القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية قتلني ورحل الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه

 رواية قتلني ورحل الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه 

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

رواية قتلني ورحل البارت الاول والتاني والتالت والرابع والخامس حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه 


رواية قتلني ورحل الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه 


الفصل الأول 

ألم تشبع مني يا وجع؟ أكلت جسدي؛ ومز.. قت أوردتي،رفقاً ببقايا إنسان قد مات و هو على قيد الحياة،أرهقني الزمان،و خذلني البشر،و أبكاني من رحل، قت.. لني الوجع فرحماك يا اللّه...ماذا فعلت له حتي يفت--ك بي وجعه هكذا الم نتعاهد علي ان نعيش معا طول الزمان.. الم اكبر علي يديه وتفتحت عيوني علي حبه الم يكن هو المعلم وانا التلميذ المنساق ورا احلامه.. حلمت وجعلني احلم ثم طال الحلم وحبست جواه لا استطيع ان استيقظ طال حلمي وانا بداخله تتمز_ق اوردتي فلياتي من ينجدني ويخرجني من ذلك الكابوس الذي اعيشه.. رحل وتركني ممز_قه طفله تحولت لمسخ لا يعلم ماهيته الا الله..  تحولت ليال النور الي ليال سوداد في الليالي الغبراء التي لا يوجد بها بصيص نور... انات قلبها تصدح في عنان السماء.. انا كنت ماشيه في حالي وراضيه بالقسمه ولا عمري شغلت بالي بناس حزينه ولا حتي مبتسمه سرحت فجأه بخيالي في السما بصيت لقيت رسمه تايه في وسط السحاب فقلت يمكن غيوم.. سرحت تاني بخيالي لقيتني وسط النجوم.. سالت عنها الهوا رد عليا وقال.. انسي يا قلبي اللي شفته وحاول تمسح الرسمه وكمل ياقلبي في طريقك  ولازم ترضي بالقسمه.. رضيت بقاسم حبيب طلع الحبيب غادر غر_ز سكينه ولا عاد فيه طبيب ولا دوا مسح رسمته بايده وونطر غيوم السما عليا اتوه فيها عايشه في ضباب ودا كله ليه كان ليه العشق بالكفه طالما جاي وقت الرحيل  والغرزه. 

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️ ❤️#قتلني ورحل

البارت الاول..

في صباح يوم مشرق في احد البيوت البسيطه.. نجد نهارا جميلا يسطع في حجره جميلتنا ليال ذو السابعه عشر من عمرها.. لتدخل فاديه علي ابنتها ليال..... ليال قومي يا حبيبتي عشان انا نازله الشغل قومي شوفي مذاكرتك واعملي الشقه واطبخي ماشي يا قلبي..

 لتقوم ليال وتهمس بارهاق.. حاضر يا قلبي شويه وهقوم ماتقلقيش..

لتقترب والدتها بحب وتقبلها عايزاكي تجيبي مجموع كده يشرف وتخشي هندسه واشغلك في الشركه اللي بشتغل فيها وتبقي مهندسه اد الدنيا..

لتهتف ليال.. عيون وقلب ليال دانا هجبلك احلي مجموع يا فوفا يا قمر انت..لتصمت قليلا ثم تهتف..

.ماما من الحق جبت قصه جديده.

لتتنهد فاديه علي طفلتها الجميله لتهمس طب ماتفتحيهاش الا اما اشوفها واقراها

لتهتف ليال.. يا ماما فيها ايه انا كبرت كل اما اجيب قصه تقطعيلي نصها نفسي اقرا القصه كامله

لتهتف فاديه.. كده يا ليال عايزه تبقي واحده مش مودبه تقرا حاجات وحشه.. لا يا حبيبتي ماينفعش بنوتي تبقي كده

لتهتف... يا ماما اصحابي في المدرسه بيقولو عليا عبيطه ومش بيقربو مني انا ماليش اصحاب بقعد لوحدي

لتهتف فاديه... عشان عايزينك تبقي قليله الادب زيهم انت مالكيش دعوه بحد واصلا انا مبسوطه ان مالكيش اصحاب يعلموكي حاجات وحشه لتتنهد. ليال حزينه فامها تكبتها ولا تترك لها مجال ان تتنفس فهيا كالصفحه البيضاء لم يخط فيها قلم الا بيد امها وما تريده وهذا اول خطا فادح ستعاني منه تلك الجميله 

لتقبلها امها وتذهب لعملها وتقوم ليال تفعل ما امرتها به والدتها وبدات في التحرك هنا وهناك وشغلت احد الشرائط كانت فتاه حالمه رومانسيه الي اقصي درجه وتتسم بالبراءه..كانت تخجل من اللاشئ  كانت امها تقفل عليها ولا تجعلها تختلط باحد فكانت اشبه بالقطه الوديعه التي لا تعلم عن امور الحياه شيئا.. كل ما تحبه قراءه القصص الرومانسيه وحلم حياتها ان تصبح مهندسه ديكور كما تريد امها.كانت طفله نقيه لا تعي من الدنيا الا الروايات والقصص العاطفيه. كانت تتخيل نفسها كبطله في الروايه وتهيم بالبطل حبا كانت شخص بسيط وطيب وحالم من يراها يحس انها قطه صغيره تحتاج ان تداعبها من جمالها.. كانت ذو وجه طفولي وعيون براقه وجه يشع بهجه وصفاء طفله في هيئه انثي.. فالخجل رفيقها وحالميتها هيا السمه السائده .كانت لا تعي من خبث الدنيا شيئا لعدم احتكاكها باحد.. لا تعرف كيف تتعامل الا بخجل.. لتقوم وتمارس عملها اليومي فامها روحها ولا تريد ان تحزنها ابدا.. لتهتف بت يا لولي  يا سلام لو تبقي مهندسه كده اد الدنيا وتقعدي بقه في مكتب كبير كده وكرسي بيلف كده اه لازم كرسي بيلف عشان اتمرجح طول النهار.. واكبر بقه وابطل عبط انا عارفه طالعه عبيطه لمين.. واقابل حبيبي بقه واقعد احب فيه.. لتشهق وتهتف تحبي ايه يا قليله الادب انت لا هو اللي يحب انت بتعرفي تنطقي.. لتقطب جبينها.. لا يحب ايه عيب برضه طب ايه هتجوز ازاي انا مش هحب انا والا ايه انا بتكسف وهبله.. طب هجيب الواد اللي بحبه منين. انا بتكسف كده.. مش مهم هو اكيد هيجي ويقعد بقه يحبني بس بادب اه عشان ماكسفش..ويقلي بحبك يا لولي واقله بحبك يا توتي.. ويبصلي بعيونه زي البطل امبارح واتوه بقه ويقوم.. لتصرخ وتقفز.. يقوم ايه يا زفته يا قلليله الادب يا لهوي عايزه تتباسي لتحمر خجلا اخص عليكي مش مؤدبه ايه ده يا نهار اسود انت يا بت بتترعشي طب انا هتجوز ازاي الجواز ده كله قله ادب نفسي ماما تسيبلي ورقه اقراها طيب.. لتهتف اتلمي وانا ممكن اموت .يا تري فيها ايه اكيد بوس برضه.. قله ادب اوي علي فكره . طب ايه انا خايفه.. لا مش عايزه اتجوز انا هحب بس ايوه نقضيها كلام ومقابلات.. لتقطب جبينها.. لا ماينفعش مقابلات انت بتكسفي طب تليفونات حتي امال هعمل ايه.. بت انت هتطفشي الواد اجمدي كده اه.. طب يا مز هجمد بس تيجي وتحب بس والنبي بادب عشان هموت في ايدك يا لهوي وحشتني عايزه اتحب ذي الروايات لتقف هيا وتمسك المقشه وتدور بها.. كانها تراقص احدا لتجلس اخيرا.. ياااه الحب حلو اه.. امال لما يجي هعمل ايه..هقعد ابصله وخلاص مانا مابعرفش اعمل حاجه.. لتدور وتدور وتغني حالمه تنتظر ذلك الذي يتمناه قلبها. 

في شركه فاديه..دخلت ناديه علي صديقتها لتهتف.. ايه اتاخرتي ليه كده.

لتتنهد فاديه علي بال ما صحيت لولي مانت عارفه بتدلع في الصحيان.

لتهتف صديقتها.. انا مش عارفه يا ناديه اخرت قفلتك. عالبت ايه البت كبرت ماينفعش كده.

لتتنهد فاديه.. ايه يا ماجده مانت عارفه الغلب اللي شفته في تربينها لوحدي

لتهتف ماجده.. تقومي تقفلي عليها كده دي عامله زي المساخيط بنتك هبله يا ناديه ماينفعش كده هتخش الجامعه ازاي وتصاحب وتعرف ناس

لتهتف فاديه.. لا بنتي مش هتصاحب حد بنتي بتسمع كلامي

لتهتف ماجده.. وانت كده بقه كويسه وبتحافظي عليها.. يا ماجده البنت ماتعرفش حاجه الا الروايات اللي بتقراها لو قابلت بشر ووجوعها مش هتتحمل ولا هتفهم هما عملو ليه كده

لتهتف فاديه هتقبلهم فين بنتي َمابتخرجش ومابتصاحبش بس يا ماجده انا مرعوبه من دخولها الجامعه

لتهتف ماجده.. ناديه انت بتحطمي بنتك وهتبقي ضعيفه طب مثلا افرضي حد حبها وعايز يعرفها البت بتتكسف وممكن تبعد اي حد هتجوزيها ازاي دا فاكره الجواز بوس يا ناديه حرام عليكي اللي بتعمليه في بنتك

لتهتف فاديه.. امال اسيبها مانت شايفه البنات عامله ازاي اسكتي يا ماجده والنبي ربنا يهديها ويبعد عنها الشر لتتنهد ماجده طب ياختي قومي شوفي المدير عايز ايه لاحسن شايط بدر الحديدي مقلع خَمس مديرين من غير سبب وهو مرعوب

لتتنهد فاديه الراجل ده جاحد والله انا بخاف منه بحسه غول كده وممكن يدوس علي رقبه الناس ربنا يكفينا شره

لتهتف ماجده يا رب دا لدعته والقبر مابيرحمش سمعته بتخوف لوحدها ممكن يدعك اي حد تحت جزمته عايش في زمن العبيد. لتقوم ناديه وتذهب لمديرها. فكانت تعمل محاسبه في شركه بدر الحديدي من اكبر شركات المعمار والبناء ولهم مجموعه شركات مهوله يتراسها بدر الحديدي والاسم يكفي.. يا له من رجل..

بدر الحديدي....... رجل قاسي وصعب ولا يرحم يعيش في زمن العبيد والسيد.. لا يهتم الا بسلطته ونفوذه ومجموعته.. يتشح بالقسوه والعنفوان.. كان بدر عنده ابنان وهو نعيم الحديدي وشاكر الحديدي كان نعيم مثل والده جبروت عن حق اسد العائله اما شاكر فكان حنونا ولكن لم يشا الزمن ان تكمل جبروت تلك العائله فهماما توفيا في حادث مريع هما وزوجتهمااثناء عودتهم جميعا من قضاء فريضه الحج ولم يرد الله ان يبقي له من الابناء ليترك الابن الاصغر فتاه جميله طيبه وحنون تسمي كارما والابن الاكبر ترك له شابين كل منهم عكس الاخر إيان وهو شاب قوي بارد يشبه جده لا يعرف المشاعر ولا يتصرف الا وفقا للسلطه والجاه قريب من جده ولكن ليس بجبروته وعقليته الجاحده ولكنه يبدو عليه ذلك ومستقبله يبشر ببدر حديدي اخر علي النقيض  حفيده الاخر قاسم شاب متخرج حديثا من هندسه ولكنه ليس مثل اخيه كان شاب حنونا ليس له في القسوه ودائم الشجار مع جده والنفور من تلك الكياه القاسيه التي يفرضها عليهم جده فبعد موت اولاده توحش بدر اكثر وخاف علي سلسال العائله وخطط خطط لا يجوز ان يحيد عنها احفاده فايان قد تتبع تلك الخطط ولكن قاسم بقي له شاردا يريد ان يشذ عن القاعده ولكن هيهات فبدر  اراد ان تكبر العائله َنفوذها ويكبر احفاده حسب طريقته كان لا يعرف المشاعر او بالاصح لا يفهمها فهو لا يملكها. كان قاسم يقاوم ذلك ولكن الجد لا يتهاون ودائما يهدده بان يقطع عنه امداده بالمصاريف ليرضخ قاسم له فبدر لا يقف امامه احد رجل متسلط وشخصيه فظه ..

كانو يجلسون في الصباح في البيت علي السفره ليدخل قاسم ليهتف بدر ساخطا.. انت كل يوم تتاخر انت مش عارف انت مين وهتبقي ايه.. انت ايه يا اخي انا زهقت..

 ليهتف قاسم بحنق..ايه يا جدي هو كل يوم تزعق عالخمس دقايق وقلتلك ميت مره حابب اشفلي شغل بعيد عن الشركه عايز ابدأ بنفسي..

ليصرخ بدر نعم ياخويا انت يا واد عايز تجلطني ابوك كان َرزاني بيك ومفيش حيلتي الا انت واخوك. بخت كنت اعرف اتجوز كنت جبت عيل عدل مش اهبل زيك.. انا شركاتي ماتتعادش وفلوسي ماتتلمش تقلي اشتغل.. لا دانت يتقطم رقبتك علي صدرك وتيجي تخش الشركه وتقعد علي مكتب ابوك.. مش كل يوم قرف َو تعب قلب خلصنا..

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ليهتف قاسم بعنف.. هو ايه اللي خلصنا هقعد علي كرسي ابويا وانا ماعرفش حاجه.. اقعد شرابه خرج عشان تنبسط.. انا عايز اشتغل واتعب مش ابقي بيه وانا فاضي من جوا..

ليستغفر الجد.. استغفر الله العظيم يا رب انا عملت ايه اسود في حياتي عشان اترازي بيك.. والمطلوب يابن نعيم..

ليهتف قاسم بتصميم.. اشتغل مهندس من الصفر واكبر بمجهودي واعرف كل حاجه في الشركه.. انا عايز اتمرمط عشان لما اوصل ابقي راجل واد المسئوليه..

لينتفخ بدر من شخصيه قاسم فهو شخصيه جباره ولكنه مازال يافعا وهو يضغط عليه ولكن قاسم صلدا لا يلين بسهوله..

ليهتف بدر ويقول.. طب انت هتبتدي مع المهندسين بس مكتبك هيبقي مكان ابوك ودا اخر كلام.. انزل الشغل مابدالك انشالله البدرون بس الكل يعرف ان قاسم الحديدي حفيد بدر الحديدي عشان يتعملك حساب...

 ليصرخ قاسم انا مش عايز يتعملي حساب انا عايز اشتغل ويبقي ليا قيمه غلبت اقلك وانت كل اللي في دماغك النفوذ والسلطه.. ليتنهد.. يا جدي عشان ابقي اد الشيله لازم اتمرمط واتعلم وساعتها حط عليا انشالله تقلب الشركه علي دماغي..

ليلمع عين بدر باعجابه بحفيده ولكنه لا يظهر ذلك فهو لا يتهاون مع اي احد..

ليهتف ماشي هحطك تحت ايد واحد بس ماتبقاش تشتكي وتيجي تعيط زي النسوان فاهم..

ليهز قاسم راسه باستنكار.. لا يا جدي مش هعيط زي النسوان ماتقلقش. 

ليدخل إيان.. صوتكو عالي هو كل يوم القصه بتاعتكو دي

ليهتف الجد.. اعمل ايه اخوك هيجلطني مش عارف ماطلعش زيك ليه. 

ليهتف ايان.. قاسم مختلف يا جدي بس قريب هيخش الشغل ويعقل.. هو بس حابب يمرمط نفسه. 

ليهتف قاسم.. خليلتك الراحه مش انتو باسطين بعض ما تفكوكو مني بقه. 

لتدخل عليهم كارما.. جدو يا جدو وتقبله وتقول ايه ماسك في رقبه قاسم كالعاده. 

ليهتف قاسم. خشي انت كمان يلا خليها تكمل.. ماتجيبو صاجات وتلفو حواليا.. . 

لتقترب منه وتخبطه كده يا قسومي اخص عليك دانا كوكو حبيبتك.. كانت كارما علاقتها بقاسم وطيده وتحب مشاكسته اما ذلك الاخر الذي تعشقه ولا يعير لها بالا لا تقربه واذا قربته لم يتركها الا وقد اوجعها بشده ولكنها تحبه وتعشقه. 

ليهتف ايان.. انت كل يوم هيصه وهوليله هتعقلي امتي

لتهتف.. ايه مالي ياخويا عقله وعسليه وقمر ومزه بس بس انت اللي بومه ومابتحبش الهزار. 

لينظر اليها ساخرا. عسليه ومزه. طب اسكتي والنبي. 

لتقف وتضع يدها في وسطها نعم نعم مالي بتتريق. 

ليهتف.. بس بس بلا وجع دماغ اركني علي جنب مش فايقلك عالصبح لتحس بقهر من معاملته

ليهتف الجد يا واد اتلم انت بطل نطح في البت احنا عندنا كام كارما.. 

لتهتف يا حبيبي يا جدو انت وقاسم محلين دنيتي لينظر اليها ايان بسخريه ولم يعلق وظلا يتكلمان حتي قالت كارما.. جدو هو  انا ممكن اجي اشتغل انا لسه ماتخرجتش صحيح بس اخد خبره

ليهتف ايان.. وانت بتاعه تجاره مقبول هتشتغلي ايه ما بنشغلش حد متدلع ياختي. 

لتهتف حانقه.. وانت مالك انا بكلم جدو دا ايه ده. 

ليهتف الجد اه يا قلبي مكانك موجود وانت يا سي ايان تفضيلها احسن مكان وتعلمها بقولك اهوه. 

ليهتف ايان.. يا جدي حد قالك اني فتحتها حضانه  ايه الغم ده. 

لتدمع عينها وتقول.. وانا مارضاش اصلا اتعلم معاك ايه ده ماله ده. 

ليهتف الجد خلاص خلاص بطلو بقه ناقر ونقير.... ليهتف الجد طب اخلصو بقه  ويلا نقوم..

لتفكر كارما.. ايه بحب جبله ما بيحسش دا مبيبصش حتي... لتفكر طب اخليه يبص ازاي دا بومه.. طب يا ايان انا يانت لتقوم وتنتقي فستانا ضيقا يبرز جسدها كان  فستانا كت يبرز جمال زراعيها لتقف امام المرأه ايه يا بت يا كارما ده مزه قمر وبتحبي طور بينطح لتنظر بخبث طب يا إيو قلبي انا وراك اهبلك لتفتح زر فستانها ليظهر صدرها لتنظر بخبث.. يلا عشان لو نطحك تستاهلي.. كانت خائفه ففتحه صدرها واسعه ولكنها تجلدت ووضعت احد الاجندات تحتضنها علي صدرها ليقوما الي الشركه كان ايان قد القي نظره خاطفه عليها ليحس ببعض الغضب من ضيق فستانها الا انه تجاهل ذلك رغم احتراقه وما ان دخلا الشركه حتي اشاحت كارما الاجنده لينفعل ايان ويهتف... يخربيت ابوكي دا صدرها كله بره ليجدها تقف مع جدها وحوله العديد من الرجال. الكل ينظر لكارما ليذهب ويقف بجوارهم ويهتف يلا يا جدي احنا هنقف نحكي..

ليهتف الجد.. استني يا ابني عايز ادي كارما لحسام تبقي معاه.. ليبتسم ذلك الشخص بشده ويقترب من كارما ليشتعل ايان عندما نظر اليها ليهتف.. الله يخربيتك الواد راشق عينه في صدرك يا زباله والله لاقتلك انا ناقص قرف عبوشكلك عيله زباله.. ليهتف منفعلا لا يا جدي خلاص هاخدها وشدها من يدها وصعد بها وما ان دخل ليدفعها الي الكنبه ويتجه اليها بغل لتخاف منه لتهتف ايه ايه انت اتجننت. 

ليهتف وليكي عينك يا قادره. 

لتصرخ فيه ايه يا بتاع انت..

ليقترب منها بغضب ويلمس فتحه صدرها لتشهق وتبتعد ليصرخ ايه ده مفتحالي الدنيا والكل راشق عينه بقله ادبك. 

لتهتف.. ماتحترم نفسك الله انت عيل بومه انت مالك وقامت انا حره وبتاخدني ليه مش انت مش طايقني ماتسيبني لحسام دا حتي ذوق وبيفهم. 

ليهتف.. اه عشان يبص براحته البيه صح فتحاله صدرك والبيه يهيص

لتهتف.. والله انت قليل الادب وما قعدالك بس وقامت مسرعه كانت خائفه.

ليشدها بسرعه لتقع في احضانه لترتجف ليهتف بت انت انا علي اخري اتلمي واترزي من سكات ولم اللي طالع في وشي بدل ما اهرسك تحت ايدي.. لتخاف ليصرخ فيها لمي نفسك.. لتخاف. وتقفل ازارها وتنظر اليه بغضب.. ليهتف يمين بالله لو اتكررت لاكون لازقك في الحيطه..

لتهتف عبوشكلك عيل بومه..

ليقترب سمعيني بتبرطمي بايه

لتهتف مفيش ايه القرف ده ماتسيبني لحسام الله. 

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ليقترب.. برضه حسام وزفت علي دماغك مش راضيه تهمدي

لتنكمش وتسكت فلم تعرف له حيله.

ليهتف من هنا ورايح تكتمي وتقولي حاضر وطيب واللي ادهولك تخلصيه وماتنطقيش

لتهتف.. انا عايزه اعرف انت واحد مش طايقني مقعدني ترازي فيا ليه جدو قال للي اسمه حسام وانا عايزاه ايه مالك بيا ماتسيبني اخد عالناس واصاحب. 

ليشتعل ويقول.. نعم ياختي تصاحبي نهارك اسود. انت يا بت متسابه

لتهتف غاضبه انت اللي دماغك وحشه.. اعمل صدقات ايه المشكله هقعدلك ليه وانت بومه.

ليهتف.. تقعديلي وانت تطولي تقعديلي دانا ايان الحديدي

لتهتف.. وانا كارما الحديدي ومش عايزه اطول ايه رايك لتقوم َتهتف.. انا راحه لجدي يشفلي حد يريحني وارتاح معاه

ليهب ويعتصر يدها... انت تكتمي وتترزي َمن سكات هاه وماتطلعيش غباوتي ليدفعها لتجلس مقهوره والغضب يشع منها علي طبعه القاسي. 

كان بدر الحديدي له هيلمان وسلطه غير عاديه لياخذ قاسم ويستدعي كبير مهندسي الشركه اسمع يا مصطفي  عايز قاسم يندعك في الشغل عايزه في سنه يقعد مكاني انت فاهم...

 ليهتف قاسم بس عندي شرط.. ماحدش يعرف انا مين انا قاسم نعيم مش قاسم الحديدي..

ليثور الجد.. ماهو ده اللي ناقص عشان ابن الحديدي من هب ودب يتحكم فيه..

ليهتف.. اه عايز كده عشان اتعلم ارد علي الناس واتعامل مع الناس واتعامل صح.

ليهتف مصطفي.. هو عنده حق يا باشا هيتعلم صح..

لينظر اليهم الجد بحنق ويرضخ لهم

ليقول قاسم... وهيبقي ليا مرتب ذيهم..

ليهتف الجد.. مصطفي خرج الواد ده عشان هتشل.. هيشلني من اول يوم يعتب الشركة.

لياخذه مصطفي ويخرج ويذهب به الي قسم الهندسه والتوسعات ليعرفه علي مكتبه ليبدا معه خطوه خطوه في تعليمه وجعله مستقبلا قاسم الحديدي وحش السوق عن حق ولكنه بمثابرته ومكافحته وليس باسم جده فقاسم عنده كبرياء وعزه نفس وعند رهيبين...

اما كارما فاستمرت العمل مع ايان وارادت ان تثبت نفسها لعل ايان يعجب بها وكانت تتفاني في ارضاءه.. كان ايان مغرورا قويا  وبدا يضغط عليها ليجعلها تستسلم وترجع عن ما فكرت به ولكنه قوبل بعند وقوه منها ابهرته.. كانت جميله حقا ولكنه كان لا ينظر اليها من اساسه فكل همه شغله ونفوذه وان يصبح بدر حديدي اخر وهيا من عشقها له ترضي باي فعل منه يوبخها وتراضيه حتي تكون لديه من داخله انها ليست ذو شان يفعل بها ما يشاء لتعود وتراضيه.. كان شخص فارد وطايح وهيا تهادن وتطبطب وتمتثل لاوامره كانها عبده عنده فهيا تظن انها اذا فعلت ذلك سينظر اليها ويحبها ولكن الاستخفاف ابدا لا ياتي بعده اي حب فيجب ان يكون الانسان عزيزا  يحب ولكن لا يهادن ولا يكون خانعا ليمتطيه الاخر ويجعله ممسحه لا تساوي.. 

 لتمر الايام وقاسم يتمكن بذكاءه من التعلم والتقدم والجد لا يصبر ويريده ان يمسك مكتب نعيم ولكن قاسم كالصخره لا يقوي عليه..فالشركه عباره عن مجموعه كبيره مقسمه الي المجموعه الهندسيه وتلك التي كان يمسكها نعيم والاخري تجاريه وهيا مجموعه شاكر التي انتقلت الي ايان فبقيت المجموعه ااهندسيه تحت سيطره بدر وانفصلت التجاريه ليتحكم فيها ايان. 

 كانت السيده فاديه تعمل في قسم الَمحاسبه بجوار قسم الهندسه وكانو جميعا ساعه الراحه يتفرقا لتجتمع ببعض المهندسين الكبار ويتناولا الاغذيه والمشروبات لينضم اليهَ قاسم ويبدا في توطيد علاقاته بهم واحست فاديه انه شخص محترم لتسمح له بالتقرب منها َتبدا في الحديث عن ابنتها ليال وانها تتمني ان تدخل هندسه لتصبح مهندسه اما هو فكان يتحدث عن اماله ان يصبح كبير المهندسين وكان الجَميع يشعرون بجو الالفه وبدر الحديدي يتصاعد غضبه ان حفيده يجلس هكذا ويتباسط وهو من عليه القوم فبدر رجل مغرور ومتكبر ويظن نفسه انه سيد والباقي عبيد لتمر السنه وتصبح علاقه قاسم بفاديه وبقيه المهندسين علاقه قويه واصبح هو مهندسا ذو سمعه جيده وشرب العمل جيدا...

اما ليال فكانت تجتهد وتجتهد وكانت امنيه حياتها ان تصبح مَهندسه ديكور وتحقق امنيه والدتها لتمر الايام وتنتهي امتحاناتها وتظهر نتيجتها لتحصل علي مجموع الهندسه ليقفز قلبها فرحا لتذهب علي الفور الي امها في الشركه لتبحث عن مكتبها  كانت سعيده وقلبها ينبض.. لتندفع الي الاسانسير  كانت تحاول ان تصل له فالمكان مزدحم لتسرع مره واحده وتندفع لتصدم باحد الرجال لتشهق لتتراجع وتحس انها ستقع ليتلقفها ويحتضنها بين يديه و...

#قتلني_ورحل

#حكايات_mevo 

البارت الثاني...

 اندفعت ليال لتصطدم باحد الرجال ولم يكن الا قاسم الذي انبهر بتلك التي تشع براءه وجمال كانت طفله جميله ذو وجه ملائكي وشعر رائع بني اللون وكانت تشع نورا وبراءه.. كانت رائعه الجمال تخطف القلب ما ان تراها.. جنيه خياليه هاربه من عالم الجنيات لتاتي وتهيم وتحط امام ذلك القاسم الذي وقع لها من اول نظره ليحس بقلبه يرجف.. كانت هيا تكلمه وهو في دنيا تانيه لتستعجب وتقول.. يا استاذ يا استاذ..

ليفيق اخيرا وقلبه يخرج من مكانه ليهتف.. اؤمري يا قمر خير..

لتقول بخجل::: ممكن اروح لمدام فاديه في المحاسبه..

ليهتف::: قاسم طب عايزاها ليه.. وهو يقول في نفسه.. البت حلوه ليه كده اخدها الففها الشركه ايه دي. جايه منين دي.. دا كتكوت صغنن وايه عيونها دي. 

لتقول:: لا اصلها مامتي وانا كنت عايزاها في حاجه مهمه..

ليهتف مبتسما:: طب تعالي معايا واخذها للاسانسير وضغط علي الدور الاخير وكان الدور الخمستاشر وفاديه في الخامس.. ليصعد بهم الاسانسير وهو يركن علي حائط الاسانسير وينظر اليها يتفرس فيها ولا يحيد عنهاوقلبه ينبض.. وفي نفسه.. ايه البراءه دي دي بنبونايه عايزه تتاكل طب انا طالع فوق وبعدين احبسها فين دي.. اخدها واعطل الاسانسير والا اخدها واوديها فين ماعرفش اسيبها دانا قلبي هينط من مكانه.. اهدي يا قاسم البت قمر وكيوت ايه ده كتوكته يا ناس...

كانت هيا تطرق براسها خجلا ووجهها احمر فكان ينظر اليها بجرأه فخافت وانكمشت..ايه ماله كده الراجل ده بيبصلي كده ليه.. ايه عايز ايه.. بت يا ليو يكونش راجل مش كويس طب هتعملي ايه انت عبيطه وبتتلبخي.. دا بيبص قله ادب ايه ده اودي وشي فين. شكله حلو وقمور اوي وكيوت بس بيبص كده ليه.. لتتنهد وتلتصق بالحائط. 

ليهتف قاسم.. البت خافت منك يا بهيم اعقل كده.. ليقول ايه ده دانا دوست غلط عالدور معلش هننزل تاني انا اسف..

لتهتف ببراءه:: مفيش مشكله ولا اسف ولا حاجه..

لينفجر قلبه.. ايه الرقه دي يخربيتك انت جايه من عالم الروايات سندريلا يا ولاد.. طب ايه هيا دي اللي هتبقي مهندسه.. يا رب تبقي مهندسه واخدها اعلمها صح.. دا هتبقي احلي مهندسه وربنا...ليتحرك قليلا ويمد يده من الخلف ويوقف الاسانسير ليرتج الاسانسير لترتعب ليال.وتندفع تكلبش في يده . ايه فيه ايه هنقع صح ليجدها ترتجف..

ليبتسم يهتف لا  لا اهدي ليمسك يدها بقوه.. قلبي يا بنت الايه... بصي دا بيحصل عادي والله عادي بطلي تترعشي كده..

لتتنهد ويزدادخوفها وهو لا يترك يدها لتهمس لنفسها انا خايفه فيه ايه..

ليقترب.. ايه مالك اصفريتي كده.

لتهمس هما هيسيبونا كده طب نزعق طيب ممكن تزعق عشان انا مش بعرف اصوت والله..

ليضحك لتنظر اليه قاطبه ليهتف... هما عشر دقايق ويشتغل اوتماتك اهدي والله اهدي.

لتهتف.. اصل لسه من يومين شايفه فيلم والبتاع دهون نزل من فوق لتحت رزع واللي فيه بقو فرافيت.

ليضحك ويهتف.. فرافيت.. الله يبشرك بالخير.. طب اهدي انت ايدك متلجه يا بنتي بقه..

لتحاول ان تسحب يدها ليهتف لا خليهم عشان لو حصل حاجه لتكلبش فيه ليه ليه هنقع صح هنبقي فرافيت انت بتخبي عليا هنبقي فرافيت كانت تدمع. 

لينطلق ضاحكا.. انت مالك خفيفه كده لا مش هنبقي فرافيت ولو اني بقيت فرافيت عالاخر والله فيه فرتكه جوا..

لتنظر اليه ببلاهه... فرتكه جوا فين.. فين والنبي فين. 

ليهتف. ويتنهد لا كتير كده والله.. ليهمس البسكوته دي جايه منين وفرافيت ايه دي طب ايه هفضل حابسها كتير..

لتهمس وتحس بدوار.. يا رب  سامحني يا رب سامحني لو هموت والله ماعملت حاجه وحشه ماتخلنيش فرافيت عشان ماما هتزعل.. يا رب

ليتنهد.. انت محسساني ان القيامه هتقوم في الاسانسير ماتهدي طيب ويسامحك علي ايه انت  لعبيه بقه وخايفه علي عمرك. 

لتهتف بغلب .. لعبيه.. لا والله مابلعب خالص دانا بذاكر علي طول  بس ساعات بلعب مع ماما  السلم والتعبان..

لينظر اليها ويضحك.. سلم وتعبان.. لا لازم فعلا تدعي جامد دانت جايه من تحت الارض.

لتحس بدوار لتهمس انا دوخت انا خايفه اوي قلبي بيدق خلاص هموت مش كده لتحس بدوار.

ليندفع ويحتضنها ليهتف.... اهدي اهدي.

لتنظر اليه وتهمس.. قول لماما اني بحبها قوي..

لينظر اليها بهيام يا لهوي ياني وهيا هتموت عليكي دلوقتي انت جايه منين اروح بيكي فين ليجد راسها مالت علي صدره ليحتضنها بحنان ويرفعها قليلا كانت دوارها زاد من خوفها وهو ركن بها علي حائط الاسانسير.. ليهتف.. هنتفضح انا عارف قلبي هينفجر ايه السندريلا دي.. وفرافيت وسلم وتعبان دي بنت فاديه.. بتاعه الروايات يا قلبي دا خارجه من جواها حالا ليظل يمسد عليها ليرفع وجهها ليهمس انت اسمك ايه طيب.. كانت تحرك راسها علي صدره ليهتف قلبي هيقف وربنا اهدي يا زفت البت مسورقه اهدي يا رب ماتفوق بس هنتفضح. اخرتها يا قاسم يا حديدي تتمسك تحرش في الاسانسير.. اهدي بقه انت اتهبلت... ليشدد عليها قليلا .. ليعيد تشغل الاسانسير ليبدا في النزول مره اخري لتحس هيا به لتستجمع نفسها ليهتف اتنفسي اتنفسي.. لتتنفس وتصلب طولهاوتهمس اسفه اسفه اسفه والله..

ليهمس اسفه ايه بس..ليتنهد دا احلي حاجه حصلتلي.. 

ليصلا الي الدور لينفتح ولم يتحرك كان سرحانا فيها لتحس انه مش طبيعي.هو اهبل والا ايه دا نام باين.. . لتستجمع نفسها اخيرا وتعود لطبيعتها لتقول.. يا استاذ  وصلنا..

ليقول.. هاه اه طب يلا.. لياخذها ويذهب بها لمكتب فاديه وما ان دخلت علي امها حتي ذهبت اليها مسرعه وحضنتها وظلت تقفز فرحا وتقول... نجحت َجبت َمجموع يا ماما هبقي مهندسه...

لتصر*خ فاديه وظلا يصر*خان وتجمع الجميع اما هو فعينه لم تتحرك عن علي تلك الجميله التي تقفز مرحا ببراءه. وقلبه سيقفز منه ايه ده هيا عامله كده ليه ايه القمر ده ومالها كيوت كده حاسس انها my fairy قلبي هيقف وربنا وكان قد تجمع بعض الشباب وكل منهم عينه علي ليال ليشعر بالغيره تنهش قلبه البت هياكلوها بعينهم يخربيتكو انا لحقت ادخلها طب ايه ايه اعمل ايه.. فكر يا طور عالم محرومه صحيح.والقطه تهبل.. قطه سيامي ماتشافتش . ...

ليقترب من فاديه ويهتف تعالي.. يا مدام فاديه معايا عايزك ضروري..

لتاخذ ابنتها َوتستاذن البقيه وتقول... خير يا قاسم فيه ايه

 ليقول:: لا بس هعزمكو علي حاجه بمناسبه نجاح الانسه..

لتضحك.. قصدك ليال يا عم هتتعب حالك ليه وهتسيب شغلك ازاي بس مش وقت البريك َهنتعلق...

ليقول... لا والله ما هيحصل طب انا هستناكي تحت فاضل نص ساعه ايه رايك..

لتفكر فاديه وتقول طب ماشي.. ليال روحي مع قاسم وانا نص ساعه وهنزلكو نشرب احلي عصير يلا يا قلبي..

لتنزل ليال معه وهو يشعر بسعاده طاغيه وهيا ترتبك من نظراته وقلبها بدا يرجف فقاسم وسيم جدا وذو شخصيه رجوليه وهيا فتاه رقيقه مازالت صغيره لم تعتاد علي معامله هكذا رجال اما هو فيلاحقها بنظراته كان يريد ان يخطف ذلك الجمال وتلك البراءه ويرحل بها بعيدا عن البشر لينزلا الي الكافتريا بجوار الشركه. كانت تشعر بالحرج ليهتف انت مالك بتفركي كده انت مكسوفه مني انا مش هكلك (وربنا هموت واكلك حالا) والا انت صغيره اوي وخايفه مني..

 لتهتف مسرعه.. انا مش صغيره انا عندي تمنتاشر سنه ومش خايفه هخاف من ايه...

ليضحك فنظرت اليه ببلاهه فكان وسيما جدا ليبتسم من نظراتها (لا وربنا دانت لازم تخافي يا بت هقوملك يخربيتك..) ليقول.. ياستي مدام فاديه زي امي بالضبط طيبه وحنينه ومتبنياني دا بتجبلي معاها سندوتشات كمان وانا بتسول عليها يعني اهل وبقالنا سنه هارسين مع بعض ..

لتهتف ببراءه.. مانا اللي بعمل السندوتشات دي..

ليبتسم بوله ليقول:: وانا اقول يا ربي ايه الجمال ده.. لينظر اليها.. والله جمال ما فيه زيه..

لتحمر وتقول هو ايه...

ليهتف بحب.. السندوتشات حلوه قوي تسلم ايدك..

لتطرق خجلا وتقول شكرا..

ليقول لا ماحنا مش هنعرف نقعد وانت ساكته ومحمره كده الناس هتقول بتحرش بيكي والا حاجه.. لتشهق من كلماته ليضحك يا ستي بهزر خليكي كده براحتك مابعضش والله. 

لتقول... لا ابدا اصلي مش متعوده اقعد مع حد ماعرفوش ومش بقعد مع حد لوحدي وماما مابتسبنيش..

لينظر اليها بسعاده.. وانا اقول البت قالبه علي اهبل ليه ومالها كيوت كده.. مقفول عليكي يا عمري.. بس جالك اللي هيحطك تحت ايديه ويعلمك احلي علام.. يالهوي دانا هعيش... ليهتف... مين قال دانا عارفك كويس ومدام فاديه هرتنا كلام عليكي دانت بقيتي معانا في المكتب مهندسه خلاص..

لتضحك وهنا رجف قلبه ليقول بسرعه والله حاجه تجنن قلت والله..

لتقول... هو ايه انت غريب اوي..

ليهتف.. لا ماتشغليش بالك ال غريب ال انا برضه دانت جايه من سبيس تون هو فيه كده..

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

لتقطب... انت بتقول ايه..

ليقول.. بخرف والله شويه وهلسع وهكلم نفسي من اللي جوايا.. دانا جوايا حاجات بتطحن بعض..

لتهتف باستغراب حاجات ايه انت عندك مشاكل..

ليقول... اه بقي عندي مشاكل بالكوم في قلبي ومشكله جامده..

لتهتف.. طب فيه علاج وان شاء الله تبقي كويس..

ليقول بوله.. هبقي كويس ازاي بعد كلامك ده.. وان كان عالعلاج فيه علاج بس يرضي العلاج وانا اخده في حضني..

لتقطب جبينها.. علاج ايه اللي تاخده في حضنك انا مش فاهمه حاجه..

ليهتف.. تصدقي انك عسليه لتخجل. احسن حاجه انك مش فاهمه.. ليهتف لنفسه عشان اخد حريتي الا انا هولع كمان شويه وههجم عليها واخطفها واطفش بيها واخبيها واخدها في حضني ماتطلعش.. اه ياني ايه دي وطلعتلي منين..

لتهتف بجديه.. وقلبك بيتعبك جامد يعني عملت اشعات وتحاليل مع ان مش باين عليك ماشاء الله شكلك حلو.. زعلتني والله ربنا بجد يشفيك..

ليهتف.. لا هو مشكله حصلت وهتتحل ماتزعليش ولا تفكري اصلا انا اللي هفكر واراضي قلبي بنفسي انت اصلا هتتفاجئ وادعي ان ربنا يهديلي قلبي وتنهد وتذكر.. ايه ده.. انت بتقولي حلو.. هو انا حلو والنبي...

لتطرق راسها خجلا وتحمر بشده وتتلبك وتفرك يديها ليحس ان قلبه سيقفز من جمالها.. ايه يا بت يخربيت كده هو فيه كده من كلمه هتموت في ايدي امال لما ادوس وافرم هتسورق.. قمر يا ناس.. يا حظك النار يا قاسم رشقت في موزايه عايزه تتقشر بشوكها... هم ان يشاكسها ليجعلها تحمر اكتر ليقول.. انت مالك مكسوفه كده هو احنا مش بقينا اصحاب خلاص..

لتهتف.. اه امال طبعا ربنا يخليك..

ليضحك.. هو ايه اللي ربنا يخليك..هو ده رد بزمتك..

لتهتف بخجل.. مانا مش عارفه اقول ايه...

ليقول ماتقوليش عشان كل اما بتقولي حاجه بحس اني هقلب اهبل بعد ماكنت عاقل وراسي...

لتقطب جبينها وتقول بحزن .. انا بخليك اهبل ليه عملت ايه

ليبتسم بحالمه ماهو النصيبه انك مابتعمليش.. امال لو عملتي يا بنتي انت جايه منين بشكلك ده..

لتنظر اليه ببعض الغضب وتتزمر... شكلي ماله شكلي انت مش عاجبك شكلي انت حر بس من فضلك متكلمنيش كده..

ليهتف.. نهار اسود انت فهمتي ايه هو مين اللي مش عاجبه شكلك دانا لا شفت ولا هشوف ولو فتحت في الكلام هترشقي الطربيزه فيا والله.. ليتنهد دانت قمر وكيوت وعسليه..

لتحمر وتقول.. من فضلك مش بحب الكلام ده..

ليهتف دا من بختي... ليكمل في نفسه.. بكره اخليكي تحبيه يا قمر انت دانا ههريكي وربنا.. كان ينظر اليها بهيام وهيا تفرك ولا تعرف اين تذهب بوجهها فهو جرئ بنظراته 

لتدخل عليهم فاديه وتجلس ويطلب لهم مشروبا وبعض الكيك وكانت جلسه مرحه فعلاقته بفاديه علاقه جيده وحاول ان يتماسك امامها لينتهي الوقت واحس ان قلبه سيخرج من مكانه..

لتسلم عليها والدتها وتقول روحي بقه يا قلبي وطمنيني عليكي اول ما تركبي واول ما توصلي..

ليهتف قاسم مسرعا.. ازاي يعني وانا رحت فين...

لتهتف فاديه لا يا قاسم مايصحش عندك شغل وماينفعش

 ليهتف... والله ابدا يولع الشغل نسيبها ازاي تركب لوحدها.. ليهتف لنفسه دانا قتيل التوصيله دي..ليهب ويقف ويسبقها ويضعهم امام الامر الواقع ويقول مستنيكي بره يلا َتركهم ومشو وهما ينظران لبعضهم بتعجب..

خرجت ليال تبحث عن قاسم  لياخذها ويفتح لها باب العربه ويظل قريبا لتدخل وهيا تشعر بانفاسه تلفحها لتشعر بالخجل وقلبها يرجف ويشتم هو عبيرها ليتنهد ليقفل الباب سعيدا احس بان قلبه سيقفز ليركب معها ويبدا في الكلام معها ويسالها عن نفسها ويتكلم معها بطلاقه وهيا ترد لتشعر ببساطته وقوه شخصيته احبت الكلام معه وهو كان يلف بالعربه من شوارع َمختلفه حتي لا يصل بسرعه..

لتنتبه اخيرا. بشمهندس احنا تهنا.

لينظر اليها بحب.. تصدقي انا تهت عالاخر...

لتقول طب هنعمل ايه.. انزل اخد تاكسي وحضرتك تروح..

لينظر اليها اولا انا مش حضرتي انا قاسم وبس ثانيا انا مش عيل عشان اسيبك تنزلي اظن عيب في حقي..

لتهتف لا والله مش عايزه اتعبك..

ليهتف انت لسه هتتعبيني دانا قلبي وقع خلاص والتعب حط عليه .. ليتنهد ويقول.اسكتي والنبي يا ليال انت صغيره اوي..

لتتبرم وتقول.. انا مش صغيره..

ليضحك ويقول...علي فكره احلي حاجه انك صغيره وبريئه ودا حاجه مش موجوده وهبقي مبسوط اوي بعدين..وهو يقول في نفسه.. البراءه دي هتتفتح علي ايدي يا قمر...

لتقول... علي فكره انت غريب بجد وبتقول كلام غريب غير انك عيان ربنا يشفيك..

ليضحك.. لا انا مش عايزه يشفيني انا مبسوط كده..

لتنظر اليه ببلاهه... انت عايز تفضل عيان ازاي كده..

ليقول.... اصل عيايا له علاج واحد هجيبه قريب. يبقي بتاعى هيبقي احلي علاج..

لترفع حاجبيها وتهز اكتافها..طب لو عايز مساعده نقدر نقدمها.

ليهتف اه عايز والله.. بس عموما انا هتصرف في عيايا وهريح قلبي لما علاجي يخاد باله..

لتنظر اليه علاج ايه اللي ياخد باله.. يا استاذ قاسم ماتسيبش نفسك عشان التعب مايكبرش واللي جواك يبقي مالوش علاج

ليهتف.. لا عايز اسيبه يكبر واللي جوايا ماعتش له علاج من اساسه..هيا لسعه ولسعت َخلصت فيها. 

لتتنهد بحزن يا حرام ليه حالتك ميئوس َمنها ماتقلش كده والنبي.

ليهتف.. لا حالتي عايزه حد معين يجي يمسك قلبي يداويه لحسن. 

قلبي طلع خفيف والله بايني هنهبل.. بس علي مين ورحمه ابويا لاطوله.

لتهتف... طيب ربنا يوفقك. ينولك اللي في بالك..

ظل ينظر اليها.. طب اقلها ايه بعد الدعوه دي يا بت ههجم عليكي اصرعك باللي شابط جوايا.. اعقل كده البت بسكوته.. حاجه كيوت. عالفرازه.. هيا حلوه كده ليه.. ليقول فجاه انت معاكي تليفون..

 لتخرجه من شنطتها اه اهوه اتفضل..

ليضحك ويقول والله انت عسل...

لتخجل  تقول... لا برحتك اتكلم زي ماتحب معايا رصيد..

ليصدح ضحكته ويقول.. ماشي هتكلم والله لما قلبي هيقف انا عارف.. ليفتح تليفونها ويرن علي تليفونه ثم يعطيه لها لتقول انت ماتكلمتش..

ليقول لا ماتقلقيش دانا هتهري كلام..وانت عايزه تتخصصي ايه بقه..

لتندفع ببراءه تحكي له عن احلامها لتهتف ونفسي يبقي عندي شركه كبيره للديكور اعمل اسم واريح ماما بقه..

ليهتف ده بس كل امانيكي.. امال ايه بقه الروايات اللي بتقريها لمين دي.

لتخجل وتهمس... انت عرفت منين. 

ليهتف لا انا عارف عنك كل حاجه مدام فاديه مابتخبيش عني حاجه.

لتهتف ببراءه.. انت صاحبها صح.

ليضحك... ايوه صاحبها وهبقي صاحبك كمان وهتخشي هندسه وليا الشرف اعلمك. لتتنهد وتصمت ليهتف.. ما قلتليش. تفكيرك في الشغل بس والروايات دي لايه. 

لتهمس.. يعني مفيش

ليهتف ايه ماعملتيش علاقه اللي بيقرا الروايات لازم يكون بيحب

لتشهق وتهتف مندفعه.. لا والله ماحصل.

ليبتسم.. يعني مفيش حد في حياتك لتهز راسها بخجل ليهمس.. خالص خالص.

لتهمس.. والله مافيه انا مش بعرف حد.

ليهمس لا هتعرفي وتعرفي صدقيني جايلك اللي هتعرفيه.

لتنظر اليه ببراءه جايلي...

ليهتف لنفسه.. دا جه وانهبل وقلبي انخطف.. العسليه دي ماحدش قربلها ازي بس. ليتنهد ويكمل كلامه معها لتحس براحه معه ليهتف اخيرا.. 

وصلنا اهوه البيت.. لتبتسم بخجل وتقول متشكره اوي وفرصه سعيده.. مع السلامه..

ليهتف.. وانا اسعد وربنا.. بس ماسمهاش مع السلامه اسمها اشوفك تاني وهيحصل ..

لتندهش وتنزل مسرعه بخجل وهيا لا تعلم ماذا حدث لها ولماذا اربكها هكذا او لماذا دق قلبها هكذا لتصعد وهيا تفكر فيه ..

اما هو فقفل العربه وارجع راسه للوراء واغمض عينيه..

ايه ده ايه اللي حصل ده.. هو فيه كده.. دانا قلبي كلبش في ثانيه.. ايه البت دي.. جايه من ديزني.. كتله براءه. جمال ولا فاهمه حاجه ولا عارفه حاجه.. حته كيوته خام مش من دنيتنا اصلا... لا دي مااعرفش اسيبها وربنا .. ايه يا قاسم طبيت والا ايه ماهي بصراحه صعبه اوي.. مزه طحن وبريئه في نفس الوقت.. ... ليفتح تليفونه ويري نمرتها ويقبلها ويتنهد قاسم رشق يا قمر وماهيسيبكش الا وانت بتاعته ايبتسم ويتنهد  ويعود الي عمله هائم بتلك الجنيه الصغيره.


******************

ظل ايان ينتظر كارما لتاتي له ككل يوم ولكنها لم تاتي ليستعجب.. راحت فين ست زفته ماحنا جايين مع بعض ايه حرقه الدم دي انا ناقص قرف ولبسها الزباله ده مولع فيا.. ليتنهد ايه يا إيان بتفكر في ايه انت ناقص قرف ماتولع ليظل يحاول ان يركز ليهب مره واحده.. الهانم تلاقيها بتتصرمح ماهي عايزه تصاحب.. ليحس بحرق داخله تصاحب.. منك لله يا شيخه اتحدفتي عليا منين ليندفع ليبحث عنها. 


ذهبت كارما الي جدها لتشكو له معامله ايان الجافه وتطلب العوده الي حسام ليوافق لتذهب هيا الي مكتبه وتمكث فيه ليسعد حسام بتلك الجميله لياخذها ويجلس بجوارها كان ياكلها بعيونه كانت كارما رقيقه جميله تلبس فستانا رقيقا قصر لتجلس بجواره ليرتفع فستانها لتظهر امامه خلابه ذو جسد يلهب القديسين لتتحول نظراته الي رغبه حارقه ليجلس ويتكلم بنعومه ليهتف بجد يا كارما سعيد انك بقيتي من نصيبي دون عن الشركه كلها.

لتبتسم وتهتف.. بيقولو عليك شاطر وبتعرف في كل حاجه. 

ليلتهمها بنظراته ليهتف برغبه فادحه ليقول.. لا من جه شاطر شاطر ومن جه بعرف لا بعرف بالجامد وهوريكي ازاي بعرف وهتنبسطي معايا اوي. وهعرفك اللي بعرفه بس تسيبيلي نفسك تحت ايدي .هخليكي جامده.. 

لتهتف ببرءه.. ايوه بالله عليك الا انا هبله عايزه ابقي جمده كده واخش في الشغل.

لياكلها بعينيه ويهتف.. لا الجمدان جاي.. اخوكي جامد وتقيل وهيعمل احلي شغل مالشغل يستاهل بصراحه... 

ليسمعا رزعا بجوارهم لتشهق هيا عندما..

 💓💓💓💓 💓 💓 💓


#قتلني_ورحل

#حكايات_mevo

البارت الثالث...

كان ايان يجول الشركه يبحث عنها ليجدها تجلس بجوار حسام ليشتعل من منظرهما فهو رجل ويعرف نظرات الرجال ليقترب من الباب الزجاجي ليجدها جالسه وفستانها يتصاعد ليتصاعد غضبه وخاصه عندما وجد نظرات حسام تاكلها ليهتف... يخربيتك منك لله البت قاعداله يبص عليها عيونه هتخرم جسمك يا بعيده معاقه متخلفه طب دي اعملها ايه واحده مابتحسش بقله الادب يا رب ايه حرقه الدم دي ليقترب من الباب ليسمع كلامه لها ليشتعل عن اخره ليرز*ع الباب عن اخره لتشهق كارما وينظر اليه حسام برهبه. ليهتف.. انت بتعملي ايه هنا.

لتقول بخوف.. هعمل ايه بتدرب.

ليهتف.. نعم ياختي تتدربي اللي هوا ازاي وانا ايه شرابه خرج.

لتتشجع وتهتف.. لا ماهو ماهو.... 

ليصر*خ انطقي..

لتهتف.. اصل جدي جابني لحسام ابقي تحت ايده. 

ليهتف حسام.. انا سعيد اوي والله. 

لينظر اليه إيان بغل.. لا والله مالكو مبسوطين ببعض كده..فقره مايطلبه المستمعون وهنغني كلنا.. لينظر اليها انا رايح مكتبي دقيقه تبقي هناك وتركهم لتقف بلا حيله لتذهب اليه.

دخل كرم مشتعلا.. بقي الهانم مرتاحه تحت ايده وهو مبسوط طبعا هيحط ايده عليها ليهب.. نهار اسود ليكون حط ايده ماهي معاقه يا رب امو*تها واخلص انا ناقص طين قرف.. ليجدها تدخل ليندفع اليها ويمسكها ويشدها اليه لتصر*خ.. ايه فيه ايه.

ليهتف.. بقي فيه ايه انت ازاي زباله كده قاعداله يبص عليكي وعنيه هتخرم جسمك انت جبله مابتحسيش. 

لتد*فعه.... انت ايه كلامك ده كل دماغك قليل الادب كده  حسام حد لطيف ومؤدب انت ايه ده بطل بقه مالك بيا. 

ليهتف.. حد مؤدب.. ليه مابتحسيش دا عنيه راشقه في صدرك ياختي البعيده مابتحسش خالص.وقعداله يقلك ايه الله يخربيتك وجَمدان وز*فت علي دماغك..

لتنظر اليه بغ*ضب.. ايه هو جامد مزعلك في ايه الله دانت المفروض تفرحلي بس ازاي مش عايزني اتعلم انت واحد اناني بس انا هتعلم وهبقي تحت ايده هو قالي هيدوس ويهرس وانا قلتله ماشي وهتحمل عشان ابقي كويسه..

لينظر اليها ويحس ان قلبه سيقف.. نعم يا روح امك.. هيدوس ايه ويهرس ايه منك لله.. جامد ازاي وراكي ايه البيه بسفاله امه وربنا لاهر*سه واط*لع روحه يا متخلفه. 

لتشهق.. ايه ايه عيب بقه والله ماسكتالك. 

ليقترب منها وعيونه تشع غضبا.. هتعملي ايه يعني. 

لتهتف.. هقول لجدو مالك بيا انت ماتسيبني بتوقف حالي ليه.

لينصعق... اوقف حالك اللي هوا ازاي يخربيتك انت جايه تشقطي وتنقي عريس. 

لتنظر اليه بخبث.... وما نقيش ليه انت مالك ما مسيري هتجوز يبقي اتشاف في الشركه انت مالك اتجوز اتخطب احب..

ليهتف بانفعال... تحبي.. انت تحبي. 

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

لتهتف بقهر.. َوما احبش ليه يا سي إيان كاتعه والا ماليش قلب والا مانفعش.. انت واحد جاحد مالكش في السكه دي انا ليا وعايزه اعيش قصه حب وعموما انا ماعرفش بتكلم معاك ليه اساسا انت مابتفهمش في الحاجات دي.. روح اتعلم من حسام ازاي  تبقي  تشد الستات بدل مانت بومه كده دا حسام يوقع الحجر لتستدير لتشهق مره واحده عندما هجم عليها ليصر*خ اكني اروح اتعلم من حسام.. عشان انا بومه.. البيه بيوقع الحجر وانا مانفعش طب يا كارما ماشي انا هوريكي ازاي تقولي كده ليند*فع يهجم عليها لترتعب لينهال عليها يلتهمها بعنفوان وحر*ق داخله ولا يعرف لماذا فعل ذلك ليظل معها ليتوه فيها وهو يضغط عليها وهيا ستمو*ت بين يديه لتحس انها ستقع من قوته ليبتعد اخيرا ويحتضنها ليظلا ينهجان لتدفعه وتنظر اليه باكيه.

لتصر*خ.... انت بجد مش بني ادم انت ازاي كده لتندفع وتخرج وتتركه ليظل واقفا مشتعلا ليذهب الي مكتبه ويرمي احد الاشياء ليجلس يهدئ من روعه ليتنهد ويغمض عينيه ليهدا ليضع يده علي شفتيه ليتذكر قبلتها ليبتسم لا اراديا ويظل يستعيد ذكري تقبيلها ليهب بعد فتره.. ايه يا طين انت بتفكر في ايه عبوشكلك انت ايه ده دي كارما ز*فت علي دماغها.. منك لله يا شيخه قلبتيني وقفلتي اليوم ليجلس مشاعره تطحنه غضبا ورفضا لما يشعر به. 

*******************

مرت الايام وقاسم لا يفكر الا بليال وكيف سيقابلها ولا يعرف كيف سيتقرب منها لياتي يوم ليجد فاديه تحاول ان تستاذن من رئيسها فيرفض لانغماسها في العمل ليقترب منها قاسم ويسالها لتقول.. اعمل ايه استاذ شكري رافض اني استاذن وعايزه اروح مع ليال نقدم في الجامعه واشوف هتروح ازاي واضبطلها دنيتها اصلها مابتعرفش تتصرف وهبله وخايفه عليها...

ليهتف قاسم بسرعه.. طب خلاص انا فاضي واروح اقدملها ماتخافيش..

لتقطب فاديه جبينها.. لا يا قاسم يا حبيبي دا بهدله انت ذنبك ايه...

ليصمم ويقول.. هو انا مش ابنك برضه والا بلاش ابنك اخوكي الصغير..

لتضحك لا ابني يا واد وربنا عالم.. دانت يا قاسم والله دخلت قلبي من يوم ماشفتك..

ليهتف لنفسه.. عقبال ما ادخل قلب بنتك القمر... ليقول.. طب ايه اروح والا هتكسفيني..

لتبتسم... طيب ماشي انا هكلمها تروحلك الجامعه وتستناك هناك... بس خلي بالك بنتي خام وعبيطه ومالهاش اختلاط بحد ماتزهقش منها..

ليقول في نفسه.. ازهق ايه بس.. ليهتف دا احلي حاجه وربنا دانا هنبسط واخد راحتي... ليقول.. لا اطمني في عنيا والله.. بس ليه تستناني عند الجامعه انا هروح اجيبها من البيت..

لتهتف فاديه يابني هتعبك كده..

ليقول تعبك راحه.... ليبتعد.. اعيش واتعب عشان القمر والله. 

ليصل الي بيتها وينتظرها ليتصل بها لترد بصوت حنين.. الوو

ليهتف.. طب يعني انت كده لما تقولي الو ما اكيد هتتعاكسي وش...

لترتبك.. مين معايا وفيه ايه حضرتك..

ليهتف بحب.. مفيش.. بس حضرتي مستني حضرتك تحت عشان اوديكي الجامعه..

لتهتف بسعاده غصب عنها.. قاسم...

ليقول.. يا لهوك يا قاسم هو بعينه..

لتهمس... اسفه يا بشمهندس ماكنش قصدي والله..

ليقول.. انزلي وهنتفاهم في اللي قصدك واللي مش قصدك مستنيكي وقفل الخط وتنهد.. اسمك ماله حلو كده يا واد يا قاسم.. ايه يا ليال لسه بدري علي السحسحه انا كده هفطس في ايدك... اجمد يا وحش البت مزه وخام اتقل بس شويه انت ماتبقاش جحش هتخوفها وهيا كتوت عسل مابيعرفش حاجه...

لتنزل اليه وكانت تلبس فستانا بسيطا وجميلا كانت رقيقه كالاميرات.. لوحه من عالم ديزني الجميله اميره ناعمه وحالمه.. لتدخل العربه وتهمس.. ازيك يا بشمهندس...

ليقول.. لا بقلك ايه انا لسه معلقه معايا قاسم يا هتقولي قاسم هينفضل كده للبليل..

لتهتف.. بس مايصحش حضرتك يعني مهندس ومحترم وماينفعش اقول كده مش هعرف..

ليضحك ويقول... يعني لما تقليلي قاسم ماهبقاش محترم..

لتضع يدها علي فمها وتهتف... بسرعه لا والله ماقصد..

ليضحك علي برائتها.. انت كده ازاي مش عارف. طب ممكن تتكرمي وتقولي قاسم بس وهبقي محترم برضه عشان بتخنق من الرسميات يا ليال. اديني شيلت انسه اهوه يلا بقه...

لتحمر خجلا وتقول.. ماشي يا.. يا...

ليهتف ياختاي يا بنتي هو انا بعذبك قاسم قااااسم...

لتهتف بهمس.. ماشي يا قاسم..

ليبتسم بحبك.. والله ماعارف همشي ازاي بعد كده. وبدا يدور العربه وظل يثرثر معها وهيا ترد بلطف ورقه خطفت قلبه وكانت قليله الكلام.. ليذهبا وينهيا كل المعاملات فهو بعلاقات جده قد سهل كل شئ لينهي الاجراءات سريعا ليقترب منها ويقول.. مبروك يا احلي مهندسه في الدنيا..

لتخجل وتطرق وجهها.. متشكره يا بشمهندس انت والله عملت كتير اوي..

ليقترب منها ويقول بوله.. دانا لسه ماعملتش الهوا والله.. يا رب من بقك لباب السما

كانت ليال تقف بجوار قاسم لتقترب احد الموظفات لتهتف ايه الكتكوته دي انت اسمك ايه

لتبتسم ليال بخجل اسمي ليال..

لتهتف الموظفه.. اول مره اشوف حد رقيق كده.. لتقترب وتمسك يدها لتهتف دانت عسليه اوي ليلاحظ قاسم انها تنظر الي اصابعها ليحس بريبه لتهتف السيده طب استنو دقيقه هسلملكو الورق لتغيب وتعود لتهتف طب يا استاذ ممكن بس الانسه عايزاها بس اخلص ورقتين

ليهتف قاسم... ورقتين ايه اللي هتخلصيهم ماحنا خلصنا ماتسلمينا الورق

لتهتف... لا هوريها للدكتور بس دقيقه

ليهتف.. نعم ياختي توري ايه..

لتشد ليال... دقيقه بس يا استاذ مش هتاخر لتشد ليال وتدخل بها  احد الحجرات وقاسم يشعر بالريبه لتخرج السيده وتقف امام الباب. 

ليندفع قاسم... انت ودتيهتا فين يا ست انت

لتبتسم وتهتف..... ليه يا استاذ بص اصبر البت قمر وتتاكل اكل الدكتور فواد عايز عروسه راجل طول بعرض بفلوس مايتسابش دانا ليا الحلاوه..

ليشتعل قاسم... نعم يا روح امك ليه شايفاني قرني تاخدي البت مني وتخلي واحد يشوفها ليندفع ويقتحم الحجره كانت في تلك اللحظه ليال تقف مشتعله وذلك الشاب قد انبهر بها واقترب يكلمها ومسك يدها  ليندفع قاسم ويشدها يبعدها عنه ويضعها ورا ظهره ليبهت الدكتور ويهتف... فيه ايه انت ازاي تخش كده وبتشدها ليه ليقترب ويشد ليال مالك بيها

ليشتعل قاسم ويهجم عليه... ايدك يا روح امك لاقطعهالك. 

ليهتف الدكتور.. انت فيه ايه ايه قله الادب دي اجيبلك الامن مالك انت. 

ليهتف.. كان حد قالك اني بقرون تاخد البت من جنبي تعاين وتبص متلم نفسك. 

ليهتف.. ايه يا استاذ انت تعرف الانسه.. ايه مشكلتك واحده عجبتني  عايزها. 

ليصرخ قاسم.... عازك الكفن يا بعيد اسمع يا بتاع انت مالكش دعوه بيها والا هطلع روحك. 

لينفعل الدكتور ويهتف... ايه هخطبها مالك انت. 

ليصر*خ قاسم... مخطوبه ايه رايك.

لتنظر اليه ليال ببلاهه.. انا مخطوبه ماحدش قلي..

ليشعر انه سينجلط. ليهتف حانقا.. اسكتي دلوقتي. 

ليهتف الدكتور .. مش لابسه دبله. 

ليهتف قاسم.. هنلبس قريب ايه رايك وتلم عينك بعيد بدل مااقلبها عليك انت ماتعرفش انا مين ليشد ليال التي كانت  ترتعش برعب ليذهب بها الي العربه ويحلس مشتعلا ليتنهد ويلتفت ليهتف... انت بتعيطي علي ايه دلوقتي ايه اللي خلاكي تقفيله يمسك ايدك. 

لتهتف ... انا خفت منه دا قفل القوضه وقالي مش هتخرجي الا وانت خطيبتي. 

لينهج قاسم.. خطبه حنش اروح اموته دلوقتي. 

لتتنهد ..خلاص ماحصلش حاجه ايه يعني. 

لينظر اليها بغضب... ايه عاجبك عايزه تنخطبي للبرص ده

لتهتف.. انت بتزعق ليه طيب انا ماعملتش حاجه. بعدين ليه تقله مخطوبه وهنلبس دبل عيب كده تكدب. 

ليتنهد ويهتف.. لا اسيبه يفعص في ايديكي وعنيه هترشق فيكي.وانقهر .

لتهتف.. طب ماهو دكتور يعني حد محترم. 

ليهتف... ليال الواد ده قليل الادب  ماكنش ينفع اسكتله عشان كده قلت هنتخطب معلش بس دا مش كويس. 

لتهتف.. مع انه شكله امور ليه مش كويس. 

ليهتف.. زباله بصاته وقله ادبه. 

لتهتف... بصاته هو فيه بصات زباله وبصات لا. 

ليتنهد اه هنبتدي الغلب.. اه يا ليال فيه وهو كويس. 

لتضحك طيب خلاص ماتضايقش.. لو ماما عرفت هتقول طفشت عريس لتضحك اخيرا جالي عريس  هكلم اصحابي واغيظهم. 

ليتنهد بغلب.. تغيظيهم ليه هو لعبه جتلك يا بنتي بقه. 

لتهتف... ايه يا قاسم مش بنت وبتفرح لما يجيلها عربس. 

لينظر اليها ويبتسم.. يعني انت عايزه تتخطبي. 

لتخجل... لا والله بس يعني اكيد هيحصل في يوم. 

ليتنهد.. هيحصل يا ليال بس مش اي حد انت مش اي حد ياخدك. 

لتضحك وتهتف... ماهو قال كده برضه.

ليقطب جبينه.. قال قال ايه بروح امه. 

لتهتف ببراءه... قال اني مش اي حد ياخدني واني ماينفعش لاي حد لازم حد جامد. 

لينظر اليها ويهتف.. يعني اروح ادشمل وش امه.. منه لله خلاص يا ليال  خلاص انا عارف هحلق انا عليكي ازاي بعد كده ليكبت نفسه مانت ماتتسابيش فعلا.. يا غلبي واللي هشوفه البت االي دخلت عيني هيبصولي فيها. 

لتهتف.. تحلق عليا يعني ايه..

ليضحك.. يعني احلق عليكي اسكتي يا ليال اسكتي والله ماعارف انطق من حصرتي منه لله . 

لتبتسم وتهتف طب نروح بقه .

ليتنهد طب يا ستي حاضر ليصمت قليلا

ليقول.... طب بصي انا عندي فكره ايه رايك  اجيبلك كتب ونفتح الفون واقعد اشرحلك. كان يريد ان يجد حجه ليكلمها..

لتهتف.. مش عايزه اتعبك..

ليقول.. دا يوم الهنا يوم ماتعب عشانك يا قمر. 

لتخجل قليلا..لتقول.. مش عارفه ماما هتقول ايه. 

ليهتف... المهم انت موافقه. 

لتهتف مسرعه.. اه اه والله موافقه.. اقصد يعني لو مش هتعبك..

ليقترب منها وينظر اليها نظره الهبتها واشتعلت احمرارا.. انت لسه هتتعبيني دانا خلاص.. بس اقول ايه..

لتهتف ببراءه.. انا تعبتك.. طب معلش والله اسفه. 

ليبتسم... طب يلا يا ليال عشان عالم سمسم بينادي عليكي.. وبوادر الشلل هتخش عليا. 

لتنظر اليه ببلاهه ليهز راسه.. يلا يلا يا حبيبتي والله مالاقي كلام دانت عايزه مش كورس هندسه دانت عايزه كورس فرهده.. ليركبا العربه ويقود بها البيت  .. ليدوس علي الكاسيت ليصدح صوت الملائكي فضل شاكر...

يعني ايه بحبك.. يعني انت الحياه انت الحياه والدنيا والناس والوجود.. يعني ايه بحبك.. يعني ما فيش ما بينا مسافات مفيش حدود.. انت اجمل حاجه فيا انتروحي ونور عنيه.... لو تغيبي النور يضلم واما اشوفك يعوووود.. لما بتوحشيني بحط ايدي علي قلبي كاني بضمك ليا.. واسمع صوتك جوا مني وانا مغمض عنيا وافتكر كل اللي بينا اللي بينا مش شويه.... كانت الموسيقي تنساب بنعومه وقاسم يغني مع الاغنيه وينظر اليها وهيا تشعر بالخجل الشديد ليهمس قاسم.... مفيش احلي ولا اجمل من كده..

لتبتسم بخجل.. اه حلوه فعلا الاغنيه..

ليهتف.. اه والله حلوه وعسليه وبريئه اوي.. مش كده. مش كده والنبي.. لتصمت وتحمر ولا ترد. 

ليظل يدندن مع الاغنيه وينظر اليها ويكررها..

ليتوقف لتهتف... ايه ده مش البيت.

لينزل ويهتف لا مانا لازم اعزمك علي حاجه مش دخلنا الجامعه َكبرنا.. 

لتبتسم مالوش لزوم..

ليهتف.. طب انزلي يلا. 

لتخجل وتهتف.. لا بس ماينفعش ماقلتش لماما. 

ليهتف.. يعني ماما بعتاكي كلك معايا ايه مش واثقه فيا. 

لتهتف.. لاوالله..

ليتنهد طب خلاص دقيقه لينزل ويحضرلها ايس كريم من كل الانواع لتنظر اليه فرحه.. ده كله بتاعي..

لينظر اليها بهيام... اه والله بتاعك كله بتاعك َهيموت ويبقي بتاعك ليتنهد ويعطيه لها ليلمس يدها باصبعه لتحمر خجلا ليهمس البت هتسورف من لمسه لا وجدي كل شويه يقلي عالسحليه حفيده صاحب جدي.. بقي حد يبص للجمال ده ويروح في حته..

لينتبه لها وهيا تقول.. انت سرحت في ايه. 

ليهتف.. في الجنه والله سرحت في الجنه اللي هموت وادخلها. 

لتتنهد يا رب كلنا يا قاسم.. ليظل ينظر اليها لتهتف انت ماجبتش لنفسك ليه دا حلو اوي ويتاكل اكل. 

ليتنهد ويهتف.. لا انا نفسي اكل حاجه تانيه. 

لتهتف.. طب ماجيبتش ليه ماتجيب

ليهتف... هجيب قريب والله لازم يتجاب مايتساب يتساب لمين ده يا رب اطوله يهديك يا جدي. 

لتنظر اليه.. جدك..

ليرتبك.. هاه لا ماتدقيش انا بس بهبد ساعات. لتهز راسها لتهتف مش هنروح بقه.

ليقول اه هنروح للاسف ليهتف ليال انا سعيد اني بقينا اصحاب..

لتنهد.. وانا كمان انا ماليش صحاب خالص انا لوحدي علي طول

ليتنهد ليه يا ليال.

لتتنهد بحزن.. يعني من ساعه بابا ما مات وانا ماعرفش الا ماما مابخرجش الا معاها ولا اعرف حد غيرها واصحابي بس يقعدو معايا يومين يسيبوني بيقولو عليا عبيطه وانا. الله بحاول ابقي زيهَم مش بعرف وكلامهم كله قله ادب وماما رافضه اكلمهم..

ليتنهد بس انت لازم تصاحبي القفله وحشه. 

لتتنهد... اعمل ايه مابعرفش اقول لماما لا انا اساسا مابعرفش اقول لا بكسف واخاف. 

ليشعر بالحزن عليها.. لازم تتشجعي ماحدش بيعيش كده عشان لما تقابلي حد ما يتعبكيش.

لتتنهد.. قصدك يعني لما اتجوز.. مانا هسمع كلامه واحبه هو هيعوز ايه تاني انا مش بتاعه مشاكل

ليبتسم.. اقول ايه بجد مامتك مش عارفه بتعمل كده ليه.. بس عموما  كل ده هيتغير ليظلا  يثرثرا وقد تلطخ فمها وانفها بالايس كريم لتهتف يلا وصلنا ليتنهد ويهتف اه للاسف..

لتبتسم طب اسيبك بقه عشان اتاخرت

ليهتف هكلمك اوك  لتهز راسها  مسرعه ليظل يراقبها حتي وصلا للبيت.. لتهتف وصلنا خلاص انا هنزل بقه يلا مع السلامه والتفتت لتخرج ليمسك يدها لتنتفض ليهتف ايه ايه هو انا قتلتك..

لتقول بخجل.. لا يعني مايصحش كده عيب..

ليبتسم عيب طب يا ستي كنت بس بقول هكلمك عشان اتفق هنعمل ايه..

لتهتف طب اوك يلا سلام بقه عشان ماينفعش اقعد كده يلا سلام يا بشمهندس..لتهز راسها.ليال دقيقه.. ليفتح التابلوه خدي دي..

لتنظر اليه لتبتسم ايه ده روايه.. انت جايبلي روايه

ليتنهد... اه وتخيلي بطلها اسمه قاسم قعدت ادور علي النت لحد مالقيت بطل اسمه قاسم..

لتاخذها وتقلب فيها لتبتسم شكلها حلو اوي يا قاسم مرسي بجد. 

ليهتف.. اقريها كويس  هتحبي البطل اوي مش انت بتحلمي بالابطال. 

لتخجل ولا ترد ليهتف هسالك فيها اوك لتهز راسها ليهتف خلاص بقه انا مستني انهارده تحلمي بقاسم..

لننظر اليه وتحس برعشه وبدات ترتبك..

ليهتف.. ايه قاسم بتاع الروايه والله هيعحبك اوي

لتبتسم وتهتف.. خلاص هقراها

ليهتف.. انا قريتها علي فكره وحاسس انها قريبه مني اوي..

لتهتف.. احنا لما بنقرا روايات بنحس بكده

ليهتف.. يعني انت هتحسي بقاسم

لتهتف هاه.. قاسم..

ليهتف اه بطل الروايه هتحسي بيه وتحلمي بيه مش كده..

لتخجل َلا ترد ليهمس ليال.. يا ريت دنيتك يبقي فيها قاسم

لتنظر اليه وتسرح ليقترب منها ليهمس يا ريت قاسم تنامي َتحلمي بيه..

لتهمس احلم بيه..

ليهتف وينظر اليها نظره سحرتها.. هتحلمي بقاسم مش كده

لتسرح وتقول.. اه هحلم بيه..

ليمسك يدها ويقبلها.. لا والله كده كتير انا هنحصر كده ليبتعد ويهتف... ليال ليال..

لتنتفض هاه ايه فيه ايه

ليهتف.. فيه نار والله .. الدنيا ولعت

لتنتفض وتلتفت فين فين لتكلبش في يده..

ليضحك يابنتي بقه.. ليتلمس يدها اهدي مفيش حاجه

لتننهد اخص عليك رعبتني

ليهتف ولا اقدر ابدا.. دا مافيش الا ليال واحده في الدنيا تتشال في العين..

لترتبك... وتهتف طب سلام بقه. 

ليهتف ليال دقيقه ليقترب ويرفع يديه ويلمس شفتيها ويزيل الايس كريم لتشهق ليهمس ايه براحه كنت بشيل الايس كريم اسيبك يعني تنزلي كده   لترتبك وتحمر ولا تنطق. وتركته ونزلت مسرعه وهو مبتسم. ليرفع اصبعه ويقبله دا لمسته قمر وهو قمر سلام يا كتكوت.. مزه بس لسه ماخرجتش من عالم الرويات.. وجالك اللي يخرجك يا عسليه انت يا قمر.. وابتسم وشغل الاغنيه مره اخري وقاد العربه وهو يدندن بصوت هامس..

*******

دخلت كارما علي ايان وظلا يتناقشان وهو ييوجهها بشده وهيا تجلس بجواره كالطفله الصغيره  لتسرح به وتظل تهيم به ليكمل حديثه ويحاول ان يسالها ليجدها سرحانه لا تبالي بما يقول ليغ*ضب بشده ويصر*خ مما جعلها تنتفض ليقول انا قاعد معطل نفسي عشان الهانم وانت سيادتك مش مركزه وعندنا اجتماع. ليرمي الورق علي صدرها لتبهت من فعلته وقام.. انت واحده مدلعه انا مش عارف ايه البلوه اللي جدي بلاني بيها.. ايه يا هانم سرحانه في ايه انت هنا ليه مش عارف..

لتحس بوجع لتنتفض لاول مره وتهب لتصر*خ به ليبهت فهيا لم تفعل ذلك من قبل ولكنها قد طفح كيلها لتقول.. انا هنا زي زيك بالضبط و ليا هنا زيك واكتر انت ابن نعيم وانا بنت شاكر  يبقي ماتتفرعنش كده وعامل عليا جَميله وبعد كده تخلي بالك من تصرفاتك معايا مس هقبل ابدا كده وحدفت الورق علي صدره والتفتت واتجهت لتخرج...

ليقبض علي يدها لتبهت من عينيه فكان مشتعلا.. ليقترب منها ليهتف بغ*ضب.. انت تكلمي ايان الحديدي كده انت واعيه لحالك انت اتخبلتي يا بت انت. 

لتصر*خ... بت اما تبتك هو ايه ده. 

ليعت*صر يدها لتصر*خ ليهتف.. لا والله عال والقطه طلعلها صوت.. بقي انت تعلي صوتك انت اتجننتي. 

لتهتف.. اوعي بقه ايدي وتنزل دموعها...

ليهتف.. ايدك دانا هفر*تك دماغك  انت اعتذري لاطلع روحك. 

لتصر*خ اوعي بقه ايدي هتتكسر.

ولكنه شدها اليه ليهتف بانفعال.. يمين بالله لاكون مرقدك في المستشفي لو اتكررت. 

لتهتف والدموع تسيل.. اوعي خلاص بقه اسفه ابعد بقه..

ليتنهد ويدفعها بعيدا لتخرج مسرعه والدموع تسيل من عينها.. ليحس بغ*ضب من مرأي دموعها ليهتف.. ناقص قرف وشغل عيال انا.. عيله صغيره وكل شويه تعيطلي.. دا حاجه تقرف بقه.. 


تجهز  اجتماع كبير مع احد الشركات وكان الجد وايان يجلسون وكارما تجهز للاجتماع وكان صاحب شركه المجد شاب في الثلاثينات  منذ ان دخل وهو لم يرفع عينه من عليها وايان قد لاحظ ذلك فاشتعل غض*با وهو لا يعلم لماذا يتملكه الغضب لتقوم كارما وتبدا في الكلامه وشرح المخطط التنفيذي للمشروع وعينا مراد تلمع باعجاب وبعد ان انتهت وبدا المدراء في الانصراف قام مراد واقترب من كارما ومد يده لها لتسلم عليه لياخذ يدها ويقبلها ويقول.. بجد مش لاقي كلام يعبر عن اعجابي بشغلك.. فعلا كفاءه َو جمال. 

ليهب ايان غاضبا ليقترب ويقول.. كفاءه ايه بس دا عيله ماتخرجتش لسه. 

ليرفع مراد حاجبيه.. عيله ايه بس..  كارما هانم حاجه سوبر دا انا ماقبلتش زيها بجد..

ليكبت إيان غضبه.. طب نتكلم في المهم وسحبه وتجاهل كارما وهيا تشتعل من قله احترامه لها.. لينخرط في كلام مع مراد ليبعده عنها.. 

 ليمر الوقت ويبدا الجميع في الانصراف.. ليقترب منها مراد.. انسه كارما دا الكارت بتاعي اتمني بجد اننا نبقي نسمع صوتك ولو امكن توافقي ابقي نتواصل عشان الشغل..

 لتبتسم وتقول... اوي اوي يا مراد بيه تحت امرك نورت بجد..

لينصرف ليقترب منها ايان ويشدها من يدها ويدخل بها المكتب... مَمكن اعرف الهانم اللي بيتحطلها كروت في ايدها مالها.. انت ماصدقتي راجل يعبرك والا ايه. 

لتنظر اليه بغضب.. انت اتجننت بتقول ايه. 

ليهتف بغ*ضب... بقول اللي شايفه عيله صغيره فاكره نفسها بقت حاجه ومبسوطه بالراجل اللي واقف يبوس في ايدها انت مكانك البيت اعقلي وشوفي نفسك وماتنفرديش قوي. 


لتهتف.. انت ليه دايما عايز تقهرني ليه دايما عايز تقل مني عملتلك ايه يا اخي وانا مابعملكش الا كل خير حرام عليك بقه ودفعته وتركته وانصرفت وذهبت الي الحمام تنتحب.. عيطي هتفضلي تعيطي العمر كله وهو ماهيحس بيكي يا رب تعبت يا رب بحب حمار ولا حاسس بيا اعمل ايه قلبي َواجعني..

اما ايان فظل واقفا غاضبا.. هو فيه ايه مالي غضبان كده مايبوسها والا يتحر*ق بيها تكلمه والا ماتكلموش ايه الهبل ده هيا بس عشان ماتفكرش انها حاجه مش اكتر شوف شغلك ماتشغلش بالك بالهيافه بتاعتها. ماتستاهلش.لينصرف الي شغله الذي لا يفكر الا به وكيف يتطلع ان يذيع صيته كجده ليصبح ايان الحديدي اسم يخاف منه الكل كجده.. تناسي نفسع ومشاعره فقط ليحقق جبروت جده ولكن هل سيظل هكذا ظل الجبروت اما سياتي من يخلع عنه ذلك الجبروت ولكن هل سيكون في اوانه ام ماذا سنري..


#قتلني_ورحل

#حكايات_mevo

البارت الرابع....... 

 كان قاسم في  عمله ليستدعيه جده وكان غاضبا.. ليقول وبعدهالك يا قاسم بيه مش الزفت السنه عدت وسيادتك لابدلي تحت مع الشغالين عندي.. هو ايه انت سقت فيها.. انت من بكره تخش مكتب نعيم انا مش هقعد كده بطولي لا ابن ولا حفيد.. انت هتجلطني ناقصك ايه مش اتهببت اتعلمت واتمرمط سنه كامله ودا اخري انا خلاص عايز ارتاح وحفيدي يخش معايا ويناطح معايا..

ليهتف قاسم... ياجدي انا اه اتعلمت بس لسه شويه لو قعدت جنبك هبقي حفيدك ماليش قيمه انا عايز ابقي قاسم الحديدي اللي مايقفش جنب حد ويستخبي..

ليهتف بدر.. وهتبقي قاسم ز*فت امتي انا جبت اخري انت يابني جايب طباع الغلابه دا منين دانت سيد.. باشا تأمر فتطاع جدك مش قليل جدك الكل بيخاف منه..

ليهتف قاسم... والنبي يا جدي انا ماليش في موضوع السيد والعبيد بتوعك دول بس ليا ان الناس تخاف مني بشغلي يوم ماقعد علي مكتب ابويا اقعد صح ودا اللي ليك عندي..

ليتنهد الجد.. اما اشوف اخرتها.. بس اعمل حسابك السنوسي عامل حفله تخرج بنته هنروح انا وانت..

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ليهتف قاسم... وانا مالي بسي ز*فت وبنته اروح بتاع ايه انا لا بطيقه ولا بطيق البت دي.

ليهتف الجد.. لا هتطيقها دي هتورث ملاين ودي اللي تنفعلك بلاش بقه شغل الشحاتين ده ولم نفسك البت ماهسيبهاش ابدا تطير احنا هنتحد وانت هتتهبب تتجوزها..

ليصرخ قاسم باندفاع لم يعمل حسابه ليقول.. اتجوز مين انا مش هتجوز الا اللي بحبها انت فاكرني ايه لعبه في ايدك..

لينظر اليه بدر فهو رجل حويط وذو باس ليقول.. انت بتحب يا قاسم.. طب وماله لو حاجه كبيره هاتها وانا اجوزهالك انا عايز عيال وخلف عايز عزوه انت فاهم..

ليرتبك قاسم ويقول.. احب ايه بس انت سايبلي فرصه.. بس جواز من البت اللي شكل البرص دي مش هيحصل..

طل جده ينظر اليه وتيقن ان حفيده به شيئا.. ليهتف عموما دا كلام سابق قدامك بالكتير كام شهر وتيجي تترزع مكانك والعالم كلها تعرف انت مين وابن مين ودا اخر كلام..

ليخرج قاسم غاضبا لانه لاحيله له في تصلب جده وجبروته وهو ما زال يافعا..

لينهش القلق قلب الجد ويقول.. مش مرتحالك يابن نعيم ليرفع السماعه ويهتف جمال اسمع انا عايزك تشفلي قاسم بيعمل ايه من ورايا واياك تحسسه بحاجه..يا خوفي يابن نعيم انت حد يضحك عليك ويلعبلك في عقلك مانت اهبل.. لااا ساعتها انهش قلب اللي يقرب منك انا مخطط ليك ولاخوك كل حاجه تمشي بالمسطره.. لو هدوس عالدنيا بحالها بس خططي تمشي امبراطوريه الحديدي تمشي غول السوق قاسم نعيم هيجي . ..

خرج قاسم والغضب ياكله.. عايز يجوزني بت بارده ماعندهاش لا دم ولا اخلاق.. ليتذكر ليال.. طب والقمر اللي خد قلبي اسيبه.. تسيب مين يا قاسم انت عبيط.. البت بروحك تسيبها دانت قابلتها مرتين ورشقت جواك امال لما تكلمها وتبقي بتاعتك.. ليال ماهسيبهاش لصنف راجل يبصلها مش اروح اجيب واحده مبصوصلها من خلق الله.. ليخرج تليفونه ويتصل بها وما ان رات اتصاله لترتبك.. هو بيتصل ليه ماكنا لسه مع بعض.. لتفتح وتقول بلهفه.. قاسم خير فيه ايه انت كويس كنت قلتلي ان قلبك تعبان..

ليشعر بسعاده انها قلقه عليه.. ليهتف والله قلبي ماعدش معايا...

لتقاطعه طب ليه يا قاسم تسيب نفسك والنبي لازم تتعالج...

ليهتف.. ماقدرش ماسيبش نفسي وربنا ومش عايز اتعالج دانا عايز اكتر والله..

لتحس بالوجع.. لا يا قاسم ربنا كبير وكل حاجه وليها علاج وماتياسش كده واحنا جنبك..

ليهتف.. بجد يا ليال هتبقي جنبي..

لتشعر بالحرج وتقول... اه طبعا انا وماما معاك علي طول انت بس تتعالج.. والنبي يا قاسم تتعالج ماتوجعش قلبي...

ليحس انه طاير بعيد ليقول.. ماعاش اللي يوجع قلبك بس بصراحه من غير زعل انا لا تعبان ولا حاجه انت االي فهمتي غلط وتقريبا بتفهمي كل حاجه غلط..

لتقطب قليلا وتحس بالراحه ولكنها اغتاظت منه... طب وبتعمل كده ليه انت عقلك فيه حاجه توجعلي قلبي ليه انا دلوقتي عملتلك ايه هو حد بيبشر علي نفسه ..

ليهتف... طب براحه طيب والله اصلك كنت مابتنطقيش وحبيت احنن قلبك عليا شويه وتتكلمي...

لتقول... تحنن قلبي هو انا كنت قاسيه  معاك دانا ماعملتلكش حاجه حرام بجد..

ليهتف.. قاسيه ايه بس دانتي حاجه تانيه والله.. بس خلاص بقه طب يا ستي ادعي علي نفسي اني..

لتقاطعه.. بس بس بعد الشر عنك بطل والنبي..

لييسعد ويقول بحب.... ايه خايفه عليا ممكن اعرف ليه..

لترتبك وتقول.. لا مش خايفه.. لا خايفه.. قصدي يعني مش بحب حد يجراله حاجه وحشه..

ليهتف.. حد.. هو انا حد.. لا يا ليال انا قاسم.. وقريب هبقي حاجه اكتر من قاسم كمان..

لتخجل ولم ترد عارف هتسكتي كل اما بنطق كلمتين تسكتي لما هنقهر.. اقلك سلام بقه يا قمر اروح اقول لمامتك علي اللي اتفقنا عليه..

لتسعد بشده وتهتف بسعاده اه والنبي قلها قلها عشان توافق.

ليقول... ولو وافقت هتنبسطي..

لتقول بلهف اه والله هنبسط اوي..تسمع ضحكته فتحس بالحرج وتقول.. اصل.. اقصد يعني عشان هتساعدني وكده..

ليبتسم.. والله انت عسليه..

لتتنهد وتصمت ليهتف ليال كنت عايزك تفتحيلي قلبك حاسك مالكيش اصحاب انا انفع.

لتندفع... اه تنفع والله اوي.. لتتراجع.. اقصد يعني يعني.. انا ماليش اصحاب مابعرفش اصاحب ماما مابترضاش. 

ليتنهد.. اقول ايه بس مدام فاديه مزوداها قوي

لتضحك ليال وتندفع.. ياختاي دا مش مزوداها دا خنقاني ذات نفسي تخيل بجيب روايات محرماني اقراهم وتقعد تقطعلي نصهم وتقلي لا انت لسه صغيره محسساني اني هبله وما عرفش حاجه وانا عارفه كل الحاجات. 

ليضحك... متاكده انك عارفه كل الحاجات.. يا لاتل انت معديه العبط والله. 

لتهتف ساخطه.. انت هتعمل زي ماما والله عارفه كل الحاجات وشاطره واعرف الفك علي صوابعي كده لف.

ليضحك وينفجر في الضحك لتهتف.. انت بتضحك علي ايه. 

ليهتف والله ماتعرفي تلفي قطه.. انت كتكوت صغنن ملفوف في حرير.. بس قوليلي انت لما بتقري الروايات بتتبسطي

لتندفع دانا عايشه جواها دا حياتي بنام احلم بال.. لتصمت فجاه..

ليهتف بايه قولي..

لتهتف بخجل.. هاه لا مفيش

ليضحك مانا عارف مش قلتلك عارف عنك كل حاجه..

لتهمس.. عارف ايه. 

ليهتف.. بتنامي تحلمي بالحصان الابيض والفارس اللي هيجي يخطفك لتتنهد وتصمت ايه مش صح.. يا بنتي بكلم نفسي طب خلاص لو مضايقك اوي كده هقفل. 

لتندفع.. لا والله بس بس... 

ليهتف مكسوفه صح.. مش قلنا هنبقي اصحاب فيه بين الاصحاب كسوف.. لتتنهد ليهتف والفارس ده بقه عايزاه  شكله ايه. 

لتتنهد. وتسرح وتغمض عينها عايزاه حنين وطيب وبيحبني وكيوت كده ويقلي كلام كلو علي طول وياخدني ويركبني الحصان ويطير بيا. 

ليهمس.. دا هياخدك مش بس يطير دا هياخدك ويدوب فيكي.. ليال انت طيبه اوي. 

لتهمس... هو كمان هيبقي طيب ما ربنا قال الطيبون للطيبات وانا هبله صحيح بس طيبه وقلبي مليان خير واللي هحبه هديه الخير اللي جوايا. 

ليهتف... بس كده مش عايزاه بقي غني وعنده قصَر البنات بتحلم بكده. 

لتضحك .. غني وقصور منين يا حسره انا اخري ابو قرش وابو قرشين. 

ليهتف... مين قال دانت تتاقلي بالد هب. 

لتهتف... دهب ايه بس انا عمري مافكرت في فلوس ولا حاجات من دي انا بفكر. فيه وبس مشاعره وبس وازاي هسعده انا مستنياه بس يجيلي وهبقي كوبسه خالص معاه. 

ليبتسم... هتبقي كويسه ازاي. 

لتتنهد اولا هسمع كلامه واقول حاضر وطيب ماللي بيحب بيسمع لحبيبه. 

ليهتف... كل كلامه. 

لتهتف... اه عشان ما زعلوش ماستحملش يزعل انا لما حد بيزعل مني بتوجع قوي. ثانيا بقه كل اللي اتعلمته في الروايات هعمله. 

ليضحك.. طب ماتديني فكره

لتهتف... لا بقه ماينفعش

ليهتف ايه حاجات عيب. 

لتشهق... لا والله ماما بتقطع كل العيب انا مش بقرا كده. 

ليتنهد... اقول ايه امك هتخليني انقهر والله

لتهتف... ليه تنقهر.

ليهتف... عشان القفله كده كتير يا ليال. 

لتتنهد... مش عشان ابقي مؤدبه يا قاسم  يعني وانتو انتو الرجاله بتحبو البنت المؤدبه. 

ليتنهد.... اه بنحبها بس مش المكبوته يا ليال انا حاسس اني بكلم بنت اختي. 

لتقطب... ايه بنت اختك قصدك ايه اني عبيطه وصغيره

ليضحك.. لتغضب وتصمت ليتنهد لا انا اقدر اقول كده.. ايه ساكته ليه.. لم ترد عليه كانت غاضبه ليضحك لتهتف ساخطه بتضحك علي ايه انا مش عبيطه. 

ليهتف... طب خلاص حقك عليا مش هقول تاني كده. 

لتهتف... بطل تقول كده هزعل منك الله انا مش عبيطه والله وبعرف حاجات كتير بطل. 

ليتنهد حاجات كتير.. دا غلب والله.. ليهتف طب خلاص هبطل بس بشرط توعديني انك ماتقفليش علي نفسك معايا وتفتحي قلبك وانا هحاول اخليكي تعرفي حاجات لازم تعرفيها. 

لتندفع... بجد با قاسم هتعلمني  طب موافقه علمني ابقي بنت زي البنات كده وشاطره انا مابعرفش اتكلم كلمتين اعمل ايه بس. 

ليتنهد... الله يسامحها بقه الست الوالده بس اطمني قاسم دخل حياتك َمش هيسيبك كده وهتبقي ليال تانيه علي ايد قاسم. 

لتتنهد وتهمس... اه والنبي نفسي ابقي زي البنات. 

ليهتف عمرك ماهتبقي زيهم انت في حته تانيه جنيه ملفوفه بسحاب وغيوم ماحدش شافه لسه وانا خلاص دخلت معاكي الغيوم دي واوعدك هاخد بايدك ونبقي سوا.

لتتنهد ماشي يا قاسم.. بس هتعبك اصلي هبله

ليهتف... والله انت تعباني من غير حاجه امال لما اعلمك دانا هعلمك علام يا. فرحه قلبي القمر ده هيتعلم وينور علي ايدي. 

لتقول... طب سلام بقه وتقفل الخط من حرجها لتصدح ضحكته. انت مش بس عسليه دانت قشطه بالمربي في علبه قطيفه متبرشمه.. يا رب عدي الايام هموت واشوفها... ليذهب الي فاديه ويقنعها انه سيحضر كتبا لليال ويعطيها لها ويشرح لها علي التليفون لتتجهز قبل الدراسه لتسعد فاديه بذلك ولم تكن تعلم انها بذلك اهدت ابنتها وقلبها لقاسم ليغرز بداخلها مشاعره ليسقيها شيئا فشيئا ليقربها قاسم وتتفتح مشاعر تلك الجَيله علي يديه. 

*********

استدعي ايان قاسم ليتكلم معه لياتي اليه قاسم وتدخل عليهم كارما.. لتهتف حبيبي يا قسومه يلللي شارد لوحدك كده..

ليهتف ايان بغضب ماتبطلي بقه دلعك الماسخ ده.

. لتقطب حاحبيها.. وتتمتم عيل بومه بس بموت فيه عبوشكلك. 

ليهتف قاسم.. ايه يا عم مالك منشيها كده دا كوكو العسليه بتاعتنا..

لتهتف قول يا قسومه والنبي فيه ناس جبلات مابتحسش. 

ليهتف.. طب اطلعي منها وهيا تعمر.ليلتفت لقاسم.. ايه يا ابني هتفضل راقد تحت في قسم الهندسه مكانك موجود يا حبيبي مكتب بابا مستنيك.. قاسم انت الشركه مستنياك انا يا حبيبي مش همسك المجموعه الهندسيه والتجاريه انت عارف ان المجموعه كبيره وانا عايز حد جامد وجدي بدا يفلقس ما بيعوضش وانا المجموعه الهندسيه انت حقك تشيلها انا عارف انك عايز تتودك بس يا حبيبي كده كتير. 

ليهتف.... والله يا ايان انا ناوي وناوي اشيل بس اقعد مكاني املاه الهندسه غير يا حبيبي انت شخصيه جباره وتجاري بالفطره انما انا لازم اتمحط عشان اسد والا اخد المجموعه وانزل بيها الارض..

ليهتف ايان.. طب يا حبيبي بس ماتطولش علينا انا شايل عنك كتير وحايش جدك انت اخويا وحبيبي ومكانك جنبي..

ليهتف قاسم ربنا يسهل.. وقام تركهم..

لتظل كارما تنظر الي ايان بحب لتاتي في بالها فكره.. لتهتف بقلك ايه يا ايان ورق مراد بيه لسه فيه ناقص شويه حاجات انا هروح الشركه اخلصهم مش هيعترض دا عسليه ومز وقمر. انا هخليه يمضي من سكات واستدارت

 ليشتعل ذلك الذي سمع كلامها ليهب ويلحقها عند الباب ليقول.. انت ايه اللي مز وزفت علي دماغك ماتحترمي نفسك انت جايه تشتغلي والا تشقطي.. ومرواح هناك ماهتروحيش ويلا غوري من قدامي بدل ما اطلع روحك..

لتنظر اليه بغ*ضب.. ايه قله ادبك دي مين اللي تغور ماتحترم نفسك لتنظر اليه وتربع يدها وماله مراد اما اشقطه صاحب شركه وغني وابن ناس  وحته سكر ومعجب بيا يبقي ايه المانع يا اخويا..

ليمسك يدها ويشد*ها بع*نف.. نهار ابوكي اسود انت اتخبلتي يا بت بتقوليها عيني عينك قدامي عايزه تشقطي الراجل ليه مقعده قرني.. متسابه علي بعضك..

لتهتف بدموع.... وتقول ايدي يا اخي منك لله.. ايه زعلان ليه هو اللي تعوز تتجوز يبقي حرام..

هنا لم يستطع ان يتحكم في نفسه وانقض عليها ومسك دراعها ولواه لتصر*خ.. بقي عايزه تتجوزي.. العيله اللي في البيضه عايزه تتجوز.. دانت ليلتك طين والله لعلمك تلمي حالك وعينك ماتبصش لراجل تاني...

لتهتف... والله انت مجنون سيب ايدي مالك بيا

. كانت تصر*خ ليدخل الجد لتهتف الحقني يا جدو

 ليقترب.. ايه يا ابني دراعها هتكسره ليفلتها لترتمي في حضن جدها وتصر*خ.. قله يخليه في حاله َمالوش دعوه بيا انا بقولك قدامه.. عيل رخم وبارد لتندفع للخارج وهيا تبكي لينظر اليه الجد بخبث وهو يري ايان مشتعلا ليهتف ايه يا ابني انت بتاكل في البت مالك بيها. 

ليصر*خ.... الهانم عايزه تشقط مراد بتاع شركه المجد وتتجوزه. 

ليبتسم الجد.. طب وفيها ايه بت حلوه والواد يشرح دا مكسب. 

ليبهت ايان ولا يعرف ماذا يقول..ليهتف.. انت هتعوم علي عومها دا لسه صغيره وماخلصتش تعليم والا عشان اشتغلت هتفجر بقه. 

ليهتف الجد بقوه.... لا عندك كارما مايتقالش عليها كده.. و ومش عشان انا طالقك يبقي تطيح علي بدر الحديدي.. بس عموما  كارما اللي هيتقلها دهب هيشيلها..

ليهتف ايان بغضب... عايز  تجوزها المسخوط ده يا جدي.. هتمشي كلمتها عليك هيا تبص للرجاله واما اتكلم يتقالي كده. 

ليهتف الجد.. اهدي بس وانا هريحك ولو انك انت مش عارف انت عايز ايه.. ماتخليش قوتك تتجبر علي اقرب الناس.. فوق لافوقك.. بس عموما ليك روقه يابن نعيم واحد طايح والتاني اهبل.اعمل ايه خلفه هم وتركه وانصرف ليقف ايان ياكل نفسه.. عايزه تتجوز الهانم الاهي تتجنزي يا بعيده... 

*******

عند قاسم.. بدا قاسم في اقتحام قلب تلك البريئه التي لا تعرف من الدنيا الا جمالها ولم تري قبح الدنيا وبشاعتها لتكون طفله في هيئه انثي تبدا تعلم مشاعرها علي يد ذلك المحب الذي وقع صريعا لها.. فكان يتغلغل بداخلها بهدوء حتي لايفزعها وتخاف منه.. كان يريدها ان تلتصق به لا شعوريا ويخطط ان تكون له في النهايه.. كان يفتح معها الكلام ليبدا بشرح بعض الصفح من الكتب ليكمل بقيه المكالمه في محادثتها ومشاكستها وهيا تستجيب ببراءه حتي تشبعت من كلامه واصبح ادمان لها فكانت علي مدي الشهر تنتظر مكالمته بحب شديد لتحس ان بها شيئا غريبا وانها تريد دايما ان تسمع صوته وتتلهف عليه ولو تأخر عليها تحس ان قلبها يؤلمها...

اتصل بها قاسم فكان هو دائما الاتصال وكانت تتلهف عليه ليمر الوقت بعد ان شرح لها ليهتف.. ليال كنت بسالك خلصتي روايه قاسم..

لتتنهد َتشعر بالخجل فكانت روايه مليئه بالمشاعر لتهمس اه خلصتها.

ليهتف.. طب ايه حلوه.

لتندفع.. اه فظيعه

ليضحك.. عجبتك يعني طب كويس ايه اكتر حته عجبتك انا كمان قريتها.

لتتنهد اكتر حته عجبتني لما قاسم قال لحبيبته انه عايز يتجوزها.. فظيعه قاسم ده حنين اوي..

ليتنهد... اه حنين كلهم كده والله بس انت تقريبا مش واخده بالك.. ليهتف ليال قاسم لما زعل البطله وبعدت عنه مش كتير اللي عملته والا حقها.

لتهتف.. بص انا مش عارفه بس انا لو بحب مش هبعد كده ممكن ازعل يوم يومين بس مش هقدر ابعد مش هعرف اعيش انا اللي بحبه مابعرفش ابعد عنه اموت

ليهتف.. صحيح يا ليال لو  اتعلقتي بحد مش هتبعدي.

لتهتف.. لا والله ماهقدر قلبي يقوم واجعني خالص.

ليتنهد.. وهو مش هيوجعلك قلبك

لتهتف هو مين..

ليقول.. قاسم.. قصدي بطل الروايه اللي هتقعي معاه. لتتنهد وتصمت ليهتف انت قرتيها كلها لتهتف اه ليقول وماما قريتها.

لتهتف بخجل.. لا مانا اتكسفت اقلها انك جايبلي روايه.

ليندفع... يعني قريتي كله اللي فيها....ميفو ميفو 

لتهمس... اه قريت

لينسعد.. يا فرحك يا قاسم البت قرت حاجات.. ليهتف

طب يا ليال يعني اخر مشهد في الروايه عجبك..

لتحس نفسها مشتعله ولا تنطق ليضحك شكلك سورقتي فيه مانت صغننه َمابتعرفيش حاجه 

لتندفع.. لا مش صغيره خلاص والله وقريته كله وهو ماسكها وبيحض... لتصمت فاجاه

ليهتف... ايه ايه قولي والنبي

لتهتف بخجل... لا خلاص بقه.

ليهتف مكسوفه مني داحنا بقالنا شهر بنتكلم وانا بعلمك مش انا بقيت استاذك وصاحبك هتخبي عني

لتهمس اخبي ايه بس.

ليهتف... ليال انا عايزك تتدردحي شويه عشان الناس ماتبعدش عنك انا عارف وانت خام قوي لازم تقري وتقولي اللي جواكي ماتكبتيش نفسك عشان لما تحبي حبيبك مايتخنقش

لتهمس بحزن.. انا هخنقه صح عشان عبيطه انا عارفه

ليتنهد... وانا فين مش قلت هعلمك بس تسمعي كلامي

لتهمس.. حاضر والله هسمع كلامك كله عشان مابقاش عبيطه. 

ليضحك ويهتف طب لما قاسم حضن البطله حسيتي بايه.

لتصمت بخجل لتهتف مش عارفه

ليقول انبسطي.. لتهتف.. امم يعني

ليقول عارف انك مكسوفه بس لازم تعرفي ان الحب مش كلام وبس عشان ماتخافيش لما تحبي

لتتنهد وتهتف.. طيب هتعلم.. 

ليضحك ويهتف.. والله انت عسليه انت كله حاضر كده

لتهمس.. مش انت صاحبي وبتحبني.

🌿 أستغفرك وأتوب إليك 🌿

ليهتف بوله... اه والله اوي.

لتقول طب مش هتأذيني انا عارفه.. لتهتف مش كده يا قاسم مش هتأذيني. 

ليتنهد... ولا عمري اقدر امس شعره منك انت دخلتي في حته مش هتخرجي منها

لتهمس دخلت فين... 

ليهتف.. هقلك بس مش دلوقتي اهم حاجه قلبك ده يبقي مفتوح ليا.

لتضحك.. طب يا سيدي انا فاتحه قلبي زي الكتاب اكتب ما بدالك. 

ليهتف.. هكتب يا ليال وماحدش هيكتب الا انا وهملاه صدقيني وهتعرفي قريب قوي اني مليته ومليته بالقوي. 

لتتنهد.... يا رب يا قاسم تملاه انت حد طيب وكويس اوي.

ليهتف.. طب مش هنكمل قاسم عمل ايه بعدين

لتشتعل وتهتف.. لا عيب عيب بقه دا مش مؤدب

ليضحك والله طب اعمل فيكي ايه.

لتهتف.. قاسم انت عايزني ابقي مش مؤدبه ماما لو عرفت هتطين عيشتي

ليهتف.. اه ماما.. اقول ايه..

🌿اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد 🌿

لتهتف.. اسكت كنا في عيد ميلاد بنت صحبتها 

واتخانقت معاها وكان يوم

ليهتف... ماحكتليش يعني

لتضحك.. احكيلك ايه ماما نزلت زعيق فيا وانا مش فاهمه هيا بتزعق ليه وقهرتني. خاصمت صاحبتها بسببي

ليهتف.. ليه عملت ايه..

مفيش كنت واقفه في البلكونه وشادي ابن طنط هو كبير يعني مش صغير بقله يا ابيه قالي يا ليال تعالي المكتب اوريكي  روايات عارف اني بحب الروايات ورحت معاه وشالني وطلعني عالسلم اجيب الروايه من فوق وطلعت وفضل يقلي اتاخري يمين شمال لحد ماجبت الروايه بس وانا نازله عمل حاجه غريبه قلتها لماما مسك السلم هزه وقعت خدني َنزل بيا عالارض وماما دخلت زي المجنونه شالته من فوقي والله هو ماعملش حاجه دا ابيه شادي طيب اوي وماما نزلت صريخ فيا  وقعدت اعيط كتير وانا ماعملتش حاجه والله كنت بجيب الروايه. ليظل قاسم صامتا فتره لتهتف قاسم انت نمت.

ليهتف.. لا قاسم انشل وانقهر والحسره خلصت عليه ليصر*خ انت معاقه.

لتبهت.. ايه في ايه..

 ليهتف اقفلي يا ليال اهدي واكلمك ليرز*ع التليفون ليهب.. اه يا وسخ يا زباله اعمل ايه اعمل ايه والع منك لله يا فاديه مربيه حَماره مابتفهمش يا نهارك اسود ابيه دا ابيه هاص وبص َشبع بص وتاخري يمين وشمال.. هنجلط اعمل ايه الشلل هيخلص عليا.. يهز السلم وياخدها في حضنه بيحضن  الزباله والوليه تشيله من فوقها ودي تقلك ابيه طيب منك لله طب اعمل ايه اقوم اشوفه فين اقتله بتبص علي حاجتي يا نجس البت هبله يا نهار. اسود لا مش هبله.. متخلفه ويمين وشمال قلبي هيقف لا ومش فاهمه امها بتزعق ليه.. ليه يا فاديه تعملي في بنتك كده دا لو حد حسس عليها ماهتفهمش.. يا ربي عالسواد اللي هتشوفه يا قاسم

كانت ليال تجلس حزينه.. ايه ده هو بيصرخ ليه هو كَمان هما كلهم بيصرخو فيا الله انا ماعملتش حاجه. 😳😳😳

ليتصل بها لترد لتظل صامته ليهتف ايه مش هتردي

لتهتف.. لا مخصماك انت وحش

ليتنهد بغلب.. لا هو غلب َرشق فيا.. ليتنهد خلاص حقك عليا

لتهتف يا قاسم ماتعملش زي ماما بتصرخ بس. مش بتقلي ايه الغلط وتقلي ابعدي عنه وخلاص وانا مش فاهمه ابيه شادي طول عمره طيب وبيحبني وبيحضني كتير. 

ليهتف بقهر. ليال ابوس ايدك كفايه عشان هقوم اجيب شادي من مصارينه اخلص علي امه

لتهتف ماتبطل بقه فيه ايه

ليهتف.. اسمعيني كويس.. من هنا ورايح مفيش جنس راجل يقرب منك فاهمه لا قريب ولا بعيد ولا يقلك اعملي حاجه الا اما تقليلي او تقولي لوالدتك ليال دا مش هزار وتسمعي الكلام مش كل الرجاله كويسه ممكن يكون بيقرب قله ادب

لتشهق.. ايه ايه يعني ابيه شادي كان عايز قله ادب

ليهتف.. ابيهك طين زباله ونجس ولو اعرفله مكان كنت رحت دشملت وش امه.. ليال الكلام ده جد وجد اوي مفيش جنس راجل يقرب منك حتي لو مين فاهمه بينكو مسافه واياك اياك حد يطلب منك تطلعي سلالم هو تحت فاهمه

لتهتف ليه ماساعدش

ليصرخ. لا ماتتزفتيش اياك والله ماعت اكلمك

لتهتف مندفعه.. خلاص خلاص.. مانا مش عارفه ليه

ليهتف باندفاع... عشان بيبص عليكي من تحت بقله ادبه

لتشهق وترمي التليفون نهار اسود وتبدا بلملمه نفسها ايه ايه ابيه شادي عمل فيا كده بص عليا عيب ليه قليل الادب كده طب ايه همو ت لتظل تنظر للسماعه لتاخذها ليهتف انت رحتي فين سورقتي يا رب اعمل ايه ليهتف ليال انا بقلك عن اللي حصل وامك زعقت ليه بس الست الوالده بتزعق بس المفروض تقلك ليه بس عموما انا من هنا ورايح ماهسكتش عليكي وانت كده ليال من هنا ورايح هنتكلم في حاجات لازم تعرفيها وماتقوليش عيب وبتكسف ليال انت كده خطر علي نفسك بالله عليكي انا حاسس اني هنجلط

لتتنهد... خلاص خلاص والله مافكرت في كده ليه كده دا وحش عيب والله. 

ليتنهد.. . اقول ايه بس.. طب يا ليال خلاص اوك

لتنهد... اوك يا قاسم انت طيب قوي وشاطر وانا من ايدك دي لايدك دي.

ليتنهد والله نفسي يا ليال بس الصبر لما اطول ده هبقي مشلول او مجلوط. 

لتضحك خلاص بقه ماتقلبهاش دراما انا هتعلم والله اللي  يقرب مني هصرخ ايه رايك

ليضحك اه صرخي وانا هلطم.. يا بنتي بقه.. 

انا نفسي تتعلمي وتبقي بنت ناصحه كده مش هبله والله انت طيبه بزياده ودا خطر. لتتنهد حاضر يا قاسم هعمل كل اللي تقول عليه.

ليهتف.. انت واثقه فيا اوي كده مش خايفه مني.

لتندفع لا والله دانت خلاص بقيت كانك نفسي انا حد ما يثقش في نفسه

ليهتف نفسك انا بقيت نفسك.. يعني انا بقيت روحك يا ليال.

لتهمس يعني حاجه كده انت بقيت قريب خالص وبثق فيك. 

ليهتف وانا طول عمري هبقي اد الثقه دي االي تدخليه جواكي وتديله ثقتك لازم يبقي ادها..ليظل يشاكسها وهيا تضحك ليبدا في تلقينها بعض دروس الحياه حتي تحفظ نفسها من شرور البشر الذي ما ان يجدو تلك البراءه حتي ينهشو فينا لتمر الايام وليال قد انغرزت غرزا في قلب القاسم وقاسم اصبح لها النفس   وهو لا يكل عن اخذ روحها وسحب نفسها لينغرز بداخلها ويصبح هو النفس 

 اما هو فبعد مرور ذلك الشهر ادرك انه تمكن منها ليسعد بقوه ولكنه اراد ان يتغلب علي ذلك الخجل الذي يعيقه دائما في محادثتها ويضع حدودا لكلامه معها ليمر اكثر من يوم ولا يكلمها كان يتجلد حتي يحصل منها علي رده فعل تشبعه وتؤكد له انه انغرز بداخلها.

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

 اما تلك الاميره فكانت في حاله بائسه.. هو مابيتكلمش ليه انا مخنوقه هو انا ضايقته في حاجه.. طب انا عملت ايه تلات ايام بحالهم انا مش عارفه موجوعه اوي وهموت واسمع صوته ونفسي اشوفه.. لتنزل دموعها وتبكي.. ايه يا ليال مالك انت الراجل مش ملزم يكلمك انت مالك عامله كده.. لتجهش بالبكاء .. مش قادره هموت واسمع صوته وحشني اعمل ايه طيب اكلمه.. لا عيب كده هيقول ايه كانت تنتحب في صمت حتي لا تحس بها والدتها.. ليصدح تليفونها اخيرا لتري اسمه لتفتح بسرعه وهيا تشهق من البكاء لتقول.. بقلمي ميفو السلطان ❤️🌛


#قتلني_ورحل

#حكايات_mevo 

البارت الخامس...1

كانت ليال منهاره من بعد قاسم فقد تغلغل بداخلها ليصبح لها النفس اراد ان يخرج منها ردة فعل تشبع مشاعره َتبين له تعلقها به ليغيب ثلاثه ايام لتنهار بقهر وما ان عاود الاتصال بها حتي رفعت السماعه بلهفه.. 

انت كويس انت فيك ايه..

اما هو فقد انخلع قلبه من لهفتها ليهتف.. بس بس بتعيطي ليه.. بس اهدي طيب.. مالك عامله كده..

لتهتف ببراء.. كنت قلقانه عليك ليكون جرا حاجه اصلك يعني ما اكلمتش بقالك ايام.. هو فيه حاجه حصلت..

ليهتف بحب.... طب ممكن تهدي الاول.. ها هديتي..

لتهمس... اه بقيت كويسه بس انت كويس والنبي قول..

ليهتف بحب.. كويس ايه بس ماتبطلي والنبي حنيتك دي يا قلبي كويس والله كويس..

لتهتف مسرعه... امال مابتكلمنيش ليه انا زعلتك في حاجه.. قصدي.. قصدي.. لا يعني براحتك ماتتكلمش بس كنت خايفه اكون عملت حاجه تضايقك..

كان هو في قمه سعادته كان يمتلك من المكر والخبث مايجعل تلك البريئه تقع في هواه ببساطه ليقول.. انا اسف بس والله حصلي مشاكل جامده انا اقدر ماكلمكيش وزعلتيني ايه بس دانا قلبي بيفرح كده لما اكلمك..

لتهتف... بجد يا قاسم..

 ليقول بحب.. بجد يا روح وقلب قاسم يا واخده عقل قاسم ..

لتشهق وتحس بالدماء تتصاعد وتقفل الخط بسرعه.. ايه ده هو بيقول ايه بجد اللي قاله ده..

اما هو فضحك عندما قفلت الخط.. تقريبا علي بال ماقلها بحبك هتكون سورقت وفرفرت طب دي هحب فيها ازي ومابتستحملش كلمه. ليتصل مره اخري لينتظر.. البت مابتردش هيا سورقت والا ايه.. كل ده من كلمه... لا كده هتعب اوي دا لفل بعيد علي ماوصل اكون انا اللي فرهدت.. لتفتح الخط وتصمت ليبتسم ويقول.. ايه هتسكتي كده كتير...

لتهتف.. اقول ايه مش عارفه. 

ليقول... اي حاجه تهديني شويه.. ليال انت بقيتي عندي حاجه كبيره اوي... ليال... يا بنتي انا كده هقعد اتكلم لوحدي.. يا لهوك يا قاسم طب خلاص طالما مش عايزه تكلميني..

لتهتف مسرعه.. لا لا عايزه والله..

ليقول بحب وانا كده كفايه عليا اسمع لهفتك دي وكلها يومين وتخشي جامعتك وساعتها هشوفك.. ليال.. اول يوم هتلاقيني قدامك مستنيكي عشان تبداي دنيتك الجديده وانا معاكي.. عارف هتسكتي بس اوعدك هعلمك ازاي تردي عليا مانا مش هطق لوحدي كده وانت ساكته واكيد محمره وهموت واشوفك..

لتقول.. لا بقه سلام والنبي وقفلت الخط ليضحك علي حبيبته الجميله الذي يتمني قربها..

دخلت ليال علي اَمها لتقف بجوارها في المطبخ لتهتف ماما انت ازاي عرفتي انك بتحبي بابا.

لتهتف امها.. كنت مافيش يوم ماقدرش ماشوفوش واكلمه لو خاصمني اتوجع واحس بروحي رايحه كنت اقعد مستنياه بس يبصلي ويكلمني. 

لتتنهد ليال... هو الحب حلو صح يا ماما

لتهتف فاديه.. حلو يا قلب امك بكره يجيلك اللي يحبك ويقدرك.. 

لتهتف ليال.. هيجيلي ازاي وانت مقفله عليا. 

لتضحك فاديه الحب ما بيستاذنش الحب قضا تلاقيكي متاخده كده من غير  ماتحسي ونصيبك هيجيلك يا قلب امك

لتهتف... بس انا مابعرفش انطق  ونفسي ابقي زي بقيت البنات هيزهق مني. 

لتهتف.. لو بيحبك مش هيزهق َهيصبر ويعلمك حبه هو صح..

لتهتف.. بجد يا ماما مش هيزهق

لتهتف فاديه.. بطلي بطلي يلا روحي شوفي مذاكرتك ماشيه مع قاسم كويس

لتهتف.. اه قوي دا شاطر قوي

لتهتف فاديه اه ربنا يبارك فيه دا وقعلنا من السما.. للتتنهد وتستدير لتهتف ماما ممكن انزل اشتري شويه حاجات

لتهتف فاديه هتشتري ايه. 

لتقول.. سمعت عن روايه حلوه نفسي اقراها ممكن انزل اجيبها..

لتهتف طب انزلي وهاتلنا بسبو سه وانت جايه انت بتحبيها. لتقبلها ليال وتندفع تلبس ملابسها وتخرج تبحث عن قصتها كانت تدور. وتدور تبحث عنها ليرن تليفونها لتفتحه وتهتف قاسم ازيك..

ليسمع صوتا وهيصه ليهتف.. انت فين

لتضحك في الشارع.. بشتري حاجه..

ليهب من مكانه فين في الشارع اديني العنوان. 

لتهتف ليه..

 ليقول قولي بس

لتعطيه العنوان ليهتف ليال والنبي نص ساعه وهكون عندك معايا كتاب مهم ماشي لتتنهد وتهتف ماشي..

وقفت ليال تنتظره ليمر احد الشباب بجوارها ليقترب ويلف حولها كانت جميله َخجو له ليقترب.. القمر واقف لوحده.. الا انها انكمشت وابتعدت ليقترب طب ماتخافيش كده ماتيجي نشرب حاجه والا اقو ل تعالي اوصلك هبسطك واتسيطيني

لتنظر اليه.. عيب يا استاذ كده امشي

ليهتف.. تعلدي بس هنقضي ليله حلوه والله هبسطك دانا جامد واعجبك. 

لتهتف امشي بقه والله عيب لتنهمر دموعها ليقترب منها كانت ترتعش ليلمس يدها لتصرخ ليضحك كانت ترتعش ليهتف ايه ده مالك كتكوته كده تعالي وانا هخليكي سايحه و نايحه مزه يا بنت ايه يا بت مالك متخشبه كده تعالي والله هنقضي ليله جامده محسوبك مايتسابش تعالي دانا هعلمك تبقي ست بجد بدل هبلك ده..  تعالي هعجبك دانا جامد وهدوس فيكي لتشهق عندما سمعت صوتا مرعبا.. هيا مين يا روح امك اللي هتدوس فيها ليه*جم علي ذلك الشاب ويبرحه ضر*با ويتجمع الماره والرجل يصر*خ وهيا منكَمشه تبكي ليفرقهم الماره والرجل قد اندعس تحت رجل قاسم ليستدير ويشد*ها من يدها ويندفع بها ليدخلها العربه ويصر*خ انت واقفه للزباله ده يقلك ايه. 

لتجهش بالبكاء وتهتف.. مانا قلتله عيب يا استاذ. 

ليشعر بالقهر.. لا والله عيب يا استاذ.. الاستاذ عايز ياخدك ويدوس اروح فين انت ازاي كده

لتننهد وتمسح دموعها اعمل ايه مابعرفش ارد وقلتله عيب كتير وهو عمال بقول كلام مش فاهماه فعرفت انه باينه اهبل. 

ليهتف بحسره.. كلام مش فاهماه هو اللي اهبل برضه يا قهرك يا قاسم

لتهتف وتمسح عيونها.. طب براحه خلاص والله هو عبيط ماتزعلش َجايز اهبل ربنا يشفيه. 

ليصر*خ... مامشتيش ليه من المكان

لتهتف... مانت قلتلي اقفي هنا اعمل ايه

لينظر اليها.. انا حاسس اني هنجلط  والله يعني تسييبه يقل ادبه.

لتهتف.. خلاص بقه انت بتزعق ليه والله مافهمت ولا كلمه ويدوس وبهرس ماعرفش هيهرس ايه بعبطه. الله بطل بقه تزعق ماتزعقليش انا ماحدش بيزعقلي كده انا مش بعمل حاجه

ليتنهد بغلب... تعملي يا رب عالاعاقه  ويدوس ويهرس هرسه قطر.. طب اقول ايه الله يسامحك يا فاديه  ليجلس يحاول ان يهدا وكلام ذلك الحقير يكوي قلبه ليستدير ويهتف تاني مره اي حد يقرب منك امشي ماشي ماتسيبيهوش يتكلم. 


لتتنهد... خلاص بقه انت مكبر الموضوع واحد عبيط خلصنا بقه الله بطل والنبي لتضحك والله دا بتنجان انا بس كت خايفه يمسكني بيقولو الهبل بيضوبو الناس لتضحك وتخبطه خلاص بقه بطل تكشيره والا اروح اخليه يعلمني واسيبك تقعد بقه تاكل رَوحك كده. 

لينظر اليها بغضب لتضحك خلاص خلاص يا سيدي والله يا قاسم ماهخلي حد يعلمني ابقي بنت كويسه غيرك انا واثقه فيك..

ليهتف هو قالك اعلمك تبقي بنت..

لتهز راسها ليهتف لا قالي هعلمك تبقي ست..


ليظل ينظر اليها محصورا... وانت مبسوطه وبتضحكي ليحس انه سينقض عليها يضربها ويذيل تلك الابتسامه البلهاء وخرج من العربيه ظل يدور انا ماموتوش ليه الزباله الواطي لينظر اليها من العربه معاقه والله معاقه اعمل فيكي ايه محصور يا ربي دا قال سفاله الدنيا وتقلي عبيط امال انت ايه دانت السرايا الصفرا هو فيه حد اهبل كده.. مره شادي ومره ده هنشل.. ماكتش اعرف كت عارف اه انك هبله بس مش معاقه ودي هعلمها ايه دي عايز نجيبها من اول ز.. ر... ع طب ايه هحب فيها ازاي دي مانا علي ما. احب واقول هنجلط الواحد عايز حد يلاغيه دا مابتفهمش خالص لا لا والله ماينفع البت لازم تتدردح شويه هتخش الجامعه ازاي دي نهار اسود دا هتقابل وحوش هياكلوها وهيا تتاكل حبيبي يتاكل اكل ليظل يقف اعمل ايه.. ليتنهد ويعود ويجلس صامتا.

لتخرج بعض الحلوي وتعطيه لها لينظر اليها ويرفع حاجبيه ليهتف... ايه ده. 

لتقول ببراءه.. حاجه حلوه عشان ماتزعلش

ليظل ينظر اليها ليهتف.. لا انت تروحي كفايه عليا كده انا خدت اوفر دوز جرعه هتعالج منها شهر.. ليتنهد ويستدير ليال حبيبتي بصي اياك بعد كده تخلي شاب او راجل او حتي سحليه تقرب منك ماشي لتهز راسها وهيا تاكل الحلوي ليظل ينظر اليها ليهتف ليال لتنظر اليه ليقول مانتش عايزه تتمرجحي اوديكي المراجيح بالمره تنبسطي. 

لتندفع... بجد هتوديني المراجيح..


لينطلق في الضحك لتهتف.. انت بتضحك علي ايه

ليهتف بضحك عالغلب اللي هشوفه دانا هشوف ايام علي ماوصل للي عايزه اكون محصور او مهبول.

لتهتف.... وانت عاوز توصل لايه

لينظر اليها ويتوه فيها.. كل حاجه عايز اوصل لكل فتفوته اطولها والله كل فتفوته تااكل اكل..

لتهتف.. انت شكلك جعت يلا بقه روحني وروح كل. 

ليضحك بغلب... والله عندك حق الواحد ميت من الجوع بشكلك ده يا تري لما اكله كله هيبقي عامل ازاي مسورق ولا مفرهد ليضحك مش متخيل والله المنظر.. لتنظر اليه ليهتف عارف والله من غير ماتبصي بس بجد انت مصيبه ليلتفت ويذهب بها ليصلا بالقرب من بيتها لتهتف اسيبك بقه.

ليهتف.. من الحق انت كت بتشتري ايه. 

لتهتف... روايه حلوه اوي لسه هقراها لتضحك بفكر اقراها من ورا ماما. 

ليهتف... يا ريت والنبي ياختي. 

لتقطب جبينها.... قاسم انت عايزني ابقي قليله الادب اخص عليك. 

ليهتف.. انت قدامك اميال واميال وسنين ضوئيه انزلي انزلي كفايه اللي عملتيه فيا.. ليتنهد بس مستنيكي تحكيلي القصه طالما جامده كده. 

لتضحك اوك هشاركك قصصي واحلامي

لتنزل وتتركه. 

ليقف ينظر اليها.. لا يا قلبي دانا هعملك الاحلام دي واقع واحطك جوا قلبي  بس هنجلط والله.. بحبك يا هبله.

*****'

دخل قاسم ليجد جده يجلس ومعه بعض الضيوف ليهتف تعالي يا قاسم اتعرف علي عمك معتز ليتنهد قاسم ويدخل ليجد الرجل ومعه فتاه تجلس وتلبس لبسا مكشوفا ليقطب جبينه.

ليهتف جزه.. سلم علي شهد بنت عمك معتز ليقترب ويسلم عليها ليبدأ بدر في الكلام وقاسم لا ينطق ليقوم بدر وياخذ معتز المكتب ويتركوقاسم مع الفتاه عمدا ليظل معها وهيا تنظر اليه وتتكلم بجرأه وهو يرد علي اد الكلام ليمر الو قت وهو مختنق ليخرج معتز وياخذ ابنته.

ليقف بدر غاضبا.. انت ايه جبله مابتحسش مالكش في النسوان البت هتموت عليك والبعيد جبله

ليهب قاسم... ومالي بيها انا ايه القرف ده. 

ليهتف بدر.. انت عايز تجلطني مالك ايه دي هتورث ملايين. 

ليصر*خ قاسم.. تغور بت مكشوفه وقليله الادب. 

ليقترب بدر.. لا يا حيلتها انت تلم نفسك بدل بعترتك دي.. انا بدر الحديدي ماحدش يتعداله كلمه ولما اقول تنفذ لتكون فاكر اني هسيبك اهبل كده.. امبراطوريه بدر هتفوم عليك انت واخَوك. 

ليصر*خ قاسم... ايه احنا مالناش راي. 

ليهتف بدر... لا مالكوش مصلحه العيله وبس فلوس العيله وبس سلطه ونفوذ وبس اي حاجه تانيه ادعكها تحت جزمتي عيله الحديدي ليها وضع وهتفضل ليها وضع احنا اسياد الناس. 

ليهتف... انا مش سيد حد

ليقول بدر بعنفوان.. لا انت سيد الناس وهتفضل كده قاسم نعيم الحديدي سيد الناس وانا هوصلك تبقي سيد سيدهم كَمان. 

ليهتف قاسم.. مش عايز مش عايز هو عافيه. 

ليهتف بدر. اه عافيه اسمع يابن نعيم اتعدل احسنلك انا مش هسيبك لنفسك اهبل كده وانت عارف بدر الحديدي غول . حد بس اتحود بعيد بيكسره ويعدله ويرجعه تاني اعقل وماتخلتيش اقرصك قرصه تنهش صدرك ليتركه قاسم مقهورا فجده لا يتركه يتنفس ليشعر بالخوف علي علاقته بتلك الجميله ولكنه لن يهَدا ومهما حصل لن يتركها لتجد غيره. 


كانت كارما تقف تصنع كيكه حلويات وتتراقص لتدخل عليها الخادمه.. ايه يا ست كارما مانا كت هعمل.

لتضحك كارما.. يا دادا انت واقفه مع محمود ابنك وهو كل فين وفين اما بيجي كان الاول متربي معانا دلوقتي ماعتش بيجي.

لتتنهد السيده شغله يا بنتي..

لتاخذ كارما قطعه حلوي وتذهب بها لمحمود لتقف معه وتضحك معه فروحها حلوه  ليدخل بدر وكرم لينتفض بدر ويقترب منهم.. انت واقفه بتعملي ايه انت هنا اتجننتي

لتبهت... ايه يا جدو بضايف محمود. 

ليصرخ.. وتضايفيه ليه مش فيه خدامين. انت ست البيت اتجننتي يخش المطبخ هو ياكل مالك بيه. 

ليهتف ايان... براحه يا جدي. 

ليهتف محمود... انا كت ماشي يا بدر بيه عن اذنكو.ليستدير ويرحل الشاب فبدر متعالي بشكل بشع. 

لتهتف كارما بانفعال.. عيب كده مش بني ادم ده محمود متربي معانا وطيب َمحترم ليه كده. 

ليقترب جدها.. لا لا لا. لهنا وقفي متربي معاكو فين دا خدام ابن خدامين.. بت انت مش معني اني بدلعك تسوقي فيها ليمسك يدها ويلويها تلمي نفسك وتعرفي مقامك انت بنت الاسياد فاهمه ليدفعها لتقع علي الارض ويرحل لتجهش بالبكاء ليرق قلب ايان ليقترب ويمسكها ويرفعها لتنظر اليه بغلب ليقترب ويمسح دموعها ليهتف.. معلش ماتزعليش هو كده  انت عارفاه. 

لتجهش بالبكاء.. بس حرام محمود طيب مش معني انه ابن دادا يتقاله كده فين اانسانيه احنا كلنا زي بعض. 

لياخذها ويجلس ويجلسها.. جدك ماهيتغيرش ومعلش محمود هنراضيه. 

لتهمس.. بس قلبي بيوجعني بعد ماكت مبسوطه قلبي وجعني. 

ليبتسم.. وكتي مبسوطه ليه. 

لتندفع وتمسح دموعها لتهتف.. اسكت يا ايان عملت حته كيكه فواكه انما ايه فظيعه.

ليبتسم ويهتف... يا سلام تنفعي يعني. 

لتقوم وتشده وتذهب به للمطبخ طب تعالي شو ف ليذهب ورائها لتدخل وتحضر الكيكه ليشر للخدم ان يخرجو لتقطع وتقترب منه وتطعمه بيدها ايه رايك. 

ليبتسم لاول مره كانت بريئه ولطيفه ليهتف لا حلوه بس ما اصدقش انك اللي عملاها

لتخبطه بطل انت عدو الفرحه ليه والله عملاها. 

ليرفه حاجبيه لتضع يدها في وسطها.. لتهتف طب هوريك وبدات في تصنيع الكيكه مره اخري وهو يراقبها كانت جميله وبراقه وتقوم بحركات عفويه وهو لا يحيد عنها لتشده تعالي انت واقف تتمريس اشتغل ليندهش من تصرفها ولكنه استجاب وظل يشاكسها لاول مره لينشرح قلبها كانت لحظه تجلي منه وتخليه عن جحوده وعنفوانه لتقف سعيده لقترب وتلطخ العجين علي انفه ليغتاط ويقترب َمنها يمسك المعلقه لتضعها خلفها وهو يحتضنها يحاول ان ياخذها ليلطخها كما فعلت لترفع وجهها لتتقابل عيونهم ليسهم كل في الاخر كان محتضنها وهيا لا تتحرك لتنساب مشاعرهم فهيا عاشقه حتي النخاع وهو بداخله شئ لا يقدر ماهيته ليحس بنفسه يقترب َمن وجهها ليحس انه سيلمس شفتيها لينتفض ويبتعد ويرمي المعلقه..

لتهتف هيا بحرج اعملك شاي معايا وتلا نسكافيه.

 ليهتف.. بارتباك نسكافيه. 

لتصنع له وتنفتح في الكلام فقد وضعت الكيكه في الفرن لتندرج تتكلم معه وهو ارتباكه لا يزوال فيستعجب كيف يقف يكلمها هكذا بتريحيه.. ليظلا هكذا لتنتهي وتبدا في تزينها كانت تقف تغني وتتنايل وهو لا ينطق وبداخله مراجل تشتعل.. لينهر نفسه انت اهبل واقف تبص علي ايه وبتعمل ايه في المطبخ انت مجنون. ليجدها تستدير وتقترب خد بقه دوق وتاخذ وتطعمه لتلمس اصابعها شفتيه ليتسمر مكانه كان به شئ غير عادي..

لتقف تنظر اليه بوله كانت تعشقه. لتهمس حلوه يا ايان

ليهتف.. اه حلوه قوي

لتتنه. يعني انفع با ايان. 

ليهمس ساهما تنفعي اه والله تنفعي اوي. 

لتقترب وتتجرا وتمد يدها تمسح بقيه الكيكه من علي شفايفه ليمد يده ويمسك يدها علي شفتيه ليرجف قلبها كانت حاله من المشاعر دخل فيها فملمس يديها علي شفتيه تحرقه وتكوي قلبه ليحس انه تاه فيهم وهيا ساهمه لتحرك يدها علي شفتيه بهيام وهو قد انسابت مشاعره ليقترب ويقترب وهيا لا تفعل شيئا الا احساسها بملمس شفتيه ليضع يديه علي وسطها ويشدها اليه  ليقترب وشفتاه ستلمس شفتاها لينزاح الطبق من جوارها ليسقط لينتفض هو ويدفعها لتتحول نظراته الي الغضب من ارتباكه  ليصر*خ.. ايه انت مالك مش علي بعضك كده انا مش عارف ايه اللي موقفني معاكي انا اخش المطبخ دي بقت مسخره ليدفعها ويهرب منها لتشعر بالقهر من تحوله لتهمس ليه كده ليه شفت في عنيك مشاعر ليه حرام عليك ليه يا رب تعبت تعبت.بحب بقره جاموسه بتنطح مابيحسش ليه ليه لتنزل دموعها واقف مقهوره لتندفع وتخرح مقهوره. 

اما هو فكان يدور هاذجا في حجره المكتب ايه ايه فيه ايه جوايا اتهبلت ليسهم ويضع يده علي قلبه ويتذكر قرب شفتيهما ليهمس هموت يخربيتك فيه ايه هموت وابوسها.. هيا لبستني والا ايه.. اهدي قلبك هيقف اهدي انت اتجننت. ليظل يكبت نفسه ليصعد حجرته ليجدها تندفع من جانبه لتذهب لغرفتها ليحس بانه لا يتحمل ليندفع ويمسك يدها ليهتف بغضب.. بعد كده فيه حدود ماتتعديهاش.

لتنظر اليه بغضب لتدفع يدها وتستدير لتغلق الباب في وجهه وترزعه ليشتعل ويهجم عالباب ويدخل ليهتف انت واحده طايحه فيه ايه ماتتلمي

لتهتف.. انت عايز ايه انت.

ليقترب.. هعوذ منك ايه انت يتعاز فيمي ايه.

لتهتف.. كتر خيرك اتفضل بقه.. مش فاضيالك.

ليشتعل.. نعم ياختي وفاضيه لمين.

لتهتف مالكش فيه.. مش هايزني اتلم بعيد عنك تمام اديني هعمل كده ويلا بقه ورايا مكالمات

ليندفع َيمسك يدها.. هتكلمي مراد صح.

لتهتف مغيظه اياه.. اه هكلمه  عايز حاجه اقلهاله  لتتنهد وتهتف.. حتي احكيله عاي كيكتي الشهيره هينبسط ويتمنا ياكلها من ايدي.. بس فين بقه ربنا يقرب البعيد

ليشتعل ويصرخ.. البغيد ساله وشالك.. ههتطفحيه كيكه فين ياختي الاهي مايوعي يطفحها.

لتهتف.. ليه مش احتمال نبقي نسايب.

ليقترب مشتعلا ليشدها لتضع يدها علي صدره ليرتجف جسده ليهتف دا بروحك..

لتننهد بغلب ليه يا ايان لتنظر اليه بعشق. ليتسمر مكانه كان قلبه يحرقه وقربها يهلكه ليخس ان قلبه سيخرج من مكانه ليضرب بكل شئ عرض الحائط وينقض عليها ليتوه معها لترتجف من عنفوانه َوتحاول ان تبعده ليبتعد اخيرا ويدفعها ويخرح هاربا والرعب يجتاحه من مشاعره التي تخبطها عن اخرها اما هيا فكانت غير مصدقه لمساته الحانيه لتجلس بقهر لا تفهم شيئا.. 


اما عند بدر الحديدي كان جمال قد دخل عليه ليقول له يا باشا بقالي شهر قاطره مفيش حاجه لا بيقابل حد ولا بعرف حد.. قاسم بيه حد محترم..

ليتنهد بدر بارتياح.. ريحتني يا جمال بس برضه اركن شويه كده وابقي ارجع كل شويه طمني عليه الواد اهبل نلاقي بت شحاته ضحكت عليه.. هو اه عنده جبروت زيي بس طيب ومالوش في اللوع لسه مادخلش المعمعه.. نفسي اشوف جبروته ده يكبر من غير طيبته دي ساعتها هيبقي نسخه مني مابترحَمش ودا مني عيني ويتجوز ويجبلي قورطه عيال.. نسل الحديد باشا يكبر ويكبر والامبراطوريه دي تتسلم جيل ورا جيل..انا عارف ان قاسم بقاله سنه وشويه بيمحط في الصخر وطلع عنده حق وشرب الشغل شرب وسايبه بس نفسي اغرز فيه حته الحديدي اللي مابترحمش دي عشان السوق يترعب منه مايبقالوش نقطه ضعف..نفسي يبقي زي اخوه  يدوس علي اي حاجه عشان مصلحته.

ليهتف جمال.. والله يا باشا قاسم بيه نسخه منك بس لسه ماتقرصش.. اللي زيه لما يتقرص بيطلع جبروته كله اصبر بس هو اول مايخش المعَمعه هتلاقيه اتحول.. السوق بياكل الطيبه وبيخلي الواحد دايس وقادر..

لينتفخ بدر.. حقه يا جمال لو حصل.. ساعتها اسيبله الجمل بما حمل وارتاح بقه انا تعبت وروحه نعيم  واخوه كسرتني ولادي الاتنين يروحو كده مع بعض دا كان يوم قصم ضهري وهما راجعين من الحج ولادي بمراتتهم ورحمه ربنا العيال مارحوش معاهم .. نعيم كان حياتي وكان نسخه مني بس اقول ايه عمره ومقدر..وشاكر كان غلبان وطيب زي قاسم بس اهو طلع لعمه.

ليهتف... جمال الله يرحَمهم.. دا اسمه بس كان لما يتذكر الناس بتطفش من خوفهم.. وانشالله قاسم باشا يبقي كده. ليجلس بدر ويتخيل قاسم ويتمني مايريده له ويسرح في دنيا الجبروت التي يخطط لها..ليهتف المجموعه متقسمه اتنين مجال كل مختلف وايان خلاص هيستلم المجموعه الاولي لوحده ويشيلها هدهاله عارفه انه واخد جبروت نعيم بس لسه تكه في دماغي واشيله الجمل بما حمل وقاسم يشيل النص التاني واقعد بقه ارتاح واشوفهم بيكبرو ويطحنو في السوق طحن.. يا رب نولهالي..ميفو السلطان ❤️ ❤️


يتبع

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹


تعليقات