القائمة الرئيسية

الصفحات

أخويا اتجوز حبيبتي الحلقه الاولى والثانيه والثالثه والاخيره بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه

 أخويا اتجوز حبيبتي الحلقه الاولى والثانيه والثالثه والاخيره بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه 




أخويا اتجوز حبيبتي الحلقه الاولى والثانيه والثالثه والاخيره بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده علي مدونة نجوم ساطعه 


الحلقه الاولى 

شريف _ تتجوز البنت اللي عارف ان بحبها طيب ليه تعمل فيا كده حرام عليك 


عماد _هي بتحبني انا وعايزاني انا بصراحه لما فكرت اكلمها عنك قالت عنك ضعيف الشخصيه وعمرها ما تفكر تتجوز واحد زيك ليه ما اخدهاش انا بقى


وقبل ما نبدا الحكايه اعرفكم بنفسي 

انا شريف  عندي 30 سنه وفي يوم كنت 

داخل من البلاكونه واخويا عماد قالي 


عماد _ ما تريح نفسك يا ابني وتروح تقولها انك بتحبها وخلصنا بقى بدل اللي بتعمله ده

وبعدها اقعدنا وقولت 


شريف _ يا بني انت مش شايف عشتهم 

عامله ازاي مينفعش اتكلم دلوقتي علي الاقل 

اسافر سنه ولا اتنين وبعدين اجي واخطبها 


عماد _ وتعال بقى ان هي في السنه ولا الاثنين دول مش هيكون يتقدم ليه عريس وهي توافق عليه 


شريف _والنبي يا عمتي انت عارف ان انا مليش في الكلام ده خالص ما تحاول ان انت تتكلم معاه وتشوفها 


عماد _ ماشي يا سيدي ما انا خلفتك ونسيتك ده اللي يشوفك يقول ان انا ابوك مش اخوك المهم انت مسافر امتى 


شريف _ خلاص الخميس الجاي بس خليك 

معايا علي تلفون دائما وفعلا سافرت 

وفي يوم كانت نازله ياسمين من البيت 

وعماد واقفها وقال 


عماد _ مساء الخير يا استاذ ياسمين معلش انا اسف والله اني بوقفك في الشارع بس كنت عايزه اتكلم معاكي شويه 


ياسمين _ خير يا عماد فيه اي 


عماد _ بصراحه كده بقي انا عايز اجي

اقابل بابكي لو ينفع يعني ، وفي الوقت ده ياسمين فرحت وقالت 


ياسمين _ تمام بابا بيرجع من الشغل 

الساعه 4 العصر بعد اذنك وبعدها 

طلعت ودخلت الاوضه فرحانه وصحت مريم 

اختها


ياسمين _ مريم انتي يا بنت قومي بسرعه عايزه اقولك موضوع مهم شكل شريف بعت اخوه يتكلم مع بابا على موضوعنا


مريم _تاني ياسمين يا بنتي الموضوع ده بقى من دماغك هو ما بيفكرش فيكي 


ياسمين _ بقولك وقفني في الشارع وقالي ان هو عايز يقابل بابا وانا قلت لك كم مره انا بلاحظ نظرات شريف ليا فيها اعجاب


مريم _ طيب لما هو كده يا حبيبتي مجاش هو بنفسه واكلمك ليه ليه بعت اخوه يكلمك 


ياسمين _ مش عارفه انا اصلا بقالي كم يوم كده مش بشوفه وما اعرفش راح فين

بس عماد قالي أنه جاي ل بابا انهارده 


مريم _ خلاص يا خبر بفلوس كمان شويه يبقى بلاش هنعرف هو عايز بابا في ايه سيبيني انام بقى وانتي اللي رجعت ما رحتيش مشوارك ليه


ياسمين _بجد فرحت قوي وقلت لازم اطلع اقولك على اللي حصل انا هروح اكلم ماما

 اقولها انهم جاين ، وفي الوقت ده راح 

عماد اخويا. وقابل اخو ياسمين

وهي كانت داخله بالصنيه وانصدمت لما 

عماد قال


عماد _ بصراحه يا عمي انا معجب بالانسه ياسمين واكون سعيد لو حضرتك وافقت ان انا اتقدم ليها وانا حطيت الصينيه وخرجت بسرعه 


الاب _والله يا عماد انتوا ناس محترمه جدا ان كنت انت ولا اخوك


عماد _ وحضرتك عارف ان بابا وماما راحوا كنت عايش انا واخويا شريف في الشقه بس هو سافر دلوقتي انا هوضب شقه ماما وهتجوز فيها


الاب _ على خيره الله يا ابني سيبني بس اتكلم مع ياسمين واعرف رايها ايه وفي الوقت ده انا 

دخلت الاوضه ومريم قالت 


مريم _ ايه يا بت مالك شكلك عامل كده ليه اوعي تقولي ان هو مش جاي عشان يتقدم


ياسمين _لا جاي عشان يتقدم بس للاسف ده يتقدم لي انا مش يتقدم لاخويا طيب ازاي انا كنت بلاحظ ان هو معجب بيا


مريم _ مش لازم يا ياسمين يكون معجب بيكي ممكن كان عايز يفتحك في موضوع اخوه طيب وانتي رايك ايه عماد باين عليه شخص محترم


ياسمين _اوافق عليه ازاي بس ما انتي عارفه ان انا بحب شريف


مريم _ يا بنتي هو انتي هتغيظيني هو انتي تعرفيها علشان خاطر تحبيه دي نظرات مش اكثر وخليكي مع اللي يحبك بلاش تاخدي اللي بتحبيه


ياسمين _انا مش عارفه افكر خالص مش عارفه اعمل ايه وانا كنت الصبح فرحانه جدا وباين عليا لو جيت دلوقتي وقولتلهم لا بابا هيقول ايه


مريم _ على العموم انتي حياتك وانتي فكري فيها انا مش هقدر اقولك   حاجه


وبعدها راح عماد وكلم اخو شريف 


عماد _واد يا شريف انا روحت واتكلمت على ياسمين وجت فرحو جدا


شريف _ بجد يا عماد ما تعرفش والله العظيم انت فرحت قلبي ازاي اوعدك انا هشتغل ليل ونهار علشان خاطر تقدر تجيب لي شقه وتوضبها ليا عقبال ما انزل انا عارف ان هتعبك معايا


عماد _طيب ايه يا واد انت ده انت اخويا عيب تقول الكلام ده المهم بس حاول تبقى تبعت ليا فلوس اول باول علشان خاطر اوضح الشقه


وفعلا اشتغلت سنه وكل الفلوس كنت ببعتها 

ل عماد علشان يخلص ليا الشقه وكان 

بيصور ليا اي توضيب بعمله وفي يوم دخل صاحبي يوسف وقال


يوسف _ ايه يا ابني انت على طول كده بتكلم اخوك خير في ايه ثاني 


شريف _ بجد انا مش عارف ان من غير عماد كنت عملت ايه ده خلص لي الشقه كلها وجابلي العفش كمان العفش شكله حلو قوي


يوسف _انا عندي خبر وحش مش عارف اقوله ليك ازاي يا شريف انت مش هينفع تنزل مصر دلوقتي ورانا شغل كتير جدا


شريف _ مع ان كان نفسي انزل بقى واتجوز ياسمين  بس يلا ونصيب علشان اعمل فرح كبير يليق بيها 


يوسف _ هو انت ليه يا شريف شايف نفسك دايما اقل منها على فكره انت شخص محترم جدا والف بنت تتمناك 


شريف _ليك حق تقول كده ما انت ما تعرفش ياسمين اصلا بجد دي شخصيه محترمه اوي

والف واحد يتمنها 


يوسف _ طيب مش انت قولت ان اخوك خلاص اتكلم في الحوار ده وهما موافقين على المبدا ان انت تروح وتخطبها طيب ما تاخد رقمها يا ابني وتكلمها


شريف _ والله اتكلمت في الحوار ده كذا مره مع عماد بس بيقولي ان اهلها رافضين وهي كمان ما انا بقولك بنت محترمه قوي 


يوسف _ ربنا يكملك على خير يا صاحبي ويفرح قلبك دايما يا رب وننزل القاهره ونعمل احلى فرح 


وعدا كام شهر واتجوز عماد من ياسمين ودخلت 

البيت وقالها 


عماد _ما تعرفيش ياسمين انا فرحان ازاي ان انتي خلاص بقيتي مراتي


ياسمين _ والله وانا كمان مبروك يا عماد 


عماد _انا عارف ان الشقه مش قد المقام بس اوعدك اني هاخذ لك شقه كبيره باذن الله


ياسمين _ هو انا عندي سؤال بس ان انا اعرفه ان شغلك ما يجيبش مرتب اللي تعمل به الشقه دي كلها هو انت خلصت الحاجات دي في الوقت القصير ده ازاي


عماد _ اخويا الشريف بصراحه ساعدني كتير وكان دايما بيحول لي فلوس بس هو اخويا الوحيد يعني ربنا يخلينا لبعض 


ياسمين _ هو باين عليه جدع بصراحه


عماد _ بصراحه هو جدعه بس الحاجه الوحيده اللي كانت غلط بالنسبه لي انه كان دايما بيقولها ليا انك مش هتنفعني كان شايفك انسانه مغروره ومتنكه بس انا كنت شايفك على حقيقتك  انسان طيبه جدا 


ياسمين _ شكرا ليك يا عماد طيب ممكن اود عشان ادخل اغير هدومي ،. بعدها دخلت ياسمين وقالت 

معقول انا كنت شايفاك اعظم واحد في الدنيا وانت كنت شايفني انسانه تنكه ومغروره ربنا يسامحك يا شريف  بعدها بكام يوم راحت مريم 

عندهم. كانت وافقه في المطبخ 


مريم _مالك يا ياسمين انا ملاحظه انك على طول ساكته مش بتتكلمي هو في حاجه حصلت ولا ايه


ياسمين _ مش هكذب عليكي مش شايفه حياتي مع عماد انا كنت متخيله ان هدخل الشقه دي بس هكون مرات شريف مش مرات عماد


مريم _ وطي صوتك يا بنتي انت اذا حد يسمعك ولا ايه مش قولتلك خلاص شيلي بقى من دماغك 


ياسمين _ مش عارفه والله اطلعه من دماغي وكمان في حاجات غريبه جدا بتحصل لما شريف بيتصل لازم عماد ياخد التليفون ويدخل اوضه الاطفال ويقفل على نفسه ما اعرفش ليه 

تخيلي لحد دلوقتي مش بارك ليا عالجواز 


مريم _ والله هو حر هو واخوه وانت ما لكيش دعوه خليكي في حياتك بقى يلا هاتي الاكل وتعالي ورايا 


ياسمين _ ماشي وبليل كانت ياسمين قاعده 

مع عماد وانا اتصلت 


ياسمين _ تليفون عمال يرن هو انت مش هترد على اخوك ولا ايه


عماد _ لا مش وقته المفروض يعرف ان في مواعيد يتصل فيها ما ينفعش يتصل في وقت ازاي ده


ياسمين _ بس انت عارف ان في  فرق ساعات ما بينا وما بينه وبعدين هو اي اللي حصل مانت 

كنت كويس مع اخوك ، وفي الوقت ده قام 

واتعصب وقال 


عماد _ هو في ايه بالظبط اخوك اخوك هو البيت ده ما بقاش يتذاكر في حاجه لشريف ولا ايه 


ياسمين _ هو في ايه عماد انت من امتى بتكلمني بالطريقه اللي انت بتتكلم بيها دي انت حر انت واخوك وانا مش هتكلم في حاجه تاني تخصكم وبعدها دخلت الاوضه 

وتاني يوم عماد راح الشغل وجت مريم 


ياسمين _ والله كويس ان انت جيتي انا قاعده مخنوقه جدا وبجد ما فيش حاجه في التلفزيون واتفرج عليها


مريم _ بصراحه وانا بكره هاجي البيت ده عشان معندكيش واي فاي والباقه بتخلص بسرعه ما تدخلي يا بنتي الواي فاي


ياسمين _ والله اتكلمت كذا مره في الموضوع ده بس مش عارفه ليه عماد مش عايز يدخل تليفون ارضي 


مريم _ بجد صعب ان جوزك ده غريب جدا وبيعمل حاجات غريبه 


ياسمين _ بقولك ايه انا ليه ميعاد عند الدكتور انهارده عايزاكي تيجي معايا مش عارفه ليه حاسه اليومين دول ان دايخه ببقى عايزه ارجع شكلي واخده برد 


مريم _ لوللوي برد اي شكلك حامل 

هبقى خالتو بسرعه قوي كده الف الف مبروك يا حبيبتي 


ياسمين _ لا مش معقوله بسرعه كده طيب يلا بينا تعالي نروح للدكتوره وفعلا راحوا ولما 

رجعت كان عماد قاعد متعصب وقام وقف وقال 


عماد _هو انت كنت فين يا ست هانم وازاي قافله تليفونك لحد دلوقتي انا اتصلت بيكي كثير مش بتردي عليا ليه


ياسمين _ ما انا قايله ليكي من امبارح ان انا حاجزه عند الدكتوره من قبل ما تحصل مشكله ما بيني وما بينك وكنت عندها ولسه راجعه انا ومريم وتليفوني فصل مني شحن 


عماد _ تمام والدكتوره قالتلك ايه بقى


ياسمين _قالتلي ان انا حامل وانا عايزه اعرف يا عماد انت ليه اسلوبك اتغير معايا بالطريقه دي

وفي الوقت ده فرح وقال 


عماد _ حامل بجد الف الف مبروك يا حبيبتي والله ما تعرفيش انتي فرحتيني زي الخبر السعيد ده 


ياسمين _الله يبارك فيك يا عماد 


عماد _ بصي انا عايزك ترتاحي بقى ما تعمليش اي مجهود واي حاجه عايزاها في شقه لان انا اعملهالك بجد انا كان نفسي قوي اكون اب

بوصي اقعدي وانا هعمل انا الاكل 


وبعدها دخل وجرس الباب رن 


عماد _ معلش يا ياسمين شوفي مين اللي على الباب


ياسمين _ دي اكيد مريم هي قالت طالعه لماما وهتنزلي على طول وفتحت الباب. وكنت أنا. اول 

لما شوفتها فرحت وقولت 


شريف _ معقول يا ياسمين انتي موجوده هنا اكيد بترتبي الشقه مش كده اي المفاجاه 

الحلوه دي 


اخويا اتجوز حبيبتي

الحلقه الثانيه

بقلم هويدا زغلول


وفي الوقت ده هي بصت ليا وقالت 


ياسمين _ مين معقول شريف حمد لله علي السلامه اتفضل ادخل ،. بعدها دخلت وقعدت 

وقولت 


شريف _ تعرفي أن فرحان أن أول حاجه شوفتها 

هي انتي ،. خرج عماد من المطبخ شايل صنيه الاكل وقال


عماد _ عمتلك اكل انما اي هيعجبك اوي 

واول لما شافني صنيه الاكل وقعت من ايدو 

وياسمين قامت وقالت 


ياسمين _ يا خبر ابيض اكيد من الفرحه اصل 

انت متعرفش عماد بيحبك ازاي يا شريف خليها

يا حبيبي وانا هنضف وبعدها اخد الصينيه 

ودخلت 


شريف _ هو اي اللي بيحصل بالظبط انا مش 

فاهم حاجه ياسمين هنا بتعمل اي فهمني


عماد _ اقعد بس واهده كل شي قسمه ونصيب 

وبصراحه كده هي قالت إنها مش عايزك

وعمرها ما فكرت فيك 


شريف _ تروح انت تتجوزها وفي شقتي 

وعلي عفشي 


عماد _ شقه اي هو انت ناسي اصلا ان 

انا اللي عرفتك طريق السفر مين اللي 

دفع ليك فلوس السفر مش انا انت جاي 

تحاسبني علي اي 


شريف _ مش قادر اصدق ان انت اخويا. الله 

معقول تعمل فيا كده منك لله ،. بعدها 

خرجت ودخلت ياسمين


ياسمين _ هو اخوك راح فين يا عماد انت ازاي 

تسيبه يمشي


عماد _ بقولك ايه انا مش عايز يكون ليكي علاقه باللي اسمه الشريف ده انتي فاهمه ولا لا ولو جاي وانا مش موجود وفتحتي ليه هعمل معاك انتي مشكله 


ياسمين _ هو في ايه بالظبط من امتى وانت بتكلمني بالطريقه اللي انت بتتكلم بيها دي


عماد _ كلامي خلص ومش عايز نقاش فيه فاهمه ولا لا اوعي كده من وشي 


وع السلم كانت طالعه ندي اخت ياسمين

واول لما شافتني قالت 


ندي _ ايه ده معقوله شريف حمد لله على السلامه انت جيت امتى من السفر امال شكلك عامل كده ليه 


شريف _ ازيك يا ندى اخبارك ايه معلش مخنوق شويه بس بعد اذنك 


ندي _ ثواني بس ما تقولي رايح فين مش انت المفروض لسه جاي من السفر هي ياسمين

حصلها حاجه ولا اي 


شريف _ ياسمين كويسه يا ندى بس انا مخنوق شويه ومش عايزه اقعد لو سمحت 


ندي _ طيب ممكن رقمك يعني علشان

ابقي اطمن عليك 


شريف _ ماشي هاتي موبايلك واخد التلفون 

وسجلت ليها الرقم ومشيت وهي طلعت 

وفتحت ياسمين


ياسمين _ تعالي ادخلي اكيد شوفتي شريف

صح معرفتيش تتكلمي معاه تفهمي فيه اي 


ندي _هو في ايه مالك عماله تتكلمي بصوت بالراحه ليه كده اه شفته بس ما اتكلمش معايا في حاجه كان شكله فعلا مخنوق


ياسمين _ ما اعرفش ايه اللي حصل بيني وبين عماد من ساعتها عماد متنرفز وهو نزل 


ندي _على العموم انا خدت الرقم وهبقى اتكلم معاه واشوف في ايه بس بلاش انتي تدخلي 

ما تنسيش ان انتي كنتي بتحبيه وانا اخاف يبان عليك قدام جوزك


ياسمين _ ما تخافيش ادخلي يلا وبعدها دخلت 

وبليل كلمت ندي شريف 


ندي _ازيك يا شريف عامل ايه انا ندى معلش انا اسفه اني بتصل بيك دلوقتي بس انا كنت عايزه اعرف هو في حاجه حصلت

 ما بينك وما بين عماد


شريف _ شويه مشاكل العاديه كده يا ندى وخلاص باذن الله هتتحل هي ياسمين اتجوزت عماد من امتى 


ندي _ بقالها كام شهر دي حامل يا حبيبتي اهي 

ربنا يكملها على خير يا رب 


شريف _ طيب وهو جه بتقدم ليه على طول ولا كان في حاجه حصلت في الاول 


ندي _ حاجه زي ايه شايفه انا مش فاهمه منك حاجه ما تتكلم معايا على طول عشان اعرف ارد عليك 


شريف _ خلاص خلاص مش وقته كلام الموضوع ده  المهم انا كنت عايز اشوفك 


ندي _ خير هو في حاجه ولا ايه 


شريف _ عايز اتكلم معاكي شويه وفعلا بقيت

اقابل ندي كل يوم وفي يوم

كانت ندي قاعده عالاكل عند ياسمين

وقالت 


ندي _اكيد كلكم جايين بكره عندنا مش كده


ياسمين _ هو انتي اصلا بكره مش موجوده في البيت هو انتي ناسيه ان انا عندي متابعه عند الدكتور


ندي _لا معلش بقى سامحيني يا عماد يجي معاكي اصل انا بكره جاي ليا يا عريس هي ماما ما قالتش ليكي معقوله يا عماد العريس  مقالكش ولا ايه


عماد _ ده امتى ده حصل محدش عارف يعني وبعدين مش معنى العريس

 هيقولي هو انا اعرف العريس 


ندي _ اه اصل العريس شريف اخوك تصدق ان احنا بنفكر نجدد الشقه اللي فوق نرمي سقف يعني ،. في الوقت ده المعلقه وقت من ايد 

ياسمين وقالت


ياسمين _ وانت زي بنت انت ما تقوليش لي على الحوار ده ايه اعرف زيي زي اي حد كده غريب


ندي _والله انا فاكره ان عماد عارف واكيد كان هيقولك يعني


عماد _ لا ما اعرفش حاجه اصل العريس هيخاف يقولي على اي حاجه علشان ما اقول لكيش حياته ابعدي عن شريف يا ندى ده لمصلحتك 


ندي _ ليه بقى ان شاء الله هو شريف ماله انا شايفاه شاب كويس جدا


عماد _ اللي يريحك اعملي انا ماشي وبعدها 

خرج وياسمين قالت 


ياسمين _ انتي اكيد مش هتعملي فيا كده 

صح معقول هتتجوزي اكتر واحد عارفه ان انا 

بحبه 


ندي _ كنتي بتحبي مش خلاص كل واحد 

فيكم راح لحاله ولا اي بقولك اي يا ياسمين 

شوفي حياتك مع عماد وانسي شريف بقي 


ياسمين _ الله يسامحك يا ندي وبعدها ندي 

مشيت وفي يوم لقيت عماد بيرن عليا 


شريف _ هو انت ليك عين تتصل تاني بعد اللي حصل 


عماد _ عايز اتكلم معاك معلش يا شريف 

ينفع اشوفك دلوقتي وبعدها جه الاوتيل

اللي كنت قاعد فيه ونزلت قابلته في الريسبشن


شريف _ عايز من ايه تاني عماد مش خلاص اخذت اللي انت عايزه


عماد _ انت عارف و متاكد قوي انت ما ينفعش تتجوزنا ارجوك تبعد عنا 

وربنا يرزقك يا بنت الحلال اللي تستاهلك 


شريف _ انت ازاي اناني كده  عايز كل حاجه تحصل على مزاجك انت


عماد _ انت كده هتعمل مشاكل كبيره بين الاخوات 


شريف _ حاجه متخصكش خليك في حالك 

وبعد اذنك بقي وبعدها تم الفرح وفعلا سكنت 

في الشقه اللي فوق عماد ودخلت الشقه وندي 

قالت 


ندي _بجد مش مصدقه نفسي يا شريف معقوله انا وانت اتجوزنا


شريف _ والله انتي بنت حلال 

وتستاهلي كل خير


ندي _ بس حاسه ان انا انسانه وحشه جدا لان اتجوزتك وانا عارفه ان اختي كانت بتحبك بس هي خلاص والله اخترت نصيبها وعاشت مع عماد 


شريف _يا بنتي انا عمري ما كنت افكر في اختك دي اساسا انا كنت بحبك انتي من زمان


ندي _ مع انها هي كانت حاسه ان انت بتحبها


شريف _ هو احنا هنفضل اليوم كله نتكلم عن اختك ولا ايه خلاص بقى الف مبروك يا عروسه

وبعدها دخلوا الاوضه 


وفي شقه ياسمين كانت داخله 


عماد _بقولك ايه انا مش عايزه اشوفك في شقه اختك خالص انتي سامعه ولا لا ساكنين

معانا هنا بس يعتبرو اغراب


ياسمين _هو انا ممكن افهم في ايه بالظبط انت ليه قلبت على اخوك كده من ساعه ما رجع من السفر مع انك كنت بتحبه قوي وهو مسافر

 وقف جمبك كتير 


عماد _ شيء مش يخصك كل اللي انا شايفه ان الشريف ده مش كويس خلينا عايشين في حالنا يا ستي هو ده مضايقك 


ياسمين _ اللي يريحك اعمله من ناحيه اخوك انما اختي لا ملكش دعوه بيها انا هطلع الشقه واخوك مش موجود 


عماد _ اسمعي الكلام ده وبطلي عند اختك عايزه تنزلك تيجيلك هي هنا شقه انما انتي ما فيش طلوع فوق اوعي كده 


وفي شقتي كانت ندي نايمه  وانا فضلت ابص ليها وقلت


شريف _ معقول انا غلطان فكرت اتجوزك وانا بحب اختك ملكيش ذنب في ان انا اخد حقي منك انتي انتي طيبه قوي يا ندى والله وبدأ  يفتكر يوم ما كلم ندي وقالها أنه عايزها 


                # فلاش باك 

ندي وشريف قاعدين في كافيه 


ندي "دمك خفيف قوي والله يا شريف مع اني ما كنتش فاكره انك كده كنت فاكراك جد 


شريف _ تتجوزيني يا ندى بصراحه انتي 

بنت كويسه جدا ومحترمه وانا عمري ما هلاقي زيك


ندي _للاسف هي شريف مش هينفع عشان ياسمين كانت بتحبك وبرده هي اختي بس ما كانتش فاكره ان هي عمرها 

ما كانت في دماغك تصدق يوم عماد ما جه ويطلب ايديها كانت فاكره ان انت اللي بعته عشان تخطبها 


شريف _ مش فاهم كلامك يعني هو جه واتقدم ليها على طول من غير حتى ما يكلمها ويعرف موافقتها


ندي _ بصراحه لا هو اتكلم معاها في الشارع ان هو عايز يجي لبابا وساعتها احنا افتكرنا ان انت اللي عايز تخطبها 


شريف _ كل شيء قسمه ونصيب اختك دلوقتي متجوزه وحامل ومبسوطه مع جوزها وانا عمري ما هفكر فيها 


ندي _ على العموم انا هقول لبابا وتعالى واتكلم معاه وهي كانت فرحانه اوي لأنها حست 

ان شريف انسان كويس 


                   # رجوع 

وفي شقه عماد كانت قاعده الام وخرجت ياسمين والام قالت 


الام _ يا بنتي يلا بقى عايزين نطلع لاختك احنا تاخرنا قوي تعالي وبعد كده لما عماد يجي يبقى يطلع هو وابوكي 


ياسمين _ معلش يا ماما انا اسفه مش هقدر اطلع الحمل تاعبني جدا وعايزه ارتاح شويه 


الام _لا يا حبيبتي الف سلامه عليكي طب هطلع بوسه على اختك وانزل على طول ما تقفيش في المطبخ

 انا لما انزل اعملك الاكل


ياسمين _ربنا يخليك ليا يا ماما وما يحرمني منك ابدا ابقي باركي لندي 


الام_ ماشي يا حبيبتي هطلعلها انا بقى واجي لك على طول ،. فعلا حماتي طلعت وانا فتحت ليها 


الحما _الف الف مبروك يا عريس ربنا يهنيك بعروستك دائما يا رب انتم لسه نايمين ولا ايه


شريف _ لا يا حبيبتي صاحيين هو انتي طالعه لوحدك ولا ايه عمي ياسمين 

مجوش معاكي


الحما _ عمك شويه وهيجي وياسمين يا حبيبتي الحمل تعبها اول ما يقدرتش تطلع بس بتبارك ليكم


شريف _ طيب اتفضلي ادخلي يا حبيبتي جوه ندي الاوضه وبعدها دخل وقال 


معلش يا ندى هنزل اجيب سجائر واطلع على طول عشان انا سجائر بتاعتي خلصت مش هتاخر عليكي يا حبيبتي 


الام _ يا حبيبي طيب حماك شويه وجاي خليه يجيبلك هو سجائر وهو جاي ما ينفعش عريس ينزل


شريف _ ايه الكلام ده يا ماما ليه يعني ما ينفعش انزل  انا هنزل وطالع على طول

وبعدها نزلت ورنيت الجرس وفتحت ياسمين 


ياسمين _شريف خير ايه اللي نازلك هنا هو في حاجه ولا ايه*. بعدها دخلتها وقفلت الباب  وقولت 


شريف _ عندي كلام كثير لازم

 اتكلمه معاكي انا بحبك قوي يا ياسمين وكنت من زمان عيني منك واخويا لما عرف جه هو اللي يخطبك


ياسمين _  اي الكلام الفارغ ده وعماد ازاي يعمل كده 


شريف _ مش دي المشكله المشكله ان انا مش عارفه انساكي انا فعلا اتجوزت ندى بس انا لسه بحبك ارجوكي تعالي بينا نهرب من هنا ونتجوز


ياسمين _ نتجوز ازاي ده انت متجوز اختي وانا متجوزه اخوك


شريف _ بس انا بحبك وعرفتي كمان ان انت بتحبيني اختك ندى قالتلي على كل حاجه

وفي الوقت ده باب الشقه اتفتح وكان عماد 


اخويا اتجوز حبيبتي

الحلقه الاخيره 

بقلم هويدا زغلول

وفي الوقت ده جريت ياسمين علي الباب 


عماد _ مالك يا ياسمين في ايه واقفه كده ليه  متوعي خليني ادخل


ياسمين _ لا طالما جيت بقى تعالى نطلع نبارك للعرسان ماما كانت لسه موجوده عندي وقلت لها ان انا مش هينفع اطلع عشان تعبانه بس بجد انا عايزه اطلع 


عماد _ اوعي كده يا ياسمين الجو حر خليني ادخل وبعدها دخل وانا كنت دخلت اوضه النوم وقولتلك 100 الف مره مش هتطلعي شقه اختك ثاني


ياسمين _ انا نفسي اعرف هو انت ليه عامل كده ايه اللي عمل اخوك فيك عشان تتصرف بالطريقه دي


عماد _قولتلك ان شريف مش كويس وانا مش برتاح ليه بصراحه كده بحس بنظرات ومش كويسه


ياسمين_ لا والله وحضرتك عرفت ازاي انت بقى ان شاء الله انت لسه راجع من السفر 

ومن ساعه ما رجع وانت مقعدتش

 معاه خالص


عماد _ ياسمين انا بحبك بلاش تتكلمي تاني في موضوع شريف ده خلي حياتن

ا تمشي مستقره


ياسمين _ماشي اللي يريحك وبعدها دخل 

عماد الحمام وخرجت لو سمحت ما تعملش الحركه دي تاني انا مش ناقصه اي مشاكل


شريف _ فكري في كلامي كويس يا ياسمين بجد انا بحبك من قلبي وبعدها طلعت شقتي 

وكانت ندي قاعده في الصاله 


شريف _ ايه ده هي مامتك مشيت ليه مش قالت ان باباكي جاي


ندي _ هو انت كنت فين يا شريف بالشبشب معقوله نزلت الشارع بيه 


شريف _ وايه المشكله لما انزل بيه بقولك مامتك فين


ندي _ روحت شقتها وهتبقي تجيب  بابا وتيجي بعدين هو في ايه يا شريف انا مش فاهماه بالظبط


شريف _هيكون في ايه يعني انا داخل انام حاسس اني تعبان شويه وبعدها ندي 

نزلت شقه ياسمين فتحت ليها ياسمين وقالت 


ياسمين _ ايه ده ده حبيبتي خير انتي نازله في حاجه ولا ايه


ندي _مخنوقه شويه ياسمين وعايزه اتكلم معاكي لو سمحت هوجوزك هنا ولا فين


ياسمين _ اه يا حبيبتي موجود جوه بس نايم تعالي قوليلي في ايه ايه اللي حصل

 خنقك كده


ندي _ انت كان عندك حق مكانش ينفع اتجوز شريف مش عارفه هو في ايه بالظبط هو كان كويس جدا معايا امبارح بس مش عارفه ليه النهارده على طول ساكت وبعدها شويه وقاعدين ننزل اجيب سجاير طالع مخنوق حاسه 

ان فيه حاجه غريبه 


ياسمين _طيب تعالي يا حبيبتي اقعدي هو يعرف ان انتي موجوده عندي هنا


ندي _ لا هو كمان نايم ولقيت نفسي مخنوقه قلت انزلك ، وفي الوقت ده الباب خبط وفتحت 


شريف _ معلش يا ياسمين انا اسف انا بخبط عليك دلوقتي بس كنت عايزه فهي ندى عندك ولا ايه اصل صحيت من النوم مش لقيتها 


ياسمين _ اه اصل انا حسيت ان انا تعبانه شويه فرنيت عليها هي نزلتلي على طول تعالى ادخل يا شريف ، وبعدها دخل واقعدت 


معلش يا عريسه خدنا منك عروستك في شهر العسل ما تقومي تعمليلي حاجه دافيه اشربها زي ما قولتلك يا ندى


ندي _اه تمام ماشي 

تحب اعملك حاجه يا شريف


شريف _ يا ريت لو تعملي كوبايه شاي

وبعدها دخلت ندي 


ياسمين _ اسمعني بقى انت لو تقدر تعمل كده في اخوك انا ما اقدرش اعمل كده في اختي انت فاهم ولا لا ندى دي بنتي مش اختي


شريف _ قوليلي انك عمرك ما حبتيني وانا هبعد عنك خالص


ياسمين _ كنت بحبك سمان كنت بتمنى بس تيجي تقولي ان انت شاريني كان نفسي اسمع منك كلمه حلوه بس انت للاسف عمرك ما قولت حاجه ، وفي الوقت ده خرج عماد.وقال 


عماد _الله الله يا ست هانم وايه كمان قاعده عماله تتغازلي  في البيه وناسيه ان جوزك نايم جوه، وفي الوقت ده قومنا وقفنا وياسمين قالت 


ياسمين _ عماد اسمعني بس والله انت فاهم الموضوع غلط 


عماد _ وانت يا عريس سايب عروستك علشان خاطر الناس تتعاكس مراتي انت زي اخويا


شريف _لا والله هو حضرتك اللي بتحاسبني هو مين فينا اللي سرقها الاول ما انت كنت عارف ومتاكد ان انا كنت بحبها وكنت مسافر بره علشان خاطر اجمع فلوس وانزل اتجوزها

روحت انت اتقدمت ليها لنفسك عشان انت انسان اناني  

وفي الوقت ده خرجت ندي وقالت 


ندي _ هو في ايه اللي بيحصل بالظبط وايه الكلام اللي انت بتقوله ده يا عماد 


عماد _ قولتلك بلاش تتجوزيه كنت عارف ان  هو عينه من ياسمين معنى جوازي ليه كان غلط بس انت ما سمعتيش كلامي


ندي _ الكلام ده حقيقي ما ترد شريف ساكت ليه


شريف _ ايوه حقيقي كنت بحب ياسمين زمان وهو اللي سرقها مني كان كل همي نخليها تطلق منه 


ياسمين _ واحنا كان ذنبنا ايه في اللعبه القذره بتاعه كوم دي انتوا ازاي تعملوا فينا كده


عماد _ بلاش تعملي فيها الخضراء الشريفه قدام اختك اقولها انا سمعت ايه لما خرجت من اوضه النوم الهانم كانت عماله تقول البيه ان هي كانت بتحبه وكانت مستنيه بس ان هو يتقدم ليها


ياسمين _ والله يا ندى هو سامع نص الكلام بس المكان ده يا شريف قول الكلام الحقيقي


شريف _ حقك عليا ندى انا اسف ان انا غلطت في حقك انا فعلا ما اتجوزتكيش حب انا اتجوزتك ان انا كنت عايزه اخذ حقي من اخويا 


ياسمين _ قولها ان انا ما عملتش حاجه قولها ان انا كنت بقولك ان انت لازم تعيش معاها

انا فعلا كنت بحب شريف بس والله خلاص نسيته 


ندي _ طلقني يا شريف لو سمحت من غير مشاكل وبعدها مشيت 


ياسمين _ وانا كمان يا عماد لو سمحت   من غير شوشره احنا مش عايزين نعرفكم  ثاني وبعدها مشيت وراحت بيت ابوها 


الام _ يا خبر ابيض هو انت كمان جايه معيطه هو ايه اللي حصل يا ولاد بالظبط اختك مالها يا بنتي طمنيني 


ياسمين _سابتني ماما دلوقتي هي فين

وراحت ياسمين عند اوضتها 

افتحي الباب يا ندى ارجوكي تسمعيني والله انا ماليا  ذنب في اي حاجه حصل


ندي من جوا _ سيبيني في حالي ارجوكي مش عايزه اسمع صوتك ، وبعدها فضلت قاعده

وفي يوم باب شقتي خبط وفتحت 


شريف _ معقوله ياسمين خير في حاجه ولا ايه


ياسمين _تعالي اصالح ندى اوعى تسيبها هي  ملهاش ذنب في اللي حصل ده


شريف _ معقوله انتي اللي بتقولي الكلام ده ياسمين ده انا قولت انتي جايه تقوليلي  ان انت عايزاها ترجعي ليا 


ياسمين _ عمرك ما هتلاقي زيها والله خليلك 

جنبها 


شريف _ والله انا كان في دماغي اجي النهارده واحاول اصالحها واخدها وهسافر بره كمان وانت هتعملي ايه هترجعي لعماد 


ياسمين _ بعد اللي هو عمله فيا لا يمكن ارجع ليه بجد ده انسان كذاب


شريف _ من يوم المشكله وهو حابس نفسه في شقته ومش راضي يخرج منها خالص 


ياسمين _والله حياته هو حر فيها انا مش هقدر اتكلم فيها انا كل اللي انا عايزاه دلوقتي اختي تكون مبسوطه ارجوك تيجي وما تقولهاش ان انا جيت واتكلمت معاك 


شريف _ والله انتي طيبه قوي ياسمين حاضر هاجي واعمل كده وبعدها نزلت وشمت 

ريحه وحشه اوي عند الشقه وفضلت تنده 

عليا 


ياسمين _ شريف شريف انزل بسرعه وبعدها 

نزل مش عارفه دي شما ريحه وحشه قوي من ناحيه الشقه اكسر الباب خلينا ندخل 

وبعدها دخلنا وكانت المفاجاه لما لقينا عماد 

في الارض وطلبنا عربيه الإسعاف 


الدكتور _ للاسف هو راح من يومين هو عايش لوحده في الشقه ولا ايه ازاي ما عرفتوش


ياسمين _انا مراته وكنت عند امي ما اعرفش والله اللي حصله ده


الدكتور _ للاسف انا هضطر ابلغ البوليس علشان اعرف ده الفعل فعل ولا هو اللي راح لوحده بعد اذنكم وبعدها مشي 


ياسمين _ شريف مش انت اللي عملت في اخوك كده مش صح 


شريف _ هو انت اكيد بتهزري انا ممكن اعمل في اخويا كده وبعدها جت ندي 


ندي _ هو في ايه وانتم موجودين هنا ليه واتصلت بيا ليه قولتلي اجي يا ياسمين


ندي _عماد راح في الشقه مشكله ان الدكتور عايز يبلغ البوليس لانه شاكك ان حد اللي عمل فيه كده 


ندي _ ما احنا عارفين مين اللي اكيد ممكن يكون عمل فيه كده اللي سبنا  معاه في الشقه


شريف _ الكلام العبيط اللي انتي بتقوليه ده احنا تعاتبنا عادي وبعدها سبت وطلعت


وبدأ يفتكر اللي حصل يومها 


                      _ فلاش باك 

شريف _ عاجبك اللي حصل ده مرتاح انت دلوقتي


عماد _ ارجوك يا شريف سيبني لوحدي دلوقتي انا مخنوق ومش قادر اتكلم مع اي حد


شريف _ منك لله يا اخي عن التصرف اتصرفته ده


عماد _انا من زمان كان عيني منها وهي عمرها ما فكرت فيا وكنت بخاف اقولك الكلام ده انت تزعل


شريف _ انا هسافر تاني خلاص مبقاليش مكان هنا بس عمري ما هسامحك يا عماد على اللي انت عملته فيا ده  وبعدها طلع 


ومسك عماد ورقه وقلم وكتب 


عماد _انا اسف لاي حد جيت عليه بجد انا ظلمت ناس كثير معايا يا ريت تسامحوني وبعدها دخل 

المطبخ وخرج ب كوبيا وشرب اللي فيها 

وبعدها وقع عالارض


                    _رجوع 


شريف _ انا سبته وطلعت والله وكنت بتكلم معاه عادي وما اعرفش مين اللي عمل فيه كده


ندي _ والله كل حاجه هتبان


شريف مسك ايد ندي وباسها وقالها _ يمكن  مكنتش  بحبك زمان وفعلا ما اتجوزتكيش عن حب بس والله انت غاليه عندي دلوقتي ارجوكي تخليكي جنبي يا ندى وبعدها جه الظابط والكل 

راح علي القسم واتاكدو ان عماد اللي عمل 

في نفسه كده بالورقه والبصمات 

وخرجوا كلهم 


ندي _ حقك عليا يا ياسمين ما تزعليش مني زي ما انتي غلطتي انا كمان غلطت من الاول


ياسمين _ كلنا بنغلط بس ارجوك ترجعي لشريف والله هو فعلا ادمان وبقى يحبك 


ندي _ معقوله انتي اللي بتقولي كده ده انا قولت انتي دلوقتي هتفرحي لانك هتقدري تتجوزي


ياسمين _ انا خلاص شلت شريف من قلبي وعمري هفكر في الموضوع ده ثاني بس ارجعيله 


شريف قرب منهم وقال _ وانتي من انهارده خلاص بقيتي اختي ياسمين ولو عوزتي اي حاجه كلميني


وبعدها رجعت ندي ليا وفي يوم لقيت امها 

بتتصل بينا وبتقول 


الام _  الحقني يا شريف والنبي هات ندى وتعالى بسرعه ودي ياسمين المستشفى ما اعرفش ايه اللي حصلها


شريف _ يا خبر ابيض يا ماما حاضر هنلبس ونيجي على طول وبعدها كلنا نازلين وقبلت 

يوسف صاحبي 


يوسف _رايح فين يا عريس ده انا اول ما نزلت من السفر قولت انت اول واحد لازم اشوفه مالك في ايه


شريف _ انت معاك عربيه يوسف مش كده ارجوك تعالي وديني المستشفى بسرعه 

وبعدها روحنا وفاقت ياسمين وقالت 


ياسمين _ انا فين وايه اللي حصل بالظبط اه انا بطني وجعني قوي


ندي _ حبيبتي شكلك من كتر الزعل تعبت والحمل ما اكملش ما تزعليش نفسك


ياسمين _ معقوله انا كان نفسي قوي ان الحمد ده يكمل 


شريف _ احمدي ربنا ان ده اللي حصل عشان خاطر تقدري تشوفي حياتك وبعدها قرب يوسف

وقال


يوسف _ هو انا مش فاهم حاجه انت بتقولها يا ياسمين مش المفروض دي البنت اللي انت كنت بتحبها


شريف _موضوع كبير هبقى احكيلك 

عليه بعدين ويوسف كان بيزونا علي طول 

وفي يوم قالي أ انه عايز يخطب ياسمين وانا قلتها وبصراحه خطبها وهي كانت مبسوطه معاه وانا كمان عشت حياتي مع ندى وعرفت انها 

فيها مزايا كتير عن ياسمين وحمدت ربنا ان انا اتجوزتها 


تمت

تعليقات