القائمة الرئيسية

الصفحات

سكريبت وجدان صعيدي الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم زهرة الربيع حصريه وجديده على مدونة نجوم ساطعه وكامله جميع الفصول

سكريبت وجدان صعيدي الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم زهرة الربيع حصريه وجديده على مدونة نجوم ساطعه وكامله جميع الفصول 

سكريبت وجدان صعيدي الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم زهرة الربيع حصريه وجديده على مدونة نجوم ساطعه وكامله جميع الفصول 

 ابوس ايدك امسح الصور دي انا مخطوبه لواحد صعيدي لو شافهم هيقتلني ارجوك


بعت الرساله دي وهيه مرعوبه ومستنيه قدام التليفون وهيه بتترعش


جاتها رسالتو الي خلت دموعها نزلت برعب لما كتب...مفيش صور هتتمسح لو حابه تمسحهم ..تلبسي الي لبساه في الصور وتجيلي اتفرج على الطبيعه


اتسعت عنيها برعب وكتبت  ..انت..انت بتقول ايه لا طبعا مقدرش اعمل ده مقدرش..انا بنت ناس..ومخطوبه 


جاتها رساله منو وكتب...فعلا بنت ناس بأمارة اللبس الي لبساه في الصور الي بعتهالي...والمسجات..كل حاجتك معايا يا قمر ولو مسمعتيش الكلام هتلاقيهم كلهم ترند


حاولت تبعتلو تاني او تترجاه بس بعت لها العنوان وحظر الرقم


بقت تبكي جامد وهيه مش عارفه تتصرف ازاي بس سكتت ومسحت دموعها بسرعه لما باب اوضتها خبط


دخلت ست في اواخر الأربعين وقالت..كل ده ملبستيش يا وجدان حرام عليكي با بنتي ابوكي هيتجنن تحت


وجدان قعدت بغضب وقالت..ومش لابسه ويارب اموت وترتاحو مني..قولتلك مش هتجوز..عايزين تجوزوني واحد معرفوش ولا عمري شوفتو لمجرد انو ابن عمي..لا وكمان صعيدي...ده انتو بتدفنوني انسي


دخل راجل في الخمسين لما سمع صوتهاوقال..فيه حاجه يا وجدان سامع صوتكم عالي


امها لسه هتتكلم وجدان قالت بسرعه..ابدا يا بابا ..كنت بسأل ماما بس هنوصل امتى باذن الله


ابوها قال..طيب تمام ان شاء الله منتأخرش على الطريق ...المهم البسي بسرعه يلا 

سكريبت وجدان صعيدي الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم زهرة الربيع حصريه وجديده على مدونة نجوم ساطعه وكامله جميع الفصول 

ابوها طلع وامها بصت لها واتنهدت وخرجت

وجدان  قعدت على السرير بحزن مش عارفه تعمل ايه اذا مشيت هتعمل ايه مع الشاب الي بيهددها حاولت تهدى وبعتتلو رساله انها اضطرت تسافر وهتتفاهم معاه من هناك


وقفلت التليفون وجهزت ونزلت عند اهلها ورجعو كلهم في الصعيد

بقلم..زهرة الربيع

هناك كانو اهلهم بيستقبلوهم بالزغاريد وضرب النار ورحبو بيهم بحفاوه


الكل كانو بيتكلمو سوا ومبسوطين بس وجدان كانت مخنوقه جدا وحاسه بمللل رهيب


ابوها قال ..امال فين عاصم 

اخوه قال...من شويه نزل يشوف العمال لو مراحش هو محدش بيشتغل بس زمانو على وصول و....اها جيه اها


وجدان التفتت للباب ودخل شاب طول بعرض له هيبه وطله قويه ملامحو جذابه جدا وحاده اتقدم عليهم وقال...حمد الله على السلامه يا عمي


عمه قام وحضنو وسلم عليه...وسلم كمان على مرات عمه

ابوه قال...مش تسلم على عروستك يا عاصم


عاصم التفت لوجدان ومشى عيونه عليها بنظره سريعه وبان الضيق على ملامحو من لبسها كانت لابسه لبس ضيق شويه بالنسبالو وبشعرها قال  بضيق...حمد الله على السلامه يا بنت العم..


وجدان اضايقت من طريقتو وقالت...الله يسلمك...وبصت لامها وقالت...ماما..عايزه اريح تعبانه


طلعت هيه وامها يريحو وعمها قال بفرحه...فرح العيال الاسبوع الجاي خلينا نفرح


اخوه قال...الي تشوفه يا خوي..على خيرة الله


وجدان كانت لسه هتدخل مع امها عاصم نادى وقال..احم...معلش يا مرت عمي ممكن اكلم العروسه كلمتين


وجدان استغربت وامها ابتسمت وقالت...براحتك يا ابني ..عن اذنكم


امها مشيت وعاصم قرب خطوات وقال...احم...كنت جاي اتكلم معاكي بخصوص لبسك..البس ده مهينفعش تلبسيه بعد ما نتجوز..يعني هو مينفعش تلبسه واصل ولا حتى دلوك بس معلش ..مشيها  بعد جوازنا


وجدان اتغاجأت بكلامو وضحكت وقالت..لا والله...وايه كمان يا تري..فيه حاجه حضرتك عايز تعقب عليها او مش عجباك قول متتكسفش


عاصم قال بغضب..طريقتك..طريقتك دي كمان غلط.. انا محدش يتكلم معاي كده..وانا بس بديلك فكره..اللبس ده مش هينفع..دلوك بقولها بلساني ..بس بعد جوازنا..مش هيعجبك تصرفي...ولازم تعرفي انك زيك زي اي واحده بالنسبالي...وهتجوزك علشان رغبة اهلي ....وكمان علشان الاقربون اولى بالمعروف يعني متفتكريش نفسك حاجه كبيره


وجدان بصتلو بزهول وعاصم مشي من غير ما يستنى ردها


وجدان اتنهدت بغضب رهيب وراحت تنام وهيه متغاظه منو وهتتجنن من طريقتو


تاني يوم وجدان صحيت من النوم على رساله من الشخص نفسه مكتوب فيها مبروك يا عروسه..عرفت انك سافرتي تتجوزي ابن عمك..وعلشان كده بعتلكم هديه حلوه قوي على تليفونو..ان شاء الله تعجبكم

بقلم...زهرة الربيع

وجدان قامت بخضه وزهول وقلبها كان هيقف طلعت جري بالبجامه على اوضة عاصم وبقت تخبط جامد 


عاصم كان خارج من الحمام ولابس بنطلون بس وبينشف شعره واستغرب من صوت الخبط الشديد...راح يفتح وهو بيقول..ايوه ايوه..فيه ايه على الصبح


عاصم فتح واتصدم بوجدان قدامو بالبجامه وبشعرها  وحافيه فضل باصص لها بزهول واستغراب


بس اتصدم اكتر لما دخلت بسرعه وقفلت الباب وقالت برعب ...تليفونك . تلييفونك فين


عاصم استغرب ولسه هيرد جاتلو رسايل كتير ورا بعض


وجدان جريت على التليفون بس قبل ما تمسكو عاصم سحبه بسرعه وبصلها بنظره حاده وفتح الرسايل واتسعت عنيه بزهول شديد  


حاولت تتكلم او تمنعو يقرى الرسايل بس مقدرتش فتحهم واتصدم بشده بالي فيهم..كانت صور لوجدان بلبس داخلي ومش تمام ابدا وووووو


2_كانت صور لوجدان بلبس داخلي ومش تمام ابدا ..بقى يبص للصور وهيتجنن بصلها بغضب وقال...ايه ده

سكريبت وجدان صعيدي الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم زهرة الربيع حصريه وجديده على مدونة نجوم ساطعه وكامله جميع الفصول 

وجدان قالت بدموع...انا..انا مظلومه والله...هفهمك و


بس قاطعها لما مسكها من رقبتها بغضب وقال ..تفهميني...تفهميني ايه..ما كل حاجه  واضحه...بقى اتي مقضياها على مذاجك في البندر وبتبعتي صورك عريا،نه للرجاله...وجايه تتجوزي القرطاس الي مهيدراش بحاجه مش كده


كانت بتحاول تفك ايده ومخنوفه جدا ومش قادره تنطق  وخلاص هيغمى عليها بس عاصم سابها ووقعت على الارض وهيه تعبانه وبتكح بشده

بقلم...زهرة الربيع

عاصم بقى يدور في الاوضه زي المجنون ودمه بيغلي قال بغضب ..اعمل فيكي ايه دلوك...اروح اقولهم واخرج لعمي وافضحك قدامو..طب ممكن يموت فيها...طب اسكت...بس اسكت كيف..اسكت كيف يا فاجره ونزل عندها ومسكها من شعرها وقال..مين ده...وصورك كده كيف...انتي بعتهملو ولا صور هو بنفسو اتكلمي


وجدان بقت تبكي وبس ومش قادره اتكلم وعاصم شدد من مسكتو لشعرها وقال بغضب..بقولك انطقي...كنتي معاه...لمسك مش كده...اتكلمي يا وسخه انطقي


قالت ببكا..انت بتقول ايه انت مجنون لا ..لا طبعا محدش لمسني انا مش كده والله ..والله مش كده ده...ده واحد حيوان بيستفذني ويهدددني ارجوك وانبي اهلي لو عرفو هيقتلوني


عاصم بصلها بزهول وضحك وقرب منها بطريقه تخوف وقال..صدقيني مش هتفرق معاكي اقولهم ولا لا...لاني انا الي هقتلك..انتي ناسيه انك خطيبتي وهنتجوز


قالت بسرعه..انت مش مضطر..انت..انت ارفضني تمام قول انك مش عايز وانا هرجع مع اهلي ارجوك تعمل كده وانا هتصرف مع الحيوا،ن الي بعتلك الصور و


بس عاصم قاطعها وقال ....اششش..اخرسي..مش عايز اسمع صوتك واصل...اطلعي على اوضتك


وجدان قالت بدموع..طب وانبي اسمعني..خليني اشرحلك الي حصل معايا وانبي قبل ما تاخد اي قرار


بصلها بنظره مهلكه وقال وهو بيضغط على كل حرف بيقوله...اطلعي على اوضتك دلوك


وجدان طلعت من عندو وهيه مرعوبه وبتبكي جامد..وعاصم مسك تليفونو وبص للصور بغضب رهيب ومسحهم ونزل 


تحت كانو كل اهلو مجتمعين عاصم قال بجمود..صباح الخير

الكل صبحو عليه وعمه قال ...تعالى يا عاصم كنا لسه في سيرتك و


بس عاصم قاطعو وقال بجمود...عمي...انا عايز اتجوز وجدان....انهارده..مش هستنى  المعاد الي حددتوه


الكل اتفاجأ بكلامو وابوه قال بدهشه...كيف ده يا ولدي انهارده مش هنلحق واصل 


عاصم قال بضيق..هنعملها على الضيق يا ابوي..انا مستعجل معلش

ابوه وعمه ضحكو وابوه قال...مستعجل...طب..يا ولدي حتى يومين


بس عمه قال...خلاص يا عبدالحميد...متضايقهوش..نعملو انهارده..زي ما يحب..المهم انهم اتفاهمو سوا ومبسوطين بالجوازه


عاصم اتنهد وقال بسخريه..قوي...مبسوطين قوي..عن اذنكم


عاصم قال كده ومشي وابتدو كلهم في التحضيرات وتجهيزات الفرح


عاصم مشي وكان هيتجنن مش عارف يتكلم ولا يسكت ..البنت الي هيتجوزها صورها عند شاب بالشكل ده..والله واعلم اذا كان فيه بينهم حاجه او لا

مجرد التفكير في الموضوع فور دمه..دخل اوضتو وجهز سلاحو وحطو في العربيه 


وجدان كانت بتبكي في اوضتها ..ودخلت امها وهيه بتزغرد وقالت..مبروك يا جوجو يا حببتي...هيعملو الفرح انهارده


وجدان وقفت وقالت بصدمه..ايه... انهارده


امها قالت..اه انهارده يا قلبي مبروك

وجدان بلعت ريقها بخوف ومقدرتش ترفض من خوفها من عاصم واول ما امها مشيت بقت تبكي جامد بخوف


بالليل اجتمعو القرايب والمحيطين بالمكان واتعمل عشاء وكان فيه رقص وتحطيب.. وتم كتب الكتاب وعاصم كان بيحاول يداري غضبو عن الكل


وجدان كانت جهزت وبقت عروسه زي القمر وامها جمبها مستنين عاصم يجي ياخدها


بعد ساعات عاصم جيه ياخد عروستو وقال...احم..يارب يا ساتر


امها وقفت وقالت بفرحه..اتفضل يا عاصم يا ابني


وجدان كانت خايفه وبتفرك اديها برعب وعاصم قال..احم يلا يا عروسه العربيه جاهزه


وجدان قالت برعب وصدمه..عريبه.. عربيه ليه


عاصم بصلها بنظرات مخيفه وقال...علشان ميصحش انهارده نباتو هنا...هتيجي ويايا علي شقتي الي في المزرعه ناخدلنا يومين..وكمل بسخريه وقال.. عرسان بقى


امها زغردت بفرحه وعاصم مسك ايد وجدان ومشي بيها وهيه ماشيه معاه بالعافيه زي ما تكون رايحه تدبح


زفوهم الاهل والجيران وركبت مع عاصم وطلعو على شقتهم

عاصم فضل طول الطريق ساكت مش بيتكام وهيه خايفه منو وبتتمنى يقول اي حاجه يخفف من رعبها بس  متكلمش ابدا وكان سايق بغضب رهيب


بعد شويه وصلو بيت مفيس حواليه حد كان بيت جميل وسط ارض زراعيه نزل وقال بسخريه...يلا يا عروسه


وجدان نزلت وهيه مرعوبه منو ودخلت معاه الشقه واول ما دخلو قفل الباب وبصلها بنظرات تخض وقال...يا اهلا يا عروسه


وجدان كانت خايفه جدا قالت...احم...انا...انا احم عايزه اتكلم معاك وافهمك و


بس عاصم قاطعها وقال بنظره مرعبه ....بالظبط ...ده الي انا عايزه ادينا بقينا لوحدنا..وبقيتي على زمتي..من حقي دلوك اعرف منك ايه الي شوفتو ومين الي بعتلي الصور

بقلم...زهرة الربيع

وجدان قالت بخوف..ماشي .ماشي اكيد حقك...انا انا كنت متصوره الصور دي في اوضتي انا بتصور كتير باي لبس البسو ..وحطتهم في خزنة التليفون

..بعدها كنت بذاكر عند زميلتي ونسيت تليفوني عندها انا مهتمتش لان صوري وحاجتي الشخصيه في الخزنه...بس..بس طلع اخوها...اخوها بيقدر يهكر اي تليفون.. اخد التليفون بتاعي وهيه نايمه وهكرو...كمان بعت من تليفوني مسجات قذره ليه وبعت الصور على الاساس اني انا الي بعتهملو والله ده الي حصل والله انامعملتش حاجه ولا قصدت حاجه..هو الي كتب الرسايل وهو الي بعتها كمان اخد رقمك انا كنت مسجلاه هو ورقم عمي..وبقى يهددني انو هيبعتلك الصور ..والله ما ليه ذمب انت مش هتقول لبابا صح


عاصم بصلها بحده وغضب وقال..ابوكي...ابوكي ممكن يروح فيها...انا لو عايز اقول لابوكي بتجوز واحده زيك ليه...واحده رخيصه كانت دايره على حل شعرها ومسكها بغضب من فكها وقال...الحقيقه....قولي الحقيقه وبس...روحتيلو بيتو...ولا بتبعتيلو صور بس


وجدان اتصدمت وزقت ايده وقالت بزعيق..انت بتقول ايه..انا مش حكيتلك الي حصل ازاي تتهمني بحاجه زي دي انا متربيه كويس وعمري ما اعمل حاجه غلط


عاصم ضربها قلم قوي وقعت على الارض وقال بغضب..اياك فاكره اني صدقت الهبل الي قولتيه...انا اعرف البنات الي زيك الي بيستغفلو اهاليهم..ويدوروها زي ما عايزين...انا سؤالي واحد....نام معاكي ولا لا


وجدان كانت بتبكي وبتبصلو بزهول لانو ضربها بالقلم ولانو بيتهمها اتهام زي ده..حطت ايدها على خدها بصدمه بس غمضت عنيها وحاولت تهدي وتجاوبو يمكن يهدى قالت...لا ...مقربش مني..ولا شافني حتي...بعتلي اني لازم اروحلو ورفضت علشان كده بعتلك الصور ...

فيه اسأله تانيه


عاصم قلع عبايتو وجلبيتو ورماهم على للارض وقال بطريقه تخوف لا..مفيش اسأله تاني..دلوقتي فاضل اتاكد من كلامك..واذا طلعتي صادقه يبقى سماح..واذا كدابه بقى  ساعتها قبرك هيبقى هنا يا بت عمي ووو


3_عاصم قلع عبايتو وجلبيتو ورماهم على للارض وقال بطريقه تخوف لا..مفيش اسأله تاني..دلوقتي فاضل اتاكد من كلامك..واذا طلعتي صادقه يبقى سماح..واذا كدابه بقى  ساعتها قبرك هيبقى هنا يا بت عمي


وجدان بلعت ريقها برعب منو  وقالت..تقص..تقصد ايه..يعني ايه تتأكد


عاصم قال بنظره مخيفه.. .واضحه..مش انهارده دخلتنا...كل حاحه هتتكشف وهعرف اذا كنتي كدابه ولا صادقه


وجدان قالت برعب. لا..لا مش عايزه ولسه هتجري بس 

 شهقت بزهول لما مسكها من ايدها بغضب واخدها على الاوضه وزقها بقوه على السرير وقفل الباب


وجدان اتسعت عنيها بزهول من طريقتو وقالت ببكا وزعيق..انت حيو،،ان انت مستحيل تكون بني ادم...انا .انا عايزه اروح لماما  وجريت ناحيه الباب بس شالها بدراع واحد ورجع رماها على  السرير بغضب وقرب منها وقال...مالك خوفتي...خايفه تتكشف حقيقتك...خايفه اعرف انك كدابه ومش بت بنوت صوح

سكريبت وجدان صعيدي الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم زهرة الربيع حصريه وجديده على مدونة نجوم ساطعه وكامله جميع الفصول 

وجدان بقت تبكي وتترعش وقالت برعب..انا..انا مش خايفه من كده..انا خايفه منك..اوي...ابعد عني وانبي ما تقربلي ارجوك..ارجوك وانبي..لاااااااا


وجدان كانت بتترجاه وعاصم هجم عليها ومهتمش لاي حاحه وكان اهم حاجه عندو يتأكد من برائتها علشان يقدر يكمل معاها وفعلا تمم جوازهم ومقامش غير لما اتاكد من برائتها


قام من جمبها وابتسم براحه وقال ...كده برائه...كده تستاهلي تبقى على زمتي.. مبروك يا عروسه وسابها ودخل الحمام يستحمى 


اول ما دخل الحمام حط ايده على شعره بضيق...حس بحزن شديد على الي عملو فيها رغم انو حقو لكن اخدو بالطريقه دي زعلو جدا


وجدان بقت تبكي وحاولت تقوم بس كانت تعبانه جدا فضلت مكانها لحد ما خرج


عاصم خرج وكان بينشف شعره وجدان كانت بتبكي جامد ومش قادره تتحرك حتى... وعاصم اتنهد وكان محرج من الي عملو حتى لو هيه غلطت لكن انو يعتدي عليها بالطريقه دي زي ما تكون واحده من الشارع كان شئ مهين احرجو جدا ولع سجاره وقال وهو بيتحاشا يبصلها...بتبكي ليه دلوك..احم..الي حصل ده عادي على فكره احنا متجوزين

بقلم...زهرة الربيع

وجدان بقت تبكي اكتر وعاصم اتنهد وقال..يا بت الناس اهدي..ما انا كمان هعمل ايه يعني ...مكنتش هقدر اكمل معاكي بعد الي شوفتو كان لازم اتأكد انك مبتكدبيش وان الي بفكر فيه محصلش  وبعدين انا جوزك يعني ده حقنا و


وجدان بصتلو بحده وقالت بدموع..لا...لا مش حقك..مش حقك تعتدي عليا كده...ده اغت،،صاب..والاغت،،صاب عمره ما كان حق


عاصم بصلها بزهول وضحك بخفه وقال...اغت،،صاب...فيه حد يغت،،صب مرتو برضو..اعقلي  كده  وبطلي جنان...


وجدان صرخت فيه بحده وقالت..انت واحد حيو،ان...ازاي تقبل تكون مع واحده مش طيقاك يا بارد...انت لو كنت راجل مكنتش اتهجمت عليا كده و


بس عاصم مسكها من شعرها جامد وقال بغضب

..انتي هتدلعي كتير ولا ايه..مش معني اني بضغط على نفسي واحايلك علشان عيله تقومي تسوقي فيها ..كان لازم  يا اختي اعمل كده امال عيزاني افضل معاكي وانا مختوم على قفايا...انامبعوتالي صورك عر،،يانه و مكتوب تحتهم لما اجيلك المره الجايه هلبسلك ده..عيزاني اعمل ايه...استنى المره الجايه واروح اتفرج


وجدان اتألمت جدا من مسكتو وقالت..اه..اه سيب شعري يا همجي يا زبا، له


عاصم اتعصب جدا وقال.. بكره هتشوفي الزبا، له ده ازاي هيعلمك الادب الي اهلك مقدروش عليه...قومي غوري استحمي والبسيلك حاجه زينه...يمكن اتهف في  دماغي ويجيني مزاجي عليكي وزعق وقال... قومي فزي


وجدان قامت برعب وهيه لافه الملايه عليها  فتحت الدلاب وكان مجهز فيه هدوم ليهم اخدت حاجه ودخلت تستحمى وهيه بتبكي جامد


عاصم اتنهد بخنقه وقعد مستنيها تخرج 


بعد شويه خرجت من الحمام لابسه بجامه كت ولها شورت صغير وبقت تنشف شعرها عادي لان اللبس ده متعوده عليه جدا وكانت بتبصلو بغضب كل شويه


اماعاصم...كان كانو اول مره يشوفها مشالش عيونه من عليها وهيه كانت متنشف شعرها الي نازل على اكتافها والميه بتنزل منه بلع ريقه وهو بيبص لكل جزء فيها 


وقف وقرب عليها وحاوطها بدرعاتو وبقى يستنشق رائحه شعرها وانفاسه على رقبتها 


وجدان بلعت ريقها بارتباك وقالت...انت...انت عايز ايه...هو..هو مش انت..مش انت اخدت الي عايزه ..فيه ايه تاني


لفها ليه وبص لعيونها جامد وقال...الي عايزه مبيتاخدش مره واحده بس...وقرب من شفا، يفها وقال..وانتي ميتشبعش منك ولسه هيبو،،سها دفعتو وقالت بغضب...بس انا مش عيزاك  بكرهك يا اخي هو بالعافيه


عاصم قال بغضب...بت انتي اتعدلي معايا احسنلك.. وعلى فكره مش بمزاجك ..وامتي ما يجيني مزاجي عليكي  تقولي حاضر وامين وبس فاهمه


وجدان قالت ببكا..لا..لا مش فاهمه ومش عايزه...ابعد عني انا مش طايقه اشوفك ولا طايقه تلمسني والله اموت نفسي وارتاح


عاصم قرب منها بغضب وشدها عليه جامد  وبقى يبو،،سها بغضب ووجدان بقت تبكي تاني وتترعش بين اديه


عاصم كان هيكمل بس صعبت عليه بعد ومقدرش يشوف دموعها ولا خوفها ..بعد عنها واتنهد وقال ..غوري من وشي اصلا سديتي نفسي


وجدان جريت على السرير زي الاطفال ونامت وسحبت الغطا عليها وهيه خايفه جدا


عاصم ابتسم على خوفها ده وراح ينام جمبها على السرير


وجدان قالت بخوف..هو..هو انت هتنام هنا..


عاصم قال بسخريه..لا هنام في الشارع...عندك مانع اني انام جارك كمان ولا ايه


وجدان قالت بخوف..لو هتفضل مكانك ومش هتقرب تمام


عاصم ضحك ومسكها من دراعها وقال..يا بت بطلي هبل انا لو عايز اقربلك مغلبتنيش..اتخمدي يلا


وجدان نامت بسرعه وخوف وعاصم اتنهد ونام هو كمان جمبها


في صباح يوم جديد عاصم قام من النوم ملقاش وجدان بص يمين وشمال بس مش موجوده قام ودور عليها  في الحمام بس كمان ملقهاش..قلق جدا لتكون هربت جري لبره بس اتصدم بيها لابسه شورت وبجامه كت وواقفه تعمل رياضه في الجنينه وبتجري وتعمل تمارين


عاصم قرب منها بغضب وقال...بتعملي ايه


وجدان اتفزعت وقالت...ايه ده خصتني حد يعمل كده


عاصم قال بخنقه...سألتك بتعملي ايه


وجدان قالت بسخريه...بطبخلك يا سي السيد..هكون بعمل ايه يعني...بلعب رياضه


عاصم قال بغضب مكتوم..اممم...رياضه..بلبسك ده في الشارع عيني عينك


وجدان قالت باستغراب...اولا ده لبس رياضه بيتلبس عادي في اي حته..ثانيا فينو الشارع ده..هيه مش المزرعه دي بتاعتكو


عاصم قال بغضب..المزرعه مكشوفه..واي حد يعدي جارها يوعاكي...خشي جوه واياكي الاقيكي بالبس المسخره ده تاني سامعه


وجدان اترعبت من صوتو وقالت..سامعه..حاصر حاضر..ولسه هتدخل عاصم قال..استني تعالي هنا


وجدان قربت منو بخوف وعاصم بصلها من فوق لتحت وقال...تقدري تلبسيه وتعملي الرياضه الي انتي عيزاها في اوضتنا....يبقى احسن قوي


وجدان بصتلو بغيظ..لما فهمت قصدو وقالت .لا شكرا...غيرت رايي مش عايزه اعمل رياضه اصلا


قالت كده وسابتو ودخلت البيت

بعد ساعات عاصم كان بيتغدى هو ووجدان اهلهم جابولهم اكل ووجدان كانت بتاكل كتير


عاصم بصلها باستغراب وقال...براحه يا عروسه ..على حالتك دي هتبلعينا


وجدان بصتلو بضيق وقالت ..لا متخافش..اكل الخنازير حرام


عاصم اتسعت عنيه بزهول وقال...نعم ياحلوه قولتي ايه

بقلم...زهرة الربيع

وجدان قالت بخوف...مقولتش يا عم انت عايز تقولني اي حاجه والسلام...طب مش واكله سديت نفسي


وعملت ساندوتش كفته كبير ومشيت بيه


عاصم بص لطيفها بزهول وقال...سديت نفسك..كده مسدوده..ربنا يستر ومتتفتحش واصل


بالليل وجدان دخلت استحمت وخرجت وهيه لابسه كاش مايوه يجنن وقصير ..وجدان كانت بتبقى مرتاحه في لبسها ومش مكسوفه ابدا لانها متعوده عليه انما عاصم كان كل ما يشوفها بيبقى هيتجنن عليها 


قرب منها وقال بهمس...بقولك ايه..ما تيجي نخزو الشطان...ونخلي اليله امان


وجدان قالت بضيق..مش هيحصل..انسي انك تقربلي بمزاجي


عاصم قال ماشي يا وجدان  .....بشوقك..بس مفيش رجوع على البيت الا لو سلمتي...بمزاجك..وتحايلتي عليا كمان


وجدان ضحكت وقالت بسخريه...لا ويمكن اغت،،صبك كمان زي ما انت عملت احسن ما اتحايل عليك وكده


عاصم ضحك جامد وقرب منها وقال ..انا موافق كلو منك جميل يا جميل


وجدان نفخت بضيق وراحت تنام على السرير بس جات لها رساله

لسه هتمسك التليفون عاصم شدو وفتح الرساله وكانت من نفس الشخص وكاتب...اتمنى مكونش عملتلك مشاكل يا حلوه....لازم تعرفي ان الي عريسك شافو ده ممكن مصر كلها تشوفه..وبراحتك بقى ووووو

4_الي عريسك شافو ده ممكن مصر كلها تشوفه..وبراحتك بقى

عاصم وشو بقى عباره عن كتلة غضب 

ووجدان خافت جدا وقالت..فيه ايه..بعت اي تاني


عاصم غمض عنيه وحاول يسيطر على اعصابو وقال .بيهدد ينشر صورك...والناس كلها تشوفها


وجدان حطت ايدها على بقها بزهول  وقالت بدموع..يا انهار اسود..ينشرها...ينشرها ازاي هات اكلمه بسرعه 

و

عاصم بصلها بغضب وقال..هتكلميه تقوليلو ايه


وجدان قالت بدموع..هتحايل عليه هعمل اي حاجه امال عايزني اسيبو يفضحني


عاصم قال بغضب...ده على اساس انو هيسمع محايلتك..من غير ما تنفذي شروطو


وجدان قالت بسرعه واندفاع...انفذ هعملو اي حاجه بس ميعملش كده و


بس قطعت كلامها لما لقت عاصم بيبصلها بنظرات مرعبه كلها غضب


بلعت ريقها بالعافيه وقالت...انا..انا قصدي اعرض عليه فلوس اكيد مش هنفذ الي في دماغك انت فهمت ايه


عاصم حاول يهدى وقال...اهدي شويه وركذي معاي  مش اخو صاحبتك


وجدان قالت بدموع..ايوه ايوه اخوها

بقلم...زهرة الربيع

عاصم قال بهدوء..حالتهم الماديه ايه نظامها... يعني لو عرضنا عليهم مبلغ كويس تفتكري يوافق


وجدان اتنهدت بخوف وقالت..لا..عندهم فلوس كتير..معتقديش يقبل..وبقت تبكي جامد وقالت..بس مش هينفع ينشر الصور دي ارجوك ساعدني انا معنديش حد غيرك وانبي


عاصم اتنهد وحاول يهدى لما لقاها بتبكي جامد وصعبت عليه جدا قال ...اهدي يا وجدان ..اكيد مش هسيب مرتي تتجرس...متخافيش..انا معاكي


كانت بتبكي جامد واول ما قال كده بصتلو جامد بدموع وكانو عيونها قريبين منو ونظراتها تخطف القلب بلع ريقه بصعوبه وفضل باصص لها وتايه في جمال عيونها وقال بارتباك....هو..هو انهارده كام في الساعه


بصتلو باستغراب وهو قال بسرعه...قصدي...قصدي الوقت يوم ايه يعني


وجدان ضحكت  وقالت..انت بتقول ايه


عاصم ضحك بخفه وحط ايده على جبينه بحرج وقل..احم..عايز اقول..انهارد يوم ايه يعني التاريخ..ايوه التاريخ


وجدان ابتسمت وقالت...انهارده ٧ /٥ 


عاصك قرب منها وقال....طب بوقلك ايه...لوانا...جبتلك منو الصور...وخلصتك من الموضع ده خالص...هيبقالي مكافأه ولا هنقضيها صحوبيه


وجدان ضحكت جامد وقالت..انت قليل ادب اوي على فكره...طب بص..لو جبتلو منو الصور وخلصتني منو بجد...

وقربت منو وقالت بهمس ...هلبسلك الي في الصور


عاصم اتسعت عنيه وبلع ريقه ومسكها بسرعه قبل ما نبعد وقال....طب ما تدفعي مقدم ..وانا اجبهولك الصبح


ضحكت وبعدت عنو بدلال وقال..تؤ..لما تجيب الصور الاول


عاصم اتنهد وقال بابتسامه....من عيني...غالي والطلب رخيص...وكمل بنظرات كلها غضب وقال ...بكره هعرفلو صرفه بطريقتي


وجدان بصتلو بخوف وقالت...ايه طريقتي دي...انت...انت ناوي تقتلو ولا ايه


عاصم قال بسرعه..طبعا هقتلو....امال هسيبو يستفزنا كده...مدام مش هيقبض...يتقبض ويريح


وجدان قالت بزهول...لا لا طبعا انت بتقول ايه...وبعدين...وبعدين هيه اختو ديما تقولي انو مضيع فلوسو على الشرب والسهر  جرب معاه...يمكن يوافق يقبض واهو احسن ما يتقبض حرام عليك


عاصم اتنهد وقال...ماشي...الطيب احسن بردك..بكره هندلى على البندر وهقابلو...واشوف طلباتو الاول


وجدان قالت...ايه طلباته الاول..بقولك متقتلش حد احنا مش مجرمين ايه ده الي جاهز يقتل على طول ده


عاصم ابتسم ابتسلمه جانبيه وقال...انا مبديش الواحد اكتر من فرصه...بعني انتي كمان  لو مكنتش لقيتك بت...كان زمانك مستنياه يونسك تحت الارض


وجدان اتسعت عنيها بشده وقالت...يعني كنت هتقتلني


عاصم بص لعيونها الي كانو وساع جدا من دهشتها وبيلمعو وقال..احم...يعني مش هقتلك قوي...قصدي يعني كنت هقتلك...بس بعد البصه دي..انا الي اتقتلت يا بت العم


وجدان ابتسمت وقالت بكسوف...طب الله يرحمك بقى..تصبح على خير


وجدان راحت نامت على السرير وعاصم نام جمبها وقال...احم..ما تيجي تنامي في حضني..هدفيكي


وجدان قالت..نام يا عاصم..انا دفيانه وتمام


عاصم ابتسم وقال..على راحتك انا كان قصدي خير


في صباح يوم جديد قام عاصم وصحى وجدان ولبسو وجهزو شنط لهم  وبعت الحارس بتاعو جابلو كل الي هيحتاجوه


وجدان قالت..هو انت ليه مقولتليش اني هسافر معاك


عاصم بصلها بدهشه وقال..هو انتي متعرفيش اني طالما هسافر يبقى هتيجي معاي


وجدان قالت..لا مكنتش اعرف افتكرت هتوديني بيتكم


عاصم ضحك وقال...طب ولما يسألوكي عريسك فين..هتقولي ايه...سافر يصيف


وجدان فكرت شويه وقالت..اه صح..مش هينفع..طب ولو سألونا سافرنا ليه هنقول ايه


عاصم ابتسم وقال...بسيطه طالعين نقضي كام يوم سوا..عرسان وكده


وجدان قالت بسرعه..شهر عسل يعني


عاصم قال..لا...يومين عسل..مش اكتر من كده..انا ورايا مشاغل 


وجدان ضحكت وقالت...طبعا مش مرات عاصم الرفاعي...لازم يبقو يومين بس


عاصم ابتسم وقال..انتي لسه متعرفيش عاصم الرفاعي يا بت عمي.. انا لو حبيت...ايامك كلها هتبقى عسل..ولو كرهت...ربنا مايوريكي...مهتعرفيش تفرقي العسل من البصل...ويلا بينا كفياكي رغي اتأخرنا


وطلعو سوا ركبو العربيه وطلعو على القاهره 


على الطريق  كانت وجدان قلقانه جدا من الي ممكن يحصل وخايفه الشخص الي بيهددها ده ينفذ تهديده كانت بتفرك اديها بقلق شديد


عاصم فهم قلقها وقال ...متخافيش...مستحيل اخلي حد يمسك..انتي تخصيني يا وجدان ومن قبل حتى ما تبقى مرتي


وجدان بصتلو بدموع وقالت...هتعمل ايه لو فجأه لقيت صوري في كل مكان بالمنظر الي شوفتو ده..حتى لو قدرت انت تنسى الناس مش هتنسى


اتنهد وقال..معرفش ممكن اعمل ايه..بس مدام انتي معملتيش حاجه غلط..اكيد هبقى في ضهرك للاخر...مش عايزك تفكري في اي حاجه..انا معاكي خليكي مطمنه


وجدان ابتسمت بدموع وفاجاتو لما حطت دماغها على كتفو ومسكت في دراعو  وقالت ..انا اول مره احس ان فيه حد جمبي...شكرا...انا مبسوطه انك عرفت..كنت خايفه اوي وانا لوحدي


عاصم اتنهد وشدها عليه وباس دماغها بحنيه وقال ...انت مش لوحدك ابدا..مش عايزك تخافي واصل...انا هصلح كل حاجه 


بعد ساعات وصلو القاهره ونزلو في اوتيل وطلعو اوضتهم


وجدان وقفت تستنشق الهوا من الاطلاله وقالت..الله...وحشني جو القاهره قوي ..بقولك ايه..ما تيجي ننزل البحر


عاصم ابتسم وقال..ننزل ..الي تحبيه كلو هنعمله


وجدان قالت بفرحه الله..بجد...طب خلينا ننزل نشتري مايوهات الاول و


بس قاطعها عاصم وقال بدهشه...ميوهات ايه...لهو انتي عايزه تلبسي مايوه وتنزلي بيه 


وجدان ضحكت وقالت..امال هنزل البحر ازاي


عاصم  اتسعت عنيه وقال بغضب..انا هعتبر نفسي مسمعتش الي قولتيه...وهعيد السؤال..هو انتي يا حلوه..عايزه تلبسي مايوه ولا انا سمعي تقل


وجدان بلعت ريقها بخوف من نظراتو وقالت بسرعه..انطرشت..انت انطرشت خالص .انا..انا شايفه تكشف على ودانك ميوهات ايه وقلة ادب ايه...قال ميوهات قال


قالت كده واخدت هدوم ودخلت الحمان بخوف منو


عاصم ضحك بخفه على شكلها و هز راسو شمال ويمين بيأس 


بعد شويه خرجت وكان عاصم نايم على السرير


وجدان قربت منو وبصت لملامحو وهو نايم وقالت ...مالك لو تفضل كده على طول قمر ..وعملت حركات بوشها وقالت وهيه بتقلده...هو انتي عايزه تلبسي مايوه ولا انا سمعي تقل..هعمل نفسي مسمعتش و


بس قبل ما تكمل شهقت بزهول لما سحبها بسرعه واعتلاها وقال...هو انا صوتي حلو قوي كده


وجدان عضت على شفايفها بخجل وقالت...عاصم...سبني وانبي


عاصم اتنهد وقال..اسيبك ازاي..وانتي عمال تلفي حوليا..كل دقيقه شكل ولبس..حرام عليكي...ده احنا بشر


وجدان ابتسمت وقالت..عايز ايه  يعني


عاصم قرب منها اكتر وقال...عايز تصبيره هموت من الجوع

وجدان لسه هتحرك شفايفها بس فاجأها لما احتضنهم بين شفايفو بجنون وقوه 


وجدان ابتسمت بين اديه وللمساتو الي دوبتها ولسه هيكمل فاقت لنفسها بسرعه ودفعتو وقالت ...كفايه كده...اديك اخدت التصبيره الي عايزها


عاصم قال بسرعه. لا اخدت ايه انا جوعت اكتر.. ولسه هيقرب تاني


وجدان ضحكت وقامت وقالت...انت طماع اوي....وانا وعدتك لما تجبيلي الصور


عاصم اتنهد وقال..الصور هجيبها بالليل..لما اشوف اخرتها وياكي...بس بقى...بعدها...مفيش حاجه هتمنعني عنك


وجدان بصتلو وحاوطت رقبتو  باديها وقالت...انا بس عايزه اكون مرتاحه وانا معاك ومش قلقانه من حاجه...ولو جبت الصور مش هيبقى في  اي حاجه تبعدني عنك


بالليل خرجو وركبو العربيه بعد ما واحد من رجالة عاصم جابلو المكان الي بيتواجد فيه الشخص الي بيهدد وجدان


بعد شويه وصلو  المكان وكان نايت كلب بيتردد عليه


عاصم بص للمكان وبص لوجدان وقال...انا رأيي تستني في العربيه...هتدخلي المكان ده كيف


وجدان ضحكت وقالت...هدخل برجليها عادي...يلا يا عاصم خلينا نخلص


عاصم اتنهد وقال..الأمر لله...ومسك ايدها وقال...متسبيش يدي واصل


وجدان ضحكت وقالت..يا عم انت رايح تفسح بنت اختك وخايف تتوه منك ..ما يلا بقى


عاصم قال..بطلي لماضه...علشان انا على اخري لو حصلت حاجه ولا حد بصلك بس...هبيتو في قبره

بقلم...زهرة الربيع

وجدان ابتيمت وقالت..بتغير عليا


عاصم ابتسم وقال...لا ..الأحسن مغيرش..انا غيرتي واعره قوي...الاحسن متجربهاش..يلا


وجدان ابتسمت ونزلت معاه ودخلو المكان وكان فيه بنات كتير وكلهم هدومهم مكشوفه عاصم بقى يبص للبنات وعدت واحده من جمبو وقال ...ااااخ...عمار يا مصر


وجدان ضربتو  بايدها في بطنو  وقالت بغيظ..اجبلك رقمها


عاصم اتأوه بخفه وضحك وقال..لا..هاتي عنوانا واكسبي ثواب


وجدان اتغاظت اكتر وقالت...طب اطلع قدامي بدال ما اكسب ثواب تاني واخنقك واريحك وارتاح


عاصم ضحك وشدها من وسطها وقال....ده انت كده الي غيران يا جميل


وجدان ابتسمت وقالت بارتباك..انا..لا..ابدا انا بس ..


لاكن قبل ما تكمل عدت من جمبهم بنت لابسه جيبه قصيره عاصم بصلها وقال ...شدي الجيبه ..لتجبلك مصيبه وووووو


..5

..شدي الجيبه ..لتجبلك مصيبه


البنت ضحكت جامد وعاصم قال...اموت انا.. في الداير والمنحنى...وبص لوجدان وقال..ها كنا بنقول ايه


وجدان كانت بتبصلو بزهول شديد وقالت..كنا بنقول انك سافل


عاصم اندهش ووجدان قالت بغيظ..اه والله ...وقليل ذوق كمان...يعني بتعمل كل ده وانا معاك امال لو كنت لوحدك كنت عملت ايه


عاصك ضحك وقال...كنت عملت عمايل متتحكيش


وجدان زقتو وقالت بغضب..انا ماشيه..انا اصلا غلطانه اني بتكلم معاك


عاصم ضحك ومشي وراها وقال..يا بت لستني والله قاصد اضايقك...يا بت اهمدي وجري وراها علشان يوقفها بس هيه وقفت لوحدها وبصت على طاوله كان عليها شاب بيضحك مع واحده وقالت بسرعه..اهو ده...هو ده .


عاصم وقف جبها وبص للشاب بغضب  وقال...انتي متاكده


وجدان قالت بسرعه..ايوه.. ايوه..هو اخو صاحبتي وكان ديما يجي ياخدها من الجامعه


عاصم بصلو بغضب رهيب ولسه هيتقدم عليه وجدان مسكت ايده وقالت...من غير مشاكل وانبي


عاصم اتنهد ومسك ايدها وقال..متخافيش...مهيبقاش فيه مشاكل خالص


وراحو سوا واول ما الشاب شافهم اتسعت عنيه بشده ولسه هيقوم عاصم قعد وقال بحده..اقعد


الشاب بلع ريقه بخوف وبص لوجدان بتوتر


عاصم قال بغضب..قولت اقعد...وعنيك الحلوين دول  ركذهم معاي..ده لو عايزهم


الشاب قعد وبصلو بخوف وقال..نعم..حضرتك مين

بقلم زهرة الربيع 


عاصم ابتسم بسخريه وقال...انا ابن عم وجدان...وجوزها...هنتكلم على المكشوف...الصور الي معاك ..الي سرقتها من على تلفونها...دي ممكن تجيب اجلك...فالطيب احسن ونتفاهم


الشاب قال بارتباك .انا..انا مسرقتش حاجه..هيه بعتتهملي و


بس عاصم قاطعو وقال بغضب...انا مبعيدش كلامي مرتين..الصور تتمسح ...وتنسى موضوعهم نهائي والا مش هيحصل طيب...انا مش عايز انكد على الست الوالده والبسها الاسود عليك وانت لسه في عز شبابك


الشاب خاف وقال..انا...انا مش معايا صور قولتلك و


بس عاصن وقف وقال...تمام...وطلع تلفونه وقال...خد كلم


الشاب استغرب وحتى وجدان كمان بس فهمت كل حاجه لما الشاب رد ووقف بزهول وقال..ايه...طيب اهدي.. اهدي متخافيش يا لبنى اهدي


الشاب بص لعاصم وقال..اختي ملهاش دعوه..هيه متعرفش حاجه..انا والله سرقت الصور من وراها


وجدان بصت لعاصم بزهول وقالت..انت ..انت عملتلها..ايه...فين لبنى


عاصم بص للشاب بتهديد وقال..لبني مع رجالتي بس متخافش عليها..هما بس عايزين يشوفوها بطقم زي الي في الصور...بس الي بعد كده انا مضمنوش الصراحه


وجدان شهقت بزهول والشاب قال بسرعه..همسحهم .همسحهم كلهم  والله...حالا همسحهم...بس ارجوك ...ارجوك اختي ملهاش دخل


عاصم مسكو من قميصه بغصب وقال..اطلع قدامي واخدو وطلع بيه على العربيه وكان وراه عربيه مليانه رجاله


عاصم راح مع الشاب بيتو ونزلو وخبطو على الباب جامد 


فتح راجل كبير في سن الستين واتفاجأ بعاصم ماسك ابنو من قميصه ومعاه رجاله كتير


الراجل قال باستغراب ..فيه ايه..انتو مين مين دول يا سامح


سامح قال بارتباك....اهدى يا بابا مفيش حاجه و 


بس عاصم طلع سلاحو وقال..اوضتك فين


سامح وابوه اترعبو واخدو على اوضتو والرجاله قلبو المكان طلعو كل الموبايلات والتابلت واللابتوب  وكل الاجهزه اخدوها 


عاصم رما سامح على الأرض وقال..اختك هترجعلك صاغ سليم علشان هيه ملهاش ذمب..مش ذمبها انها اخت عيل وسخ زيك جاب لاهلو قلة القيمه


وانت كمان هسيبك عايش..بس...بس لازم اسيبلك تذكار...علشان الي حصل ده متعملوش مع اي واحده تانيه..وعلشان كمان اتجرأت وشوفت صور مكانش ينفع تشوفها..مرت عاصم الرفاعي مش للفرجه  ...وضربو رصاصه في رجلو خلت سامح وقع على الارض من شده الالم وبقى يصرخ جامد


ابوه قعد جمبو وبقى يقول بزعيق..ابني..مين دول ..فيه ايه


بس عاصم طلع مع رجالتو ومسك ايد وجدان الي كانت بتابع الي بيحصل بزهول شديد ونزلت معاه وهيه بتبصلو باعجاب ودموع امتنان


عاصم اول ما نزلو اتصل على واحد من رجالتو وقال...سيب البت خلاص..ورجعها على العنوان الي اخدتها منو...متسبهاش تروح لحالها الدنيا ليل


عاصم خلص مكالمتو ولسه هيكلم وجدان فاجأتو لما اترمت في حضنو ومسكت فيه جامد وقالت بدموع..شكرا...شكرا بجد..ربنا يخليك ليا يا ابن عمي ربنا يخليك ديما جمبي يا عاصم


عاصم ابتسم وشدها لحضنه اكتر وقال...ربنا ما يحرمني منك يا قلب عاصم


وجدان بصتلو وقالت بابتسامه..قلبك..انا قلبك


عاصم ابتسم بحب وقال..طبعا قلبي..وكل حياتي..وبتمناكي من زمان يا بت عمي


وجدان ابتسمت بدموع وقالت..انا...انا كمان...احم..انا كمان اتعودت عليك و...وبقبيت احب وجودك معايا..انا..انا مبسوطه اننا اتجوزنا


عاصم ابتسم وبص في عيونها بعشق وقال..وانا مبسوط لانك مبسوطه.. وهخليكي دايما كده..ربنا بس يقدرني واخلي الضحكه متفارقش وشك الحلو ده واصل


وجدان ابتسمت وقالت..انت انسان تجنن يا عاصم


عاصم ابتسم ولسه هيتكلم عدت بنت جمبهم بصلها بطرف عينه ورجع قال...ده انتي الي صاروخ


وجدان ابتسمت بمكر وداست بكل قوتها على رجلو وقالت..ده من زوقك


عاصم اتالم وقال..ااااه...ليه كده يا غداره


وجدان قالت بزعيق..انا الي غداره ولا انت الي عينك زايغه


عاصم ضحك وشدها ليه وقال..يابت بنكشك..بحب اشوفك غيرانه عليا ..والله ما شايف اجمل منك...ولا هشوف


وجدان ابتسمت وعاصم قال..طب بمناسبه الشوف..فيه اتفاق بنا فكراه


وجدان حركت عنيها رايح جاي وقالت..لا الصراحه مش فاكره


عاصم شدها من ايدها وركبها العربيه  وركب هو وقال ...كلها ربع ساعه نوصل  وافكرك


وجدان نامت على صدره وقالت..انا من زمان نفسي اتجوز واحد زيك


عاصم ابتسم وقال..زيي كيف .صعيدي يعني


وجدان ضحكت وقالت..لا صعيدي عمري ما اتمنيتها..كنت واخده عنكم فكره انكم مقفلين..لحد ما اتأكدت انها نخوه وغيره ورجوله...مبسوطه اني بقيت ليك..وان حبيبي راجل صعيدي شهم واني بقيت وجدان صعيدي بيموت فيا 😘

تمت


أنت الان في اول موضوع

تعليقات