القائمة الرئيسية

الصفحات

رواية ليلي وسجين الماضي الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس كامله وحصريه وجديده وخاصه بموقعنا نجوم ساطعه


رواية ليلي وسجين الماضي الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس كامله وحصريه وجديده وخاصه بموقعنا نجوم ساطعه 

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

رواية ليلي وسجين الماضي الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس كامله وحصريه وجديده وخاصه بموقعنا نجوم ساطعه 




رواية ليلي وسجين الماضي الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس كامله وحصريه وجديده وخاصه بموقعنا نجوم ساطعه 


ليلي وسجين الماااااضي 

الفصل الاول 

كانت تسير بخطواات بطيئة دون وعي ، ترى سراااب بعيد يحمل في طياااته بريق من الامل علها تجد ضالتها هناك ، تبحث شاردة الذهن ، مغيبة عن الواقع عن ذاتها التي مضت بعد موت والدها 

الاب الحنون المتفاهم الذى احتواااها  ٣٢عاماا فقد اكتفت بوجوده داخل قلبها بقربها منه بعد وفاة والدتها من خمسة عشر سنة ، الاب الذي تملك شغاف قلبها 

قررت ليلي ترك البيت والمكان والذكريات المؤلمة والجميلة ،قررت الذهاب في رحلة طويلة لمكان طالما رغبت بالذهاب اليه مرسي مطروح لم يكن الوقت صيفااا ولا شتاء كان الربيع بما يحمله من جمال وما ينشره من سعادة ، لذلك بدت مرسي مطروح لطيفة جذابة كما ينبغي لها ان تكون .

استمرت ليلي في السير بخطوات بطيئة علي شاطى البحر الي حيث لا وجهة ولا مكان محدد ، الي ان وجدت مكان مميز بعيد عن الانظار ، مكان مرتفع عن الشاطى ارتفاع بسيط مترين بالاكثر كانها قطعة خرجت من فم البحر مستطيلة بها ثلاثة كراسي مريحة وسجادة صوف منقوشة بالنقوش العربية تدل علي تراث هذه البلد ، ومنضدة صغيرة وبعض المخدات الصغيرة للجلوس ، نظمت كجلسة لثلاثة اشخاص مكان سبحان الخلاق يمتد داخل البحر ثلاثة امتار فوق مياهه الجالس يدنو بيده مسافة نصف متر ليمسك بالماء ، غروب الشمس ينتهي عنده تبدو كلوحة بديعة تناغمت الوانها حتي ان قيام الساعة نفسها يطيب للجالس هناك في احضان الطبيعة 

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

جلست ليلي علي السجادة متكئة علي احدى المخدات الموجودة بظهرها ، مغمضة عينيها في جهة تسمح للشمس باختراق هذا الجسد المنهك تاركة لشعرها المنسدل علي اكتافها التحرر في الهواء .

طارق : انت مين انت قومي ايه اللي قعدك كدا ؟قومي من هنا ، قال هذه الجملة بصوت مرتفع يمتلئ بالعصبية والغضب .

قامت ليلي مفزوعة من صوته ، ايه دا انت مين وازى بتتكلم معايا كدا ؟

طارق انت اللي ازاى تنتهكي خصوصيتي ومكاني وكمان تقعدى براحتك انت مجنونة ولا عبيطة متعرفيش ان عيب اللي عملتيه دا ،؟

ليلي انا اللي عبيطة او مجنونة ، طب بص لنفسك كدا وشوف حالتك دى وانت تعرف مين فينا اللي مجنون وعبيط ، انا كنت بتمشي لقيت المكان دا قعدت فيه معرفش انه يخصك وبعدين هو المكان دا ملكك مثلااا ولا انت حطيت كرسين وسجادة بقي بتاعك ، واضعة اصبعها امام وجهه محذرة ، اياك تعلي صوتك تاني علي فاهم ؟

تركت ليلي المكان ، متجهة للرجوع من حيث اتت لكن لاحظت دخول الظلام عليها وبدا البحر مخيف والطريق يظله الظلام الحالك .

بعد عدة دقائق سيرا علي شاطى البحر رأت ليلي سيارة تقف علي الطريق الذى يبتعد عن الشاطى عدة امتار توجهت الي السيارة منادية علي قائدها التي وقفت مصدومة عندما اقتربت منه وراته فقد كان هو نفسه ذات الشخص الذى تركته منذو بعض الدقائق ، تركته ليلي ومشت ، كان يسير بالقرب منها ببطئ 

طارق هتركبي اوصلك ولا اسيبك هنا للديابة ولا قطاع الطرق يتصرفوا معاك

ليلي انت اكيد بتخوفني ومفيش حاجة هتحصل من اللي قولته ، بصي ملكش دعوة بي امشي يالله مش انا مجنونة وعبيطة مش خايف من جناني اموتك مثلااا 

طارق صمت قليلا وكرر كلامه لو مركبتش همشي واسيبك 

ليلي مش هركب 

تركها خلفه و صار بسيارته في الطريق العام حتي ابتعد عنها لمسافة كبيرة وغابت عن الرؤية ، شعر ان ضميره يالمه علي تركها ، ادار سيارته في الطريق المعاكس متجها اليها ، عندما وصل الي حيث تركها وجدها جالسة علي جانب الطريق تبكي مثل الاطفال 

نزل من السيارة وفتح الباب ووقف صامتا منتظرا تحركها للركوب معه ، لكنها ظلت كما هي علي حالها الا انها توقفت عن البكاء امامه 

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

طارق ، هتركبي ولا هنتظر كتير 

ليلي مش راكبة 

توجه طارق اليها وحملها مع صراخ ليلي وضربها له كي يتركها ، لم يعبأ طارق بما تفعله وادخلها السيارة واغلق الباب وقاد السيارة في صمت 

اعتدلت في جلوسها واخذت وضعية مريحة وغفت دون ان تدرى 

نظر اليها طارق من المراة فوجدها غارقة في النوم 

نظر اليها مرة اخرى عن قرب راى ملامحها البريئة الطفولية رغم انها لا تبدو صغيرة في السن ، وجنتيها لونته الحمرة بسبب بكائها وشعرها الاسود غطي نصف وجهها بدت طفلة صغيرة في مهدها 

طارق ، انا ايه اللي خلاني اتنيل اخدها معايا انا ناقص ، انت قومي انت هتروحي فين بيتك فين 

ليلي : بضيق بس يا بابا سبني عايزة انام 

حاول طارق ايقاظها مرة اخرى بصوت عالي 

طارق انا مش بابا واصحي علشان انا مخنوق منك وكدا كفاية اوي 

فتحت عيونها بفزع ، لترى ذلك الشخص القاسي المتعجرف الفظ مرة ثانية 

ليلي انت ايه ياخي ، حرام عليك بص نزلني هنا خلاص مش عيزاك توصلني 

طارق : تمام انزلي 

نزلت ليلي في مكان قريب من الاوتيل اللي هي نازلة فيه بالصدفة ، حمدت ربها لتلك الصدفة 

تركها طارق وغادر المكان كأن حية تهرول وراءه 


يا ترا ايه حكاية طارق وليلي وليه القدر جمعهم سوااا !؟

طارق مهندس وعالم في مجاله بقاله سنتين متوقف عن العمل وعايش لوحده بدون اي علاقات 

ليه يا ترا !؟

ليلي مهندسة ديكور شاطرة بس بعد وفاة والدها من ٦شهور توقفت عن العمل ، وعايشة في وحدة والم علي فراقه  .


البارت التاااااتاني ♥️♥️


ليلي وسجين الماااضي 

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ليلي وسجين الماااضي


استيقظ طارق من نومه بفزع والعرق يسيل من جبينه ودقات قلبه العالية يكاد يسمعها ، بسبب ذلك الكابوس الذى تكرر للمرة المئة ولا يعلم سببه ، قام وصلي وتناول فطوره وخرج للجرى كما تعود خلال العامين الماضيين ، واضعا الهاند فرى في اذنه ليستمع للست ام كلثوم .

كانت ليلي تتناول فطورها في الشرفة ، لترى طارق يجرى بموازات الكورنيش ، لتسخر منه عامل نفسه رياضى وبيجرى ، يا ساتر عليك اغتت واحد قابلته في حياتي ، كانت عاملة النظافة تسترق السمع فدنت من ليلي قائلة انت بتكلمي نفسك يا انسة ليلي 

ليلي باستنكار ، لا ابدا هكلم نفسي ليه 

العاملة انا سمعت حضرتك بتتكلمي 

ليلي : اه انا شفت حد غتت مضايقة منه بيجرى 

العاملة قصدك مين الباشمهندس طارق ؟

ليلي معرفش اسمه هو اللي بيجرى هناك دا 

العاملة ايوا مهو دا الباشمهندس طارق 

ربنا يعوض عليه ويصبره دانا كان زى النسمة والكل بيحبه وبيحب الناس كلها اوي بس يا حبة عيني علي اللي جراله بعدها اتحول لشخص تاني خالص مبيكلمش حد بقاله سنتين عايش مع نفسه وبس 

ليلي انت متاكدة انه مبيكلمش حد 

العاملة ايوا والله ابدااا 

ليلي محدثة نفسها طب ازاى وهو كان بيكلمني امبارح اكيد في حاجة غلط 

ليلي : ممكن اعرف ايه اللي جراله لو سمحتي 

العاملة قصت عليها كل حدث لطارق وبسببه تحول للشخص الفظ الذى قابلته .

ليلي بصدمة وانا بغبائي عمالة اشتم فيه ، يادى النيلة علي وعلي غبائى ، هو فعلااا عنده حق انا انسانة غبية والدموع نازلة من عنيها كأن ميتلها ميت 

العاملة : مالك بس يا انسة ليلي ، يقطعني انا خليتك تبكي كدا ، معلش والله الكل حزين عليه وعلي اللي جراله حتي اهله بعد عنهم ووالدته يا حرام حالتها تصعب عليك من بعده عنها وحالته دى .

ليلي : تعرفى يام مني حاجة عن مكان كدا بعيد 

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

العاملة مقاطعة لليلي : ايوا ايوا ايوا دى منطقته ومحدش يقدر يهوب منها الارض هناك كلها ملك اهله وهو عاملة القعدة دى ليه ولمراته وابنه 

ليلي محدثة نفسها مرة اخرى ضاربة جبهتها بيدها اااه انا مش غبية انا هبلة عبيطة كل حاجة وربنا طب هو ممكن يسامحني اصلا بعد اللي عملته دا انا لو مكانه كنت جبتني وعلقتني في المروحة وشغلتها علي full اه والله دى اقل حاجة تتعمل في 😥

العاملة اسيبك انا بقي واروح اشوف شغلي يا انسة ليلي 

ليلي : اتفضلي يام مني ربنا يعينك .

ليلي : انا لازم اعتذرله ، وكمان اشكره بس يا ترا هيسامحني ولا هيضربني عيارين ويخلص مني 


يقضي طارق وقت النهار في البيت بين كتبه حتي ياتي وقت المغيب ليقضي ساعتين هناك في مكانه وحده بين اطلال الماضي وذكرياته ، تلك الساعات القادرة فقط علي شحن طاقته لاستمراره في الحياة .


حاولت ليلي جاهدة لم شتات نفسها ، وترتيب افكارها وتنظيم الكلمات التي سوف تعتذر بها منه 


ذهبت ليلي الي هناك لكنها ابتعدت عن منطقته جلست بالقرب منها منتظرة طارق 

عندما اتي بسيارته شعرت بان الدم يتسرب من جسدها ويدخل في حالة من التخشب وتلجم لسانها للحظات .

طارق : انت تاني ، انت فعلا غبية ومبتتعلميش ومبتفهميش ، انت ايه اللي جابك هنا تاني يا بني ادمة 

لاحظ طارق صمتها ، والدموع المتوقفة بمقلتيها 

انتظرها ترد لعدة دقائق ، ومرر كلامه انت عايزة ايه ايه اللي جابك هنا 

جلست ليلي في مكانها واعطته ظهرها ، قليل من الصمت 

ليلي : اولاااا انا اسفة وعارفة اني لو جمعت كل حروف اللغة وكلماتها ممكن متكفيش انك تسامحني ، ثانيااا انا متشكرة لانك مسبتنيش ومشيت وانك وصلتني 

طارق : تمام ،خلصتي ممكن بقي تقومي تمشي ومشوفش وشك تاني  .

ليلي بانكسار والم : انا ماشية بس قبل ممشي ممكن تقول انك مسامحني 

طارق : لو قلتلك اني مسامحك هتمشي ومش هشوفك تاني 

ليلي : بفرحة مكسورة ايوا والله قول انت بس قولها . 

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

طارق : مسامحك اتفضلي بقي .

ليلي : شكرا يا باشمهندس طارق  سلااام 

طارق : استني هنا انت عرفتي اسمي منين ، انت مين وعايزة مني ايه 

ليلي : ابدا والله انا عرفت اسمك وكل حاجة عن....قطعت كلامها قصدي عرفتك من ام مني اللي شغالة في الفندق اللي انا نازلة فيه 

طارق : علشان كدا جيت تعتذرى بعد معرفتي قصة حياتي من ام مني ، لو سمحتي اتفضلي امشي ويا ريت مشوفيكيش مرة تانية


تركته وذهبت وقلبها متألم علي حاله ، شعرت بان الوقت توقف والزمان انتهي عنده في تلك اللحظة كيف تبكي بهذه الحرقة علي حاله ونست حالها ، كيف له الصمود والتحمل والمضي في الحياة ، ياله من بطل ان يتحمل تلك الحياة وذلك الالم .


ذهبت للفندق لتحبس نفسها لتلاثة ايام ، ابت فيهم الخروج .

في اليوم الرابع استيقظت علي صوت ام مني اصحي يا انسة ليلي العصر اذن قومي يابنتي اخرجي وفرجى عن نفسك .

قامت برفع الغطاء عن وجهها بخمول سبيني يام مني مش قاردة 

ام مني وحياة حبيبك النبي تقومي وتيجي معايا النهاردة حنة مني بنتي وانا عزماك يالله يا ست البنات .

قامت ليلي وباركت لام مني واعطتها ما فيه النصيب واعدة اياها بالحضور 

جهزت ليلي نفسها مساء لحضور الاحتفال كانت ترتدى فستان ستان ازرق رقيق وتضع بعض مساحيق التجميل البسيطة مما زادها جمال ركبت تاكسي واخبرته بالعنوان ليصل بها هلال عشر دقائق 

وصلت لبيت ام مني وسالت عنها لكن تفاجأت عندما رات بيت ضخم واضح انه قديم من طرازه كان يشبه قصور الملوك القدامي 

ليلي : هي الست ام مني ورثت ولا ايه محدثة نفسها 

قاطع شرودها رجل في الستينات اتفضلي يا ست هانم الضيوف جوا 

ليلي شكرا يا عم ، الرجل : محمود يا بنتي  

ليلي : هي ام مني هنا ودى حفلة الحنة بتاع بنتها ولا انا غلطت في العنوان 

عم محمود : لا يا بنتي دا العنوان مظبوط وام مني جوا مع الضيوف اتفضلي ادهلي 

دخلت ليلي القصر كانت تنظر في كل ارجاء المكان ويبدو عليها الذهول ما اجمل هذا البيت ، كل تفصيلة فيه تدل علي براعة صانعه فهي مهندسة ديكور وتعلم جيدا قيمة مل تفصيلة به 

ام مني : اهلااا اهلاا يا انسة ليلي تعالي يا بنتي اتفضلي 

ليلي : ازيك يام مني ، الف مبروك ممكن بلاش كلمة انسة دى وخليها ليلي وبس مانا زى مني 

ام مني : دا شرف لي يا بنتي اتفضلي 

ليلي : ام مني هو البيت دا بتاعك ولا بتاع العريس 

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ام مني بضحك بطبطب علي كتف ليلي ، لا يا حبيبتي دا بيت اهل الباشمهندس طارق والدته الست جميلة اصرت تعمل الحنة والفرح هنا وتتكفل بيهم اكراما لابو مني بيشتغل عندهم جنايني من خمسة وتلاتين سنة 

ليلي دى ست طيبة اوي ربنا يكرمها 

ام مني تعالي اعرفك عليها وتشوفي مني كمان 

دخلت ليلي مع ام مني وباركت لمني ، وذهبت مع ام مني لتتعرف بالست جميلة والدة طارق 

عندما اقتربت ليلي من الست جميلة كانت تعطيهم ظهرها وقامت ام مني بالاقتراب منها ووشوشتها استدارت الست جميلة لترى الضيفة التي حدثتها ام مني عنها ، وقفت ليلي مصدومة عندما رات وجهها 

ليلي مش ممكن ماما ؟! ثم وقعت علي الارض فاقدة للوعي .


البارت التالت ♥️♥️


ليلي وسجين الماضى 


حاولت ام مني والست جميلة مساعدة ليلي لاستعادة وعيها ، عندما فتحت عيونها رات الست جميلة امامها وتبدو اللهفة عليها 

جميلة ،الف حمدالله بسلامتك يابنتي انت كويسة 

ليلي تمسك يد جميلة وهي تبكي انت ماما انت مين انت شكل امي 

جميلة اهدي يا حبيبتي ، وفهميني انت بتشبهي علي والدتك شبهي ؟

ليلي ايوا ماما نسخة منك او انت نسخة منها ، طب ازاى حتي صوتك مش ممكن .

جميلة انت اسمك ليلي ايه 

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

ليلي : ليلى جمال الهوارى 

جميلة بصدمة وذهول انت بنت تقي ؟

ليلي ايوا دا اسم ماما انتي تعرفيها 

جميلة ببكي ايوا اعرفها يا بنت الغالية ، تقي تبقي اختي التوام الله يرحمها .

ليلي يعني حضرتك اخت ماما طب انا معرفكيش ازاى ولا عمرى سمعت عنك من ماما .

جميلة : لا دى حكاية طويلة اوي عايزة وقت طويل ويوم تاني يالله يا حبيبتي قومي نحضر الحنة ولما تخلص اوعدك هحكيلك كل حاجة 

ليلي قامت مع خالتها لحضور الحنة ، ليلي طوال الوقت وهي تنظر لخالتها بعيون كلها حب و حبيرة وتساؤل الي ان انتهت الحفلة وفرغ البيت علي اهله 

اخذت جميلة ليلي لتنام بجانبها وطلبت منها تاجيل الكلام للغد ، لانها متعبة من تجهيزات الحفلة .

نامت ليلي باحضان خالتها تستمد منها حب الام الذى افتقدته منذ موت والدتها .


هلا يوم جديد علي ابطال قصتنا مليئ بالاحداث والاسرار 


استيقظت ليلي ولم تجد خالتها بجانبها ، خرجت تبحث عنها التقت بابن خالتها حسام الذي لا يتعدي الخامسة والعشرين من عمره ، شخصية مرحة جدااا ، يدرس الطب البشرى ، مفعم بالنشاط والطاقة .

حسام : انت مين ؟

ليلي : انا ليلي ، هي خالتي جميلة فين ؟

حسام : خالتك قصدك ان ماما تبقي خالتك حقيقي ولا انت بتناديها كدا 

ليلي : لا خالتي حقيقي اخت ماما ،هي فين ؟

حسام باستغراب انت بنت طنط تقي توام ماما 

ليلي انت تعرف ماما ؟

حسام ماما ياما حكتلنا عنها بس للاسف مشوفنهاش ابداااا 

جميلة : ليلي حبيبتي تعالي وهي تفتح احضانها لليلي 

جرت ليلي وارتمت في احضان خالتها 

حسام : نعم نعم يا ست ليلي انت جيه تاخد ماما مننا ولا ايه انا بغير علي فكرة ، ابعدى بس كدا شوية ، وشدها من زراعها وابعدها عن والدته واحتضن جميلة 

تحت انظار ليلي المشتعلة له 

جميلة بضحك : الله يهديك يا حسام مش كبرت علي الحركات دى ولا انت بتعاكس ليلي ، تعالي يا لولة تعالي ننزل نفطر احنا لو فضلنا هنا مش هيخلينا ننزل 

امسكت يدى ليلي ونزلا معا لتناول الفطور مع باقي العائلة .

جميلة : احب اعرفكوا بليلي بنت اختي تقي 

جميلة دا عمك احمد زوجي و حبيبى واخويا وكل ما ليا 

ودى نورا بنتي وجوزها علاء ، ودا عمر ابني ومراته هنا وطبعا اتعرفتي علي حسام  ، ولسه في طارق الكبير بس عايش لوحده ربنا يرده لقلبي ولبيته .

اقعدى يا ليلي ناكل سوا يا حبيبتي

حسام : يعني نامت عندنا امبارح وهتاكل كمان 

ليلي وانت مالك براحتي بيت خالتي يا لمض 

ضحك الجميع علي نقارهم سويا 

تناولوا الطعام في جو مليئ بالسعادة والضحك فهم عائلة جميلة مترابطة و محبة 

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

بعدما انتوا من الطعام ، استاذن الرجال للانصراف لاعمالهم ، وهمت ليلي مسرعة تاخد يدى خالتها لتنفرد بها بعيد عن البنات .

ليلي يالله يا خالتوا والنبي تعالي نقعد لوحدنا علشان تحكيلي حصل ايه وازاي معرفش عنك حاجة وليه ؟

جميلة تعالي يا حبيبتي معايا وهحكيلك كل حاجة بصي يا ستي انت عارفة اننا من الصعيد وعارفة التشدد اللي هناك وجدك الله يرحمه كان صغب ازاي 

ليلي ايوا عارفة طبعااا 

جميلة انا كنت بدرس في الجامعة في اسكندرية قابلت عم احمد كان معيد في الجامعة حبينا بعض وسافر لجدك علشان يخطبني جدك رفض وقاله اني مخطوبة لابن عمي جمال 

ليلي : بابا كنتي مخطوبة لبابا

جميلة جمال اتقدم لجدك وخطبني وانا معرفش واتفقوا علي الخطوبة والجواز في الصيف ، انا لما عرفت انهارت ورفضت بس طبعا جدع مهتمش لرفضي ، واصر علي جوازى من جمال ، مقدرتش طبعا لسببين لان انا كنت بحب عمك احمد وكمان لاني كنت عارفة ان تقي اختي بتحب جمال من وهي لسه عيلة ، لما لقيت جدك مصر علي اللي في دماغه ، هربت وروحت لاحمد واتجوزنا وهربنا من اسكندرية وجينا هنامرسي مطروح  ، طبعا جدع لما عرف اتبرى مني واعتبرني ميته ، ورفض ذكر اسمي في البيت من يوم هروبي والكل التزم بكلامك جدك وقالوا اني مت واخدوا عزايا كمان .

ليلي : ماما فعلا كانت بتعشق بابا لكن انا لاحظت ان بابا مكنش بيبادلها نفس المشاعر وكنت حاسة ان مانا بتتعذب لكن مكنتش بتتكلم ابداااا .

وحضرتك ليه محاولتيش ترجعي وتعتذرى من جدو، او بعد لما مات ليه محاولتيش تتصلي بماما 

جميلة : مامتك مكنتش تقدر تكلمني او تتصل بي بسبب جمال مكنش هيسمح لها وكمان هي كانت دايما حاسة ان جمال لسه بيحبني واني الحيطة اللي بينها وبين باباك لذلك كان بعدى عنها افضل ليها ولحياتها .

ليلي ارتمت باحضان خالتها وبكت 

ليلي انت احسن حاجة حصلتلي من ست شهور انا روحي لرجعتلي بوجودك 

جميلة : انا اللي روحي ردتلي تاني لما شوفتك يا نور عيني اسمعي مش هتخرجي من هنا الا لبيت جوزك فاهمة مفيش بعد بعد النهاردة 

ليلي حبيبتي يا خالتوا ربنا ميحرمني منك ابدااا 

خالتوا انا عايزة اسالك عن طارق انا قابلته واتكلمت معاه

جميلة بدهشة انت بتتكلمي جد انت كلمتي طارق ورد عليك صحيح يا جميلة ايوا والله يا خالتوا هحكيلك 

وقصت ليلي علي خالتها ما حدث بينها وبين طارق 

جميلة تعرفي يا ليلي انا حاسة ان ربنا بعتك علشان ترجعيلي ابني تاني لحضني وترجعيه للحياة ابني بقاله سنتين مبيتكلمش لا مع حد بعد موت مراته وابنه 

ليلي انا ازاى يا خالتوا 

جميلة ربنا بعتك ليه وانت اللي هتساعديه وانا معاك نحاول نخرجه من وحدته دى ونرجعه لحياته تاني ان شاء الله

يا ترا هيعملوا ايه ويا ترا جميلة هتقدر دا اللي هنعرفه البارت اللي جى

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

 البارت التالت ♥️♥️


ليلي وسجين الماضى 


حاولت ام مني والست جميلة مساعدة ليلي لاستعادة وعيها ، عندما فتحت عيونها رات الست جميلة امامها وتبدو اللهفة عليها 

جميلة ،الف حمدالله بسلامتك يابنتي انت كويسة 

ليلي تمسك يد جميلة وهي تبكي انت ماما انت مين انت شكل امي 

جميلة اهدي يا حبيبتي ، وفهميني انت بتشبهي علي والدتك شبهي ؟

ليلي ايوا ماما نسخة منك او انت نسخة منها ، طب ازاى حتي صوتك مش ممكن .

جميلة انت اسمك ليلي ايه 

ليلي : ليلى جمال الهوارى 

جميلة بصدمة وذهول انت بنت تقي ؟

ليلي ايوا دا اسم ماما انتي تعرفيها 

جميلة ببكي ايوا اعرفها يا بنت الغالية ، تقي تبقي اختي التوام الله يرحمها .

ليلي يعني حضرتك اخت ماما طب انا معرفكيش ازاى ولا عمرى سمعت عنك من ماما .

جميلة : لا دى حكاية طويلة اوي عايزة وقت طويل ويوم تاني يالله يا حبيبتي قومي نحضر الحنة ولما تخلص اوعدك هحكيلك كل حاجة 

ليلي قامت مع خالتها لحضور الحنة ، ليلي طوال الوقت وهي تنظر لخالتها بعيون كلها حب و حبيرة وتساؤل الي ان انتهت الحفلة وفرغ البيت علي اهله 

اخذت جميلة ليلي لتنام بجانبها وطلبت منها تاجيل الكلام للغد ، لانها متعبة من تجهيزات الحفلة .

نامت ليلي باحضان خالتها تستمد منها حب الام الذى افتقدته منذ موت والدتها .


هلا يوم جديد علي ابطال قصتنا مليئ بالاحداث والاسرار 


استيقظت ليلي ولم تجد خالتها بجانبها ، خرجت تبحث عنها التقت بابن خالتها حسام الذي لا يتعدي الخامسة والعشرين من عمره ، شخصية مرحة جدااا ، يدرس الطب البشرى ، مفعم بالنشاط والطاقة .

حسام : انت مين ؟

ليلي : انا ليلي ، هي خالتي جميلة فين ؟

حسام : خالتك قصدك ان ماما تبقي خالتك حقيقي ولا انت بتناديها كدا 

ليلي : لا خالتي حقيقي اخت ماما ،هي فين ؟

حسام باستغراب انت بنت طنط تقي توام ماما 

ليلي انت تعرف ماما ؟

حسام ماما ياما حكتلنا عنها بس للاسف مشوفنهاش ابداااا 

جميلة : ليلي حبيبتي تعالي وهي تفتح احضانها لليلي 

جرت ليلي وارتمت في احضان خالتها 

حسام : نعم نعم يا ست ليلي انت جيه تاخد ماما مننا ولا ايه انا بغير علي فكرة ، ابعدى بس كدا شوية ، وشدها من زراعها وابعدها عن والدته واحتضن جميلة 

تحت انظار ليلي المشتعلة له 

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

جميلة بضحك : الله يهديك يا حسام مش كبرت علي الحركات دى ولا انت بتعاكس ليلي ، تعالي يا لولة تعالي ننزل نفطر احنا لو فضلنا هنا مش هيخلينا ننزل 

امسكت يدى ليلي ونزلا معا لتناول الفطور مع باقي العائلة .

جميلة : احب اعرفكوا بليلي بنت اختي تقي 

جميلة دا عمك احمد زوجي و حبيبى واخويا وكل ما ليا 

ودى نورا بنتي وجوزها علاء ، ودا عمر ابني ومراته هنا وطبعا اتعرفتي علي حسام  ، ولسه في طارق الكبير بس عايش لوحده ربنا يرده لقلبي ولبيته .

اقعدى يا ليلي ناكل سوا يا حبيبتي

حسام : يعني نامت عندنا امبارح وهتاكل كمان 

ليلي وانت مالك براحتي بيت خالتي يا لمض 

ضحك الجميع علي نقارهم سويا 

تناولوا الطعام في جو مليئ بالسعادة والضحك فهم عائلة جميلة مترابطة و محبة .

بعدما انتوا من الطعام ، استاذن الرجال للانصراف لاعمالهم ، وهمت ليلي مسرعة تاخد يدى خالتها لتنفرد بها بعيد عن البنات .

ليلي يالله يا خالتوا والنبي تعالي نقعد لوحدنا علشان تحكيلي حصل ايه وازاي معرفش عنك حاجة وليه ؟

جميلة تعالي يا حبيبتي معايا وهحكيلك كل حاجة بصي يا ستي انت عارفة اننا من الصعيد وعارفة التشدد اللي هناك وجدك الله يرحمه كان صغب ازاي 

ليلي ايوا عارفة طبعااا 

جميلة انا كنت بدرس في الجامعة في اسكندرية قابلت عم احمد كان معيد في الجامعة حبينا بعض وسافر لجدك علشان يخطبني جدك رفض وقاله اني مخطوبة لابن عمي جمال 

ليلي : بابا كنتي مخطوبة لبابا

جميلة جمال اتقدم لجدك وخطبني وانا معرفش واتفقوا علي الخطوبة والجواز في الصيف ، انا لما عرفت انهارت ورفضت بس طبعا جدع مهتمش لرفضي ، واصر علي جوازى من جمال ، مقدرتش طبعا لسببين لان انا كنت بحب عمك احمد وكمان لاني كنت عارفة ان تقي اختي بتحب جمال من وهي لسه عيلة ، لما لقيت جدك مصر علي اللي في دماغه ، هربت وروحت لاحمد واتجوزنا وهربنا من اسكندرية وجينا هنامرسي مطروح  ، طبعا جدع لما عرف اتبرى مني واعتبرني ميته ، ورفض ذكر اسمي في البيت من يوم هروبي والكل التزم بكلامك جدك وقالوا اني مت واخدوا عزايا كمان .

ليلي : ماما فعلا كانت بتعشق بابا لكن انا لاحظت ان بابا مكنش بيبادلها نفس المشاعر وكنت حاسة ان مانا بتتعذب لكن مكنتش بتتكلم ابداااا .

وحضرتك ليه محاولتيش ترجعي وتعتذرى من جدو، او بعد لما مات ليه محاولتيش تتصلي بماما 

جميلة : مامتك مكنتش تقدر تكلمني او تتصل بي بسبب جمال مكنش هيسمح لها وكمان هي كانت دايما حاسة ان جمال لسه بيحبني واني الحيطة اللي بينها وبين باباك لذلك كان بعدى عنها افضل ليها ولحياتها .

ليلي ارتمت باحضان خالتها وبكت 

ليلي انت احسن حاجة حصلتلي من ست شهور انا روحي لرجعتلي بوجودك 

جميلة : انا اللي روحي ردتلي تاني لما شوفتك يا نور عيني اسمعي مش هتخرجي من هنا الا لبيت جوزك فاهمة مفيش بعد بعد النهاردة 

ليلي حبيبتي يا خالتوا ربنا ميحرمني منك ابدااا 

خالتوا انا عايزة اسالك عن طارق انا قابلته واتكلمت معاه

جميلة بدهشة انت بتتكلمي جد انت كلمتي طارق ورد عليك صحيح يا جميلة ايوا والله يا خالتوا هحكيلك 

وقصت ليلي علي خالتها ما حدث بينها وبين طارق 

جميلة تعرفي يا ليلي انا حاسة ان ربنا بعتك علشان ترجعيلي ابني تاني لحضني وترجعيه للحياة ابني بقاله سنتين مبيتكلمش لا مع حد بعد موت مراته وابنه 

ليلي انا ازاى يا خالتوا 

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

جميلة ربنا بعتك ليه وانت اللي هتساعديه وانا معاك نحاول نخرجه من وحدته دى ونرجعه لحياته تاني ان شاء الله

يا ترا هيعملوا ايه ويا ترا جميلة هتقدر دا اللي هنعرفه البارت اللي جى


 البارت الرابع ♥️♥️


ليلي وسجين الماااااضي 


بداية يوم جديد ، بداية لنهاية حكاية ، بداية لعلاااج قلب مكسور وروح تهيم في عالم بعيد عن البشر 

صباح يوم جديد ، تتناول عائلة الاستاذ احمد فطورها كالعادة مجتمعين علي طاولة الطعام الكبيرة كل الابناء وزوجتهم ونورا الابنة المدللة للاستاذ احمد .

ليلي : صباح الخير للجميع 

الكل رد علي ليلي ورحبوا بيها الا حسام لابد ان يشاكسها 

حسام صباح الخير بالليل ، الحلو مبدر ليه كنتي اتاخرى شوية لحد منموت من الجوع وخالتك مذنبانا لما تنزلي 

ليلي : خالتي حبيبتي ،في حد بيتكلم ولا دا صوت عصفور الجنينة اللي برا 

ضحك الجميع علي كلام ليلي وردها علي حسام 

جميلة : انا مش هخلص من لماضتكم انتوا الاتنين ناكل وابقوا شاكسوا بعض بعدين .

بعد الانتهاء من تناولهم لطعام الفطور ، طلبت جميلة من ليلي ان تاتي الي حجرتها لمناقشة الموضوع اللي اتفقوا عليه امبارح ، ايوا موضوع طارق .

استاذنت ليلي قبل الدخول لحجرة خالتها ، بعد ان سمحت لها جميلة بالدخول 

جميلة تعالي يا ليلي يا حبيبتي ادخلي 

دخلت ليلي وجلست بجانب خالتها علي السرير ، بعد دقيقة واحدة دخلت نورا وحسام وجلسا بجوارهما 

جميلة نعم ، عايزين حاجة 

حسام فيها يانخفيها ، انتوا بتتفقوا علي مين لااازم نعرف 

ضحكت جميلة وضربت حسام علي كتفه ، انت عايز ايه يا واد انت 

حسام انا سمعتكوا بتتفقوا علي اخويا حبيبي بدون قصد والله وقررنا انا ونورا نبقي معاكم في الجريمة دى نساعدكم يعني 

ليلي ومين طلب منك يا غلس 

حسام بنظرة اشمئزاز لليلي انا غلس ، والله مانت حاسة بالنعمة اللي انت فيها مجرد الكلام معايا دى نعمة تحمدى ربنا عليه ، يابنتي انا نسخة واحدة متتكرشس ، احمدى ربنا احمديه ومتتكسفيش 

ليلي ، التواضع عند سيادتك في زمة الله 

ضحكت نورا وجميلة علي حسام وليلي ومشاكستهم لبعض 

جميلة طيب يا خسام كدا انتوا ناوين تساعدونا طيب عندكم اقتراحات نبدء ازاي مع اخوك 

نورا انا عندى، نعمله الاكل اللي بيحبه وليلي تروحله بيه 

ليلي : اتفضلي يا خالتي بنتك اللي بتطبق المثل اللي بيقول اقرب طريق لقلب الراجل معدته ، بما انها طباخة ماهرة وطول اليوم بتعملنا اكل هيخلينا زى الفيل قريب ، اسكتي يا نور الله يهديك 

جميلة طب والله فكرة يا نورا بس لازم تتعمل بتكتيك مخصوص وبطريقة مختلفة من غير ميعرف انها ليلي 

ليلي بذهول ، خالتي انت هتسمعى كلامها 

جميلة ايوا يا ليلي اصبرى بس

حسام : طيب واللي يقولكوا هنعمل معاه ايه يا عصااابة ضموا علي بعضيكوا كدا ، اولا لازم ليلي تشاغل طارق وتتكلم معاه بطريقة غير مباشرة 

ليلي ازاي يابو المفهومية 

حسام بصي يا ستي هتدخليله واتس وتتكلمي معاه وانت وشطارتك بقي ياما تجذبيه باسلوبك ياما هيبلكك 😂 

ليلي انت مستفز يابني والله ، اخوك هيعملي بلوك اكيد 

حسام حاولي يا لولة بقي وانت وشطارتك احنا معتمدين عليك يا بطل ودى معركة مش سهلة ومش مسموح فيها بالتقعاس او الاستسلام 

ضحك الجميع علي كلام حسام 

سرحت ليلي في كلام حسام وحاولت تكون فكرة عن المدخل اللي هتدخل لطارق منه 

نورا : وممكن نعمله الاكل اللي بيحبه ونسيبه في المنطقة بتاعته 

ليلي طب مين هيحط الاكل هناك 

حسام انا مش عارف من غيرى هتعملوا ايه ،ممكن نتفق مع شركة توصيل وناكد عليهم متقولش مين اللي متفق معاهم بصوا احنا لازم نشغله ونبرجله ونخليه يخرج من قوقعته دى 

ليلي هو انا بس عندى سؤال ، هو ليه طارق مش بيكلمكم وانتوا اهله والواضح انكوا بتحبوه جداا

جميلة السبب مراته الله يرحمها طارق كان بيحبها جدا لكن كلنا مكناش بنحبها ولا بنرتاحلها ، كانت زى التعبان تتلون وتغير لونها قدامه ملاك وكيوت ، من وراه ومعانا عدوانية وكارهة وجودنا في حياته وتقريبا وصليته انه يبعد عنا بالكدب والابتلاء ، يالله الله يرحمها لما توفت طارق مقبلش نقف جنبه وحملنا ذنب اننا كنا كارهينها واننا اكيد فرحانين بموتها ، وانه هيحرمنا منه علشان يعاقبنا علي كرهنا ليها .

ليلي : للدرجة دى كان بيحبها 

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

حسام مانت لو كنتي شوفتي طريقتها معاه ، سحر يابنتي سحر دلع رقة مسكنة حاجة كدا تخلي اي راجل ينخدع فيها غصب عنه ، لكن وشها التاني كان بيظهر معانا وهو مش موجود وبنشوف وش الحية الحقيقي بس هو عمره مصدقنا وكان شايفنا متحاملين عليها واخدها وساب البيت وعاشوا لواحدهم بعيد عنا ومكناش بنشوفه هو وابنه الا نادر 

ليلي هنبتدى امته 🤔

نورا من النهاردة انا هقوم اعمله احلي اكلة بيحبها بس جهزى انت بقي بيت ولا اتنين شعر كدا تكتبيهم علي كرت حلو لان طارق بيحب الشعر اااوى 

ليلي ايه دا يا نورا دانت طلعتي مش سهلة اهو وبتفهمي في حاجة تانية غير الطبيخ 

جميلة بضحك اه والله يا ليلي دى فاجاتني انا كمان 

نورا والله انتوا ظالمني انا احيانا ببقي رومانسية 

حسام بيضحك وماسك بطنه ، بتقول رومنسية انت رومنسيتك صنية مكرونة بالباشمل او الحلو بسبوسة يا نورا .

نورا ماسكة مخدة ونزلت ضرب فيه انا هعرفك تتريق علي اختك الكبيرة ازاى 

جميلة وليلي مسكوا مخدتين ونزلوا ضرب في حسام وصوت ضحكهم واصل لتحت 

حسام الله كلكوا علي ولا ايه بصوت محمد صبحي  والله انتوا مش مقدرين ، البنات في صوت واحد النعمة اللي انتوا فيها ، وضحكوا عليه وهو بيعظل هدومه وشعره وسايبهم وخارج 

حسام : بكرا تعرفوا قيمتي 

جميلة واللبنات ضحك هستيرى 

جميلة يالله يا ليلي شوفي هتبدئى ازاى مع طارق 

ليلي حاضر يا خالتو هفكر وربنا معايا بقي لان ابنك دا دماغه زى 

جميلة زى ايه يا ليلي كملي وهي ماسكة مخدة ورفعاها في الهوا 

ليلي جريت من قدامها زى الصخرة يا خالتوا 

جميلة رميت المخدة في الباب بس ليلي كانت قفلت الباب وراها قبل ما المخدة تخبط فيها 

جميلة بضحك ربنا معاك يابنتي ويقدرك علي ابني دى دماغه مش صخرة دا امر والله 


ليلي اخدت رقمه من نورا ودخلت علي الواتس وبدأت كلامها مع طارق .

ليلي بتكتب واديها بتترعش بس لقت نفسها بتكتب من غير تفكير ،تعرف ان فقدت ماما  من ١٧سنة وبابا توفي  من ٦شهور ، انا حاسة بوحدة قاتلة ، افتقاد شخص هو كل حياتك بعده بتحس ان حياتك انتهت ، وان الدنيا صغيرة وتافهة اوى 


وبعتتله مقطع من اغنية لام كلثوم بعد معرفت انه بيعشق الست .


نورا جهزتله المكرونة النجرسكوا اللي بيحبها وترمس الشاى بالنعناع اللي بيعشقه وبعتيته مع المندوب اللي الشركة بعتيته يوصله للمكان بتاعه 


طارق ، لاحظ رنت الواتس فتحه علي رسالة ليلي قراها وهو مستغرب مين دى وايه اللي كتباه دا اكيد الرسالة اتبعتت غلط .


طارق كان في طريقة لمكانه الخاص بعد وصوله لاحظ ترمس الشاي الصغير وجنبه طبق المكرونة النجرسكوا اللي متغلف وفوقيه كرت صغير مكتبو فيه بالف هنا وتحت الجملة دى .


وعن أعماقنا ؛ هناك كم كبير من المشاعر ،التي لا تحكى ولا تموت ولا تحيا،هي فقط عالقة بين حجم القلب وثورة عقل ولهفة روح .....


طارق فتح الطبق وشم ريحة المكرونة اللي اخذت قلبه وشعر  بالجوع واكلها كلها وشرب احلي كوباية شاي بالنعناع .


استغرب طارق من الاشياء التي تحدث له وشغل تفكيره من الذي بعث الاكل ومن التي بعثت له تلك الرسالة وهل هو المقصود ، ام ان هذه الرسالة قد بعثت بالخطأ .

في المساء ارسلت ليلي رسالة جديدة لطارق 


تعرفي انا حاسة اني قلبي موجوع اوي ونفسي حد ياخدني في حضنه يمكن قلبي يرتاح .


احيانا ترتجف قلوبنا خوفا وقلقا وكأننا نود أن يأتى أحدهم ويربط علي ايدينا بقوة ليخبرنا .. بأن كل شئ سيكون بخير كى نطمئن.


ارسلت له كوبليه لفيروز اللي بتعشقها .

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

استمرت ليلي كل يوم ترسل له رسال وتحكي له عن يومها  وتقص عليه مواقف مضحكة واخرى تشرح له فيها كم الحزن القانط داخلها وتحكي له عن مشاعرها ومخاوفها واحلامها التي اندثرت مع موت ابيها .

في اليوم التالي ارسلت له رسالة مساءا بابا وحشني اااوي ، في منتصف الليل ، وقفت أنظر نحو السماء ، أحاول أن أتوقف ، أن أمضي ، لقد فشلت جميع محاولاتي وانتهت كل الساعات التي بحَوزتي ، أحاول ولا أملك أسباب للمحاولة حتى ، أن أخرِج شيء عالق بحنجرتي ، شعور يُبعثِر داخلي ، حديث يخنُق أنفاسي ، ثمّة ذكرى تستوطن قلبي ووجع فاقَ قدرتي على التحمّل ، أحتاج فِعلِيًّا للصراخ ، للدموع ، لكنها خاصمت عينيّ وخذلتني ، أحاول مجدداً أن أتسلّل خارج نفسي كما يتسلّل العمر ، أحاول قبل أن تنفجِر روحي ، حملتُ وِحدتي وأخذتُ أتجوّل بها في الشوارع ، الأزقّة مظلمة جداً ، لكنني لم أخَف فظلام قلبي غلبها ، قطعتُ بها طرق عِدّة حتى تعبتُ وعدتُ إلي باب حجرتي ، بدأت أصواتٌ تنبعث من جدرانها ، لم أستطع تمييز أحد منها ، ربما أشباح الماضي ، علموا بمجيئي فقاموا باستقبالي ، يتقاسمون معي الحزن ككُل ليلة ، كلّما عبرَ بي الفرح لوّحوا لي بالذكريات .


وارسلت له مقطع للست ام كلثوم .


استمر الوضع شهر كامل وطارق يقرا رسائلها دون الرد او التعليق ، اصبحت تلك الرسائل روتين يومي صباحا ومساءا . 


تعلق طارق بها وبكلامها وشقاوتها وخفت دمها ، تعلق باسلوبها في السرد والحكي ، اصبح ينتظر كل رسالة ويتخيل صاحبتها وهي تحكي وهي تضحك وهي تبكى .


بعد مرور شهر كامل ترسل ليلي الاكل وكلمة علي كرت ملون ، ورسائلها علي الواتس .


ليلي عايزة اقولك ان قررت النهاردة ، ارجع اشتغل تاني ، انا بعد مقابلت خالتلي وعائلتها الجميلة زى محكتلك ، كل شئ تغير لقد ساعدوني وساندوني جميعا كلا منهم بطريقته ، لقد تبدلت تغيرت اصبحت احد اخر بمساعدتهم لي اود ان اشكرهم كثيرا اود ان احتضنهم جميعااا .


للصباح حكاية .. و لكل حكاية بداية .. و أجمل بداية 

 صباحي الذي يحلو بك ... فهناك من يطيب لهم الصباح 

و هناك من يطيب بهم الصباح 

 و هناك من هم الصباح بعينه 

صباحك أمل وسعادة  🌹


ابتسم طارق عندما قرأ هذه الرسالة ولكنه كالعادة لا تعليق لا رد ، لكنه شعر بالسعادة تجتاحه ، شعر انها اقوى منه فقد تغلبت علي احزانها ، خرجت من فوهت البركان ، من عنق الزجاجة ، شعر بالسعادة من اجلها من اجل واحدة يجهلها ، لا يعرف حتي اسمها .


البارت الخامس ♥️


ليلي وسجين الماااااضي 


خرجت ليلي لاجراء مقابلة مع شركة كبيرة ، من اجل شغل وظيفة مهندس ديكور .

عامر صاحب الشركة مهندس : اتفضلي يا باشمهندسة انا قرات السيرة الذاتية بتاعتك بصراحة انا منبهر بيها وبشطارتك ، انا قبلت بيك قبل مقابلك اهلا بيك وسطينا 

عامر انسان خلوق ، مطلق زوجته وشاغل نفسه بالشغل وبس بعد فشل زيجته .

ليلي : انا متشكرة جداا ، واتمني انى اكون عند حسن ظن حضرتك .

عامر : انا واثق من كدا 

قامت ليلي ومدت يدها له لكي تصافحه فالتقت اعينهم ، شعر عامر بانجذاب تجاه ليلي التي خجلت وابعدت يدها وعينها ايضا في كسوف اسر قلب عامر .

استلمت عملها وبدات باول يوم لها بالشركة ، ليلي تبدلت احوالها فقد عزمت علي التغير الجزرى لشخصيتها القديمة ، بدأت في التعرف علي زملائها واحد تلو الاخر ونشرت جو من النرح في الاجواء ولفتت نظر الجميع برقتها وشقاوتها وروحها الجميلة .

حسين : صباح الصباح 

ليلي : صباح النور 

حسين انا المهندس حسين شريك في المشروع الجديد ، بس مش علشان انت الكبيرة اخد منك الاوامر ، لا والف لا كلا البته 😂

ليلي : والله لو لقيتك شاطر ونبيه هتشاركني الراى ، انما لو 

حسين لا متكمليش انا اعجبك اوي يا معنمي 

ليلي : شكلنا هنتفق ، روح هتلنا اتنين نسكافيه وتعالي نشتغل علي رواقة يا بلية 

حسين بصدنة : لا بلية دى ايه سيادتك يا باشمهندسة كدا مش هنتفق  

ليلي بضحك خلااص خلااص اتفضل يا هندسة هات المطلوب وتعالي عايزين ننجز المشروع دا يالله بقي 

حسين : هواااا 

ليلي بضحك مسكت الفون وكتبت 

انا سعيدة وعايزة اشاركك سعادتي يا طارق وحكت كل ما حدث معها من بداية دخولها الشركة حتي وصل حسين بالنسافيه .

وختمت كلامها استناني بالليل اكملك يومهى الجميل .

طارق بلهفة شديدة مسك الفون يقرأ رسالتها ، الرسايل دى بقت ونسه وشغفه الذي يستكين به ، 

كان يضحك علي كلامها وتعليقاتها ، لكنه شعر بوخزة في قلبه عندما حكت له عن عامر وعن خجلها عندما مسك يدها والتقت اعينهم ،شعور اثار غضبه او غيرته بالمعني الاصح 

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

بدأ يسال نفسه هو مضايق ليه واخذ يجول في الغرفة ذهابا وايابا ، فهو يشعر بانها ملكه خاصته ، تولدت لديه مشاعر تجاه ليلي وبدأت مشاعر الغيرة تنشر بذورها داخل قلبه .

انتظرها طوال اليوم وقلبه يعتصر ، ودعا ان ياتى الليل بسرعة البرق حتي تهدء عواصفه 


انتهت ليلي من عملها وقام حسين بتوصيلها الي البيت بسيارته .


ليلي مساء الخير علي عيلتي الجميلة 

رد عليها التحية العم احمد وخالتها والباقي ماعدا نورا ، التي كانت في عالم اخر .


ليلي جسلت بجابن نورا وسالتها عن سبب سرحانها والضيق الواضح عليها 

ليلي هو القمر ماله زعلان ليه ومن مين ، علشان لو طلع اي حد من اللي هتا هزعله جامد ااوى 

نورا : محدش مزعلني يا ليلي 

ليلي طيب تعالي نقعد برا نتكلم احكيلي مالك يا روحي 

نورا اجهشت بالبكاء ، الدكتورة قالتلي ان صعب اخلف وعندى مشاكل .

ليلي : طيب اهدى بس ، الدكتورة دى عبيطة علي فكرة وهنروح لحد تاني ناخد رايه ، ولو في علاج هنتعالج وهنبقي مامي وهت هقي من العيال يا نور .

نورا تفتكرى يا ليلي ممكن دا يحصل

ليلي لا انا مش هفتكر انا متاكدة يا نور وومي اغسلي وشك وتعالي نتمشي علي الكورنيش 

نورا : هتعزميني علي ايس كريم 

ليلي انت يا بنتي طمعتي في علشان اشتغلت ولا ايه ، يالله امرى لله هعزمك .


خرجت ليلي ونورا وقضوا وقت رائع سويا حاولت فيه ليلي جاهدة ان تخرج نورا من حالتها .

رجعت الي البيت منهكة يوم عمل وخروج بعده ، لم تستريح ، نامت بملابسها 


ظل طارق منتظرا رسالتها علي احر من الجمر ، لكن ليلي لم ترسل له تلك الرسالة التي هي بمثابة طوق النجاة له ، من دوامة شكه وحيرته تجاه عامر .


لاول مرة اراد ان يكتب لها يسالها اين انت كيف تتركيني هكذا منتظرا رسالتك ، اراد تعنيفها ، لكنه تراجع في اخر لحظة .


استيقظت ليلي صباحا وارتدت ملابس اخرى وخرجت الي عملها وهي في التاكسي ارسلت له الرسالة الصباحية 


‏الأمور التي كانت تزعجني لم تعد تزعجني

 الطرقات التي كنت أراها طويلة تعلمت إختصارها 

مشقة الأمنيات علمتني معنى التحمل

 لحظات النجاة الأخيرة علمتني معنى الأمل

 حكمة الأيام علمتني أنه لايهم عدد من حولك بقدر عدد الصادقين منهم  .... وإن شخص واحد قد يعادل ألف ♥️

اسفة اني مبعتش رسالة بالليل جيت تعبانة جدا ونمت بهدومى 😂 

ليلي : البوم كله كان شغل مع حسين ، طيب اوى حسين بس رغاي وغلاباوى ، زهقني كلام عن خطيبته وقد ايه بيحبها وخططهما للزواج وحكالي كل حاجة عن كل موظف في الشركة 😂

انا رايحة الشغل ادعيلي بقي رايحة الموقع وهنبدأ شغل النهاردة فيه .

عندما سمع طارق رنة الرسالة دبت باوصاله الروح وتدفق الدم بشراينه وذات دقات قلبه من الحماسة 


عندما قرأ الرسالة ابتسمع ، وتهللت اساريره ، واطمئن قلبه ، ودعا لها بالتوفيق والنجاح.


ليلي يالله يا حسين هنتاخر .

خسين انا جيت ، يالله انا جاهز 

ليلي ايه اللي انت شايله دا 

حسين دا الفطار بتاعنا والقهوة والكيك 

ليلي ايه يابني احنا طالعين رحلة ، وبعدين مين اللي جهز دا كله 

حسين : هنا خطيبتي حبيبتي

ليلي خلااص اسكت هتفتحلي في الكلام عن هنا مش هنخلص اتفضل يالله علي الموقع ، الفيلا دى اول عمل لي في السركة وعايزة كل حاجة تبقي فوق الخيال وانت معايا طبعااا 

حسين ظا اكيد انت معاك عبقرى ومبدع ، وحالة فريدة من نوعها سيادتك والله انا بحسدك علي وجودى معاك .

ليلي بتضربه في كتفه هنشوف ربنا يستر 


نور: الحقوني ماما ماما  الحقني يا بابا يا حسام .

تجمع البيت بما فيه علي صوت نورا التي كانت تستغيث بابيها واخيها .

دخل حسام ليجد والدته ممدة علي الارض بحجرتها ، نزل ليحملها ويضعها علي السرير لتفقد نبضها والكشف عليها 


حسام بابا لازم ننقل مانا حالا للمستشفي دى جلطة ولازم نلحقها .


انتقلت جميلة للمستشفي وخضعت لاجراء عملية اسطرة بالقلب ، وبعثت نورا رسالة لطارق تخبره بحالة والدتها .


عندما قرأ طارق الرسالة هب واقفا ، وانطلق بسيارته الي المشفي للاطمئنان علي والدته ، عدما وصل ارتمت نورا باحضانه وهي تبكي بحرقة علي وضع والدتها .

حاول طارق مواساتها ، ربط علي ظهرها واضعا راسها علي صدره ، دون ان ينطق بكلمة ، حتي هدأت واستكانت .

انتظروا خروج والدتهم من حجرة العمليات ، وعدما راها تخرج انطلق نحوها دون ان يدرى اين تطئ قدمه ، مسك يدها طوال طريها للحجرة ، ودلف معها جلس بجابنها واضعا جبينه علي يدها واخد يبكى بكاء طفل يهاب من فقد والدته .


ذهب والده نحوه : هتبقي كويسة يا طارق متقلقش والدتها ست قوية وهتتخطي المحنة دى ان شاء الله.

لم يرد عليه الا بايماءة براسه ، وظل بجاب والدته حتي فاقت وادركت من حولها 

جميلة : انا بحلم ولا انت جنبي واخذت تملس علي شعره ووجهه ، كنت مستني لما اكون بين الحيا والموت يا حبيبي علشان اشوف واملي عيني منك ، يا ريتني كنت تعبت من زمان علشان اشوف يا ضنايا .

طارق بصوت متحرج بعيد الشر عنك يامي .

والدته : الحمدلله اني سمعت صوتك تاني يا حبيبي انا خقدفيت خلاص يا طارق بوجودك واخذته باحضانها ، بكى طارق كثير وكان البكاء وسيلته لغسل احزانه .

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

والدته انا هطلب منك طلب يا ريت تنفذه ، او امنية قبل ماموت 

تعالي معايا البيت لحد لما اخف لانك دوايا يا طارق مش العلاج ولا العملية .


تطلع طارق اليها بعيون مرهقة مليئة بالحزن والاسي والاحساس بالذنب تجاه والدته فو يدر انه سبب تعبها ، وان قلبها لم يعد يتحمل قسوته وبعده عنها 


وافق طارق علي طلب والدته وذهبوا جميعا الي البيت لتنال رعاية  والاهتمام من اولادها وزوجها 


اتصلت نور بليلي لتخبرها بما حدث لوالدتها ، 


ليلي انتوا ازاى محدش يكلمني من الصبح يا نورا 

علي العموم العتلب بعدين طمنيني علي خالتي روحتوا ولا لسه في المستشفي 

نور روحنا يا ليلي وطارق رجع معانا 

ليلي بصدنة طارق ! ازاى 

نور لما ترجعي هحكيلك يالله سلام 

رجعت ليلي الي البيت بلهفة علي خالتها ، ودهلت حجرتها مسرعة نحوها 

ليلي كدا يا جوحو تتعبي وتخضيني عليك وبكت 

جميلة : انا كويسة يا ليلي متخفيش يا حبيبتي

دى ليلي بنت اختي تقي يا طارق ، رفعت ليلي وجهها لتراه حتي تجمدت ملامح طارق 

طارق انت تاني ؟

ليلي اه انا عادى يعني صدف 

طارق انا خارج يا مانا لو احتجتي حاجة انا في الجنينة خرج وهو متأفف وغاضب لانه تذكر الموقف الذى حدث بينه وبينها سابقا .


يا ترا هيحصل ايه بينهم ويا ترا هيعرف انها مراسلته ، التي يعشق رسائلها


الفصل السادس والسابع من هنا


روايات كامله وحصريه

روايات كامله وحصريه

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

روايات كامله وحصريه


 لعيونكم روايات كامله من هنا 👇👇👇👇👇👇


رواية اختبار القدر كامله من هنا


رواية شهد القاسم كامله من هنا


رواية عشق الحور كامله من هنا












رواية بيت العيله كامله


رواية أجبرني على الإنجاب كامله من هنا


رواية صعيدي ولكن عاشق كامله من هنا


رواية زوجتي المصون كامله


رواية تار صعيدي كامله من هنا


رواية اصحاب المزاج من هنا


رواية الرغبه كامله من هنا


رواية وإذا تملكك الهوى


رواية نور عيني كامله


رواية عرف صعيدي كامله


رواية عشقها المستحيل كامله


رواية الصقر الجريح كامله


رواية عذراء علي حافة الهاوية كامله


رواية إعادة حب كامله


نوفيلا نبضي كامله


رواية نجمة القاسي كامله


رواية شهد القاسم كامله


🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️


❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️💙❤️

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺



تعليقات