القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مراهقه متأخره الحلقه الثالثه بقلم هويدا زغلول


رواية مراهقه متأخره الحلقه الثالثه بقلم هويدا زغلول


رواية مراهقه متأخره الحلقه الثالثه بقلم هويدا زغلول


وفي الوقت ده عمي قام وقال 


صبري _ ساره مين دي هانم ام هدى هو انت تعرفها ولا اي 


جمال  _ لا لا يخلق من الشبه اربعين انا اسف 

نقدر نكمل كلامنا ، وبعدها الكل اقعد 

وعمي قال 


صبري _ والله يا هانم انا شايف ان جمال  انسان محترم وفعلا يستاهل ان يتجوز نتفق بقى يا ابني على الحاجات المهمه انت هتجيب ايه واحنا هنجيب ايه وكده ، ولقيت ماما وقفت وقالت 


الام _انا ما عنديش بنات للجواز انا مش موافقه على الموضوع ده


هدي _ ماما هو انتي بتقولي ايه ما انتي عارفه ان انا بحب ابراهيم من زمان وعايزه اتجوزه


هانم _ كلمي خالص خلاص شرفت ونورتي يا استاذ جمال بعد اذنكم علشان طالعه شقتي 

وبعدها طلعت 


صبري _ والله انا مش فاهم اي حاجه طيب  سيبني يا ابني نتكلم مع امها بعدها ابقى اتصل بيك ، ولقيت جمال وقف وقالي 


جمال _مش انا يا هدى اللي اترفض واتعامل بالاسلوب ده كنت لازم تاخذي راي مامتك قبل ما اجي واتقدم ليكي انا مش عايزك خلاص

وبعدها مشي وانا وفقت جمب عمي وقولت 


هدي _ عمي هو انت فاهم حاجه هي ليه ماما عملت كده بجد انا بحب جمال  جدا ومش هقدر ابعد عنه 


صبري _ اهدي بس يا هدى مش عايزك تزعلي انا هتكلم معاها والله واشوف الحوار ايه بالضبط 

وبعدها طلعت وايه وقفت جمب عمي وقالت


ايه _انا حاسه ان في حاجه في الحوار ده مش عارفه ليه مش مرتاحه لهانم شكلها اتغير جدا اول لما شافت العريس هو كان بيشبه عليها


صبري _ على العموم كل حاجه هتبان ادخلي انتي 

يلا حضري الاكل وشقه ماما طلعت لقيتها 

بتشرب سجائر وقولت 


هدي _ ايه يا ماما اللي انتي بتعملي ده انتي من امتى وانتي بتشربي سجاير ممكن اعرف بالظبط انتي ليه غيرتي النظر من جوازي من ابراهيم ما انت كنت موافقه في الاول


الام _ مش عارفه ليه مش مرتاحه له وبعدين اشرب سجاير زي ما انا عايزه يا حبيبتي بيتي وشقتي وانا حره فيهم 


هدي _ معقول انا مش قادره اصدق والله اللي بيحصل ده بس احب اقولك ان انا كده كده 

هتجوز ابراهيم ، ولقيت ماما وقفت وقالت 


الام _ اخرسي قطع لسانك اي ناويه تتجوزي 

من ورايا ولا اي امشي ادخلي جوا يلا مش 

عايزه اشوف وشك * وماما دخلت اوضتها 

وبعدها جمال  رن عليها 


هانم _ خير عايز ايه تاني مش خلاص كل واحد كده راح لحاله 


جمال  _ ومين اللي قال الكلام ده انا عايزه افهم منك بس هو انتي ليه عملتي كده


هانم _ زهقت من العيشه لوحدي بجد كنت مخنوقه وكنت محتاجه حد يدخل في حياتي بس اللي عايزه اقوله ليك يا جمال انا فعلا انا حبيتك قوي 


جمال  _ وانا برضه والله انا كنت حاطط 

في دماغي ان اتجوزك بعد ما اتجوز هدي 


هانم _ الحوار خلص يا جمال  ارجوك تنساني وتطلعني من دماغك خالص ويا ريت تبعد عن بنتي لاني بجد مش هقدر اشوفك معاها 


جمال  _ لا مش هعمل كده انا لازم اشوفك 

ونتكلم سوا احنا لازم نكون لبعض وقفلت 

معاه السكه وفي شقه جمال كان قاعد في اوضه و رضا اخته 


رضا _ كنت عايزه اجي معاك وانت رايح تتقدم لهدى بجد انت رخم جدا اتفقتوا على ايه 


جمال  _ للاسف يا رضا مش هينفع انا وهدى نتجوز مامتها مش موافقه عليا 


رضا _ ايه الكلام الفارغ ده انا اتكلمت كذا مره مع هدى وعرفت ان مامتها مستنياك ترجع من بره علشان خاطر تشوفوا موضوع الجواز 


جمال _ بقولك ايه كبري دماغك من الحوار ده خلاص كل شيء قسمه ونصيب ، وفي الوقت ده رن محمد خطيبها ماسنجر فديو 


رضا _ ازيك يا محمد عامل ايه ما حدش نزلك حالا على طول اهو يلا باي ، وقفلت وجمال قال 


جمال _ ممكن افهم ايه الكلام الفارغ اللي انتي عملتيه ده انتي ازاي تردي عليه فيديو اساسا ما يتكلم مكالمه عاديه


رضا _مالك يا جمال  في ايه ده خطيبي وبعدين يعني ما انا لابسه لبس كويس اهو


جمال  _ عارفه يا رضا لو عرفت ان انت بتكلمي خطيبك مكالمات فيديو تاني انا هعمل فيكي ايه


رضا _ خلاص يا حبيبي اهدي حاضر مش هعمل 

حاجه تاني من وراك 


وبعدها جمال  قابل ماما في كافيه 


هانم _ هو انت عايز مني ايه ثانيه ياجمال  خلاص انا عارفه ان انا كنت غلطانه وعمري ما هعمل كده تاني 


جمال  _ عايزه اتجوزك يا هانم حتى لو اتجوزنا ونمشي من البلد دي كلها نروح اي مكان بس بجد انا حبيتك من قلبي وعايزه اكمل حياتي معاكي 


هانم _ تتجوزني ازاي انت كنت عايز 

تتجوز بنتي دلوقتي عايز تتجوزني انا 


جمال  _ وايه المشكله ما كانش في حاجه رسمي ما بينك وما بين بنتك ومن حقي اختار 

شريكه حياتي 


هانم _ للاسف انا مش قادره الخطوه دي مش هقدر اعمل كده في بنتي 


جمال  _ عالعموم اللي يريحك اعملي ورقمي 

معاكي ولو فكرتي في كلامي ابقي اتصلي 

بيا وقام وقف وبعدها اخد ايد ماما وباسها وقالها 


جمال  _ والله اتمنى انك توافقي على كلامنا انا بجد بحبك قوي من كل قلبي ، وبعدها مشي 

وروحت ماما وكانت ايه وافقه قدام شقتها وقالت 


ايه _ كنت فين يا هانم باللبس ده واتاخرتي ليه


هانم _ وانتي مالك يا ايه ما تخليكي في حالك وخليكي مع جوزك وطلعيني من دماغك احسنلك لقيتك ما تعرفيش انا ممكن اعمل فيكي ايه


ايه _هو انت ليه مش عارفه تقفي كده وتتكلمي معايا كلمتين على بعضهم هو بوس الايد بيعمل كده برده ، وماما ارتبكت وقالت


الام _ بوس ايد ايه ايه الكلام الفارغ اللي انت بتقوليه ده اوعي كده من وشي يخليني ادخل شقتي ، وبعدها طلعت ايه الموبيل وقالت 


ايه _ ايه رايك لو الصوره الحلوه دي راحت لبنتك هدى عشان تشوف امها بتعمل ايه 


هانم _وايه المشكله عريس جاي يتقدم لبنتي وكان عايز يتكلم معايا على نفرات علشان يعرف انا رافضه ليه واكماني زي امه بس ايدي يعني


ايه _ اسكتي مش انا بعتلك لينك واول ما انت فتحتيه موبايلك كله بقى عندي وشوفت المحادثات اللي كانت بينك وبين جمال معقول  عينك من خطيب بنتك يا وليه مش عيب كده


هانم _ انتي ازاي تعملي كده بقولك اي محدش 

ليه حاجه عندي واه بحب ابراهيم واتفقنا 

علي الجواز كمان 


ايه _ مش مستغربه كلامك اني عارفه ان انت ست بجحه ومش فارقه معاكي الا نفسك وبس ما فكرتيش في بنتك وكسرت قلبها لما تعرف ان انت بتحبي الانسان اللي عايز يتجوزها 


وفي الوقت ده انا خرجت وقولت 


هدي _ مين ده اللي عايز يتجوزها جمال 

طيب ازاي 


الحلقه الرابعه من هنا



بداية الروايه من هنا


تعليقات