تنام ما سمعتش كلامي شفت ليلى بتحبك ازاي ورجعت البيت تاني عشانك


حسن _ انا هطلع انام يا ماما مش قادر اتكلم في اي حاجه وبعدها طلع ولقيت حماتي بتقول 


الحما _ مش مصدقه انك رجعتي عشان بتحبي حسن بس بكره الايام تثبت انتي رجعتي ليه


ليلي _ ما انا قولتلك يا حماتي علشان خاطر ابني كمان بعد اذنك هطلع اشوف جوزي وبعدها طلعت الشقه 


حسن _ ارجوكي يا ليلى ما تسيبنيش تاني انا عايزك تبقي موجوده معانا هنا في البيت


ليلي _مالك يا حسن في ايه هو انت على طول كده ساكت ومش مركز ليه ما تقولي انا مراتك واقدر اساعدك يا حبيبي


حسن _ مش قادر اتكلم في اي حاجه دلوقتي انا داخل انام بس كل اللي عايزه تعمليه انك تسامحيني لو زعلتك في يوم من الايام 


ليلي _ ادخل يا حبيبي نام وبعدها دخل وفي شقه حماتي  المحامي جه 


حماتي _ خير فيه جديد لاي حاجه ولا اي 

غريبه يعني اول مره تيجي عندي 


المحامي _ طيب اي هنتكلم من علي الباب 

كده مافيش اتفضل وبعدها دخل واقعد 


حماتي _ خير يا متر عملت اي 


المحامي _ خلاص كلها بكره وهنروح نعمل اعلان الوراثا علشان كل حاجه يكون ليكي فيها 


حماتي _ مش قولتك عايزه البيت اللي هنا في القاهره 


المحامي _ عالعموم احنا لازم نسافر بكره 

وتكوني معاهم علشان تعرفي هما بيرتبوا 

لاي


حماتي _ بس كده عنيا لازم اكون معاهم 

اه البت اسماء دي مش سهله 

ولازم تكون عيني في وسط راسي 


وتاني يوم طلعت حماتي شقتي 

وقالت 


حماتي _ امال فين جوزك يا ليلى صحي علشان خاطر انا مسافره وعايزه اتكلم معاه قبل ما امشي


ليلي _ ايه ده يا ماما هو معقوله معداش عليكي وهو رايح الشغل ولا ايه ده حسن نزل من بدري راح الشغل


حماتي _ لا والله رايح الشغل غريبه يعني اول مره يعملها وما يجيش عليا الاول طب يا بنتي انا مسافره لو عوزتي  اي حاجه كلميني بقول لك ايه انا اخذت مفتاح شقتي خليكم هنا في شقتكم اليومين دول 


ليلي _ تمام يا ماما تروحي وتيجي بالف سلامه ابقي طمنيني عليكي يا حبيبتي


حماتي _ عجبني عقلك انك فكرت انك ترجعي لجوزك تاني بعد الكلام اللي هو قاله بس هي تخليه يتغير وينسى  مراته الاولانيه


ليلي _ اكيد يا ماما هعمل كده ولما يشوف ابني قدام عينيه مش شايفاه وبعدها مشيت وانا 

نزلت وكسرت باب الشقه ودخلت اوضه 

حماتي وفتحت الشباك وخرجت منه ندي 


ليلي _ انا مش مصدقه اللي شيفاه قدام عنيا 

انتي يا ندي هنا طيب ازاي وليه 


ندي _ بجد مش عارفه اقولك اي أنا كنت خايفه 

تقولي ل حسن ان كلمتك من تلفونه 


وبدأ افتكر يوم ما ندي كلمتني 

                     #فلاش باك 


كنت قاعده أنا وخالي وتلفوني رن 


محمد _ مين اللي بيرن عليكي يا بنتي 

ما تردي دماغي وجعتني 


ليلي _ ده حسن يا خالو وأنا مش عايزه ارد 

عليه سيبه 


محمد _ مينفعش ردي شوفي عايز اي 

وبعدها رديت ولقيت ندي بتقولي 


ندي _ ليلي ارجوكي ساعدني انا محاجكي تكوني 

جمبي أنا ندي بس متقوليش لحد أن كلمتك 


ليلي _ اي ده انا مش فاهمه اي حاجه خالص 

انتي ازاي بتكلمني وانتي فين أصلا 


ندي _ هفهمك كل حاجه بعدين بس ارجوكي 

انتي لازم تدخلي اوضه حماتك حسن جاي ولازم اقفل اوعي تقولي ليه أن كلمتك 


وبعدها قفلت وحسن دخل وقالها 


حسن _ يلا بقي يا حبيبتي ادخلي الاوضه مش عايز ماما تيجي وتشوفني ان انا خرجتك بره هو ايه اللي حصلك انت ازاي ما بقتيش تتكلمي

وفي الوقت ده الباب خبط وكانت حماتي بعد ما مشيت من عندي 


                    #رجوع 


ليلي _ انتي ازاي هنا وفيه اي بالظبط 

وانتي ازاي موجوده هنا وهم قالوا انك مشيتي وسبتي البيت


ندي _ منها لله امرات  عمي هي سبب في كل اللي حصل ده. بعدها حكت ليا علي كل حاجه 

وفي الوقت ده تلفوني رن 


ليلي _ الو ازيك يا حسن يا حبيبي عامل ايه


حسن _ هو انتي فين يا ليلى انا جيت من الشغل مش لقيتك في البيت أنتي خرجتي ولا ايه


ليلي _ ايه هو انت موجود هنا ده انا عند ماما تحت بجيب حاجه من المطبخ ثواني يا حبيبي خليك انا طالعلك


ادخلي جوه والنبي يا ندى لحد ما نشوف هنتصرف ازاي مش عايزه حسن يشوفك ويعرف ان انا عرفت حاجه وبعدها دخلت ونزل حسن 

قبل ما اخرج من الاوضه 


حسن _بتعملي ايه عندك يا ليلي لو زي ماما خرجت وسابت باب الاوضه ده مفتوح


ليلي _ هو انت عرفت منين ان مامتك خرجت

وبعدين عايزين ندخل ولا انت في حاجه خايف منها


حسن _ طالما بتتكلمي بالطريقه دي يبقى انتي شوفتي ندي مش كده 


ليلي _ يعني انت عارف ان مراتك ندي اللي جوا مقعد  مراتك يا مفتري وقولت أنها مشيت مع عشقها 


حسن _ وانتي كمان هتدخلي جنبها ومش هتشوفي نور الشمس تاني 


ليلي _ ليه عملت كده حرام عليك عملت فيك اي. ولا هي عملت فيك اي 


حسن _انتوا الاتنين بقيتوا خطر علينا ما ينفعش حد يشوفكم تاني وبعدها دخلني وقفل الشباك 


ليلي _ هنتصرف ازاي دلوقتي يا ندى هنعمل ايه في المشكله اللي احنا فيها دي 


ندي _ انا اسفه والله العظيم على اللي انا عملته فيه كده ما اعرفش ان كل ده هيحصل


ليلي _ تفتكري ممكن يعملوا فينا حاجه 


ندي _اكيد دي انتي ما تعرفيش حماتك عشان خاطر الفلوس ممكن تعمل ايه وفضلنا قاعدين 

ومش عارفين هنتصرف ازاي وفي الوقت ده 

لقيت الشباك اتفتح وحماتي بتقول 


الحما _ تعالي يا حلوه منك ليها اخرجي 

وخرجنا وكان حسن واقف 


ليلي _ هو انتي ازاي بالشر ده مع اني مش باين عليكي اي حاجه


الحما _ انا كويسه مع الكويس انما انتو 

تستهلوا يحصل فيكم اكتر من كده 

بقولك اي احنا لازم نشوف هنعمل اي يا حسن 

لأن كده كده هنسيب البيت ده 


ليلي _ هو انتي فاكره الموضوع هيعدي بالساهل كده لا فوقي وبعدها لقينا الباب اتكسر وكان البوليس 


حسن _ الحقني يا ماما هو فيه اي انتو مين 

والمحامي دخل وقال 


المحامي _ فاكره ان ممكن ابيع الناس دي 

علشان الفلوس انا مشيت معاكي 

في اللعبه بس لحد ما اوقعك 


الحما _ هو فيه اي أنا مش فاهمه اي حاجه 

ودخلت اسماء. قالت 


اسماء _ المتر قال لينا علس اتفقاك معاه 

وكنت عايزه أكد انك انتي اللي مضياه مكان 

ماما والحمد لله عملتها 


ندي _ وانا ببلغ عنها يا  حضرت الظابط

انها عملت حاجه في ابويا الله يرحمه وكانت حبساني في الاوضه دي 


الحما _الكلام ده كذب دي كانت مشيت ولسه راجعه دلوقتي


حسن _ كفايه بقى حرام عليكي احنا عملنا كده انا وهي وأنا غلطان أن سمعت كلامها 

وبعدها اتقبض عليها هي وحسن 

وفي القسم قولت لاسماء 


ليلي _ ما تعرفيش انتي عملت فينا جميله ازاي انا مش متخيله الست دي كانت ممكن تعمل فينا ايه لولا ان انتي جيتي في الوقت المناسب


اسماء _ الحمد لله خدت جزاء هي وابنها والحمد لله انا محصلكيش حاجه انتي وهي


ندي _ حصلنا بس من زمان الله يسامحها بقى على اللي هي عملته فينا


اسماء _ الحمد لله هتاخد جزاها  في اللي هي عملته وبعدها أنا تعبت وروحت المستشفي 

ومن الضغط البيبي نزل بس حمد ربنا 

علشان ميبقاش فيه حاجه تربطني ب حسن 

وبعدها اتحكم عليه هو وأمه والحمد لله 

خلصنا منهم وندي جت وفضلت معايا 

لأن مكنش ليها مكان تروحه 


تمت


بداية الروايه من هنا



تعليقات