القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية جبروت حماتي (كامله جميع الفصول) الفصل الاول والتاني والتالت والاخير بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه

رواية  جبروت حماتي (كامله جميع الفصول) الفصل الاول والتاني والتالت والاخير بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه

رواية  جبروت حماتي (كامله جميع الفصول) البارت الاول والتاني والتالت والاخير بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه


الحلقه الاولى


الحما _ ادخلي يلا اعملي لينا محشي انهارده بناتي جاين وبيحبوا المحشي


اسما_ محشي اي يا حماتي بقولك ماما راحت وابنك بيقولي مافيش مرواح ارجوكي اطلعي اتكلمي معاه 


الحما_ ما هو يا حبيبتي ابني بينفذ كلامي هتروحي تعملي ايه امك خلاص راحت يعني انت مرواحك ليها هيرجعها تاني 


وقبل ما نبدا الحكايه اعرفكم بنفسي أنا اسما

كنت عايشه مع ماما انا واخواتي رنيم وملك 

وفي يوم كنا قاعدين  لقيت رنيم خارجه تقول


رنيم _ اسما الحقي ده شكلهم وهما بياخدوا العفش بتاعك خدوا التلاجه بتاعتي المكان بتاعتك ثلاجتي مش لاقيها وتلاجتك جوه 

وانا قومت وقفت. قولت 


اسما_ بصراحه كده بقى يا رانيم انا حماتي قالتلي مش هتدخلي بنوع التلاجه ده زيك زي سلايفك وانتي جايبه النوع 

كويس فانا خدته


رنيم _وانتي استاذنتي مين بقى ان شاء الله علشان تعملي كده مش المفروض تاخذي اذني انا مش موافقه طبعا وعايزه ثلاجتي 


وخرجت ماما من المطبخ وقالت 


الام _ بس انتي وهي صوتكم عالي هتفرجوا الجيران علينا في ايه يا رنيم اختك خلاص خدت التلاجه لو مش عاجباك تلاجتها 

هرجعلك دي واجبلك نفس النوع

 اللي كان عندك 


رنيم _ مش هي دي الفكره يا ماما الفكره ان ليه حماتها هي اللي اتشرتت وتقول عايزه انهي نوع هو احنا كنا اتشرطنا في العفش ولا في حاجه 


اسما_ وانتي مالك انتي مش شقه ابنها وهي حره فيه ربنا وبعدها بصيت لماما وقولت  يخليكي ليا يا ماما وما يحرمني منك ابدا 


الام _ انا مش راضيه اعمل مشكله بس دلوقتي وبعدي  الحوار بس اللي حصل ده ما كانش ينفع انه يحصل حماتك ملهاش علاقه نجيب ايه وما نجيبش ايه 


اسما_ والله يا ماما حماتي طيبه جدا بس هي بتتكلم على الحاجات تعيش العمر كله مش عارفه عقلي كان في يوم جبت  الحاجه دي 


رنيم _ طيب ممكن تكلمي خطيبك  بقى علشان ناخد المفتاح ونروح نفرش الشقه ولا هنعمل ايه 


اسما_ خلاص ماشي انا هخش اكلم احمد واقوله واشوف هيقولي ايه

وبعدها دخلت ورنيم قالت


رنيم _عاجبك يا ماما اللي بيحصل ده هتاخد اذن احمد ان احنا نروح ولا لا ده فاضل على الفرح كام يوم 


الام _ معلش يا رنيم عشان خاطر اختك عدي اليومين دول على خير ربنا يكملها على خير هي عايزاه ومش هتسيبه مهما حصل


رنيم _ مش عارفه على ايه دي هتتجوز حماتها مش هتتجوزوا هو 


وفي الاوضه كنت قاعده وبكلم احمد وقولت 

ليه 


اسما_ ازيك يا احمد عامل ايه ممكن تكلم ماما وتعرفها ان احنا هنروح ناخد منها المفتاح علشان نطلع  نفرش الشقه  


احمد _معلش يا اسما  مش هينفع النهارده تروحوا تفرشوا الشقه علشان خاطر مرات خالي جت هي واختها وقاعدين مع ماما وهي مش هينفع تسيبهم 


اسما_ طيب وايه علاقه مامتك اصلا ده انا هاخد المفتاح بس دقيقه واحده واطلع على شقتي افرشها ما فيش وقت يا احمد للكلام ده


احمد _ ليه ان شاء الله هو انتي فاكره انك هتطلعي الشقه انتي ومامتك واخواتك من غير ماما تكون موجوده معاكم ولا ايه لا طبعا 

لازم تكون موجوده 


اسما_ طب انا هقول لاخواتي ايه دلوقتي ده كلنا كنا مستعدين علشان نروح نفرش الشقه ده انا لسه عامله مشكله معاهم علشان موضوع التلاجه 


احمد _ ما تخلينيش افتح بقى في كلام يزعلك احنا مالنا اصلا باين موضوع التلاجه واحنا اللي كنا قلنالك هاتي نوع رخيص وبعدين بقي اقفلي ورايا شغل ، وفي الوقت ده قفلت ولقيت 

ملك داخله وقولت ليها 


اسما_ اه يا بطني مش قادره يا ملك بالله عليك تعمليلي حاجه دافيه اشربها حاسه ان بطني وجعاني شويه 


ملك _ يا خبر ابيض الف سلامه عليكي يعني كده مش هتقدري تيجي معانا  تفرشي شقه النهارده مش مهم هنروح نرص الدولاب بس ونرص الحاجات وانتي ابقي تعالي في الاساسيات


اسما_ ايه هو انتم ناويين تروحوا من غيري ولا ايه لا طبعا ما ينفعش اجلوها لبكره اكون بقيت كويسه 

وبعدها رنيم دخلت وقالت 


رنيم _هو انتي مكسوفه اني تقولي ان البيه مش عايزنا نروح النهارده تعب ايه يا ام  تعب اللي بتتكلمي فيه ده انا عارفاك ده انت لو جرى ليكي  ايه هتروحي عشان تخلصي الشقه 


اسما_ هو انتي ليه عامله معايا كده حرام عليكي ده انا اختك برده انا اللي تعبانه هو ملوش ذنب ده زعل جدا لما عرف ان انا مش هروح افرش الشقه


رنيم _ على العموم ريحي يا حبيبتي ولو عوزتي اي حاجه انادي علينا يلا بينا يا ملك 


وتاني يوم روحنا انا وماما وإخواتي ولقيت 

حماتي في شقتي 


اسما_ ايه ده هو انتي هنا يا ماما ده احنا عمالين نخبط عليكي تحت مش بتفتحي


الحما _اه هنا يا حبيبتي تعالوا وبعدها دخلنا ولقينا كل حاجه مرصوصه وماما قالت


الام _ ايه ده يا حاجه سنيه هو انتي فرشتي الشقه ولا ايه مش المفروض كنتي تستنيني عشان نيجي نفرشها


سنيه _ ده مش انا يا حبيبتي ده احمد واصحابه طلعوا سهرو فيها بالليل بس فاضل الدولاب  مينفعش طبعا كان يشوف هدوم العروسه ادخلوا بقى رصوهم احنا عارفين يا حبيبتي ان انتم وراكم شغل كتير اليومين دول فقلنا نشيل من عليكم


رنيم _ لا والله ده احنا اول مره نشوفها دي ان اصحاب العريس هما اللي بيفرشوا الشقه بقولك ايه يا ماما ما يالله بينا احنا بقى نمشي


وإنا قربت منها وقولت 


اسما_رايحه فين يا رنيم مش سمعتي حماتي بتقول ان الدولاب لسه ما اتفرش اقعدي افرشي معايا لو سمحت 


ملك _ معلش بقى يا اسما انا راي حماتك ورانا شغل كتير في بيت ماما ابقى اقعدي انت افرشيه ودي حاجه بسيطه يعني مش هتستاهل ان احنا كلنا نقعد نعملها يلا بينا يا ماما وفعلا مشيوا  


الحما _ معقول دول اخواتك دول ازاي يسيبوكي كده في يوم زي ده  ويمشوا يعني 


اسما_ انا مش فاهمه ليه بس يا حماتي احمد عمل كده ما هو عارف ان انا جايه وهفرش في شقه النهارده انا واخواتي 


الحما _ والله يا بنتي ما كانت مقصوده ده هما يا دوبك كانوا بينزلوا ليا التلاجه بتاعتكم وبيطلعوا ليكي التلاجه بتاعتي لقوا شقه كده قالوا يفرشوها بالمره 


اسما_ بينزلوا ثلاجتي ليه تحت يا حماتي انا مش فاهمه كلامك 


الحما _ انتي يا حبيبتي هتعيشي عندي تحت مش هتطلعي شقتك دي الا على النوم كده كده اصلا ولا هتطبخي ولا هتشيلي اكل في الثلاجه عايزه ثلاجه ليه بقى 


اسما_ بس لو اخواتي جم و شافوا الحاجات دي هيتكلموا يا حماتي كنتي على الاقل صبرتي لحد ما اتجوزنا 


الحما_ حبيبتي انتي هتفرشي الدولاب ومحدش هيدخل الشقه دي تاني الا يوم دخلتك انا اضمن منين حد يرمي حاجه لابني كده ولا كده انا بخاف على ابني قوي 


اسما_ اللي تشوفيه حماتي انا هعمله حاضر انا اخش افرش الدولاب بقى واخلصه 


وبعدها روحت ولقيت إخواتي قاعدين 

قدام التلفزيون


رنيم _ ههههه والله الفيلم ده حلو اوي 

مهما اتفرجت عليه مش بزهق منه 


اسما_ والله العظيم انتوا الاتنين بجاحه يعني بدل ما تقعدوا معايا تفرشوا الشقه قاعدين قدام التلفزيون ، ورنيم قامت وقفت.وقالت 


رنيم _ انتي اللي واحده ما عندكيش دم اول ما كنت تشوفي الشقه تنزلي معانا. مش 

كنتي تعدي الحوار اللي حصل ده  


اسما_ والله ولما كنت عملت كده بقى هيكمل ليا  فرش  شقتي وخرجت ماما وقالت 


الام _ اسمعي يا اسماء احنا عمر ما حد عمل فينا كده الا لما انتي اتخطبتي للواد ده مخليه حماتك ليها كلمه علينا وانا لا يمكن اقبل الموضوع ده خالص


اسما_ مش قادره تستحمليها بس يا ماما كام يوم دول بكره لما اتجوز مش هيبقى ليها كلمه علينا خالص 


رنيم $ لا والله هو انتي مصدقه نفسك ان شاء الله ده حماتك  بكره بتتشرط امتى نجيلك وامتى ما نجيلكيش 


اسما_ هو انتي ليه كده عايزه تولعي الدنيا ما تهدي شويه يا رنيم في ايه


رنيم _انا بولع الدنيا يا اسما على العموم اللي انتي شايفاه صح اعمليه وعدا الاسبوع 


واتجوزت احمد واحنا داخلين البيت لقيت حماتي بتقول 


الحما _ رايحين فين يا هوانم ما خلاص العروسه للعريس والجري المتعيس 


ملك _ احنا بس هنطلع عليها العشا وهنطلع الحاجات دي وهننزل على طول ولا عايزاها هي اللي تشيلها  وهي لبساه فستان الفرح ولا ايه


الحما _ وانا ما يهونش عليا تعبكم خالص والله سيبوا الحاجه هنا وانا هبقى اطلعها الف مبروك وتعالى بكره بقى متاخر شويه يعني هما عرسان ومن حقهم يصحوا براحتهم  ، وكنت شايفه 

نظره ماما ليا كانت عايزني اتكلم بس سكت 

خالص 

وبعدها طلعت شقتي 


احمد _ ما تعرفيش النهارده فرحه عمري ازاي يا اسما ان احنا اتجوزنا ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي


اسما_ بس انا عايزه مامتك تهدي علينا شويه ما ينفعش اللي هي بتعمله ده 


احمد _ بالله عليكي ده وقته ان احنا نتكلم فيه بمشاكل يلا بقى يا عروسه الف مبروك


وبعدها ماما واخواتي روحوا ورنيم قابن 


رنيم $ اسمعي يا ماما لو انتي ناويه تروحي بكره احنا مش هنروح معاكي انا بصراحه ربنا لو روحت وشوفت حماتها دي ثاني ما اطمنش انا هعمل فيها ايه 


الام _ شوفتي اللي حصل دي طردتني وبنتي  ماتكلمتش


ملك _ ومش هتتكلم يا ماما بس انا مش مع رنيم في اللي بتقوله ده على الاقل بكره تودي لها الصباحيه وبعد كده مش عايزه تروحي براحتك 


رنيم $ براحتكم عايزين تروحوا انتوا روحوا انما انا مش هنزل من كرامتي واروح البيت ده ثاني 


وفعلا بعدها ماما جت وكنت هفتح الباب 

لقيت احمد بيقولي 


احمد _ رايحه فين يا عروسه ما ينفعش انت يا اللي تفتحي الباب ادخلي جوه وانا هشوف مين اللي على الباب وبعدها فتح الباب 


ملك _ الف الف مبروك يا عريس ما رضيناش نيجي لكم الصبح لتكونوا نايمين 


الام _ مبروك يا جوز بنتي ربنا يكمل لكم الموضوع على خير 


احمد _ الله يبارك فيكي بس بعد اذنك يا طنط لما تكوني ناويه تيجي هنا تاني تعدي على ماما تحت وتستاذنيها الاول 


الام _ انتي عايزني استاذن مامتك عشان اطلع شقه بنتي لو على ايه يا ابني ابقى خذ الفطار ده دي للعروسه مع انه جاي متاخر وسابو الحاجه 

ومشيوا وانا خرجت 


اسما_ مين يا حبيبي اللي كان على الباب دي ماما مش كده 


احمد _ ايوه يا حبيبتي هي وسابت الاكل ومشيت وقالت هتبقى تجيلك بعدين يلا بقى ناكل انا جعان قوي وبعدها أنا مكنتش بكلم 

ماما خالص وبعد اسبوع لقيت رنيم بترن 

عليا 


اسما_ والله فيكم الخير لسه فاكرين دلوقتي ان ليكم اخت هتسالوا عليها ايه ده مال صوتك يا رنيم عامل كده ليه 


رنيم _ ماما راحت واحنا قولنا نعرفك يمكن تحبي تيجي تشوفيها قبل ما اخلص الاجراءات ولا ايه


اسما_ ايه الكلام اللي انتي بتقوليه ده واللي حصل ده حصل ازاي حاضر انا هلبس وجايه حالا

وبعدها روحت عند الدولاب علشان البس وطلعت عبايه سمراء ولقيت احمد مسك 

العبايه وقالي


احمد _ معقول في عروسه هتلبس اسود في اول اسبوع جوازها ده حتى فال مش كويس


اسما_ ماما راحت يا احمد وانا لازم اروح البيت دلوقتي


احمد _ مافيش خروج من هنا يا حبيبتي

وبعدها قولت


جبروت حماتي 

الحلقه الثانيه 

بقلم هويدا زغلول

وفي الوقت ده انا قربت منه وقولت 


اسما_ اي الكلام اللي انت بتقولوا ده ازاي يعني 

مش هروح بقولك ماما اللي راحت 


احمد _ بقولك اي يا اسما انزلي يلا عند ماما 

علشان الاكل هيكون عندها انهارده اخواتي 

جاين وعايزين يكلوا من ايدك 


اسما_ بجد انا مش مصدقه ولقيته مسك

ايدي وقالي 


احمد _ بقولك اي كفايه كده دلع بقي يلا 

انزلي وشوفي اللي وراكي مش عايز دلع 

وبعدها نزلت وانا دموعي علي خدي وبقول 

لحماتي


اسما_ حماتي ماما راحت وابنك مش عايزني

اروح وانا اكبر واحده في اخواتي ارجوكي اتكلمي 

معاه 


الحما _ ادخلي يلا اعملي لينا محشي انهارده بناتي جاين وبيحبوا المحشي


اسما_ محشي اي يا حماتي بقولك ماما راحت وابنك بيقولي مافيش مرواح ارجوكي اطلعي اتكلمي معاه 


الحما_ ما هو يا حبيبتي ابني بينفذ كلامي هتروحي تعملي ايه امك خلاص راحت يعني انت مرواحك ليها هيرجعها تاني 


اسما_ انتو ازاي كده مينفعش اللي بتعملوا 

ده 


الحما _ عملنا اي هو احنا قولنا ليكي بلاش 

تروحي عايزه تروحي يا ماما الباب يفوت 

جمل بس متجيش هنا تاني انتي سامعه 

ولا لا يلا يا ماما شوفي هتعملي اي وردي 

عليا عقبال ما اطلع الكرنب من التلاجه 


وبعدها قامت ودخلت المطبخ وبعدها دخلت 

وراهم ووفقت اعمل الاكل 

وفي الوقت ده جت بنتها شروق وجوزها سعد 


سعد _ ازيك يا حماتي عامله اي ده فين صوان 

في الشارع ولما سألنا عرفنا أن مامت اسما عروسه احمد راحت معقول الكلام ده 


الحما _ ادخل يا بني اقعد الله يرحمها كانت 

ست طيبه والله متتعزش علي اللي خلقها 

وفي الوقت ده انا خرجت من المطبخ 


شروق _ البقاء لله يا اسما هو انتي 

هنا ازاي مش في شقه مامتك 


اسما الاكل خلص يا حماتي انا طالعه شقتي 

لأن تعبانه اوي 


الحما _ ومالو يا حبيبتي اطلعي لو عوزتي 

حاجه ابقي رني عليا وبعدها طلعت 


سعد _ انا مش فاهم حاجه 


الحما _ ما تخليك في نفسك يا جوز بنتي احسن 

يلا علشان المحشي مش يبرد وبعدها دخلت المطبخ وشروق قالت ليه


شروق _ ملكش دعوه باللي ماما بتعمله يا سعد مش عايزاه تحطك في دماغها


سعد _بجد انا مش عارفه اخوكي يا احمد ده بيسمع كلام مامتك وكل حاجه ازاي ربنا يهديه يارب 


شروق _ عايزه اطلب منك طلب بالله عليكي عايزين نتغدى وتنزل تقف معاهم تحت هي مش مخلفه الا بنات وبس ولازم يكون معاهم راجل


سعد _ ايه ده هو اخوكي احمد مش هينزل يقف في العزاء


شروق _ والنبي ما هرد عليك يعني مراته  مراحتش هو اللي هيروح ، وبعدها دخلت مريم

اختهم وقالت 


مريم _ ايه يا ولاد الكلام اللي انا سمعته ده معقوله ام اسما راحت 


شروق _ بقولك ايه الموضوع مش ناقصك خالص يلا بينا على المطبخ خلينا نخلص الاكل 


وبعد الاكل نزل سعد ومريم وشروق كانو 

قاعدين وشروق قالت 


شروق $ الا جوزك ما جاش معاكي ليه هو كل عزومه كده يبعتك انتي وما يرضاش هو يجي


مريم _ والله براحته بقى هو انا هغصب عليه ان هو يجي انا صحيح وجوزك راح فين مش كان قاعد معانا


شروق _ بيني وبينك كده امك ما رضيتش تخلي اسماءولا اخوك احمد يروح عزه خدته ينزل يقف معاهم حرام دول البنات لوحدهم، وفي الوقت ده مريم فضلت تزعق وتقول 


مريم _ والله عيب عليكي اللي انت بتعمليه ده يعني انتي كده بتصغرينا كلنا اخوك احمد  ميروحش وجوزك هو اللي يروح


شروق _ بس يا بنتي وطي صوتك حرام انا مش عايزه ماما تسمع حاجه 


مريم _ ده انا هسمعها واسمعها تعالي يا ماما اللي بتقولي عليها طيبه وغلبانه تعالي شوفي عملت فيكي ايه ، وخرجت حماتي من الاوضه وقالت 


الحما _ايه يا عيال مالكم في ايه هو انتم  متتجمعوش مع بعض انا ما لازم تتخانقوا انتوا الاثنين سوا في ايه اللي حصل


مريم _ بنتك مخليه جوزها ينزل يقف في العزاء عايزه اطلع اخويا صغير لا معاش ولا كان اللي يصغر اخويا ابدا 


الحما _ انتي يا شروق عملتي كده بجد ليه يا بنتي هو حد عملك حاجه عشان تتصرفي كده ليه مصممه تطلعينا صغيرين في الشارع


شروق_ انا يا ماما اللي طلعتك صغيره واللي انتي بتعمليه ده اسمه ايه ان شاء الله لما تخلي البنت ما تحضرش عزمها وتخلي اخويا كمان ما ينزلش


الحما _ منك لله يا اسماء خليتي بنتي تقف قصادي وتكلمني بالطريقه الوحشه دي بقولك ايه امشي اطلعي بره ومش عايزه اشوف وشك هنا تاني ولا انتي ولا جوزك 


شروق _ هنت عليك يا ماما تعملي فيا كده حاضر يا ماما هنمشي وبعدها مشيت 


مريم _ اطلعي بقى ربي المذغوده اللي فوق دي علشان هي سبب في كل اللي حصل ده 


الحما _وهو انا هعدلها الليله دي على خير هتشوفي هعملك فيها ايه


وفي شقه ماما كانت وافقه رنيم مع سعد 


سعد $ ده رقمي لو احتجته اي حاجه انا هخلصها ليكم ويا ريت ما تتكسفيش احنا برده اهل 


رنيم _ والله شكرا لحضرتك مجتش من القريب يعني ما حدش شاف وش اختي ولا جوزها


سعد _ انا مش عايزه اقولك على اللي حصل اختك اول ما سمعت الخبر تعبت جدا ومتعلقلها محاليل واكيد جوزها مش هيسيبها وهينزل ده هو اللي ايه اللي اجيلكم 


رنيم $ ربنا يخليك يا استاذ سعد والله مش عارفه اشكرك ازاي يعني انت عملته معانا وقفت في العزاء واخذت عزا ماما 


سعد _ ما تقوليش كده انا همشي دلوقتي ولو عوزتي اي حاجه كلموني وبعدها نزل شاف مراته 

في الشارع 


سعد _ هو انتي نزلتي ليه يا بنتي مش كنت خليتك فوق لحد ما خلصت


شروق _ كنت عايزه اطلعلك والله بس لقيت اللبس مش هيسمح يلا بينا علشان نروح


سعد _ شكلك متضايق ليه كده هو حصل حاجه ولا ايه 


شروق _ارجوك يا سعد مش عايزه اتكلم في اي حاجه خلينا نروح وبعدها فعلا روحوا 


ولقيت الباب عامل يخبط جامد عندي وفتح 

احمد 


احمد _ ايه ده في ايه يا ماما مالك عماله تخبطي بالطريقه دي كده ليه حصل حاجه ولا ايه


الحما _ هي فين الهانم بتسخن عيالي عليا ده معاش ولا كان اللي يعمل فيا كده وبعدها 

خرجت من الاوضه وكنت لابسه اسمر 


اسما _ في اي بس ي حماتي وحد عملك حاجه ربنا يعلم من ساعه ما طلعت وانا قاعده ف اوضتي 


الحما_ ايوه يا اختي اعميلهم عليا اعمليهم بتخلي سعد ينزل يقف في العزاء عايزه تصغري بجوزك


اسما_ والله انا اصلا ما اتكلمت معايا غير الكلمتين اللي قلتهم قدامك وبعدها طلعت ما انتي شوفتيني


الحما _ ما هو انتي اكيد اتصلتي بيهم في التليفون وقوتلهم ينزلوا يحضروا العزاء ده انتي يا بنت طلعت ميه من تحت التب


احمد _ خلاص بقى يا ماما مش وقته سيبيها بالظروف اللي هي فيها بعدين نبقى نتكلم بس برده سعد غلطان ينزل العزاء ليه هو ليه فيه اصلا


الحما _ المهم ابقي اتصل وحاول ترضي اختك 

لاحسن نزلتها من عندي زعلانه 


احمد _عيني يا ماما هعملك ان انت عايزاه روقي بالك بقى مبحبش اشوفك متضايقه والله


الحما _ استغفر الله العظيم اللهم طولك يا روحي يا بنتي احنا ما بنحبش نزعلك والله وربنا يعلم اني بحبك زيك زي بناتي


اسما_ شكرا ليكي بعد اذنك يا حماتي علشان عايزه اخش اريح شويه 


الحما _ ادخل ورا مراتك وصالحها ما تسيبهاش تنام زعلانه برده ربنا يصبر قلبها ده كله الا الام


احمد _ انا يا ماما اللي تؤمري بيه حاضر هيحصل


الحما _ وكفايه اسود على كده بقى تقلع الاسود من النهارده 


احمد _ والله من غير ما تقولي انا اصلا بكره اللون ده لون مستفز كده ، وبعدها نزلت 

وكانت مريم وافقه علي السلم 

وبعدها دخلت الشقه 


مريم _ واضح يا ماما اني جبت حقك منها ايه طريقه الكلام اللي انتي اتكلمت بيها دي ده  ياريتك ما طلعتي يا شيخه 


الحما _ يا بنت اصبري بكره تشوفي انا هعمل ايه بس ما ينفعش كده رخي  شويه وشدي شويه


مريم _ الله عليكي يا ماما يا جامده انا همشي بقى عشان خاطر اتاخرت على البيت 


وبعدها مريم روحت وولعت النور ولقت جوزها 

يوسف قاعد


مريم _ بسم الله الرحمن الرحيم انت مالك يا راجل قاعد في الضلمه ليه كده 


يوسف _ لو انت صادقه انا كنت نايم اصلا  مكنتش قاعد ممكن اعرف بقى الهانم اتاخرت بره ليه


مريم_مالك في ايه ده هو حته يوم اللي بروح فيه عند امي هتبصلي فيه كمان وبعدين هو انت ما بتروح عند امك انا بقولك حاجه


يوسف _ بصراحه يا مريم انا ما برتاحش لامك دي وحاسس ان هيحصل مشاكل كثير بيني وبينك بسببها 


مريم _ طلع امي  من دماغك يا يوسف انت سامع ولا لا امي يا اخويا مش بتاعه مشاكل ولا كلام فاضي 


يوسف _ انا عارف ان الكلام معاكي ولا هيودي ولا هيجيب انا قايم انام احسن 


مريم _ اسكت مش تقعد اقولك على اللي حصل وبعدها قالتله على كل حاجه


يوسف _ هو انتي بتتكلمي بجد انت عندك قلب علشان تعملي كده تخسري اختك عشان موضوع زي ده ازاي واصلا ازاي اخوكي ما يروحش عزاء حماته


مريم _ ما هو انت كنت عارف يا حبيبي ان هي مطلعه عينه بعدين وانت مالك اصلا بالحوار ده هو انت تعمل زي الهانم شروق وجوزها


يوسف _ صح حاجه غريبه ازاي يبقى عندنا قلب ازاي نحس بالناس ده انتي ومامتك مش عارف عايشين في الدنيا دي ازاي 


مريم _ اعمل حسابك يا يوسف لو اتكلمت تاني على ماما بالطريقه اللي انت بتتكلم بها دي انا همشي وهسيبلك البيت


يوسف _ براحتك يا مريم هو انتي فاكره اني هبقى عليكي زي زمان انا كل يوم بكتشف فيكي حاجات ما ينفعش اعشرك بسببها

وبعدها سابها ودخل الاوضه 


مريم _ بقى انت بتعمل معايا انا كده والله لاوريك يا يوسف انا هعمل فيك ايه 


وتاني يوم نزلت عند حماتي. كنت لابسه الوان 


الحما _الله اكبر عليكي يا مرات ابني زي القمر شفتي يا بنت الالوان حلوه عليكي ازاي مش الاسود


اسما_ انا لولا عارفه ان اخواتي عمرهم ما هيدخلوني البيت بسبب كل اللي عملته ده انا  مكنتش قعدت في البيت ده لحظه واحده والله حرام عليكي انتي وابنك اللي بتعملوه فيا ده 


الحما_ انا مش هحاسبك على الكلام اللي انت بتقوليه ده هقول بنت غلبانه وصعبان عليها ان امها راحت ادخلي المطبخ اعمليلي كوبايه قهوه 

وبعدها دخلت ونزل احمد وقال 


احمد _صباح الخير يا ست الكل شفتي بعملك كل اللي انتي عايزاه ازاي


الحما_ اسمع يا واد انت لازم تروح بيت حماتك وتتكلم مع اخوات مراتك علشان تشوفوا هتعملوا ايه بقى 


احمد _ مش فاهم يا ماما هنتكلم في ايه انا ما صدقت ان هي خلاص ما جابتليش سيره النهارده عنهم 


الحما $ مش الشقه اللي هم قاعدين فيها دي يا واد ملك ومراتك ليها فيها لازم الشقه تتباع ومن تاخد نصيبها وبعدها حصل 


جبروت حماتي 

الحلقه الاخيره 

بقلم هويدا زغلول

وفي الوقت ده احمد قالها 


احمد _ معقول يا ماما تفتكري اسما هتوافق 

تعمل كده وتروح تقولهم انها عايزه ورثها 


الام _ واي دخل اسما هي هتكون ليها حكم ولا اي انت يا واد تروح وتقولهم انها عايزه نصبها 


احمد _ ماما خفي علي اسما شويه لو فضلنا 

معاها كده هتسيب البيت. تمشي وبصراحه 

عمري ما هلاقي  وحده بتسمع الكلام زيها 


الام _ ماشي يا اخويا اعمل الموضوع ده بس وانا هشيلك جوا عنيا ، وفي شقتي كنت 

قاعده واتصلت ب ملك 


ملك _ نعم عايزه اي تاني 


اسما _ ارجوكي يا اسما اسمعني انا متصله 

بيكي انتي علشان عارفه انك انتي الوحيده اللي 

حنينه عليا  


ملك _ كنت حنينه عليكي انتي ظالمه نفسك 

يا اسما مش احنا اللي جاين عليكي كله كوم 

وانك مش تيجي عزا امك لا دي كبيره اوي 


اسما _ المشكله ان عرفت ان غلط بس بعد 

فوات الاوان مش فاهمه أنا ازاي عملت 

كده والله حقك عليا 


ملك _ بقولك اي مش عايزكي تتصلي بيا تانر 

يوم ما ماما راحت انتي كمان روحتي واخدنا 

عزاكم انتو الاتنين وقفلت السكه 


اسما_ ملك ملك ارجوكي اسمعني يا ملك ابو ولقيت احمد ورايا وبيقولي 


احمد _ اخس عليكي يا قلبي معقول اللولي 

ده ينزل من عينك لا لا مينفعش 


اسما _ اخواتي مش عايزين يعرفوني تاني وان

السبب يا احمد انت وامك 


احمد _ اوعدك اني هجيبلك حقك والله ولا يمكن اسكت على اللي حصل فيكي  كده


اسما _ هتجيبلي حق من مين من اخواتي لا طبعا انت ملكش دعوه بيهم سيبهم باللي هم فيه 


احمد _ اهدي بس يا حبيبتي مش عايزك تفكري في اي حاجه وسيبي الموضوع ده عليا 

وفي شقه ماما كانت ملك قاعده ورنيم 

دخلت 


رنيم _ ليه عملت كده يا ملك هي بتحبك كنتي انتي طبطبي عليها ما تبقيش كده معاها


ملك _ معقوله انتي اللي بتقولي كده يا رانيا ده انا كنت متخيله انها لو جت هنا كنتي عملت فيها حاجه 


رنيم _انا عارفه انها طايشه واللي حصل ده ما كانش بمزاجها اي نعم انا مش هدخلها البيت ده تاني بس برده ما نبقاش كلنا عليها علشان  ميجوش عليها


ملك _ مفيش اغلى من امي حتى لو كانت اختي اللي جات عليها مش هسكتلها وفي الوقت ده 

الباب خبط وراوحوا أخواتي الاتنين فتحوا 

وكان احمد 


ملك _نعم ايه اللي جابك هنا وعايز ايه


احمد _ هينفع نتكلم من علي الباب كده 

الكلام اللي انا هقوله مش هينفع اقوله من على الباب وعيب كده ده انا جوز اختكم يعني


رنيم _ هات اللي عندك يا احمد مش هينفع ندخلك الشقه قول عايز ايه واخلص


احمد _ اسما بعد اللي انتم عملتوه معاها عايزه نصيبها شوفوا بقى هتبيعوا الشقه ازاي علشان تجيبوا لها نصيبها 


ملك _ انت كذاب هي عمرها ما هتفكر في كده اكيد انت اللي خليتها تفكر تبيع الشقه


احمد _ اسما اختك اتغيرت هو انتي فاكراها اسما بتاعه زمان ولا ايه فاكره لما انت تكلميها وحش هي هتسكت شوفي هنروح امتى علشان  نعمل اعلام الوراثه و نبيع الشقه دي

وبعدها مشي 


رنيم _ هو انتي مصدقه اللي حصل ده اختك عايزه ابيع الشقه وتخلينا في الشارع 


ملك _ اتوقع منها اي شيء خلاص احنا هنبيع الشقه دي ونشوف شقه صغيره انا وانتي ونعيش فيها مش عايزاها يكون ليها حاجه عندنا


رنيم _ نفسي افهم بس البنت دي حصلها ايه

بجد دي بت فظيعه مش قادره اصدق اللي 

هي بتعمله ده 


ملك _ ادخلي واقفلي الباب وبعدها ملك 

اتصلت بيا وانا كنت فرحانه اوي 


اسما _ ملك حبيبتي بجد انتي بتتصلي بيا 


ملك _ متصله وراسما فيها دور الحنيه. وعامله 

تتكلمي معايا وانا قولت يابت اكيد اختك 

اتغيرت وانتي كل ده علشان عايزه نصيبك 

من الشقه 


اسما _ نصيب ايه ايه الكلام الفارغ اللي انتي بتقوليه ده هو انا كلمتك في حاجه


ملك _ ما هو انتي مش اتكلمتي بس ابعتلنا سبع البرمبه بتاعك علشان يطلب نصيبك من الشقه خلاص بكره كل واحد هيعرف نصيبه ايه بس نسينا خالص وقفلت السكه 


وفي شقه حماتي الباب خبط وفتحت 

وكانت شروق معاها شنطه هدومها 


الحما _ ايه ده يا بنت في ايه هو انتي مسافره ولا ايه ايه شنطه الهدوم اللي معاكي دي


شروق _ اوعي كده يا ماما خليني ادخل الشنطه تقيله لا يا اختي اتطلقت بقى الجزمه اللي اسمه يوسف يطلقني 


الحما _ عملتي ليه ايه يا بومه انتي حرام عليك يا بنتي هو انت كل شويه مشاكل معاك كده

وبعدها قعدت وقالت 


شروق _ يوريني هيلاقي واحده زي فين ان شاء الله مش كفايه ردينا بالهم والهم مش رضي 

بينا 


الحما _ جوزك كان كويس قعدت اقولك يا بنتي بلاش تتعاملي معاه بالطريقه دي مكنتيش بتسمعي وبعدها أنا نزلت وقولت 


اسما _ احمد فين يا سنيه ، وبعدها قامو وقفوا 

وقالو 


شروق _ سنيه يا جزمه والله بقي ليكي صوت 

شوفتي يا ماما اخر الدلع احمد فيها خليها تقول علينا ايه


الام _ اصبري بس يا بنت انتي مالك نازله سخنه علينا ليه كده 


اسما _ قولي لابنك يطلقني انا مش عايزه اعيش معاه وبعدها كنت ماشيه وحماتي قالت 


الحما _ استني عندك انتي لو خرجت من باب الشقه دي مش هترجعي ليها تاني


اسما _ ومين قالك ان انا عايزه ارجع اصلا خلي ابنك يطلقني ، وبعدها نزلت ومش عارفه 

اروح فين بجد ما روحت شقه مريم اخت 

احمد وفتحت ليا 


مريم _ اسما تعالي يا حبيبتي ادخلي اتفضلي ايه ده مال شكلك عامل كده ليه 


اسما _ انا اسفه يا مريم والله اني جيتلك في وقت زي ده  بس مش عارفه اروح فين 


مريم _ ايه يا بنتي الكلام اللي انت بتقوليه ده تعالي ادخلي البيت بيتك ودخلت وكان قاعد جوا 

جوزها سعد مع يوسف 


سعد _ مين اسما خير في حاجه ولا ايه


مريم _ في حد يقول كده برده اقعدي يا بنتي تعالي 


يوسف _ ازيك يا اسما عامله ايه هي الشروق راحت عندكم مش كده


اسما _ ايوه موجود هناك بس انا جايه عشان اقولك انا عايزه اخوكي يطلقني مش عارفه اروح فين دلوقتي


سعد _ كملت البيه جاي عشان طلق وانت جايه عشان تطلقي هو في ايه اللي حصل


اسما _ احمد راح لاخواتي وقالهم ان هما لازم يبيعوا شقه علشان ياخذ نصيبي هو دي في الكلام ده


مريم _لا طبعا غلطان انا مش عارفه احمد ايه اللي حصل بالظبط ليه بقى يتصرف بالتصرف ده


سعد _ ما تزعليش مني يا اسماء بس انتي اللي غلطانه في اللي حصل ده انك توافقي انك  متحضريش عزا  والدتك انتي اللي ساعدتيه يدخل في كل حاجه تخصك


مريم _ خلاص مش وقته يا سعد الكلام ده لسه برده جايه من المشوار طيب انتي ناويه تعملي ايه


اسما _ انا شوفتك يا استاذ سعد وانت طلعت لاخواتي يوم العزاء وقفت معاهم ارجوك تتكلم معاهم اني ارجع اعيش معاهم تاني


يوسف _ بجد الانسان ده غريب جدا يعني انا اجي صوابع العشره شمع لاختك وشوفي عامله معايا ازاي مرات اخوك كمان بتسمع كلام اخوكي في كل حاجه وبرده جايه عليها


سعد _ المشكله في التنازل يا يوسف لو فضلت طول عمرك تتنازل بعد كده ما تجيش تشتكي وانت كنت بتعمل كل حاجه للشروق وده ما ينفعش لازم في وقت يتقالها لا 


يوسف _ اللي حصل حصل خلاص انا جاي لكم بس عشان تشوفوا الامور هتمشي ازاي لان مش حابب اقعد مع احمد عايزه تيجي تاخد عفشها هي حره وكل واحد يروح لحاله 


مريم _ اصبر بس ما ينفعش الكلام كده

هي ممكن تتغير انا هتصل بيها واقولها 

وفعلا كلمت شروق 


شروق _ خير يا مريم عايزه ايه


مريم _ انت يا بنتي بتتكلمي معايا بالطريقه دي كده ليه هو انا كنت عملت حاجه انا كنت عايزه اتكلم معاكي شويه في موضوع يوسف


شروق _ قوليلو لو شاف ودنه ابقي ارجعله 

خلاص انا نسيته ومش 

عايزه في حياتي تاني 


مريم _ يا بنتي ما ينفعش طريقه كلامك اللي انتي بتتكلمي بيها دي 


شروق _قوليله ان انا ثلاث شهور العده بالظبط وهكون متجوزه سيد سيدو سلام

وبعدها قفلت معاه  كان احمد قاعدكع شروق وامه 


الام _ اسمع يا ولد انت تنزل للماذون دلوقتي وتطلقها وهي كده ملهاش مكان في بيت اخواتها ولا هيكون ليها مكان عندنا 


احمد _ بس انا بحب اسما ماما مش عايز اطلقها 


الام _ وانا كلمتي تتسمع ترمي عليها يمين الطلاق دلوقتي وتروح للماذون وتطلقها 

البت دي مش بتسمع الكلام خالص 


احمد _ اللي تشوفي وتاني يوم 

روحت بيت إخواتي مع مريم وسعد 


رنيم _ايه اللي جاب البنت دي هنا لو سمحت يا مريم مش هينفع تدخل معاكم 


مريم _ والله يا رنيم اخويا اللي جي من نفسه واتكلم معاكم هي ما عرفتش حاجه ولما عمل كده طلبت الطلاق ومشيت وكانت بايته عندي امبارح 


اسما _ والله انا عارفه ان انا غلطانه حقك عليا انا اسفه بجد في اللي انا عملته يا ريت تسامحوني وتخليني اعيش معاكم 


مريم _ ارجوكي يا رنيم هي مش بقي ليها 

مكان دلوقتي تعيش فيه وبرضه مهما

ان غلطت هي برضه اختكم 


رنيم _ _ اتفضلوا ادخلوا وبعدها دخلوا 


سعد $كلنا بنغلط وكلنا لازم نسامح بس انت يا اسماء ما ينفعش  تقرري الغلط اللي غلطتيه ده ثاني 


اسما _ خلاص والله عمرها ما تحصل 

وبعدها دخل احمد وقال 


احمد _ الله الله معقوله يا مريم انت اللي بترجعيها هنا بدل ما ترجعيها بيت جوزها ده انا ما صدقت شروق لما قالتلي انها شافتكم طالعين هنا


اسما _امشي اطلع بره مش عايز اشوف وشك هنا فين ويا ريت تطلقني بالذوق بدل ما تطلقني بالمحاكم


احمد _ موافق اعمل كده بس تنزليني عن كل حاجه وانا هرمي عليكي يمين الطلاق دلوقتي

وكان جايب معاه القسيمه 


رنيم _ لا والله ده انت محضر نفسك بقى


احمد _ ما هو انا مش ناوي اخسر كل حاجه 

وبعدها اخد الورقه منه ومضيت 

عليها وقولت 


اسما _ مش عايزه منك حاجه المهم اعيش انا واخواتي كويسين. بعدها سمعوا صوت صويت 

وطلع واحد جارنا وقال 


الجار _ الحق يا احمد البيت بتاعكم بقى فحمه وامك واختك ما فيش يخرجوا 


احمد  ومريم _ اي امي 

وفعلا احمد لما عرف أن روحنا بيت إخواتي 

انا ومريم نسي الحاجه علي البتوجاز 

واول لما سمع كده رما الفوطه وقعت علي البتوجاز ومسكت في النار


وفعلا مش قدرو يخرجوا من البيت ورواحوا 


احمد في الشارع _ مش قادر اصدق اللي 

حصل ده معقول 


سعد _ اللي كنت عايز تعمله في البنات دول اهو ربنا عمله فيك شفت بقى دلوقتي انت انا  مبقاش ليك مكان تقعد فيه


مريم _ المشكله ماما واختي راحوا 

وفضلت تعيط وانا واخواتي كنا واقفين جنب البيت وبعدين رنيم قالت


رنيم _ يلا بينا نطلع لفوق ما ينفعش نوقف الشارع كده وبعدها احمد طلقني وبعدها بكام 

شهر يوسف جه وقال 


يوسف _ بصراحه كده يا اسما انا عمري ما هلاقي واحده احسن منك هتقدم ليها اتمنى انك توافقي علي


اسما _ انا مش بفكر في الموضوع ده دلوقتي تاني معلش يا يوسف

ورنيم قالت 


رنيم _وانت هتلاقي احسن من يوسف فين ادب واخلاق وذوق احنا موافقين بس هنعمل فرحنا هنا في الشارع


اسما _ اي الكلام اللي انتي بتقولي ده 


رنيم _ قولت اي عايزين نفرح وفعلا 

عملنا الفرح واحمد وقف وعامل يتفرج 

ومكنش قادر يتكلم بس اتعملت درس 

ان عمري ما هاجي علي اللي مني ابدا


تمت

تعليقات