القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية مراهقه متأخره الحلقه الاخيره بقلم هويدا زغلول

 رواية مراهقه متأخره الحلقه الاخيره بقلم هويدا زغلول

رواية مراهقه متأخره الحلقه الاخيره بقلم هويدا زغلول


وفي الوقت ده انا بصيت بصدمه وقولت 


هدي _ هو انت ليك عين تيجي هنا تاني بعد اللي حصل منك انت عايز مني ايه 


جمال _بجد انا عارف ان ليكي حق تقولي اكتر من كده بس انا مش عايزك تضايقي مني انا برده حبيتك بس انتي السبب 


ايه _  هو انت عايز اي يا جمال معلش جاي 

هنا ليه 


جمال _ هانم عايزنا نقعد في شقتها وانا شايف 

أنه مينفعش بس هي مصممه 

وفي الوقت ده انا قومت وقولت 


هدي _ امشي اطلع برا مش عايزه اشوف 

وشك تاني بدل ما تقولي انك خلاص شلت 

موضوع الجواز من دماغك جاي تقولي كده 


جمال _ ماشي يا هدي برحتك وبعدها مشي 

ولقيت ايه بتخدني في حضنها وقالت 


ايه _ هو انتي كنتي بتحبي علي اي ده عيل ندل 

بصراحه متزعليش نفسك يا حبيبتي وبعدها 

لقينا ماما طالعه بزفه كبيره 

ولقيت عمي واقف وبيقول 


صبري _ امشي من هنا ياهانم مش هتخدلي 

شقه اخويا ب راجل غريب 


هانم _ وهو انت تطلع مين يا اخويا علشان تمنعني ادخل شقتي 


صبري _ انتي اي البجاحه اللي انتي بقيتي فيها

دي


جمال _ متنساش انها هي الست بتاعتي دلوقتي 

وبعدها خرجنا وقولنا


ايه _ مش عايزين مشاكل يا صبري 


صبري _ والله لعرفك اللي عملتي ده والله .لتدفعي تمنه غالي اوي وبعدها دخلنا ومرات عمي قالت  


ايه_ اي ده الحل مش كده يا صبري اهدي شويه 


صبري _ والله لتشوفي هعمل فيها أي بكره 

تشوفي 


هدي _ اهدي بس يا عمي وبعدها بص لقاه 

علبه السجائر خلصت 


صبري _ انا نازل اجيب سجائر وبعدها نزل 

وتاني يوم  لقيت الباب بيخبط وفتحت 


الظابط _ دي شقه صبري 


هدي _ ايوه هي خير يا حضره الظابط في حاجه ولا ايه ولقيت عمي صبري خارج وبيقول 


صبري _ خير يا حضرت الظابط فيه في 

انا صبري 


الظابط _ اتفضل قدامي علي القسم 

مدام هانم اللي في الشقه اللي قدامك 

راحت وجوزها بيتهمك انك انت اللي عملت 

كده 


هدي _ ماما ازاي ده حصل اوعي  كده وبعدها

دخلت ولقت الام مرميه علي الارض 

مين اللي عمل فيكي كده يا ماما ردي عليا 


وبعدها الكل راح القسم 


الظابط _ هو انت ازاي يا جمال جوزها وسبتها 

يوم الفرح 


جمال _ حصل مشكله بيني. وبينها ومش 

هقول السبب اي وبعدها مشيت ولما رجعت 

الصبح لقيتها مرميه في الارض 


الظابط _ معقول عريس يسيب عروسه يوم 

فرحها مهما أن كان السبب اي 


جمال _ ده شئ يخصني وبعدين في كاميرات 

قدام السوبر ماركت اللي قدام منهم ويقدر 

يثبت أن أنا نزلت أمتي وحاله الوفاه كانت أمتي 


الظابط _ دراس امورك اوي يا جمال ماشي

اخرج برا دلوقتي وبعدها دخل صبري 


صبري _ والله يا حضرت الظابط انا معملتش 

ليها حاجه اه فعلا هددتها بس مجتش جنبها 

والله 


الظابط _ بس كل الناس شاهده وقالت انك 

كنت دائما علي مشاكل معاها 


صبري _ دي حقيقه يا فندم كنت على مشاكل معايا علشان ما كانش بيعجبني تصرفاتها بس مش لدرجه اني اعمل فيها حاجه 


الظابط _على العموم انت وجمال هتتحبسوا اربع ايام على ذمه التحقيق لحد ما نعرف وقت 

الوفاه كان أمتي وبعدها روحت البيت وكنت 

في شقه جدتي ولقيت ايه بتقولي 


ايه _ هو انتي ليكي عين تيجي  تاني بعد كل اللي حصل فينا ده كل ده بسببك انتي وامك منك لله يا شيخه 


هدي _ طيب وانا ذنبي اي يا مرات عمي ما كل 

اللي حصل ليا كان قدام عينك 


ايه _يعني البنت دي في البيت ده انا لا يمكن اقعد معاها دقيقه واحده 

ولقيت جدتي بتقول 


الجده _ اهدي بس يا ايه هي مالها 


ايه _ مش ههدا ده برضه جوزي وبعدها أنا مشيت ومكنتش عارفه اروح فين وقابلت مريم صحبتي 


مريم _ اي ده معقول هدي مالك يا بنتي فيه 

اي شكلك عامل ليه كده 


هدي _ مريم ارجوكي خليكي معايا انا حاسه 

ان دايخه اوي ومش قادره اقف علي رجلي 

خالص 


مريم _ طيب تعالي معايا البيت يا حبيبتي.وبعدها 

 روحت معاها وكنت في اوضتها وقولت ليها 

علي كل حاجه 


هدي _ تفتكري مين اللي عمل في ماما كده 

انا مش مصدقه أنه عمي 


مريم _ انتي بتقولي ان جمال قال حصلت مشكله 

بينه وبين مامتك كبيره ولازم تعرفي اي هي 

المشكله الاول 


هدي _ بيقول أنه رافض يتكلم في اي حاجه 

ومش عارفه اتصرف ازاي 


مريم _ طيب حاولي تنامي دلوقتي وبعدين 

هنشوف حل في الحوار ده 


وفي القسم راحت شيماء ل جمال 


جمال _. هو انتي عبيطه يا بنت انتي ازاي تيجي 

لحد هنا انتي عايزه الناس تعرف أن فيه حاجه 

بيني وبينك 


شيماء _ ناس مين بقولك اي أنا بعد ما عملت 

كده في هانم جبتلك الفلوس اه بس انا دلوقتي 

عايزهم 


جمال _ انتي غبيه مش شافوهم وهما ب 

يريحوا هانم من الدنيا شافوهم وهما بيتحاسبوا 

وبدأ يتفكر اللي حصل يوم الفرح 


                     # فلاش باك 


ماما دخلت الشقه هي وجمال هو اقعد 

علي الكرسي وقال 


جمال_ مبسوطه ب جوازي منك يا هانم 


هانم _ الا مبسوطه دي كلمه تقولها متعرفش 

انا فرحانه ازاي. بجد عمري ما كنت اصدق 

انك ممكن تتجوزني بعد اللي حصل مني ده 


جمال _ طيب اقعدي بقي علشان لازم نتكلم انا 

وانتي في موضوع مهم ،وبعدها ماما اقعدت

وقالت 


هانم _ خير يا حبيبي فيه اي 


جمال _ بصراحه كده بقي أنا متجوزك علشان

الفلوس اللي هتيجي من وراكي تبقي عبيطه لو فاكره ان انا ممكن اتجوز واحده زيك ده انتي من سن امي 


هانم _ايه الكلام الغريب اللي انت بتقوله ده يا جمال وفلوس ايه اللي انت عايزها مني


جمال _ مش عايز منك فلوس يا حبيبتي انا عايزك تشتغلي زي ما اشتغلتي عليا كده بالظبط وانتي  هتعرفي تجيبي الزباين كويس قوي 


هانم _ يا نهارك اللي مش معدي انت الراجل انت عايزني افتح الكاميرا للناس واتكلم معاهم وكمان اخذ منهم فلوس انت ازاي فاكرني سهله ورخيصه كده


جمال _ حلوه فاكرك سهله ورخيصه دي انا مش فاكر انا متاكد ان انتي كده بلاش بقي دور 

الشرف اللي انتي رسما عليا ده 


هانم _انا غلطانه يوم ما  فكرت ان انا اتجوزت واحد زيك امشي اطلع بره مش عايز اشوف وشك هنا تاني 


جمال _ انا همشي يا هانم وهسيبك في صبري وهو هيعرف كويس قوي يخرجك من البيت ده ازاي  وبعدها مشي واتصل بشيماء وقالها 


جمال _ عملت اللي انتي قولتي عليه وما وافقتش هنتصرف ازاي دلوقتي


شيماء _ سيبني انا هتصرف اقفل السكه وانا هتصل بيها دلوقتي وهشوف هعمل ايه واكلمك

وبعدها كلمت ماما 


هانم _ كويس انك اتصلتي دلوقتي يا شيماء ارجوكي الحقيني انا في مشكله كبيره ومش عارفه اتصرف ازاي


شيماء _مالك يا حبيبتي في ايه طيب خلاص اقفلي السكه انا جايه ليكي  حالا وبعدها

راحت 


هانم _ شوفتي ندل الجبان اللي انا كنت متجوزاه ضحك عليا وكان عايزني اكلم الناس فيديو

علشان اجيب ليه فلوس 


شيماء _ الواطي معقول في حد كده طيب انتي ناويه تعملي ايه دلوقتي يا حبيبتي ما انتي لازم تسمعي كلامه ولا ناويه تشمتي ايه وصبري فيكي 


هانم _ اعمل ايه انا لا يمكن اعمل الكلام الفارغ ده انا غلطت مره ولا يمكن اعيدها تاني 


شيماء _ خلاص يا حبيبتي براحتك الصبح لما بنتك تيجي قولي انك اتطلقتي منه وكل واحد راح لحاله وعيشي حياتك بقى 


هانم _ طيب استني اقولك وبعدها ماما دخلت 

وجابت الدهب كله والفلوس وقالت 

تفتكري لو اديته  الدهب والفلوس دي ممكن ينسى الحوار اللي هو بيقول عليه ده


شيماء _معقول يا بت يا هانم انتي كان عندك الذهب ده كله والفلوس دي كلها انا كنت فاكراكي مش لاقيه تكلي 


هانم _ مش وقته الكلام اللي انتي بتقوليه ده انا هتصرف ازاي دلوقتي انا لازم احل المشكله دي قبل النهار ما يطلع ويعرفوا ان جمال مشي من البيت 


شيماء _ طيب اهدي بس وانا هقوم اعملك 

عصير  تهدي بيها اعصابك وبعدها عملت 

لماما عصير خدي يا حبيبتي اشربي وهدي اعصابك 

كده وكل حاجه وليها حل واول لما 

ماما شربت العصير.وقعت في الارض 

وبعدها اخدت الدهب والفلوس ومشيت 

وراحت بيت جمال 


جمال _ اي عملتي ايه عرفتي تقنعيها تعمل 

اللي احنا عايزنوا 


شيماء _ لا عملت اللي احسن من كده 

خلاص هانم راحت وانا جبت الفلوس اللي بيتها 

والدهب كله تخيل كان عندها دهب قد اي 


وفي الوقت ده جمال قام وقف وقال 


جمال _ يخربيتك أنتي ازاي تعملي كده مهو 

انا كده اللي هروح فيها المفروض انا اللي عايش 

معاها 


شيماء _ اسمع الكلام اللي هقولك عليه واعمله 

بالحرف انت تروح دلوقتي وبعدين تبلغ البوليس 

ان حصل مشكله كبيره بين هانم وصبري 


جمال _ عندك حق طيب هاتي بقي الحاجه دي 

خليها معايا وبعدها اخد الحاجه وبلغ عن عمي 


                   #رجوع 


شيماء _ أنا معملتش كل ده علشان حضرتك 

تيجي وتاخد الحاجه علي الجاهز 


جمال _ حاجه اي يا عبيطه انتي ما تهدي 

كده اخرج بس وبعدين نشوف هنعمل اي 

مينفعش تيجي هنا تمشي بقي دلوقتي 


      وفي شقه جمال دخلت اخته الاوضه 

وفتحت الدولاب ووقع الدهب كله 

 كان في سلسله عليها صورتي 


رضا _ اي ده اي اللي جاب الحاجات دي هنا

 بعدها رنت عليا 


رضا _ ازيك يا هدي عامله اي بقولك اي هي مامتك أدت الدهب بتاعك لاخويا ليه


هدي _ دهب اي أنا مش فاهمه منك حاجه 


رضا _ انا بفتح الدولاب لقيت دهب وفلوس مش

فاهمه هما هنا ليه


هدي _ اي طيب انا جايه ليكي حلا بعدها رحت القسم وبلغت على الحاجه الموجوده عند جمال 

وراح الظابط وفعلا اخدهم وجاب جمال وقالو 


الظابط ايه اللي جاب دهب هانم والفلوس دي كلها في دولابك يا جمال معقوله واحده هتتجوزك وتديك الحاجه دي كلها 


جمال _ايوه كانت عايزاني اشتريلها حتت ارض وكانت مش معاها فلوس كفايه فدتني الذهب كمان وبعدين انا حره انا ومراتي 


الظابط _ تمام هي الكاميرات اذبتت انك فعلا نزلت من عندها بس في حد كان لابس نقاب طلع تاني فوارد يكون انت ولا ايه 


جمال _ الكلام ده ما حصلش يا فندم انا بعد ما مشيت من عندها ما رجعتش الا في الفجر لما 

لقيتها حصل فيها اللي حصل ده 


الظابط _ تمام ارجع الحجز تاني وبعدها اخدو 

الشاويش ورجع ولما الظابط فتش في تليفون جمال لا ان اخر حد كلمه هي شيماء فطلب احضارها 


شيماء _ هو في ايه حضرتك الظابط انا ما عملتش اي حاجه هو انا موجوده هنا ليه 


الظابط _هو انا عرفت من هدى ان انت صاحبه هانم بس انتي ايه علاقتك بيه جمال

واي الكلام اللي هو قالو عليكي ده 


شيماء _ هو عايز يلبسني الموضوع كله ولا ايه لا يا حضره بالظبط انا هقول لك على كل حاجه انا اه عملت كده بس هو مشترك معايا كمان 


الظابط _ كويس اوي الكلام ده قوليلي بقي 

اي الحوار وهي اعترفت علي كل حاجه 

والظابط جاب جمال 


جمال _ الله يخرب بيتك يا شيخه انا مقلتش اي حاجه عليكي ايه اللي انتي عملتيه ده انتي حكيتي الدنيا 


شيماء _ اي معقول 


الظابط _ خدهم علي الحجز هما الاتنين وبعدها 

اتحبسوا وعمي خرج وفي بيت جدتي  كنا كلنا قاعدين وايه قالت 


ايه _حقك عليا والله يا هدى انا اسفه في الكلام اللي انا قلته بس انت اعذريني انا لقيت جوزي هيروح مني وهو ما عملش اي حاجه


هدي _ الحمد لله حصل خير 


صبري _مش عايزك تزعلي نفسك يا حبيبتي بكره يجيلك عريس احسن منه


هدي _ لا يا عمي انا من التجربه دي قررت ان انا اتجوز وانا كبيره شويه عشان اخذ كل حاجه بعقلي وما يجيش عليا فتره واكون مراهقه في سن كبير زي ماما ما كانت عملت وفعلا عشت 

معاهم وكنت ونسيت امي واللي عملته فيا 


  تمت


بداية الروايه من هنا


تعليقات