القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية عشقني في ماضيه البارت الاول والتاني والتالت والرابع والخامس حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه

 رواية عشقني في ماضيه البارت الاول والتاني والتالت والرابع والخامس حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه 

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

رواية عشقني في ماضيه البارت الاول والتاني والتالت والرابع والخامس حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه 


رواية عشقني في ماضيه البارت الاول والتاني والتالت والرابع والخامس حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه 

البارت الاول..

في نسب هواره عائلات العز والجاه لا يخرجون ابدا خارج تلك العائلات فهم اسياد البلد الصبيه فيهم بالف والرجل ببلد باكملها.. عشيره لا يتزوجون باحد ولا يناسبون احد الا منهَم. ذو عنفوان وقوه.. منهم عائله من اعتي عائلات البلد عائله ضرغام الهواري وهم عائله تتسم بالجبروت مخيفه.. لا يقربها احد يهاب منها الكل.

نقترب من قصر كبير علي النيل يحاوطه الزرع من كل مكان يتجمع عليه الطيور دائما تحوم في الافق مواجها له الضفه الاخري من النيل زرع واشجار علي مرمي البصر وامام الضفه صخور تلمع بشده من وهج الشمس والمراكب تجوب المكان. كان القصر يقف لحاله شامخ كعائله ضرغام.. هاله من النور والقوه تحاوط القصر من روعته وجماله..وعلامه الاسد تبرز ساطعه في نور الشمس اعلي بوابه القصر. قصر عائله ضرغام .ميفوميفو. وحدو الله. 

 فضرغام الاب رجل قوي من كبار هواره سليل عائله عريقه تتحكم وتحكم عنده من الاولاد ثلاثه أيهم الاكبر وهو ما يطلقون عليه وحش العائله.. رجل بلا رحمه في اوائل الثلاثين قاسي متكبر لا يهمه الا عائلته ومن دون ذلك عبيد لا ينظر اليهم الا كخدم..فالايهم هو السيد الذي يدير العائله. 

والاخر ادهم وهو كاخيه ولكنه ليس بتلك القسوه يشبه اخيه وخاصتا تلك العيون التي تميزهم عيون العسل الجبلي الصافي ومتزوج من ابنه عمه فاتن وهيا فتاه متكبره مغروره يحدث بينهما مشاكل كثيره فهيا لا تنجب ولكنها من عائله هواره سيده ايضا لا تنكسر ابدا حتي لو اصابها الجلل باكمله.

واخيرا جميله الجميلات فريده فهي فريده في اخلاقها وجماله سيده عائله ضرغام وجميلتهم الرائعه فتاه صغيره طيبه..كانت العائله كحصن منيع لا يقدر عليها احد يتسيدها الاأيهم الذي لا يجرؤ احد ان يتخطاه. 

في احد الايام استدعي ضرغام زوجته مليحه و ادهم ليتكلم معه ويقول..اجعد يا ولدي عايزين نشوف هنخلصو من حكايتك دي ازاي يا ولدي..

 ليهتف.... حكايه ايه عاد يا ابوي الحكاوي كتير. 

لتهتف مليحه.. حكايه جوازك يا ولدي هنجعدو اكده بطولنا من غير عيل واخوك عيتكبر علي البنته ولا يبصش لصنف بت وعايزين نملو الدار اعيال يا ولدي..وانت يا ولدي خابر بعيله عزام بيحربو حولينا عايزين ينهشونا لولا اخوك ايهم بيخافو منه. 

ليهتف ادهم.. طب واعملها كيف دي مانتو خابرين فاتن مابتخلفش وطايحه ولا حتي موافجه باي حلول. 

لتهتف مليحه.. لاه انا هجيب ابوها يكلمها.. لازمن تتجوز يا ولدي ان شالله عشان تجيب اعيال يا ولدي السن بيعدي هنصبرو لامتي اخوك هيجهرنا مارايدش نسوان دلوك وكل اما اجيب عروسه يتكبر عليها اخوك واعر وجاسي وانت الامل اللي فاضل اشوف خلفك..

 ليهتف.. طب يا اماي كلميها انا ما هجولش لاه اني جرفت من صنف الحريم كلياته..

لتقول.... خلاص يا حاج ضرغام هات ابوها كلمه ونتفجو نشوفلنا حد غلبان اكده تاجي تخلف من سكات.وانا هبتدي ادور يا ولدي ربنا يرزجك..

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ليخرج ادهم من البيت وهو مهموم ليجلس بمفرده هو.... انا عارف اتكتب عليا الهم ماهشوفش يوم عدل.. ليتذكر زوجته.. هتفضلي معيشاني في مرار مره طايحه ماعنداش ريحه الحنيه مابحسش جواتها اي احساس. ليه يا رب كان نفسي في بت حنينه اجعد احب فيها انا مش زي ايهم لا جواتي جسوه انا ابان جاسي و واعر بس رايد الحنان والحب رايد بت تعشش جوا جلبي رايد حد طبطب علي جلبي وياخده.. بس اتكتب عليا اللي تنطحني طول النهار ولا هتسكتش غم وجهر بكره اعاود الدار. الله يسامحك يا ابوي البت لواد عمها.. طب كان ايهم ياخدها ماهتفرجش معاه كان سود عيشيتها بدل ما هيامسوده عيشتي.. ليغمض عيه بوجع. ليضع يده علي قلبه.. ما هتدجش انت واصل يا حزين لصنف ست.. كان نفسك في العشج والكلام الحنين.. كان نفسك في بت تحب فيك وانت تشيلها جوات اعيونك بس اجول ايه مرر عيشتك وعديها بمرارها ماتكتبلكش الفرح ولا الخير واصل. يا رب نفسي في صبيه حنينه ابعتهالي.. نفسي اعيش واخرج حنيتي بدل ماني كاتم اكده.. يا تري موجوده وهطولك يوم.. انت فين بس حلبي انهري.. يا تري هتيجي في يوم. 


كانت تقف تدندن علي رسوماتها وتهمس.. لو قلت بحبه الحب شويه عليه.. يا لهوي عالجمال بحبه يا ناس قلبي.. انت فين يا مزي اجيبك منين.. كانت تسرح في رسوماتها وخيالتها لتصبح اميره حالمه لا تخرج مما هيا فيه لتقترب منها اختها لتهتف.. يا بنتي بقه هو كل اما اخش الاقيكي سرحانه وبترسمي انت هتهبلي قريب. 

لتضحك دنيا.... ايه يا دولي مش بحب رسوماتي. 

لتضحك اختها.. ومالك ياختي بتسحسحي كده.. والله نفسي اشوفك بتحبي واحد هيبقي شكلك مسخره. 

لتبتسم دنيا.. احب واحد.. يا لهوي دانا هقعد اسحسح لما افطسه بس هو فين.. عايزاه حنين وطيب وصوته حنين وبيهمسلي كده همس عايزاه رقيق وبسكوته كده يدوب فيا. 

لتضحك داليدا.. ودا هتجيبيه منين فيه راجل بسكوته دول نصهم بينطحو والنص التاني خلاص عصو عن الجواز وهنعنس كلنا الرجاله بيطفشو دلوقتي من الجواز..

لتضحك دنيا.. لا حبيبي لما هيحبني مش هيسيبني انا عارفه اول ما قلبه يدق هيخطفني ويقعد يحب ويسحسح.. فين بس هو وحشني اوي. 

لتنظر اليها داليدا .. لا حول ولا قوه الا بالله اللسع عالي عالي.. اكنه وحشك.. ماشي ياختي ربنا يشفيك. 

لتخبطها دنيا.. اشعرفك انت يا بومه انا عارفه انه مستنيني اخطف قلبه مش انت كل اما يقرب منك حد تعضيه.. قمر ومزه والاسم الحركي جعفر بس بس يا عديمه المشاعر يا عدوه الحب. 

لترفع حاجبيها وتهتف.. بقي انا عدوه الحب.. لا ياختي عايزه احب واتحب بس راجل بجد يقدرني ويقدر قيمتي وشغلي وحياتي.. اكون ليه زي ما يكون ليا مش اجيب واحد يتحكم ويتكبر عليا عايزه راجل بجد. 

لتهتف دنيا.. راجل بجد ويحب ويسحسح يا رب ارزقنا. 

لتضحكك داليدا .. يا دي النيله عالسحسحه يا بت اللي يشوفك يقول دانت بتحبي بس اقول ايه انت ربنا خلقك تحبي علي روحك. 

لتهتف دنيا.. الحب للحب يا قلبي.. بصي تصدقي ساعات بنام واحس بيه موجود َمضايق ونفسه اني اظهرله بس يصبر علي بال بقه ما اجيله اخده واحب براحتي والله واحشني وهموت عليه. 🌿 سبحان الله وبحمده 🌿

لتنظر اليها داليدا .. لا اما اقوم انت عايزه تتعالجي.

كانت داليدا تعيش مع اختها دنيا علي  اطراف مدينه الاسكندريه في احد المزارع الصغري فداليدا  تدرس في كليه الطب في السنه الرابعه وتعمل في احد المشفيات القريبه من المزرعه كانت جميله رقيقه ولكنها قويه وعنيده من يراها يحس انها ملاك هائم ولكن من يخربشها فبداخلها فرس جامح لا يظهر الا وقت قوتها عندما ترغب بذلك.. وكانت لها اخت صغري تدرس فنون جميله رقيقه ورائعه الجمال تدعي دنيا كانت مختلفه عن داليدا فهي من الخارج كالداخل لا تختلف حالمه رقيقه تكره العنف ولا تستطيع ان تقرب شخصا من هذا النوع..كانت الفتاتان متعلقتان ببعضهما ويعيشا في كنف الاب وداليدا تعتبر من تراعي العائله لصلابه شخصيتها وقوتها لتسير بهم الحياه دنيا تنتظر ذلك الهائم الذي تريده َتريد حنانه وداليدا تصبو الي رجل لا يتجبر عليها ويراعيها ويحترم شخصيتها. 

في مكان اخر نجد من يقف طايح في العمال ويصرخ فيهم.. لنجد كبير عائله ضرغام ايهم يقف وهو متشح بالقوه والكبر.. ليصرخ.. ايه ده انتو فاكرين اني هعديهالكو اكده اللي ما نفذش اوامري مالوش جعاد اهنه ولا في الناحيه كلاتها. 

ليهتف احد العمال.. يا بيه والله ما كنا نجصد داحنا جولنا الاول نخلص مخزن العلف ونكملو مخزن الدجيج كله شغل

ليصرخ ايهم.. انت ما ليكش تجول نخلص ونهبب انت مين عاد تجول ليه وتتهبب علي عينك مش بعد كلمتي تجول.. انت اكده خربتو علي حالكو. 

ليقترب احد العمال.... نحب علي يدك والله خلاص ما هتحصل تاني اللي تأمر بيه. 

ليقترب منه صديقه فايز.. خلاص يا ايهم اخصملهم يومين وخلاص

ليقطب ايهم.. انت اتجنيت كلمتي تكسيرها بيومين لا هخصملهم عشر ايام. 🌿 استغفرالله العظيم 🌿

ليصرخ العمال ليهتف فايز... غورو دلوك واني هتصرف.. ليهرب العمال.. ليقترب فايز.. َما تهمد بقه انت ايه طايح اكده بطل حمجتك دي.. العمال غلابه..

لينظر اليه ايهم بغضب..

ليضحك فايز ما خابرش انا فيه ايه هتاكلني عاد..

ليبتسم ايهم.. اجول ايه ما خابرش انت ليه بتنخ ورا اكده انا عارف مصاحب راجل بيحن كيف النسوان. 🌿 صلوا على الحبيب 🌿

ليخبطه فايز.. اتلم ياض انت انا واحد بجدر الغلابه انت جاسي كيف الطور مابتتفاهمش انا خابر لما تتجوز هتتجوز ازاي اكده

ليهتف ايهم بتكبر... هتجوز عادي وهتعيش تتمنالي الرضا هو انا جليل مين دي اصلا اللي تعترض دا ايهم البنته تتمني ابصلها. 

ليضحك فايز.. والله لو يفهمو يبعدو عنك بالمشوار

بجولك الواد ابن عزام لسه عامل عوج معاك. 

ليهتف ايهم هو مين ده الكلب اللي جرب يجفلي دانا محطه ضرب لما فتح خاشمه جدام الخلج ورميته في المصرف.. طب يفكر بس ينطج..

ليهتف فايز.. عيله عزام مش سهله دول منجوع شر يا ود عمي تجار نجاسه وكيف.. يبقي تحرس منيهم

ليهتف ايهم.. اديك جولت نجاسه وكيف.. مش توب الرجال.. دول ادوسهم بجزمتي.. الواد من ساعتها خزيان يظهر في البلد كلياتها..🌿 استغفروااااا 🌿

ليقول فايز.. بجولك ايه هتسافر الاسكندريه الاسبوع الجاي تجابل الحاج حمدان تخلص معاه صفجه المواشي اللي جايه من بحري اجي معاك عاد. 

ليهتف.. تاجي معايا ليه من ميته واي سفر حد بياجي معايا.. انت وادهم شغلكو اهنه واني عليا تخليص الشغل برات البلد اني ما بسيبش حد الا واخد اللي اعوزه. 

ليضحك فايز.. خابر وعارف انك وحش بتاكل اللي جدامك ربنا يبارك فيك ويخليك يا غالي من غيرك نلوص. 

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ليضحك ايهم.. ايه ده مالك جلبت كيف امي ورط النسوان.. يا واد بطل حنيتك دي..

ليبتسم فايز.. ابطلها ازاي داني مستني اتجوز عشان اجعد احب واسحسح للبت اللي رايدها. 

ليهتف ايهم.. اجول ايه مفيش فايده.. تحب وتسحسح يا مغفلج انت.. البت تركبك اكده.. النسوان عايزين حد يديهم ويجهرهم عشان تتلم النسوان بتطيح وتشرد لازمن حد يلم رمحتهم دي. 

ليهتف فايز الم رمحتهَ بالحنيه والمراعيه مش انطحهم كيف الطور..

ليهتف ايهم.. طور والله ما فيه طور غيرك هتعمل زي ادهم فاتن مرته طايحه وال ايه جايبين ابوها لاجل توافج يتجوز دا مرار..

ليهتف فايز.. دي بت عمك هواريه انت اتجنيت وكمان طول عمرها متفرعنه اكده ما هواش جديد. 

ليهتف والله لو كت مرتي لكنت حطيت وشها تحت رجلي.. بس انا مالي عاد يشيل اخوي همه.. يلا اما نعاود

ليذهبو الي البيت ليجد الجميع فاتن وابيه وامه وفريده وادهم وابو فاتن ليدخل ايهم علي صراخ فاتن مين ده اللي هيتجوز هتجبولي مره تبقي ست عليا وتجيب عيال..

لتسمع صوت ايهم لترتعب فالكل يخاف منه.. حسك عالي يا فاتن جوات الدار وانا ما هسكتلكيش احترمي اللي جاعد اكبير بدل متلاجيني جدامك..

لتبهت وتخفض صوتها وتقول.... عايزين يجوزو ادهم واعي لده. 

ليهتف.... حجه يا بت الناس يجيله عيل تمنعيه ليه ماحدش هياجي جنبك انما هو حجه تنطوجي ليه من اساسه ومجعده اكبار وترطو لينظر الي عمه.. ايه يا عمي واجف تتحايل علي بتك.. من ميته الحريم بينطجو عاد اتجنيتو اياك.. فيه ايه يادهم وانت يا ابوي ايه المسخره دي عاد.. اسمعي يا بت الناس طالما الرجاله واجفين بشنبات ماهينطجوش.. اخوي هيتجوز وماسمعش حد ينطج بعد اكده ويلا فضوها سيره وحد يجيب الوكل بلا حديت فاضي.. وهمي يا فاتن واعجلي لتنظر اليه بقهر وتترك الكل وتصعد لحجرتها ولا تكلم احد ليقترب ايهم من ادهم.. اوعي لحالك بطل لينك ده مرتك هتركب اكتر ماهي راكبه وانا ما هستحملش واصل.. وبدا الكل يتجمع علي السفره وهناك من تنظر الي احد الاشخاص الذي لا ينظر اليها ابدا فهو الصديق لا ينظر الي نساء الدار ولكنها تحبه وتعشقه ففريده اخت ايهم تعشق فايز وتتمني منه نظره ولكنه لا يعتبرها موجوده احتراما لايهم صديق عمره رغم انها تلهبه بنظراتها ولكنه كان يصرها في نفسه ولا ينطق.. لتقوم فريده وتحضر الاكل مع الخدم بغرض ان تقترب من فايز. لتضع امامه طبق الاكل وتهمس. بالهنا يا ولد عمي.. كانت حانيه رقيقه كلماتها تدخل للقلب ولكنه لم ينظر اليها وقال تسلمي.. لتشعر بالقهر وتذهب الي كرسيها مقهوره ولكن هناك من يلاحظ ذلك فامها تعلم ان ابنتها عينها علي فايز وسعدت بذلك كثيرا ففايز رجل قوي ونفس الوقت طيب وحنين وليس كابنها َتمنته لابنتها ولكنها لا تعلم كيف تفعل ذلك فهو ليس من هواره رغم انه ليس عليه غبار لتكتم ما تريد وتحاول ان تجد طريقه لا تكسر بها قلب ابنتها

هنا بدا ايهم.. اسمع يا ابوي الاسبوع الجاي هسافر للحاج حمدان هتعوز حاجه اجولها ليه. 

ليبتسم ضرغام... لاه يا ولدي هعوز ايه اعوزك طيب انت ما حدش يعدل عليك يا ولدي نفسي بس اشوفك متهنن ومعاك عيال انا ما عارفش امك ساكته ليه ماهتجوزكش. 

لتهتف الام مسرعه... والله جبتله بنات هواره كلياتهم َهو جرفان ماخابرش ليه عاد.. طايح اكده تجولش البنات بيجرصوه.. وبت عمه زينه ماهي مكتبواله والبت ما بتتنجالش من اهنه وعينها عليه انما اجول ايه اهلها مستنين ناجي وهو كل مره يغفلجها.. 

ليهتف تاني الحديت الماسخ ده.. بنات وهباب.. الله يحرجهم..

لتهتف فريده ليه كده يا اخوي بس هتحرجنا ليه🌿 استغفروااااا 🌿

لينظر اليها.. بترطي ليه عاد ما تخليكي في حالك. 

ليبتسم فايز ويقول.. ما تبطل بقه انت مالك هتاكل الكل اكده

لتنظر اليه فريده بحب لتهتف مش كده والنبي يا ود عمي جوله البنات مالهمش ذنب هو اللي ما بيطيجش صنفهم

لم يرد فايز ولم ينظر اليها لتحس بقهر فهيا لا تتواني للفت نظره ولكنه كالحجر لا يستجيب ليهتف ايهم.. ايوه ما بطيجش صنفهم.. عشان انتو مالكوش امان صنف عويل تستاهلو السك علي ادمغاتكم والا هتركبو وتدلدلو

لتنظر امه اليه.. اكده يا ولدي كتر خيرك🌿ميفو ميفو 🌛

ليتافف.. لا ام ايهم انت حاجه تانيه يا غاليه انت ست الستات وست الناس انت مافيش زيك والباقي يتحرج. 

لتتنهد... الله يهديك يا ولدي واشوفلك خلفه يا ولدي. 

ليقول... هيحصل يام ايهم هيحصل اما يجيلي مزاج واطيج مره تدخل اهنه.. ليقوم.. هم يا فايز نشوف اشغالنا..

وفي اثناء خروجهم تقابلهم  زينه بنت عمته.. لتهتف بحب.. ازيك يا ايهم عامل ايه يا واد عمي..

ليتافف ويقف.. ازيك يا زينه عامله ايه. 🌿صلو على الحبيب 🌿

لتقترب منه.. منيحه يا غالي.. لتهمس بدلع.. هتخرج بدري اكده.. مش تجعد معانا شويه..

ليهتف.. عندي شغل ايه اجعد معاكو دي فاضي اني..

لتهتف.. ربنا يعينك جلبي عليك والله وبدعيلك يعينك ربنا ونشوفك مرتاح ومتهني. 

ليهتف طب همي ادخلي اني ماشي..

لتقف امامه.. ربنا معاك وجلبي بيدعيلك من جوا جوي يا غالي..

لينظر اليها بجمود ويرحل وهنا خرج معه فايز وانفجر ضاحكا.. ماترحم البت يا زفت انت ايه طور مابيحسش البت واجفه تسبسب وتنحنح وانت بومه..

ليهتف ايهم... عايزني اعمل ايه يعني..🌛🌛 ميفو ميفو 🌛🌛

ليهتف يا واد البت مكتبولك وهتموت عليك وهتلبسها في الاخر ماتحن عليها البت جلبها شجج

ليهتف.. ايهَ اسكت بلا احن بلا اسخمط ماليش في المرار ده

ليهتف امال هتتجوزها ازاي يا طور انت. 

ليهتف ايهم... ماتلم لسانك بدل ماجطعهولك.. وهتجوزها عادي مره هتموت عليا وساعه اما يجيلي كيفي هاخدها ايه الجديد يعني..بلا احن بلا اهبب دول يتسكو وينكسرو اكده لاجل يعيشو تحت طوعنا اصل اليومين دول البنته تجولك شخصيتي وهباب علي دماغها.لا والمسخره تشتغل وتجولك شغلي وابصر ايه وهبابا ايه.. البنته لازمن تكسرها اول ما تتزوجها عشان ماترمحش كيف مرت اخوي. . لاه انا مش بتاع اكده اخرها تجول حاضر وطيب. وهم بقه بلا حديت ماسخ.

ليهتف فايز حديت ماسخ الجواز حديت ماسخ يا واد دا نصك التاني يا حزين البت واجفه عيونها هتطلع عليك

ليهتف ايهم.. ماتموت والا تولع اعملها ايه اما يجيلي مزاجي هاخدها ولا تنطوجش.

ليهتف.. ماهتحبش يا واد دا الحب نعمه. 

ليهتف ايهم يحب يا مري اني بتاع مسخره ونحنحه.. لاه ايهم مالوش في السكه دي واصل. عايز بت منكسره تكتم جدامي ماتجولش الا حاضر وطيب.. الا لوجت زي فاتن لاشجها نصين.. ماليش في العوج و خليتلك النحنحه..

ليسهم فايز قليلا وياتي صوره فريده امامه ليبتسم رغما عنه ويتنهد.

ليخبطه ايهم... فيه ايه يا طين انت سهتان ليه اكده

ليهتف فايز.. لاه مفيش مفيش.. هم هم يلا نشوف اشغالنا وانصرفو كل الي حاله...........

يا تري مين هيشبك مع مين..... 😁 😁 😁


#عشقني_في_ماضيه

#حكايات_mevo

البارت الثاني..

دخلت داليدا  علي ابيها.. حبيبي ازيك برضه واقف تشتغل.. يا بابا حرام عليك انت تعبان. 

ليهتف محمود والدها.. يا بنتي يعني اقعد اتشل الحركه بركه. 

لتهتف... اه الحركه بركه وتتعب بعدها. اقعد يا قلبي واللي هتعوزه هعملهولك. 

ليقول.. يعني بتدرسي وتشتغلي وعايزه امور المزرعه تمشي كتير عليكي..

لتضحك.. انت محسسني انها مزرعه من بتوع نجيب سويرس اشحال ان ما كان كام فدان عمي..

ليقطب.. بس يا بت.. دا ارضنا بتجيب احلي موالح في الناحيه. 

لتبتسم وتحتضنه... عارفه يا قلبي ربنا يخليك كده وتجيب هقوم بقه اركب واروح شغلي. 

ليهتف انا نفسي اعرف بتمرمطي روحك ليه يا بنتي كفايه جامعتك. 🌿 سبحان الله وبحمده 🌿

لتقول... لا عشان اخرج متميزه عارفه عن اصحابي. انا بحب مهنتي يا بابا وناويه ابقي حاجه كبيره فيها.. لتقبله ليدعو اليها وتتركه وترحل..

في احد الاماكن الماجنه يجلس شخص والشر ينتفض منه.. ليقول صديقه.. ايه يا مديح هتفضل اكده تاكل في حالك ومستخبي كيف النسوان. 

ليصرخ مديح.. اجفل خاشمك يا محروج.. مديح عزام ما بيهموش حد. 

ليضحك صديقه. يا واد ان ما كتش جايبك من المصرف برضك هتجول اكده. 

لينتفض مديح.. والله ما هعديهاله ابن ضرغام الهواري والله لاحرج جلبه وجلب عيلته عليه. 

ليبهت صديقه..بتجول ايه يا محروج انت دا ايهم اللي يجرب منيه يدوسه. اعجل اكده ما عايزينش رط ماسخ دول هواريه مالناش نجف جصادهم. 

ليهتف مديح بغل.. لاه هجف واجف واجف واخد حجي منيه تالت ومتلت.. انا هجيب جلبه تحت يدي وادعكه. 

ليهتف صديقه.. ماتعجل يا زفت انت ابوك لو دري ما هيسكتش انت خابر ابوك بيعملهم الف حساب عشان شغله ما هواش سليم وانت خابر فبيجفل علي سكتهم ويبعد عشان لو وجفوله هيخربو عيله عزام عن اولها وهيدخلونا اللمان اعجل اكده. 

ليصرخ مديح.. الله في سماه ما هسكتله لو كان روحي هتطلع َابوي مالوش صالح اني اللي هغفلجها علي وش امه واجهر عيلته عليه اني رميتي في المصرف فيها روحه اني اللي جرالي له تمن وتمن واعر جوي.. يبقي يغيتوه من تحت يدي.. وخلاص عرفت وخططت لكل حاجه..

ليهتف صديقه.. اباه يا حزني ناوي علي ايه يا محروج.. دا ايهم ضرغام لو وعيلك هيجتلك ويرميك لابوك ولا حد ينطج.. ايهم ضرغام ماحدش بيجفله واصل انت خابر وواعي..ايهم كيف الاسد نهشته روح بتطلع وجبر بيلم ماحدش يجدر علي ايهم دا الكل بيترعب منيه.. دا كابوس ووحش هواره اوعي لحالك ياخوي الله يرضي عنيك. 


ليهب مديح.. اوعي انت لحالك ان كان هو اسد اني حنش لدعتي والجبر. وبكره هتعرف مديح هيعمل ايه.. مديح هيمحي اسم ايهم ضرغام من هواره مديح هيخلي هواره تبكي دم علي كبيرهم ووحشهم اللي بيفتخروا بيه.. مديح هيعرف ايهم هو مين وساعتها ما هيكونش فيه الا مديح وايهم هيغور في داهيه بكره تعرف وتشوف واللي مايشتري يتفرج وجلس منتفخا وافكاره تعصف به وقد خطط لشئ شيطاني سيغير مجري الاحداث كلها..


وقفت فاتن في الصباح تنتظر ادهم ان يستيقظ وهيا تاكل نفسها.. وما ان استيقظ حتي صرعته واقتربت منه وصرخت.. بقي لامَم العيله وموقفلي اخوك يجهرني جدامهم..

ليجلس متاففا لا يتكلم لتصرخ انت مابتنطجش ليه. 

ليهب ويصرخ بها.. انت ايه ماعندكيش دم مابتحسيش حد يهجم علي حد إكده يصحيه دا ايه الهم ده عالصبح انت ازاي إكده. 

لتضع يدها في وسطها.. مالي يا سي ادهم.. جمال وحسب ونسب.. هواريه ماليش زي..

ليصرخ بها.. بس ماعندكيش احساس ماتعرفيش يعني ايه ست وراجل ماتعرفيش تفرحي جوزك دا حاجه تجرف. 

لتصرخ... افرحك وانت عايز تتجوز عليا انت بتاعي عايز تتجوز. 

ليقترب منها ويمسك يدها بقوه.. لا صوتك يعلي هطين عيشتك مش معني اني بسيبك تتكلمي تعلي صوتك وتتفرعني احفظي ادبك وشوفي مين جوزك.. انا بجول مرتي تتحدت وتتكلم براحتها وما اجهرهاش كيف الرجاله اهنه عشان تجدري وتحسي اني بعليكي وما بجهركيش انما انت ماعندكيش احساس طايحه.. عيشه هم في هم مافيش يوم عدل. 

لتصرخ.. جول بقه انك شايفلك شوفه. بت تحب فيها مانت نحنوح وعايز تسحسح..(بومه.. حدايه بروحين 😡) 

لينظر اليها ليقول مغيظا اياها..

الله في سماه لو لجيتها لاخدها واجعد احب فيها لحد ما يطلع روحي دا يوم المني ياختي لما الاجي اللي تدخل جلبي وتعيشني صوح.. وساعه ما الاجيها لو مين ما هسيبهاش مش خايف لا منك ولا من عيلتك ولا من هواره كلياتها.. ادهم لما يحب صوح هياخد حبيبه من عين الطخين..

لتصرخ.. انت بتجهرني عشان ما بخلفش وتجول اكده. (لا عشان عقربه بسالنين😁) 

لينظر اليها.. لاه ولا عمري فكرت اكده.. غلبت اراضيكي واحايلك واخليكي حنينه وتطلعيلي حب وحنيه وانت طايحه َمتكبره ليه يا بت الناس فاتن مالها ماتلينش لجوزها وتحب فيه عاد متكبره علي ايه..خلف ايه وزفت ايه.. دانت لو مهنياني الله في سماه ما هبص لصنف ست وانا من اساسه ماببصش وراضي وعايز مرتي بس مرتي طايحه وشارده كل اللي همها حالها وصورتها َجدام اهلها وانها ما حدش يوحش صورتها وماتجولش كلمه زينه ولا حنينه ليه يا بت الناس معيشاني في هم.. بس اجول ايه اني السبب اني اللي اول ما دخلتي عملتك ست وباخد رايك وشايلك فوج راسي انا اللي عملتلك جيمه وفاكر اني بعلي في مره صوح اتاريكي افتكرتي اني ضعيف وطايحه وركبتي ودلدلتي.. بس بجولهالك اهه.. يوم ما احب اتجوز هعملها ولا هيهمنيش واصل توافجي ماتوافجيش تجعدي تهمليني ما هيهمنيش واصل.. خلاص عليا هم اكده.. وبعدي عن طريجي بقه عشان ما اغفلجهاش عليكي وامرر عيشتك ليدفعها ويذهب ليبدا يومه التي سودته في اوله..

دخلت فريده علي امها وقالت.. اماي مش هتودي وكل لايهم(لايهم برضه.. يا بت 😀😀) ..

لتنظر امها بخبث.. اه يا بتي نادي جملات تودي الوكل..

لتندفع فريده بالله عليكي يامه انا زهجانه وعايزه اخرج اروح واياها وافجي الله يرضي عنيكي..

لتبتسم امها وتقول طب يا بتي اعملي بزياده عشان فايز معاه. 

لتندفع وتقول.. عارفه وعامله حسابه انا اجدر ما اعملش(مثلا 😅😅) .. لتتلبك جصدي يعني خابره انه معاه طب اروح احضر الحاجه عاد لتذهب

 وتنظر مليحه.. والله يا بتي فايز زين بس هنعملوها كيف دي انت هواريه هندوكي ليه كيف دا مني عيني ياخدك دا متل ولدي بس ابوكي صعب وواعر ما هيرضاش دا روح ايهم وولدي التاني. نص ايهم اتنين في واحد بس واحد طايح والتاني حنين ربنا يجعله من نصيبك يا بتي..

 لتنتهي فريده وتذهب لتجد فايز يقف بعيدا لتسال عن ايهم لتجده ليس موجود لتسعد بشده لتذهب الي فايز وتهتف بحنان.. كيفك يا ود عمي..🌛🌛 ميفو ميفو 🌛

لينظر الي الاسفل ويهتف كيفك يا بت عمي. 

لتقول بخير طول مانت بخير..

ليرفع نظره ليرجف قلبها فهو نادرا ما ينظر اليها ليقول..بخير يا فريده بخير يا بت الغالين. 

لتبتسم لتجده ينظر بعيدا لتندفع وتقول.. هو اني مزعلاك في حاجه. 

ليقطب جبينه... ليه بتجولي اكده. 

لتقول.. اصلك دايما بتبص بعيد بحس اني بضايجك لو اكده جول. 

ليبتسم وينظر اليها بحب فهو بداخله مشاعر لها ولكنه يكتمها ليقول.. لاه واصل دانت الشوفه في وشك بالدنيا بس الاصول يا بت الناس. 

لتبتسم وتهتف بلهفه.. بالله صوح الشوفه في وشي بالدنيا.. لتقترب وتقول بخجل.. وانت كمان والله الشوفه في وشك بالدنيا. 

ليرجف قلبه فلم يعد يحتمل صدها اكتر من ذلك لينظر اليها نظره اودع فيها كل مشاعره لتتعلق عيناهما ليقول.. احلي دنيا والله يا بت عمي. 

لتحس بالخجل وان قلبها سيتوقف لترتبك ولا تعلم ماذا تقول ولكنه اخيرا تكلم فتمنت ان تقف هكذا عمرها معه.. لتمد يدها وتقول.. ده شويه جراميش عملتها مخصوص ولفيتها في منديلي. المنديل ده غالي عليا جوي خده عالله الجراميش تعجبك..

ليهتف.. والله من غير ماتجولي عجباني جوي .. لتبتسم له بخجل واعطتهم له وانصرفت مسرعه وهيا تتشح بالاحمرار من جراء ما فعلت فهيا تخجل ولكنها تريد ان تجعله يحس بها ليمسك المنديل ويخرج منه الاكل ويضعه جانبا ويضع المنديل علي انفه يشمه ليغمض عينيه ثم يضعه علي قلبه.. كيف بس يا بت الناس كيف.. بعيد جوي والله بعيد. جلبي هيوجف من جمالك ونظراتك بس ما جادرش اجرب.. العيبه هتطولني والعرف هيمنعني.. يا رب حلها من عندك..🌛🌛ميفو السلطان 🌛


عند دنيا وداليدا.. نجد ان والدهم قد اصابه الوهن فجاه لتقترب داليدا.. اسمع يا بابا احنا هنجيب حد يشتغلنا في المزرعه وانا هشرف عليه انت ماعتش قادر. 

ليهتف محمود.. يابنتي بقه انا بفرح بقعدتي عايزه تشليني واقعد في البيت يا بنتي هموت كده. 

لتهتف... طب اعمل ايه ما انت بتتعب وغلبت اقلك اجيب حتي مساعد يعرف في الزرع انما اقول ايه..🌿 استغفروااااا 🌿

ليهتف.. طب يا بنتي سيبيني هحاول اريح نفسي شويه كده لو ما قدرتش هقلك..

لتهتف.. طب يا قلبي.. اه بقلك عايزه اعمل نور حوالين المزرعه بدل ما هيا ضلمه كده دا لو اتقتل قتيل فيها ما هيبان

ليقول.. ماشي حبيبتي استني بس شويه الم فلوس المحصول وهنورها كلها..

لتقترب َمنه وتقبله.. ماشي يا قلبي انا نازله شغلي عايز حاجه..

ليقول... اعوزك سالمه..

لتذهب الي اختها.. انت يا نحنوحه خلصتي مشروعك. 

لتهتف دنيا خلصته يا قلب اختك ولسه بس حاجات بسيطه اختك شاطره ماتخافيش..

لتهتف داليدا ... اه شاطره ولاسعه.. مستنيه الفارس اللي مانعرفلوش طريق. 

لتهتف دنيا... تاني مفيش فايده مش مصدقه انه موجود ومستنيني.. يا بنتي اختك رسامه ذو حس مرهف.. عارفه انا راسمه لينا مكان وحاطه نفسي فيه وواقفه مستنياه.. يا لهوي عاليوم ده. 

لتهتف داليدا .. ربنا يشفيكي يا بت انت خلاص وربنا مراحل متطوره من الجنون. 

لتاخذها دنيا... طب تعالي متعي عينك لتزيح الستار عن لوحه جميله لتبهت داليدا من منظرها.. كان منظر رائع زرع وخضره علي مرمي البصر ونيل وصخور وطيور بيضاء تطير في الافق ومراكب باشرعه بيضاء ودنيا تقف تنظر امامها وبجانبها هاله رجوليه كغمام وخيال من النور وهيا حالمه في الصوره لتهتف داليدا .. ايه ده يخرب عقلك دانا قلبي وجعني. 

لتهتف دنيا.. دا حبيبي اللي مستنياه وهديله قلبي وحشني قوي. 

لتقترب داليدا وتتلمس الصوره.. ايه يا دودو ده دا قلبي وقف من منظرها ايه المكان ده دا مش موجود هنا اصلا.. انت جايباه منين انا عمري ماشفت جمال كده والصوره تخطف القلب..

لتتهتف دنيا مش بقلك خطف قلبي ومستنياه يجي.. بس يجي وانا اهريه حب وسحسحه دانا عايشه جوه و الله. 

لتتنهد  داليدا وتنظر للصوره.. المكان ده لو الواحد عاش فيه ينجن والله ايه ده.. لتتنهد.. اقول ايه يلا بس كفايه نحنحه ياختي اما اقوم اروح شغلي..

لتهتف دنيا.. عملتي ايه مع عماد مش تفكري يا بنتي عماد كويس. 

لتهتف داليدا .. عماد كويس بس مغرور وفاكر نفسه اعلي مني عشان غني وال ايه انا ما هصدق واوافق انا مش كده يا دنيا انا عايزه راجل حنين ومحترم متواضع يحترمني ويعرف اني مراته وحبيبته مش تحصيل حاصل.. يلا مالناش نصيب انا همشي بقه اتاخرت.. لتتركها.

وتسرح دنيا في اللوحه هتيجي امتي بقه وحشتني.. اللي جوايا ده هديه لمين طيب.. لتسرح في الصوره متمنيه ان تعثر علي فتي احلامها..

كان ادهم يجلس بالقرب من النيل يضع يده علي قلبه.. اني تعبت اروح فين اطفش سواد الصبح وجهر بالليل تعبت عايز شويه حنيه بطلب كتير يا رب.. بت تعشجني و َاعشجها يا رب هون فاتن هتخلص عليه ليذهب ويجلس مع امه لتدخل عليه فاتن.. ايه سايبني طول النهار وطفشان من خلجتي بعض اياك.

لينظر لامه.. حوشيها بجه عشان والله هخفلجها اني جبت اخري منيها. 

لتهتف مليحه.. فيه ايه يا بتي ماهو جاعد اهه.

لتهتف.. فيه يا مرت عمي انه عايز يتجوز علي فاتن.. فاتن اللي ماحدش يطولها.

ليهب هو... طب اكتمي بجه الا انا خلاص والله هلزجك في الحيط .

لتنظر اليه بغضب... ليه عشان بخاف عليك وانك بتاعي ماحد ياخدك مني. 

ليهتف بغضب.. حد جالك اني جزمه والا فستان من بتوعك.. ايه المرار ده.. هو ده كل اللي حارجك ماحدش ياخد حاجه بتاعتك.

لتهتف بغرور.. انت عايز تفضحني وصورتي جدام الناس تبجي عفشه ويجولو فاتن جوزها هملها اني ماتهملش بجولك َمش هسكت. 

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ليقوم ويقترب منها ويمسكها... طب اوعي لحالك بجه عشان اني لو طلت ابعد عنك بالمشوار عبعد.. وفاتن ماتتهملش ليه بت بارم ديله كت ماسكه عليا ذله تكلميني اكده.. الله في سماه لو فكرت ادخل مره اهنه لادخلها وتنفلجي بس هيا النفس ما ريداش. بس لو يوم وعيت لبت حنينه هرشج فيها َاخدها واحطها جوا عيوني لو روحها طلعت والا حد يوعالها..بس تاجي هموت واشوف اليوم ده.. اني تعبت مرار ورميت طوبتك ودفعها ورحل مقهورا علي حاله. 


في مكان اخري نري ذلك الماجن مديح.. الذي يقف مع احد الرجال.. بصو بقه هو انا جايبكو من برات الناحيه وعطيكو فلوس كتير عشان ماحدش يوعالكم.. المحروج هيسافر ماشي تستنو اما يجرب من الاسكندريه اوعو تجربو منه اهنيه ناحيه البلد يبعد اد ما يبعد احسن عشان نجطع خبره.. هتطلعو عليه تخلصو عليه هو ورجالته ماشي وتاخدوه بعيد عن العربيه تلجحوه ميت في اي ناحيه انا هاجي معاكو بعد ما تمسكوه اخد حجي منيه وانتو تسخمطوه في اي موطرح اياك تلجحوه جنب العربيه عشان ما حدش يوعاله وتاخدو العربيه والرجاله تبعدو بالمشوار ترموها في اي موطرح والا تبيعوها تتجطع العربيه ماعايزلهاش اثر هو هيروح ومعاه نفرين دايما ماخابرش هيزود والا ايه هنجطرو لحد ما نخلص عليه ماشي ليستجيب الرجال ويبداو في عزم الهمه للتخلص من ايهم ليتغير حال ايهم من حال الي حال اخر..

عند داليدا في العمل.. دخل عليها زميلها عماد كان طبيب شاب وسيم وبه بعض الغرور ليقترب ايه يا داليدا مش هتفكري تاني.. انا سيبت الدنيا وعايزك انت.

لتتنهد.. يا عماد احنا مختلفين ماهننفعش مع بعض..

ليهتف ليه يعني انت اللي مصعباها انت صعبه اوي ما تخليكي سهله يا داليدا انا عايزك وبلف َوراكي ودي في حد ذاتها مش هينه. 

لتتنهد وتهتف بضيق.. وانا مش عايزاك تلف ورايا يا عماد.. يا عماد انت متحكم وانا شخصيتي ماتنفعش معاك صدقني هنقضيها صراع والبيت اللي بيه راسين بيناطحو بعض مبيسلكش.. انت مش فهمني يا عماد. 

ليهتف بحنق انت اللي عنيده ودماغك ناشفه.

لتهتف.. عنيده عشان عايزاك تاخد رايي وتحترمني اذا كنت انت في الشغل مابتاخدش رايي  ولا كاني موجوده. 

ليهتف... عشان انا اكبر وافهم اكتر.

لتقول... مش مبرر علي فكره ممكن تناقشني وعادي تعملي حتي قيمه َتمشي رايك بس تحطني في الصوره انما خبط لازق كده مش انا يا عماد.

ليهتف.. انت عايزه بقي واحد شرابه خرج.

لتهتف.. انا عايزه راجل يعرف يعني ايه ست وراجل. مش تحكم ولا تجبر يعرف اني ليا قيمه وبفهم زيه يقدرني ويراعيني مش سي السيد وانا امشي وراه منكسره.. انا كل اللي عايزاه واحد يحبني لنفسي َلشخصيتي واه انا شخصيتي قويه بس مش معناه اني عايزه واحد شرابه خرج.. لا دانا عايزاه شخصيته اقوي مني الف مره له هيبه كده بس في نفس الوقت هيبته دي اخد منها قوتي واعلي معاه وبيه وانا واثقه اني هلاقيه يا عماد كل فوله ولها كيالها عن اذنك.

🌿 استغفروااااا 🌿

استعد ايهم للسفر لتدخل عليه مليحه وتهتف.. خلصت يا َولدي.

ليهتف... علي وشك يا امي هانت.

لتهتف.. طب يا ولدي.. ايه جولك بعد ماتعاود نطلب زينه.

ليتافف تاني يام ايهم تاني.. انت مابتزهجيش. 

لتهتف.. يابني البنته زينه وطيبه ومنكسره ناخدها.

ليهتف.. يعني هتروح في انهي داهيه ما اما يجيلي مزاجي هاخدها اهدي ياماي.

لتهتف.. البت بيجيلها عرسان ماتعجل بجه والا انت حاطط عينك علي حد جول.

ليهتف.. ولا حاطط ولا متهبب ولا رايد من اساسه.

لتهتف.. طب تاخد بنت عمك بكري بت زينه وجمر ومهندسه اد الدنيا. 

ليهتف.. مين جميله.. يا مري دي دكر.

لتهتف مليحه.. اتجي الله دا جمر بدر منور.

ليهتف.. اما اسكتي الله يرضي عنك اخرتها جميله.. دا راجل متنكر دانا اتجوزها من اهنه وننطح بعض من اهنه.. جفلي علي الهم ده ال جميله ال.

لتهتف بس يا ولدي...

ليقاطعها خلاص عاد خلجي ضاج بالله عليكي بطلي. 

لتتركه من غلبها ويستدير  ولبس لبس مختلف.. بنطلون وقميص ولم يلبس الجلباب.. فهو ليس دائما يلبس الجلباب الا في العمل فقط اما في جلساته فيلبس هكذا حتي في البيت مع عائلته.. فكان في الجلباب يظهر عليه الهيبه وفي القميص والبنطال يظهر شديد الوساَمه وهذا ما جعل اخيه يحذو حذوه فادهم وايهم شديدي الوسامه ذو شخصيات رجوليه فذه يلبسون من ارقي الاماكن واعلي الماركات فادهم درس تجاره اداره الاعمال في القاهره.. وايهم درس الزراعه ثم عاد ودرس تجاره الاعمال كاخيه ايضا في القاهره فهو شخص فذ لا يريد ان تفوته فائته في مجال شغله.. لنجده ينتهي من ملبسه ويجهز اشياؤه ليذهب. ليجد فايز ينتظره ليدخل ويهتف البلوتين اللي جولتلهم يستنوني راحو فين.

ليهتف فايز بيضبطو العربيه مالك اكده شايط.

ليهتف ايهم.. امي لازم تعكرلي دمي مابترتاحش الا وشيفاني والع.

ليضحك فايز.. اكيد مو ضوع الجواز.

ليهتف.. دا مرار. لاه والجديد بتجولي اتجوز جميله بت بكري..

ليهتف فايز.. جميله المهندسه.. دا بت جمر انت تطول يا حزين.

لينظر اليه فايز.. يعني اجوم افطسك دلوك.. اني ايهم ضرغام يتجوز جميله دي دكر.

ليهتف فايز.. وربنا انت ضلالي دا بت عالفرازه البلد بتلف عليها.

ليهتف ايهم بغضب.. لف عليك حنش.. ماتتلم هيا البت دي تنفعلي دا بت دكر وطايحه تجولش مفيش زيها خد الهندسه. لاه والمرار  َرفضت واد عمك محمود عشان زعجلها مره جدام الخلج ال ايه ما هيعملهاش جيمه.. دانا اتجوزها من اهنه واجتلها علي اخر الاسبوع ..

ليهتف فايز.. عارف يا ايهم لو جلبك دج.. اهي الدكر دي هتتمنالها الرضا  وتبوس َوتسبسب.

ليخبطه ايهم.. هو مين يا محروج اللي يتمني الرضي.. اني ايهم.. طب اكتم بجه.. داني ايهم يا طور اللي البنته بتلف حواليه يتمنو ابصلهم. واحب واسخمط. الحب ضعف ومرمطه يابن عمي. المره تركبك وتدلدل.. انما الراجل مرته تبجي تحت طوعه تجول حاضر اني اللي اجول واني اللي اجرر وهيا تجول امين  وتكتم ولو حبها يبجي رجبته جت تحت يدها. وفيه بجه العويله زي مرت ادهم تركب وتطيح.. اسكت اسكت.. ال احب ال انا اروح لابوي اسلم عليه بلا حديتك الماسخ ده .

ذهب ايهم الي ابيه  يقبل يديه ويودعه  ويبدا في الارتحال الي الاسكندريه.  ليبدا ارتحال من نوع اخر بعيد عن اهله ليقابل مصيره الذي هو مقدر له.


#عشقني_في_ماضيه

#حكايات_mevo

البارت الثالث.... 

هم رجال مديح وكانو ثلاث عربات مدججه بالرجال والسلاح وبداو رحلتهم ومعهم مديح حتي عم الليل ووصلا الي اطراف مدينه الاسكندريه ليصلا الي مكان ليس به بصيص نور كان مكانا يتشح بالظلمه والطريق يبدو خاليا من البشر ليعطيهم مديح اذن البدا بالهجوم.. ليقوم العربات بملاحقه عربه ايهم الذي تيقن ان هناك من يريد النيل منه لتبدا مطارده رهيبه ليصرخ الرجال مع ايهم.. مين ولاد المحروج دول دول كتير جوي.

ليصرخ ايهم.. طلعو السلاح واضربو عليهم ماتهملهومش يحصلونا.. ليبدا الرجال في اطلاق وابل الرصاص.. وايهم يقود العربه ليتفادي رصاصات العربات الاخري ولكنه ادرك انهم سينالون منهم ليفتح تليفونه ويتصل بادهم.

ليهب ادهم ويصرخ ايهم فيه ايه مالك يا اخوي سامع ضرب نار حواليك.

 ليهتف ايهم.. اسمع يا ادهم العربيات دي تلات عربيات سوده كبيره رجاله من نواحينا ولابسين لبس الغرابه بتوع الجبل اني لمحت منيهم ناس وماخابرش مين دول يا اخوي بس هما هيجدرو علينا واني حاسس اني خلاص الجدر جرب مني خلي بالك من ابوك يا اخوي واصحك تخليك كيف مانت.. انت دلوجت ايهم كبير العيله. اصحك تكون طيب وحنين اصحك البلد تجرب من عيله ابوك ايهم رايح دلوك..

 ليصرخ ادهم.. بتجول ايه مين ولاد المحروج دول انت ايهم ماينفعش حد يجرب منيك.. جولي حاجه علامه فيهم انت فين طيب..

ليهتف.. اني بعيد عنك يا ابن ابوي وخلاص ما هتفرجش الاماكن اني خلاص هنجتل وهما جاين عشان اكده العدو كتير انت خابر بس دول مكريين يا ولد ابوي دول غرابه َمن الجبل اصحك واعرف هما مين وخد تار اخوك ايهم تاره لازمن ياجي يا ولد ابوي اني ايهم كبير عائله ضرغام مايموتش فطيس اكده.. خلي بالك من امك واختك..وجول لفايز يجعد مكاني فايز هيبقي جارك يا ولد ابوي فايز اخوي متلك برضك يبقي جوله يجف مكان ايهم وخبر ابوك ان فايز مش غرابه فايز هواري كيفنا يخليه جاره وسنده.جول لابوك فاايز هواري وايهم بيجولهالك هيبجي سندك   . وانت يا ولد ابوي اصحك تكمل حنين اكده ماعادش ايهم خلاص.. اللي البلد بتخافه هيروح دلوك يبقي ادهم خلاص هيكبر ويعلي ويدوس ويجف لاي حد.. ادهم انت بقيت الايهم.. ادهم انت بقيت وحش عائله ضرغام اللي يجرب منيهم تنهش جلبه.. خابر يا ولد ابوي خابر.. ايهَم راح وادهم هياجي يملا مكانه.. جول لامي تصبر وماتنفجعش وخلي بالك منيها.. كلو الا امي يا ادهم امي مافيش حد زيها.. امي يا ادهم ما حد يهوب ناحيتها.. امي يا ادهم وصيتك امي واختي.. فريده خلي بالك منيها ست بنات هواره اياك تزعلها واياك تغصبها علي حاجه امي واختي يا ادهم.. حطهم في عينك يابن ابوي.. وشد علي ايد ابوك ابوك هينكسر من بعدي اوعك ماتبجاش ادها اوعك ماتبجاش الكبير اوعك تخلي موتي تكسر العيله.. بيت ضرغام كبير بيك دللوك.. ابوك شيله وعينه ابوك ماينحناش ضهره واصل يابن ابوي.. اني رايح وخابر ان روحتي واعره عليكو بس دا جدر ربنا..

 ليبدا الرجال في ضرب وابل نار علي العربه ليصرخ ايهم  لتنقلب العربه الخاصه بايهم اكثر من مره وتدخل بعيدا عن الطريق الي مكان صحراوي نسبيا  التي كانت قريبه من احد المزارع  لتقترب من الاشجار وتنام وسطها.

ليصرخ ادهم... اخوي اخوي ايهم يا مري ايهم يا ولد ابوي ايهم يا ولد ابوي كان يصرخ ليتجَمع الجميع ليستدير كالمجنون ويصرخ ايهم ليقترب فايز ويخطف التليفون ويسمع ما يحدث....

. عند ايهم هم  مديح وينزل من العربه ويتجه جريا الي عربه ايهم ليجد الرجال قد طارو من العربه وسقطو واحد تلو الاخر متشحين بالدماء ليقترب ويبحث عن ايهم ليجد الرجلين قد توفيا جراء الاصطدام ليصرخ.. هو راح فين ولد المحروج ده نورو الدنيا اشوفه فين.. ليقول خدو جتت الرجاله دي وتاووهم في اي ناحيه والعربيه اجطروها بالاحبال هناخدها نجطعها انا اعرف ناس يلا همو وانت تعالي معايا ندور علي ولد المحروج ده بص وسط الشجر ده ونور اكويس.. ليظلا يبحثا ليجدا ايهم اخيرا مسجي علي الارض والدماء تسيل من كل مكان وليس به نفس ليقترب الرجل.. اهوه جاطع النفس دا مات. 

ليقترب مديح.. وينظر بتشفي.. والا وشفتك تحت رجلي يا ايهم الكلب مرمي كيف الكلب مالكش حد يسال عليك.. اخيرا ما حدش غاتك مني وخدت حجي يابن ضرغام وروحك طلعت علي يدي.. ليصرخ هاتلي اللي في اجيوبه كله ماتسيبش حاجه تدل عليه عشان يتعفن ويموت وماحدش يوعاله.. وهات التليفون التليفون فين ليقترب الرجل وياخذ كل شئ الا من سلسال صغير حول يده محفور عليه هواره وبجوارها علامه الاسد نسبه الي عائله ضرغام فكانت تلك العلامه تزين واجهه القصر والكل يعرف لمن تلك العلامه ولكن الرجل لم يري تلك الاسوره حوالين يد ايهم لياخذ كل ما يدل علي شخصيه ايهم  ويبحث عن التليفون ليجده بعد عناء منطورا بجوار ايهم  لياخذه  ولم يكن يعلم ان فايز علي الخط مازال يسمع مايحدث وقلبه سيخرج من مكانه ويرحلو وقد اخذو الرجال والعربه تاركين ايهم مسجي طريح لا حول له ولا قوه ينتظر مصيرا لا يعلمه الا الله هل سيموت ايهم ام مازال فيه نفس يتنفس ليبدا ويعود لحياته مره اخري. 


عادت داليدا من شغلها لتقوم وتنده العمال ليستغرب ابيها.. لتقول.. معلش يا بابا هاخد العمال عشان بس نحددالاماكن اللي هيتحط فيها نور اظن كفايه كده. 

ليهتف.... طب يا بنتي ما الصباح رباح.. 

لتقول.. انا الصبح عندي جامعه وشغل بعد كده مافيش وقت والمزرعه لازم تنحدد وتتنور مش ناقصين نصايب يا بابا وحراميه بص احنا هنعمل سلك بلاش سور هيكلف وبعدين كل كام متر هنحط نور عشان تظهر بس للعين الطريق باجي عليه الاقيني ضلمه حاجه تخوف والله..

ليهتف.. طب يا حبيبتي وانتو يا رجاله خلو بالكو وتخلصو بسرعه مش هتباتو عارفكو تحبو الكسل بس معاكو  داليدا هتقفش في رقابتكو ومش هتسيبكو انتو حرين بقه..

لتبتسم داليدا وتاخذ العمال وتذهب وتجول المزرعه وتبدا في وضع علامات ودق اخشاب ف الاماكن التي مفترض ان يضع فيها النور لتقترب من المنطقه المجاوره للطريق.. لتهتف سلطولي بقه كشافات عالحته دي كلها.. بصو المساحه دي كلها المواجهه للطريق عايزه النور فيها كتير لتقترب من الاشجار.. والاعشاب دي كلها تتقطع والسلك يذيد ويعلي وهنا ليسقط الضوء علي المنطقه التي تشير اليها ليبهت الكل مره واحده ويصابو جميعا بالشلل فكان هناك جثه ملقاه علي الارض ولم تكن الا جثه ايهم لتصرخ داليدا  ويتسمر الرجال ويعم الصمت ....

كانت داليدا والكل متسمرين مصابين بالشلل فامامهم وسط الاشجار تمكث جثه لا تتحرك مليئه بالدماء لتصرخ داليدا اليهم بسرعه تعالو لتقترب مسرعه وتمكث بجواره لتجد شخصا الدماء تنزف من راسه بشده لتصرخ حد يجيبلي قميصه بسرعه ليسرع احد العمال ويعطيها قميصه لتقترب منه وتربط راسه التي تنزف دما وتقترب منه لتقيس نبضه لتجده ضعيفا لتصرخ وتقول هاتو العربيه بسرعه لياتو بها لتهتف.. اقلع جلبيتك وهاتها واتصرف لنفسك في لبس. لتاخذ الجلابيه وتقلب ايهم عليها ويحملوه بها ويضعوه في العربه وتامرهم ان يذهبو الي المستشفي الصغير القريب من المزرعه ليمر الوقت ويصلو وتهرع اليهم وكانو يعرفونها لتدخل وتسرع في اجراءات الكشف ليمر الوقت ويجروله الاسعافات الازمه فرغم خطوره الحادثه كان ايهم به مجرد كسور في يده وكان راسه قد اصابها ارتجاج  وبعض القطب التي اصابته من الارتطام ليصاب ببعض الغرز في مقدمه الراس وظلت هيا معه لا تتركه كانت تقف تتامله لتجده يبدو عليه القوه والهيبه كان وسيما ذو شخصيه رجوليه ذو سمره مميزه كان ملامحه نادره لا تراها كثيرا لتظل تنظر اليه فتره منجذبه الي تلك الهاله الرجوليه  حتي اطمئنت عليه ليخبروها انه سيفوق في الصباح لتحس ببعض الراحه وكانت قد اخذت متعلقاته ولم تكن الا ملابسه والانسيل الفضه الذي حفر عليه حفر هواره لتتركه اخيرا وتنصرف وتامر العمال في الصباح ان يمشطو المكان ليعثرو علي اي شئ يخصه لعلها تجد شيئا يدل عليه فلم يكن َمعه اي متعلقات شخصيه فسجلته في المشفي باسم ادم الي ان تجد وسيله عندما يفيق ان تعود وتكشف عن شخصيته.

لتعود هالكه الي البيت لتذهب الي والدها واختها وتحكي لهم عما حدث ليقلق والدها ان يكون سبب في مصيبه لهم.. ليدعو ربه ان لا يكون شيئا خطيرا لتتركهم داليدا اخيرا َلتذهب لحجرتها ووضعت الانسيال باهمال وتعب وسط اكسسواراتها وذهبت ووضعت الملابس في الغساله ثم رجعت وسقطت متعبه علي السرير فهيا تدرس وتعمل وليس لها اي مجال للراحه لتحاول ان تنام فقد قررت ان تاخذ اجازه لتكون بجواره لتطمئن عليه لتظل فتره تفكر به وبمن يكون لتسقط مغشيا عليها من كثره التعب..

نعود بالزمن الي ادهم الذي كان يصرخ وهو يسمع ايهم وصرخته ليصمت الصوت وادهم يصرخ بشده ليتجمع الجميع علي صراخه ليسقط ادهم متهالكا ليقترب فايز مسرعا وياخذ الفون ويحاول ان يسمع.. ليسمع بعد فتره اصوات صعيديه مثلهم يبحثون عن ايهم ويسمع اطراف اصوات من بعيد وصراخ وحركات لينصت اكثر لتتضح الاصوات ويصرخ احدا ويسمعه.. انا لجيت التلافون اهه.. ليسمع اخر خدو كل حاجه ماتسيبوش حاجه معاه ولمو العربيه واجطروها.. ليسمع صوت يحس انه يعرفه يقول..والا وشفتك تحت رجلي يا ايهم الكلب مرمي كيف الكلب مالكش حد يسال عليك.. اخيرا ما حدش غاتك مني وخدت حجي يابن ضرغام وروحك طلعت علي يدي.. ليصرخ هاتلي اللي في اجيوبه كله ماتسيبش حاجه تدل عليه عشان يتعفن ويموت وماحدش يوعاله.. وهات التليفون التليفون.. ليسمع فايز حركه وهنا ادرك مديح ان التليفون مفتوح ليرتعب ويقفل التليفون..وعلي الناحيه الاخري يقف فايز ويصرخ ايهم ايهم.. ليحدف التليفون بعيدا ويذهب الي ادهم ويصرخ جولي فيه ايه وينه اخوي حصله ايه انطج.. كان ادهم يبكي بحرقه وابوه متهالك ينتظر فاجعه وامه تصرخ.. ولدي بيه ايه انطج يا ادهم ولدي حاسه بيه جلبي هياكلني ولدي بيه ايه..

 ليبدا ادهم بقص كل شئ والكل في وجوم ليكمل فايز ما سمع لتصرخ مليحه.. ولدييييي ولدييي مين اللي جتلوك يا ولدييي يا مري يا كبيري رحت يا ولدي وعايز اخوك يبقي الكبير من بعدك يا حبيبي.. يا ولدي يا ضهري اللي انجطم يا سوادي اللي حل عليا يا جهر السنين ماهشوفش فرح من بعدك يا كبيري.. مين يا فايز اللي جتل ولدي مين اللي رماه كيف الكلب يسيبو جتتو ينهش فيها الكلاب رمو ولدي فين.. اجيبك منين يا غالي جتتك فينها يا ولدي حد يجيبلي الغالي حد يرجعلي ولدي الاسد اللي مالوش زي.. ولدي راح مين الكلاب اللي اتكرو عليك يابن جلبي.. اه يا حبيبي يابن بطني يا كبيري يا مري يانا ولدي يا عالم النور اللي بشوف بيه الراجل الي يشرح الجلب.. ولدي الي البلد بتخاف منه ولدي اللي مالوش زي. كبير العيله ااااه يا حرجه جلبي ااااه يا جطمه وسطي. لتهب وتقف.. لاه ولدي ماينجتلش ولدي مايروحش ولدي يا ادهم اخوك راح اخوك راح اخوكي يا فريده البيت اتخرب يا خراب بيتي.. يا مرك يا مليحه ما هتشوفي فرح ضناكي حته من حلبك اتخطفت.. رحت يا جلب امك يا جلب امك من جوا.. رحت يا واخد عجلي سايبني لمين سايبني لمين من بعدك دانت السند دانت العين والنني دانت الكبير الغالي ولا بعدك غوالي ولا بعدك دنيا.. يا حزني ومري عيني انهرت وجلبي مات عليكي يا نن عيني.. هعيش عمري وسطي انجسم وجلبي انخلع.. لتصرخ.. خلعت جلبي يا كبيري خلعت جلبي يا ضنايا.. يا ضنايا.. حد يحبلي ضنايا ..وبدات باللطم والنحيب وفريده تنتحب وضرغام قد تهالك واحس ان ضهره انشق نصين والكل في حاله من الفاجعه الشديده..  لتقف وتذهب لفايز وتمسكه.. تجيبلي ولدي.. جتت ولدي تاجي وتاخدلي بطاره جدامها الف راجل.. ولدي بالف راجل ولدي جتته تنام في حضني الاول واحررج بعديها البلد كلياتها.. ايهم ضرغام حجه ياجي فاهم تجيب حج اخوك يا فايز تجيب حج الغالي..

ليهتف فايز الله في سماه لاعرف مين االي عملها واجطعه ويترحم علي عيلته ليذهب الي ضرغام.. اجمد يا ابوي هنعرفو كل حاجه اخوي هيعاود.. حي والا ميت هيعاود لداره اجمد اخوي ما ههملوش لحاله وهجلب الجبل والغرابه بحالهم اشوف مين اللي عملها وساعتها ان ما جبت جتتهم نساير. ليذهب الي ادهم فوج يا اخوي فوج وهم اما نشوف هنعملو ايه اني هطلع الجبل دلوك هروح لفواز هو عارف اصلهم وفصلهم وهاخده معاي واجف اهنه وماتخبرش حد ان ايهم بيه حاجه.. لحد اما اجيب اصلهم ولاد المحروج دول.. الصوت ده انا واعيله وحاسس اني اعرفه.. وهجيبهم وهجطعه بيدي دي..

 ليقف ضرغام.. ولدي ما هناخدوش عزاه لحد ما جتته تاجي وحجه يجي ولدي لساته عايش اني خابر ولدي ما هيروحش اكده حد يجول حاجه عفشه عن زين الشباب لاجطع خبره.. ولدي ايهم ضرغام لساته عايش فاهمين..

لينصرف فايز ومعه ادهم  تجلس مليحه وفريده ينتحبون علي حبيبهم وكلام ايهم يتردد في اذانهم علي لسان أدهم وانه سيلقي حتفه ويطلب من أدهم ان يقف بجوار امه وابيه ويبدا دار ضرغام في دخوله في حاله من الحداد الصامت سواد ما بعده سواد لفقدهم خيره شباب هواره وخيره البلد بحالها..🌛🌛 


#عشقني_في_ماضيه

#حكايات_mevo

البارت الرابع..

ذهب فايز ليبحث عن بدايه خيط في الجبل كان الكل منصدم والخوف يتلبسهم ففايز رغم انه ليس واضح عنفه مثل ايهم الا انه عندما يقف لا احد يقربه والكل يخاف منه كان الامر جلل فعائله ضرغام قد انقلبت عن بكره ابيها والكل قد سن اسنانه وشد انيابه ليقتلعو قلب من سولت له نفسه ان يقرب من خيره شبابهم ليعثرو اخيرا علي طرف خيط ليعلمهم احد الرجال ان هناك رجال كان يتفق مع احد الرجال ويكريهم علي شخص ولكنه لم يعرف من هو ليعرف فايز شخصا واحدا منهم ليذهب فايز  الي مكان ذلك الرجل ولكنه لم يجد ه ليكرث ايهم العائله كلها للبحث عن هذا الرجل فهذا هو الخيط الوحيد الذي امامهم ليعثرو عليه ولكنه كان فص ملح وداب وليس له اثر فمديح قد اعطاه من المال ما يكفيه ليرحل عن الناحيه باكملها.. ولكن فايز لن يقر له عين حتي يجد اخيه ورفيق دربه.

لتمر الايام ويبدا الكبار في التشاور ليعلنو اختفاء ايهم للكل ولكن لا احد يجروء علي القول انه مات فضرغام قد منع احد ان يذكر ذلك وحرم عليهَ قول ذلك ومليحه تنتظر من فايز ان يحصل علي جثه ابنها اما ادهم فقد تحول بقدره قادر الي ايهم اخر اخرج ادهم جبروته وترك اللين ونسي نفسه ونسي حنينه لاي كان كما زهد زوجته ورفض ايضا اي نيه للزواج باخري او الانجاب رغم ان امه زاد اصرارها وبدات المشاكل قليلا الا ان فاتن اطمئنت فزوجها قد تغير ولم يعد يطلب منها ان تكون له زوجه حنون او ان تداعبه وتلاطفه فكان دائم الشكوي فاصبحت له زوجه رغبه جسديه فقط ولا يهتم اذا فعلت ام لا وهيا حمدت ربها انه نسي رغبته في الانجاب لتستمر العيشه بينهما فهو اصبح كالايهم  يعمل ويكبر ويقف لاي غريب يقترب من العائله يؤذيها فنجدهَ قد اقتلع قلبه بموت اخيه ليصبح شبيه ايهم يعيش ليزأر لاخيه ويصد الشر عن عائلته وينسي ادهم الذي طالما تمني ان يعيش حياه مليئه بالحب والحنان واصبح سمت العائله السواد.. فمليحه وضرغام اصابهم الهم واصبحا قليلا الكلام وفريده مقهوره علي اخيها ورغم حبها لفايز الا ان قهرتها اكبر لان فايز ايضا قد تحول وليس له اي هدف الا ان يجد اخيه ويجد قاتله وادهم اصبح نسخه من ايهم مريعه شرسه وفاتن ظهر وجهها القبيح وفردت قلوعها في البيت وبدات تتسيد البيت فهي سعدت بموت ايهم فهو من كان يقف لها ولا تجرؤ علي الكلام ولكن فاتن كانت تتصيد بعد ادهم وتتصرف بتعالي واذا حضر زوجها لا تجرؤ علي التكلم ليصبح البيت كله احواله سوداد بفقدهم ذلك الذي كان ينير البيت باعتباره الكبير والسيد والحامي..

اما عند داليدا كانت قد ذهبت الي ايهم لتمكث معه اللي ان يستفيق وهنا كانت المفاجاه.. بدا ايهم يستفيق رويدا ليجد امامه عيون زرقاء رائعه تنظر اليه باهتمام وحب وتمسك يده ليغمض عينيه لفتره.. ليفتحهم مره اخري لتقترب منه داليدا وتقول.. انت كويس حاسس بايه.. ليظل ينظر اليها والي يده التي في يدها ليحس بتسارع نبضاته.. ليسمعها تقول.. طب بالراحه كده انت سامعني وشايفني..

ليبتسم اليها لتبتسم اليه بحنان لتمسد علي يديه ليرجف قلبه مره واحده.. لتقول طيب انت حاسس بايه حاول تتكلم..

ليهتف ببطئ.. انا كويس وشايفك وسامعك..

لتبتهج وتتسع ابتسامتها ليبتسم علي ابتسامتها لتقول طب الحمد لله كده كويس انك سامع وشايف انا خفت الارتجاج يكون اثر عليك..

لينظر اليها بحب ليهتف بانفعال.. انت مرتي صوح..

لترتبك.. انت بتقول ايه.. انت واعي لكلامك.. .

ليهتف ايوه واعي وحاسك مرتي مش اكده جلبي بيدج ويجول انك مرتي ليمسك يدها ويقبلها.. من ساعه ما فتحت عيني وحالي كله بيجول اكده مش اكده صوح..

لترتبك بشده وقلبها يرجف فلهفته غير عاديه ولمسته جعلتها ترجف..ايه ده هو عقله اتجنن.. لتقول طب اهدي بس وانا هفهمك... ميفو ميفو 

ليشدها اليه ويهمس الجمر ده كله بتاعي صوح اني حاسس اكده ليضع يدها علي قلبه جلبي بيدج ازاي يا... يا مري اني مش عارف اسم مرتي.

لترتبك وتنظر اليه طب هقله ايه ليكون هيجراله حاجه.. لتجده يقبل يدها ويهتف تعالي جاري يا جمري.. اني بايني انخبط جامد دماغي لسعت والا ايه..(والا ايه 😂😂) 

لتهتف.. هاه اجي جارك.. استني بس هقولك.. اااا اصل.

ليشدها ويهتف بتجو جوي ليه اكده خجلانه من جوزك اياك.. لو جادر كت جومت خدتك في حضني ليقبل يدها ويهتف ماخابرش جلبي بيدج كيف الطبل من ساعه مافتحت عيوني عليكي...(الواد لسع 😂😂) 

لتحاول ان تسحب يدها وتقول.. طب اهدي بس وانا هفهمك كل حاجه.... اعمل ايه دلوقتي وعايز ياخدني في حضني يا لهوي هو اتهبل اعمل ايه... (اعملي امبليه 😂😂) 

ليشد يدها ويهتف.. فهميني يا ستي بس ويدك في حضني بس ايه ده انت حلوه ليه اكده اني عجلي طار مش فاكر حاجه.. كل اللي واعيله انك مرتي وده واخد عجلي لحاله ليتلمس يدها بشفتيه.. ليتنهد بحب واحنا بطولنا ليه فين اهلي واهلك وعندنا اعيال والا ايه اني انخبط دا ايه المرار ده مش فاكر حاجه ليه يا مري.

لتربت عليه طب اهدي بس وكل حاجه هتتحل وانا جنبك اهوه هنشوف ايه اللي حصل.... لتهمس يادي النصيبه هو قافش فيا كده ليه ومراته وزفته..

ليهتف طالما جاري خلاص اني مطمن للجمر وانت جنبي يا جلبي طب ماتاجي جنبي دانا جلبي بيدج لما هيخرج من مكانه.. ليشدها لتسقط عليه ليغمز لها جمر يا بت الايه الجمر ده بتاعي(يا فااايز الحق الطور قلبها مسخره 😂😂😂) .. يا جلبي اللي هيخرج من مكانه طب مبعده ليه اكده ليتململ تعالي في حضني بالله عليكي. (مين ده يا ولاااه 😂😂) 

لترتبك استني بس مرتك ايه انا... انا...

ليسرع ويهتف.. انت جلبي اللي بيدج ليه اكده.. زعلانه اني مافاكرش.. حجك بس والله ما خابر بس جلبي بيدج كيف الطبل بشوفتك..

لتهتف طب اهدي كده وانا هقولك كل حاجه بس اهدي كده والنبي انا.. انا.. انا..

ليهتف.. انت الغاليه.. عارفه لو مافاكرش حاجه في الدنيا بس فاكر دجه جلبي ليكي.. يا بنتي مالك متخشبه اكده اخص عليكي تعالي جاري مالك يا جلبي.(ماتيجي جاره يا بت باينه انهبل 😂😂) 

لتهتف بارتباك... هاه اه حاضر.. لا.. استني هقلك.. طب اعمل ايه افلت منه ازاي دا قافش فيا قلبي بيدق ليه كده هو كمان..

ليشدها عليه لتقع عليه ليحاوط وسطها بيده السليمه.. زوجك برضك لو نايم يجدر ياخد الجمر بتاعه في حضنه..ليظل يلهبها بنظراته التي سهمت فيهم كانت لحظه سكون وصمت ومشاعر غريبه نظراتهم متعلقه وهيا علي صدره وهو ََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََََ

ط وسطها وينظر اليها بهيام وقلبهم يدق بعنف من مشاعر غريبه تكونت فجاه. (😳😳😳😳لا دول احنا مش مصدقين 😄😄) 

لتحس انها انشلت من لمساته.(يا فااايز يا ادهم ودوني الورشه 😂😂) . لتعود لنفسها وتنتفض. لتهتف مسرعه.. استني والنبي بس انت فاهم غلط انا انا مش مرتك..

لينصدم ويده تشدد علي وسطها ليقطب جبينه بحزن . لاه ماتجوليش بجد كلامك ده.بتتمجلتي عليا صوح انت بتضحكي عليا.ليه يا جلبي تجولي اكده زعلانه اياك.. بطلي مسخره هزعل منك عاد. (كت حدايه وغراب مالك يا واد) 

لتهتف بارتباك.. لا والله بس افتكر كده.. . ليحزن بشده ويشعر بالهم ويبعد يده عنها بغلب ..ويرجف قلبه قهرا. يا مري دي مش مرتي.. ازاي امال جلبي بيدج ليه اكده وشوفتها خلعت جلبي.. مش مرتي.. لينظر اليها وتلمع عيناه بحزن 🌿 استغفروااااا 🌿

لتهتف بحزن.. انا لقيتك في المزرعه لتكمل.. طب انت ايه اللي عمل فيك كده وايه اللي رماك في الحته دي.. لو مش قادر ارتاح ونتكلم تاني.. 


🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ليقول وهو حزين ويشيح بوجهه ولا ينظر اليها .. لاه اني اجدر اتكلم اني حاسس اني زين..

لتنظر اليه وتتسع ابتسامتها وتقول.. انت صعيدي.. زين يا ولد ابوي وتخبطه وتضحك..لتخفف عنه 🌿 صلو على الحبيب 🌿

ليقطب جبينه.. اني صعيدي.. ايوه صوح باين اني بتحددت صعيدي زين..

لتضحك ليتوه في ضحكتها لتقول.. ايه باين دي انت مش عارف انك صعيدي والا ايه. 

ليقطب جبينه.. ويصمت لفتره ليقول اخيرا.. لاه مش خابر اني مين اصلا والا انا جيت اهنه كيف والا منين..وكت فاكرك مرتي.. 

لتنظر اليه بغرابه.. نهار اسود دا كده بانت.. انت فقدت الذاكره.. انت مش عارف انت مين خالص افتكر الله يخليك..

ليظل قاطبا ليهز راسه مش فاكر حاجه واصل ولا حتي ذكري واحده.. كل اللي واعيله اني فتحت لجيتك جدامي ومفيش حاجه تانيه..

لتنظر اليه بوجع وتقترب منه وتمسك يده.. طب اهدي كده وماتفكرش في حاجه الغريبه ان مفيش حاجه معاك وماكنتش لابس صعيدي كنت لابس هدوم افرنجي وماركات كمان يعني حالتك كويسه مش عارفه بقه ايه اللي حصل.. عموما اطمن انا مش هسيبك..🌿 ميفو ميفو 🌛

ليتنهد  ويتلمس يديها بحنان.. هو انتي ماتعرفنيش بس انا حاسس اني اعرفك من ساعه مافتحت عنيا..عشان اكده فكرتك مرتي... 

لتبتسم وتقول.. لا عشان بس مالكش ذاكره ومالكش حد فارتبط بيا اول ما شفتني اطمن..

ليهتف بحزن.. يعني انت ماتعرفنيش اطمن ازاي هتجعدي جنب واحد ماتعرفهيش. 

لتنظر اليه مشاكسه.. ايوه هجعد امال ههملك اياك..🌛 ميفو ميفو 🌛

ليبتسم علي مشاكستها لتقول.. لا بجد اطمن انا مش هسببك ماينفعش اسيب حد محتاجلي.. انت بس انهارده هتبات هنا كمان وهاخدك البيت عندي واطمن هنحاول نعرف انت مين قول يا رب.  🌿 سبحان الله وبحمده 🌿

ليهتف .. هتاخديني بيتك ا اي لحالك يا بت الناس..

لتضحك بشده... . اخ عرق الصعيدي نأح.. لا يا عم ابوي وخيتي معاي اطمن ما هتخافش انك معاي لحالك اطمن علي حالك وضحكت. 🌿 سبحان الله العظيم 🌿

ليبتسم علي عفويتها ويقول.. انت بتتحددتي  صعيدي زين ازاي ده..بس عمونا. اني مطمن عمري ماخافش وحد زيك جاري انت بت ناس و اصل.. 

لتقول.. صحبتي كانت من اسوان مغتربه هنا قعدت معايا سنتين في المزرعه وحولت السنه اللي فاتت وحشتني والله هكلمها ويوم ماتبقي كويس هننزل ونشوف اكيد ليك عيله يا عم.. وعموما تشكر عالكلمتين الحلوين دول.. ها عايز حاجه

ليهتف بلهفه.. هتسيبيني وتروحي فين..

لتقول عشان ترتاح بس ماينفعش دماغك زمانها بتوجعك..

ليقول مسرعا بلهفه. لا بالله عليكي ماتروحي لو تجدري تجعدي اجعدي..

لتبتسم وتجلس بجواره.. لاه من جهه اجدر اجدر.. يا عم انا واخدالك اجازه مابعملهاش لحد انا..🌿 استغفروااااا 🌿

ليبتسم ويقول.. انت بتشتغلي..

لتقول.. اه بشتغل  بنجمد شويه علي بال ما اتخرج.. اختك شديده وجامده. 

ليهتف باستنكار.. اختي.. ليقول.. طب ليه بتشتغلي هو انت مالكيش حد يصرف عليكي انا ماجدرش لو انت تبعي اخليكي تشتغلي. 

لتقطب جبينها.. نعم نعم.. انت عدو المراه بقه وان الست ترشقلك في البيت وتخدمك..

ليضحَك.. حيلك حيلك.. لاه خالص انا اشيلك علي راسي بس انا عايز راحتك وما تتعبيش يا بت الناس.. انما تخدمي واكده لاه خالص دانت تتحطي في العين..اللي زيك يتشال عالراس.. (مين.. فين.. ايه.. يا ولاه 😂😂) 

لتبتسم وتقول ماشي مقبوله منك رغم انك صعيدي وبتبقو شداد عالستات. 

ليهتف.. مين جال اكده.. دانتو النسمه اللي بتطري علي جلوبنا.. (ايهم لو شطفك هيلسوعك في افخادك 😂😂)

دانتو الصدر الحنين اللي بنرجعله وجت التعب تجولي اكده.. دا ده الصعيدي الغشيم اللي يتحكم في المره وما يعملهاش خاطر(يا اااايهم😅😅). انما الراجل الصوح اللي يراعي مرته ويعملها جيمه في حياته. (اومال والنبي ماتحلف.. حتي اسالو ايهم 😂). 

لتنظر اليه باعجاب.. تصدق انت فريد من نوعك يا ابني انت منقرض. (لا دا ملبوس😀😀) دا بتوع بحري عايزين يكبتونا تيجي انت من الصعيد وتقلي كده.. دانت كلاَمك ثوره للمراه..والله انت عسليه.. ميفو السلطان 

ليبتسم.. عسليه.. .. ليهمس لحاله.. انت كوم عسليات ايه الجمر ده  كلها حاجه تخبل وعيونها جمر.. ليه بس مانتش مرتي دانا عايز اجوم اجفش فيكي(انت مين اواااد😂😂) ليهتف بحب .. مش اي حد بس برضك فيه اللي بتبان من اول لحظه تحب انك تاخدها وتشيلها وتحطها بعيونك. مش اجهرها واعمل عليها واحل بالفاضي.. الست تتاخد بالراحه.. (دقه ساعه الهبد 😂😂) ..

لتنظر اليه وتسرح في كلامه ليبتسم اكثر ولا يعرف ماذا حدث له فهو لا يعي من الدنيا الا هيا وحاليا لا يريد الا جوارها ليضع يده بهدوء علي يدها..(اشتغل يا واد اشتغل 😁😁) 

ليمر الوقت وهما ينظران لبعضهم. لتنتفض وتقول.. طب ايه.. اشوفك بقه واجيبلك الاكل وتاكل عشان تريح واقوم بقه اشوف هعمل مع.. ايه رايك في اسم ادم ايه رايك عاجبني اوي.. 

ليبتسم.. اللي تامري بيه هنفذه. اللي يعجب الجمر ننفذه.

لتهمس ماله ده.. لتتنهد وتقول طب عاجبك..

ليقول مش عاجبك خلاص عاد والله ما هنطج واصل.. اني من يدك دي لدي.. 

لتهز راسها تعجبا. تقول طيب هجيبلك الاكل تاكل وتنام.. وذهبت وتركته ليظل مبتسما سعيدا بما هو فيه لا يفكر ولا يعلم لماذا لا يقلق مما هو فيه لتعود اليه لتتسع ابتسامته لتجلس وتبدا في اطعامه وهو عيونه لا تحيد عنها رغم ارتباكها الا انه لا يعلم لماذا هو مشدود اليها كانها ملكه وهيا تخصه لينتهي اخيرا وتريحه وتقول.. نام انت بقه وبكره هاجي اخدك اطمن هرجعلك.. 

ليبتسم.. انا مطمن طول مانت موجوده..

لترتبك وتبتسم له وتنصرف متمنيه له السلامه.. لييغمض عينيه ويرتاح ويظل يفكر بها وبجمالها.. كانت الافكار تعصف بدماغه.. بقيت ادم.. يا تري انت مين وبلدك فين انت صعيدي صوح بس عايش فين.. هيا بتجول كت لابس افرنجي يبقي صعيدي كيف الصعايده مابيهملوش الجلاليب والا صعيدي من المدن.. ماخبرش طب لك عيله.. مش لابس دبله يبقي مش متحوز.. ليبتسم.. خير اني مش متجوز برضك.. وايه اللي رماني اكده طيب وحاجتي متاخده.. انسرجت اياك.. طب هعمل ايه وهروح فين.. هيا هتاخدني عنديها صوح بس لميته.. هجعد جار الجمر دي بت بميت راجل اجعد لميته وبعدين هتهملني بعد اكده.. بس اني مش حابب ابعد دي كانها روحي اللي اتردتلي.. هجفش فيها اكده هيا ذنبها ايه عاد.. طب اني ماجادرش الا اني اعمل اكده اني فتحت لاجيتها واتعلجت فيها كانها امي دا حاسس لو هملتني هعاود عيل اصغير ماعارفش حاجه.. بس هعمل ايه عاد لو جالتلي روح.. هروح فين واني ماعارفش حد.. ليظل يفكر وهو مغمض لتاتي عينيها امامه.. ليبتسم ويهمس عيونها كيف الجمر وهيا جمرين.من ساعه ما فتحت عيني وجلبي بيرجف عليها ليه اكده.. كني اتلبست.. مصيبه يا زفت لتكون عشجتها من اول شوفه.. اه والله جلبي هيتخلع مني ليه اكده .انت كت باينك يا َ واد ليك في العشج والغرام.. (اه كت طور بقرنين 😂😂) ليقطب جبينه.. ماتتلم انت هتبصبص للبت اللي نجدتك ولمت جتتك من الشارع.. انت راجل صعيدي احترم حالك وماتبصش تخرم جتت البت ايه ده.. نام واتخمد البت تشيلها علي راسك مش تبحلج اكده دي هيا اللي رجعتلك روحك..اه والله رجعت روحك وبقت روحك.. .. ايه ده هيا اسمها ايه عاد.. اني ماخابرش.. لامتعاودش.. ليهز راسه.. لاه هتعاود هيا جالت هتعاود.. هتعاود ولا هتهملنيش اني حاسس اكده.. ليغمض عينيه وينام من كثره التفكير والتعب..منتظرا تلك الجميله الذي ارتبط بها تلقائيا لتعود وتدخله دنيتها لنري كيف سيكون الغريب سببا في تغير حياه تلك الجميله عندما يدخل دنياها.


عادت داليدا الي بيتها وهيا تفكر في ذلك الصعيدي وكانت مهمومه به وبحاله لتدخل البيت ليسالها والدها لتخبره بما حدث ليهتف. طب يا بنتي واحنا نعرفه منين عشان نقعده مش جايز عامل نصيبه.ميفو ميفو

لتقول. اولا لبسه مايدلش علي كده وكلامه برضه يا بابا شكله متعلم وابن ناس انا الصبح هقعد معاه واتكلم واشوف اعرف عنه اكتر وكمان دا شخص في ضيقه ماينفعش نسيبه يا حبيبي صح انت يهون عليك.. داحنا بنات يا قلبي وولايا نساعد الناس عشان في يوم نلاقي اللي يساعدنا..

لينظر ابيها اليها بفخر.. انت قلبك دهب يا دليدا ماحدش زيك كده ربنا يسعدك يا حبيبتي..

لتقول بص هو في الاول مش هيتحرك ومعلش هنخدمه هقعده في القوضه اللي جنب البيت هخلي العمال ينضفوها وهفرشها واقعده فيها ولما يخف نشغله انت محتاج حد يقف معاك ولو عايز يمشي نديله قرشين ويمش بس نساعده يا حبيبي..

ليبتسم والدها اللي تشفيه يا حبيبه ابوكي..

لتهتف امال اختي الهبله فين..

ليضحك... هتكون فين واقفه بتحب في اللوحه بتاعتها.. اخره صبري بنتي اتهبلت وبتحب واحد في لوحه. 🌿 استغفروااااا 🌿

لتضحك بشده وتقول.. معلش لسه صغيره.. ميفو ميفو 

ليقول.. دانتو بينكو سنتين بس فرق السما انت عاقله وراسيه وكبيره وهيا هبله وتحس انها عيله مافيش في دماغها إلا الحب والرومانسيه. والخيال اللي هيجلها علي حصان..

لتقبله وتذهب اليها لتجدها تقف امام اللوحه تتلمس هاله النور الرجوليه لتهتف داليدا .. هو انت يا قلبي البتنجان وصل لحد فين..

لتقطب دنيا جبينها.. ماتبطلي رخامه انت مالك يا بومه عيله عدوه الرومانسيه..

لتضحك.. طب ياختي نطي ارشقي في اللوحه عشان تلسعي اكتر. 

لتستدير دنيا.... سيبك مني احكيلي الجته اللي لقتوها جرالها ايه. 🌿صلوا على الحبيب 🌿

لتخبرها داليدا لتهتف دنيا.. ايه صعيدي يا بت وحلو بقه َمز علي كده.. راجل يا بت وطول بعرض. 

لتهتف..داليدا ايه حيلك حيلك انت اتهبلتي. ميفو ميفو 

لتهتف.. اصل قلبي هفهف كده لما قلتي صعيدي اصل اللوحه دي شكلها في الصعيد حاسه بكده وحبيبي اكيد هيبقي صعيدي. 

لتنظر اليها داليدا ببلاهه .. لا لا دانتي اتهبلتي.. بت انت لسعتي خالص..

لتتنهد دنيا.. طب بس قوليلي طويل كده واسمراني وقمر

لتهز داليدا راسها وتتنهد وتتذكره لتقول.... هو اه طويل ماعرفش اوي هو كان نايم.. واه اسمراني بس مش غامق اوي وعيونه حلوه اوي وعنده طابع حسن يجنن كده وامور عالاخر. وابتسامته قمر والا لما بصلي وقلي.. لتصمت فجاه وترتبك.. (هيييح بقه 😊😊😊😊) 

لتنظر اليها دنيا وتم

تتمتيم بكلامها.. وايه كمان قولي قولي دانا قلبي هيقف قالك ايه قولي قولي .. ايه يا بت ده امال بومه ايه وانت سرحانه كده. 

لتقطب داليدا جبينها وتفوق لنفسها.. وتخبطها ماتحترمي نفسك ايه ده. 

لتضحك دنيا.. بس بس اتفقستي دانتي فليتي الواد من امتي وطول عمرك دكر مابتبصيش علي صنف راجل..

لتخبطها داليدا.. لا انت عايزه تاخدي بالجزمه ماتبس بقه. 

لتضحك دنيا وتقول. طب خلاص خلاص هسكت. بس قوليلي والنبي.. صوته حلو وبيتكلم صعيدي. 

لتبتسم داليدا وتتذكر حوارها معه بالصعيدي وتسرح فيه حينما قال انها زوجته وتخصه وتتنهد وتصمت وتظل سارحه في ذكراه ووسامته الطاغيه وتمسك يدها وتهتف بحنان.. اه حلو وبيتكلم حلو وهو حلو لتسهم وتسرح لتتنهد وتهتف كان فاكرني مراته تخيلي.

لتتوه دنيا.. يا قلبي يا قلبي اكنه كان فاكرك مراته يا جمالو. طب والعيال حلوين.

لتقطب داليدا.. عيال ايه..

لتهتف دنيا.. اللي جيبتوهم يا قلبي بالرفاء والبنين..

لتخبطها داليدا احترمي نفسك ايه قلة ادبك دي. 

لتهتف دنيا.. بت يا مفقوسه دانت مفضوحه اخر حاجه.

لتدفعها داليدا.. بس بس.. ايه ده راديو.. اوعي هروح اطمن عليه. وتركتها وذهبت لتتصل باحد الممرضات التي تعرفها لتتكلم معه لياتيها صوته ايه ده اني جولت ما مصدج انك هتكلميني جلبي والله هيوجف من فرحته.

لتهتف انت كويس يا ادم فيه وجع عندك. 

ليهتف بحنان.. ادم كويس طول مانت بتسالي عليه.

لتهتف... طب بكره هجيلك وهشوف هتخرج امتي. 

ليهتف.. واني هستناكي علي نار اني جاعد اهنه حاسس اني يتيم من ساعه ما مشيتي.

لتهتف.. طب حاول تنام وتريح وانا هجيلك بكره.

ليهتف .. عيوني انت تأمري وادم ينفذ من يدك دي ليدك دي..

لتقول.. طب خلاص اشوفك بكره تصبح علي خير.

ليهتف تصبحي عالفرح كله.. والله الفرح كله.. وتقفل الخط وتجلس ساهمه في حنانه ورقه كلماته.ايه ده هو حنين كده ليه فيه راجل حنين كده.. دا رقيق قوي.. يا تري قبل مايفقد ا. الذاكره كان عسليه كده.. اكيد كان ارق كمان(اماااال.. كان غراب البين وطالعله ديلين  😂😂) لتظل جالسه تتنهد وتتذكر لمساته علي يدها وسرحت في عيونه واغمضت عينها وركنت وظلت تفكر فيه. لتاتي اختها وتنظر اليها لتجدها هائمه لتهمس لها.. هو حلو يا قلبي كده.. لتهمس داليدا بلا وعي اه حلو اوي اوي.. اوي والله وعسليه لتخجل وتنتفض عندما .....

❤️🌛❤️🌛


#عشقني_في_ماضيه

#حكايات_mevo

البارت الخامس..

كانت داليدا حالمه تتذكر ايهم وتظل مبتسمه وتهمس اه حلو اوي اوي.. وتبتسم بحالميه. 

لتقوم دنيا وتلف حولها.. تيرارارا تيرارارا.  لما شفتك قلبي دق تلات دقات.. اصلي انا حبييييييت......

لتفيق داليدا وتقوم تجري ورائها ودنيا تضحك وتغني وتكمل الاغنيه لتهجم عليها لتقول.. خلاص خلاص والله خلاص..

لتصرخ داليدا بطلي بقله ادبك هو انا خفيفه زيك..

لتنظر اليها دنيا.. وتغمز لها ماهو النصيبه انك مش خفيفه يبقي الواد جامد.. عموما هو هيجي حقه يادي الهنا اما اروح بقه اشوف هلبس ايه..🌿 استغفروااااا 🌿

لتقطب داليدا حاجبيها.. ماتحترمي نفسك بقه هو ايه ده بطلي بقله ادبك دي هيقول عليكي ايه دا واحد غريب وعيب علي فكره. 

لتنظر دنيا بخبث. طيب طيب بالراحه.. هسيبهولك. قصدي هسيبه ماتخافيش لن امارس عليه نعومتي وهيامي.. بس الله في سماه لو طلع بتاع اللوحه لاخده من نن عينك وتروحي تجبيلك واحد غيره...🌛 ميفو ميفو 🌛

لتنظر اليها داليدا بغضب. انت يا بت مجنونه تاخدي مين هو انت تعرفيه ربنا يشفيكي. 

لتهتف.. حتي لو ماعرفوش ولقيته هوه ماهعتقوش وربنا.. واهو نعرفه عادي ويعرفني ويدخل اللوحه بقه يا خرابي وحشني موت اعمل ايه هموت وارشق في حضنه

لتنظر اليها داليدا مذهوله.. يا خيبتي في اختي ربنا يشفيكي ياختي. اما اروح بدل ما انجلط.. بس بحذرك الواد لما يجي تحترمي نفسك والله ماهسكتلك. 

لتبتسم دنيا.. يا بت لو عينك عليه خلاص هسيبهولك ما تقلقيش واستني انا بقه واصبر بس خليكي فاكره الجمايل🌿 استغفروااااا 🌿

لتهز داليدا راسها.. اما اروح اتخمد اصلك ماهتجيبهاش لبر انا عارفه.. وتتركها لتلتفت دنيا للوحه وتنظر اليها.. تصدق ما كنتش اعرف يا واد انك صعيدي.. اه حبيبي صعيدي وقلبي حاسس. واقف عالنيل وقمر كده مش قمر والنبي.. انت فين يا قمري..

كان ادهم يقف بقرب القصر علي النيل يشاهد المراكب ويجلس يفكر بحالهم الذي تغير والهم الذي تلبس العائله ليحس بحنين الي اخيه فهو كان سنده وكان يحس انه المسئول فكان ينام قرير العين ليفقده ليفقد الراحه والهناء ويفقد معه نفسه الحنونه ليجلس علي احد المقاعد ويشرد في المنظر الرائع ليريح قلبه المتعب.. انكتب عليك الهم يا ادهم طحن في  طحن لا جريب ولا حبيب وخلاص دنيتك اسودت حتي العيل اللي نفسك فيه زهدته الصدر الحنين زهدته ماعتش بتدور علي حاجه عايش جحود يوجع انت عايش دنيا مش دنيتك بس مالكش الا انك تعيشها.. يا رب جلبي موجوع وحاسس بنفسي طابج عليا هكمل اكده كيف ليقترب منه فايز ويربت عليه كتفه.. ويقول.. عارف انك شايل كتير يا اخوي بس اني جارك وهفضل طول عمري جارك يا اخوي وجريب هوصل لولد الَمحروج ده ولا هعملش حاجه واصل الا اكده..🌿 سبحان الله وبحمده 🌿

ليصدح صوت مليحه.. واني مستنيه يا فايز يا ولدي جيبتك للواغش الي خد جلب ولدي حتي لو عميت بكي حتي لو راح عمري هستني واملي ان ولدي يعاود.. ايهم روحي واني حاسه ان روحي هتعاود ليا يا ولدي..

ليهتف فايز.. دا ندر عليا يا اماي اني اجيب حج اخوي.. ايهم اخوي ابن امي وابوي حتي لو اني مش هواري مأصل. 

لتقطب مليحه وتتذكر كلمه ايهم فايز هواري جول لابوك فايز مكاني.. لتبتسم وتفهم مجصد ولدها لتهتف. اني عارفه انت مين يا ولدي وعارفه انك ولدي وعشان اكده هطلب منك طلب عشان تجعد اهنه كيف ايهم وادهم اني عارفه انها هتبقي حاجه غريبه انك تسمعها بس ايهم ولدي كلمته اني واعيالها وخابره هو عايز ايه.. اسمع يا ولدي انت صوح مش هواري مأصل بس الله عالم انت عندينا ايه وانت كيف ولدي واكتر. ودلوك انت ولدي التالت ما ولدي الاول موجود وهيعاود وبجولكو انه هيعاود.. انا رايده انك تتجوز بتي فريده.. لينصعق فايز من طلبها وينظر اليها ادهم مبتسما.. لتقول.. وهكون ليا الشرف ان بتي تتجوز راجل زيك..عشان تخش الدار وتمسك حالنا مع ادهم ادهم ما يجفش لحاله.. انت هتجف وهنسيبلك حالنا يا ولدي انت بقبيت مكان الغالي..🌛 ميفو ميفو 🌛


كان فايز فعلا يحب فريده ويعشقها ولكنه ندر ندرا ان حق ايهم لن يفعل في دنياه شئ الا ويحضره اولا.. ليغمض عينيه ويتنهد ويقول.. طلبك غالي يا اماي.. بس معلهش اعفيني اني ما رايدش جواز دلولك علي راسي بس مابفكرش في الجواز خالص .فريده يتمناها احسن راجل بس اني.. .(يا وقعتك الطين 😂😂) .

لتقاطعه فريده وكانت قد علمت انهم يجلسون لتصنع الشاي وتذهب مسرعه لتسمع امها تطلب منه ان يتزوجها ليهوي قلبها وخاصه عندما سمعت رده فلم تدعه يكمل لتهتف بقوه....ما تتحججش يا واد عمي انت مش رايد جول انك مش رايد جولها لامي في وشها عادي جايز تخجل وماتعرضش بتها علي راجل مش عايزها.. لتقترب من امها.. ليه اكده يا اماي بترخصي بتك وتعرضيها عليه وهو مش رايد.. هو اني ما لاجياش راجل ياخدني فبتعرضيني عليه علشان يرضي ويمشيلكو حالكو وايه يا اماي هتدفعيله تمن جوازتي وعشان يوافج ويشيل شيلتنا مع ادهم بس هو جلهالك اهه مش عايز.. ليه اكده حرام عليكي تمرطي نفسي اكده.. وانت يا ولد الناس ما تحطش في دماغك حاجه واصل فريده بتجولك ماتجلجش اني ماهبجاش ليك ولا هجف في طريجكَ واصل وخليه يشيل عادي يا اماي من غير جواز ولا جبر كانت دموعها تنزل وفايز قلبه سينشق فهيا فهمت خطأ كان يريد ان يندفع اليها ويحتضنها وياخذها بعيدا ليسقيها من عشقه ولكنها لم تعطيه فرصه.. لتستدير وتنصرف باكيه لتحس امها انها اخطات في حق ابنتها فهي لم تتوقع رد فايز لتنظر اليه وتقول.. خلاص يا ولدي انسي اللي جولته خلاص لتستدير.

الا ان فايز لم يستطع ان يتركها ترحل ليقول. انا موافج يا اماي اللي تامري بيه هعمله انا كت موجف حالي عشان تار اخوي بس اللي تجوليه هعمله انا رايد فريده. 

لتنظر اليه وتقول.. بعد ايه يا ولدي هعملها ازاي بعد اللي سمعته ده دا زمان جلبها مخلوع.. خلاص يا ولدي الله يرضي عنيك اني غلطت انسي. 🌿صلو على الحبيب 🌿

ليندفع.. لاه ماهنساش.. وماهجدرش يا اماي اني رايدها الله يرضي عنيكي اني عارف انه صعب بس ساعديني اخدها الله يخليكي.. ميفو ميفو 

كانت تنظر اليه وتحس انه مصر وانه يريد ابنتها ولكن فريده قد سمعتهم وستفتعل مشكله لتقول.. طب يا ولدي هملني شويه اشوف هعمل معاها ايه بس زمانتها هتسخمط الدنيا فريده طيبه بس اللي سمعته هيوجعها يا ولدي اني بعرضها عليك وانت رافض. 

ليقول مسرعا.. اني ما رفضتهاش ينجطع لساني.. اني كت رافض الدنيا بحالها الا اجيب حج اخوي بس ماتحملتش اشوفها موجوعه اكده .. بالله عليكي حليها يا حاجه واني هتصرف في جربها ليا فريده طيبه وزينه البنات واني جادر اني اطيب خاطرها

لتتنهد وتقول... الله المستعان يا ولدي مش هوعدك بحاجه اما اشوف بتي الاول.. لتتركهم وتنصرف..🌿 استغفروااااا 🌿

 ليستدير ليجد ادهم ينظر اليه بخبث(والنبي عسليه) .. ليقطب جبينه ويقول مالك بتبصلي اكده..

ليضحَك ادهم.. لاه مفيش بس ماكنتش اعرف ان فايز اللي بيتهزله رجاله بشنبات واجع اكده. 

ليقطب فايز جبينه.. واجع ايه انت اتهبلت اياك عيب اكده(يا واد يا مفضوح 😁😁). 

ليضحَك ادهم.. اكن عيب اكده.. امال ماجادرش تشوفها موجوعه اكده ليه يا اخوي هاه.. بطل بطل دانت الحب هينط من عينك وجهرتك كانت في عينك لما البت كانت واجفه. 

لينظر اليه فايز بغضب.. حب ايه اتجنيت اياك.. بطل حديتك الماسخ ده.. هبص لبتكو عيب اكده اني ماهبصش لحريم الدار. 

ليقترب ادهم بحب ويقول.. هو انا جولت انك هتبص لحريمنا اني جولت اكده بس الحب يا اخوي مالوش كبير وانت بتعشج اختي وشفتها في عنيك اني مش ايهم اني بحس بالحب لو بعيد عنه بالمشوار. واجدره واجدر المشاعر اللي ربنا ماخلجهاش ليا.. انا بحس زين باللي جدامي وبفرح جوي كانه ليا... الحب جضا من ربنا بينزل علي عبده من غير استئذان كيف الموت.. ماتخجلش انك بتحب يا ريتني كت مطرحك وبجولها وبتمناها بس ربنا ما رايدش حياتي تبان فيها الحنيه ويفضل جلبي ناشف ومشجج كيف التربه البور.. اوعك تستخف بحبك اجفش فيه وعافر عشانه. اسمع مني اني اكتر واحد حاسس بجهر من جله الحب ده وخابر عيشته وهمه اني ميت يا ولد ابوي وحاولت الف مره بس اجول ايه الله يسامحها مرتي ماهتكلمش اهه ولا هنطج بس بجولك ماتمناش حد يعيش عيشتي فريده طيبه بس اتوجعت من حديتكو واني هكلمها بس انت ماتبجاش كيف ايهم طور(ااااسكت مش ربنا عفاااه😂😂) تنطح في البت انت غفلجتها يبقي تلمها وتجيب اختي محبه وحنيه فريده ماهتجيش الا اكده ان كانت هتاجي من اساسه بعد اللي سمعته ورطت رطها وغفلجتها وعاودت.. اما اجوم اشوفها زمانها بتنطح امي هتطلع طبع هواره عليها اني خابر وتركه وهو يقف مهموما..

كانت فريده قد قدمت اليه علي طبق من دهب ولكنه رماه جانبا ليقف حانقا.. انت طور بهيمه الحاجه جابتلك البت اللي هتموت عليها لحدك تجوم تجول مش رايد يا بهيم.. ماتاخدها َتبقي تتهبب تكمل تدوير علي ولد المحروج مالك الشرف جتلك اكده ومش رايد ومش متهبب علي دَماغك.. وخلاص بجالنا ساعه واجفين حبكت يا فريده تاجي عالكلمتين العفشين اللي جولتهم.. اني مجبور ازاي بس داني هموت علي طرف رجلك يا بت الناس. يا مري.. فجر من يومك والتاني جفشك وواعي انك بتحبها وانت طور مش واعي لحالك.. حبيبي يا ايهم كنت روحي اتنين تيران مابنحسش(ااااسكت بيطلع نحانيح هناك 😂😂) انما الواد ده ليه في النحنحه رغم ان مرته بومه بس ليه فيها وبالجوي واهه جفشك وبيجولك اوعي لحالك وهات فريده بالحنيه.. طب ايه دلوك البت زعلت  وهتجفش وهتخربط الجوازه َماهتعوزش.. وايهم جال ماحدش يجبرها يبقي هيسيبوها ما هيغصبوهاش.. اني ناجص جهر طب اعمل ايه دلوك.. ليتنهد ويخرج منديلها من جلبابه ويضعه علي فمه ويقبله.. اني رايدك يا بت الناس وبعشجك الله في سماه بعشجك بس طور. بهيمه بتنطح حد يجول اكده يا ناس.. فريده تجيلي لحدي وارفضها اكده انت تستاهل حش وسطك الف مره.. طب ايه اجولهم رايد اكلمها.. بس ما توافجش اني خابر طب هصلح الطين اللي عملته ازاي اطولها ازاي دلوك واخدها احب فيها لما اموتها بين يدي.. يا رب ايه اللي عملته في حالي ده.. هم يلا وغور منك لله عيل طور ومشي وهو يشتم نفسه لما فعله وهو يحس بوجع علي وجع حبيبه. ميفو ميفو 

في داخل القصر نجد فريده تبكي وتنتحب.. ليه اكده للدرجادي اني رخيصه وماريدنيش حتي بعد ما جالت هنديك حالنا ومالنا ما رايدش. اني ماتخدش حتي بالفلوس يا فايز يا جهرتي يانا حبيت وعشجت وطلع هم وحزن عليا.. حبيت وعشجت واحد مش رايد وبيبعد بالمشوار.. يا جلبي اللي هيوجف.. الدرجادي اني ماسواش.. ليه يا اماي اكده.. لتدخل عليها مليحه لتقترب منها وتقول ايه يا بتي العياط ده. 

لتصرخ فريده.. ومش عايزاني اعيط.. لا دا حجي الطم علي جهرتي ومرطه نفسي ليه اكده يا اماي عملتلك ايه تعرضيني عليه بالفلوس.. ياخد مالنا وحالنا وفوجه فريده عشان تربطيه مكان ايهم.. خايفه عالبيت والفلوس والاراضي. ما همكيش بتك. 

لتنظر اليها مليحه باسي.. اسمعي طيب ماتبجيش تهجمي اكده انا واعيه لمشاعرك ناحيته يا بتي جولت خلاص اخطب لبتك. 

لتصرخ... حد كان جالك اني واجعه فيه حد كان اشتكالك يا اماي حرام عليكي ليه اكده ليه توجعيني اكده عملتلك ايه جلبي بينحرج حرام عليكي..

لتقترب منها امها وتحتضنها طب خلاص حجك عليا اني محجوجالك. 

لتبتعد فريده وتصرخ... ومنظري جدامه وعرضي عليه اعمل فيه ايه تفضحيني ليه وجدام اخوي ليه اكده هو اني واجعه مالجينش ليا راجل تعرضيني عليه بفلوس ليه ليه وتنهار منتحبه

لتقترب امها وتاخذها في احضانها لتفكر قليلا لتاتي في بالها فكره تهدئها فهيا تعلم ان فريده تحب فايز لتقول.. انت بتحبيه يا بتي بتعندي ليه طيب وهو خلاص وافج والله وافج وجال رايدك ورايد خلاص يتجوزك بعد ما زعلتي اكده هو زعل وجال رايد الجوازه. 

لتنفعل فريده. لا والله كتر خيره.. ايه حن عليا ليه تكونيش جولتيله حاجه واتحايلتي عليه وبوستي يده ماهو عادي اللي تعرض بتها عادي. 

لتتنهد مليحه وتهتف.. اسمعي عشان تهدي اكده.. هو عايز الجوازه واني عوزاها وايهَم وصيته ان فايز يتجوزك جالها لاخوكي وهو بيصرخ وروحه بتطلع فايز هواره َمكاني وياخد فريده اختي..

لتبهت فريده.. اخوي جال اكده ميته اخوي ادهَم جال اكده..

لتهتف مليحه كانت تريد ان تجعلها توافق.. ايوه اخوكي جال اكده بس ادهم ماجالش الكماله بتاعه حديته كان خجلان يجول عشان فايز بس اني ما خجلتش اني هنفذ وصيه ولدي ولو علي رجبتي ورجبتك

لتبهت فريده ويدق قلبها.. هتجوزيني له يا اماي غصب.. واحد مش رايد هتغصبوه عليا. 

لتهتف مليحه.. لاه مش غصب فايز جال عايزك وانت بتحبيه يبقي مفيش غصبانيه. 

لتصرخ فريده.. انت بتعملي اكده ليه هو مين اللي عايز حرام اكده يا اماي بطلي عاد الجسوه دي جلبي موجوع بكفايه هو جال عشانك ليه تعملي اكده ماتهمليه ياخد اللي رايدها بتربطيه ليه بحد مش رايده حرام اكده مش كفايه ادهم اخوي عايش مرار عشان غصبتوه علي فاتن ترضهالي اكده يا اماي كانت تبكي بحرقه..

لتهتف مليحه بقوه.. دي وصيه اخوكي عايزه تحرجيه في نومته انت حره هو جال ما تغصبكيش اختاري بس اني ما هرضاش عنك ووانت بتحرجي جته ولدي وفايز منيح وطيب وهيحبك لما تتجوزو الراجل بيحب مرته لما يلاجيها بتحبه وتحن عليه وانت بتحبيه يبقي خلاص. 

لتنظر اليها فريده.. اه يبقي خلاص اتذلل ليه واقعد احب واتحايل جايز يحبني وهو جالها مش رايد الله يسامحك يا اماي اعملي اللي تشوفيه ماهنطجش اخوي كلمته فوج رجبتي اخوي كلمته ماهتنزلش مش فريده اللي تحرج جتته اخوها يا اماي.. لتتنهد مليحه وتقترب منها وتقبلها وتهتف بكره تعرفي اني عندي حج يا بتي بكره تنسعدي وتركتها ومشت لتنزل دموعها. انسعد انسعد كيف ولا هشوف سعد واصل.. دانتو عالم جبابره واحد بيجولك مش رايد تجومي تجبريه عافيه هيا اياك.. بس لاه  مش فريده اللي تتجبر علي حد.. جواز ما جوازش ماتحملش همي يا فايز ما هتلاجنيش في سكتك واصل.. مش اني اللي الجح نفسي علي واحد مش رايدني حتي لو بعشجك يابن الناس خلاص عليا اكده هكتم همي وحسرتي ولا ايوم اخش دنيتك ولا اجف جصاد عينك.. روح بعد وماتنجهرش يابن الناس فريده خلاص ماتت ساعه ما وعت وسمعت انك مش رايدها.. كملي عيشتك بقه كاتمه وساكته بدل ما تتذلي اكتر من اكده وانفجرت بالبكاء من وجعها علي ضياع حبها..

ذهبت داليدا الي ايهم لتجده مغمض العينين نائم لتبتسم وتظل تنظر اليه تراقبه وتراقب تقاسيم وجهه فقد كان وسيما َطابع الحسن يعطيه هيبه َوقار لتقترب وتجلس بجواره وتظل سارحه فيه ليفتح عينه فجاه ليرجف قلبه من نظراتها الهائمه في ملامحه ليبتسم لترتبك بشده ليهتف جيتي ميته ينفع اكده تاجي ولا اوعاش ليكي عاد.

لتهتف.كنت سيباك براحتك.

ليلهبها بنظراته التي لم يقوي ان يكتمها لترتبك ليقول.. لاه اني راحتي بشوفتك اكده ان شالله اجعد ساكت وخلاص.

لتهتف مرتبكه.. طب بص بقه يا سيدي... انت هتطلع من هنا علينا انا عايشه مع بابا واختي في مزرعه علي طرف البلد هتقعد لحد ما ربنا يقومك بالسلامه وهتشتغل وتقعد جنبنا ايه رايك.

ليبتسم بحالميه.. اجعد جمبك.. اجصد يعني هجعد جاركو. وما هتهمليني صوح.

لتبتسم له مشاكسه.. لاه ما ههملكش واصل واصل ولو بطلوع روحك عاد.

ليغمض عينيه وجملتها تتردد في اذنه.. ماهتهملنيش واصل.. حجه لو ده حوصل.. ليرجف قلبه عندما وضعت يدها علي يده بلهفه وهتفت.. انت مالك مغمض ليه تعبان فيك حاجه. ليظل صامتا يتمتع بلمستها له لتحرك يدها وتمسك يده.. فيك ايه انت ساكت ليه..

ليغمض عينيه بشده يعني اضلي مغمض احس بيدها واخده جلبي اكده. ليفتح عينه اخيرا ونظراته تشع مشاعر.. فيا كتير جوي ماخابرش مالي انجنيت باين.

لتمسد علي يده وتضع يدها علي راسه.. طب حاسس بايه قول..

ليتنهد.. طب اجولها ايه عاد حاسس اني هنهبل عليها وجلبي بيدج كيف الطبل ونفسي اجوم اجفش فيها واخبيها جواتي اعمل ايه دلوك.. دا ايه الغلب ده. اعجل يا هباب انت البت هتجول عليك اتجنيت.

لتجلس بجواره وتهتف هتفضل ساكت كده كتير ومغمض ماتوجعليش قلبي.

ليفتح عينه بسرعه ويهتف.. ماعاش اللي يوجعلك جلبك يا ست البنات..

لتهتف ماتقلقش في يوم هتفتكر وترجع لعيلتك وكل حاجه هتبقي كويسه. وجايز كمان هيعرفو مكانك واكيد باباك ومامتك بيدورو وكمان لو ليك ست  هتدور عليك بالمشوار.

ليهتف مندفعا.. لاه اني مش متجوز..

لتقطب جبينها لتهتف متلهفه ايه انت فاكر حاجه.

ليهتف لاه بس حاسس اني لوحدي زين اكده وماليش ست اني حاسس اكده.ويعني مرتي هتدور عليا بالجوي اكده

لتضحك.. حاسس.... اقول ايه فيك هيا بالاحساس.

ليهتف.. ايوه بالاحساس.. داني حاسس بحاجات مودياني في حته تانيه.

لتهتف ضاحكه.. انت لسعت باين.. دانا لو مراتك كنت دورت عليك بالمشوار  وقلبت الدنيا.

ليبتسم ويصمت في نفسه... . دا يوم المني تدوري عليا... 

لتبتسم له وتهتف.. طب هشوف جرحك بقه ونطمن عليه.. لتقترب منه وتمسك دراعه السليم وتقول شد نفسك معايا كده ليغمض عينه من قربها ويشتم عطرها لتتصاعد ضربات قلبه ليهتف.. لاه لاه ماتتعبيش حالك خلي حد ياجي يشوفني.

لتضحك.. لا ماتخافش اختك ليها في التمريض كويس دي شغلتي يا ابني.. واقتربت منه وبدات تغير عالجرح وهو مشتعل من قربها وهيا تحاوط راسه بيديها وشعرها يلمس وجهه وهو قابض علي يده ليغمض عينه وملمس شعرها علي وجهه اصابه بالخبل ليتجلد لتنتهي اخيرا لتبتعد لتجد وجهه مشدود لتمسك يده.. ايه َوجعتك..

ليتنهد.. وينظر اليها بغلب.. دانت هبلتيني يا ربي ايه ده اني انهبلت الخبط خلتني راجل اهبل مالي واجع اكده واحده متعرفهاش هموت عليها ليه اكده.. اهدي يا زفت دانت هتشوف ايام جاز.. ليهتف.. لاه توجعيني ايه دانت يدك بلسم.

لتهتف طب كويس انا همشي بقه اروح مشوار وارجعلك تاني مش هتاخر ليبتسم لها لتهتف مش عايز حاجه

ليهتف بحب.. عايزك فرحانه.. لتبتسم له وتتركه ليجلس وحيدا يفكر بحاله.. هو فيه اكده.. حد بيتعلج بحد اكده اني مخبول.. مالي خفيف اكده.. دا الصعايده واعرين.. اني مالي مش علي بعضي.. طب هروح معاها كيف دانا جلبي انهري من جربها.. اعجل يا بتاع انت واهدي هتخوفها منك يجولو عليك راجل سو. ليظل يفكر فيها ويمر الوقت لتتاخر داليدا ليشعر هو بالقلق ليمر الوقت ليصاب بالزعر.. ايه هيا هتهملني طب ماخابرش اسمها ولا ليها موطرح جلبي هيوجف بعدت ليه عملت ايه.. هيا جالت ماهتهملنيش.. يا غلبي ياني.. ليظل ياكل روحه حتي..🌛❤️❤️🌛


تكملة الرواية من هنا


🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

تعليقات